Ficha docv

Ficha docv









DECRET 40/2020, de 20 de març, del Consell, de creació de l'Observatori valencià del treball decent. [2020/2763]

(DOGV núm. 8778 de 01.04.2020) Ref. Base de dades 002854/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Organització de l'administració Ocupació i formació professional
    Descriptors:
      Temàtics: informació dels treballadors, Dret del treball, manteniment de l'ocupació, política regional , monografies



La idea de treball decent o treball digne es concep com un dret universal des dels temps de la creació de l'Organització Internacional del Treball (OIT) en 1919. El treball decent és, segons l'OIT, «un treball productiu per a homes i dones en condicions de llibertat, equitat, seguretat i dignitat humana».

El concepte de treball decent porta implícits quatre objectius estratègics: el dret al treball, les oportunitats d'ocupació, la protecció social i el diàleg social. Cadascun d'aquests objectius desenvolupa una funció per a la consecució de finalitats més àmplies, com la inclusió social, l'erradicació de la pobresa, l'enfortiment de la democràcia, el desenvolupament integral i la realització personal.

Així mateix, s'ha incorporat a l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, aprovada en l'Assemblea General de l'ONU de setembre de 2015, amb l'objectiu 8, que insta a promoure “el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l'ocupació plena i productiva, i el treball decent per a tots”. Per això, l'agenda de treball decent passa a ser una agenda no sols promoguda en l'àmbit internacional per l'OIT, sinó una agenda comuna de tot el sistema de l'ONU.

El treball decent no consisteix només a trobar una feina, sinó que significa l'oportunitat d'accedir a una ocupació productiva que genere un ingrés just, la seguretat en el lloc de treball i la protecció social per a les famílies, compromisos tots ells per una societat més cohesionada i igualitària que, juntament amb la igualtat de drets de dones i homes en tots els àmbits, en particular en matèria d'ocupació i treball, constitueixen un àmbit d'actuació fonamental per a la Generalitat.

D'altra banda l'atur, la infraocupació, la precarietat laboral, la desigualtat, i la descohesió social figuren entre les primeres preocupacions de la ciutadania valenciana, i les millores en aquests àmbits han d'anar acompanyades d'un necessari procés d'informació que els faça pròxims i comprensibles.

A més, el procés de modernització de l'economia valenciana, amb els efectes que sobre el mercat de treball puga tindre l'automatització i la robotització, han de ser matèria d'estudi i previsió, per part de l'Administració pública.



La Declaració de l'Agenda 2030, en el paràgraf 48, destaca que “es necessitaran dades desglossades de qualitat, accessibles, oportunes i fiables per a ajudar a mesurar els progressos i assegurar que ningú es quede arrere, ja que aquestes dades són fonamentals per a adoptar decisions”. En aquest sentit, la creació de l'Observatori valencià del treball decent ha de permetre, des d'una visió global del mercat de treball valencià, sense desatendre per això la visió sectorial, disposar d'una plataforma permanent per a treballar conjuntament amb les associacions empresarials i organitzacions sindicals més representatives de la Comunitat Valenciana en la identificació que permeta concretar programes i dissenyar propostes d'implementació conjuntes en el marc de la negociació col·lectiva, ja que el diàleg social i la negociació col·lectiva constitueixen una eina de política essencial per a promoure la igualtat de gènere i el treball decent en el món laboral, així com per a millorar les condicions de treball i de vida.



L'Observatori valencià del treball decent es crea per a avançar cap a l'assoliment de l'objectiu del treball decent a la Comunitat Valenciana, des d'una perspectiva de gènere, amb especial èmfasi a combatre l'economia submergida, la feminització de la pobresa i la precarietat laboral, així com analitzar els escenaris futurs sorgits de la cultura d'una nova gestió del temps, o de l'anomenada “economia de les plataformes", entre altres.



