Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de setembre de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 48/20-AIA Sant Jordi. [2021/8959]

(DOGV núm. 9173 de 14.09.2021) Ref. Base de dades 008464/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Sant Jordi



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 48/20-AIA Sant Jordi.





«Informe d'impacte ambiental

Expedient: 48/2020-AIA

Títol: Instal·lació solar fotovoltaica Sant Jordi

Promotor: PROMONRG Solar Fotovoltaica 2, SL

Localització: polígon 20, parcel·les 8, 9, 106, 107 de Sant Jordi (Castelló).

Òrgan substantiu: Direcció General d'Energia i Mines (ATREGI/2019/76/12)



Descripció del projecte

El projecte, promogut per PROMONRG Solar Fotovoltaica 2, SL, té per objecte l'execució i la posada en funcionament d'una planta de la producció d'energia elèctrica mitjançant tecnologia solar fotovoltaica (d'ara en avant, central), en el polígon 20, parcel·les 8, 9, 106 i 107 (paratge de Planes del Regne) del terme municipal de Sant Jordi (Castelló). La potència de disseny de la instal·lació és de 19.994,52 kW.

El projecte de la central fotovoltaica inclou el parc de mòduls fotovoltaics, així com les infraestructures d'evacuació. La superfície total de les parcel·les vinculades a la central és de 29,05 ha, i s'estima la superfície ocupada pels mòduls i equips en unes 26,7 ha. Els mòduls fotovoltaics (monocristalins) es col·locaran sobre estructures metàl·liques (taules) orientades de manera adequada per a captar la major quantitat de radiació solar (inclinació de 30° respecte a l'horitzontal), ancorades al sòl mitjançant pals d'acer clavats en el terreny (a una profunditat d'1,2 m). Els mòduls de cada taula estaran interconnectats elèctricament amb una caixa de connexió; cada caixa de connexió es connectarà de manera subterrània amb els inversors (5 en total de 3.800 kW cadascun), connectats al seu torn amb els transformadors (0,63/20 kV). Els transformadors es connectaran al centre de protecció i mesurament. Des d'aquest últim, es connectarà la central amb l'ST Panoràmica, propietat de Maestrazgo Distribución Eléctrica, SAU, mitjançant una línia elèctrica aerosubterrània de 20 kV. La longitud total de la línia d'evacuació és de 2.880 m. El traçat és bàsicament subterrani (per davall del camí), excepte el tram d'encreuament del barranc de la Barbiguera (172 m) que es realitza en aeri.

La totalitat de la parcel·la estarà tancada perimetralment amb malla metàl·lica galvanitzada cinegètica, d'almenys dos metres d'alçària. S'han establit una reculada de dues vegades l'alçària de les estructures o plaques per a evitar que les ombres afecten les parcel·les confrontants, amb un mínim de 5 m des de la tanca a les estructures.

L'accés a les parcel·les des de la CV-11 s'ha previst mitjançant un camí rural ja existent que connecta en el PK 16+955MD en direcció a la urbanització Panorámica.

La gestió de la central serà en remot, mitjançant el sistema SCADA/SQL que permetrà controlar i monitorar els paràmetres dels equips instal·lats en la planta fotovoltaica i emmagatzemar les dades.



Tramitació administrativa

Amb data 20 de juny de 2020, el Servei Territorial de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica de Castelló va traslladar a aquest Servei d'Avaluació Ambiental la sol·licitud d'avaluació d'impacte ambiental rebuda, amb data 18 de juny de 2020, del Servei Territorial d'Indústria i Energia de Castelló (òrgan substantiu) de l'expedient ATREGI/2019/76/12 i hi va adjuntar la documentació següent:

– Sol·licitud del promotor.

– Plànols per a l'estudi ambiental.

– Projecte de la instal·lació elèctrica. Part 1 i 2.

– Document ambiental per a la sol·licitud d'inici de l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.

En data 13 de desembre de 2020, el promotor va adjuntar la documentació pertanyent al tràmit de declaració d'interés comunitari perquè el projecte es desenvolupa en sòl no urbanitzable.

