Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 d'abril de 2021, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual s'aprova la convocatòria d'expressions d'interés per a l'adquisició de vehicles d'energies alternatives, per a la implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics i de mesures de mobilitat sostenible al treball, dins del programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (MOVES II). [2021/4226]

(DOGV núm. 9070 de 27.04.2021) Ref. Base de dades 003767/2021








La política energètica de la Generalitat té, entre altres objectius bàsics, aconseguir que el sector públic de la Generalitat exercisca un paper exemplificador en matèria d'estalvi i eficiència energètica, d'utilització de fonts d'energia renovables, i, al capdavall, en el foment d'actuacions de lluita contra el canvi climàtic, mitjançant la reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle associades al consum d'energia basada en combustibles fòssils. En aquest sentit, el Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), reconeix entre les funcions pròpies de l'entitat la facultat d'establir, gestionar i tramitar línies d'ajuda i incentius dirigits a la conservació, estalvi, diversificació i eficiència energètica.



El sector del transport és el sector de major consum energètic de la Comunitat Valenciana i pràcticament la totalitat d'aquest consum prové del petroli. Per això, és necessari dur a terme polítiques actives d'estalvi i eficiència energètica en aquest sector, que contribuïsquen a la reducció del consum i a la disminució de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle associades.

Les estratègies en matèria d'estalvi i eficiència energètica en matèria de transport passen pel foment de la mobilitat urbana sostenible, donant prioritat a les maneres de transport més netes i eficients (caminar, bicicleta, transport públic, etc.), promoure una utilització més racional de l'automòbil, afavorint els vehicles nets, silenciosos i amb baix consum d'energia propulsats per combustibles alternatius, la racionalització del procés de distribució de mercaderies en els nuclis urbans, i en definitiva, l'adopció d'iniciatives per a millorar la qualitat de l'aire en les aglomeracions urbanes.

Es fa, doncs, indispensable impulsar la renovació del parc de vehicles que utilitza combustibles fòssils cap a aquells que estan propulsats amb energies alternatives, en particular els vehicles elèctrics, pels beneficis en matèria de diversificació energètica i reducció de la dependència dels productes petrolífers, i també la reducció d'emissions de CO2 i d'altres emissions contaminants, cosa que ajudarà a millorar la qualitat de l'aire de les nostres ciutats, a disminuir la contaminació acústica i afavorirà el consum d'energies autòctones, especialment de fonts renovables.

Una de les barreres que existeixen per a l'electrificació del transport és l'escassa infraestructura de recàrrega per a vehicles elèctrics, i per tant es fa necessari establir un programa d'incentius que permeta un desplegament d'aquesta infraestructura en tot el nostre territori.

Per a això, l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) ha posat en marxa un programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (programa MOVES II) que incorpora quatre actuacions de suport a la mobilitat susceptibles de ser subvencionables i que són les següents: actuació 1 «Adquisició de vehicles d'energies alternatives», actuació 2 «Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics», actuació 3 «Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques» i actuació 4 «Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball». Dins d'aquest programa d'ajudes, es reserva una part del pressupost perquè les comunitats autònomes duguen a terme inversions directes en les esmentades actuacions de suport a la mobilitat, segons el que s'estableix en el Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II), en el qual s'estableixen les bases reguladores d'aquestes subvencions, i on s'estableix un model de col·laboració amb les comunitats autònomes, perquè desenvolupen la tramitació i la gestió dels fons. Així doncs, la coordinació i el seguiment d'aquesta convocatòria d'ajudes serà realitzada per l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), i l'IVACE durà a terme la gestió de les ajudes.

Per això, després de l'aprovació de l'actuació 1 mitjançant Resolució de 22 de juliol de 2020, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes per a l'adquisició de vehicles d'energies alternatives dins del programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible amb càrrec al pressupost de l'exercici 2020 (Programa MOVES II-Vehicles Comunitat Valenciana), i després de l'aprovació de les actuacions tipificades com a 2, 3 i 4 d'aquest programa, mitjançant Resolució d'1 d'octubre de 2020, del president de l'IVACE, per la qual es convoquen ajudes per a la implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques i mesures de mobilitat sostenible al treball; l'IVACE, mitjançant la present Resolució i en el marc del mencionat programa d'ajudes, pretén canalitzar l'ajuda directa concedida a la Comunitat Valenciana mitjançant el Reial decret 569/2020, a projectes realitzats per part dels diferents òrgans de l'Administració de la Generalitat emmarcats en les actuacions 1, 2 i 4.



Les ajudes establides en aquesta convocatòria no estan subjectes a l'obligació de notificació o comunicació a la Comissió Europea, bé per estar acollides al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), i en particular a l'article 36 d'aquest Reglament o a aquella normativa que el poguera substituir, o bé per no acreditar tots els requisits de l'article 107.1 Tractat de Funcionament de la Unió Europea, concretament per no suposar un avantatge econòmic per a una determinada empresa en dirigir-se a donar suport a activitats no econòmiques de determinats beneficiaris. Les ajudes han sigut registrades per la Comissió Europea amb número d'identificació d'ajudes estatal SA.57915.

Aquestes ajudes podran ser cofinançades pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 (POPE) en els casos en què les actuacions s'emmarquen en les contemplades com a finançables en aquest programa operatiu, en concret actuacions que s'incloguen en l'eix prioritari 4, per a afavorir el pas a una economia baixa en carboni. En aquest cas caldrà ajustar-se al que es disposa per la normativa comunitària sobre els procediments de concessió i control, i també sobre reintegraments i sancions, i serà aplicable el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga al Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell. L'IDAE serà l'organisme intermedi responsable de la gestió d'aquest Programa Operatiu pluriregional.

Per això i en virtut del que es disposa en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que s'estableix en l'article 6 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II), resolc:



Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte de la present resolució és dur a terme la convocatòria d'expressions d'interés de l'IVACE per a incentivar i promoure la realització d'actuacions, per part dels diferents òrgans de l'Administració de la Generalitat Valenciana, d'adquisició de vehicles d'energies alternatives, d'implantació d'infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics, i també mesures de mobilitat sostenible al treball en la Comunitat Valenciana, en el marc del programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (MOVES II), a fi de fomentar la disminució de les emissions de CO2 i d'altres emissions contaminants, la millora de la qualitat de l'aire, l'estalvi energètic i la diversificació de les fonts energètiques en el transport.

2. Les bases reguladores de la present convocatòria són les aprovades pel Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II), publicades en el BOE núm. 169, de 17 de juny de 2020. En aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en els casos no regulats en aquesta convocatòria.



