Ficha docv

Ficha docv









DECRET 14/2021, de 29 de gener, del Consell, de regulació del procediment d'emissió i renovació del títol i carnet de família nombrosa. [2021/1002]

(DOGV núm. 9014 de 05.02.2021) Ref. Base de dades 001056/2021




Índex

Capítol I. Del títol i carnet de família nombrosa

Article 1. Objecte

Article 2. Requisits i condicions

Article 3. Dels efectes dels títols i carnets de família nombrosa

Article 4. De la categoria de família nombrosa

Article 5. Discapacitat i incapacitat per a treballar



Capítol II. Del procediment de sol·licitud i renovació del títol de família nombrosa i del carnet de família nombrosa

Article 6. Model de sol·licitud

Article 7. Procediment de presentació

Article 8. Documentació a aportar per a sol·licituds de primer reconeixement

Article 9. Documentació a aportar per a sol·licituds de renovació o modificació

Article 10. De la situació d'estudis

Article 11. De la situació de persones amb discapacitat

Article 12. De la condició de categoria especial per motiu dels ingressos econòmics

Article 13. De la pròrroga del títol de família nombrosa

Article 14. Termini de presentació de la sol·licitud

Article 15. De la competència per a la tramitació administrativa de la sol·licitud

Article 16. Del termini màxim per a resoldre

Article 17. Recursos procedents

Article 18. De la petició de duplicat del títol i carnet de família nombrosa

Article 19. Facultats de comprovació

Article 20. Règim de compatibilitat de títols

Capítol III. Del contingut del títol i carnets de família nombrosa

Article 21. Model de títol i carnet

Article 22. Del número de títol

Article 23. Contingut mínim del títol de família nombrosa i del carnet de família nombrosa

Article 24. Acreditació de la identitat

Capítol IV. Del procediment sancionador del títol de família nombrosa

Article 25. Òrgans competents per a l'inici i la instrucció del procediment

Article 26. Òrgan competent per a la imposició de sancions i termini de resolució

Article 27. Procediment

Disposició transitòria

Única. Efectes de títols i carnets atorgats prèviament

Disposició derogatòria

Única. Disposició derogatòria

Disposicions finals

Primera. Desenvolupament normatiu

Segona. Entrada en vigor



La Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses; el Reial decret 1621/2005, de 30 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses; així com, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, l'Ordre de 21 de setembre de 2007 sobre títol i carnet de família nombrosa expedit a la Comunitat Valenciana són les bases de l'ordenament respecte al títol indicat. En aquest sentit, la Llei 40/2003 i el Reial decret 1621/2005 regulen, entre altres, les disposicions generals de caràcter bàsic per a tot l'Estat, com són el concepte de família nombrosa, les condicions que han de reunir els seus membres, les diferents categories en què es classifiquen i els procediments per al reconeixement, renovació, modificació o pèrdua del títol, així com els beneficis socials en l'àmbit de les activitats i serveis públics o d'interés general, habitatge i règim fiscal. L'Ordre sobre títol i carnet de família nombrosa, de 21 de setembre de 2007, per part seua, desenvolupa l'expedició, modificació i renovació del títol de família nombrosa i del carnet de família nombrosa.

En aquestes no hi ha una adaptació a les novetats respecte al procediment electrònic establides per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A més, es fa necessari una millora en la normativa, atesa la multiplicació de procediments realitzats per mitjans electrònics i l'obligació de la Llei 39/2015 d'establir el registre electrònic l'1 d'octubre de 2020.



D'altra banda, les modificacions en la Llei 40/2003, a través de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, han suposat un canvi important en el manteniment del reconeixement del títol de família nombrosa fins que l'última persona descendent deixe de complir els requisits, i han creat unes noves situacions que en l'àmbit de la gestió cal tindre en compte.



Finalment, es traslladen a aquest nivell normatiu les diferents instruccions emeses per a agilitar les sol·licituds de família nombrosa, per a facilitar la renovació per estudis i la de categoria especial per ingressos econòmics, eliminar la finalització dels efectes a la situació de discapacitat, establir criteris únics en alguns supòsits i aclarir la tramitació de la pròrroga del títol mentre es tramita una renovació.



