Ficha docv

Ficha docv









DECRET 54/2021, de 16 d'abril, del Consell, de declaració de paratge natural municipal per a l'enclavament denominat «Clots de la Sal i serra la Mola», al terme municipal de Novelda. [2021/4120]

(DOGV núm. 9068 de 23.04.2021) Ref. Base de dades 003657/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Espais naturals protegits
    Descriptors:
      Temàtics: bosc protegit , monografies
      Descriptors toponímics: Novelda



ÍNDEX



Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit territorial

Article 3. Administració, gestió i assessorament

Article 4. Règim de protecció

Article 5. Normes d'ordenació bàsica i detallada del paratge natural municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola».

Article 6. Consell de Participació del paratge natural municipal

Article 7. Mitjans econòmics

Article 8. Règim d'infraccions i sancions

Disposició addicional única. Incidència pressupostària

Disposició final primera. Revisió

Disposició final segona. Execució i desenvolupament

Disposició final tercera. Entrada en vigor

Annex I. Delimitació del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola», al terme municipal de Novelda

Annex II. Delimitació gràfica de l'àmbit territorial del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola», al terme municipal de Novelda



Els «Clots de la Sal» constitueixen petits estanys d'aigües sulfuroferroses en el llit del riu Vinalopó, al seu pas per la localitat de Novelda. Tradicionalment, s'han utilitzat, i es continuen utilitzant, com a balneari a cel obert, al qual acudeixen molts veïns i forans en cerca de tractament de les afeccions de la pell o de simple gaudi del bany a l'aire lliure.



La serra de la Mola s'alça coronada pel castell del mateix nom, l'origen del qual es remunta a l'època medieval i que, des de llavors, ha sigut talaia vigilant del trànsit de gents i mercaderies entre l'altiplà i la costa alacantina.

El riu Vinalopó travessa en sentit aproximat nord-sud el terme de Novelda, seguint una línia de falla profunda que separa dominis geològics diferenciats. A la dreta del llit, el subbètic al·lòcton, i a l'esquerra, el prebètic autòcton i parautòcton. Els materials juràssics predominen a la serra de la Mola, mentre que en el riu es poden trobar materials d'algeps i d'argila del Triàsic.

La vegetació de la zona proposada és la pròpia dels ambients termomediterranis, encara que ací ja és possible apreciar la influència de la continentalitat, en tractar-se de territoris situats ja un poc més allunyats de la costa, en el trànsit cap a l'altiplà. L'estrat arbori poc dens el formen peus de pi blanc (Pinus halepensis), mentre que l'estrat arbustiu el conforma un matoll dominat per la coscolla (Quercus coccifera), el llentiscle (Pistacia lentiscus) i l'arç (Rhamnus lycioides), així com diverses espècies de labiades, com el romer (Rosmarinus officinalis) i el timó (Thymus sp.). En les zones d'algeps apareixen espècies adaptades a aquestes condicions, com ara les diferents varietats de nebuloses (Limonium sp.), i també són característics de la zona els espartars. En les riberes del riu, on és aparent una certa hidromorfia, es troben formacions de tamarit (Tamarix sp).

Quant a la fauna, destaca la presència del fartet en una bassa que hi ha en la zona de la serra de la Mola, on ha sigut reintroduït com a resultat d'un programa desenvolupat per la conselleria amb competències en medi ambient. Entre l'herpetofauna cal destacar la presència del tòtil (Alytes obstetricans), el gripau corredor (Bufo calamita), el gripau comú (Bufo bufo) i la granota verda (Rana perezi) pel que fa als amfibis, mentre que el fardatxo (Lacerta lépida) i la colobra bastarda (Malpolon monspessulanus) són les espècies de rèptils més destacables.



L'avifauna està representada per espècies com el xoriguer comú (Falco tinnuculus), el brúfol (Bubo bubo), el mussol comú (Athene noctua), el cornudet (Otus scops), l'òliba comuna (Tyto alba), el capsot (Lanius senator), el cucut (Cuculus canorus) i el mosquiter pàl·lid (Phylloscopus bonelli), entre d'altres.

Els mamífers estan representats per espècies com la llebre (Lepus granatensis), el porc senglar (Sus scrofa) i l'arruí (Ammotragus lervia). Esporàdicament, visiten la zona espècies com la geneta (Genetta genetta) i el gat salvatge (Felis silvestris). Cal destacar la presència de la rata penada de ferradura gran (Rhinolophus ferrumequinum).

Quant al patrimoni cultural, cal destacar el ja esmentat castell de la Mola, d'època almohade, amb modificacions posteriors en època cristiana. També és destacable el santuari de Santa Maria Magdalena, construït a principis del segle XX en estil modernista.

En aquest sentit, aquest decret s'articula sobre els principis de bona regulació aplicables a les normes de les administracions públiques, establerts en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret està justificat per raons d'interés general, atés que estableix mecanismes adequats amb l'objecte de preservar el patrimoni natural de la Comunitat Valenciana; així mateix, es basa en una identificació clara de les finalitats perseguides, que són protegir la integritat dels ecosistemes naturals, sent la declaració d'aquesta figura de protecció l'instrument més adequat per a aconseguir aquests objectius. En aplicació del principi de proporcionalitat, aquest decret conté la regulació imprescindible per a atendre la necessitat que s'ha de cobrir i, a més a més, es considera que les disposicions contemplades en el text normatiu són proporcionals als objectius perseguits. En compliment del principi de seguretat jurídica, aquest decret és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic. D'altra banda, respecte al principi de transparència aquesta norma es va sotmetre als tràmits previstos en la normativa d'aplicació, entre altres, l'exposició pública i l'audiència a les persones i col·lectius interessats. Per últim, en virtut del principi d'eficàcia, aquesta norma no estableix cap càrrega administrativa afegida, derivada de la seua aplicació.

Per tot això, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 16 d'abril de 2021,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. Es declara paratge natural municipal l'espai denominat «Clots de la Sal i Serra de la Mola», al terme municipal de Novelda, i s'hi estableix un règim jurídic de protecció, d'acord amb les normes previstes en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.



2. Amb raó de l'interés ecològic, geomorfològic, paisatgístic i sociocultural del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola», i d'acord amb el que es disposa en l'esmentada Llei 11/1994, aquest règim jurídic està orientat a protegir la integritat dels ecosistemes naturals, i, en conseqüència, no s'admet qualsevol ús o activitat que pose en perill la conservació dels valors que en motiven la declaració.





Article 2. Àmbit territorial

1. El Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola», amb una superfície de 120,41 hectàrees, es localitza al terme municipal de Novelda, província d'Alacant, la delimitació descriptiva i gràfica del qual figura en els annexos I i II d'aquest decret.

2. En cas de discrepància eventual entre la delimitació descriptiva i la delimitació gràfica, hi prevaldrà la primera.



Article 3. Administració, gestió i assessorament

1. L'administració i gestió d'aquest paratge natural municipal correspon a l'Ajuntament de Novelda.

2. La direcció general competent en matèria d'espais protegits designarà un tècnic que prestarà assistència tècnica i assessorament en la gestió del paratge natural municipal.

3. S'habilita l'Ajuntament de Novelda perquè elabore i aprove una ordenança de gestió del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola», en la qual es preveuran les mesures i programes d'actuació necessaris per a la gestió del paratge natural municipal.





Article 4. Règim de protecció

Amb caràcter general, en l'àmbit del paratge natural municipal es prohibeixen aquells usos o activitats el desenvolupament dels quals puga suposar un deteriorament o regressió dels valors naturals que es pretenen protegir.

Les activitats tradicionals compatibles amb les finalitats que motiven aquesta declaració, que no impliquen deteriorament o regressió dels hàbitats naturals i els sòls, es podran seguir exercint dins dels límits previstos en la normativa sectorial que se'ls aplique.



S'hi exclou, en tot cas, la utilització urbanística dels terrenys inclosos en l'àmbit de l'espai natural protegit, d'acord amb les regulacions específiques i el que s'ha establert en aquest decret.

En l'àmbit d'aquest paratge natural municipal les competències de les administracions públiques s'exerciran de manera que en queden preservats tots els valors geomorfològics, botànics, ecològics, paisatgístics i culturals, i s'avaluaran amb especial atenció els possibles impactes ambientals produïts com a repercussió d'activitats dutes a terme en les proximitats de l'àmbit protegit.



Article 5. Normes d'ordenació bàsica i detallada del paratge natural municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola»

1. En virtut del que es disposa en l'article 31.4 de l'esmentada Llei 11/1994, s'aproven les normes d'ordenació bàsica del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» al terme municipal de Novelda, que s'inclouen, íntegrament, en l'annex III d'aquest decret.