Article 2. Dotació pressupostària

1. L'annex V del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, distribueix el pressupost del programa d'ajudes per a la mobilitat eficient i sostenible, entre les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, i estableix la quantitat que correspon a la Comunitat Valenciana, amb càrrec al pressupost de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia, prèviament transferits des dels Pressupostos Generals de l'Estat. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 5, apartat 2, del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, la Comunitat Valenciana ha comunicat mitjançant un escrit dirigit a la Direcció General de l'IDAE la quantitat reservada per a la realització de les inversions directes que s'hagen de dur a terme en les tipologies d'actuacions 1, 2 i 4 contemplades en l'annex I d'aquest Reial decret. Així doncs, el pressupost per a la concessió de les ajudes establides en la present resolució serà de 650.000 euros, amb càrrec a la línia pressupostària de l'IVACE S6849000 «Estalvi i eficiència energètica».



2. Les ajudes regulades per la present convocatòria podran ser cofinançades amb el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 (POPE), en tots aquells casos en què les actuacions responguen a les contemplades com a finançables en aquest programa. Les ajudes atorgades a actuacions que siguen cofinançables en l'eix 4, Economia Baixa en Carboni, del Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 POPE, estaran sotmeses a la plena aplicació dels mecanismes de gestió i control inclosos en aquest programa i normativa aplicable a aquest Fons, i també les específiques relatives a la informació i publicitat, criteris de selecció d'operacions, verificació i altres imposades per la normativa europea, l'aplicació de les quals siga d'obligat compliment. A aquest efecte seran aplicables, en la mesura en què les actuacions objecte del mateix podran ser cofinançades amb fons FEDER, el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes i disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell; el Reglament (UE) núm. 1301/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el Fons Europeu de Desenvolupament Regional, pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1080/2006; i el Reglament (UE) núm. 1299/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i també qualsevol altra normativa que la complemente o substituïsca en aquest àmbit.

3. Durant els dos mesos següents a la finalització de la vigència d'aquesta convocatòria, es podrà incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries associades al pressupost del programa MOVES II assignat a la Comunitat Valenciana, en les quals s'hagen resolt sol·licituds per import inferior a la despesa inicialment establida, o de les quals es deriven obligacions liquidades o reconegudes per import inferior a l'ajuda que va ser concedida en el seu moment.

Així mateix, durant la vigència del Programa es podrà incrementar el pressupost destinat a aquesta convocatòria a conseqüència d'una ampliació d'aquest, tal com s'estableix en l'article 12.3 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny.

L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que procedisca, i a la seua publicació en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga amb caràcter previ a la resolució de concessió. En aquests supòsits s'aprovaran les corresponents modificacions de la convocatòria que seran publicades en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, sense necessitat d'obertura d'un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.



Article 3. Actuacions susceptibles de suport

1. Les actuacions objecte d'expressió d'interés, són les previstes com a actuacions 1, 2 i 4 en l'article 7.1 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II), i que es duran a terme pels diferents òrgans de l'Administració de la Generalitat.

2. Per a l'Actuació 1, Adquisició de vehicles d'energies alternatives, serà subvencionable l'adquisició directa o per mitjà d'operacions de finançament per lísing financer o arrendament per rènting (també anomenat lísing operatiu) de vehicles nous, matriculats per primera vegada a Espanya a nom del destinatari últim de l'ajuda, excepte en els casos de rènting, en els quals podrà estar matriculat a nom de l'empresa de rènting. També serà subvencionable l'adquisició de vehicles elèctrics i de pila de combustible de categories M1 i N1 i que tinguen fins a nou mesos d'antiguitat, comptat des de la seua primera matriculació fins a la data de registre de l'expressió d'interés contenint la sol·licitud d'ajuda, la titularitat de la qual haurà de tenir-la el concessionari, punt de venda o fabricant/importador que realitze la venda del vehicle al destinatari últim de l'ajuda. En aquest cas el vehicle haurà d'haver sigut adquirit pel concessionari o punt de venda, com a vehicle nou al fabricador o importador. En tot cas l'adquisició del vehicle haurà de realitzar-se a una de les empreses autoritzades per a la comercialització de vehicles adherides al Programa Moves II convocat per Resolució de 23 de juliol de 2020, del president de l'IVACE (DOGV 8868, 28.07.2020) la identificació del qual està disponible en la web del programa MOVES II de l'IVACE http://moves.ivace.es/es/moves-ii-vehiculos/listado-concesionarios-puntos-de-venta-adheridos.



Els vehicles susceptibles d'ajuda hauran de pertànyer a alguna de les categories següents:

a) Turismes M1: Vehicles de motor amb almenys quatre rodes dissenyats i fabricats per al transport de passatgers, que tinguen, a més del seient del conductor, huit places com a màxim.

b) Autobusos o autocars M2: Vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de persones i el seu equipatge que tinguen més de huit places de seient a més de la del conductor, i la massa màxima dels quals en càrrega tècnicament admissible (MMTA) no siga superior a 5 tones.

c) Autobusos o autocars M3: Vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de persones i el seu equipatge, que tinguen més de huit places de seient a més de la del conductor i la massa màxima dels quals en càrrega tècnicament admissible (MMTA) siga superior a 5 tones.

d) Furgonetes o camions lleugers N1: Vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de mercaderies i la massa màxima dels quals en càrrega tècnicament admissible (MMTA) no supere les 3,5 tones.

e) Furgons o camions lleugers N2: Vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de mercaderies i la massa màxima dels quals en càrrega tècnicament admissible (MMTA) siga superior a 3,5 i inferior a 12 tones.

f) Furgons o camions N3: Vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de mercaderies i la massa màxima dels quals en càrrega tècnicament admissible (MMTA) siga superior a 12 tones.

g) Quadricicles lleugers L6e: Quadricicles lleugers la massa en buit dels quals siga inferior o igual a 350 kg., no inclosa la massa de les bateries, la velocitat màxima de les quals per construcció siga inferior o igual a 45 km/h, i potència màxima inferior o igual a 4 kW.

h) Quadricicles pesats L7e: Quadricicles la massa en buit dels quals siga inferior o igual a 400 kg. (550 kg. per a vehicles destinats al transport de mercaderies), no inclosa la massa de les bateries, i potència màxima inferior o igual a 15 kW.

i) Motocicletes L3e, L4e, L5e: Vehicles amb dues rodes, o amb tres rodes simètriques o asimètriques respecte a l'eix mitjà longitudinal del vehicle, amb una velocitat de disseny superior als 45 km/h.

