Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 26 de març de 2024, del Consell General de l'Institut Valencià de Finances, pel qual s'aprova la modificació de la línia de finançament bonificat «Préstec IVF - Entitats socials». [2024/3669]

(DOGV núm. 9842 de 06.05.2024) Ref. Base de dades 003954/2024


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Institut Valencià de Finances
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Associacions



L'Institut Valencià de Finances, al llarg dels últims anys, ha atorgat finançament de circulant a les entitats socials amb acció concertada amb la conselleria amb competències en servicis socials, adaptant els terminis i la disponibilitat del finançament a les necessitats del sector. Estes entitats socials, pel seu caràcter d'entitats sense ànim de lucre, tenen un accés limitat al finançament i una estructura de gestió administrativa molt reduïda.

La línia «Préstec IVF – Entitats socials» té com a objecte finançar les seues necessitats operatives de fons anticipant els drets de crèdit derivats de les accions concertades i de subvencions atorgades per la Generalitat Valenciana.

No obstant això, s'han posat de manifest determinades situacions no previstes en l'àmbit d'aplicació de l'actual línia, que en cas ho estigueren facilitarien l'accés al crèdit d'entitats socials que col·laboren amb l'Administració autonòmica prestant servicis socials essencials.



En este sentit, la modificació proposada amplia els supòsits sobre els quals hi ha la possibilitat d'anticipar drets de crèdit, incloent-hi els concerts vinculats a les ajudes a dones víctimes de violència de gènere en la modalitat B, i la possibilitat d'anticipar drets vinculats a contractes o concerts vençuts.

Per tot això, en l'ús de les competències previstes en l'apartat 3 de l'article 171 de la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, i la prevista en l'apartat 14 de l'article 4 del Decret 118/2018, de 3 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Finances (IVF), el Consell General de l'IVF





ACORDA



Primer

Aprovar la modificació de la convocatòria de la línia de finançament bonificat «Préstec IVF – Entitats socials» aprovada per acord del Consell General de l'IVF de data 28 de desembre de 2023, que s'adjunta com a annex d'este acord.



Segon

Este acord entrarà en vigor i serà aplicable des de l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





València, 25 d'abril de 2024.– El secretari del Consell General de l'IVF: Enrique Montes Estellés.





Annex pel qual es modifiquen els articles 2, 3, 7, 9, 10 i 11 de la convocatòria de la línia de finançament bonificat «Préstec IVF – Entitats socials»



Els articles que es modifiquen segons este annex quedaran redactats de la manera següent:



Segon. Objecte de la convocatòria

1. Esta convocatòria té per objecte finançar les necessitats operatives de fons d'un conjunt ampli d'entitats socials, anticipant els drets de crèdit derivats de contractes, accions concertades i subvencions atorgades per la Generalitat Valenciana. En concret, ateses les circumstàncies particulars de cada col·lectiu i l'origen i la naturalesa dels fons que cal anticipar, esta convocatòria planteja cinc modalitats diferents: A) diversitat funcional; B) infància, adolescència, dones víctimes de violència de gènere i persones en situació de risc d'exclusió social; C) majors; D) inversió per a la construcció, l'equipament i l'adequació d'infraestructures de servicis socials, i E) acompte de drets derivats de la prestació de servicis vinculats a contractes o concerts vençuts.



2. Modalitat A. Diversitat funcional

Constituïx l'objecte de la modalitat A d'esta convocatòria el finançament de necessitats operatives de fons mitjançant la bestreta dels drets de crèdit derivats de la prestació de servicis concertats, o a concertar, amb la Vicepresidència Segona i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Habitatge (d'ara en avant, CSSIH) per al manteniment de centres d'atenció a persones amb diversitat funcional en l'exercici 2024.



3. Modalitat B. Infància, adolescència, dones víctimes de violència de gènere i persones en risc d'exclusió social

Constituïx l'objecte de la modalitat B d'esta convocatòria el finançament de necessitats operatives de fons mitjançant l'acompte dels drets de crèdit derivats de la prestació de servicis concertats, o a concertar, amb la CSSIH, per a la prestació de servicis en 2024 en:



• Centres d'acolliment residencial per a persones menors d'edat que es troben sota la guarda o la tutela de la Generalitat.

• Centres socioeducatius per a complir mesures judicials.