Per tot això, oïdes les associacions empresarials i organitzacions sindicals més representatives de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i prèvia deliberació del Consell en la reunió del 20 de març de 2020,



DECRETE



Article 1. Creació i finalitat

Es crea l'Observatori valencià del treball decent, adscrit a la conselleria que tinga conferides les competències en matèria de treball, a través del centre directiu competent en aquesta matèria, com a òrgan de caràcter consultiu, de participació i proposta, quant a les mesures i polítiques que duu a terme o puga dur a terme la Generalitat en l'àmbit del treball.



Article 2. Funcions

L'Observatori valencià del treball decent tindrà com a funcions:

1. Analitzar les mesures i polítiques desenvolupades a la Comunitat Valenciana en l'àmbit de les matèries pròpies de l'Observatori.

2. Recopilar, i traslladar a un sistema de gestió d'informació operatiu i eficient les dades estadístiques que, sobre les matèries pròpies de l'Observatori, estiguen disponibles en les diferents administracions i per part dels agents socials i econòmics de la Comunitat Valenciana per a la seua anàlisi i estudi.

3. Elaborar indicadors descriptius i analítics en matèria de treball decent per a l'avaluació de les polítiques actives d'ocupació i formació a la Comunitat Valenciana.

4. Estudiar l'estructura i evolució del mercat de treball per a verificar els avanços en els indicadors del treball decent a la Comunitat Valenciana.

5. Difondre i facilitar l'accés a l'esmentada informació als agents implicats en el desenvolupament de les accions i estratègies que afavoreixen la creació d'ocupació, així com a la ciutadania i institucions en general.

6. Identificar i promoure la coordinació entre els diferents sistemes d'ocupació, formació, emprenedoria, promoció econòmica i agències de desenvolupament local.

7. Analitzar el mercat laboral, i identificar problemes i oportunitats, per a anticipar canvis i definir necessitats per a la consecució de l'objectiu 8 de l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, aprofundint en la consecució de la cohesió social a la Comunitat Valenciana.



8. Estudiar i analitzar les conseqüències de la transformació productiva i econòmica derivada de la transició ecològica en el món de treball.



9. Realitzar propostes en l'àmbit propi de l'Observatori valencià del treball decent.



Article 3. El Sistema d'informació de l'Observatori valencià del treball decent.

1. Es crea el Sistema d'informació de l'Observatori valencià del treball decent, com a eina principal que permetrà a l'Observatori previst en aquest decret demanar, ordenar i posar a disposició de qualsevol persona o entitat, pública o privada, la informació relacionada amb les condicions de treball, el mercat laboral i la qualitat de l'ocupació.



2. Mitjançant aquest sistema, que serà accessible des de la pàgina web de la conselleria competent en treball, es propiciarà, partint de la informació recopilada i sistematitzada, la realització d'informes, anàlisis i altres documents d'estudi i investigació per a contribuir al compliment de l'objectiu consistent en aconseguir la plena consecució d'un treball decent en tots els sectors i àmbits productius de l'economia valenciana.





Article 4. Estructura i composició

1. L'Observatori valencià del treball decent està integrat per:

– La Presidència.

– El Ple.

– La Comissió Permanent.



2. El Ple de l'Observatori estarà integrat pels membres següents:

– La persona titular de la Presidència serà, amb caràcter nat, la persona que tinga la titularitat de la conselleria amb competències en matèria de treball.



– Quinze vocalies:

Set persones representants de la Generalitat, titulars d'òrgans, amb nivell mínim de direcció general, amb competències en matèria de treball, ocupació, model econòmic, diàleg social, economia, polítiques inclusives i responsabilitat social.

Quatre persones representants dels dos sindicats més representatius, i quatre de l'organització empresarial més representativa de la Comunitat Valenciana.

El Ple comptarà amb una persona que farà les funcions de secretaria, no vocal, que serà designada per la Presidència entre el personal funcionari del centre directiu competent en matèria de treball.

La persona que tinga la titularitat de la direcció general amb competències en matèria de treball ocuparà la Presidència en els casos d'absència o malaltia de la persona titular de la conselleria.