Els models de vehicles susceptibles de ser incentivats han de figurar en la Base de Vehicles de l'IDAE, (http://coches.idae.es/base-datos/vehiculos-elegibles-programa-moves-ii), i complir els següents requisits:

a) Per als vehicles pertanyents a les categories M i N s'exigeix la pertinença a algun dels següents tipus:

– Vehicles N2 i N3 propulsats per motors de combustió interna que puguen utilitzar combustibles fòssils alternatius, homologats com GLP/Autogàs, Gas Natural Comprimit (GNC), Gas Natural Liquat (GNL), o bifuel gasolina-gas. Queden exclosos de les ajudes els vehicles M1, N1, M2 i M3 propulsats per GLP/autogas o Gas natural (comprimit o liquat).

– Vehicles elèctrics purs (BEV), propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals, procedeix parcialment o totalment, de l'electricitat de les seus bateries, utilitzant per a la seua recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle, per exemple, la xarxa elèctrica.

– Vehicles elèctrics d'autonomia estesa (REEV), propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals, procedeix parcialment o totalment, de l'electricitat de les seues bateries, utilitzant per a la seua recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle i que incorporen motor de combustió interna de gasolina o gasoil per a la recàrrega d'aquestes.

– Vehicles híbrids endollables (PHEV), propulsats totalment o parcialment mitjançant motors de combustió interna de gasolina o gasoil i elèctrics l'energia dels quals, procedeix parcialment o totalment, de l'electricitat de les seues bateries, utilitzant per a la seua recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle, per exemple, la xarxa elèctrica. El motor elèctric haurà d'estar alimentat amb bateries carregades des d'una font d'energia externa.

– Vehicle elèctric de cèl·lules de combustible (FCV): Vehicle elèctric que utilitza exclusivament energia elèctrica procedent d'una pila de combustible d'hidrogen embarcat.

– Vehicle elèctric híbrid de cèl·lules de combustible (FCHV): Vehicle elèctric de cèl·lules de combustible que equipa, a més, bateries elèctriques recarregables.

b) Els vehicles M1 i N1 que s'acullen al programa, hauran de comptar amb un descompte d'almenys 1.000 euros en la factura de venda per part del fabricant/importador o punt de venda del vehicle adquirit, a traslladar al beneficiari de l'ajuda.

Així mateix, i en el cas d'adquisició de vehicles nous de categories M1 i N1, es podrà incrementar l'import de l'ajuda per a l'adquisició del vehicle, en la quantia recollida en l'article següent, si el destinatari últim acredita la baixa definitiva en circulació d'un vehicle matriculat a Espanya, constant com a titular en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit.

En aquest cas, el beneficiari de l'ajuda, que serà l'adquirent titular del vehicle subvencionable, o l'arrendatari del vehicle en el cas de les operacions de rènting o lísing operatiu, podrà acreditar la baixa definitiva en circulació del vehicle a desballestar en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit, mitjançant la presentació del corresponent certificat acreditatiu de la baixa definitiva del vehicle. El vehicle a desballestar haurà de ser, indistintament, de categoria M1 o N1, i estar matriculat a Espanya amb anterioritat a l'1 de gener de 2013. Addicionalment, i independentment de la seua categoria, el vehicle a desballestar haurà d'haver tingut en vigor la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) a l'entrada en vigor del Reial decret 569/2020, de 16 de juny o si escau, en la data de publicació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. L'adquirent titular del vehicle susceptible d'ajuda, a més, haurà de tenir la titularitat del vehicle desballestat almenys durant els dotze mesos anteriors a fins a la data de registre de l'expressió d'interés contenint la sol·licitud d'ajuda, i també presentar l'últim rebut de l'Impost de Vehicles de Tracció Mecànica, abonat com cal, des d'almenys el 2019.



c) Per als vehicles pertanyents a la categoria L s'exigeix:

– Estar propulsats exclusivament per motors elèctrics i estar homologats com a vehicles elèctrics.

– Les motocicletes elèctriques noves (categories L3e, L4e i L5e) susceptibles d'ajuda han de tindre bateries de liti, motor elèctric amb una potència del motor igual o superior a 3 kW, i una autonomia mínima de 70 km.

d) En el cas concret de les ajudes que es concedisquen per a l'adquisició de vehicles N2 i N3 homologats com GLP/Autogàs, GNC, GNL o bifuel gasolina-gas, s'entendrà per vehicle nou, aquell procedent de fàbrica o transformat i garantit sota el control del fabricant a través de la seua xarxa autoritzada i matriculat per primera vegada a Espanya a nom del destinatari últim de l'ajuda. Els vehicles hauran d'estar registrats en la base de dades de «Consum de Carburants i emissions de CO2 en cotxes nous», elaborada per l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia.

Les adquisicions de vehicles per mitjà d'operacions de finançament per rènting només podran ser objecte d'ajuda quan es complisquen les condicions establides en l'apartat 4, de l'Actuació 1, de l'annex I, del Reial decret 569/2020, de 16 de juny.

3. Per a l'Actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, seran actuacions subvencionables els sistemes de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics, en la modalitat d'adquisició directa. La infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics podrà ser tant pública com privada.

La infraestructura de recàrrega podrà estar destinada als següents usos:

a) Ús privat en zones d'estacionament per a donar servei a la seua pròpia flota.

b) Ús públic en zones d'estacionament per a donar servei als seus treballadors i al públic en general.

Els sistemes de recàrrega hauran de complir els següents requisits:

– Per a les instal·lacions connectades en baixa tensió, instal·lació d'acord amb el Reglament electrotècnic de baixa tensió, concretament ITC-BT-52. Grau de protecció IP i IK adequat en funció de la ubicació segons REBT.

– Alimentació: monofàsica o trifàsica 230-400 VAC.

– Proteccions elèctriques d'acord amb la normativa de seguretat.

– Declaració CE.

Per al cas de recàrrega pública, haurà de disposar, almenys, de connector tipus 2 segons IEC 62.196-2, com a mínim compatibilitat amb manera 3 completa IEC 61.851-1, amb mesura d'energia integrada, i a més haurà de disposar dels següents requisits de connectivitat:

– Interfície de connexió Ethernet i memòria per a magatzematge local de dades d'almenys dos mesos d'operació.

– Compatible amb el protocol OCPP v1.6 o versió superior, mitjançant l'ús de serveis web (SOA); i actualitzable a versions superiors.



– Identificació local de l'usuari mitjançant targeta de contacte RFID segons ISO 14443A o sistema d'identificació equivalent

– Mesura de la potència i de l'energia transferida.