Se citen a continuació, per la rellevància que tenen a l'efecte de l'avaluació ambiental del projecte, determinats informes emesos en el si de la tramitació de l'expedient de declaració d'interés comunitari i de l'autorització administrativa de la instal·lació:

a) Informe favorable del Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge, de data 11 de novembre de 2020, condicionat al fet que es duguen a terme les mesures d'integració paisatgística proposades en l'estudi d'integració paisatgística de 3 de gener de 2020 així com les propostes d'ampliació d'aquest de data 30 d'octubre de 2020.

b) Resolució de la directora general d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge, de 21 de febrer de 2020, que aprovant l'estudi d'inundabilitat elaborat per a la declaració d'interés comunitari. Conclou que la instal·lació fotovoltaica Sant Jordi, no està afectada per risc d'inundació, i que l'activitat és compatible, sempre que es complisquen les consideracions finals d'aquest informe relatives a la línia elèctrica.



c) Resolució de 6 de febrer de 2020, de l'Ajuntament de Sant Jordi, en el qual s'acorda concedir la llicència municipal de l'activitat, amb el pagament previ del cànon estipulat en aquesta resolució, per un termini de trenta anys prorrogable tal com estableix l'article 205 de la Llei 5/2014 d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana.

d) Informe favorable de Confederació Hidrogràfica del Xúquer, de 21 de febrer de 2020. Determina que les parcel·les vinculades a la central no estan afectades per risc d'inundació, i que l'activitat és compatible, si bé han de situar-se els suports de la línia fora de la zona afectada per perillositat geomorfològica associada al barranc de la Barbiguera.



e) Informe favorable del Servei de Planificació de la Conselleria d'Obres Públiques, Transportes i Mobilitat Sostenible referent a infraestructures públiques de transport de competència autonòmica i planificació viària, a l'accés a l'activitat pel camí que connecta amb la CV-11 en el PK 16+955 MD.

La Comissió Territorial d'Urbanisme de Castelló amb data 11 de desembre de 2020 acorda la declaració d'interés comunitari per al projecte considerat, segons les característiques i condicions que s'hi recullen.

En l'estudi de l'expedient es va observar que el projecte es troba en una zona de protecció d'avifauna per línies elèctriques, per la qual cosa, amb data 24 de novembre de 2020, aquest òrgan ambiental va sol·licitar un informe al Servei de Vida Silvestre. Amb data 13 de gener de 2021, es va rebre l'informe del servei esmentat (signat el 22.12.2020); en aquest es conclou que atés que l'estudi d'impacte ambiental preveu que es complirà el que s'estableix en el Reial decret 1432/2008, la realització del projecte no causarà afeccions negatives a hàbitats ni a espècies protegides en el seu àmbit de competències.

Amb data 5 de març de 2021, la Secció d'Estructures i Obres Agràries de la Direcció Territorial de Castelló va traslladar la documentació aportada per l'òrgan substantiu, la qual s'incorpora a l'expedient i que consta de:

– Document annex al document ambiental presentat.

– Pla de desmantellament del parc solar.

– Declaració d'interés comunitari.



Consideracions ambientals

El desenvolupament de les fonts renovables d'energia és un dels aspectes clau de la política energètica nacional, el desenvolupament d'iniciatives com aquesta ajuda a complir els objectius marc sobre clima i energia 2030, en tant que contribueixen a la reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, disminueix la dependència dels combustibles fòssils i incrementa la diversificació de les fonts de subministrament en promoure recursos autòctons. En el context energètic, aquest tipus de projectes tenen un impacte ambiental positiu.



