Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 de setembre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es modifica la Resolució de 27 de setembre de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per al període comprés entre el 28 de setembre i el 8 d'octubre de 2021. [2021/9856]

(DOGV núm. 9184 de 29.09.2021) Ref. Base de dades 009026/2021








Antecedents de fet

Amb data 27 de setembre de 2021, s'ha publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 9182, la Resolució de 27 de setembre de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per al període comprés entre el 28 de setembre i el 8 d'octubre de 2021.

Publicada la mateixa, s'ha observat la necessitat de realitzar unes certes matisacions en els apartats relatius a mesures sobre celebracions, esdeveniments o concentracions de persones i mesures relatives a establiments d'oci i entreteniment i incorporació de mesures relatives a cinemes d'estiu, teatres, amfiteatres, auditoris, sales multifuncionals, sales d'arts escèniques i circs, que aclarisca l'ordenació d'aquests àmbits. Així com incorporar les mesures adoptades pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, per als esdeveniments esportius multitudinaris, inclosos els de la Lliga Professional de Futbol i la Lliga de l'Associació de Clubs de Bàsquet (ACB).



Fonaments de dret

1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11.a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 1 que «amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre'n la pèrdua o la deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».



3. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades».

4. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per la seua part, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional, i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures que siguen necessàries per a assegurar el compliment de la llei», i en l'apartat 2, que «en particular, sense perjudici del qual preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si és procedent, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que estableix el títol II d'aquesta llei».

En l'apartat 3 de l'esmentat precepte s'estableix: «Les mesures s'adoptaran prèvia audiència dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars previstes en el present article aniran a càrrec de la persona o empresa responsable».



5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades que, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen».

I l'article 86.2.b de l'esmentada Llei de salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala: «Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.



Sense perjudici del que es disposa en la normativa bàsica estatal, les mesures que pot utilitzar l'Administració seran, entre d'altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

(...)».

6. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, aplicable en tot el territori nacional, estableix aquestes mesures mentre no siga declarada oficialment la finalització de la situació de crisi sanitària, i assenyala que correspon a les administracions competents assegurar les normes de prevenció, d'higiene, d'aforament, organitzatives i totes aquelles necessàries per a previndre els riscos de contagi i d'aglomeracions, tant en espais tancats com en la via pública a l'aire lliure, i el compliment per les persones i entitats titulars d'establiments comercials, d'allotjaments, d'hostaleria, restauració, d'equipaments culturals, activitats recreatives, instal·lacions esportives i d'altres equipaments, locals, centres i llocs d'altres sectors, així com l'observança per part de les entitats organitzadores d'activitats i esdeveniments.



7. L'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19, que segueix en vigor fins a la finalització de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, assenyala que és possible l'adopció de mesures extraordinàries en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV2 per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. De manera exacta, l'Acord disposa:



«Seté. Seguiment

Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir l'adequació a la situació epidemiològica i sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant un acord del Consell o una resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes aquelles mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries».

Sobre la base de tot això, i de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer

Modificar l'apartat 5 del punt 1 del Resolc segon, de la Resolució de 27 de setembre de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per al període comprés entre el 28 de setembre i el 8 d'octubre de 2021, amb la següent redacció:



«1. Mesures relatives a celebracions, esdeveniments o concentracions de persones.

…

5. Tots els esdeveniments, celebracions i concentracions que ordena aquest punt, es desenvoluparan amb l'horari i les condicions que s'estableixen en el punt de mesures relatives a restauració i hostaleria, incloses les relatives al ball».



Segon

Modificar el punt 6 del Resolc segon, de la Resolució de 27 de setembre de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per al període comprés entre el 28 de setembre i el 8 d'octubre de 2021, en els incisos primer i sisé relatius a distància de seguretat i al ball, amb la següent redacció:



«…

– El consum de begudes i aliments, tant en zones interiors com exteriors, es farà assegut en taules, havent d'assegurar-se el manteniment de la deguda distància de seguretat. L'ús de mascareta serà necessari quan no s'estiga consumint.

…

– Estarà permés el ball, sense ús de la pista de ball o similar, sempre amb ús obligatori de mascareta, sense possibilitat de consum d'aliments i beguda durant aquest, i sempre en l'espai circumdant a la taula on estiga situat cada usuari, respectant-se la distància interpersonal de seguretat

…».