– Mòdul de comunicació mòbil 3G/GPRS o superior o qualsevol canal de comunicació equivalent.

Els sistemes de recàrrega es classificaran, segons la seua potència, de la següent forma:

– Sistema de recàrrega vinculat: Potència inferior a 7 kW

– Sistema de recàrrega convencional: Potència igual o superior a 7 kW, i inferior a 15 kW

– Sistema de càrrega semiràpida: potència igual o superior a 15 kW i inferior a 40 kW

– Sistema de càrrega ràpida: potència igual o superior a 40 kW i inferior a 100 kW

– Sistema de càrrega ultra ràpida: potència igual o superior a 100 kW

En cas d'existir diferents potències en un mateix sistema de recàrrega, aquest es classificaria atenent la potència màxima dels punts de recàrrega de la instal·lació.

4. Per a l'Actuació 4, Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, l'ajuda estarà dirigida a la implantació d'actuacions de mobilitat sostenible als centres de treball o centres d'activitat que tinguen com a objectiu actuar sobre la mobilitat dels treballadors, clients o qualsevol altre tipus d'usuari en el seu accés a un centre d'activitat d'una entitat concreta, per a aconseguir una major participació de les maneres més eficients. Podran ser de dos tipus:

a) Mesures de mobilitat sostenible al centre de treball. Les actuacions susceptibles d'ajuda hauran d'estar incloses en un Pla de Transport al Centre de Treball (PTT), segons la definició de l'article 103 de la Llei 2/2011, de 4 de març, d'Economia Sostenible, i estaran incloses en alguna de les següents tipologies:

– Actuacions que faciliten l'accés al centre de treball a peu o amb bicicleta (inversió en aparcament de bicicletes, dotació de vestuaris, etc.)

– Disposició de les línies específiques de transport col·lectiu i autobusos llançadora als centres de treball o activitat.

– Actuacions per a facilitar i fomentar l'ús del transport públic o col·lectiu.

– Plataformes i sistemes de vehicles compartits.

b) Mesures per a adaptar la mobilitat en els nuclis urbans en un escenari de noves exigències derivades del període post COVID-19.

– Mesures de foment de desplaçaments individuals a peu, amb bicicleta, amb moto o en altres mitjans de desplaçament unipersonal, entre altres, a través de la implantació de sistemes de préstecs o la implantació o adaptació de carrils per a aquests usos, suavització del trànsit, establiment d'espais compartits o ampliació de voreres i espais públics.



– Mesures de reforç del transport públic que permeten a aquesta manera de transport guanyar la confiança dels usuaris i fomentar el seu ús, complint els requisits imposats en el període post COVID (integració multimodal, carrils exclusius, tarifació flexible i senzilla, digitalització per a donar informació en temps real, etc.).

– Implantació de mesures que garantisquen un repartiment d'última milla sostenible, mitjançant adaptacions ràpides de la ciutat.

5. Només es consideraran actuacions la inversió de les quals s'haja realitzat amb posterioritat a la data de publicació dels plecs de licitació, llevat que el bé, l'obra o el servei contractat no superen el límit fixat per als contractes menors, i en aquest cas es prendrà com a referència la data d'inici de la contractació. Així mateix, la data de licitació o inici de la contractació en el cas de contractes menors, haurà de ser posterior al 2 de juliol de 2020.

6. El projecte objecte de l'ajuda, haurà de trobar-se dins del territori de la Comunitat Valenciana.



Article 4. Quantia de les ajudes

1. Les ajudes que s'estableixen en la present resolució tindran la consideració de subvenció, i estaran subjectes al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), i en particular a l'article 36 d'aquest Reglament; no obstant això, en el cas que es donen suport a activitats no econòmiques de determinats beneficiaris, que no comporten un avantatge econòmic per a una empresa, aquestes ajudes quedaran excloses del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

2. Per a l'Actuació 1, Adquisició de vehicles d'energies alternatives, s'estableix un límit d'ajudes de 30 vehicles per destinatari últim.

S'estableixen les quanties individuals d'ajuda que a continuació es detallen. En qualsevol cas, la quantia de l'ajuda no podrà superar els llindars definits en el reglament comunitari d'aplicació. Per als casos de M1 i N1, en què l'adquirent titular del vehicle subvencionable, o l'arrendatari del vehicle en el cas de les operacions de rènting o lísing operatiu, acredite la baixa definitiva en circulació d'un vehicle matriculat a Espanya, en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit, en les condicions que s'estableixen en aquesta convocatòria i en les bases reguladores, la quantia de l'ajuda ascendirà a l'import establit en la columna «Ajuda amb desballestament».





Motorització Categoria MMTA (kg) Límit preu venda vehicle(1) (€) Ajuda (€)

GLP/Autogàs o bifuel N2 – – 3.600

N3 Menor de 18.000 – 5.400

Major o igual 18.000 – 13.500

GNC, GNL o bifuel N2 – – 4.500

N3 Menor de 18.000 – 6.300

Major o igual 18.000 – 13.500











Motorització Categoria Autonomia (km) (2) Limite preu venda vehicle (€) Ajuda (€)

Sense desballestar Amb desballestament

Pila de combustible

(FCV, FCHV) M1 – – 4.000 5.500

PHEV, EREV, BEV M1 Major o igual de 30 i menor de 90 45.000(3) 1.900 2.600

Major de 90 4.000 5.500

PHEV, EREV, BEV

Pila de combustible (FCV, FCHV) N1 Major o igual de 30 4.400 6.000

M2, N2 – 8.000 –

M3, N3 – 15.000 –

BEV L6e – – 600 –

L7e – – 800 –

L3e, L4e, L5e, amb P3kW Major o igual de 70 10.000 750 –





(1) S'entén com a preu de venda, el preu de venda al client, abans d'IVA, en el moment de sol·licitar l'ajuda.

(2) L'autonomia en manera de funcionament exclusivament elèctric, es defineix com la distància capaç de recórrer el vehicle utilitzant exclusivament l'energia acumulada en els seus bateries, i que declara el fabricant en la documentació tècnica i comercial del vehicle.

(3) El límit de preu de venda del vehicle s'amplia a 53.000 per a vehicles BEV de 8 places.



3. Per a l'Actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, l'ajuda serà el 40 % del cost subvencionable. S'estableix un límit d'ajudes de 100.000 € per destinatari últim.

4. Per a l'Actuació 4, Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, l'ajuda serà del 50 %. S'estableix un límit d'ajuda de 500.000 euros per destinatari últim.



