Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 3 de desembre de 2020, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, per la qual es promou a la Comunitat Valenciana un procediment d'avaluació i acreditació de determinades unitats de competència professional, adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, en la família professional de Serveis Socioculturals i a la Comunitat, per a les qualificacions professionals SSC320_2, Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, i SSC089_2, Atenció sociosanitària a persones en el domicili. [2020/10573]

(DOGV núm. 8974 de 14.12.2020) Ref. Base de dades 010239/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: examen





El procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals és un dels instruments i accions del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, tal com estableix l'article 4, apartat 1, lletra b, de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional.

Mitjançant el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, es van establir el procediment i els requisits per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides per les persones a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, així com els efectes d'aqueixa avaluació i acreditació de competències.



Sobre aquest tema, l'administració educativa va preveure, en l'article 40 del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, que l'acreditació parcial d'unitats de competència obtinguda a través del procediment determinat pel Reial decret 1224/09, permeta als qui vulguen cursar els ensenyaments de la formació professional del sistema educatiu sol·licitar la convalidació o l'exempció dels mòduls professionals establits en la norma que regule cada títol o curs d'especialització, a fi de completar o finalitzar aquests ensenyaments.

Per la seua part, l'administració laboral, en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, estableix en l'article 8 que un certificat de professionalitat es pot obtindre mitjançant els procediments per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, així com mitjançant l'acumulació d'acreditacions parcials de les unitats de competència que comprenga el certificat de professionalitat.

En una societat cada vegada més exigent, disposar d'una qualificació professional reconeguda i acreditada oficialment facilita el manteniment de l'ocupació, així com l'accés o la promoció en aquesta, i permet la formació permanent de les persones que tinguen la inquietud de continuar aprenent per vies formals de formació.

A la Comunitat Valenciana es convoquen des de 2009 procediments de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral, que intenten donar resposta a sectors professionals que ocupen un nombre elevat de professionals, per a les persones que encara que no disposaven d'una qualificació professional acreditada, a través del seu esforç per formar-se per vies no formals i de la seua experiència professional, han adquirit els coneixements, les habilitats i les destreses necessàries per a desenvolupar satisfactòriament el seu treball. I donar igualment resposta a sectors en els quals hi ha alguna regulació que obligue els treballadors que vulguen accedir a l'ocupació o mantindre-la a posseir una acreditació formal.

En aquest sentit, la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, va regular la formació i qualificació tant de professionals com de les persones cuidadores en l'entorn familiar, i va determinar, entre altres qüestions, que els poders públics promouran els programes i les accions formatives que siguen necessaris per a la implantació dels serveis que estableix l'esmentada llei i que fomentaran la col·laboració entre les diferents administracions públiques competents en matèria educativa, sanitària, laboral i d'assumptes socials.

Posteriorment, mitjançant l'Acord de 27 de novembre de 2008, del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, es van determinar les qualificacions professionals que havien de reunir determinades categories professionals que presten els seus serveis en centres, institucions i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.

Sobre aquest tema, a la Comunitat Valenciana el Decret 62/2017, de 19 de maig, del Consell, va establir el procediment per a reconéixer el grau de dependència a les persones i l'accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques, regulant en l'article 32 la prestació econòmica per a cures en l'entorn familiar, els requisits de les persones cuidadores en aquest entorn i l'obligació d'aquestes a participar en programes de formació.

Atenent tot l'anterior, des de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives es va considerar necessari realitzar un reconeixement públic de la figura de la persona cuidadora en l'entorn familiar com a agent important en la dispensació de cures a les persones dependents en els seus domicilis, destacant que per factors culturals, socials i laborals continua existint la tendència de ser les dones, majoritàriament, les qui assumeixen el rol de cuidadores principals de les persones dependents.

En conseqüència, amb data 28 de gener de 2019, es va signar un Acord entre la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i la Conselleria d'Economia Sostenible i Sectors Productius, Comerç i Treball (LABORA) per a impulsar un pla d'actuació dirigit a les persones cuidadores en l'entorn familiar que vulguen integrar-se professionalment en el sector d'atenció a persones dependents i no disposen d'una qualificació professional específica que ho permeta.

L'objectiu de l'acord esmentat és oferir a aquelles persones cuidadores en l'entorn familiar, la possibilitat d'obtindre la qualificació professional d'Atenció sociosanitària a persones en el domicili o d'Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, a través del reconeixement de la seua competència professional adquirida per la seua experiència com a persones cuidadores i facilitant-los posteriorment la formació necessària, en el cas que la necessiten, per a obtindre aquestes qualificacions professionals.