És per això la tramitació del present Decret, que pretén adaptar el procediment a les normes indicades, així com per a facilitar la presentació, renovació del títol per part de les famílies interessades, en concordança amb les modificacions legislatives i avanços administratius esmentats.

Aquest decret s'adequa als principis disposats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En primer lloc, els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat i seguretat jurídica estan justificats en l'inici d'aquest preàmbul. En segon lloc, el procés d'elaboració d'aquest decret s'ha dut a terme de conformitat amb el principi de transparència, mitjançant el ple compliment dels tràmits d'audiència i informació pública contemplats en l'article 133 de la Llei 39/2015. En tercer lloc, aquest decret pretén fer efectiu el principi d'eficiència en el desenvolupament material de les mesures establides en aquesta. Per a això s'ha comptat amb la participació en la seua elaboració dels diferents departaments de la Generalitat responsables del ple desenvolupament del seu contingut material. Finalment, les despeses que hagen de realitzar-se com a conseqüència del present decret es realitzaran de conformitat amb els principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.



L'aprovació d'aquest decret s'establia en el Pla Normatiu de l'Administració de la Generalitat 2020.

En conseqüència, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, oït el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 29 de gener de 2021,





DECRETE



Capítol I

Del títol i carnet de família nombrosa



Article 1. Objecte

L'objecte del present decret és la regulació del procediment per al reconeixement de la condició de família nombrosa i la seua categoria corresponent, així com l'expedició, renovació, modificació, pèrdua i revocació del títol i dels carnets individuals que acrediten aquesta condició i categoria a la Comunitat Valenciana, en el marc de la legislació vigent de protecció a les famílies nombroses.



Article 2. Requisits i condicions

Els requisits i condicions perquè es reconega la condició de família nombrosa i ser inclòs com a persona beneficiària del títol de família nombrosa i del carnet d'aquest títol, són els establits en la legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses.



Article 3. Dels efectes dels títols i carnets de família nombrosa

La finalització dels efectes del reconeixement de la condició de família nombrosa serà establida en funció del compliment dels requisits establits en la legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses.



Article 4. De la categoria de família nombrosa

L'organisme competent per a la tramitació de les sol·licituds en aquesta matèria determinarà la categoria general o especial, que corresponga a la unitat familiar en cas de resolució positiva de la seua sol·licitud, tenint en compte el que s'estableix en la legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses.



Article 5. Discapacitat i incapacitat per a treballar

A l'efecte d'aquest decret i en compliment del que s'estableix en la legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses, s'entendrà per persona amb discapacitat aquella que tinga reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent i, per incapaç per a treballar, aquella persona que tinga reduïda la seua capacitat per al treball en un grau equivalent al de la incapacitat permanent absoluta o gran invalidesa.





Capítol II

Del procediment de sol·licitud i renovació del títol de família nombrosa i del carnet de família nombrosa



Article 6. Model de sol·licitud

La sol·licitud es formalitzarà en models normalitzats, que la conselleria competent en matèria de famílies establirà i posarà a la disposició de les persones interessades a través del PROP i de la seua pàgina web.



Article 7. Formes de presentació

La sol·licitud de reconeixement de la condició de família nombrosa es podrà presentar de les següents maneres:

1. De manera presencial: davant les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de famílies, sense perjudici que la sol·licitud puga presentar-se en qualsevol dels llocs establits en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. De manera telemàtica: a través de la seu electrònica de la Generalitat amb certificat digital de qualsevol persona interessada en la sol·licitud, o de la persona física o jurídica que tinga atorgada la seua representació a aquest efecte, d'acord amb el que es preveu en l'article 5 de la Llei 39/2015. En aquest procediment s'emplenarà, en format electrònic, la sol·licitud corresponent, i s'adjuntaran, seguint el procediment electrònic, com a documents annexos, tots aquells que corresponguen d'acord amb la situació per la qual se sol·licita el reconeixement així com, si escau, la concessió d'autorització per a la consulta de dades personals i l'autorització per a la cessió de dades.