Article 5. Cost subvencionable

Es consideren costos subvencionables els costos d'inversió addicionals necessaris per a anar més enllà de les normes de la Unió aplicables o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals es calcularan per diferència entre la inversió elegible del projecte, definida segons el següent paràgraf, i la inversió d'una instal·lació convencional equivalent, menys respectuosa amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de manera creïble sense l'ajuda. En el cas de beneficiaris que no tinguen la consideració d'empresa a l'efecte de l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), el cost subvencionable serà la inversió elegible del projecte.



Es considera inversió elegible del projecte:

a) Per a l'Actuació 1, Adquisició de vehicles d'energies alternatives: la inversió elegible serà el preu de venda del vehicle al client.



b) Per a l'Actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics: el projecte, l'obra civil, costos d'enginyeria i direcció d'obra del cablejat i la seua instal·lació des del quadre elèctric final del qual deriva el circuit fins al punt de connexió on es connecta el vehicle per a la seua recàrrega, aquest últim també elegible. També es considerarà elegible el sistema de pagament integrat en l'estació de recàrrega, la senyalització de les estacions de recàrrega i el sistema de gestió, control i seguretat.

No es considera elegible la instal·lació de comptadors intel·ligents, que hauran de ser facilitats per les companyies elèctriques als consumidors (usuaris finals o gestors de recàrrega), generalment sota règim de lloguer.

c) Per a l'Actuació 4 Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, es considera inversió elegible del projecte, el cost associat a l'execució de les actuacions plantejades. El cost d'elaboració o modificació del PTT, i també del PMUS, si escau, serà subvencionable si aquest s'elabora amb posterioritat a la sol·licitud de l'ajuda, i sempre que l'elaboració estiga acompanyada de la posada en marxa d'alguna de les seues actuacions de tal manera que s'aconseguisquen estalvis energètics.

Per a les tres actuacions no es considera inversió elegible:

– No es consideren costos elegibles les llicències, taxes, impostos o tributs en general. No obstant això, l'IVA podrà ser considerat elegible sempre que no puga ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió, els de personal propi i els d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costos d'adquisició de béns d'equip de segona mà i vehicles de segona mà.

– Totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculats a la consecució d'un nivell més elevat de protecció del mediambiental o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, i ha de ser en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia.



No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.



Article 6. Acumulació d'ajudes

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria seran incompatibles amb altres ajudes que pogueren concedir-se per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.



Article 7. Entitats beneficiàries

Podran presentar expressions d'interés a la present convocatòria els diferents òrgans de l'Administració autonòmica de la Generalitat Valenciana, d'acord amb la classificació establida en l'article 2.1.b de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.





Article 8. Entitat col·laboradora

L'IVACE podrà comptar amb una entitat col·laboradora que preste els serveis externs que considere necessaris perquè l'auxilien en les tasques de presentació i recepció de sol·licituds, avaluació, verificació administrativa o in situ, o pagament d'acord amb el que s'estableix en article 12 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu Reglament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Dins de les tasques que podran ser objecte de col·laboració es contemplen les següents:

a) Atenció telefònica, control i gestió de les ajudes.

b) Facilitar la informació necessària als potencials sol·licitants de les ajudes, relativa als requisits a complir per a l'obtenció de l'ajuda, i també sobre la documentació a aportar, terminis i procediment a seguir.



c) Recepcionar la documentació requerida per a l'obtenció de l'ajuda.

d) Comprovar que la persona o entitat sol·licitant compleix els requisits establits en la convocatòria d'ajudes, i verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions establides per a atorgar les subvencions comprovant per a això els justificants presentats.

e) Emplenar els corresponents informes relatius al compliment dels requisits establits en la convocatòria.

f) Dur a terme la resta d'actuacions que queden establides en la corresponent resolució per encàrrec entre l'entitat col·laboradora i l'IVACE.



Article 9. Termini de presentació d'expressions d'interés

El termini de presentació d'expressions d'interés contenint la sol·licitud d'ajuda a aquest programa s'iniciarà l'endemà de la publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) i finalitzarà el 18 de setembre de 2021, termini a partir del qual no seran admeses més sol·licituds. No obstant això, si es produeix un esgotament del pressupost disponible abans del tancament del programa, les sol·licituds que es presenten fins a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds podran continuar registrant-se en llista de reserva provisional, i seran ateses per rigorós ordre d'entrada en cas que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les ajudes prèvies que pogueren alliberar pressupost, o en el cas d'augment o reajustament de la distribució pressupostària. Transcorreguda la data de tancament de programa no es registraran més sol·licituds de reserva, encara que es produïsca amb posterioritat a la mateixa un alliberament de crèdit pressupostari.

Es donarà publicitat de l'esgotament del pressupost disponible en la pàgina web de l'IVACE http://www.ivace.es.



Article 10. Procediment de presentació d'expressions d'interés i documentació annexa

1. La tramitació de l'expressió d'interés, com en general del procediment, serà electrònica i requerirà que l'entitat sol·licitant dispose durant totes les fases del procediment de certificat de representant d'entitat, emés per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, o per qualsevol entitat reconeguda en la Llista de confiança de prestadors de serveis de certificació establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.



Així mateix, l'entitat sol·licitant podrà autoritzar una altra persona perquè realitze qualsevol tràmit relacionat amb aquesta convocatòria sempre que aquesta autorització conste en el Registre de Representants de la ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/).

La tramitació de la sol·licitud suposa la signatura d'aquesta i dels annexos i es presentarà en el registre telemàtic de l'IVACE a través de la seua pàgina web.

Una vegada presentada la sol·licitud davant el registre electrònic, aquest emetrà automàticament un resguard acreditatiu de la presentació de la sol·licitud, que podrà ser arxivat o imprés per l'entitat interessada, en els termes descrits en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.

2. Cada sol·licitant haurà de presentar la següent documentació:

2.1. Formulari d'expressió d'interés, indicant l'actuació per a la qual se sol·licita ajuda.

El formulari s'adequarà al model normalitzat el qual es generarà a través de l'aplicació web de sol·licitud accessible a través de la pàgina http://www.ivace.es.

Durant la tramitació de la presentació del formulari d'expressió d'interés a través del Registre Electrònic, s'haurà d'emplenar el model de declaració referent a totes les ajudes, subvencions ingressos o recursos procedents de qualssevol administració o ens públic o privat per als mateixos costos subvencionables que els establits en la present convocatòria.

