Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 13 d'abril de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'aprova el Pla d'inspecció de serveis sanitaris per al bienni 2021-2022. [2021/3879]

(DOGV núm. 9065 de 20.04.2021) Ref. Base de dades 003501/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives



L'article 85 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix que «la conselleria competent en matèria de sanitat comptarà amb plans d'inspecció, que s'aprovaran periòdicament i definiran els programes d'actuació preferencials i la coordinació amb totes les inspeccions que incidisquen en l'àmbit sanitari i de la salut pública».

El Reglament d'organització i funcionament de la inspecció de serveis sanitaris de la Conselleria de Sanitat, aprovat per Decret 56/2006, de 28 d'abril, del Consell, disposa en el seu article 34 que l'elaboració d'un Pla d'inspecció de serveis sanitaris constitueix una eina fonamental per a aconseguir la planificació reglada de les activitats a desenvolupar per la Inspecció de Serveis Sanitaris, i estableix en l'apartat 9 d'aquest article que el Pla d'inspecció serà aprovat pel conseller de Sanitat.



En l'elaboració d'aquest Pla d'inspecció, s'ha consultat als diferents òrgans directius de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per a avaluació i valoració dels serveis sanitaris objecte de la seua competència. En el Pla d'inspecció per al bienni 2021-2022 s'integren els programes específics a desenvolupar i els objectius fixats en cadascun d'ells.

Les àrees que sustenten l'activitat inspectora per al bienni 2021-2022 són:

• Drets de la ciutadania en relació amb el sistema sanitari.

• Inspecció i gestió de les prestacions de la seguretat social.

• Inspecció de centres i serveis sanitaris.

• Inspecció de concessions administratives.

• Inspecció de la prestació farmacèutica.

• Inspecció de l'ús de les prestacions sanitàries.

• Responsabilitat sanitària.

• Compromís amb l'organització.

L'activitat dels serveis d'inspecció de serveis sanitaris suposa una garantia en el compliment dels drets de pacients i persones ateses en el sistema sanitari, una tutela i control de les prestacions i activitats sanitàries, un procediment en l'avaluació dels serveis sanitaris públics, concertats i privats, i en definitiva una garantia de l'eficiència, qualitat i seguretat en l'assistència sanitària dispensada a la ciutadania.



Aquest pla pren en consideració aquesta situació i l'excepcionalitat derivada de la pandèmia de la SARS CoV-2 i ajustarà la seua activitat a cada moment a l'evolució d'aquesta.

Així mateix, prestarà especial col·laboració en aquelles àrees i aspectes que tinguen relació directa amb la pandèmia, en l'àmbit de les seues competències.

Havent-se observat tots els tràmits legals i reglamentaris establits, i en virtut de les atribucions que li confereix l'article 34.9 del Decret 56/2006, de 28 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de la inspecció de serveis sanitaris de la Conselleria de Sanitat, resolc:



Primer

Aprovar el Pla d'inspecció de serveis sanitaris de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut pública per al bienni 2021-2022 que s'estructura en les àrees i programes següents:



Àrea 1. Drets de la ciutadania en relació amb el sistema sanitari

1.1. Inspecció de normes de bona pràctica clínica en investigació clínica.

Objectius:

1.1.1. Garantir que, a la Comunitat Valenciana, els assajos clínics amb medicaments en éssers humans es realitzen d'acord amb les Normes de Bona Pràctica Clínica, respectant els drets de les persones incloses en projectes d'investigació, la seua integritat i la seua seguretat, i que els resultats d'aquestes investigacions siguen fiables i responguen al seu impacte en funció del gènere.

1.1.2. Inspecció del compliment de la normativa vigent en relació amb les bones pràctiques clíniques per part d'investigadors i investigadores i dels qui componen els comités ètics d'investigació en medicaments (CEIm) de la Comunitat Valenciana i comités d'investigació biomèdica.

1.1.3. Incrementar la formació en bones pràctiques clíniques del personal de la inspecció sanitària mèdica, per a la seua acreditació en les inspeccions de centres i assajos clínics.

