Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ conjunta de 20 de setembre de 2021, de la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme i de la Direcció General d'Inclusió Educativa, per la qual es dicten les instruccions per a la sol·licitud d'adaptacions d'accés en les escoles oficials d'idiomes valencianes. [2021/9595]

(DOGV núm. 9181 de 24.09.2021) Ref. Base de dades 008797/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació, Autoritzacions administratives
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: planificació educativa, política educativa, ensenyament d'idiomes



Índex

I. Disposicions generals

Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

Segon. Tipus d'adaptacions d'accés

Tercer. Documentació acreditativa

Quart. Vigència de les adaptacions

II. Adaptacions d'accés en les classes presencials

Cinqué. Procediment en el cas d'alumnat que no està escolaritzat en ensenyaments de règim general del sistema educatiu valencià



Sisé. Procediment en el cas d'alumnat escolaritzat en ensenyaments de règim general del sistema educatiu valencià

III. Adaptacions d'accés en les proves unificades de certificació



Seté. Procediment de sol·licitud d'adaptacions d'accés en les proves unificades de certificació

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, contempla que els ensenyaments que ofereix el sistema educatiu, incloent els ensenyaments d'idiomes, s'adaptaran a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu. Aquesta adaptació garantirà l'accés, la permanència i la progressió d'aquest alumnat en el sistema educatiu.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, disposa, en l'article 2.3, que l'educació inclusiva suposa garantir la igualtat d'oportunitats en l'accés, la participació i l'aprenentatge de l'alumnat en contextos comuns i, al mateix temps, possibilita l'aprenentatge al llarg de tota la vida.

El Decret 242/2019, de 25 d'octubre, d'establiment dels ensenyaments i del currículum d'idiomes de règim especial a la Comunitat Valenciana, contempla l'atenció a la diversitat, i la necessitat d'establir un procediment específic que regule l'adaptació d'aquests ensenyaments a les persones amb necessitats específiques de suport educatiu.



El Decret 72/2021, de 21 de maig, del Consell, d'organització de l'orientació educativa i professional en el sistema educatiu valencià, determina l'estructura de l'orientació i defineix les funcions dels equips d'orientació educativa, dels departaments d'orientació educativa i professional i de les unitats especialitzades d'orientació.



L'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió en els centres educatius sostinguts amb fons públics, amb la finalitat de garantir l'accés, la participació, la permanència i el progrés de tot l'alumnat, com a nucli del dret fonamental a l'educació i des dels principis de qualitat, igualtat d'oportunitats, equitat i accessibilitat universal.

Per tot això exposat, i de conformitat amb el Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, que estableix les competències dels òrgans superiors i els centres directius, resolem:





I. Aspectes generals



Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta resolució té per objecte regular el procediment per a la sol·licitud d'adaptacions d'accés en les escoles oficials d'idiomes valencianes destinades a l'alumnat amb necessitats específiques de suport, en:

– Les classes presencials i/o en les proves d'avaluació per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu matriculat en les escoles oficials d'idiomes.

– Les proves unificades de certificació.



Segon. Tipus d'adaptacions d'accés

Les adaptacions d'accés que poden sol·licitar-se per a la seua aplicació en les escoles oficials d'idiomes són les següents:

– Ampliació del temps per a realitzar les proves: 25 %.

– Ampliació del temps per a realitzar les proves: 50 %.

– Augment del cos de lletra.

– Edició sense graelles, imatges...text en RTF.

– Braille.

– Utilització d'ordinador a l'aula i/o per a proves.

– Ús d'auriculars.

– Accessibilitat a les instal·lacions i a l'aula.

– Ubicació especial.

– Il·luminació de l'aula.

– Pauses necessàries.

– Facilitar lectura labial.



