Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 27 de setembre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per al període comprés entre el 28 de setembre i el 8 d'octubre de 2021. [2021/9726]

(DOGV núm. 9182 de 27.09.2021) Ref. Base de dades 008900/2021




Antecedents de fet

L'evolució favorable de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 en la Comunitat Valenciana, permet adoptar un itinerari de desescalada cap a una progressiva nova normalitat. Les dades de l'informe de la Subdirecció General d'Epidemiologia, Vigilància de la Salut i Sanitat Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de data 21 de setembre de 2021, reflecteixen clarament aquesta millora i col·loquen a la Comunitat Valenciana en un nivell d'alerta 1, d'acord amb els criteris establits en la guia d'Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de Covid-19 del Ministeri de Sanitat, de data 2 de juny de 2021. En l'actualitat la incidència acumulada a 14 dies és de 58,43 per 100.000 habitants i a 7 dies és de 26,91. I en l'informe previ, amb les dades del 30 d'agost, la incidència acumulada a 14 dies era de 197,06 per 100.000 habitants i a 7 dies de 78,95. Tant la incidència acumulada a 14 dies com la incidència acumulada a 7 dies s'ha reduït en més del 60 %.

El referit informe assenyala que «En resum, la tendència de la corba epidèmica i l'evolució de tots els indicadors apunten al fet que la quarta ona està finalitzant. La circulació del SARS-CoV-2 es troba en nivell baix de risc, indicatiu de transmissió comunitària limitada amb un predomini absolut de la variant Delta. Per tant, la situació epidemiològica actual és favorable però el risc persisteix. La vacunació avança al ritme previst, som pròxims a aconseguir la immunitat de grup, però no hem d'oblidar que l'efecte protector de les vacunes mai serà del 100 %, igual que les vacunes no protegeixen el 100 % contra la malaltia simptomàtica i que els estudis realitzats al Regne Unit amb la variant Delta suggereixen que pot ser que les vacunes no reduïsquen el risc de transmissió. Tenint en compte aquests extrems, considerem que han de continuar adoptant-se mesures en les àrees de major risc de transmissió per a evitar ressorgiments i poder aconseguir, en un temps raonable, la fase d'alerta 0 que permeta a la població arribar a una certa normalitat, encara que amb mesures generals de prevenció enfront d'aquesta malaltia. L'experiència acumulada amb la pandèmia ens ha mostrat l'efectivitat d'aquesta estratègia. El procés de desescalada ha de continuar sense arribar encara a una flexibilització completa de totes les mesures no farmacològiques».

«Existeix evidència científica que les activitats en locals d'oci, incloent-hi restaurants i cafeteries, i les celebracions privades tenen un pes important en la transmissió del virus augmentant de manera estadísticament significativa la probabilitat de contagi i multiplicant l'efecte exposició comparat amb altres activitats de la vida quotidiana en comunitat. Les mesures que s'adopten han de centrar-se en aquests aspectes buscant la proporcionalitat, la pertinència i guardant un equilibri de manera que es protegisca la salut causant el menor mal possible al sector econòmic».

«Els establiments on, per la seua idiosincràsia, és impossible l'ús permanent de la mascareta és una de les activitats on es concentra el risc, per la qual cosa sembla convenient continuar mesures no farmacològiques en aquest sector, encara que flexibilitzant-les. El mateix ha d'aplicar-se als esdeveniments que suposen aglomeracions o concentracions de persones que també tenen incrementat el risc si resulta difícil mantindre la distància interpersonal».

«L'oci nocturn és una de les activitats on la probabilitat dels esdeveniments superdisseminadors és major, per això considerem que el procés de desescalada ha de flexibilitzar-se de forma més assossegada. D'altra banda, no podem propiciar que l'oci es trasllade als espais públics on s'agrupen persones sense distància interpersonal i no s'emporta mascareta perquè es beu, la qual cosa es coneix com a «botelló». Aquests espais, encara que a l'aire lliure, també poden convertir-se en esdeveniments superdisseminadors per la qual cosa seria desitjable mantindre les mesures de control adoptades, necessàries per a evitar la seua existència».

«En definitiva i per a una acció de protecció de la salut i seguretat de la ciutadania, considerem convenient continuar amb el procés de desescalada i adoptar mesures dirigides a les activitats on se centra el risc en aquest moment de l'epidèmia i especialment a aquelles activitats on és impossible l'ús permanent de la mascareta».