Característiques del projecte

Es tracta d'una central fotovoltaica de grandària i potència mitjanes, la qual cosa resulta coherent amb el model de generació distribuïda. Per a l'execució del projecte, serà necessari el condicionament previ del terreny (desbrossament i neteja, retirada de terra vegetal, anivellament). Els canvis sobre la geomorfologia són escassos. Les altres tasques constructives seran les següents: obertura de rases per a cablejat, instal·lació de tanca perimetral, disposició de vials interiors, execució d'edificis, instal·lació d'aparells i equips. La major part dels elements emprats són de tipus prefabricat, d'aquesta manera se simplifica la construcció del conjunt. L'estructura de les taules s'ancorarà al terreny mitjançant el sistema de clavaments. Els vials interns es resoldran mitjançant la compactació mecànica del terreny. La línia elèctrica d'evacuació unirà la central amb l'ST Panorámica, situada a uns 390 m; no obstant això, a fi d'evitar el traçat aeri, s'ha dissenyat una línia sota els vials existents, la qual cosa genera una major longitud total. L'accés a la central es farà per un camí existent, amb connexió a una carretera.



Després de la vida útil de la instal·lació, es preveu el desmantellament de les instal·lacions i la reversió de l'ús agrícola del terreny. S'inclou en els annexos presentats un pla de desmantellament en el qual es detallen les actuacions que s'han de realitzar.



Ubicació del projecte

En el document ambiental s'analitzen tres alternatives de localització diferents, segons criteris tècnics, mediambientals i ecològics, incloent-hi l'alternativa zero, descartada en pro de la transició cap a les energies netes i renovables com a part del desenvolupament sostenible. Totes aquestes se situen en àmbits que no es veuen afectats per figures de protecció ambiental, però amb línies d'evacuació de traçat i longitud molt diferents.

S'opta per l'alternativa de major rendiment i menor afecció potencial; en particular l'alternativa 1, que és molt similar a l'alternativa 2 quant a grandària i potència, difereix únicament en la línia d'evacuació, que realitza un traçat molt major 4.000 m i travessa carreteres i el barranc en aeri amb la qual cosa l'afecció és major que el de l'alternativa 1.



D'acord amb l'alternativa seleccionada, la planta solar se situarà en el terme municipal de Sant Jordi, a uns 6.300 m al nord-est del nucli urbà. Es tracta d'un terreny predominantment pla, amb terrenys d'olivar cultivat en secà i dominats pel matoll. El sòl on es preveu instal·lar la central fotovoltaica és sòl rural comú i inclou terrenys de cultiu de secà, d'olivera en particular, amb zones de matoll en els marges de les parcel·les. Les edificacions més pròximes corresponen a la urbanització del club de golf Panorámica (a uns 700 m) al sud-est. A uns 300 m de la central, es troba el barranc de la Barbiguera.



Es plantegen dos traçats de línia d'evacuació diferents per a arribar a la subestació Panorámica, situada a uns 390 m. Atés que el traçat es planteja en subterrani, sota vials existents, la longitud és finalment d'uns 2.880 m.

L'àmbit del projecte no se situa en zones d'especial protecció ni afecta Xarxa Natura 2000. Conforme a la Resolució de 15 d'octubre de 2010, es tracta d'una zona de protecció d'avifauna contra la col·lisió i electrocució.



Característiques del potencial impacte

L'execució de la central comporta l'ocupació dels terrenys i l'eliminació del cultiu tradicional de la zona (olivar). El canvi sobre el paisatge, si bé serà manifest des de l'entorn immediat d'aquesta, pot considerar-se compatible en el seu conjunt, segons l'informe emés per l'òrgan competent en la matèria, que estableix que s'hauran d'adoptar mesures d'integració com la creació d'una tanca perimetral d'olea europaea, mantindre el cromatisme i la tipologia de les edificacions de les instal·lacions i garantir el manteniment de la morfologia original del terreny, i el sistema de bancals interiors de les parcel·les, minimitzant els moviments de terres, i modificar la planta d'ordenació dels panells fotovoltaics, fragmentant les línies en què aquests es disposen, especialment en la meitat sud de l'actuació.

