Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 17 de febrer de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, de mesures organitzatives, de prevenció i higiene en matèria de tractament i eliminació de residus sanitaris en contacte amb la Covid-19, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [2021/1473]

(DOGV núm. 9024 de 19.02.2021) Ref. Base de dades 001534/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació, Autoritzacions administratives
    Matèries: Sanitat Salut pública Residus Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: emmagatzematge de residus, eliminació de residus, gestió de residus, incineració de residus, malaltia infecciosa, política sanitària



Antecedents de fet

L'atenció sanitària s'ha incrementat en l'últim any a conseqüència de l'emergència sanitària per SARS-CoV-2, tant en els períodes de vigència de cada estat d'alarma declarat, com en el període intermedi.



Una de les seues conseqüències ha sigut l'increment dels residus sanitaris. En molts departaments de salut de la Comunitat Valenciana, la producció de residus sanitaris tipus III (aquells que són el resultat de l'activitat clínica i respecte dels quals s'han d'observar mesures de prevenció en la gestió, atés que poden representar un risc per a la salut laboral i pública), s'ha quadruplicat respecte de la producció anterior a la pandèmia, tant en pes com sobretot en volum, la qual cosa dificulta o impossibilita enormement la gestió.

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, com a administració sanitària competent en matèria establiments sanitaris i en matèria de vigilància de la salut i sanitat ambiental, ha adoptat diferents mesures a fi d'atendre les necessitats dels centres.

Abans de la pandèmia es va introduir la utilització de contenidors reutilitzables en els formats de major grandària, que també són els de major consum, la qual cosa va suposar una mesura de sostenibilitat ambiental, ja que aquests envasos no es convertien en residu després del seu ús, atés que el sistema implantat permetia diversos usos. Aquesta mesura va permetre als centres i a les empreses, la contenció en el consum de recursos.

No obstant això, la pandèmia va introduir l'ús massiu dels equips de protecció individual, elements de protecció del personal treballador dels centres sanitaris, que es caracteritzen per ser prengues de protecció d'un sol ús. Incrementant notablement amb això, la producció massiva de residus d'aquest tipus. Per a això, en el primer estat d'alarma, declarat per Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va introduir la utilització de contenidors específics per a recollir separativament aquests residus que amb un pes baix ocupen un volum alt.

A l'empara de la normativa de l'estat d'alarma, especialment les Instruccions Tècniques del Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic, així com les diferents ordres ministerials en matèria de gestió de residus, Ordre SND 271/2020, de 19 de març (BOE 22.03.2020), es va establir, entre altres mesures extraordinàries, la possibilitat d'incinerar en instal·lacions específiques o fins i tot coincinerar determinats residus sanitaris en instal·lacions cimenteres mitjançant l'operació de coincineració de residus.

Finalitzat aquest primer estat d'alarma el 21 de juny de 2020, l'estat d'emergència sanitària va persistir en el temps i amb això el manteniment i increment de la producció d'aquests residus, portant a les instal·lacions de tractament a la seua utilització al 100 %.

El conjunt de mesures adoptades no ha sigut suficient, sobretot per una notablement major generació de residus produïda després dels pics de la pandèmia a partir de finals de 2020, per a donar una resposta ràpida a l'excedent de producció dels residus. Situació que porta als centres sanitaris de la xarxa pública a la saturació dels seus magatzems de residus. Referent a això, s'han traslladat residus sanitaris de la Comunitat Valenciana a instal·lacions autoritzades d'altres comunitats autònomes d'Espanya, i fins i tot d'altres estats membres de la UE. El que dona mostra fidedigna, de l'esforç de l'Administració de la Generalitat Valenciana, per prioritzar la tècnica d'autoclau en la gestió d'aquests residus en la Comunitat Valenciana.

Addicionalment, cal prendre en consideració l'increment afegit de residus sanitaris que es preveu per l'efecte de les tasques de vacunació, la qual cosa clarament recomana reservar la capacitat d'esterilització mitjançant la tècnica d'autoclau per a aquests residus, enfront dels equips de protecció individual usats, en cas de ser necessari.

Referent a això, la Informació Científic Tècnica sobre la Covid-19, actualització, 15 de gener 2021, de la Direcció General de Salut Pública del Govern d'Espanya, Centre de Coordinació d'Alertes i Emergències Sanitàries estableix, entre altres, en l'apartat 1.3.2.2, Transmissió per superfícies contaminades (fòmits), els temps de residència de la Covid-19 en determinats tipus de superfícies i condicions.