En consideració a això, s'estima pertinent mantindre les mesures generals relatives a seguretat, higiene i cautela que fins hui segueixen en vigor, així com flexibilitzar alguna de les mesures específiques per activitats, serveis i sectors, en matèria de salut pública, amb una important relaxació de les mateixes a conseqüència de la millora de dades que permeten avançar en aquesta desescalada.

Basats en els mateixos judicis que han de justificar aquestes mesures, les dades de l'informe continuen evidenciant que resulta oportú -principi d'idoneïtat- mantindre algunes mesures que continuen sent adequades i proporcionades amb l'actual situació epidemiològica: Mesures de control d'aforaments, d'horaris i d'ordenació d'activitats, serveis, celebracions, establiments i esdeveniments.

En la mesura que continua existint un perill greu per a la salut pública derivat d'una malaltia transmissible, com és la provocada pel SARS-CoV-2, cal actuar per a preservar el dret a la salut i a la vida. És obligació dels poders públics, com s'ha observat en altres resolucions, «organitzar i tutelar la salut pública a través de mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris», tal com assenyala l'article 43.2 de la Constitució Espanyola per a garantir el dret a la protecció de la salut.



Així mateix, són mesures necessàries -principi de necessitat– per a la consecució d'aqueix objectiu final al·ludit que permeten un millor control de la situació de crisi sanitària, evitant i minimitzant la possibilitat de propagació de la malaltia, atés que «La majoria dels nous casos identificats estan ocorrent en la població menor de 12 anys, no vacunada per la seua edat, i en les cohorts on la pauta completa de vacunació és més baixa, associat a la celebració d'esdeveniments, especialment reunions familiars o d'amics, amb elevada probabilitat de no seguiment de les mesures de prevenció de la transmissió (ús de la mascareta o manteniment de la distància)».

Aquestes mesures que es proposen són equilibrades -principi de proporcionalitat– per derivar-se d'elles més beneficis que perjudicis sobre altres béns i valors en conflicte. L'efectivitat de la deguda protecció del dret fonamental de protecció de la salut, article 15 del text constitucional, s'entrecreua amb altres drets. En la col·lisió d'aquests, la qüestió és quin nivell de limitació cal implementar. I en aquest conflicte, a l'Administració li incumbeix observar el principi de proporcionalitat, és a dir, que la seua invasió respecte a un dret siga apropiada i necessària per a aconseguir la seua finalitat, la qual ha de ser constitucionalment legitima.



Fonaments de dret

1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11.a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 1 que «amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre'n la pèrdua o la deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».



3. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades».

4. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per la seua part, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional, i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures que siguen necessàries per a assegurar el compliment de la llei», i en l'apartat 2, que «en particular, sense perjudici del qual preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si és procedent, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que estableix el títol II d'aquesta llei».

En l'apartat 3 de l'esmentat precepte s'estableix: «Les mesures s'adoptaran prèvia audiència dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars previstes en el present article aniran a càrrec de la persona o empresa responsable».



5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades que, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen».

I l'article 86.2.b de l'esmentada Llei de salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala: «Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.



Sense perjudici del que es disposa en la normativa bàsica estatal, les mesures que pot utilitzar l'Administració seran, entre d'altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

(...)».

6. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, aplicable en tot el territori nacional, estableix aquestes mesures mentre no siga declarada oficialment la finalització de la situació de crisi sanitària, i assenyala que correspon a les administracions competents assegurar les normes de prevenció, d'higiene, d'aforament, organitzatives i totes aquelles necessàries per a previndre els riscos de contagi i d'aglomeracions, tant en espais tancats com en la via pública a l'aire lliure, i el compliment per les persones i entitats titulars d'establiments comercials, d'allotjaments, d'hostaleria, restauració, d'equipaments culturals, activitats recreatives, instal·lacions esportives i d'altres equipaments, locals, centres i llocs d'altres sectors, així com l'observança per part de les entitats organitzadores d'activitats i esdeveniments.

7. L'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19, que segueix en vigor fins a la finalització de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, assenyala que és possible l'adopció de mesures extraordinàries en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV2 per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. De manera exacta, l'Acord disposa:

«Seté. Seguiment

Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir l'adequació a la situació epidemiològica i sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant un acord del Consell o una resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes aquelles mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries».