Com a primer pas per a aconseguir l'objectiu de l'acord, mitjançant la Resolució de 20 de novembre de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, es va crear a la Comunitat Valenciana el cens de persones cuidadores en l'entorn familiar, per a concretar les necessitats d'accés a un procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per l'experiència en cures no professionals.

Una vegada analitzat el cens esmentat i com a segon pas per a aconseguir l'objectiu de l'acord entre les tres conselleries, és procedent que es convoque un procediment específic per a les persones cuidadores no professionals censades de reconeixement de la seua competència professional adquirida per la seua experiència com a persones cuidadores en l'entorn familiar.

A la Comunitat Valenciana, el Decret 3/2018, de 12 de gener, del Consell, ha establit una estructura organitzativa conjunta responsable del procediment d'avaluació i acreditació de la competència professional adquirida per experiència laboral o formació no formal entre la conselleria competent en matèria d'educació i la conselleria competent en matèria d'ocupació, i ha definit les característiques de les convocatòries.



En l'article 7 preveu que es puguen realitzar convocatòries específiques per a col·lectius concrets. D'acord amb el que es preveu en l'article esmentat, es va aprovar en el Consell Valencià de Formació Professional la necessitat de realitzar un procediment d'avaluació i acreditació de la competència professional adquirida per experiència laboral per a les persones cuidadores no professionals del sistema de dependència de la nostra comunitat.

Aquest nou procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral i/o formació no formal serà finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional amb càrrec als fons del Programa de cooperació territorial extraordinari per a actuacions del Pla de Formació professional per al creixement econòmic i social i l'ocupabilitat.

El Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, té atribuïda la gestió del procediment de reconeixement, avaluació i certificació de les competències professionals, conforme al preceptuat en la Disposició Transitòria Primera del Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport



Per tot això, informat el Consell Valencià de Formació Professional, en virtut de les competències atribuïdes per l'article 9 del Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, aquesta direcció general resol:



Primer. Objecte

Aquesta resolució té com a objecte dur a terme a la Comunitat Valenciana l'avaluació i acreditació d'unitats de competència professional adquirides a través de l'experiència laboral, de conformitat amb el que s'estableix en el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, el Decret 3/2018, de 12 de gener i les bases que es recullen en l'annex I d'aquesta resolució.



Segon. Unitats de competència, seus i places convocades

Les unitats de competència objecte d'avaluació i acreditació, així com les places convocades i la seu en què està previst dur a terme el procediment, estan recollides en l'annex III, amb indicació, si és el cas, dels títols de Formació Professional i certificats de professionalitat en els quals estan incloses.



Tercer. Destinataris

Dirigida específicament a les persones cuidadores en l'entorn familiar de la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits necessaris per a accedir al procediment i estiguen inscrites en el cens convocat per la Resolució de 20 de novembre de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



Quart. Execució

Es faculta al Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional per a executar o aplicar el procediment d'avaluació i acreditació objecte d'aquesta resolució, de conformitat amb les bases de la convocatòria i amb plena subjecció a les disposicions i la normativa vigents en aquesta matèria.

No obstant això, en tot allò que no es preveu expressament en aquesta resolució, serà aplicable el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, pel qual es regula el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.



Cinqué. Designació del personal assessor i avaluador

La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a proposta del Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, designarà el personal assessor i avaluador, degudament habilitat, que actuarà en la seu establida per a dur a terme el procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral.



Sisé. Retribucions

El personal assessor i avaluador empleat públic designat per a participar en aquest procediment percebrà, una vegada finalitzat aquest, les compensacions econòmiques previstes en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris del personal al servei de la Generalitat. L'import del pagament al personal assessor i components de la comissió d'avaluació quan siguen professionals o experts aliens a l'Administració, serà el mateix però en concepte de prestació de serveis especials.

Per a les funcions d'avaluació, assessorament i admissió es determinarà mitjançant resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, el nombre màxim de sessions retribuïbles, en funció de les unitats de competència assignades al personal assessor i avaluador que participe en el procediment.



Seté. Seguiment del procediment

El Consell Valencià de Formació Professional serà informat del desenvolupament i els resultats del procediment convocat per aquesta resolució.

Huité. Documentació del procés

L'expedient del procediment, en el qual es recolliran tots els registres i resultats produïts al llarg d'aquest, serà custodiat en el centre designat com a seu.

Transcorreguts dos mesos des de la publicació de les llistes definitives d'admesos, les persones candidates no admeses disposaran d'un mes per a retirar la seua documentació en el centre en què l'hagen depositada.

D'altra banda, les persones candidates admeses que hagen participat en el procediment, transcorreguts dos mesos des del lliurament d'acreditacions, disposaran d'un mes per a retirar la seua documentació del centre assignat per a realitzar el procediment.