La zona presenta una vulnerabilitat mitjana d'aqüífers, si bé els llits no es veuran contaminats per tractar-se d'una activitat que no produeix contaminació al sòl. No presenta perillositat geomorfològica i segons la cartografia de PATRICOVA la perillositat d'inundació és nul·la, com recull l'informe favorable de l'organisme de conca per a la totalitat de les parcel·les de la central. Respecte a la línia d'evacuació, atesa la perillositat geomorfològica associada al barranc de la Barbiquera, s'estableix com a condició per l'òrgan competent en la matèria que els suports se situen fora de l'àmbit que presenta afecció.

Els terrenys objecte d'estudi presenten risc de sismicitat lleu, l'activitat no augmenta aquest risc en si; i per les característiques les instal·lacions podrien suportar un episodi sísmic de mitjana intensitat.



D'acord amb el PATFOR, la zona forestal més pròxima es troba en el barranc de Barbiguera que està catalogada com a sòl forestal rural comú. El sòl forestal estratègic més pròxim es troba a 6,2 km segons s'aprecia en el visor cartogràfic de la Generalitat. Resulta, per tant, d'aplicació el Decret 7/2004, de 23 de gener, pel qual s'aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals. En les proximitats de la central, no discorren vies pecuàries, per la qual cosa no s'estima afecció.

L'espai ZEPA de L'Alt Maestrat se situa cap a l'oest, a uns 15 km de distància. L'emplaçament del projecte, com s'ha indicat, està inclòs en una zona de protecció d'avifauna per línies elèctriques, ja que pot constituir una àrea de campeig d'avifauna d'interés. En aquest sentit, el disseny de la línia d'evacuació, en el tram aeri, incorpora les mesures preventives establides en el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, de prevenció de la col·lisió i electrocució d'avifauna.



Segons es descriu en el document ambiental existeixen dues espècies vegetals d'interés per a la conservació orcis fragans i quercus countinhoi qualificades de protegides no catalogades pel Decret 70/2009, de 22 de maig, del Consell. Ambdues se situen prou allunyades de les parcel·les estudiades, per la qual cosa s'estima l'absència d'impactes sobre aquestes.

S'ha realitzat un estudi patrimonial, del qual es conclou que no s'afecten elements protegits. En tot cas, si durant les obres, es trobaren indicis de l'aparició d'elements arqueològics o etnològics caldria avisar les autoritats competents i el Servei de Patrimoni de la Generalitat com a mesura de prevenció i protecció patrimonial.



Respecte a les afeccions ambientals durant la fase d'obres, estaran associades als moviments de terres i execució de la instal·lació. Es generaran residus vegetals (pel desbrossament del terreny), terra i pedres procedents de l'excavació de l'obra, formigó sobrant de fixació de les instal·lacions i residus de l'empaquetatge de paper, fusta, plàstic, cobre alumini, ferro i acer que seran depositats en contenidors i entregats a un gestor. Es proposa la reutilització de la terra vegetal obtinguda. Es portarà un registre documental de la gestió realitzada amb els residus d'acord amb les previsions del projecte. El consum d'aigua serà poc significatiu. Es disposaran vàters químics portàtils. S'abalisarà la zona d'obres per a evitar afectar els terrenys adjacents i s'establirà una zona impermeabilitzada per a les labors de manteniment de maquinària d'obra, si foren necessàries. Per a minimitzar la contaminació acústica, els vehicles de motor circularan pels camins existents i no sobrepassaran els 30 km/h. Per a evitar contaminació de l'aire, en els camins i les zones d'obres hauran d'efectuar-se regs per a evitar la dispersió de partícules de pols, i els vehicles d'obra hauran d'haver passat les revisions periòdiques corresponents.



En la fase d'explotació, els recursos emprats són l'energia solar i l'aigua de neteja dels panells que s'estima en 26.000 litres a l'any, subministrada per un camió cisterna. L'activitat no genera residus, excepte l'oli dels transformadors (en xicoteta quantitat estimada en 20 litres a l'any) i que s'entregaran a gestor autoritzat. Durant l'explotació de la planta, no s'estima afecció sobre la salut de la població, els béns patrimonials o la flora, ja que la instal·lació queda allunyada dels nuclis urbans. Es respectaran els planters que sorgisquen en la fase d'explotació sempre que no impliquen riscos per a les instal·lacions i es permetrà la recuperació de la capa arbustiva i el desenvolupament ecològic de la zona.