• Suport a l'emancipació i l'autonomia personal de jóvens extutelats/ades que han arribat a la majoria d'edat.

• Punts de trobada familiar.

• Actuacions tècniques destinades a sol·licitants d'adopció i famílies adoptives.

• Atenció a dones víctimes de violència de gènere.

• Suport a persones en situació o risc d'exclusió social pertanyents a col·lectius vulnerables.

4. Modalitat C. Majors

Constituïx l'objecte de la modalitat C d'esta convocatòria el finançament de necessitats operatives de fons mitjançant la bestreta dels drets de crèdit derivats de la prestació de servicis concertats, o a concertar, amb la CSSIH, per al manteniment de centres d'atenció social a persones majors dependents en l'exercici 2024.



5. Modalitat D. Inversió per a la construcció, l'equipament i l'adequació d'infraestructures de servicis socials

Constituïx l'objecte de la modalitat D d'esta convocatòria atorgar finançament per a facilitar l'execució d'inversions mitjançant la bestreta de subvencions concedides per la CSSIH a l'empara de convocatòries fetes mitjançant la resolució publicada en el DOGV per a projectes d'inversió en matèria d'equipament, vehicles adaptats, redacció de projectes i obres en l'àmbit de la igualtat i les polítiques inclusives.



6. Modalitat E. Acompte de drets derivats de la prestació de servicis vinculats a contractes i concerts vençuts amb la CSSIH

Constituïx l'objecte de la modalitat E d'esta convocatòria l'atorgament de finançament per al sosteniment del capital circulant a través de l'acompte d'imports vinculats a la prestació de servicis a la Generalitat Valenciana en virtut de contractes i concerts vençuts amb la CSSIH.





Tercer. Requisits per a ser beneficiari del finançament

1. El sol·licitant ha d'haver prestat o ha de prestar un servici concertat o haver rebut una subvenció de la Generalitat Valenciana en una de les modalitats descrites en l'article anterior.

2. El beneficiari haurà d'estar en disposició de tindre totes les llicències, les autoritzacions i els permisos necessaris per a executar el projecte i complir la normativa nacional i comunitària que s'hi aplique i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

3. El beneficiari ha d'acreditar que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Generalitat, així com les obligacions amb la Seguretat Social.

4. El beneficiari no pot estar subjecte a una orde de recuperació pendent després d'una decisió de la Comissió Europea que haja declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

5. El beneficiari no pot trobar-se en cap de les circumstàncies següents, que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS):

a) Haver sigut condemnat per una sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.



b) Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari; haver sigut declarats insolvents en qualsevol procediment; trobar-se declarats en concurs, llevat que en este haja adquirit l'eficàcia un conveni; estar subjectes a intervenció judicial, o haver sigut inhabilitats segons el Reial decret legislatiu 1/2020, de 5 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



c) Haver sigut declarats culpables per una resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.



d) Estar incursos, la persona física, els administradors de les societats mercantils o els qui tenen la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració general de l'Estat; de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servici de les administracions públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius que regula la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes que s'establixen en esta o en la normativa autonòmica que regule estes matèries.



e) Tindre la residència fiscal en un país o un territori qualificat reglamentàriament de paradís fiscal.

f) No estar al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinen reglamentàriament.

g) Haver sigut sancionat mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions d'acord amb les lleis que ho establixen així.

h) No podran accedir a la condició de beneficiàries les agrupacions que preveu l'article 11.3 de l'LGS, paràgraf segon, quan concórrega alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels membres.



i) Les prohibicions d'obtindre subvencions afectaran també les empreses de les quals, per raó de les persones que les regixen o d'altres circumstàncies, puga presumir-se que són continuació o que deriven (per transformació, fusió o successió) d'altres empreses en què hagen concorregut aquelles.

6. El beneficiari no està incurs en un procediment d'insolvència col·lectiva.

7. El compliment dels requisits d'este article s'ha d'acreditar mitjançant la firma de la declaració responsable. El fet de presentar esta declaració responsable facultarà l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades consignades en estes declaracions.



Sèptim. Documentació necessària per a presentar les sol·licituds



1. La sol·licitud s'ha d'acompanyar de la documentació següent:

a. Formulari de sol·licitud, segons el que indica l'annex a la convocatòria.

b. Identificació del sol·licitant: s'aportarà una fotocòpia de DNI, passaport o targeta de residència del representant legal de l'entitat, junt amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més, s'ha d'incorporar a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de l'entitat.

c. Detall d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb l'especificació del règim d'ajuda al qual s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant. La llista ha d'indicar expressament quines ajudes corresponen als mateixos gastos elegibles el finançament dels quals se sol·licita, segons consta en l'annex.