Nové. Permisos individuals de formació

Per a facilitar l'accés a aquest procediment de reconeixement de competències professionals, es podran utilitzar els permisos individuals de formació, d'acord amb el que es preveu en l'article 21 de l'Ordre TAS/2307/2007, de 27 de juliol.



Desé. Protecció de dades personals

El desenvolupament del procediment convocat mitjançant la present resolució comporta el tractament de dades de caràcter personal, en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Del tractament d'aquestes dades personals és responsable la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, que les tractarà amb la finalitat d'avaluar i acreditar determinades unitats de competència professional, adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, referides a les qualificacions professionals a què fa referència la present resolució.

Les persones interessades poden exercitar els seus drets d'accés, rectificació, oposició, supressió, limitació del tractament i no ser objecte d'una decisió basada únicament en el tractament automatitzat. La informació completa pot consultar-se en l'annex II d'aquesta convocatòria, així com en la URL: www.ceice.gva.es/es/registre-de-tractament-de-dades.



Onzé. Entrada en vigor i recursos

La resolució tindrà efecte des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, les persones interessades podran interposar un recurs d'alçada davant del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la seua publicació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 3 de desembre de 2020.– El director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial: Manuel Gomicia Giménez.





ANNEX I

Bases de la convocatòria



Base 1. Requisits de participació

1.1. Requisits generals

Les persones que vulguen participar en el procediment hauran de complir els requisits generals següents:

1. Nacionalitat: posseir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària o la targeta de familiar de ciutadà de la Unió, o ser titular d'una autorització de residència, o de residència i treball a Espanya en vigor, en els termes establits en la normativa espanyola d'estrangeria i immigració.

2. Edat: tindre 20 anys complits en el moment de realitzar la inscripció.

3. Experiència laboral mínima relacionada amb les unitats de competències professionals que se sol·liciten: justificar en els últims 10 anys transcorreguts abans que es realitze la convocatòria, almenys 3 anys, amb un mínim de 2.000 hores treballades en total com a cuidador no professional.

1.2. Requisits específics

Estar inscrits en el cens convocat per la Resolució de 20 de novembre de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

1.3. Acreditació dels requisits de participació

Les persones que s'inscriguen en el procediment convocat en aquesta resolució, podran autoritzar la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, perquè puga comprovar i verificar de les dades que a continuació s'indiquen i que acrediten el compliment dels requisits generals i específics que permeten participar en aquest:

– Les acreditatives d'identitat, edat i residència.

– L'experiència exigida com a cuidador/a en l'entorn familiar.

– La inscripció en el cens convocat per la Resolució de 20 de novembre de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, que implica el compliment de l'experiència laboral mínima exigible.

En cas d'autoritzar la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial per a procedir a la comprovació i verificació de les dades anteriorment assenyalades no serà necessari aportar la documentació justificativa d'aquests requisits. En cas contrari haurà d'aportar, quan se li requerisca, documentació que consta en l'annex IV.



Base 2. Seu per al procediment

Aquest procediment es durà a terme en el centre o centres que s'indiquen en l'annex III.



Base 3. Places convocades

El nombre de places convocades és de 300. No obstant això s'aniran atenent en futures convocatòries a les persones censades que no puguen participar en la present convocatòria.



Base 4. Fases i actuacions del procediment

Aquest procediment d'avaluació i acreditació de competències professionals consta de les actuacions i fases següents:

1. Informació i orientació general. En aquesta actuació es proporciona informació general sobre el procediment convocat.

2. Admissió. En aquesta es recull la documentació que acredita el compliment de requisits i els mèrits al·legats. A continuació s'examina la documentació, se selecciona i ordena les persones finalment admeses.



4. Fase d'assessorament. En aquesta fase s'aporten els mèrits formatius i professionals diferents dels certificats per la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives. A continuació, s'ajuda les persones candidates a recopilar i ordenar les evidències laborals i formatives que avalen el domini professional de les unitats de competència sol·licitades. Si cal, se les orienta sobre les possibles accions formatives que han de realitzar per a obtenir les unitats de competència per a les quals no han pogut presentar evidències.

5. Sol·licitud d'avaluació de la competència professional. Una vegada finalitzada la fase d'assessorament, la persona candidata a la vista de l'informe de l'assessor o de l'assessora, que no és vinculant, sol·licita les unitats de competència en què vol ser avaluada.

6. Fase d'avaluació. En aquesta fase es comprova, per a cadascuna de les unitats de competència sol·licitades, la competència professional adquirida per la persona candidata, prenent com a referent les realitzacions professionals corresponents.

7. Orientació final. Finalitzada l'avaluació s'orientarà individualment les persones participants sobre itineraris formatius que puguen completar un perfil professional.

8. Fase d'acreditació i registre. En aquesta s'acrediten i registren les unitats de competència demostrades per les persones candidates. El document d'acreditació serà emés per la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial i remés en suport digital.