2. Així mateix, en virtut del que es disposa en l'article 31.4 de la Llei 11/1994, es faculta l'Ajuntament de Novelda perquè en el marc de la normativa d'ordenació bàsica referida en l'epígraf anterior, en el termini d'un any des de la data de publicació d'aquest decret, aprove la corresponent ordenança municipal de gestió del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola», que contindrà l'ordenació detallada dels usos i activitats en l'àmbit d'aquest.

3. Almenys fins que s'aprove el corresponent pla director, qualsevol projecte o actuació que puga afectar les restes dels recintes murallats, superior i inferior, del castell de la Mola, així com qualsevol altra resta arqueològica, haurà d'obtindre, prèviament a la concessió d'autorització o llicència, l'informe favorable de la conselleria amb competències en patrimoni i cultura.



Article 6. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

1. Es crea el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar-ne en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i dels interessos socials i econòmics afectats. En la composició, s'hi inclourà un nombre d'homes i dones en una proporció equilibrada, amb la finalitat de complir els principis i obligacions establits en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

2. El Consell de Participació estarà format per:

a) Tres representants triats, mitjançant acord de Ple, per l'Ajuntament de Novelda, un dels quals actuarà com a secretari del Consell de Participació.

b) Un representant dels serveis territorials a Alacant de la conselleria competent en espais naturals protegits, designat pel director general amb competència en matèria d'espais naturals protegits.



c) Dos representants dels interessos socials, institucionals o econòmics afectats o que col·laboren en la conservació dels valors naturals a través de l'activitat científica, l'acció social, l'aportació de recursos de qualsevol classe o els objectius de la qual coincidisquen amb la finalitat de l'espai natural protegit, triats, amb caràcter rotatori bianual, per les entitats, associacions o col·lectius per règim de majoria.

L'Ajuntament podrà proposar la modificació de la composició del Consell de Participació per a donar cabuda a altres representants de col·lectius amb interessos en el paratge natural municipal. La modificació de la composició del Consell de Participació s'haurà d'aprovar per mitjà d'un decret del Consell.

3. El Consell de Participació del paratge natural municipal es constituirà en el termini de sis mesos des de la declaració d'aquest. L'Ajuntament de Novelda haurà de comunicar la constitució del consell a l'òrgan competent en matèria de medi ambient en el termini de dos mesos.

4. Seran funcions d'aquest òrgan col·legiat de caràcter consultiu les previstes en l'article 50 de la Llei 11/1994.

5. La persona titular de la Presidència del Consell de Participació serà nomenat per l'Ajuntament de Novelda, mitjançant acord de Ple, d'entre els membres del Consell.

6. A fi d'establir un funcionament adequat en l'actuació del Consell de Participació, aquest podrà aprovar unes normes internes de funcionament, sense perjudici del que disposa la normativa reguladora del procediment administratiu comú.



Article 7. Mitjans econòmics

1. El finançament dels costos derivats de la gestió del paratge natural municipal correrà per compte de l'Ajuntament de Novelda.

2. L'Ajuntament de Novelda habilitarà en els seus pressupostos els crèdits necessaris per a la gestió correcta del paratge natural municipal.

3. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà participar, si així ho estima oportú, en el finançament del paratge natural municipal, sense perjudici dels mitjans econòmics que poden aportar altres entitats públiques o privades que puguen tindre interés a coadjuvar en el manteniment del paratge natural municipal.



Article 8. Règim d'infraccions i sancions

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al paratge natural municipal se sancionarà d'acord amb l'esmentada Llei 11/1994 i amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, sense perjudici del que és exigible per via penal, civil o de qualsevol altre ordre en què poguera incórrer.

2. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i a restituir els llocs i elements alterats al seu estat original.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i el desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en medi ambient i, en tot cas, s'hauran d'atendre amb els mitjans personals i materials d'aquesta.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Revisió

Qualsevol modificació del que estableix aquest decret haurà de ser aprovada per un decret del Consell, amb audiència prèvia de l'Ajuntament de Novelda, i s'hi haurà de raonar la necessitat de la modificació, que haurà d'estar justificada per una millora en la protecció de l'espai natural. La modificació s'haurà de tramitar mitjançant el procediment vigent en el moment per a la declaració dels paratges naturals municipals.



Segona. Execució i desenvolupament

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en medi ambient, perquè, en el marc de les seues competències, dicte el que és necessari per a l'execució i el desenvolupament d'aquest decret.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 16 d'abril de 2021

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

MIREIA MOLLÀ HERRERA

ANNEX I

Delimitació del Paratge Natural Municipal

«Clots de la Sal i Serra de la Mola»



1. La delimitació del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» queda definida per dues unitats independents, encara que molt pròximes entre si:

a) Unitat serra de la Mola: està definida per la parcel·la IX «La Mola» del Forest d'Utilitat Pública AL-125 «Conjunt de Serres de Novelda», a excepció del sector més oriental (vessant sud del turó del Castell), que inclou la zona urbana de la partida dels Molins.

b) Unitat riu Vinalopó: aquest sector inclou el domini públic hidràulic del riu Vinalopó des del límit amb el terme municipal de Monòver fins al punt d'encreuament del llit del camí de Novelda a Monòver (a l'altura del castell de la Mola). En concret, pel marge esquerre del riu (aigües avall) el límit del paratge natural municipal s'ajusta al camí de Novelda a Monòver.

2. L'àmbit territorial del Paratge Natural «Clots de la Sal i Serra de la Mola» queda definit, segons la cartografia oficial de la Direcció General de Cadastre, per les següents parcel·les cadastrals del terme municipal de Novelda:

a) Unitat 1. Serra de la Mola: inclou la totalitat de la parcel·la 60 i part de la parcel·la 9001 (carretera de pujada al castell de la Mola) del polígon 43 del cadastre de rústica, junt amb les parcel·les següents en zona urbana (cadastre d'urbana) amb referències: 2836903XH9253N0001MW: castell i entorn; 2836904XH9253N0001OW: santuari de Santa Maria Magdalena i entorn, i 2836905XH9253N0001KW: antic convent.

b) Unitat 2. Riu Vinalopó: inclou la parcel·la 9001 i part de les parcel·les 9002 (camí) i 9004 del polígon 11, i part de la parcel·la 9002 del polígon 12.

3. Delimitació geogràfica: el Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» queda delimitat pel polígon els vèrtexs del qual, amb les coordenades corresponents que consideren el sistema de referència European Dàtum 1950 (ED 50) i el sistema cartogràfic UTM (fus 30 N), s'inclouen en un arxiu en format digital que es troba a la disposició de qui vulga consultar-lo en les dependències de la direcció general competent en matèria d'espais naturals protegits.



4. La superfície total del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» és de 120,41 hectàrees.







ANNEX II

Delimitació cartogràfica de l' àmbit del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» (Sistema de Referència Geodésica ETRS89) 

ANNEX III

Normes bàsiques d'ordenació del Paratge Natural Municipal

«Clots de la Sal i Serra de la Mola», al terme municipal de Novelda





TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Naturalesa de les normes de protecció

Aquestes normes de protecció es redacten a l'empara del que disposa l'article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat Valenciana, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.





Article 2. Finalitat

L'objectiu genèric pel qual es redacten aquestes normes bàsiques d'ordenació és l'establiment de les mesures necessàries per a garantir la protecció del paratge dels «Clots de la Sal i de la serra de la Mola», per raó de la conservació i millora de la fauna i flora, així com de les singularitats geològiques, paisatgístiques, socials i religiosoculturals que presenta. Les normes de protecció constitueixen, per tant, el marc que regularà el règim de l'espai natural, els seus usos i activitats, així com l'ús públic d'aquest.



Article 3. Efectes

1. Les normes de protecció del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» seran d'aplicació directa i prevaldran sobre el planejament urbanístic municipal.

2. El planejament urbanístic municipal que s'aprove amb posterioritat a la declaració del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» s'haurà d'ajustar a les determinacions protectores que preveuen aquestes normes, i s'hauran d'assignar les classificacions i qualificacions del sòl d'acord amb les normes i criteris que s'hi estableixen, de manera que es respecten les limitacions d'ús imposades per aquestes

3. Pel que fa a la unitat del riu Vinalopó, el planejament territorial i urbanístic classificarà com a sòl no urbanitzable d'especial protecció el domini públic hidràulic, d'acord amb la legislació reguladora, així com les zones de perillositat d'inundació de nivell 1 delimitades en el Pla d'acció territorial sobre prevenció de risc d'inundació a la Comunitat Valenciana, PATRICOVA (article 17.1). En aquestes zones (article 17.2. del PATRICOVA) es prohibeix qualsevol tipus d'edificació, excepte les previstes expressament en el planejament territorial i urbanístic aprovat amb l'entrada en vigor del PATRICOVA, que s'hauran de fer, en tot cas, d'acord amb els condicionants específics d'edificació per al sòl urbà sotmés a risc d'inundació. Així mateix, es prohibeix la realització d'obres d'infraestructures que siguen vulnerables o puguen modificar negativament el procés d'inundació, i que incrementen els danys susceptibles de produir-se com a conseqüència d'aquest procés.