Tercer. Documentació acreditativa

1. A l'efecte del procediment de sol·licituds d'adaptació d'accés per a les classes presencials, en les proves d'avaluació o en les proves unificades de certificació en les escoles oficials d'idiomes, únicament s'admetrà la documentació següent:

a) Certificat del centre docent on l'alumnat estiga escolaritzat, en què s'acredite que se li apliquen les mesures d'accés sol·licitades, d'acord amb l'informe sociopsicopedagògic (model annex III).



b) Informe sociopsicopedagògic per a l'adaptació en les escoles oficials d'idiomes, realitzat per la unitat especialitzada d'orientació (UEO). Complementàriament, les persones interessades també podran presentar altres informes sociopsicopedagògics anteriors que acrediten les necessitats específiques de suport educatiu I les mesures de resposta implementades.

c) Certificat vigent acreditatiu d'un grau de discapacitat igual o superior al 33 % o dictamen tècnic facultatiu vigent, emesos per la direcció del centre de valoració i orientació de discapacitats i l'equip de valoració i orientació que corresponga, dependents de la conselleria competent en la matèria o l'òrgan equivalent d'altres administracions autonòmiques.

d) Informes clínics o certificats mèdics actualitzats, emesos per professionals del sistema públic de salut que tracten habitualment la persona sol·licitant o d'entitats concertades o que tenen conveni amb la Seguretat Social o règims especials, amb indicació del diagnòstic i la data inicial d'aquest.

e) Informes clínics o certificats mèdics actualitzats, emesos per les unitats de salut mental del sistema públic de salut que tracten habitualment la persona sol·licitant o d'entitats concertades o que tenen conveni amb la Seguretat Social o règims especials, que acrediten les deficiències al·legades, amb indicació de la data inicial del diagnòstic i, si és el cas, del pla terapèutic corresponent.

2. Les persones que aporten informes mèdics d'entitats concertades o que tenen conveni amb règims especials, han d'aportar una còpia de les dues cares de la targeta d'afiliació al règim especial on consten com a beneficiàries.



Quart. Vigència de les adaptacions

1. Les adaptacions d'accés autoritzades a l'alumnat tindran validesa mentre es trobe matriculat en una escola oficial d'idiomes valenciana, i sempre que es mantinga la seua situació personal.

2. Les adaptacions en les proves unificades de certificació seran vàlides per a la convocatòria corresponent.





II. Adaptacions d'accés en les classes presencials



Cinqué. Procediment en el cas d'alumnat que no està escolaritzat en ensenyaments de règim general del sistema educatiu valencià



1. L'alumnat, o les persones representants legals en el cas de ser menor d'edat, ha de presentar la sol·licitud d'adaptació (annex I), juntament amb la documentació que acredite la seua situació personal, a la direcció de l'EOI en què sol·licita la matrícula.

2. La direcció de l'EOI traslladarà a la unitat especialitzada d'orientació de referència territorial les sol·licituds i la documentació presentades, per a la seua valoració, i haurà d'utilitzar els mitjans i els procediments que garantisquen la protecció de dades de caràcter personal, d'acord amb la normativa vigent en la matèria.

3. La unitat especialitzada d'orientació emetrà un informe sociopsicopedagògic, a través del mòdul d'inclusió educativa d'ITACA, en què, d'acord amb la documentació adjunta a la sol·licitud, identificarà les necessitats específiques de suport educatiu i, si escau, farà la proposta d'adaptació, d'acord amb les adaptacions possibles especificades en el resolc tercer. Per a elaborar l'informe es tindran en compte les adaptacions, acreditades amb la documentació corresponent, que s'han realitzat a l'alumna o l'alumne durant la seua escolarització, llevat que es tracte de situacions sobrevingudes degudament acreditades.



4. La unitat especialitzada d'orientació remetrà els informes amb les propostes d'adaptació d'accés a les classes presencials a la direcció de l'EOI en què l'alumnat estiga matriculat perquè registre l'adaptació en el sistema ITACA i ho notifique a la persona interessada.





Sisé. Procediment en el cas d'alumnat escolaritzat en ensenyaments de règim general del sistema educatiu valencià

1. L'alumne/a o la persona representant legal, en el cas de ser menor d'edat, ha de fer una sol·licitud a la secretaria del centre en què es troba matriculat/ada, d'acord amb el model de l'annex II, per a poder emetre un certificat en què conste la proposta d'adaptacions d'accés en les EOI.



