Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 de maig de 2020, del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual s'adopten mesures sobre els serveis de transport públic ferroviari i tramviari prestats per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana en aplicació del que es disposa en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19. [2020/3297]

(DOGV núm. 8807 de 08.05.2020) Ref. Base de dades 003500/2020




El Reial decret 463/2020, de 14 de març, declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, on s'estableix en l'article 14, apartat 2.c), relatiu a les mesures en matèria de transport, que:

“c) Els serveis de transport públic de viatgers per carretera, ferroviaris i marítim de competència autonòmica o local que estan sotmesos a contracte públic o OSP, o siguen de titularitat pública, mantindran la seua oferta de transport. El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i les autoritats autonòmiques i locals amb competències en matèria de transports podran establir un percentatge de reducció de serveis en cas que la situació sanitària així ho aconselle, així com altres condicions específiques de prestació d'aquests. En adoptar aquestes mesures es tindrà en compte la necessitat de garantir que els ciutadans puguen accedir als seus llocs de treball i els serveis bàsics en cas necessari.”

Així mateix, la lletra e) d'aquest mateix apartat disposa que “els operadors de servei de transport de viatgers queden obligats a realitzar una neteja diària dels vehicles de transport, d'acord amb les recomanacions que establisca el Ministeri de Sanitat”.

De conformitat al que es disposa en l'article 1 de l'Ordre TMA/230/220, de 15 de març, per la qual es concreta la possibilitat de les autoritats autonòmiques de fixar els percentatges de reducció dels serveis de transport públic de la seua titularitat.

Amb posterioritat, el Reial decret llei 10/2020, de data 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte d'altri que no presten serveis essencials, amb la finalitat de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra la Covid-19, estableix com a prioritat d'aquesta norma limitar al màxim la mobilitat.

Amb data 28 d'abril de 2020, el Govern ha publicat el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, en el qual es planteja el procés de normalització social i econòmica, si bé amb l'adopció d'una sèrie de mesures que eviten, en la mesura del que siga possible, un nou repunt de la malaltia. Aquest pla estableix els principals paràmetres i instruments per a l'adaptació del conjunt de la societat a la nova normalitat, amb les màximes garanties de seguretat. Tal com s'exposa en aquest pla, el procés de desescalada s'articularà en quatre fases i tres transicions entre aqueixes quatre fases. Aquestes fases de transició a una nova normalitat estableixen per a cada àmbit d'activitat una previsió orientativa per a l'alçament de les limitacions d'àmbit nacional establides en l'estat d'alarma.

En data 3 de maig de 2020 s'ha publicat l'Ordre TMA/384/2020, per la qual es dicten instruccions sobre la utilització de mascaretes en els diferents mitjans de transport i es fixen els requisits per a garantir una mobilitat segura de conformitat amb el Pla per a la transició cap a una nova normalitat. Les dues mesures més importants que afecten a l'hora de valorar la nova oferta de serveis són:

- L'ús de mascaretes que cobrisquen nas i boca serà obligatori per a tots els usuaris del transport amb autobús, ferrocarril, aeri i marítim.

- En els transports públics col·lectius de viatgers d'àmbit urbà i periurbà, en els quals existisquen plataformes habilitades per al transport de viatgers drets, es procurarà que les persones mantinguen entre elles la màxima distància possible, establint-se com a referència l'ocupació de la meitat de les places assegudes disponibles, i de dos viatgers per cada metre quadrat en la zona habilitada per a viatjar drets.



Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (d'ara en avant FGV) presta el servei públic de transport de viatgers a les províncies d'Alacant i València a través de les explotacions de TRAM dŽAlacant i Metrovalencia, i qualsevol modificació dels seus serveis afecta la lliure circulació dels usuaris, i particularment, els que no disposen de mitjans propis de locomoció i requereixen desplaçar-se, derivant-se d'això el caràcter essencial de la prestació d'aquests serveis per a la Comunitat.