Sobre la base de tot això, i de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer. Mesures generals de cautela, seguretat i higiene

S'acorden les següents mesures de seguretat i higiene, en matèria de salut pública per a fer front a la crisi sanitària causada pel SARS-CoV-2, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana:



1. Deure de cautela i protecció

Tota la ciutadania haurà d'adoptar les mesures necessàries per a evitar la generació de riscos de propagació de la malaltia Covid-19, així com l'exposició a aquests riscos. Aquest deure de cautela i protecció serà igualment exigible a les persones i entitats titulars de qualsevol activitat o servei ordenat en aquesta resolució.



2. Distància de seguretat interpersonal

1. Haurà de complir-se el manteniment de la distància de seguretat interpersonal establida en la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, d'1,5 metres, almenys.

2. En l'ús d'ascensor i muntacàrregues, l'ocupació màxima de persones serà d'un terç de l'aforament, llevat que es tracte de persones convivents.



3. Ús de mascareta

1. Sense perjudici del que s'estableix en aquest punt, amb caràcter general, es recomana quan s'estiga a l'aire lliure, especialment en ambients urbans, continuar usant la mascareta, excepte en platges i espais naturals.

2. Les persones de sis anys en avant queden obligades a l'ús de mascaretes en els següents supòsits:

a) En qualsevol espai tancat d'ús públic o que es trobe obert al públic.

b) En qualsevol espai a l'aire lliure en el qual per l'aglomeració de persones, no resulte possible mantindre una distància mínima d'1,5 metres entre aquestes, excepte grups de convivents.

c) En els mitjans de transport aeri, marítim, amb autobús, metro o per ferrocarril, incloent-hi les andanes i estacions de viatgers, o en telefèric, així com en els transports públics i privats complementaris de viatgers en vehicles de fins a nou places, inclòs el conductor, si els ocupants dels vehicles de turisme no conviuen en el mateix domicili. En el cas dels passatgers de vaixells i embarcacions, no serà necessari l'ús de mascaretes quan es troben dins de la seua cabina, ni en espais exteriors de la nau quan es puga mantindre la distància de seguretat d'1,5 metres.



d) En els esdeveniments multitudinaris a l'aire lliure, quan els assistents estiguen drets o si estan asseguts quan no es puga mantindre 1,5 metres de distància entre persones, excepte grups de convivents.

3. L'obligació continguda en l'apartat anterior no serà exigible en els següents supòsits:

a) A les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la mascareta o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la mascareta, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització.

b) En el cas que, per la naturalesa de les activitats, l'ús de la mascareta siga incompatible d'acord amb les indicacions de les autoritats sanitàries.

c) En aquells llocs o espais tancats d'ús públic que formen part del lloc de residència dels col·lectius que allí es reunisquen, com són les institucions per a l'atenció de persones majors o amb diversitat funcional, les dependències destinades a residència col·lectiva de treballadors essencials o altres col·lectius que reunisquen característiques similars, sempre que aquests col·lectius i els treballadors que allí exercisquen les seues funcions, tinguen cobertures de vacunació contra el SARS-CoV-2 superiors al 80 % amb pauta completa, acreditat per l'autoritat sanitària competent.

Aquesta última excepció no serà aplicable als visitants externs, ni als treballadors dels centres residencials de persones majors o amb diversitat funcional.

4. L'ús de mascaretes en centres penitenciaris en els quals hi haja mobilitat dels interns, tant en exteriors com en espais tancats, es regirà per normes específiques establides per l'autoritat penitenciària competent.

5. La venda unitària de mascaretes quirúrgiques que no estiguen empaquetades individualment només es podrà realitzar en les oficines de farmàcia garantint unes condicions d'higiene adequades que salvaguarden la qualitat del producte.



4. Mesures d'higiene

S'hauran d'observar els diferents protocols que s'estableixen, amb caràcter general o per a cada sector, en els diferents àmbits, establiments, serveis i activitats, que ordenen les diferents mesures d'higiene en matèria de salut pública. Aquests protocols seran actualitzats quan així ho requerisquen les circumstàncies epidemiològiques.



5. Mesures generals

En les activitats, serveis i sectors en els quals no es determinen de forma singularitzada mesures específiques, amb caràcter general s'hauran d'evitar les aglomeracions i s'aplicaran, en tot cas, les mesures dels apartats anteriors i aquelles altres que puguen establir-se per part de l'autoritat sanitària.