4. Aquestes normes de protecció del paratge natural municipal s'entendran sense perjudici de les previstes en les legislacions sectorials i, en particular, de les normes, reglaments o plans que s'aproven per al desplegament i compliment de la finalitat protectora d'aquest pla, així com les d'aquells destinats a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i el desenvolupament sostenible.

En el cas que aquelles normes de protecció foren més detallades o protectores, s'hi aplicaran aquestes, amb preferència sobre les que preveja la legislació sectorial, sempre que no entren en contradicció amb la finalitat d'aquestes.



Article 4. Interpretació

1. En la interpretació d'aquestes normes de protecció s'haurà d'atendre el que resulte de considerar-les com un tot unitari, i s'utilitzarà sempre la memòria informativa i justificativa com a document que conté els criteris i principis que han orientat la redacció d'aquestes normes.

2. En cas de conflicte entre el text d'aquestes normes i els documents gràfics, hi prevaldran les primeres, excepte quan la interpretació derivada dels plans estiga basada també en la memòria, de tal manera que es faça patent l'existència d'algun error material en les normes.

3. En l'aplicació d'aquestes normes de protecció prevaldrà la interpretació que comporte un grau de protecció més alt dels valors naturals i culturals de l'àmbit del pla.



Article 5. Règim d'avaluació ambiental

1. Els projectes, plans, actuacions, obres i activitats que es duguen a terme o s'implanten en l'àmbit territorial del paratge se sotmetran al règim d'avaluació ambiental establit en la legislació autonòmica valenciana i estatal sobre aquesta matèria vigent en el moment que s'executen.

2. Tots els procediments d'avaluació ambiental (bé es tracte de plans o bé de projectes que seguisquen la legislació sectorial autonòmica o estatal en aquesta matèria) que afecten l'àmbit del paratge natural municipal se sotmetran a consulta de l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits, així com a l'òrgan gestor del paratge natural municipal.



Article 6. Autoritzacions i informes previs

1. Aquesta normativa especifica les actuacions, plans i projectes l'execució dels quals requereix una autorització especial de l'Ajuntament de Novelda, i aquells que requereixen un informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Les autoritzacions s'atorgaran, sense perjudici de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que hi siguen exigibles, amb caràcter sectorial, a cada activitat en funció de la seua naturalesa, així com en concordança amb el que estableix aquesta normativa.

3. Segons la legislació vigent en matèria d'aigües, per a la realització de qualsevol obra o treball en el domini públic hidràulic, s'hauran d'obtindre les autoritzacions administratives atorgades per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències, a excepció dels casos especials regulats legalment.





TÍTOL II

Normes generals de regulació d'usos i activitats



CAPÍTOL I

Normes sobre protecció de recursos de domini públic



Secció primera

Protecció de recursos hidrològics



Article 7. Marc general per a la protecció dels recursos hídrics i del domini públic hidràulic

1. La protecció dels recursos hídrics en l'àmbit del paratge natural municipal es regirà, amb caràcter general, per la normativa sectorial en matèria d'aigües i, de manera especial, pel Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'aigües, i les disposicions que el despleguen, així com la Directiva 2000/60/CEE, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües. En relació amb el domini públic hidràulic, i en el marc de les competències que li atribueix la Constitució, l'Estat exercirà les funcions que li atribueix la legislació sectorial vigent.





Article 8. Qualitat de l'aigua

Amb caràcter general, queden prohibits aquells usos i activitats susceptibles de provocar la contaminació o degradació de la qualitat de les aigües, així com aquelles actuacions, obres i infraestructures que puguen dificultar-ne el flux hídric, amb l'objectiu de vetlar per l'estricte compliment de la legislació vigent en matèria d'extracció d'aigües, abocaments i depuració.



Article 9. Llits de riu, riberes i marges dels cursos d'aigua

1. Es mantindran les condicions naturals dels llits i quedaran prohibides les obres i construccions, amb caràcter provisional o permanent, que puguen alterar o dificultar el curs de les aigües, i no se'n podrà fer la canalització o dragatge, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja de llits.

2. Es consideren compatibles amb la protecció del paratge les actuacions de manteniment de llits de riu i gestió de recursos hídrics que ha de dur a terme la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències.

3. En la zona de domini públic hidràulic, així com en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'aigües, es conservarà la vegetació de ribera, i no es permetrà la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals. Es permetran tasques de neteja i desbrossament selectius quan hi haja risc per a la seguretat de les persones o els béns, en cas d'avinguda, o quan hi haja risc d'incendis.

4. Es prohibeix l'ocupació del domini públic hidràulic i de la zona de servitud per instal·lacions o construccions de qualsevol tipus, permanents o temporals, així com l'extracció d'àrids, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja dels llits.



5. Qualsevol actuació que afecte domini públic hidràulic i zones de policia i servitud haurà de tindre, prèviament a l'execució d'aquesta, l'informe favorable de l'organisme de conca corresponent.



Article 10. Protecció d'aigües subterrànies

1. Queden prohibides les noves obertures de pous o captacions d'aigua dins de l'àmbit del paratge natural, excepte les destinades a satisfer les necessitats derivades de l'abastiment públic, sempre que es justifiquen com l'única via d'abastiment possible. En tot cas, s'hauran d'efectuar de manera que no provoquen repercussions negatives sobre el sistema hidrològic i sobre la resta dels aprofitaments. En tot cas, estaran sotmeses a l'autorització preceptiva de l'organisme de conca competent.



2. Totes les edificacions i instal·lacions en l'àmbit del paratge natural municipal en què s'originen aigües residuals hauran de disposar d'un sistema de depuració adequat, i prioritàriament hauran d'utilitzar per a això els denominats sistemes de tractament natural (depuració verda). S'haurà de dur a terme la substitució dels sistemes actuals de tractament d'aigües residuals deficients per altres sistemes que garantisquen la preservació de les aigües subterrànies enfront de la contaminació. Queda prohibit l'establiment de pous, rases, galeries o qualsevol dispositiu destinat a facilitar que el terreny absorbisca aigües residuals que puguen produir, a causa de la seua toxicitat o per la seua composició química i bacteriològica, la contaminació de les aigües superficials o profundes.



3. La instal·lació del sistema de depuració d'oxidació total per al sanejament d'edificacions i/o zones d'ús públic només es podrà autoritzar quan es donen garanties suficients que no suposen cap risc per a la qualitat de les aigües superficials o subterrànies.



Article 11. Abocaments

1. En aplicació de l'article 100 del Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'aigües, es prohibeix l'abocament sense depurar d'aigües residuals, directe o indirecte, així com l'abocament o depòsit permanent o temporal de qualsevol tipus de residus sòlids, runes o substàncies, siga quina siga la seua naturalesa, que constituïsquen o puguen constituir un perill de contaminació de les aigües o la degradació del seu entorn, excepte en els casos de neteja, d'acord amb el que preveu l'article 49 del Reglament del domini públic hidràulic.

2. Per a la concessió d'una llicència urbanística a activitats que puguen generar abocaments de qualsevol naturalesa, s'exigirà la justificació del tractament que se'ls haja de donar per a evitar la contaminació de les aigües superficials i subterrànies. El tractament d'aigües residuals haurà d'ajustar-se a les condicions de qualitat exigides per als usos als quals es destinen. En tot cas, les aigües resultants no podran superar els límits establits en la legislació sectorial.





Secció segona

Protecció de sòls



Article 12. Moviments de terres

1. Els moviments de terra que es facen com a conseqüència de l'execució d'actuacions o obres permeses en aquesta normativa estaran subjectes a l'obtenció prèvia de llicència municipal.

Queden excloses de l'obtenció de llicència:

a) les tasques de preparació i condicionament dels sòls relacionats amb l'activitat agrícola, com ara anivellament de terrenys i llaurada.



b) les obres de construcció, reparació o conservació de carreteres de titularitat pública, perquè constitueixen obres públiques d'interés comunitari i no estan sotmeses a l'obtenció de llicència municipal ni als altres actes de control preventiu que estableix la legislació de règim local.



2. De manera excepcional, es permetran moviments de terra per a la correcció de talussos amb perill d'erosió, sempre que es limiten a la mínima àrea d'actuació possible, que complisquen les condicions establides en l'autorització administrativa corresponent i tinguen la llicència urbanística necessària, i no suposen la destrucció o deteriorament d'espècies vegetals protegides o de gran valor ecològic.

3. Es prohibeix la destrucció de bancals i dels seus marges, així com les transformacions agrícoles i les tasques que posen en perill la seua estabilitat o en suposen l'eliminació.