Article 8. Documentació a aportar per a sol·licituds de primer reconeixement

Tots els documents presentats han d'estar en vigor, seran originals, o còpies acarades o compulsades, i hauran d'estar redactats en algun dels idiomes oficials d'aquesta comunitat autònoma o traduïts a algun d'aquests idiomes i legalitzats com cal.

1. Documentació general:

a) Sol·licitud emplenada com cal segons model normalitzat. En aquesta s'establiran les corresponents autoritzacions i cessions de dades segons la normativa vigent en protecció de dades personals.



b) Acreditació de dades personals:

1r. Persones amb nacionalitat espanyola: document nacional d'identitat (DNI) o autorització per a la consulta, de totes les persones per a les quals se sol·licita la seua inclusió en el títol amb obligació legal de tindre'l.

2n. Persones estrangeres: número d'identificació d'estranger (NIE) o autorització per a la consulta, de totes les persones de les quals se sol·licita la seua inclusió en el títol amb obligació legal de tindre'l.

c) Còpia del llibre o llibres de família complets, que acredite la descendència i, si escau, el vincle conjugal de les persones ascendents o resolució administrativa o judicial de l'adopció o la tutela. En cas que el llibre o llibres de família no continguen la informació actualitzada, certificats de naixement, matrimoni, unió de fet formalitzada o document que acredite la convivència.

d) Certificat d'empadronament de les persones que integren la unitat familiar, en els supòsits en què no s'autoritze l'òrgan gestor per a la comprovació. Si existeix interrupció temporal de la convivència per raó d'estudis, treball, tractament mèdic, rehabilitació o altres causes similars, documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

e) Declaració responsable, inclosa en el model de sol·licitud,que acredite:

1r. Que cap de les persones que consten en la sol·licitud és beneficiària d'un altre títol de família nombrosa en vigor, ni ho ha sol·licitat.

2n. Que totes les persones integrants de la unitat familiar estan incloses en algunes de les situacions de dependència econòmica entre si, previstes en la legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses.

3r. Que, en la data de presentació de la sol·licitud, la situació familiar expressada coincideix amb la que consta en els llibres de família.

4t. Que les persones que manquen de DNI no tenen obligació legal de tindre'l, però conviuen amb la persona signant de la declaració, o en cas contrari, aquesta persona compleix amb l'obligació de pagar la pensió d'aliments establida, si escau.

5é. Que no s'ha produït cap variació en la situació familiar a excepció de les indicades en la sol·licitud.

6é. Que es té coneixement de l'obligació de comunicar, en el termini de tres mesos, qualsevol variació que es produïsca en la família que afecte la modificació o extinció del dret al reconeixement de la condició de família nombrosa, d'acord amb legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses.

2. Documentació específica per a acreditar situacions particulars, a més d'emplenar l'apartat corresponent de la sol·licitud:

a) Categoria especial per tindre la família ingressos inferiors al 75 % de l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM): acreditació dels ingressos econòmics de la unitat familiar a través de declaracions individuals o conjunta d'IRPF, patrimoni o certificats de percepció de pensions, o autorització per a la consulta d'aquests.

b) Situacions d'orfandat:

1r En el cas de germanes o germans orfes menors d'edat:

– Acreditació d'incapacitat, tutela, guarda o acolliment, segons el cas

– Acreditació de no dependència econòmica de la persona tutora o acollidora

2n En el cas de germanes o germans orfes majors d'edat:

– Acreditació de la dependència econòmica entre si

c) Discapacitat o incapacitat per a treballar: Acreditació emesa per l'organisme corresponent en cada cas en què conste el grau i la data de caducitat del reconeixement, si escau. No obstant això, es considerarà també vàlida per a acreditar la discapacitat la presentació del reconeixement caducat i la sol·licitud de la seua renovació, sense perjudici de l'obligació de presentar la resolució quan es produïsca o que es consulte d'ofici.

d) Tutela, acolliment preadoptiu o adopció: Resolució judicial o administrativa emesa per l'òrgan competent.

e) Jubilació: acreditació emesa per l'òrgan competent.

f) Separació o divorci:

1r. En cas de custòdia exclusiva i convivència de les persones descendents amb la persona ascendent sol·licitant: resolució judicial de separació o divorci, i conveni regulador de les relacions paternofilials.