Article 5. Nomenament i mandat de les persones integrants de l'Observatori valencià del treball decent

1. Les persones representants dels sindicats i de l'organització empresarial seran nomenats per la Presidència de l'Observatori a proposta d'aquestes entitats.

2. Les vocalies de l'Observatori seran nomenades per un període de quatre anys, podran ser reelegides i, així mateix, podran ser revocades en qualsevol moment per la Presidència de l'Observatori, a instàncies de l'organització a qui representen, donant compte al Ple.

3. Les persones integrants de l'Observatori no tindran dret a remuneració o indemnització per l'exercici de les seues funcions.

4. Per a cadascuna de les vocalies de l'Observatori, la Presidència nomenarà, de la mateixa forma i pel mateix període, una persona suplent perquè substituïsca a la persona titular en cas d'absència, vacant o malaltia, a instàncies de l'organització que representen, i donant compte al Ple.

5. A les reunions del Ple i de les comissions de treball que puguen constituir-se, es podrà convidar a aquelles persones físiques o jurídiques que es consideren idònies per raó de la seua activitat o coneixements, amb la finalitat d'informar o assessorar sobre els aspectes concrets de les matèries a tractar. Les esmentades persones seran convidades per la Presidència de l'Observatori. En el cas de constituir-se comissions de treball sobre matèries en les quals la Generalitat ostente competències, es garantirà la presència de les direccions generals corresponents a aquests àmbits.



Article 6. Funcionament i règim jurídic

1. L'Observatori funcionarà en ple i en comissió permanent.

2. Es podran constituir comissions de treball, que podran ser sectorials i territorials, per a tractar aquells assumptes que per la seua transcendència requerisquen un especial estudi o seguiment. En tot cas, en la seua composició hauran d'estar representades l'Administració de la Generalitat, les organitzacions sindicals i l'organització empresarial, i la presidirà una persona representant de l'Administració autonòmica. La creació i regulació de la seua composició, duració i funcionament serà competència del Ple de l'Observatori.

3. El Ple es reunirà amb caràcter ordinari semestralment, i amb caràcter extraordinari, quan siga convocat per la Presidència, o a proposta de dues terceres parts de les persones integrants de l'Observatori.

4. És competència de la Presidència convocar i fixar l'ordre del dia de les sessions del Ple i de la Comissió Permanent. La comunicació de la convocatòria es realitzarà mitjançant mitjans electrònics amb, almenys, una antelació mínima de set dies naturals a la realització de la sessió.



5. La convocatòria, el règim de les sessions, l'adopció d'acords i, en general, el funcionament intern de la Comissió Permanent s'ajustaran al que disposen amb caràcter bàsic per als òrgans col·legiats de les diferents administracions públiques els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i supletòriament, al que preveuen per als òrgans col·legiats de l'Administració general de l'Estat els articles 19 a 22 d'aquesta mateixa llei.



6. A les reunions del Ple, de la Comissió Permanent i de les comissions de treball que puguen constituir-se podrà convidar-se, puntualment o permanentment, aquelles persones físiques o jurídiques que es consideren idònies per raó de la seua activitat o coneixements, a fi d'informar o assessorar sobre aspectes concrets de les matèries a tractar. Aquestes persones seran convidades per la Presidència de l'Observatori, a iniciativa pròpia o a sol·licitud de les persones representants dels sindicats i de l'organització empresarial.

7. El secretariat de l'Observatori certificarà el contingut de les actes, i ordenarà i custodiarà la documentació.



8. La conselleria amb competències en matèria de treball prestarà el suport administratiu necessari per al funcionament de l'Observatori.



Article 7. Incidència pressupostària

L'aprovació d'aquest decret no comporta cap despesa o cost econòmic per a la Generalitat.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desenvolupament normatiu

S'autoritza la conselleria competent en economia sostenible, sectors productius, comerç i treball perquè dicte les normes que requerisca el desenvolupament d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 20 de març de 2020

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ

Mapa web