4. En les zones amb sòls degradats per l'erosió s'afavoriran totes aquelles actuacions que tendisquen a la seua conservació (recuperació de la coberta vegetal, restauració i manteniment de marges, bancals, murs de pedra i tanques arbustives, manteniment de cultius llenyosos, etc.).

5. Es prohibeix, amb caràcter general, la rompuda de terrenys amb vegetació silvestre per a establir noves àrees de cultiu, excepte aquelles que tinguen com a finalitat la recuperació, amb fins ecològics, d'antics camps de cultiu abandonats.

6. Sempre que la realització d'una obra vaja acompanyada de la generació de talussos per desmunt o terraplé caldrà fixar-los per mitjà de repoblació vegetal amb espècies pròpies de la zona o elements naturals. Excepcionalment, quan no hi haja altres solucions, es podran permetre les actuacions d'obra civil sempre que siguen tractades per mitjà de tècniques d'integració paisatgística.



Secció tercera

Protecció de la vegetació silvestre



Article 13. Conservació de la coberta vegetal

1. Les actuacions que puguen alterar o perjudicar de manera significativa les condicions de l'espai natural o de les espècies de flora silvestre existents requeriran la redacció d'una memòria o projecte que serà aprovat per l'Ajuntament de Novelda amb l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Els treballs de restauració de la coberta vegetal aniran dirigits a la conservació i recuperació de les formacions vegetals autòctones.



Article 14. Formacions vegetals d'interés

1. Es consideren hàbitats naturals d'interés, en l'àmbit territorial del paratge, els hàbitats que a continuació s'hi indiquen, identificats pels codis establits en la Directiva 92/43/CEE, del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres.

1520* Thymo moroderi-Teucrium verticillati.

1520* Thymo moroderi-Teucrium verticillati.

1430 Atriplicetum glauco-halimi.

92D0 Agrostio stoloniferae-Tamaricetum canariensis.

El símbol (*) fa referència als tipus d'hàbitat prioritaris.

2. Es podrà autoritzar en tot el paratge el desbrossament i la poda de les formacions vegetals pròpies dels marges de camins, séquies i canals, tant ruderals com palustres, practicats d'acord amb els usos tradicionals i d'acord amb les especificacions que figuraran en les autoritzacions corresponents.

3. Amb caràcter excepcional i amb un informe previ de l'administració competent en protecció de la fauna, es permet dur a terme fora del període establit en l'article 18, els treballs de control de la vegetació i manteniment que l'Ajuntament considere imprescindibles per al normal aprofitament i gaudi d'aquelles zones destinades a l'ús públic, com itineraris, llocs de pesca, entorn de miradors i observatoris de fauna.





Article 15. Tala i recol·lecció

1. Es prohibeix la recol·lecció total o parcial de tàxons vegetals per a fins comercials.

2. Segons el que disposa el Decret 70/2009, de 22 de maig, del Consell, pel qual es crea i regula el Catàleg Valencià d'Espècies de Flora Amenaçades, i es regulen mesures addicionals de conservació per a tàxons protegits, catalogats i no catalogats i vigilats, es prohibeix arreplegar-los, tallar-los, mutilar-los, arrancar-los o destruir-los. També es prohibeix posseir, naturalitzar, transportar, vendre, comerciar o intercanviar, oferir amb fins de venda o intercanvi, importar o exportar exemplars vius o morts, així com els seus propàguls o restes, excepte els casos que reglamentàriament es determinen. Aquestes prohibicions s'aplicaran a totes les fases del cicle biològic dels tàxons.

3. Per a qualsevol de les categories de protecció de l'esmentat Decret 70/2009, queda prohibida qualsevol afecció al seu hàbitat que tinga repercussions negatives sobre els tàxons.

4. Sense perjudici del que disposen els punts anteriors d'aquest article, es permet la recol·lecció consuetudinària de fruits, llavors, plantes silvestres de consum tradicional, com ara bolets, espàrrecs, mores, etc., sempre que hi haja consentiment tàcit del propietari i sense perjudici de les limitacions específiques que la conselleria competent en matèria de medi ambient puga establir quan la recol·lecció siga perjudicial per a la flora o la fauna a causa de la intensitat d'aquesta o per altres causes. En el cas de la recol·lecció de plantes silvestres o bolets, queda prohibit arrancar-los, així que s'hauran de tallar i no es permetrà la utilització d'instruments com ara aixades o rastells.

5. L'arreplega de fongs en els terrenys forestals està regulada per l'Ordre de 16 de setembre de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de bolets i altres fongs en el territori de la Comunitat Valenciana.

6. Sense perjudici de la necessitat d'obtindre l'autorització corresponent de l'administració forestal, amb un informe previ favorable de l'òrgan competent en espais naturals, i del que preveu el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, es podrà extraure fusta o llenya, si respon a algun dels criteris següents:



a) Com a resultat de labors de prevenció d'incendis.

b) Com a resultat de mesures fitosanitàries.

c) Com a resultat de tractaments de millora de les formacions arborades.

d) Per erradicació d'espècies al·lòctones invasores.

e) Amb motiu de la realització d'estudis científics.



Article 16. Gestió de la vegetació

1. Els treballs de regeneració i recuperació de la coberta vegetal tindran per objecte la formació i potenciació de les comunitats vegetals naturals característiques de l'àmbit del paratge natural en els seus diferents estadis de desenvolupament, i es farà especial èmfasi en els hàbitats prioritaris existents en aquest entorn.

2. La gestió dels recursos forestals dirigirà les seues actuacions a conservar, millorar i protegir els terrenys forestals, segons les determinacions de la Llei 3/1993, forestal de la Comunitat Valenciana, i al seu reglament executiu, aprovat pel Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià.

3. D'acord amb l'article 72 i següents del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, és obligatòria l'autorització de l'administració forestal per a fer qualsevol modificació de l'estructura vegetal d'una finca forestal (aclarides, talls de millora i sanejament, podes de formació, neteges, tales, etc.) a excepció de l'aprofitament de coníferes per a llenya, en què serà suficient la comunicació prèvia del titular dels terrenys. La sol·licitud d'autorització haurà d'anar acompanyada d'un document en què s'especifiquen les accions previstes, i al qual s'hauran d'ajustar els treballs que s'hi han de dur a terme.

4. Queda prohibida la introducció i la repoblació amb espècies exòtiques, entenent com a exòtica qualsevol espècie, subespècie o varietat que no pertanga o haja pertangut històricament a la vegetació silvestre de l'àmbit del pla.

5. La introducció i reintroducció d'espècies autòctones que no existisquen actualment en la zona i la manera de fer-ho requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Naturalesa (UICN), a més d'una autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient.





Article 17. Control d'espècies exòtiques invasores

1. Es considera mesura prioritària d'actuació el desenvolupament de tasques de control i erradicació de les espècies exòtiques invasores existents en l'àmbit del paratge natural municipal que es troben incloses en els annexos del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, pel qual s'aproven mesures per al control d'espècies exòtiques invasores a la Comunitat Valenciana, o les que, en el futur, determine la conselleria competent en matèria de medi ambient.



2. Els mètodes de control que s'han d'utilitzar hauran de concordar amb els previstos en el Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, i perquè s'executen serà necessària l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. La destinació de les restes vegetals procedents d'aquests treballs haurà de ser un centre gestor autoritzat de residus d'aquesta naturalesa. Amb caràcter excepcional i, únicament, en el marc de campanyes d'erradicació, les restes vegetals es podran depositar en el medi sempre que es prenguen les mesures oportunes per a evitar-ne la dispersió.

3. Respecte a les espècies exòtiques invasores, serà de compliment obligatori el règim de limitacions establit en l'article 4 del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell.



Secció quarta

Protecció de la fauna



Article 18. Protecció de la fauna silvestre

1. Sense perjudici de la normativa sectorial aplicable sobre fauna, es consideren protegides totes les poblacions d'espècies animals silvestres del paratge, amb les excepcions següents:

a) Espècies cinegètiques, regulades específicament per les normatives sectorials corresponents.

b) Espècies el control de poblacions de les quals puga ser autoritzat o promogut per la conselleria competent en matèria de medi ambient, de conformitat amb les determinacions de la normativa sectorial sobre fauna.

2. Les intervencions que es duguen a terme al paratge sobre la coberta vegetal, els sòls, el medi hídric i, en general, els diferents hàbitats faunístics, hauran de garantir el manteniment de les condicions adequades per a la pervivència i, si és el cas, la reproducció de les poblacions animals afectades. Per a evitar molèsties a la fauna durant l'època de reproducció, les actuacions i/o activitats potencialment pertorbadores es duran a terme des del mes d'agost fins al mes de febrer, els dos inclosos, excepte en els llocs on es tinga constància de la cria d'espècies novelles (grans àguiles, mussols, teixons, fagines…), on tampoc es permetran aquestes actuacions ni en el mes de gener ni en el mes de febrer. Excepcionalment, es podran autoritzar altres períodes d'execució diferents amb l'informe previ favorable de l'òrgan competent en matèria d'espècies protegides.