Així mateix, en el moment de presentació de la sol·licitud davant el Registre Electrònic, se signaran, entre altres, les següents declaracions responsables:

a) Declaració responsable de no estar incursa en cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes fixats en l'article 25 del Reglament de la Llei general de subvencions.



b) Declaració responsable sobre el compliment de la normativa d'integració laboral de persones amb diversitat funcional o, si escau, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en l'article 5 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.



c) Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment de les normes mediambientals nacionals i comunitàries, i sobre desenvolupament sostenible.

d) Declaració responsable d'estar al corrent en les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

2.2. Documentació que ha d'annexar-se al formulari d'expressió d'interés, el qual haurà de presentar-se igualment fent servir els mateixos mitjans utilitzats per a la presentació d'aquell:

a) Memòria tècnica. La memòria tècnica s'adequarà al model normalitzat disponible en la pàgina web http://www.ivace.es.

b) Document en el qual es reflectisca l'existència d'una partida pressupostària per a l'execució del projecte objecte de subvenció.

c) Perquè es considere l'IVA com a cost subvencionable, l'entitat sol·licitant haurà de presentar un certificat de l'òrgan competent en el qual es justifique la no recuperació o compensació de l'IVA.

3. El sistema de control que l'IVACE aplicarà en relació a les declaracions responsables presentades, serà per mostreig, d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell.

4. Examinada la documentació aportada, si aquesta no compleix els requisits exigits, es requerirà a l'entitat sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies, esmene la falta o aporte la documentació necessària amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la sol·licitud.



Els requeriments als quals es fa referència en aquest article, i també qualsevol altre que puga realitzar l'IVACE i que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient, s'efectuaran de manera electrònica, sense perjudici del que s'estableix en l'article 41 i següents de la Llei 39/2015. Els requeriments, les notificacions, les comunicacions o la documentació dels procediments emesos mitjançant signatura electrònica avançada gaudiran de validesa i eficàcia, en els termes descrits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les notificacions que es realitzen per mitjans electrònics s'entendran practicades o rebutjades en els termes que s'assenyalen en l'article 43 de la Llei 39/2015.

L'aportació de documents en contestació als requeriments referenciats, s'haurà de realitzar a través de Registre Electrònic accedint a l'adreça web http://www.ivace.es.

Així mateix, es podrà requerir a l'entitat sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.

5. Es delega en les persones que ostenten la direcció de l'àrea o, si escau, departament o servei– competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, especialment les referides a desistiments, canvi de sol·licitant i/o canvi de projecte.



Article 11. Instrucció de sol·licituds

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia.

2. Les sol·licituds seran ateses per rigorós ordre de presentació fins a l'esgotament dels fons, tal com s'estableix en l'article 10 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible, i s'estableix en l'article 165.2.f), de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En cas d'esgotament del pressupost assignat, podran continuar registrant-se sol·licituds en llista de reserva provisional, que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que pogueren alliberar pressupost, o al fet que es produïsca un increment pressupostari d'acord amb el que s'estableix en l'article 2.3 de la present convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional generarà cap dret per a la persona o entitat sol·licitant, fins que no es valide la sol·licitud.



L'IVACE o, si escau, l'entitat col·laboradora, verificarà de cada sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria i emetrà un informe amb la preavaluació dels expedients que serà elevada a la Comissió a la qual es refereix l'article següent.



L'IVACE, o si escau l'entitat col·laboradora, podrà requerir la sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessàries per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.



Article 12. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. El criteri d'atorgament de les ajudes serà el del moment de presentació de les corresponents sol·licituds. Les sol·licituds es resoldran en la mesura i en l'ordre en què correctament formalitzades i completades, d'acord amb el que s'estableix en l'article 11 de la present convocatòria.

2. Després dels actes d'instrucció, la preavaluació realitzada per l'IVACE o si escau l'entitat col·laboradora, serà sotmesa a una Comissió d'Avaluació, que serà la competent per a elevar a la presidència de l'IVACE proposada de concessió d'ajudes.

3. Aquesta Comissió estarà composta per la persona que ocupe la Direcció General de l'IVACE, que assumirà la Presidència de l'òrgan, per tres persones integrants de la Unitat IVACE Energia -una dels quals assumirà la secretaria de la Comissió– i per una integrant de l'Àrea de Suport de l'IVACE, totes elles designades per la persona que ocupe la Presidència de l'IVACE.

En tot cas es procurarà que en la composició de la Comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, i la capacitació i competència adequades.

En l'exercici de les seues competències la Comissió podrà comptar amb l'assistència tècnica que estime necessària.

4. Vista la proposta continguda en l'acta de la Comissió, la Presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació de les ajudes, fixant expressament la quantia, i incorporant, si escau, les condicions i obligacions derivades d'aquesta, que en cap cas podran contravindre el que es disposa en aquesta resolució. La resolució podrà contindre una llista d'aquelles sol·licituds que presentades en termini no hagueren rebut ajuda seguint el criteri de repartiment d'ordre de presentació de sol·licituds amb el pressupost disponible, de manera que en cas que s'efectue un alliberament de crèdit de la convocatòria d'acord amb el que s'estableix en l'article 11.2 de la present Resolució o una ampliació de crèdit segons el que s'estableix en l'article 2.3, puguen ser ateses per rigorós ordre d'entrada, sempre que estiguen cursades com cal.

5. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució d'ajuda serà de 6 mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, s'entendran desestimades les sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix l'Administració.

6. La resolució motivada de concessió es notificarà de manera individualitzada a cada persona o entitat interessada.

7. L'adjudicació de les ajudes es publicarà en la pàgina web de l'IVACE i -en compliment del que s'estableix en Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides– en la Base de Dades Nacional de Subvencions disponible en l'enllaç http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index. Així mateix es considerarà que amb la recepció de la notificació de l'ajuda l'entitat beneficiària accepta la seua inclusió en la llista d'operacions contemplada en l'article 115, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013.



8. La resolució de concessió -i si escau, denegació– posarà fi a la via administrativa; es delega en la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.



Article 13. Obligacions de les persones o entitats beneficiàries

Sense perjudici del que es disposa en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, seran obligacions de les persones o entitats beneficiàries:

a) Seguir la metodologia i el procediment que indica aquesta resolució.

b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

c) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat, i comunicar altres ajudes públiques o privades que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

d) Complir amb les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social.

e) Acreditar la seua personalitat jurídica, referida al moment de sol·licitud de l'ajuda, en la forma i termini que s'establisca per l'IVACE.

f) Destinar íntegrament l'import de la subvenció a les finalitats per a les quals s'atorga, i respectar el que s'estableix en l'apartat i del present article.

g) La documentació relativa a la subvenció, haurà de conservar-se durant el període mínim establit en el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013.