2n. En cas de custòdia exclusiva i no convivència de les persones descendents amb la persona ascendent sol·licitant i impossibilitat de la persona amb la qual conviu la descendència de complir els requisits per a ser reconeguda com a família nombrosa: resolució judicial de separació o divorci, conveni regulador de les relacions paternofilials, i declaració responsable que la persona amb la qual conviu la descendència no compleix els requisits per a poder ser reconeguda com a família nombrosa.

3r. En cas de custòdia exclusiva i no convivència de les persones descendents amb la persona ascendent sol·licitant i la persona ascendent amb la qual conviu la descendència reunisca els requisits per a ser reconeguda com a família nombrosa: resolució judicial de separació o divorci, conveni regulador de les relacions paternofilials, i autorització de la persona ascendent amb qui conviu la descendència en què s'expresse el seu consentiment per a la inclusió de la descendència en el títol de família nombrosa de la persona ascendent sol·licitant.

4t. En cas de custòdia compartida i acord entre les parts: resolució judicial de separació o divorci, conveni regulador de les relacions paternofilials, i document signat per les parts en què es determina qui serà titular o de l'alternança entre aquestes per períodes concrets.



5é. En cas de custòdia compartida i no acord entre les parts: resolució judicial de separació o divorci, i conveni regulador de les relacions paternofilials. Si hi haguera dues peticions de reconeixement de família nombrosa amb la descendència en comú i ambdues compliren els requisits, la resolució es faria seguint la següent prelació:

I. Major reconeixement de grau de discapacitat o grau de dependència de la persona que sol·licitar ser titular.

II. Menor renda de la unitat familiar de convivència amb la qual se sol·licita el títol.

h) En el cas de persones amb nacionalitat espanyola residents a l'estranger: acreditació d'estar inscrita en el cens electoral d'algun municipi de la Comunitat Valenciana.

i) Per a persones de països membres de la Unió Europea o de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu que realitzen una activitat laboral a la Comunitat Valenciana: acreditació de l'exercici d'una activitat laboral a la Comunitat Valenciana i documentació acreditativa del país de residència de totes les persones integrants de la unitat familiar.



j) Per a persones descendents majors de 21 anys:

1r. Acreditació d'estudis: certificat acreditatiu de trobar-se realitzant estudis adequats a la seua edat en centres públics o privats acreditats, o de trobar-se cursant estudis encaminats a l'obtenció d'un lloc de treball. En aquest últim supòsit, també podrà acreditar-se bé a través de la declaració responsable i factura emesa per part d'una persona o empresa preparadora o bé aportant la inscripció corresponent a una prova selectiva posterior a la data de presentació.



2n. Acreditació de discapacitat o incapacitat per a treballar.



Article 9. Documentació a aportar per a sol·licituds de renovació o modificació

1. La renovació del reconeixement administratiu de la condició de família nombrosa es farà en els següents casos:

a) Per finalització dels efectes del títol de família nombrosa.

b) Per modificació d'alguna circumstància de la unitat familiar. Les unitats de família que disposen del reconeixement administratiu de la condició de família nombrosa tenen l'obligació de comunicar, en el termini de tres mesos, qualsevol circumstància que modificara les condicions del reconeixement administratiu de família nombrosa, com ara domicili de la unitat familiar, naixement, defunció, emancipació de descendents, separació o divorci de les persones titulars, matrimoni o unió de fet de la persona titular, o qualsevol altra circumstància que requerisca una modificació.