2. La direcció del centre en el qual es troba escolaritzat l'alumne o l'alumna, en col·laboració amb el professorat d'orientació educativa o per qui tinga atribuïdes aquestes funcions, emetrà un certificat, d'acord amb el model de l'annex III, en què conste la proposta d'adaptacions en l'EOI, tenint en compte les adaptacions possibles especificades en el resolc tercer i les adaptacions que se li estan aplicant en el centre.



3. L'alumne/a o la persona representant legal, en el cas de ser menor d'edat, ha de presentar en l'EOI la sol·licitud d'adaptacions d'accés (annex I) amb el certificat proporcionat pel centre docent on es troba escolaritzat (annex III) i la documentació que acredite la seua situació personal.

4. La direcció de l'EOI, a la vista de la documentació presentada i una vegada que l'alumnat hi estiga matriculat, registrarà l'adaptació en ITACA i ho notificarà a la persona interessada.





III. Adaptacions d'accés en les proves unificades de certificació





Seté. Procediment de sol·licitud d'adaptacions d'accés en les proves unificades de certificació

1. Per tal d'adaptar la duració i les condicions de realització de la prova unificada de certificació a les característiques de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, aquest haurà d'acreditar la seua situació personal mitjançant els certificats expedits per l'administració competent o amb la documentació pertinent. Així mateix, hauran d'assenyalar expressament el tipus d'adaptació que necessiten i sol·licitar les mesures necessàries.

2. La sol·licitud d'adaptacions d'accés en les proves es realitzarà exclusivament de manera telemàtica, d'acord amb el calendari establit en la corresponent convocatòria.

3. L'alumnat ha d'acreditar les necessitats educatives de suport educatiu i el tipus d'adaptació que sol·licita en el mateix moment d'efectuar la inscripció o matrícula telemàtica, adjuntant els documents pertinents en un sol arxiu en format PDF. Per tant, no ha d'entregar presencialment en la secretaria del centre cap documentació relativa a la sol·licitud d'adaptació.

4. L'alumnat matriculat oficialment en les EOI que ja tinga reconeguda la seua adaptació per al curs no haurà de sol·licitar-la de nou en el tràmit telemàtic.

5. L'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu que s'inscriga en més d'una prova haurà de sol·licitar una adaptació per cadascuna de les llengües en què vulga presentar-se, i haurà d'adjuntar en cada cas la documentació pertinent.

6. La Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme i la Direcció General d'Inclusió Educativa designaran una comissió encarregada de la valoració de les sol·licituds presentades i l'emissió d'un informe que determine les necessitats específiques de suport educatiu de l'alumna o l'alumne i, si escau, la proposta d'adaptació per a cada examen. Per a elaborar l'informe es tindran en compte les adaptacions, acreditades amb la documentació corresponent, que s'han realitzat a l'alumna o l'alumne durant la seua escolarització, llevat que es tracte de situacions sobrevingudes degudament acreditades.



7. Una vegada resoltes les sol·licituds, la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme comunicarà totes les adaptacions, autoritzades i no autoritzades, a cadascuna de les EOI en què es realitzarà la prova unificada de certificació perquè la direcció d'aquestes notifique la resolució de l'adaptació a les persones interessades.

8. L'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu matriculat en la prova unificada de certificació, a més de rebre la notificació de la seua resolució d'adaptació, podrà comprovar-ho dirigint-se a la secretaria del centre de l'escola oficial d'idiomes on estiga inscrit o matriculat, d'acord amb el calendari establit a l'efecte.



9. En el cas que la persona interessada no estiga d'acord amb l'adaptació concedida, podrà sol·licitar la revisió a la secretaria de l'EOI on estiga inscrita o matriculada en la prova, en el termini establit en la convocatòria, i aportar la justificació i la documentació oportunes.



10. Una vegada haja finalitzat el termini per a la presentació de reclamacions, les EOI remetran el llistat de les sol·licituds de revisió d'adaptació i la documentació presentada, en format digital, a la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme. Aquestes reclamacions s'han de resoldre i informar la persona interessada abans de l'inici de la prova unificada de certificació.



Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que disposen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 20 de setembre de 2021.– La directora general d'Inclusió Educativa: Raquel Andrés Gimeno. El director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme: Rubén Trenzano Juan.

Mapa web