Base 5. Informació i orientació general

Amb caràcter previ a l'inici del procediment de reconeixement de la competència professional, la Secció de Qualificacions i Reconeixement de la Competència de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a través dels punts d'informació assenyalats en l'annex IX, facilitarà informació general a les possibles persones candidates sobre el procediment, a qui pot interessar, on i com participar-hi, i aspectes relacionats amb les professions vinculades, de manera que puguen prendre una decisió fonamentada sobre la seua participació en el procediment.

Aquesta informació es traslladarà igualment als efectes oportuns a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, a Labora i als diferents agents socials i econòmics representats en el Consell Valencià de la Formació Professional.



Base 6. Inscripció i termini de presentació

1. Inscripció

Els i les qui vulguen participar en el procés d'acreditació hauran de presentar una instància telemàticament, segons el model establit en l'annex II.

El formulari per a la sol·licitud se situarà en la pàgina web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (http://www.ceice.gva.es/web/cualificaciones-profesionales).

Una vegada emplenada la sol·licitud i remesa en línia, la persona aspirant haurà d'imprimir-la i conservar-la per a presentar-la posteriorment si se li requereix en la fase d'admissió.

2. Termini de presentació

El termini de presentació de sol·licituds serà de 40 dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la publicació en el DOGV. En aquest còmput no s'inclouran els dissabtes, diumenges ni festius.



Base 7. Emplenament de la sol·licitud i criteris d'ordenació

Les persones candidates emplenaran, a través de l'enllaç publicat en la web de Qualificacions Professionals, la sol·licitud de participació traslladant les dades personals, seleccionant les Unitats de Competència que més s'identifiquen amb la seua experiència com a cuidador no professional, el centre o els centres en els quals prefereix participar i a continuació haurà de confirmar que pertanyen al col·lectiu específic al qual va dirigida la convocatòria, és a dir, personal cuidador en l'entorn familiar de la Comunitat Valenciana, inscrit en el cens convocat per Resolució de 20 de novembre de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives i amb l'experiència laboral mínima exigida, relacionada amb la qualificació professional sol·licitada.

Les sol·licituds s'ordenaran per estricte ordre d'arribada de la sol·licitud.



Base 8. Fase d'admissió

En aquesta fase, la Secció de Qualificacions i Reconeixement de la Competència haurà de comprovar que les persones inscrites compleixen els requisits de la convocatòria.

Si s'ha autoritzat en la sol·licitud a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial perquè puga procedir a comprovar i verificar les dades sol·licitades, aquesta comprovació es realitzarà a través de la informació que trasllade la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

En cas contrari, es realitzarà a través de la documentació recollida en l'annex IV, que haurà de presentar-se seguint les instruccions que la Secció de Qualificacions i Reconeixement de la Competència trasllade en el seu moment a través de la pàgina web de Qualificacions Professionals.

En aplicació del que s'estableix en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, les persones sol·licitants es responsabilitzaran de la veracitat de la documentació aportada, de la qual podran presentar original o còpia. Si hi haguera dubtes sobre la veracitat d'alguna còpia, es podrà requerir a la persona participant els documents originals per a comprovar-ho.

La falsedat en les dades aportades o declarades, no complir els requisits de participació i no acreditar el requisit específic comportarà la pèrdua del dret a participar en aquesta convocatòria, sense perjudici de la possible reclamació a les llistes provisionals.

a) Llistes provisionals de persones admeses i excloses.

En la pàgina web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (http://www.ceice.gva.es/va/web/cualificaciones-profesionales) es faran públiques:

– Les llistes provisionals de persones admeses, ordenades segons els criteris de la base 7, amb indicació del centre o seu adjudicada.

– Les llistes provisionals de persones no admeses en llista d'espera, ordenades segons els criteris de la base 7, amb indicació del centre o seu adjudicada.

– Les llistes provisionals de persones excloses amb indicació del motiu d'exclusió.

Amb la publicació de les llistes provisionals d'admesos i exclosos, es considerarà efectuada la notificació corresponent als interessats.

b) Reclamació i esmena de les llistes provisionals de persones admeses i excloses

Els aspirants exclosos disposaran d'un termini de 10 dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació de les llistes per a poder reclamar o esmenar el defecte que haja motivat la seua exclusió. Així mateix, aquells aspirants que hagen detectat errors en la consignació de les seues dades personals o relacionades amb l'historial formatiu o professional podran manifestar-ho en el mateix termini.