Atés l'impacte que les mesures establides en els esmentats Reial decret 463/2020, de 14 de març, i el Reial decret 10/2020, de data 29 de març, el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, de data 28 d'abril de 2020, l'Ordre TMA/384/2020, de data 3 de maig de 2020, tenen sobre tota la societat i, per tant, sobre les seues necessitats de mobilitat, s'ha constatat que s'ha produït en l'inici de la Fase 0 un increment de la demanda dels serveis prestats per FGV respecte a les setmanes anteriors de l'ordre de l'11,91% en el TRAM dŽAlacant i de l'11,21% en Metrovalencia.

Amb la finalitat d'adequar l'oferta al nombre de viatgers, complint abans de res els objectius marcats anteriorment, s'ha estudiat per a cada xarxa d'FGV una alternativa nova de servei, consistent bàsicament a tornar al servei ordinari que es prestava abans de l'estat d'alarma, excepte alguna específica característica de cada explotació que es veu afectada i s'adequa als criteris establits pels plans de desescalada i les fases anteriorment comentats.

Així mateix, resulta necessari preservar i garantir al mateix temps la plantilla mínima capaç d'afrontar amb garanties les necessitats de mobilitat i de serveis durant el període de vigència del Reial decret 463/2020, de 14 de març.



Per això, entenem que l'oferta de servei d'FGV hauria de poder ser adaptada a les necessitats de mobilitat actuals així com als diferents escenaris que es pogueren produir en funció de l'evolució de la situació sanitària, havent-se d'establir per a això les mesures necessàries que permeteren, a més de les adaptacions del servei a les necessitats de mobilitat de la població, la certificació d'una plantilla mínima per a cobrir el servei fins a la finalització de l'estat d'alarma; assegurar la prestació del servei com a operador crític de servei, i poder donar resposta adequada, i en la mesura que siga possible, a les necessitats de conciliació familiar i de col·lectius vulnerables del personal d'FGV que generen les diferents mesures adoptades per les administracions en els últims dies en relació amb la pandèmia de la Covid-19.

Així mateix, FGV ha d'assegurar la prestació del servei, com a operador crític de servei essencial, considerat així pel Centre Nacional de Protecció d'Infraestructures i Ciberseguretat, de conformitat amb el que es disposa en l'article 18 del Reial decret 463/2020, de 14 de març.



En virtut de l'anteriorment exposat, i en exercici de les facultats conferides per l'article 14.2.c) del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per l'article 134 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i per l'article 4 del Decret 159/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori (actual Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat), resolc:



Primer

En la Xarxa de Metrovalencia, s'autoritza FGV a la reformulació de la seua oferta de serveis, i es podrà arribar als següents percentatges màxims de reducció respecte del servei ordinari.

- En les línies ferroviàries s'autoritza una reducció màxima de fins al 2% del servei ordinari.

- En les línies tramviàries s'autoritza FGV una reducció màxima de fins al 17% del servei ordinari.



Segon

S'autoritza FGV a mantindre la suspensió del servei nocturn i la L8 (Marítim-Marina Real).



Tercer

En la xarxa de Tram d'Alacant s'autoritza una reducció màxima de fins al 16% del servei ordinari.

Quart

S'autoritza FGV a mantindre la suspensió del servei nocturn i la L5 (Porta la Mar – Plaça de la Corunya).



Cinqué

La present resolució entrarà en vigor el dia de la seua publicació en el DOGV i mantindrà la seua vigència mentre es trobe vigent la declaració d'estat d'alarma establida en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

Contra la present resolució, que esgota la via administrativa, pot interposar-se amb caràcter potestatiu recurs de reposició davant del mateix òrgan que va dictar la resolució en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seua notificació, en virtut del que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

No obstant el que es disposa en el paràgraf anterior, la present resolució podrà ser impugnada directament davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, mitjançant la interposició del corresponent recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptat des de l'endemà de la notificació de la present resolució, de conformitat amb el que es disposa en l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 7 de maig de 2020.- El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat: Arcadi España García.

Mapa web