3. Les autoritzacions excepcionals per al control de la població d'espècies potencialment perjudicials per a l'agricultura, ramaderia, boscos, caça, fauna silvestre o salut pública, per mitjà de qualsevol procediment de captura o mort (batudes, esperes o altres mètodes homologats a la Comunitat Valenciana), requeriran l'informe favorable previ de la conselleria competent en medi ambient.

4. Amb caràcter general, i sense perjudici del que estableix la legislació sectorial sobre fauna, no es permeten, en l'àmbit del paratge, les activitats que puguen provocar, directament o indirectament, la destrucció o deteriorament de poblacions d'espècies animals silvestres o dels seus hàbitats. La prohibició s'estén especialment als hàbitats i enclavaments necessaris per als cicles vitals de la fauna, com ara nius, caus i dormidors, així com durant les èpoques de més sensibilitat.

En particular, es prohibeix:

a) La destrucció, la mort, el deteriorament, la recol·lecció, el comerç, la captura en viu, la possessió o l'exposició d'animals vius o les seues restes que es troben protegits per la legislació sectorial vigent i per aquestes normes.

b) La recol·lecció, la possessió o el comerç d'ous o cries.

c) La producció de sons innecessaris que alteren la tranquil·litat habitual de la fauna.

d) L'emissió de llums que incidisquen negativament sobre hàbitats i enclavaments d'especial interés per a la fauna.

5. Es prohibeix la repoblació i la solta de qualsevol espècie animal exòtica, entenent com a exòtica qualsevol espècie, subespècie o varietat que no pertanga o haja pertangut històricament a la fauna de l'àmbit del pla, excepte la utilització d'espècies per al control biològic de plagues que duga a terme o autoritze l'Administració.

6. En relació amb les espècies autòctones catalogades i protegides, de conformitat amb el que es disposa en les normes legals que s'hi apliquen, la introducció i reintroducció d'espècies o el reforç de poblacions i la manera de dur-ho a terme requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Naturalesa (UICN), i haurà de ser autoritzat o promogut per la conselleria competent en matèria de medi ambient.





Article 19. Closes i tanques

L'alçament de closes i tanques en l'àmbit del paratge natural municipal haurà de complir amb el que es disposa en el Decret 178/2005, de 18 de novembre, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen les condicions de les tanques en el medi natural i dels tancaments cinegètics, i requerirà l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Tot això, sense perjudici de l'obtenció de la llicència municipal corresponent en els termes previstos per la llei.





Secció cinquena

Protecció del paisatge



Article 20. Impacte paisatgístic

1. Es consideraran els valors paisatgístics del paratge com un criteri determinant per a la ubicació de les distintes infraestructures i usos. En conseqüència, la implantació d'usos o activitats evitarà especialment ubicar-los en llocs de gran incidència visual i requerirà l'elaboració d'un estudi d'integració paisatgística que s'hi haurà d'aplicar.

2. L'Ajuntament de Novelda tindrà en compte, quan autoritze o informe els projectes referents al paratge, els efectes que tindran sobre els valors paisatgístics d'aquest.

3. En l'equipament públic de baixa intensitat, en la restauració d'edificacions preexistents o en altres elements artificials s'empraran materials o acabats les característiques de color, brillantor i textura dels quals presenten un aspecte neutre des del punt de vista paisatgístic i no resulten especialment cridaners, visibles o inusuals, i s'utilitzaran preferentment materials naturals com ara la fusta i la pedra.

4. Els tancaments hauran de ser senzills i visualment permeables, especialment en els punts des dels quals és possible contemplar vistes panoràmiques.

5. Es protegirà el paisatge al voltant de les fites i elements singulars de caràcter natural, per als quals s'establiran perímetres de protecció sobre la base de conques visuals que en garantisquen la prominència en l'entorn. En tot cas, s'arbitraran les mesures per a eliminar elements i instal·lacions que suposen un deteriorament visual o ambiental de l'espai i per a mantindre'n la cobertura, la topografia i el patró parcel·lari per a preservar el seu caràcter paisatgístic.





Article 21. Publicitat estàtica

1. Es prohibeix amb caràcter general la col·locació de cartells informatius de propaganda, inscripcions o artefactes de qualsevol naturalesa amb fins publicitaris, incloent-hi la publicitat recolzada directament o construïda tant sobre elements naturals del territori, com sobre les edificacions.

2. Al paratge s'admetran únicament els indicadors d'activitats, establiments i llocs que, per les seues dimensions, disseny i col·locació, siguen adequats a l'estructura ambiental on s'instal·len, així com tots els de caràcter institucional relacionats amb l'ús públic i la gestió de l'àmbit territorial d'aquest.



Secció sisena

Protecció del patrimoni cultural



Article 22. Règim de protecció del patrimoni cultural

1. La protecció del patrimoni cultural en l'àmbit del paratge natural municipal, en totes les seues manifestacions, es regirà d'acord amb el que es disposa en la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del patrimoni cultural valencià, i amb la modificació d'aquesta en la Llei 5/2007, de 9 de febrer.

2. Els elements i conjunts considerats recursos arqueològics i historicoartístics podran acollir usos turisticorecreatius, sempre que aquests no impliquen la pèrdua dels seus valors científics i culturals, i amb l'obtenció prèvia d'un informe favorable de la conselleria competent en matèria de cultura. De totes maneres, qualsevol projecte o actuació que puga afectar el castell de la Mola i els jaciments arqueològics que hi conté hauran d'obtindre prèviament una autorització de la conselleria amb competències en cultura.

3. Si amb motiu de la realització de reformes, demolicions, transformacions o excavacions en immobles no compresos en zones arqueològiques o paleontològiques o en espais de protecció o àrees de vigilància arqueològica o paleontològica, aparegueren restes d'aquesta naturalesa o indicis de la seua existència, el promotor, el constructor i el tècnic director de les obres estaran obligats a suspendre immediatament els treballs i a comunicar la troballa en els termes preceptuats en l'article 65 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, el règim dels quals s'aplicarà íntegrament.

Quan es tracte de béns mobles, la conselleria competent en matèria de cultura, en el termini de deu dies des que tinga coneixement de la troballa, podrà acordar la continuació de les obres, amb la intervenció i vigilància dels serveis competents, i establir-ne el pla de treball. O bé, quan ho considere necessari per a la protecció del patrimoni arqueològic o paleontològic i, en tot cas, quan la troballa es referisca a restes arqueològiques de construccions històriques o artístiques o a restes i vestigis fòssils de vertebrats, prorrogarà la suspensió de les obres i determinarà les actuacions arqueològiques o paleontològiques que s'hi hagen de dur a terme. En tot cas, donarà compte de la resolució que prenga a l'Ajuntament de Novelda. La suspensió no podrà durar més temps de l'imprescindible per a dur a terme les actuacions esmentades. S'hi aplicaran les normes generals sobre responsabilitat de les administracions públiques per a la indemnització, si és el cas, dels perjudicis que la pròrroga de la suspensió puga ocasionar.





Secció setena

Protecció d'elements d'interés geològic,

geomorfològic i coves



Article 23. Protecció d'elements d'interés geològic, geomorfològic i coves

Es consideren d'especial protecció tots aquells elements de singular interés geològic i geomorfològic, així com les coves i avencs presents dins de l'àmbit del paratge. Per a les coves i avencs presents en l'àmbit del paratge, caldrà ajustar-se al que disposa el Decret 65/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual es desplega el règim de protecció de les coves i s'aprova el Catàleg de Coves de la Comunitat Valenciana. En especial, es respectaran els perímetres de protecció previstos en l'article 9 del decret esmentat.



Secció huitena

Protecció de vies pecuàries



Article 24. Conservació i defensa de les vies pecuàries

1. Qualsevol actuació que es duga a terme i que puga afectar vies pecuàries haurà de complir amb el que estableix la Llei 3/1995, de 23 de març, de vies pecuàries. En aplicació de l'article 5 d'aquesta mateixa llei, la classificació, delimitació, amollonament o qualsevol altre acte relacionat amb les vies pecuàries correspon a la conselleria competent en matèria de medi ambient, que haurà de vetlar pel seu manteniment com a espai d'ús públic.

2. Es fomentarà la designació d'interés natural de les vies pecuàries presents en l'àmbit del paratge natural municipal, d'acord amb el que estableix la Llei 3/2014, d'11 de juliol, de vies pecuàries de la Comunitat Valenciana.





CAPÍTOL II

Normes sobre regulació d'activitats i infraestructures



Secció primera

Activitats extractives i mineres



Article 25. Activitats extractives i mineres

Es prohibeix la realització d'activitats extractives i mineres en l'àmbit del paratge natural municipal, ja que es tracta d'una activitat que genera impactes irreversibles en els valors naturals que es pretén protegir mitjançant aquesta norma.