2. En el cas de renovació per finalització dels efectes del títol de família nombrosa, la documentació a aportar serà la següent:

a) Sol·licitud degudament emplenada en la qual s'incloga el número de títol a renovar. En el cas de persones menors d'edat, acolliments o tutelades, s'entendrà que l'autorització concedida per les persones progenitores, acollidores o tutores, autoritza també la verificació de les seues dades personals.

b) En cas de finalitzar els efectes per compliment de 21 anys d'una o diverses persones descendents i sol·licitar renovació per estudis: certificat acreditatiu de trobar-se realitzant estudis adequats a la seua edat en centres públics o privats acreditats, o de trobar-se cursant estudis encaminats a l'obtenció d'un lloc de treball. En aquest últim supòsit, també podrà acreditar-se bé a través de la declaració responsable i factura emesa per part de la persona o empresa preparadora o bé aportant la inscripció corresponent a una prova selectiva.

c) En cas de finalitzar els efectes per compliment de 18 anys d'una o diverses persones en situació d'acolliment familiar, acolliment preadoptiu o tutela: declaració responsable de permanència en la unitat familiar d'aquesta persona, i certificat d'empadronament d'aquesta en la unitat familiar.

d) En el cas de finalitzar els efectes per finalitzar el permís de residència a Espanya: NIE en vigor

3. En el cas de renovació per modificació del títol de família nombrosa, la documentació a presentar serà la següent:

a) Sol·licitud ben emplenada, en la qual s'incloga el número de títol a modificar. En el cas de les persones menors d'edat, persones acollides o tutelades, s'entendrà que l'autorització concedida per les persones progenitores, acollidores o tutores, autoritza també la verificació de les seues dades personals.

b) Persones amb nacionalitat espanyola: document nacional d'identitat (DNI), o autorització per a la consulta de totes les persones de les quals se sol·licita la seua inclusió en el títol amb obligació legal de tindre'l, si no s'ha presentat anteriorment.

c) En cas de la incorporació d'una nova persona beneficiaria al títol de família nombrosa: documentació acreditativa de la circumstància per la qual se sol·licite la inclusió (matrimoni, unió de fet, naixement, estudis, tutela, etc.).

d) En cas de sol·licitud de canvi de categoria de general a especial per motiu dels ingressos econòmics de la unitat familiar: declaracions individuals d'IRPF, patrimoni o certificats de percepció de pensions, o autorització per a la consulta d'aquests.

e) En cas de canvi en la situació de discapacitat o declaració d'incapacitat per al treball d'alguna de les persones titulars o beneficiàries: document emés per l'òrgan competent en què s'indique grau i caducitat, si escau.

f) En el cas de baixa d'alguna persona beneficiària del títol de família nombrosa: declaració responsable de la persona afectada, si és major d'edat, o qui ostente la tutela, o documentació acreditativa de la circumstància per la qual se sol·licita la baixa (separació, divorci, defunció, finalització d'estudis, finalització de convivència, independència econòmica, etc).

4. En cas que existisquen diverses circumstàncies sobre les quals s'haja de renovar o modificar el títol de família nombrosa, es realitzaran en la mateixa sol·licitud sempre que aquestes circumstàncies ocórreguen en un mateix termini de sis mesos.



Article 10. De la situació d'estudis

1. Les renovacions que es realitzen per motiu d'estudis tindran efectes fins al dia anterior a la data de compliment dels 26 anys de la persona beneficiària en aquesta situació, llevat que el títol haguera de ser renovat amb anterioritat a aqueixa data per una altra circumstància.

2. Aquesta circumstància és vàlida per als següents casos:

a) En les sol·licituds de primer reconeixement i de renovació per modificació, quan s'incloga com a beneficiària a una persona major de 21 anys i s'acredite la seua situació d'estudis.

b) En les sol·licituds de renovació per variació del nombre de persones de la unitat familiar que compleixen els requisits per a formar part del títol de família nombrosa, quan la circumstància que determina la renovació és el compliment de 21 anys d'una o diverses persones beneficiàries.