En aqueix sentit, els documents es conservaran o bé en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals, o bé en suports de dades comunament acceptades, especialment versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Els documents es conservaran en una forma que permeta la identificació de les persones interessades durant el període necessari per als fins per als quals es van recollir les dades o per als quals tracten ulteriorment. Quan els documents només existisquen en versió electrònica, els sistemes informàtics utilitzats compliran normes de seguretat acceptades que garantisquen que els documents conservats s'ajusten als requisits legals nacionals i són fiables a l'efecte d'auditoria.

h) Respectar en els projectes els següents principis:

– Les inversions subvencionades hauran de mantindre's inalterables durant els cinc anys següents al cobrament de la subvenció.

– Els resultats del projecte hauran de mantindre's en el territori de la Comunitat Valenciana.

– L'execució dels projectes no haurà de vulnerar en cap cas el principi de no discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, minusvalideses, edat o orientació sexual, i hauran de facilitar, o almenys no impedir, l'accessibilitat per a les persones amb diversitat funcional.

i) En el cas que l'ajuda tinga finalment cofinançament FEDER, haurà de complir el que s'estableix en l'article 19 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny.

j) Comptar amb les preceptives llicències i autoritzacions administratives, en el cas que l'actuació ho requerisca.



Article 14. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada executat el projecte o actuació íntegrament o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats en la notificació de la concessió de l'ajuda. A l'efecte d'aquesta resolució, es considerarà que l'actuació o projecte es troba executat íntegrament quan es troben en funcionament o, almenys, en capacitat de funcionar, i el criteri de l'IVACE serà en qualsevol cas el que prevaldrà en cas de dubte.



2. Les entitats beneficiàries, en el termini de 12 mesos comptats des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda, hauran de justificar la realització de l'actuació objecte de subvenció i en tot cas segons el que s'estableix en les bases reguladores. L'acreditació es realitzarà en la forma fixada en la notificació de l'ajuda.



3. A l'efecte de justificar la realització de l'actuació objecte de subvenció, les entitats beneficiàries hauran de presentar:

a) Sol·licitud de pagament segons model normalitzat, inclòs en el tràmit telemàtic de la justificació.

b) Justificants de despesa, segons s'indique en la notificació de concessió de l'ajuda, a través de factures que hauran de complir el que es disposa en el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre i altra normativa vigent. Per al cas de l'Actuació 1, en la factura de compravenda del vehicle, haurà de constar la matrícula o número de bastidor, marca, model i versió del vehicle adquirit, i una frase que indique que el vehicle opta a una ajuda del Programa MOVES II Comunitat Valenciana de »x euros», on x és l'ajuda pública corresponent al programa, segons el que s'estableix en l'article 4 d'aquesta convocatòria, i que haurà de reflectir-se després de l'aplicació de l'IVA.

c) Justificants de pagament. Hauran de ser documents emesos per una entitat bancària. Seran vàlids tant els documents emesos directament per l'entitat bancària com els extrets d'internet, sempre que quede clarament acreditada la seua procedència des de la web i posseïsquen les pertinents codificacions informàtiques que n'acrediten l'autenticitat. Els documents de pagament han de permetre identificar les factures del projecte a les quals estan vinculades i s'haurà de justificar que el pagament no solament està emés, sinó que està realitzat, justificant així la traçabilitat d'aquest. Amb caràcter orientatiu i no limitatiu seran vàlids els següents:

– Còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.

– En cas que l'ordre de transferència o l'anotació de l'extracte bancari siguen globals i per tant estiguen referits a diversos justificants de despesa, relacionats o no amb el projecte, serà necessari annexar un document bancari que incloga la relació d'aquests ben detallada en la qual apareguen el destinatari, la identificació del justificant de la despesa (el número de la factura o el concepte d'aquesta) i l'import pagat.



– No es consideraran vàlids els pagaments en efectiu ni els ingressos bancaris per caixa.

– No es consideraran vàlids els documents de pagament interns de l'entitat si no s'hi adjunta un document bancari en el qual es reflectisca clarament que el pagament s'ha realitzat.

– Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que acrediten que el pagament s'ha realitzat per qui sol·licita l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com a titular/cotitular la persona o empresa/entitat beneficiària de l'ajuda.

– No s'acceptaran aquells documents de pagament que, fins i tot sent conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament quines factures estan vinculades.

– Les despeses presentades en la justificació hauran de documentar-se mitjançant factures pagades íntegrament, per tant, les factures parcialment pagades no seran admeses.

– S'acceptaran pagaments efectuats a través de modalitats de finançament, sempre que es presente el contracte signat entre l'entitat sol·licitant de l'ajuda i la financera. En tot cas l'IVACE establirà les mesures de control que considere oportunes per a comprovar que s'ha dut a terme la totalitat del pagament a l'entitat financera.

d) Per a les actuacions realitzades mitjançant rènting o lísing operatiu, s'adjuntarà:

– Còpia del contracte de rènting o lísing operatiu.

– Document de cessió del dret de cobrament signat per la destinatària última de l'ajuda a favor de la companyia de rènting que formalitze l'operació.

e) Còpia del compte bancari on apareguen les dades del titular del compte (la persona beneficiària de l'ajuda), en la qual s'abonarà, si escau, l'ajuda corresponent.

f) Fotografies de la instal·lació i dels equips principals en la seua ubicació definitiva, o si escau del vehicle adquirit, en la qual siga visible la matrícula d'aquest.

g) Certificat en el qual es reflectisca el procediment que s'ha utilitzat per a l'adjudicació de l'actuació i que acredite que s'ha respectat la normativa vigent, i en concret la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, fent referència a la justificació d'aquest, a les dades relatives a la publicació de la licitació, i el número/codi de l'expedient de contractació; en cas que per l'import de la contractació no supere el llindar dels contractes menors, el certificat haurà d'expressar quan ha començat la contractació.



h) Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVACE per a la justificació del projecte, inclosa en el tràmit telemàtic de la justificació.



i) Compte justificatiu de les inversions, i també el document sobre relació d'anotacions comptables, sent tots dos models facilitats per l'IVACE.

j) Declaració responsable d'estar al corrent en les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, inclòs en el tràmit telemàtic de la justificació.

k) Declaració responsable, inclosa en el tràmit telemàtic de la justificació, acreditativa del compliment del punt 5 de l'article 3 d'aquesta convocatòria.

l) Justificació del compliment de les obligacions de difusió i publicitat, dutes a terme d'acord amb el que s'estableix en l'article 16 de la present convocatòria.

m) Per a l'Actuació 1, Adquisició de Vehicles d'energies alternatives, hauran de presentar, a més:

– Còpia de la targeta tècnica (targeta ITV) del vehicle adquirit.