Secció segona

Activitats agropecuàries



Article 26. Normes generals sobre cultius

1. Es consideren compatibles en l'àmbit del paratge natural municipal el manteniment de les activitats agrícoles que es desenvolupen en el moment de l'aprovació d'aquest, sempre que foren compatibles amb el planejament en vigor en aquell moment i hagueren obtingut totes les autoritzacions sectorials corresponents.

2. En la zona de domini públic hidràulic, així com en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'aigües, es conservarà la vegetació de ribera i no es permetrà la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals.



3. Es prohibeixen, amb caràcter general, les pràctiques agrícoles sota la modalitat d'hivernacle o túnel.

4. L'Ajuntament de Novelda fomentarà que la gestió agrícola, en l'àmbit del paratge natural, tendisca al manteniment d'un mosaic heterogeni de vegetació forestal i cultius agrícoles tradicionals de secà que afavorisquen la diversitat ecològica i paisatgística de l'espai.



5. Els terrenys forestals existents en l'àmbit del paratge natural municipal, definits genèricament per la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, i cartografiats com a tals en l'Inventari de Sòl Forestal que figura com a annex de l'Acord de 15 de juny de 2007, del Consell, pel qual s'aprova l'Inventari Forestal de la Comunitat Valenciana, no es podran transformar en agrícoles ni ser considerats com a tals.



Article 27. Construccions i instal·lacions relacionades amb les activitats agrícoles

1. Les construccions i instal·lacions vinculades a les explotacions agropecuàries existents en el moment de l'aprovació d'aquestes normes podran continuar exercint la seua activitat d'acord amb la normativa sectorial que s'hi aplica, si bé no podran ampliar la superfície ocupada per aquestes.

2. Es prohibeix, amb caràcter general, qualsevol tipus d'edificació de nova planta, així com noves construccions i instal·lacions vinculades a l'explotació agrària (magatzems de productes i maquinàries, quadres, estables, etc.) o a la primera transformació de productes (assecadors, serradores, etc.).



Article 28. Productes fitosanitaris

L'ús de productes fitosanitaris s'haurà d'ajustar a les normes i plans sectorials que s'hi apliquen, d'acord amb els períodes, limitacions i condicions establits pels organismes competents. En tot cas, es prohibeix la utilització d'herbicides volàtils de qualsevol tipus.





Article 29. Règim general d'activitats ramaderes

1. Amb caràcter general, es considera autoritzable el pasturatge extensiu dins de l'àmbit del paratge. L'exercici d'aquesta activitat se sotmetrà a les normes i plans sectorials que se li apliquen.

2. L'ordenació de la ramaderia extensiva sobre terrenys forestals s'haurà de fer, almenys, tenint en compte les condicions següents:



a) Delimitació d'àrees fitades.

b) Definició de la càrrega ramadera aplicable a les distintes zones.

c) Disseny d'un sistema de rotació per a evitar el sobrepasturatge.

3. L'aprofitament de pastures es podrà limitar quan se'n puga derivar un risc per afecció d'espècies d'interés, per a conservar els sòls o la coberta vegetal, o quan hi haja arbres joves, especialment en zones en procés de regeneració.



Secció tercera

Apicultura



Article 30. Normes generals

Els aprofitaments apícoles es consideren autoritzables en tot l'àmbit del paratge, sempre que es complisca amb les disposicions del Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen les normes d'ordenació de les explotacions apícoles. En el cas que els bucs provocaren molèsties significatives o riscos per a l'ús públic, la conselleria competent en matèria de medi ambient i l'Ajuntament de Novelda podran disposar el seu trasllat a un altre emplaçament que no presente els inconvenients esmentats, o bé la seua retirada definitiva del paratge.



Secció quarta

Gestió forestal



Article 31. Gestió forestal

1. Als efectes d'aquestes normes de protecció, es consideren muntanyes o terrenys forestals els definits així en l'article segon de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana.

2. En l'àmbit del paratge natural, el règim de gestió dels terrenys forestals és l'establit amb caràcter general per la Llei 3/1993, de 9 de desembre, i el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el seu reglament, així com el que es disposa en la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de forest.

3. Es promourà la declaració d'utilitat pública pel Consell, als efectes previstos en la legislació forestal, dels terrenys forestals de propietat pública inclosos en l'àmbit del paratge natural municipal que no tinguen encara la consideració esmentada.

4. Es promourà la signatura de convenis, de consorcis o de qualsevol altra figura prevista per la legislació, entre l'Administració forestal i l'Ajuntament de Novelda, per a la realització de tasques de reforestació i regeneració, treballs i tractaments de prevenció i extinció de plagues i malalties i de prevenció d'incendis.

5. La repoblació de terrenys forestals no catalogats, per iniciativa de l'Ajuntament de Novelda, haurà de comptar amb l'autorització de l'òrgan competent en matèria forestal, amb la presentació prèvia d'un projecte tècnic. Els projectes de repoblació es redactaran seguint les directrius establides en l'Ordre de 16 de maig de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual s'aproven les directrius tècniques bàsiques per a les actuacions de repoblament o repoblació forestal de la Comunitat Valenciana.

6. El material vegetal utilitzat en les repoblacions haurà de complir els requisits exigits en l'annex II de l'Ordre de 16 de maig de 1996, així com en el Decret 15/2006, de 20 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la producció, comercialització i utilització dels materials forestals de reproducció i el Reial decret 289/2003, de 7 de març, sobre comercialització dels materials forestals de reproducció.



7. Les plantacions forestals en el domini públic hidràulic requeriran l'autorització administrativa prèvia de l'organisme de conca. Aquestes autoritzacions estaran subjectes al que es disposa en el Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, i en el reglament vigent de domini públic hidràulic.



Article 32. Aprofitaments forestals

1. Es consideren com a aprofitaments forestals, a l'efecte d'aquestes normes de protecció, les fustes; productes de tria; llenyes; corfes; pastures; fruits; llavors; plantes aromàtiques, medicinals i condimentàries; bolets, i la resta de productes que es generen en els terrenys forestals. Aquests aprofitaments requeriran una autorització de la Conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. L'aprofitament de la vegetació arbòria o arbustiva en el domini públic hidràulic requerirà l'autorització administrativa prèvia de l'organisme de conca. Aquestes autoritzacions estaran subjectes al que disposa el Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol.

3. L'aprofitament de pastures i recursos cinegètics es podrà limitar quan se'n puga derivar un risc per a la conservació dels sòls, especialment en les zones en què estiguen representats els hàbitats naturals d'interés previstos en aquesta normativa.



Article 33. Silvicultura

1. Els treballs de silvicultura que es duguen a terme en l'àmbit del paratge tindran com a objectiu primordial la recuperació i la regeneració de les formacions boscoses pròpies de la zona. S'hi aplicaran per a això tècniques i mètodes de treball de baix impacte en la vegetació i els sòls.



En l'àmbit del paratge natural municipal s'hauran d'aplicar les tècniques silvícoles menys agressives possibles, per a millorar la biodiversitat i la multifuncionalitat de l'ecosistema forestal.

2. En la planificació de les intervencions es tendirà a la formació de masses que protegisquen el sòl adequadament i que, al mateix temps, tinguen una estructura amb discontinuïtat horitzontal i vertical de combustible per a reduir el risc d'incendis.

3. La fusta i llenya d'interés comercial procedent de treballs silvícoles o aprofitaments forestals s'haurà de retirar en un termini màxim de dos mesos des de la finalització dels treballs. En cas de risc elevat d'incendi o plagues que puguen afectar la vegetació, es podrà exigir la retirada o l'eliminació immediata de les acumulacions de fusta i llenya en la muntanya. Així mateix, s'haurà de procedir a l'eliminació total dels residus procedents dels tractaments silvícoles mitjançant trituració o estellat i incorporació immediata al terreny.

4. En relació amb la utilització de productes fitosanitaris caldrà ajustar-se al que disposa la normativa vigent en la matèria. Serà necessària l'autorització de la conselleria competent en medi ambient per a la utilització de mitjans aeris en l'aplicació d'aquests productes. En tot cas, es prohibeix la utilització de productes d'ampli espectre i alta persistència, i aquells de toxicitat manifesta contra els valors ecològics de la zona.



Article 34. Incendis forestals

1. S'hi establiran les mesures necessàries per al manteniment de les infraestructures de prevenció i extinció d'incendis, com la neteja dels tallafocs, el manteniment de les pistes, la construcció de basses, etc.



2. Es prohibeix l'ús de foc, amb qualsevol finalitat, en tot l'àmbit del paratge, així com tirar mistos i puntes de cigarret.