Article 11. De la situació de persones amb discapacitat

Quan una família sol·licite el títol de família nombrosa que incloga persones beneficiàries en situació de discapacitat, ja siga a través d'un primer reconeixement, una modificació o una renovació, els efectes no estaran vinculats a la caducitat, si n'hi haguera, del certificat o els certificats de discapacitat. Per tant, els efectes s'establiran a partir de qualsevol altre requisit referent a alguna persona beneficiària de la família.





Article 12. De la condició de categoria especial per motiu dels ingressos econòmics

1. Quan una família sol·licite el títol de família nombrosa de categoria especial per motiu dels ingressos econòmics, ja siga a través d'un primer reconeixement, una modificació o una renovació, els efectes del títol no estaran vinculats a aquesta condició, sinó a qualsevol altre requisit referent a alguna persona beneficiària de la família.

2. Les famílies que compten amb un títol de família nombrosa de categoria especial per motiu dels ingressos econòmics, una vegada reconegudes inicialment, hauran de presentar, en el cas en què les circumstàncies econòmiques no hagen canviat, en els tres primers mesos de cada any, una declaració responsable en la qual s'indique que els ingressos de la unitat familiar haguts durant l'any anterior li permeten mantindre la categoria especial.



Article 13. De la pròrroga del títol de família nombrosa

1. L'administració emetrà una pròrroga del títol de família nombrosa quan es presente una sol·licitud de renovació del títol de família nombrosa.

En el cas de presentació presencial de la sol·licitud de renovació, el document de pròrroga es validarà per part de la direcció territorial competent per a la seua tramitació a petició de part, la qual haurà d'aportar el model emplenat com cal, amb les dades de les persones beneficiàries del títol del qual se sol·licita la renovació.

En el cas de presentació telemàtica, la validació és automàtica, i el document de pròrroga formarà part del justificant de registre telemàtic de la sol·licitud de renovació.

En el cas de sol·licitar la pròrroga una vegada ja presentada la sol·licitud de renovació o finalitzats els efectes d'aquesta, sense que s'haja emés resolució sobre la sol·licitud de renovació, aquesta podrà tramitar-se:

a) De manera presencial davant l'organisme competent en la tramitació i resolució del reconeixement administratiu de la condició de família nombrosa, aportant la còpia de la sol·licitud de renovació presentada o el justificant de presentació telemàtica de la sol·licitud de renovació, o la pròrroga anterior, així com l'original del títol a renovar.



b) De manera telemàtica a través del procediment establit.

2. La pròrroga tindrà efectes tres mesos a partir de la data de finalització dels efectes del títol que s'ha sol·licitat renovar.

3. El document de pròrroga acreditarà la condició de família nombrosa amb caràcter general reconeguda en la legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses.



Article 14. Termini de presentació de la sol·licitud

1. En el cas de tractar-se de la sol·licitud d'un primer reconeixement d'una unitat familiar, o d'una família que dispose del títol de família nombrosa emés per una altra comunitat autònoma, podrà presentar-se en el moment que la família vulga obtindre el reconeixement administratiu de la condició de família nombrosa emés per la Comunitat Valenciana.



2. En el cas de tractar-se d'una renovació per variació del nombre de persones de la unitat familiar que compleixen els requisits per a formar part del títol de família nombrosa o per variació de les condicions que van donar motiu a l'expedició del títol i això supose un canvi de categoria, aquesta podrà presentar-se en qualsevol moment, preferentment abans de la data de finalització dels efectes del títol expedit anteriorment.

3. En cas de presentar-se sol·licitud de renovació posterior a la data de finalització dels efectes del títol anteriorment expedit, la resolució, en cas de ser estimatòria, establirà com a data d'efectes la de la presentació de la sol·licitud de renovació.

4. En el cas de sol·licitar la renovació d'un títol vigent per modificació de les circumstàncies de la unitat familiar, aquesta haurà de presentar-se dins dels tres mesos des que es produïra aquesta situació.