2. Per a les sol·licituds sota la modalitat A, diversitat funcional; la modalitat B, infància, adolescència i persones en situació de risc d'exclusió social, i la modalitat C, majors.

A més d'adjuntar la informació requerida en l'apartat 1 d'este article, els sol·licitants que s'acullen a les modalitats A, B i C d'esta convocatòria han d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:



a. Declaració responsable signada en què es manifeste, entre altres aspectes, que l'entitat és titular de l'acció concertada per a l'any 2024 i complix els requisits exigits en les convocatòries d'acció concertada, per a prestar els servicis socials objecte de les convocatòries, en els centres i les places per als quals sol·licita la bestreta a l'IVF.



b. Acreditació que l'entitat és beneficiària de l'acció concertada en 2024 mitjançant la fotocòpia del document administratiu de formalització del concert social i, si és el cas, de la pròrroga.

c. Detall dels centres per als quals se sol·licita l'acompte de prestacions, omplint el formulari que s'hi adjunta com a annex.

3. Modalitat D. Inversió per a la construcció, l'equipament i l'adequació d'infraestructures de servicis socials.

A més d'adjuntar la informació requerida en l'apartat 1 d'este article, els sol·licitants que s'acullen a la modalitat D d'esta convocatòria han d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:

a. Declaració responsable firmada en què es manifeste, entre altres aspectes, que l'entitat és titular d'una subvenció per a l'execució d'inversions, a l'empara de la convocatòria en vigor en la data de la sol·licitud, i que està en disposició d'executar en termini el projecte presentat a la CSSIH i de complir els requisits exigits en la convocatòria.



b. Identificació del DOGV en què la sol·licitant figure com a beneficiària de la subvenció.

4. Per a les sol·licituds sota la modalitat E, Acompte de drets derivats de la prestació de servicis vinculats a contractes i concerts vençuts amb la CSSIH.

A més d'adjuntar la informació requerida en l'apartat 1 d'este article, els sol·licitants que s'acullen a la modalitat E d'esta convocatòria han d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:

a. Declaració responsable firmada en la qual es manifeste, entre altres aspectes, que l'entitat ha sigut titular del contracte o de l'acció concertada vençuda i que els conceptes per als quals sol·licita l'acompte es deriven de la prestació de servicis complint els requisits exigits en les convocatòries d'acció concertada, per a donar continuïtat a la cobertura d'una finalitat pública que no és susceptible d'ajornament o suspensió, fins a l'adjudicació del nou expedient de contractació o d'acció concertada.

b. Detall dels conceptes per als quals se sol·licita l'acompte dels drets de crèdit omplint el formulari que figura en la web de l'IVF.



c. Escrit de la Generalitat Valenciana en el qual es comunica el venciment del contracte o concert i la necessitat de continuar prestant el servici.

d. Contractes o concerts vençuts que originen la reclamació de drets a conseqüència de la continuïtat en la prestació del servici.



e. Si és el cas, relació de factures emeses després de la finalització del contracte o concert, per a les quals se sol·licita l'acompte.

f. Si és el cas, reclamacions cursades davant la Generalitat Valenciana amb origen en la prestació de servicis vinculats a contractes o concerts vençuts, per a les quals se sol·licita el seu acompte.

g. Si és el cas, recursos presentats en el jutjat competent en relació amb drets reclamats a la Generalitat Valenciana per la prestació de servicis vinculats a contractes o concerts vençuts, per als quals se sol·licita el seu acompte.

5. En cas que es presenten sol·licituds que no s'hagen omplit aportant tota la informació que es requerix i/o que no hagen inclòs tota la documentació establida en la convocatòria, l'IVF requerirà l'interessat perquè, en el termini de deu dies hàbils des de la notificació, n'esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb la indicació que si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició.



6. Els requeriments s'han de fer per mitjans electrònics.

7. Sense perjuí del que establix este article, l'IVF, posteriorment a la sol·licitud, podrà requerir a la persona sol·licitadora qualsevol altra dada, document i informe complementari que siga necessari per a resoldre l'expedient.