Com a pla de vigilància ambiental, es proposa implantar un sistema de control per a garantir el compliment de les mesures preventives i correctores aplicables tant en la fase de construcció com en la de funcionament i valorar-ne l'eficàcia, així com detectar impactes no previstos. Es proposen indicadors per al mesurament del compliment dels objectius proposats. La realització d'aquestes actuacions haurà de documentar-se mitjançant l'elaboració d'informes periòdics.

Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació, es desmantellaran els elements d'aquesta i es restauraran els terrenys al seu ús previ, tal com es descriu en el document ambiental, i es detalla en el pla de desmantellament presentat.

En relació amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, es pot concloure que el projecte, en els termes previstos, no tindrà efectes adversos significatius sobre el medi ambient i no requereix avaluació d'impacte ambiental ordinària.



Consideracions jurídiques

El projecte de central fotovoltaica constitueix un supòsit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, per quedar inclòs en l'annex II, epígrafs 4.i, 4.b de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental.

L'expedient ha observat el tràmit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada previst en la secció primera, capítol II del títol 2 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre i en la resta de disposicions que li són aplicables.

L'article 13,2, f) del Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència en matèria d'avaluació d'impacte ambiental.



Per tot el que s'ha exposat abans, a proposta del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental i amb el vistiplau del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, fent ús de les atribucions que exercisc, resolc:



Primer

Estimar que el projecte de planta solar fotovoltaica promogut per PROMONRG Solar Fotovoltaica 2, SL, en les parcel·les 8, 9, 106, 107 del polígon 20 del terme municipal de Sant Jordi (Castelló) no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient i no requereix una avaluació d'impacte ambiental ordinària, sempre que s'ajuste a les previsions del projecte, del document ambiental, als termes d'aquest informe, i en particular:

1. Els equips transformadors han de disposar de sistemes de contenció de vessaments de l'oli mineral.

2. S'han d'executar les mesures d'integració paisatgística en les condicions establides per l'òrgan competent en la matèria i disposar dels mitjans per mantindre-les.

3. Els suports del tram aeri de la línia elèctrica d'evacuació s'han de situar fora de l'àmbit afectat per perillositat geomorfològica d'inundació, conforme als informes emesos pels organismes competents en la matèria.

4. Atesa la proximitat a sòl forestal, durant les obres i els treballs d'explotació i manteniment, s'han de seguir les prescripcions de prevenció d'incendis establides en el Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat; pel qual s'aprova el plec general de les normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals que s'han d'observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o als voltants d'aquest.

5. Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació o la vigència de la declaració d'interés comunitari (el que abans ocórrega), el promotor està obligat desmantellar-la i restaurar els terrenys a l'estat anterior, d'acord amb el projecte presentat.

6. Les accions incloses en el programa de vigilància i seguiment ambiental han de documentar-se, a l'efecte d'acreditar l'adopció i l'execució de les mesures preventives i correctores proposades i la comprovació de l'eficàcia d'aquestes.



Segon

De conformitat amb el que s'estableix en l'article 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre:

A. L'informe d'impacte ambiental es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de la publicació en la seu electrònica de l'òrgan ambiental.

B. L'informe d'impacte ambiental perdrà la vigència i deixarà de produir els efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'haguera autoritzat el projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, llevat que s'acorde la pròrroga de la vigència de l'informe d'impacte ambiental.



C. L'informe d'impacte ambiental no és objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si escau, siguen procedents en via administrativa o judicial enfront de l'acte d'autorització del projecte.



Tercer

L'òrgan substantiu publicarà en el butlletí oficial corresponent la decisió d'autoritzar o denegar el projecte, en els termes establits en l'article 48 de la Llei 21/2103, de 9 de desembre.



València, 2 de setembre de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web