3. Tant en els plans locals de prevenció d'incendis forestals que són preceptius per l'article 138 del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, com en els plans d'actuació municipal davant el risc d'incendis, regulats en el Decret 163/1998, del Govern Valencià, que afecten el paratge, hauran de considerar-lo com una àrea d'especial protecció i prioritat de defensa, a què es fa referència en l'article 140 del Decret 98/1995 esmentat anteriorment. Per a l'aprovació d'aquests plans caldrà obtindre, en tot cas, l'informe favorable del servei corresponent de la conselleria competent en matèria d'incendis forestals.





Secció cinquena

Activitat cinegètica



Article 35. Normes generals

1. L'activitat cinegètica es considera compatible en l'àmbit del paratge natural municipal, i estarà subjecta als períodes i condicions establits en la legislació sectorial específica i en els articles següents. En particular, la caça està permesa en aquells terrenys que actualment compleixen les condicions legals establides per a aquesta activitat.

2. El vedat de caça que forma part de l'àmbit del paratge es regularà i gestionarà d'acord amb el corresponent pla tècnic d'ordenació cinegètica. Aquest pla, atenent els criteris establits per la legislació vigent sobre caça, haurà de garantir l'aprofitament sostenible dels recursos cinegètics, a partir de taxes d'aprofitament adequades a l'estat cinegètic actual i previsible durant el període d'aplicació del pla tècnic d'ordenació cinegètica.

3. Es fomentarà l'establiment de les zones de reserva cinegètica del tancat del qual formen part els terrenys inclosos en el paratge dins del seu àmbit.

4. Sense perjudici del que disposa la regulació sectorial sobre períodes de veda i espècies cinegètiques a la Comunitat Valenciana, la conselleria competent en matèria de medi ambient podrà determinar en l'àmbit del pla, si així ho requereix l'estat dels recursos cinegètics, limitacions específiques en les espècies abatibles i períodes hàbils.



5. L'ús cinegètic del paratge s'haurà de compatibilitzar amb els usos didàctics i recreatius d'aquest.



Secció sisena

Activitat industrial



Article 36. Activitat industrial

Perquè es considera incompatible amb els objectes de protecció d'aquest espai natural, queda prohibida, en l'àmbit del paratge natural municipal, l'activitat industrial de qualsevol tipus, incloent-hi les instal·lacions d'emmagatzematge o primera transformació de productes primaris.



Secció setena

Ús públic del paratge natural municipal



Article 37. Règim general de l'ús públic del paratge natural municipal

1. En l'àmbit del paratge natural municipal es permet l'ús públic extensiu de caràcter naturalístic i religiosocultural, sempre que no supose riscos eventuals de degradació ambiental i afecció negativa sobre els recursos culturals i que implique una utilització passiva de l'espai. En tot cas, el senderisme i l'excursionisme s'hauran de realitzar exclusivament pels itineraris senyalitzats a aquest efecte, així com les romeries i les concentracions culturals s'hauran de dur a terme en les zones habilitades per a aquest ús.

2. Es permet la instal·lació d'equipaments d'ús públic de caràcter bla com a complement i suport a les activitats previstes en l'apartat anterior, com ara senyals indicadors d'itineraris o panells interpretatius del paratge i els seus valors; indicadors de caràcter institucional; barreres o palissades de fusta per a evitar la dispersió de visitants i el risc d'accidents, i petits miradors en punts amb vistes panoràmiques. Aquests elements hauran d'utilitzar tipologies de disseny rústic, de manera que no causen un impacte visual negatiu i queden integrats en l'entorn.

3. Es prohibeixen en l'àmbit del paratge natural les actuacions i instal·lacions de caràcter recreatiu, excepte les adequacions didacticonaturalístiques de caràcter bla previstes en els apartats anteriors d'aquest article.

4. L'Ajuntament de Novelda inclourà dins de les corresponents ordenances de gestió del paratge natural municipal la normativa d'ús públic del paratge, que contindrà les determinacions necessàries per a l'ordenació i la gestió de les activitats lligades al gaudi ordenat i a l'ensenyament dels valors ambientals i culturals del paratge efectuades tant per iniciativa pública com privada o mixta. L'elaboració d'aquestes normes d'ús públic s'haurà de fer sobre la base dels estudis corresponents, en els quals s'avalue la incidència que el desenvolupament d'aquest tipus d'activitats puga tindre sobre els valors naturals i culturals que van motivar la declaració del paratge natural municipal, a fi d'evitar impactes negatius sobre aquests. Hi inclourà també l'avaluació de la capacitat de càrrega del paratge en dies de màxima afluència.



5. La normativa d'ús públic prevista en les ordenances de gestió haurà de contindre necessàriament la regulació de la pràctica d'activitats de muntanya, com ara senderisme, cicloturisme, etc., en l'àmbit del paratge. A aquest efecte, s'hi establiran els llocs i períodes en què es podran desenvolupar aquestes activitats sense perjudici dels valors naturals del paratge. La normativa s'ajustarà en tot cas al que disposa el Decret 179/2004, de 24 de setembre, del Consell de la Generalitat, de regulació del senderisme i esports de muntanya de forma compatible amb la conservació del medi natural, o a la legislació vigent en matèria de senderisme i esports de muntanya.

6. La normativa d'ús públic prevista en les ordenances de gestió determinarà i senyalitzarà, si és el cas, les vies d'accés al paratge, les zones aptes per a l'aparcament i els camins no transitables per vehicles. De la mateixa manera, vetlarà per la creació i pel manteniment de les condicions d'accessibilitat necessàries per a assegurar el gaudi ple per part de tota la ciutadania, inclosos aquells que pateixen algun tipus de discapacitat. Hi inclourà també un pla de recollida de residus i de neteja de les zones d'esbargiment, i establirà les mesures suplementàries necessàries per a les dates en què s'hi duguen a terme esdeveniments específics que impliquen una afluència extraordinària de visitants.



7. Les ordenances de gestió del paratge natural municipal preveuran actuacions de promoció i conscienciació social sobre els aspectes ambientals d'aquest.



Article 38. Campaments de turisme o càmpings i activitats recreatives i d'esbargiment vinculades a construccions

1. Es prohibeixen els càmpings i campaments públics i privats en tot l'àmbit del paratge natural municipal, llevat que aquests ja existiren abans de l'entrada en vigor d'aquest decret.

2. Es prohibeix la construcció d'edificacions turístiques i recreatives en l'àmbit del paratge natural municipal.

3. Es prohibeix la construcció d'instal·lacions esportives en l'àmbit del paratge natural municipal.



Article 39. Esbargiment concentrat

L'esbargiment concentrat es defineix com aquell que es desenvolupa en un espai habilitat per a activitats recreatives, dotat amb equipaments d'escassa entitat, com taules, bancs i papereres.

Aquest es produirà exclusivament en les zones habilitades a aquest efecte, sempre que no produïsca minva en els valors naturals i paisatgístics existents en la zona.



Article 40. Acampada

1. Es prohibeix l'acampada controlada en tot l'àmbit del paratge natural municipal.

2. Es prohibeix l'acampada lliure en tot l'àmbit del paratge natural municipal.



Article 41. Senderisme

1. El senderisme i l'excursionisme, entesos com l'activitat esportiva i recreativa que consisteix a recórrer a peu camins i senders, preferentment tradicionals, està permés amb caràcter general en tot l'àmbit del paratge natural municipal. Aquesta activitat s'haurà de dur a terme exclusivament pels itineraris senyalitzats a aquest efecte.

2. L'Ajuntament de Novelda podrà establir limitacions o restriccions al senderisme en determinades èpoques de l'any o en determinades rutes o senders per motius de conservació de recursos naturals protegits o de conservació prioritària. Es procurarà que aquestes restriccions estiguen degudament exposades en els camins o senders afectats.

3. En funció de l'evolució de la demanda, tant quantitativa com qualitativa, o fins i tot a petició d'entitats i institucions vinculades d'alguna manera amb l'espai, s'hi podran establir altres rutes o recorreguts guiats pel seu interés botànic, faunístic, geomorfològic o etnogràfic.





Article 42. Ciclisme de muntanya

1. En l'àmbit del paratge natural municipal es permet l'activitat de bicicleta de muntanya, sempre que es faça pels itineraris senyalitzats a aquest efecte, i que es determinen en la normativa d'ús públic continguda en les ordenances de gestió del paratge. L'Ajuntament de Novelda podrà limitar aquesta activitat en determinades rutes quan resulte incompatible amb el pas de persones a peu, i amb les activitats educatives, o a fi d'evitar impactes sobre l'espai a causa de l'increment de l'erosió.

2. Els esdeveniments que comporten concentracions de ciclistes en terrenys del paratge natural municipal els haurà d'autoritzar l'Ajuntament de Novelda, amb un informe previ favorable de la conselleria competent en matèria de medi ambient, i hi podrà establir els condicionants i limitacions que considere oportuns en relació a trajectes, èpoques i nombre de participants.