Nové. Característiques dels préstecs

1. El finançament obtingut a l'empara de les modalitats A, B, C i E s'instrumenta a través de préstecs ordinaris les condicions principals dels quals són les següents:

a. Import. Les entitats poden sol·licitar:

· Un màxim del 90,00 % de l'import del concert previst o firmat per a l'any 2024, a conseqüència de la posada a la disposició de la conselleria concertant, el centre o el servici concertat per al qual sol·liciten l'acompte.

· Un màxim del 95,00 % dels imports facturats a conseqüència de servicis prestats amb posterioritat al venciment de l'últim contracte o concert subscrit per l'entitat amb la Conselleria.

· Un màxim del 75,00 % dels imports reclamats a la Generalitat vinculats a la prestació de servicis amb posterioritat al venciment del contracte o concert.

Si una entitat gestiona diversos centres o és adjudicatària de diversos servicis, pot anticipar el cobrament del concert d'un o diversos d'estos (no necessàriament de tots), però haurà de formalitzar el préstec en una única pòlissa, llevat d'excepcions que han de ser adequadament motivades, segons el parer d'este institut.

b. Termini d'amortització del finançament: un màxim de 48 mesos.

c. Garantia: penyora sobre els drets de crèdit derivats, o que es puguen derivar, del concert social anticipat, per la prestació dels servicis concertats en 2024; o pels drets que es deriven a favor del sol·licitant a conseqüència de servicis prestats amb posterioritat al venciment del contracte o concert.

d. Amortització: els cobraments procedents del concert o de qualsevol altre dret econòmic que corresponga al prestatari per la prestació del servici s'aplicaran a amortitzar anticipadament l'operació fins a la cancel·lació total.

e. Tipus d'interés: el préstec reportarà un tipus fix anual del 0,5 % sobre el risc viu de l'operació en cada moment.

f. Liquidació: la liquidació i el pagament dels interessos s'efectuarà coincidint amb l'amortització del capital disposat. En la data de venciment de l'operació, l'Institut liquidarà les diferències existents, si és el cas, entre l'import nominal del préstec més l'interés reportat de l'operació i els imports cobrats per l'IVF pels drets econòmics del concert anticipat. No obstant això, en cas que es produïsquen amortitzacions anticipades, els imports percebuts s'aplicaran, a més del capital, als interessos reportats fins a eixe moment.

g. Sense comissions d'obertura, disposició i cancel·lació anticipada.



2. El finançament obtingut a l'empara de la modalitat D s'instrumenta a través de préstecs ordinaris, les condicions principals dels quals són les següents:

a. Import: les entitats podran sol·licitar un màxim del 80,00 % de la subvenció concedida; però no s'anticiparan subvencions d'import inferior a 50.000,00 euros.

b. Termini d'amortització del finançament: 24 mesos.

c. Garantia: penyora sobre els drets de crèdit derivats, o que es puguen derivar, de les subvencions concedides per la Subdirecció General d'Infraestructures de Servicis Socials de la CSSIH a l'empara de convocatòries fetes mitjançant una resolució publicada en el DOGV per a projectes d'inversió en matèria d'equipament, vehicles adaptats, redacció de projectes i obres en l'àmbit de la igualtat i polítiques inclusives.

d. Amortització: els cobraments procedents de la subvenció o de qualsevol altre dret econòmic que corresponga al prestatari per l'execució del projecte d'inversió s'aplicaran a amortitzar anticipadament l'operació fins a la cancel·lació total.

e. Tipus d'interés: el préstec reportarà un tipus fix anual del 0,5 % sobre el risc viu de l'operació en cada moment.

f. Liquidació: la liquidació i el pagament dels interessos es farà coincidint amb l'amortització del capital disposat. En la data de venciment de l'operació, l'Institut liquidarà les diferències existents, si és el cas, entre l'import nominal del préstec més l'interés reportat de l'operació i els imports cobrats per l'IVF. No obstant això, en cas que es produïsquen amortitzacions anticipades, els imports percebuts s'aplicaran, a més del capital, als interessos reportats fins eixe moment.



g. Sense comissions d'obertura, disposició i cancel·lació anticipada.