– Còpia del permís de circulació definitiu del vehicle adquirit.



– Per a justificar el desballestament de vehicle, s'haurà d'aportar:

· Còpia del «Certificat acreditatiu de la baixa definitiva del vehicle», per part del corresponent Centre Autoritzat de Tractament de Vehicles (CAT), en nom de la DGT o, en defecte d'això, informe del Registre General de Vehicles de la corresponent Prefectura provincial de trànsit, que acredite la baixa definitiva.

· Còpia de l'anvers i revers, de la Fitxa Tècnica (Targeta ITV) del vehicle desballestat on conste la data de l'última Inspecció Tècnica de Vehicles i la data de caducitat d'aquesta, de manera que l'ITV estiga vigent a data de 18 de juny de 2020, o si escau, en la data de publicació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. En absència d'aquest document, informe de la DGT amb l'historial del vehicle.

· Còpia del Permís de Circulació del vehicle desballestat on conste la seua data de primera matriculació, data de matriculació a Espanya i data d'expedició o, en absència d'aquest document, informe de la DGT amb l'historial del vehicle.

· Còpia del rebut de l'Impost de Vehicles de Tracció Mecànica del vehicle desballestat, ben abonat, almenys des de l'exercici de 2019.



n) Per a l'Actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, haurà de presentar, a més:

– Memòria Tècnica o projecte de la instal·lació realitzada, si així es requereix segons reglament electrotècnic de baixa tensió.

– Ubicació dels sistemes de recàrrega, referència d'aquests en un plànol amb coordenades GPS. En el cas d'edificis i pàrquing, les coordenades es referiran a l'accés principal de vehicles a aquest.

– Certificat de la instal·lació signat per un persona física o jurídica autoritzada i registrada en l'òrgan competent de la Comunitat Valenciana, quan siga preceptiu.

o) Per a l'Actuació 4, Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, hauran de presentar, a més:

– Pla de Transport al Treball o Pla de Mobilitat Urbana Sostenible o pla director, estratègia o acord en la qual es contemple la mesura.



– Còpia de certificat d'execució d'obra civil, expedit per tècnic competent.

4. Només seran tinguts en compte els justificants de despesa i de pagament de data posterior a la de la publicació dels plecs de licitació de la respectiva actuació, llevat que el bé, l'obra o servei contractat no supere el límit establit per als contractes menors, i en aquest cas es prendrà com a referència la data d'inici de la contractació. En tot cas la data dels justificants de despesa i de pagament hauran de ser posteriors al 2 de juliol de 2020.

5. Una vegada comprovada l'execució de l'actuació, i també tota la documentació exigida en l'apartat anterior, es procedirà al pagament de l'ajuda.



Article 15. Resolució d'incidències

1. L'incompliment dels requisits i terminis establits en la resolució, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades, podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida. Aquests criteris resultaran aplicables per a determinar la quantitat que finalment haja de percebre la persona o entitat beneficiària i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

2. L'incompliment per l'entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, podrà donar lloc a la revocació de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment de pagament d'aquesta sobre la base del que es disposa en el títol II de Llei 38/2003, general de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà entre altres efectes la impossibilitat de ser beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. Es delega en les persones que ocupen la direcció d'àrea –o si escau, departament o servei– de l'IVACE competents per a la gestió de les ajudes– la resolució de les incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió; la resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 16. Difusió i publicitat

1. La condició d'entitat beneficiària de l'ajuda implica d'una banda assumir la responsabilitat d'informar les parts intervinents en el projecte i a la ciutadania del cofinançament del mateix pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), per l'IDAE i la participació de l'IVACE, i d'altra banda la seua inclusió en la llista d'operacions cofinançades pel Programa Operatiu FEDER 2014-2020, informació que podrà ser consultada en el lloc o portal d'internet que s'habilite a aquest efecte per l'Administració.

2. Per a complir amb les obligacions de difusió i amb les relatives a la publicitat comunitària, la beneficiària està obligat a:

a) Complir els requisits que figuren en el Manual d'Imatge del Programa, que estarà disponible en la web de l'IDAE i la pàgina d'IVACE http://www.ivace.es.

b) Incloure en tots els documents i accions d'informació i comunicació relacionats amb el projecte subvencionat (així, en informes, escrits, presentacions, esdeveniments, documentació de reunions, etc.):

– el logotip del Programa MOVES, el del Ministeri per a la Transició Ecològica, el de l'IDAE i el logotip d'IVACE disponibles en http://www.ivace.es.

– l'emblema de la Unió Europea i la referència a la Unió Europea.

– la referència al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

b) Durant l'execució del projecte està obligat a:

– incorporar en la seua pàgina web una breu descripció del projecte subvencionat amb els seus objectius i resultats, destacant el suport financer de l'IDAE i de la Unió Europea per haver sigut seleccionat el seu projecte en el Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 (POPE), i també la participació de l'IVACE.

– quan l'actuació consistisca en una instal·lació física, totes les persones físiques o jurídiques beneficiàries hauran de col·locar un cartell informatiu sobre el projecte (d'una grandària mínima A3) en el qual esmentarà el suport financer de la Unió Europea i de l'IDAE i la participació de l'IVACE en un lloc visible al públic. Aquest cartell haurà de mantindre's, almenys fins, al moment del pagament de l'ajuda.



c) Conservar constància gràfica, documental o digital de les obligacions recollides en el present article per a la seua posada a la disposició de l'IVACE en el moment de la justificació del projecte, o de qualsevol òrgan de control que la requerisca.



Article 17. Transparència i prevenció del frau

L'entitat beneficiària haurà de complir les mesures de transparència i prevenció del frau i aportar la documentació que així ho acredite:



a) Mesures de transparència: Les entitats beneficiàries hauran d'acreditar haver complit amb la legislació bàsica sobre transparència, aportant una captura de pantalla de la seua pàgina web -o mitjà electrònic de finalitat similar– en la qual aparega les subvencions i ajudes públiques rebudes, amb indicació de l'import i de la finalitat.

b) Mesures de prevenció del frau:

Les persones i entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra Administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en la present convocatòria podrà posar-los en coneixement a través del canal habilitat a aquest efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx i de la bústia Control Antifrau del portal de l'IVACE: http://www.ivace.es.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta a la Direcció General de l'IVACE, per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució de la present convocatòria.



Segona

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes recurs potestatiu de reposició davant el president de l'IVACE, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime oportú.



València, 21 de abril de 2021.– El presidente del IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web