Article 43. Altres activitats esportives en el medi natural

1. Amb caràcter general, aquestes activitats es duran a terme sempre que no es produïsca minva en els valors naturals, paisatgístics i culturals existents en l'àmbit del paratge natural municipal.

2. Es permet que els particulars practiquen esports sempre que no empren per a això elements sorollosos o puguen causar danys a la fauna i flora present en l'espai.

3. Qualsevol activitat esportiva organitzada, en l'àmbit del paratge natural municipal, per entitats públiques o privades requerirà l'autorització prèvia de l'Ajuntament de Novelda, que hi podrà establir les limitacions que considere oportunes a fi d'evitar possibles impactes sobre l'espai. Aquestes limitacions podrien ser relatives al nombre màxim de participants, a la data i la duració de l'activitat, i a la ubicació, el recorregut o el sector afectat. En tot cas, aquestes competicions esportives hauran de desenvolupar-se obligatòriament en les pistes forestals i senders senyalitzats prèviament existents, i estarà expressament prohibit fer-les camp a través i obrir nous itineraris per a dur-les a terme.



4. Es prohibeix la pràctica d'activitats motoritzades amb fins esportius o lúdics, com ara motocròs, trial, quad i semblants.



Article 44. Actes públics: romeries i activitats culturals

A tots els efectes, la realització de qualsevol acte públic d'aquest tipus requerirà la comunicació preceptiva a l'Ajuntament de Novelda, que establirà les mesures oportunes perquè es desenvolupe correctament. Les sol·licituds es presentaran amb una antelació mínima de dos mesos a la realització de l'activitat; excepcionalment, aquest termini podrà reduir-se a un mes si concorren circumstàncies extraordinàries que així ho justifiquen. En el cas que es tracte d'activitats que se celebren amb periodicitat anual, l'Ajuntament podrà incloure aquestes mesures en les ordenances de gestió del paratge.



Article 45. Circulació motoritzada en el paratge natural municipal

1. Amb caràcter general, respecte d'això, caldrà ajustar-se al que disposa el Decret 8/2008, de 25 de gener, del Consell, pel qual es regula la circulació de vehicles pels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana.

2. En particular, es prohibeix la circulació motoritzada fora de les pistes forestals i rurals del paratge excepte en els casos següents:

a) Vehicles autoritzats per l'Ajuntament de Novelda o per la conselleria competent en matèria de medi ambient.

b) Vehicles amb fins d'aprofitament agrari i aquells destinats a la realització de treballs de conservació i regeneració de la vegetació, i manteniment de llits i gestió dels recursos hídrics.



c) Vehicles de les administracions públiques que hi circulen com a conseqüència de necessitats del servei o de la realització d'activitats de manteniment de les infraestructures, serveis públics, etc.

d) Vehicles que fan serveis de rescat, emergència o qualsevol altre de naturalesa pública.

e) Vehicles de les forces i cossos de seguretat de l''Estat.



Secció huitena

Activitats d'urbanisme i edificació



Article 46. Urbanisme

Els terrenys inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal «Clots de la Sal i Serra de la Mola» s'hauran de qualificar en la normativa urbanística del municipi de Novelda com a zona rural protegida natural (ZRP-NA, annex IV de la Llei 1/2019, de 5 de febrer, de modificació de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana).



Article 47. Edificació en el medi rural

1. Es prohibeix la construcció d'edificacions de nova planta de qualsevol tipus en l'àmbit del paratge natural municipal.

2. Amb caràcter general, es permet en l'àmbit del paratge natural municipal la rehabilitació o reconstrucció de les edificacions preexistents que complisquen la normativa urbanística vigent, sempre que l'ús al qual es destinen estiga permés per aquestes normes de protecció, especialment aquelles edificacions que puguen preveure's com a equipament públic i edificacions destinades a serveis públics relacionats amb la gestió del paratge natural municipal o amb les activitats de gestió dels recursos ambientals.



Secció novena

Infraestructures



Article 48. Normes generals sobre les obres d'infraestructures

1. En l'àmbit del paratge natural municipal es prohibeix, amb caràcter general, la realització de noves infraestructures de qualsevol tipus, com ara línies elèctriques o de comunicacions, xarxa viària o abocadors, amb l'excepció de les obres d'infraestructures que duga a terme la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències, així com aquelles destinades a l'interés general proposades per les administracions públiques, amb caràcter excepcional, sempre que es demostre la impossibilitat d'ubicar-les en un altre tipus de sòl en el terme i depenent sempre, en els dos casos, de l'avaluació d'impacte ambiental, en cas de requerir-la legalment.

2. L'Ajuntament de Novelda iniciarà les actuacions necessàries per a minimitzar l'impacte derivat de les torres de comunicacions actualment existents en el paratge, i en promourà el desplaçament a una altra ubicació de menys impacte o unificarà totes les instal·lacions en una única antena.

3. En les zones de domini públic i de protecció de les carreteres incloses dins de l'àmbit del paratge natural municipal, l'organisme competent podrà dur a terme totes les actuacions de manteniment, conservació i protecció de la seguretat viària previstes en la Llei 6/1991, de 27 de març, de carreteres de la Comunitat Valenciana.



4. En el cas que fora totalment necessari i s'haguera motivat suficientment la realització de noves infraestructures que afecten el paratge natural municipal, segons el règim d'excepcions de l'apartat 1, s'optarà per les solucions que des del punt de vista ambiental causen menys impacte sobre l'espai, i serà necessari obtindre l'informe favorable previ de l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits, sense perjudici de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que s'hi apliquen amb caràcter sectorial, així com el seu sotmetiment al procediment d'avaluació d'impacte ambiental, en el cas que així ho exigisca la legislació vigent respecte d'això.



5. La realització d'obres per a la instal·lació, manteniment o remodelació d'infraestructures de qualsevol tipus, s'haurà d'atindre a les disposicions de les normatives sectorials aplicables i, a més, als requisits genèrics següents:

a) Els traçats i emplaçaments s'hauran de fer tenint en compte les condicions ecològiques i paisatgístiques del territori, a fi d'evitar la creació d'obstacles a la lliure circulació o en els aterraments de les aigües, degradació de la vegetació natural o impactes paisatgístics.



b) Durant la realització de les obres s'hauran de prendre les precaucions necessàries per a evitar la destrucció de la coberta vegetal i, en acabar les obres, s'haurà de procedir a restaurar el terreny i la coberta vegetal. Així mateix, s'evitarà la realització d'obres en aquells períodes en què puguen comportar alteracions i riscos per a la fauna.



c) Les autoritzacions i la resta de requisits que s'assenyalen específicament per a la realització d'infraestructures s'hauran d'obtindre, en tot cas, amb caràcter previ a l'atorgament de la llicència urbanística.

d) Queda estrictament prohibit el depòsit i l'abocament de residus, tant líquids com sòlids, durant la realització de qualsevol infraestructura, siga quina siga la seua naturalesa i origen.



Secció desena

Activitats d'investigació



Article 49. Ordenació i promoció de les activitats d'investigació



1. Amb independència del potencial ús públic del paratge com a recurs utilitzable en la investigació bàsica sobre el medi físic, el territori i l'ambient socioeconòmic i cultural, a disposició en forma ordenada dels investigadors i les entitats i organismes especialitzats, l'Ajuntament de Novelda, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de medi ambient, per a una millor gestió i administració de l'espai protegit, promourà la realització d'activitats d'investigació aplicada en matèria de coneixement i gestió dels recursos ambientals i culturals.



2. Aquestes activitats es podran dur a terme, atenent-ne les característiques i els requeriments en mitjans humans i materials, amb mitjans propis de les administracions públiques competents o mitjançant les col·laboracions oportunes amb entitats i organismes científics, tècnics o acadèmics. Respecte d'això, se signaran, amb els organismes i entitats científiques i acadèmiques oportuns, els convenis o acords de col·laboració necessaris. L'Ajuntament de Novelda facilitarà el coneixement i promourà la divulgació dels treballs d'investigació fets en l'àmbit del paratge.

3. La persona o entitat que hi duga a terme l'activitat investigadora haurà d'informar l'Ajuntament a l'inici dels estudis o treballs i, una vegada conclosos, presentarà a l'Ajuntament de Novelda un informe sobre els resultats, així com sobre qualsevol altra dada que puga ser interessant des del punt de vista científic o de gestió de l'espai natural.



4. Les persones o entitats que vulguen dur a terme activitats d'investigació en l'àmbit del paratge natural municipal fora del context establit en els apartats anteriors d'aquest article hauran de sol·licitar el permís corresponent a l'Ajuntament de Novelda, que haurà de resoldre'l en el termini d'un mes. Per a això, serà suficient amb aportar una memòria breu amb els objectius de la investigació i els mitjans i procediments que s'utilitzaran per a aconseguir-los.

Mapa web