Segon. Mesures específiques per activitats, serveis i sectors, en matèria de salut pública

1. Mesures relatives a celebracions, esdeveniments o concentracions de persones.

2. Mesures relatives a pavellons de congressos, sales de conferències o multiús i altres establiments i instal·lacions similars, incloent-hi les instal·lacions firals.

3. Mesures relatives a vetles i enterraments.

4. Mesures relatives a cerimònies no religioses i celebracions posteriors a cerimònies religioses i no religioses.

5. Mesures relatives a establiments d'hostaleria i restauració.

6. Mesures relatives als establiments i activitats d'oci i entreteniment.

7. Mesures relatives a activitats recreatives d'atzar.

8. Mesures relatives al consum de tabac i assimilats.

9. Mesures relatives a la venda i consum d'alcohol.

10. Mesures relatives a hotels, albergs turístics, cases rurals i altres allotjaments.

11. Mesures relatives a l'ensenyament artístic reglat en conservatoris i centres autoritzats, ensenyament no reglat en escoles o acadèmies de música o dansa, i activitat formativa d'agrupacions musicals en general (orquestres, bandes...) i companyies de dansa i en escoles de teatre.



12. Mesures relatives a acadèmies, autoescoles i altres centres de formació no reglada.

13. Mesures relatives a activitats de temps lliure i parcs infantils recreatius.

14. Mesures relatives a l'activitat física, l'esport, les instal·lacions esportives i les competicions esportives.

15. Mesures relatives a piscines, platges i spa.

16. Mesures relatives a residències i altres allotjaments similars.

17. Mesures relatives a centres de persones majors i persones amb discapacitat.

18. Mesures relatives a l'àmbit sanitari.



S'acorden les següents mesures específiques per activitats, serveis i sectors, en matèria de salut pública, per a fer front a la crisi sanitària causada pel SARS-CoV-2, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana:





1. Mesures relatives a celebracions, esdeveniments o concentracions de persones

1. En la realització de celebracions populars, desfilades, espectacles itinerants o similars s'hauran d'observar les següents regles:

– L'ús de la mascareta serà obligatori en tot cas, fins i tot a l'aire lliure, tant per a les persones participants en l'esdeveniment com per al públic que puga assistir, excepte per a les persones menors de 6 anys.

– Quan l'activitat siga estàtica es desenvoluparà en llocs o espais delimitats on es puga controlar l'aforament i l'accés, garantint sempre el compliment de totes les mesures establides i el manteniment de la distància de seguretat interpersonal d'1,5 metres.

– Quan l'activitat siga itinerant s'haurà d'organitzar evitant les aglomeracions, per al que s'establiran els itineraris que ho garantisquen i que hauran de ser modificats en qualsevol moment per a complir amb aquesta finalitat.

– En tot cas, s'hauran de prendre mesures per a reduir la possibilitat que es produïsquen aglomeracions als voltants del lloc on es desenvolupe l'activitat.

– No es poden realitzar revetles, discomòbils, i actuacions esporàdiques o amateurs de cant.

– Es pot realitzar qualsevol altre acte de caràcter musical o cultural establint butaques o seients preassignats, mantenint un seient de distància en la mateixa fila en cas de seients fixos o complint amb la distància interpersonal d'1,5 metres si no hi ha seients fixos, excepte convivents. S'assegurarà una ventilació suficient i una distància de seguretat de, almenys, 2 metres entre músics, cantants o persones mantenidores de l'acte i el públic.

– Es poden realitzar karaokes amb ús obligatori de la mascareta.

– Qualsevol activitat assimilable a la d'hostaleria i restauració que es duga a terme haurà de complir amb les mesures previstes en el punt de mesures relatives a establiments hostaleria i restauració d'aquesta resolució.