1.1.4. Inspeccions d'acreditació d'assajos clínics en fase I.

1.2. Violència de gènere.

Objectius:

1.2.1. Inspecció del compliment de la garantia de la no coincidència de la dona en situació de violència de gènere i el seu agressor en el mateix contingent mèdic.

1.2.2. Inspecció del grau de coneixement del programa de detecció precoç de violència de gènere.



Àrea 2 Inspecció i gestió de les prestacions de la Seguretat Social



2.1. Seguiment i adequació de la incapacitat temporal derivada de la pandèmia ocasionada per la SARS-Cov-2.

Objectius:

2.1.1. Adequació dels procediments per a l'obtenció de les prestacions relacionades amb la incapacitat temporal, que corresponen a les diferents situacions derivades de la pandèmia.

2.1.2. Seguiment de la necessitat de permanència en situació d'incapacitat temporal del personal especialment sensible o vulnerable a la infecció per la Covid-19.

2.1.3. Coordinació amb les diferents administracions i entitats competents per a normalitzar l'emissió dels comunicats d'incapacitat temporal lligats a les diferents situacions derivades de la infecció per la Covid-19 i la seua relació amb les baixes no Covid-19.

2.2. Seguiment del pla d'actuacions del conveni 2021-2022 amb l'Institut Nacional de la Seguretat Social i desenvolupament de programes per al seu compliment.

Objectius:

2.2.1. Seguiment i valoració de les clàusules del conveni 2021-2022 i objectius establits per a l'any 2021.

2.2.2. Realitzar actuacions tendents al compliment màxim dels objectius fixats en el conveni subscrit per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i l'Institut Nacional de la Seguretat Social tendent a la millora de la gestió de la incapacitat temporal.

2.2.3. Impuls de les actualitzacions dels programes informàtics corporatius per a la millora de la gestió de la incapacitat temporal.

2.3. Inspecció i gestió de la prestació per incapacitat temporal del personal de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut pública i del personal de l'administració del Consell.

Objectius:

2.3.1. Ajustar els índexs d'absència del personal de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i de l'Administració del Consell.



2.3.2. Actualització dels procediments normalitzats d'actuació i el seu sistema d'informació.

2.3.3. Elaboració, estudi i difusió dels indicadors relatius a la incapacitat temporal, per a facilitar la gestió dels recursos per part dels corresponents departaments preveient la perspectiva de gènere.



2.4. Desenvolupament d'activitats per a la millora de la gestió sanitària de la incapacitat temporal.

Objectius:

2.4.1. Desenvolupament d'alertes i actuacions en el mòdul d'incapacitat temporal de SIA-Abucasis per als metges d'Atenció Primària sobre processos que superen els temps òptims.

2.4.2. Desenvolupament en coordinació amb les direccions generals amb competències per a l'establiment de sistemes d'interconsultes especialitzades d'alta resolució de pacients en incapacitat temporal. Implicació de l'atenció especialitzada en el seguiment de la incapacitat temporal.



2.4.3. Impuls de la col·laboració amb les mútues col·laboradores amb la Seguretat Social en matèria d'incapacitat temporal. Revisió dels convenis, unificació de criteris i millora de la qualitat de les actuacions.



2.4.4. Formació a professionals sanitaris de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en la gestió sanitària de la incapacitat temporal.

2.4.5. Potenciar la participació en el programa de les rotacions de residents per a la seua formació en matèria d'incapacitat temporal.

2.4.6. Conscienciació de la població general en matèria de l'ús adequat de la incapacitat temporal.

2.4.7. Impuls dels expedients de determinació de contingència comuna-professional i de la revisió clínica dels expedients de facturació/reintegrament de despeses derivades d'aquests, i les actuacions amb les mútues col·laboradores de la Seguretat Social.

2.4.8. Adaptacions del mòdul de gestió d'incapacitat temporal en SIA.

2.4.9. Disseny d'una web, o espai web en webs oficials, amb utilitats d'inspecció de serveis sanitaris accessible, amb nivells i restriccions reservades a accessos amb seguretat criptogràfica i certificats electrònics.

2.4.10. Millora dels sistemes de comunicació electrònica entre els diferents agents implicats en la gestió de la incapacitat temporal.