Les reclamacions i correccions d'errors s'hauran de presentar a través del procediment telemàtic que s'indique juntament amb la llista provisional.

c) Llistes definitives de les persones admeses i excloses

La comunicació sobre les reclamacions estimades o desestimades es realitzarà a través la llista definitiva d'admesos i exclosos, i es faran públiques en la pàgina web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (http://www.ceice.gva.es/va/web/cualificaciones-profesionales):

– Llistes definitives de persones admeses, ordenades segons els criteris de la base 7, amb indicació del centre o seu adjudicat, si és el cas.



– Llistes definitives de persones no admeses, ordenades segons els criteris de la base 7.

– Llistes definitives de persones excloses amb indicació del motiu d'exclusió.

Contra aquest acte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se, en el termini d'un mes, un recurs d'alçada davant el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

Juntament amb la publicació de les llistes definitives de persones admeses, s'indicarà la data per a iniciar l'assessorament i el procediment, per a presentar la documentació, indicada en l'annex IV, que justifique els mèrits al·legats, diferents als certificats per la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

d) Duració de la fase d'admissió

Aquesta fase tindrà una duració màxima de 25 dies hàbils, no computant-se els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional podrà proposar al director general de Formació professional i Ensenyaments de Règim Especial, d'ofici o a petició dels interessats, una ampliació del termini abans del seu venciment, que no excedisca de la meitat d'aquest.



Base 9. Assessorament

1. D'acord amb el nombre de places oferides i/o sol·licituds admeses, el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a proposta del Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, designarà el personal assessor adscrit per seus en el present procediment, d'acord amb els criteris de proximitat del domicili laboral o particular a la seu, disponibilitat, heterogeneïtat de la procedència professional i requisits del Reial decret 1224/09.



2. La citació per a accedir a aquesta fase es farà a través de la pàgina web de Qualificacions Professionals. L'assessorament serà obligatori i tindrà caràcter individualitzat o col·lectiu, d'acord amb les necessitats de les persones candidates. Per a poder iniciar fase, cal acreditar el pagament de la taxa corresponent i presentar la sol·licitud d'inscripció en la fase d'assessorament; ambdós documents es podran trobar en l'esmentada web juntament amb les instruccions per a emplenar-los i presentar-los. A més, s'hi haurà d'aportar, seguint el procediment que se li indique, una còpia dels documents que acrediten els mèrits al·legats de formació i d'experiència laboral relacionats amb les unitats de competència sol·licitades, diferents dels certificats per la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, indicats en l'annex IV. B. L'abandonament o renúncia a aquesta fase per part de la persona candidata, que haurà de realitzar-se per escrit dirigit a la persona coordinadora de l'equip d'assessors, no comporta el reintegrament de la taxa corresponent.

3. La falta d'assistència no justificada a les reunions grupals o individuals, quan l'assessorament siga presencial, o a les sessions telemàtiques que establisca l'assessor, provocarà la pèrdua de la condició de candidat o candidata per al procediment. Es considerarà causa justificada la no-assistència motivada per malaltia pròpia o per esdevindre qualsevol altra situació que la impossibilite. En aquests supòsits, haurà de justificar-se la circumstància esdevinguda, prèviament o com a màxim el dia hàbil següent a l'absència, davant la persona coordinadora de l'equip d'assessors i assessores, mitjançant un document acreditatiu. Per a facilitar la comunicació, l'equip d'assessors disposarà d'un compte de correu electrònic que en el seu moment es farà arribar als participants. En cas de justificar l'absència, el personal assessor en el termini màxim de cinc dies hàbils següents a la justificació, notificarà per correu electrònic a la persona candidata una nova data per a la sessió d'assessorament.

4. Aquesta fase tindrà una duració màxima de 35 dies hàbils i no es computaran els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional podrà proposar al director general de Formació professional i Ensenyaments de Règim Especial, d'ofici o a petició dels interessats, una ampliació del termini abans del seu venciment, que no excedisca de la meitat d'aquest.

Començarà amb una notificació a través del correu electrònic, en la qual l'equip d'assessors i assessores informarà sobre la dinàmica general d'assessorament, horaris, mitjans per a comunicar-se amb la persona candidata i totes aquelles qüestions que es considere d'interés per a facilitar el procediment.

5. Sempre que siga possible i el candidat o candidata dispose dels recursos i coneixements per a això, l'assessorament es realitzarà per mitjans telemàtics, però quan calga se citarà l'aspirant per a ajudar-lo a autoavaluar la seua competència, completar el seu historial personal i/o formatiu o presentar noves evidències que ho justifiquen. En tot cas, l'assessor o assessora haurà de mantindre almenys una entrevista, presencial o telemàtica, amb el candidat.

6. L'assessor o assessora, atesa la documentació aportada, realitzarà un informe per a la comissió d'avaluació indicant-hi les unitats de competència en què l'aspirant ha d'accedir a la fase d'avaluació i aquelles en què no ho considera justificat.