Tercer

Modificar l'apartat 6 del punt 14 del Resolc segon, de la Resolució de 27 de setembre de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per al període comprés entre el 28 de setembre i el 8 d'octubre de 2021, amb la següent redacció:



«6. Mesures per als esdeveniments esportius multitudinaris dels Equips que participen en la Lliga Professional de Futbol masculina i femenina, Lliga ACB i Lliga Femenina Endesa de Bàsquet

a) Aforament.

La celebració d'aquests esdeveniments podrà desenvolupar-se amb un aforament de públic:

– Del 80 % en espais tancats.

– I del 100 % en espais oberts.

b) Ús de la mascareta

Es reforçarà la vigilància del compliment de l'obligatorietat de l'ús de mascareta durant la permanència en l'esdeveniment (inclosa l'àrea de lavabos), així com en els moments d'entrada i eixida d'aquest.

S'ha de reforçar la transmissió d'aquest missatge als potencials assistents.

c) Accés

L'organització de l'esdeveniment haurà de garantir la seguretat en l'entrada i eixida de l'esdeveniment, fixant franges horàries per a accés escalonat del públic per sectors, així com en l'eixida. I haurà d'assegurar el personal suficient que garantisca la seguretat dins i fora del lloc per a evitar aglomeracions.

d) Consum beguda i menjar

En aquests esdeveniments no es permetrà la venda ni el consum d'aliments i begudes, excepte el consum d'aigua.

e) Tabac.

Durant la duració de l'esdeveniment i tant en espais interiors com oberts, no es permet el consum de tabac i de productes relacionats (DSLN o cigarrets electrònics i de productes a base d'herbes per a fumar).

f) Recomanacions

L'organització haurà d'establir les mesures de prevenció i control durant la planificació, desenvolupament i posterior fi de l'esdeveniment, mesures relatives a reforçar protocols de neteja i desinfecció, senyalització d'accessos i zones de pas, evitar aglomeracions, coordinació sistemes de vigilància i control, i altres establides en la present resolució i en les vigents en matèria de cautela, seguretat i higiene».



Quart

Addicionar un punt 19 al Resolc segon, de la Resolució de 27 de setembre de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per al període comprés entre el 28 de setembre i el 8 d'octubre de 2021, amb la següent redacció:



«19. Mesures relatives a cinemes, cinemes d'estiu, teatres, amfiteatres, auditoris, sales multifuncionals, sales d'arts escèniques i circs.

En els establiments que ordena aquest punt, en els supòsits de consum de menjar i beguda en sala, serà necessari deixar un seient lliure de distància en la mateixa fila entre persones o grup de persones no convivents. Fora d'aquest supòsit, l'aforament serà del 100 %».



Cinqué. Mesures vigents i mesures que queden sense efecte

1. En tot el no previst en aquesta resolució, i en el que siga compatible amb ella, seran aplicable, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana:

– Les mesures que, amb caràcter general, s'estableixen en les resolucions vigents adoptades per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en matèria de salut pública dictades a conseqüència de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

– L'Acord de 19 de juny, del Consell, sobre mesures de prevenció enfront de la Covid-19, en tot allò que no s'opose o haja sigut derogat per la present resolució.

2. Queda sense efecte tots els actes administratius que contradiguen la present resolució.



Sisé. Col·laboració

Sol·licitar, per al compliment de la present resolució, la col·laboració de la Delegació del Govern de la Comunitat Valenciana i dels ajuntaments de la Comunitat Valenciana, a l'efecte de cooperació, si és el cas, a través dels cossos i forces de seguretat i de la policia local, per al control i l'aplicació de les mesures adoptades.



Seté. Règim sancionador

L'incompliment de les mesures de la present resolució quedarà subjecte al procediment de l'activitat inspectora i al règim sancionador establit en el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció enfront de la Covid-19.





Huité. Eficàcia i vigència

Aquesta resolució produirà efectes des de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, a excepció del resolc tercer d'aquesta resolució que dona nova redacció a les mesures relatives als esdeveniments esportius multitudinaris dels Equips que participen en la Lliga Professional de Futbol masculina i femenina, Lliga ACB i Lliga Femenina Endesa de Bàsquet, que produirà efectes des de l'1 d'octubre de 2021.

La present resolució mantindrà la mateixa vigència que la Resolució de 27 de setembre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, és a dir, fins a les 23.59 hores del 8 d'octubre de 2021.



S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa, i que contra aquesta podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o un recurs potestatiu de reposició, davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels que es preveuen en la legislació vigent.



València, 29 de setembre de 2021.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web