Àrea 3. Inspecció de centres i serveis sanitaris

3.1. Inspecció de l'assistència sanitària en centres de la xarxa sanitària de la Comunitat Valenciana.

Objectius:

3.1.1. Inspecció de l'activitat assistencial en els centres d'hemodiàlisi.

3.1.2. Inspecció de l'activitat assistencial en els centres de logopèdia.

3.1.3. Inspecció dels centres autoritzats per a la IVE (interrupció voluntària de l'embaràs).

3.1.4. Inspecció de centres i serveis de transfusió.

3.1.5. Inspecció del funcionament dels centres i unitats de reproducció humana assistida i establiments de teixits de cèl·lules reproductores.



3.1.6. Inspecció de centres que presten assistència a trastorns de la conducta alimentària.

3.1.7. Inspecció de centres que presten assistència de neurorehabilitació en dany cerebral.

3.1.8. Avaluació de la implantació del programa de seguretat quirúrgica (CHECK LIST QUIRÚRGIC).

3.2. Inspecció en els procediments d'autorització sanitària de funcionament de centres i serveis sanitaris d'acord amb la normativa vigent.



Objectius:

3.2.1. Realitzar accions coordinades amb les direccions generals competents en la matèria, a fi d'establir requisits mínims assistencials, per a l'autorització del funcionament de centres i serveis sanitaris.



3.2.2. Inspecció prèvia a l'autorització de funcionament de centres i serveis sanitaris.

3.3. Inspecció de l'assistència sanitària en els centres sanitaris que participen en el Pla d'eliminació de llistes d'espera.

Objectius:

3.3.1. Inspecció del compliment del Pla d'eliminació de llistes d'espera en aquests.

3.3.2. Inspecció dels centres participants en el Pla d'eliminació de llista d'espera quirúrgica.

3.3.3. Inspecció dels processos assistencials de pacients que es remeten als centres que participen el Pla d'eliminació de llistes d'espera.



Àrea 4. Inspecció de concessions administratives

4.1. Inspecció de la prestació sanitària i qualitat assistencial en Departaments de Salut gestionats mitjançant concessió administrativa.

Objectius:

4.1.1. Revisió dels fluxos interdepartamentals de pacients en les concessions, anàlisi dels seus continguts assistencials i repercussions econòmiques.

4.1.2. Anàlisi comparativa de la complexitat dels processos entre les concessions sanitàries i els hospitals de gestió directa, atenent els seus aspectes assistencials i econòmics.

4.1.3. Estudi de l'adequació de la facturació intercentres per les assistències prestades i de la seua documentació de suport, actualitzant, si escau, els informes i actuacions administratives ja efectuades sobre exercicis anteriors.

4.1.4. Anàlisi de la prestació farmacèutica dispensada en els centres sanitaris sota concessió, orientada principalment a la materialització de l'incentiu per estalvis produïts en la prestació farmacèutica mitjançant recepta, com a part essencial del preu del contracte.

4.1.5. Seguiment dels plecs, contractes de gestió i plans de qualitat i gestió de les concessions, a l'efecte de verificar el seu compliment.



4.1.6. Coordinació i seguiment de les unitats de gestió del comissionat (UC). Verificació i monitoratge per aquestes dels serveis i contractes subscrits per les empreses concessionàries per a la derivació de la seua població protegida, d'acord amb les especificacions contractuals. Tasques de suport, assessorament i redirigit a les UC en situacions de vacants d'aquest.

4.1.7. Elaboració d'anàlisi, estudis i informes orientats al procés de finalització del contracte de concessió de Torrevieja (87/2003).

4.1.8. Coordinació de la informació recaptada per altres dependències de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública sobre diferents aspectes dels serveis sanitaris en règim de concessió encomanats en el Decret 93/2018.



5. Inspecció de la Prestació Farmacèutica

5.1. Vigilància del compliment de la normativa sobre prestació farmacèutica.

Objectius:

5.1.1. Actuació d'investigació després de la comunicació d'incidències detectades pels òrgans de gestió en la facturació de receptes oficials i que puguen ser constitutives de faltes en l'àmbit administratiu o penal.