7. S'haurà d'informar per escrit el candidat o candidata de les conclusions de l'assessor i quan no es considere justificat passar a la fase següent en alguna unitat de competència se l'orientarà sobre quina formació hauria de realitzar per a obtindre-la.

8. No obstant això, atés que el contingut de l'informe de l'assessor o assessora no és vinculant, el candidat o candidata podrà decidir passar a la fase d'avaluació.

9. En previsió de possible cofinançament, al llarg d'aquesta fase, amb ajuda de l'assessor o assessora, si és necessari, d'acord amb el Reglament 1304/2013, del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu, e candidat o candidata haurà de facilitar la informació que permeta complir els requisits d'informació a través d'indicadors d'execució, referits al moment previ a l'inici de la seua admissió al procediment d'acreditació de competències. Sense perjudici que en el cas que siga necessari aquesta informació s'obtinga en la fase d'avaluació a través dels avaluadors. Amb aquesta mateixa finalitat se sol·licitarà al personal assessor i avaluador el seu coneixement d'aquesta possibilitat, mitjançant la signatura de presa de coneixement del cofinançament del Fons Social Europeu. En aquest mateix sentit, en previsió de possible cofinançament futur, s'enviarà la presa de coneixement al personal assessor i avaluador que participe en aquest procediment per al seu emplenament.



Base 10. Avaluació

1. La citació per a accedir a aquesta fase es farà a través de la pàgina web de Qualificacions Professionals. Per a accedir a aquesta fase cal acreditar el pagament de la taxa corresponent i presentar la sol·licitud d'inscripció en la fase d'avaluació. Ambdós documents es podran trobar en la web esmentada juntament amb les instruccions per a emplenar-los i presentar-los.

2. En funció del nombre de places oferides i/o sol·licituds admeses, el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a proposta de la Secció de Qualificacions i Reconeixement de la Competència, designarà els avaluadors i avaluadores que conformaran la comissió d'avaluació, adscrits per seus, d'aquest procediment, d'acord amb els criteris de proximitat del domicili laboral o particular a la seu, disponibilitat, heterogeneïtat de la procedència professional i requisits del Reial decret 1224/2009.

3. L'abandonament o renúncia a aquesta fase per part del candidat o candidata, que haurà de realitzar-se per escrit dirigit al president o presidenta de la comissió, no comporta el reintegrament de la taxa corresponent.

4. La participació, presencial o telemàtica, en les entrevistes, contrastos directes i proves d'avaluació, individuals o col·lectives, seran de caràcter obligatori. En cas que el candidat o candidata no poguera realitzar-les, haurà de justificar la seua absència prèviament o com a màxim el dia hàbil següent a l'absència, davant la comissió d'avaluació, o perdrà la condició de persona candidata per al procediment, circumstància que es farà constar en el seu expedient, i apareixerà en l'acta d'avaluació com a no presentada. Es considerarà causa justificada la no-assistència motivada per malaltia pròpia o per esdevindre qualsevol altra situació que la impossibilite. En aquests supòsits haurà de justificar-se la circumstància esdevinguda mitjançant un document acreditatiu d'aquesta. Per a facilitar la comunicació, la comissió d'avaluació disposarà d'un compte de correu electrònic que, en el seu moment, es farà arribar als participants. En cas de justificar l'absència, la comissió d'avaluació en el termini màxim de cinc dies hàbils següents a la justificació, notificarà per correu electrònic a la persona candidata una nova data per a l'entrevista, contrast o prova d'avaluació. D'altra banda, durant el desenvolupament del procés d'avaluació, l'incompliment greu per part de la persona candidata de les normes de prevenció de riscos laborals que s'hagen d'aplicar en les activitats d'avaluació, podrà provocar-ne la interrupció i la valoració negativa de la competència corresponent.

5. Aquesta fase tindrà una duració màxima de 35 dies hàbils i en aquesta no es computaran els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional podrà proposar al director general de Formació professional i Ensenyaments de Règim Especial, d'ofici o a petició dels interessats, una ampliació del termini abans del seu venciment, que no excedisca de la meitat d'aquest.

Començarà per una notificació via correu electrònic en la qual la comissió d'avaluació informarà sobre la dinàmica general de l'avaluació, horaris, mitjans per a comunicar-se amb el candidat o candidata i totes aquelles qüestions que la comissió d'avaluació considere d'interés per a facilitar el procediment.

6. Únicament es realitzarà l'avaluació de les unitats de competència a les quals el candidat o candidata s'haja inscrit en aquesta fase i hagen sigut prèviament assessorades.