Dècim. Normativa d'ajudes d'estat

1. Els projectes objecte de finançament a l'empara d'esta convocatòria s'adequaran al que preveu el Reglament (UE) 2023/2831, de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

2. A l'efecte d'aplicar la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat, i una vegada establides les condicions financeres del préstec, així com l'import, el termini i les garanties, els servicis tècnics de l'IVF calcularan l'ajuda implícita equivalent, que serà igual a l'estalvi de la càrrega financera que suposa per als beneficiaris respecte d'un préstec alternatiu a preus de mercat.

3. A fi de calcular l'ajuda implícita equivalent es tindrà en consideració la diferència entre el tipus d'interés aprovat per a l'operació i el tipus d'interés de referència, que resultaria en aplicar la Comunicació de la Comissió Europea relativa a la revisió del mètode de fixació del tipus de referència i actualització (DOUE C 14, de 19.1.2008).



4. A este efecte, el tipus de referència utilitzat serà l'euríbor a un any, més un marge del 2,20 %.

5. L'import de l'ajuda implícita equivalent es calcularà actualitzant els imports bonificats al seu valor en el moment en què es concedisca el finançament. El tipus d'interés que s'ha d'emprar a l'efecte d'actualització serà el tipus d'actualització aplicable en el moment en què es concedisca l'ajuda, d'acord amb la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008).

6. L'import total de les ajudes de minimis que es pot atorgar a una única empresa no podrà excedir els 300.000 euros durant qualsevol període de tres anys. Estes quantitats estan expressades en termes bruts, és a dir, abans de qualsevol deducció en concepte de fiscalitat.

En el cas de fusions o adquisicions d'empreses, totes les ajudes de minimis que s'hagen atorgat anteriorment a qualsevol de les empreses que es fusionen es tindran en compte per a determinar si l'atorgament d'una nova ajuda de minimis a la nova empresa o a l'empresa adquirent supera el límit màxim pertinent.

7. No es podrà concedir finançament, a l'empara d'esta línia, a les empreses que operen en els sectors determinats en el punt 1 de l'article 1 del Reglament (UE) núm. 2831/2023:

a) les ajudes concedides a les empreses dedicades a la producció primària de productes de la pesca i de l'aqüicultura;

b) les ajudes concedides a les empreses dedicades a la transformació i la comercialització de productes de la pesca i de l'aqüicultura, quan l'import de l'ajuda es determine en funció del preu o de la quantitat de productes adquirits o comercialitzats;

c) les ajudes concedides a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles;

d) les ajudes concedides a les empreses dedicades a la transformació i la comercialització de productes agrícoles, en un dels supòsits següents:

i) quan l'import de l'ajuda es determine en funció del preu o de la quantitat d'estos productes adquirits a productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades,

ii) quan l'ajuda se supedite a la seua repercussió, total o parcial, als productors primaris;

e) les ajudes concedides a activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o a estats membres, en concret les ajudes vinculades directament a les quantitats exportades, l'establiment i l'explotació d'una xarxa de distribució o altres gastos corrents relacionats amb l'activitat exportadora;

f) les ajudes condicionades a la utilització de productes i servicis nacionals davant dels productes i els servicis importats.

Si una empresa opera en un dels sectors previstos en les lletres a, b, c o d, i també en un o diversos dels altres sectors inclosos en l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 2831/2023, o desenvolupa altres activitats incloses en este document, este serà aplicable a les ajudes concedides en relació amb eixos sectors o activitats, sempre que es garantisca per mitjans apropiats, com la separació d'activitats o la separació de comptes, que les activitats en els sectors exclosos de l'àmbit d'aplicació d'este reglament no es beneficien de les ajudes de minimis concedides d'acord amb este reglament.



Onzé. Acumulació del finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara d'esta Convocatòria amb altres ajudes i subvencions



1. Les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) 2023/2831 podran acumular-se amb:

a) Les ajudes de minimis concedides a l'empara del Reglament (UE) 2023/2831 podran acumular-se amb les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) 2023/2832 de la Comissió.

b) Les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) 2023/2831, podran acumular-se amb les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió i al Reglament (UE) de la Comissió 717/2014 fins al límit màxim establit en l'article 3, apartat 2, del present Reglament.

Les ajudes de minimis concedides en virtut del Reglament (UE) 2023/2831 no s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses subvencionables ni amb ajudes estatals per a la mateixa mesura de finançament de risc si esta acumulació excedira la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajuda més elevat que corresponga fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se amb ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió.

Mapa web