Per tot això, a l'empara de les competències que cada Administració conserva sobre la gestió dels seus serveis, és necessari adoptar mesures excepcionals per a evitar situacions d'alarma per l'emmagatzematge acumulat de residus sanitaris en els centres sanitaris, mesures que han de mantindre's en el temps mentre persistisca l'estat d'alerta sanitària per la pandèmia per SARS-CoV-2, a fi de garantir el correcte tractament dels residus.



Fonaments de dret

1. La Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



2. El Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contindre la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2 (BOE 05.10.2020), assenyala en la seua exposició que durant la vigència de l'estat d'alarma, les administracions sanitàries competents en salut pública, en el no previst en aquesta norma, hauran de continuar adoptant les mesures necessàries per a afrontar la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, conformement a la legislació sanitària, en particular, la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat i la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, així com en la normativa autonòmica corresponent.

3. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Publica, de conformitat amb el Reial Decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, com a administració sanitària competent, garanteix que s'adopten les mesures organitzatives, de prevenció i higiene per a assegurar el benestar dels treballadors i els pacients. Així mateix, garantirà la disponibilitat dels materials de protecció necessaris en les ubicacions pertinents, la neteja i desinfecció de les àrees utilitzades i l'eliminació de residus, així com el manteniment adequat dels equips i instal·lacions.

4. Per part seua, la disposició addicional segona del Reial decret 646/2020, de 7 de juliol, pel qual es regula l'eliminació de residus mitjançant depòsit en abocador, completa el Reial decret llei citat, i preveu normes de gestió de residus domèstics, tant per al seu maneig domiciliari en llars amb pacients, o en quarantena per Covid-19 com per a la seua gestió posterior, així com sobre la gestió dels residus procedents d'hospitals, ambulàncies, centres de salut, laboratoris, i establiments similars en contacte amb la Covid-19. De manera expressa assenyala en els seus punts 2 i 3:

«2. Els residus sanitaris en contacte amb la Covid-19 procedents d'hospitals, ambulàncies, centres de salut, laboratoris, o d'establiments similars, així com d'aquells derivats de la desinfecció d'instal·lacions, es consideraran i gestionaran com a residus infecciosos segons el que es disposa per a aquests en la regulació autonòmica sobre residus sanitaris. Les autoritats competents en matèria de residus de les comunitats autònomes podran autoritzar naus o terrenys per al seu emmagatzematge, que hauran de complir amb els mínims que les autoritats competents establisquen, o destinar aquests residus a instal·lacions d'incineració autoritzades per a això.

3. En cas que eventuals rebrots associats a la Covid-19 facen impossible la gestió ordinària dels residus referits en els apartats 1 i 2, les autoritats sanitàries i mediambientals competents de les comunitats autònomes podran adoptar mesures de caràcter excepcional, precisant les mesures autoritzades i el seu àmbit temporal i espacial d'aplicació. A aquest efecte, podrà autoritzar-se la coincineració de residus en instal·lacions de fabricació de ciment autoritzades per a això, així com la recollida diferenciada de bosses procedents de centres o llocs on es done un elevat nivell d'afectats per Covid-19».

Sobre la base de l'exposat, és procedent adoptar amb caràcter excepcional les mesures necessàries per a la gestió dels residus sanitaris en contacte amb la Covid-19, per la qual cosa, de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer

Els residus sanitaris de grup III, com els consistents en equips de protecció individual rebutjats generats en els centres sanitaris de la Comunitat Valenciana recollits separadament a l'interior dels centres sanitaris i sociosanitaris de la Comunitat Valenciana, i que puguen haver estat en contacte amb Covid-19, podran ser destinats al seu tractament final en les instal·lacions de coincineració de residus autoritzats de la Comunitat Valenciana, després d'un període de quarantena mínim de 72 hores.



Segon

La present mesura excepcional de gestió de residus sanitaris referits no impedirà la reducció o preparació per a la reutilització d'altres residus sanitaris, en la mesura de tot el possible. Així com tampoc impedirà la priorització de l'increment de les capacitats productives d'esterilització, trituració i gestió ordinària de residus sanitaris en la Comunitat Valenciana. La present resolució no empara la gestió d'altres tipus de residus sanitaris dels tipus III i IV, que hauran de continuar gestionant-se pels mètodes estàndard ordinaris.





Tercer

Les modificacions o adaptacions de les autoritzacions administratives de les instal·lacions de tractament de residus que hagen de formar part de la gestió descrita en el present, a l'empara de la normativa de salut pública i de l'estat d'alarma, hauran de tramitar-se d'urgència i despatx preferent, així com en tot cas, com a modificacions no substancials.



Quart

El límit temporal de la present resolució es mantindrà mentre persistisca l'estat d'alarma actual i progressives, en el seu cas, pròrrogues, a fi de garantir el correcte tractament dels residus sanitaris en contacte amb Covid-19.



S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa podent interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 17 de febrer de 2021.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web