2. Els esdeveniments de qualsevol naturalesa, que puguen implicar aglomeració de persones i no estiguen previstos específicament en un altre punt d'aquesta resolució, es realitzaran d'acord amb les següents mesures:

a) En el cas de celebrar-se en espais interiors, l'aforament serà del 50 %. En aquests espais interiors no es permet el consum d'aliments ni begudes, excepte aigua.

b) En el cas de celebrar-se a l'aire lliure, l'aforament serà del 75 %. El consum d'aliments i begudes es farà exclusivament en la zona de restauració que s'habilite, que haurà d'estar separada de la zona de l'esdeveniment i complir amb les mesures pròpies dels establiments d'hostaleria i restauració. Alternativament es permet la possibilitat d'habilitar un servei assistit per personal, on els assistents puguen consumir en la seua butaca o seient.

c) En tots aquests espais s'haurà d'establir un control d'entrades i eixides escalonat per a evitar les aglomeracions.

3. En tot cas, amb caràcter general, s'haurà de complir el següent:

a) Establiment de butaques o seients preassignats, mantenint un seient de distància en la mateixa fila en cas de seients fixos o compliment amb la distància interpersonal d'1,5 metres excepte convivents o grups màxims de 10 persones.

b) Establiment d'entrades i eixides escalonades i ordenació del moviment d'assistents amb senyalització del sentit de circulació o barreres físiques que delimiten els circuits.

c) No es permet fumar ni l'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, pipes o assimilats, inclosos cigarrets electrònics o vapeig.

4. No obstant això, podran celebrar-se activitats extraordinàries o espectacles en establiments amb llicència diferent de la regulada en la normativa d'espectacles, de conformitat amb l'article 83 del Reglament de desenvolupament de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, aprovat pel Decret 143/2015, d'11 de setembre, del Consell, en les condicions anteriorment previstes en l'apartat 3 d'aquest punt, i les següents:

– En espais interiors l'aforament màxim serà del 50 % sobre el previst en la llicència d'obertura de l'establiment o recinte on es desenvolupen. En aquests espais no es permet el consum d'aliments ni begudes, excepte aigua.

– En espais oberts l'aforament màxim serà del 75 % sobre el previst en la llicència d'obertura de l'establiment o recinte on es desenvolupen. El consum d'aliments i begudes es farà exclusivament en la zona de restauració que s'habilite, que haurà d'estar separada de la zona de l'esdeveniment i complir amb les mesures pròpies dels establiments d'hostaleria i restauració. Alternativament es permet la possibilitat d'habilitar un servei assistit per personal, on els assistents puguen consumir en la seua butaca o seient.

– En tots aquests espais, tancats i oberts, s'haurà d'establir un control d'entrades i eixides escalonat per a evitar les aglomeracions.



– Recintes amb graderies amb seients preassignats que s'ocuparan mantenint un seient de distància en la mateixa fila o compliment de la distància interpersonal de seguretat d'1,5 metres excepte convivents o grup màxim de 10 persones. Si el recinte és diàfan, serà ocupat amb cadires, aplicant-se les condicions indicades en els punts anteriors.



– La persona o entitat organitzadora atendrà per a la seua autorització al que es preveu en el Títol III del reglament aprovat pel Decret 143/2015. Així mateix, l'organització haurà de presentar en el moment de la sol·licitud un Pla de Contingència que observe els requisits i condicions d'aquest apartat i de l'apartat 3 anterior.

5. Tots els esdeveniments, celebracions i concentracions que ordena aquest punt, es desenvoluparan amb l'horari que s'estableix en el punt de mesures relatives a restauració i hostaleria.



2. Mesures relatives a pavellons de congressos, sales de conferències o multiús i altres establiments i instal·lacions similars, incloent-hi les instal·lacions firals

1. Es recomana la realització telemàtica de tota mena de congressos, trobades, reunions de negoci i conferències.

2. La celebració d'aquests esdeveniments que s'organitzen de manera presencial es durà a terme sense superar, en cap cas, el 75 % de l'aforament en cadascun dels pavellons de congressos, sales de conferències o multiús, i altres establiments i instal·lacions similars, incloent-hi les de les institucions firals de la Comunitat Valenciana.

Els serveis d'hostaleria i restauració que puguen prestar-se en aquesta mena d'esdeveniments, hauran de disposar d'un espai específic i diferenciat que quedarà subjecte a les mesures establides per als establiments d'hostaleria i restauració. Alternativament es pot establir un servei assistit per personal on els assistents puguen consumir en la seua pròpia butaca o seient on es desenvolupe l'activitat.