7. L'avaluació tindrà per objecte comprovar si es demostra la competència professional requerida en les realitzacions professionals, en els nivells establits en els criteris de realització, a través de les evidències indirectes presentades i comunicades pel personal assessor o de les evidències directes generades a partir dels mètodes i instruments d'avaluació que la comissió considere oportuns. En qualsevol cas, abans de l'informe final del personal avaluador, aquest haurà d'haver mantingut almenys una entrevista, presencial o telemàtica, amb el candidat o candidata, o haver-la proposat per a una prova de contrast d'evidències.



8. L'avaluació es desenvoluparà seguint una planificació prèvia, en la qual constaran, almenys, les activitats i els mètodes d'avaluació, així com els llocs i les dates previstos. De cada activitat quedarà un registre signat per l'aspirant i l'avaluador o avaluadora.

9. El personal avaluador realitzarà un informe per a la comissió d'avaluació, amb la seua proposta de judici de competència de cada unitat de competència dels candidats i candidates que tinga assignats. El resultat de l'avaluació s'expressarà en termes de demostrada o no demostrada.

10. Al candidat o candidata que s'ha avaluat se l'informarà dels resultats de l'avaluació i tindrà dret a reclamació davant la comissió d'avaluació.



Base 11. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora estarà integrada per un mínim de cinc persones habilitades, almenys dues d'elles personal al servei de l'Administració. Una de les quals actuarà de president o presidenta i una altra de secretari o secretària, i serà requisit que siga personal al servei de l'Administració. Es garantirà, sempre que siga possible, la presència de personal avaluador tant del sector formatiu com del productiu. El seu funcionament i la seua actuació estarà subjecte als preceptes continguts en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



D'altra banda, segons el que es preveu en l'article 27.5 del Reial decret 1224/2009, per a poder participar com a avaluador o avaluadora és necessari no trobar-se sotmés a les circumstàncies d'abstenció previstes en l'article 23 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic.

2. La comissió avaluadora podrà obtenir la col·laboració puntual de persones expertes, la participació de les quals haurà de ser autoritzada pel Servei de Gestió de la Formació i la Qualificació Professional.

3. En el procés d'avaluació no podran intervenir persones que hagen participat com a assessors en aquesta mateixa convocatòria.

4. Funcions de la comissió avaluadora:

a) Organitzar el procés d'avaluació a través d'un pla que incloga les activitats o proves necessàries i la gestió derivada de la seua actuació.



b) Valorar la documentació aportada per les persones candidates i per l'informe de l'assessor o assessora. Es podrà requerir a la persona candidata, si això fora necessari, l'aportació d'una altra documentació complementària que evidencie l'adquisició de la competència professional que sol·licita que li siga reconeguda.

c) Determinar el mètode i els instruments d'avaluació de la competència professional.

d) Avaluar la competència professional a partir de la informació recopilada i les evidències generades i registrades al llarg de tot el procediment, prenent com a referent les realitzacions professionals i els criteris de realització de cadascuna de les unitats de competència.



e) Recollir els resultats en una acta d'avaluació que juntament amb tot l'expedient s'arxivarà en el mateix centre que actue de seu.

f) Resoldre les reclamacions que puguen presentar les persones candidates durant el procés d'avaluació.

g) Documentar el procés d'avaluació per al seguiment, control i garantia de qualitat.

h) Informar el candidat o candidata dels resultats de l'avaluació, i també sobre les oportunitats per a completar la seua formació i obtindre l'acreditació completa de títols de Formació Professional o certificats de professionalitat.

i) Actuar en la fase d'admissió, revisant la documentació aportada per les persones candidates admeses en la fase de preinscripció, publicant les llistes corresponent i atenent les possibles reclamacions.



j) Una vegada informat el candidat o candidata i en el termini màxim de quatre setmanes des de l'acreditació de la competència, obtindran de les persones admeses que hagen acreditat la seua competència professional en el procediment els indicadors de resultat immediat, de conformitat amb el que es disposa en l'article 5 del Reglament 1304/2013, del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu, en previsió de possibles cofinançaments.

k) Totes altres vinculades a les seues funcions que li siguen assignades per la Secció de Qualificacions i Reconeixement de la Competència.

5. Funcions del president o presidenta de la comissió:

a) Representar i mantindre la interlocució amb la Secció de Qualificacions i Reconeixement de la Competència.

b) Convocar i presidir les reunions de la comissió.

c) Dirigir i coordinar les actuacions de la comissió.

d) Supervisar i coordinar l'elaboració i el desenvolupament de les proves i les actuacions dels equips d'avaluació.

e) Vetlar pel compliment de les normes establides en aquesta resolució.