5.1.2. Detecció i actuació sobre possibles usos il·lícits de medicaments, productes sanitaris i receptes.

5.1.3. Inspecció de la utilització de les receptes manuals com a alternativa a la recepta electrònica.

5.1.4. Detecció de variabilitat dels medicaments subjectes a visat i la seua comunicació a les unitats d'inspecció de serveis sanitaris.



5.1.5. Auditoria i avaluació de l'atenció farmacèutica en residències de majors d'acord amb el marc normatiu vigent.

5.1.6. Anàlisi dels sistemes personalitzats de dosificació (SPD), tant per a pacients en règim ambulatori com els destinats a pacients ingressats en residències de majors.

5.1.7. Valoració de l'adequació dels procediments corporatius i normatius en matèria de medicaments en l'àmbit hospitalari.

5.1.8. Nou desenvolupament del mòdul de prescripció-visat d'en SIA-Gaia, amb tendència a implementar el concepte d'acte-visat, en el cas de determinades especialitats farmacèutiques.



6. Inspecció de l'ús de les prestacions sanitàries

6.1. Inspecció de les prestacions ortoprotètiques.

Objectius:

6.1.1. Inspeccionar els desviaments en funció de l'impacte, tant econòmic com qualitatiu, que es produïsquen en el procés de prescripció, dispensació i facturació de la prestació exoprotètica.

6.1.2. Inspecció i seguiment dels tractaments ortoprotètics que necessiten control especial mitjançant visat.

6.1.3. Seguiment de la utilització de determinats articles amb elevat impacte econòmic i/o sanitari.

6.2. Inspecció de la prestació d'oxigenoteràpia i teràpies respiratòries domiciliàries.

Objectiu:

6.2.1. Inspeccionar el compliment de les clàusules del plec signat amb les empreses concessionàries de la prestació de les teràpies respiratòries domiciliàries i el seu seguiment i control per part dels departaments de salut, detectant i inspeccionant possibles desviacions.



6.3. Inspecció i avaluació del transport sanitari en els diferents departaments de salut.

Objectiu:

6.3.1. Inspeccionar el compliment de les clàusules del plec signat amb les empreses concessionàries de la prestació de transport sanitari i el seu seguiment i control per part dels departaments de salut.





7. Responsabilitat sanitària

7.1. Inspecció en procediments de responsabilitat patrimonial, valoració del mal corporal.

Objectius:

7.1.1. Garantir l'emissió dels informes tècnics sanitaris d'inspecció i informes de valoració del dany en un temps i un nivell de qualitat tècnica adequats per a la resolució de les sol·licituds de reclamació patrimonial.

7.1.2. Implementar mesures per a millorar la capacitació del personal sanitari de la Inspecció de Serveis Sanitaris en matèria de responsabilitat patrimonial i valoració del dany corporal.

7.2. Inspecció en procediments de responsabilitat disciplinària del personal estatutari.

Objectius:

7.2.1. Reduir el termini de tramitació dels expedients adequant-los als estàndards previstos en el quadre d'indicadors de la direcció general.



7.2.2. Coordinació amb els departaments de salut per a la gestió adequada de situacions susceptibles d'actuacions disciplinàries.



8. Compromís amb l'organització

8.1. Participació en l'estructura sanitària i formació.

Objectius:

8.1.1. Participar en les comissions departamentals de centres residencials enfront de la Covid-19.

8.1.2. Fomentar acords de col·laboració específics de la inspecció amb els departaments de salut.

8.1.3. Fomentar la participació del personal d'Inspecció de serveis sanitaris en òrgans col·legiats de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública (comissions de docència, juntes de departament, òrgans de direcció, comissions clíniques...) i altres institucions.



8.1.4. Promoure l'intercanvi de coneixement entre professionals de la inspecció de serveis sanitaris i altres professionals.

8.1.5. Estimular l'assistència a activitats científiques i formatives.

8.1.6. Formació de residents en matèria d'inspecció de serveis sanitaris.

8.1.7. Capacitació a professionals d'inspecció mitjançant actuacions de formació continuada en matèries específiques d'inspecció de serveis sanitaris.



Segon

Publicar aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, amb advertiment que esgota la via administrativa, i contra aquesta es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública en el termini d'un mes o ser impugnada directament davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació en el DOGV.





València, 13 d'abril de 2021.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web