3. El que es preveu en l'apartat anterior serà aplicable a la realització d'activitats i tallers informatius i de divulgació en l'àmbit de la investigació científica i tècnica, el desenvolupament i la innovació, dirigits a tota mena de públic, i que tinguen per objecte l'aprenentatge i la divulgació de continguts relacionats amb l'R+D+I.



3. Mesures relatives a vetles i enterraments

Les vetles i enterraments podran realitzar-se en tota mena d'instal·lacions, públiques o privades, amb un aforament limitat al 75 % en espais tancats i 100 % en espais oberts, garantint-se la distància de seguretat interpersonal, ús obligatori de la mascareta i mesures d'higiene.





4. Mesures relatives a cerimònies no religioses i celebracions posteriors a cerimònies religioses i no religioses

1. Les cerimònies no religioses podran realitzar-se en tota mena d'instal·lacions, públiques o privades, ja siga en espais a l'aire lliure o espais tancats, sempre que no se supere el 100 % del seu aforament a l'aire lliure i el 75 % en espais tancats, garantint-se la distància interpersonal de seguretat i mesures d'higiene.

2. Les celebracions que impliquen servei d'hostaleria, restauració, en salons de banquets o en qualsevol altre establiment d'hostaleria o espai privat, s'ajustaran al regulat en aquesta matèria.

En els serveis que impliquen còctel i càtering en espais a l'aire lliure, podran les persones assistents consumir menjar i beguda romanent dempeus, al voltant d'una taula.



5. Mesures relatives a establiments d'hostaleria i restauració

1. S'inclou en aquest punt a totes les activitats hostaleres i de restauració que tenen per objecte la prestació de servei de begudes i menjar elaborat per al seu consum a l'interior o exterior dels locals, entre els quals es troben, salons de banquets, restaurants, café, bar, cafeteries, establiments públics situats en zona marítim-terrestre i saló-lounge.



Així mateix, s'inclouen els serveis tipus self-service o bufet, d'acord amb les mesures de seguretat i protocols establits a aquest efecte.

2. En aquests establiments, l'aforament permés a l'interior de local és del 75 %, sempre respectant un compliment estricte de les mesures de ventilació i climatització en espais interiors.

A les terrasses a l'aire lliure l'aforament és del 100 %. Es considera «terrasses a l'aire lliure», tot espai no cobert o tot espai que, estant cobert, estiga envoltat lateralment per un màxim de dues parets, murs o paraments.

3. En aquests establiments:

– El tancament s'haurà de produir en l'horari que autoritze la normativa general establida per l'ordre reguladora, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, dels horaris d'espectacles públics, activitats recreatives, activitats socioculturals i establiments públics.

– L'ocupació de les taules serà d'un màxim de 10 persones per taula o agrupacions de taules, llevat que siguen convivents o es tracte de diferents nuclis de famílies nombroses, tant a l'interior del local com en espais a l'aire lliure i terrasses.

– La distància entre taules serà d'almenys d'1,5 metres en interior d'establiments i en terrasses exteriors.

– El consum serà assegut en taula, si bé es permet l'ús de la barra per a retirada de consumicions i per al consum sempre que siga assegut i amb distància de seguretat.

– L'ús de mascareta serà necessari quan no s'estiga consumint.

– L'aforament màxim permés ha d'estar visible en l'entrada.

– Està permés el ball amb ús obligatori de mascareta, sense possibilitat de consum d'aliments i beguda durant el mateix, i sempre en l'espai que s'assigne o en el qual estiga situat cada usuari, respectant-se la distància interpersonal de seguretat.

– Estan permeses les actuacions professionals de grups musicals i discjoquei, assegurant ventilació suficient i una distància de seguretat de, almenys, 2 metres entre músics i públic, en el cas de cantants i instruments de vent, així com karaokes amb ús obligatori de mascareta.



– Es respectaran les mesures generals i addicionals d'higiene.

4. No queda permés en els establiments de restauració i hostaleria:



– Fumar.

– L'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, pipes o assimilats inclosos cigarrets electrònics o vapeig en espais a l'aire lliure o tancats.



6. Mesures relatives als establiments i activitats d'oci i entreteniment

Es permet l'activitat de discoteques, sales de ball i bars de copes amb actuacions musicals en directe i sense, pubs, ciber-café, cafés teatre, cafés concert i cafés cantant, en els següents termes:

– El consum de begudes i aliments, tant en zones interiors com exteriors, es farà assegut en taules, havent d'assegurar-se el manteniment de la deguda distància de seguretat d'un mínim d'1,5 metres entre les cadires de diferents taules. L'ús de mascareta serà necessari quan no s'estiga consumint.