6. Funcions del secretari o secretària de la comissió:

a) Redactar les actes i, si és el cas, donar fe dels acords adoptats en les reunions de la comissió.

b) Rebre les propostes de judici de competència per al seu trasllat a la comissió.

c) Expedir els certificats de caràcter no acadèmic que siguen sol·licitats per les persones candidates o per l'Administració.

d) Remetre les actes d'avaluació al Servei de Gestió de la Formació i la Qualificació Professional. i arxivar-ne còpia, juntament amb la resta de l'expedient del procediment, en el centre de referència.

e) Emplenar la documentació requerida a l'efecte de la corresponent indemnització econòmica que poguera correspondre per les actuacions de la comissió.

f) Redactar i publicar les llistes corresponents en el procés d'admissió i inscripció.

7. Funcions del conjunt d'avaluadors i avaluadores:

a) Elaborar els plans individuals d'avaluació.

b) Analitzar les evidències indirectes i els informes del personal assessor.

c) Realitzar les proves d'avaluació i controlar-ne el desenvolupament.

d) Registrar totes les activitats d'avaluació, que seran signades pel personal avaluador i pel candidat.

e) Proposar els judicis de competència.

f) Redactar els informes d'avaluació.

g) Participar en el procés d'admissió i inscripció, quan corresponga.





Base 12. Resultats de l'avaluació

1. La comissió, a partir dels informes d'avaluació i de les actuacions desenvolupades emetrà un judici de competència en relació amb les evidències directes o indirectes aportades per cada aspirant. El judici de competència s'expressarà de manera dicotòmica, en termes de competència demostrada o competència no demostrada.

2. El document en què s'expressa el judici de competència serà entregat personalment al candidat o candidata a fi de garantir la necessària confidencialitat.



Base 13. Reclamacions

Les persones interessades, contra les resolucions i els actes de tràmit de la comissió avaluadora, podran interposar reclamació davant el president o presidenta d'aquesta, en els cinc dies hàbils següents a la comunicació. La comissió resoldrà en el termini de cinc dies hàbils.



Contra aquest acte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se un recurs d'alçada davant el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, en el termini d'un mes.



Base 14. Orientació final

Una vegada finalitzat el procés d'avaluació, el candidat o candidata rebrà de la comissió avaluadora un escrit en què es farà constar, segons siga procedent:

1. Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, perquè puga acreditar en convocatòries posteriors les unitats de competència per a les quals havia sol·licitat acreditació.

2. Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, per a completar un títol de Formació Professional o certificat de professionalitat.

D'altra banda, quan la persona candidata complete els requisits per a l'obtenció d'un certificat de professionalitat o un títol de Formació Professional, la comissió avaluadora li indicarà els tràmits necessaris per a la seua obtenció.



Base 15. Acreditació de les unitats de competència

1. A les persones que siguen avaluades positivament els serà entregat un document oficial de l'administració competent, d'acreditació de la unitat o unitats de competència corresponents.

2. Les unitats de competència acreditades tenen valor en tot l'Estat i seran reconegudes a l'efecte d'acreditació parcial acumulable per a l'obtenció del títol de Formació Professional o certificat de professionalitat corresponent.

3. En tot cas, l'obtenció del títol de tècnic/a o de tècnic/a superior requerirà complir els requisits d'accés previstos en els ensenyaments corresponents, segons el que es preveu en la Llei orgànica 2/2006, d'educació, de 3 de maig.

4. En el termini de sis mesos des de l'acreditació de la competència professional, l'Administració podrà sol·licitar als candidats i candidates avaluats l'actualització de les dades dels indicadors de resultat immediat obtingudes per la comissió d'avaluació, amb la finalitat de formalitzar els indicadors de resultat a llarg termini.



Base 16. Registre

Les comissions d'avaluació traslladaran l'original de l'acta final a la Secció de Qualificacions i Reconeixement de la Competència per a procedir a les acreditacions i incorporar-les al corresponent registre oficial. Guardaran una còpia de l'acta amb la resta de l'expedient.



Base 17. Drets d'inscripció. Taxes

Per a accedir a la fase d'assessorament cal abonar una taxa única i per a accedir a la fase d'avaluació, cal abonar una taxa per cada unitat de competència sol·licitada.

Les esmentades taxes es fixaran a l'empara del que es disposa en l'article 14.4 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes.

Les exempcions o minoracions en l'import de les taxes seran les previstes en l'article 14.4-2 i 14.4-6 de la llei esmentada:

Estan exempts del pagament de taxes «els contribuents que estiguen inscrits com a demandants legals d'ocupació, amb una antiguitat mínima de tres mesos, referida a la data de la respectiva inscripció».

Tenen dret a una bonificació del 50 per 100 de la quota íntegra «els contribuents que siguen persones amb discapacitat, amb un grau de discapacitat igual o superior al trenta-tres per cent».

La informació sobre l'imprés per a abonar les taxes, així com la quantitat, es facilitarà oportunament en la pàgina web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

Mapa web