En cas que no es comunicara aquesta modificació de les circumstàncies familiars, caldrà ajustar-se al que s'estableix en el règim sancionador establit en la legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses per incompliment de les obligacions de les persones beneficiàries del reconeixement administratiu de la condició de família nombrosa, quan de la no comunicació es produïren uns beneficis que d'haver comunicat la modificació de les circumstàncies familiars no s'hagueren produït.

Article 15. De la competència per a la tramitació administrativa de la sol·licitud

La competència per a l'estudi, valoració i comprovació de la sol·licitud presentada i de les dades en aquesta compreses, correspon a les direccions territorials de la conselleria competent en famílies, de la província on tinga la seua residència la unitat familiar que presenta la sol·licitud.

Igualment, la competència per a atorgar, denegar, o efectuar l'arxivament, s'atribueix a la persona que exercisca la direcció territorial respectiva de cada província de la conselleria amb competència en famílies, de la província on tinga la seua residència la unitat familiar que presenta la sol·licitud, sense perjudici que aquesta competència puga ser exercida per avocació, d'acord amb l'article 10 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic.



Article 16. Del termini màxim per a resoldre

1. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa, respecte de la concessió del títol de família nombrosa, serà de tres mesos comptats des de la data d'entrada de la sol·licitud davant l'organisme competent, sense menyscapte que els efectes corresponents tinguen efectes des de la data de la presentació de la sol·licitud, de conformitat amb l'article 54 de la Llei 14/2007, de 26 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat.

2. A la resolució expressa del reconeixement administratiu de la condició de família nombrosa s'adjuntarà l'emissió i la remissió, a les persones interessades, del títol de família nombrosa i els corresponents carnets individuals, acreditatius de tenir la condició de persona beneficiària d'aquest reconeixement. En el cas de les tramitacions telemàtiques la resolució expressa serà enviada també en format digital a través de la seu electrònica.

3. Si venç aquest termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució expressa del procediment, les persones interessades hauran d'entendre desestimada la seua sol·licitud per silenci administratiu, sense perjudici de l'obligació de l'administració de resoldre expressament la sol·licitud, de conformitat amb l'article 54 de la Llei 14/2007.



Article 17. Recursos procedents

Contra la resolució que pose fi al procediment podrà interposar-se recurs d'alçada en el termini d'un mes des de la seua notificació, davant l'òrgan superior jeràrquic, en els termes establits en els articles 112 i següents de la Llei 39/2015, o qualsevol altre recurs admés en dret.





Article 18. De la petició de duplicat del títol i carnets de família nombrosa

En el cas de pèrdua, desaparició, deterioració o extraviament del títol o carnets de família nombrosa, qualsevol de les persones beneficiàries d'aquest reconeixement, podrà sol·licitar davant l'organisme competent l'emissió d'un duplicat d'aquests.



Article 19. Facultats de comprovació

Les direccions territorials podran comprovar, en qualsevol moment, la permanència de les circumstàncies i dels requisits que acrediten la conservació del dret al títol de família nombrosa i resoldre i notificar, si escau, la modificació o cancel·lació del títol, si aquestes circumstàncies o requisits no es mantingueren. En el cas que de la comprovació resultara que les circumstàncies familiars hagueren canviat en el sentit de donar dret a incorporar a més persones beneficiàries al títol, o d'obtindre un títol de categoria especial, es tramitarà d'ofici el nou títol.





Article 20. Règim de compatibilitat de títols

El títol de família nombrosa és compatible amb el títol de família monoparental, si bé els beneficis de la mateixa classe o naturalesa derivats d'aquests títols no seran acumulatius, excepte que, en la normativa corresponent s'establisca el contrari.





Capítol III

Del contingut del títol i carnets de família nombrosa



Article 21. Model de títol i carnet

Per a acreditar la condició de família nombrosa, s'expedirà un títol col·lectiu per a tota la família, en el qual constaran les persones integrants de la mateixa que complisquen els requisits, i un carnet individual per a cadascuna d'aquestes, que les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de famílies emetran i posaran a la disposició d'aquestes.



Article 22. Del número de títol

El número de títol de família nombrosa serà únic per a cada unitat familiar, tenint les següents característiques:

1. El número es compondrà de:

a) Codi provincial (12-Castelló; 03-Alacant; 46-València).

b) Un número de cinc xifres per ordre d'emissió.

c) Any d'emissió.



2. Aquest número es mantindrà durant tot el temps que el títol estiga en vigor, independentment de les renovacions o modificacions que tinguen lloc.

3. En cas que una unitat familiar es dissolguera i les persones titulars tingueren dret al reconeixement de la condició de família nombrosa, per acord entre elles i en períodes d'efectes diferents, aquest número es mantindrà per a una d'elles i a l'altra se li donarà un número diferent.

4. En cas que la unitat familiar es dissolguera i les persones titulars tingueren dret en igualtat de condicions al reconeixement de la condició de família nombrosa, si no hi ha acord entre ambdues, es mantindrà aquest número per a aquella d'elles que presentara la sol·licitud d'un nou títol en primer lloc.



Article 23. Contingut del títol de família nombrosa i del carnet de família nombrosa

1. En el títol de família nombrosa es faran constar les següents dades:

a) Número de títol.

b) Data d'emissió.

c) Data límit dels efectes del títol.

d) Categoria.

e) Dades identificatives de les persones titulars.

f) Dades identificatives de les filles i fills o, si escau, de germanes i germans.

g) Domicilio de la unitat familiar.

h) Província d'emissió.

i) Signatura de l'administració pública en format de codi segur de verificació (CSV).

j) Referència expressa al fet que l'emissió d'aquest títol es realitza d'acord amb la normativa vigent en protecció de famílies nombroses.

2. En el carnet de família nombrosa es farà constar les següents dades:

a) Número de títol.

b) Data d'emissió.

c) Data límit dels efectes del títol.

d) Categoria.

e) Dades identificatives de la persona beneficiària.

f) Data de naixement de la persona beneficiària.

g) Signatura de l'administració pública en format de codi segur de verificació (CSV).

h) Referència expressa al fet que l'emissió d'aquest carnet es realitza d'acord amb la normativa vigent en protecció de famílies nombroses.



Article 24. Acreditació de la identitat

L'organisme, empresa o entitat que concedisca un benefici podrà sol·licitar que, al costat del títol de família nombrosa, el carnet de família nombrosa o el document de pròrroga, s'acredite la identitat de la persona que pretén accedir a aquest benefici, mitjançant qualsevol altre document identificatiu que estiga establit legalment a aquest efecte.





Capítol IV

Del procediment sancionador del títol de família nombrosa



Article 25. Òrgans competents per a l'inici i la instrucció del procediment

Les direccions territorials de la conselleria competent en famílies, segons la província del títol corresponent, seran els òrgans competents per a la incoació dels procediments sancionadors per les infraccions tipificades en la legislació vigent en matèria de protecció a les famílies nombroses. La instrucció del procediment correspondrà a la Secretaria Territorial.



Article 26. Òrgan competent per a la imposició de sancions i termini de resolució

1. L'òrgan competent per a la imposició de sancions és la direcció general competent en famílies.

2. El termini màxim per a la resolució i notificació del procediment sancionador serà de sis mesos, a comptar des de la data d'incoació.





Article 27. Procediment

La instrucció i la resolució del procediment sancionador s'ajustarà a la normativa reguladora del procediment administratiu.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Efectes de títols i carnets atorgats prèviament

Els títols i carnets que es van atorgar segons el model establit en l'Ordre de 21 de setembre de 2007, de la Conselleria de Benestar Social, sobre títol i carnets de família nombrosa expedits a la Comunitat Valenciana, continuaran plenament vigents fins a la finalització dels efectes d'aquest.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre de 21 de setembre de 2007, de la Conselleria de Benestar Social, sobre títol i carnet de família nombrosa expedits a la Comunitat Valenciana





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desenvolupament normatiu

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria de famílies al desenvolupament d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de gener de 2021



El president de la Generalitat

XIMO PUIG i FERRER



La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web