– Es permet l'ús de la barra per a retirada de consumicions i per al consum sempre que siga assegut i amb distància de seguretat.

– No es podrà superar el 75 % d'aforament màxim a l'interior del local. Les terrasses a l'aire lliure d'aquests establiments podran ocupar la totalitat de les taules permeses sempre assegurant la distància de seguretat d'un mínim d'1,5 metres entre taules. L'aforament màxim permés ha d'estar visible en l'entrada.

– L'ocupació de les taules serà d'un màxim de 10 persones per taula en interior i en exterior.

– L'horari de tancament serà el que autoritze la normativa general establida per l'ordre reguladora, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, dels horaris d'espectacles públics, activitats recreatives, activitats socioculturals i establiments públics, per a cada tipus d'establiment. En tot cas, aquells establiments l'horari de tancament dels quals, d'acord amb aquesta normativa, siga superior a les 05.00 hores, no podran superar aquesta hora per al seu tancament.

– Estarà permés el ball amb ús obligatori de mascareta, sense possibilitat de consum d'aliments i beguda i sempre en l'espai que s'assigne o en el qual estiga situat cada usuari, respectant-se la distància interpersonal de seguretat.

– Es permeten les actuacions esporàdiques o amateur de cant, estant també permeses les actuacions professionals de grups musicals i discjòquei, assegurant ventilació suficient, i una distància de seguretat d'almenys 2 metres entre músics i públic en el cas de cantants i instruments de vent, així com karaokes amb ús obligatori de mascareta.



– No es permet fumar, ni l'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, pipes o assimilats inclosos cigarrets electrònics o vapeig en espais a l'aire lliure o tancats.

– S'hauran de respectar totes les mesures generals i addicionals d'higiene.



7. Mesures relatives a activitats recreatives d'atzar

Es permet l'obertura dels establiments i espais dedicats a activitats recreatives i d'atzar, entre els quals s'inclouen, casinos de joc, sales de bingo, salons recreatius de màquines d'atzar, salons de joc, tómboles i salons cíber, observant l'horari de tancament que autoritze la seua normativa sectorial i, en tot cas, tindran com a límit màxim el que s'estableix per als establiments i activitats d'oci i entreteniment en aquesta resolució.

En aquests establiments, qualsevol activitat assimilable a la d'hostaleria i restauració que es duga a terme, haurà de complir amb les mesures previstes en el punt de mesures relatives a establiments hostaleria i restauració d'aquesta resolució.



8. Mesures relatives al consum de tabac i assimilats

1. No es podrà fumar en la via pública, terrasses, platges o altres espais a l'aire lliure, quan no es puga respectar la distància mínima interpersonal de, almenys, 2 metres.

2. Aquesta limitació serà aplicable també per a l'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, pipes o assimilats inclosos cigarrets electrònics o vapeig en espais a l'aire lliure o tancats.





9. Mesures relatives a la venda i consum d'alcohol

En compliment de l'article 69 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana:

a) Es prohibeix el consum d'alcohol en la via pública les 24 hores del dia, excepte en els establiments autoritzats, durant el seu horari d'obertura.

b) Es prohibeix la venda d'alcohol durant la franja horària compresa entre les 22.00 hores i les 07.00 hores de l'endemà, en tota mena d'establiments de venda al públic, excepte en aquells en els quals la venda de begudes alcohòliques estiga destinada al seu consum en el local.





10. Mesures relatives a hotels, albergs turístics, cases rurals i altres allotjaments

1. Als hotels, albergs turístics, cases rurals i altres allotjaments similars, l'obertura de zones comunes podrà ser de fins al 75 % de l'aforament, garantint les mesures de distanciament, higiene i prevenció i afavorint l'ús de zones ben ventilades.

2. Als hotels, els serveis de restauració s'adaptaran al que s'estableix en el punt de mesures relatives a establiments d'hostaleria i restauració.

3. En els allotjaments que ofereixen habitacions i serveis col·lectius i pernocten persones de diferents grups de convivència, l'ús de cuines compartides o altres elements comuns, podrà realitzar-se de manera successiva per grups de convivència estables o grups de pernoctació, havent de realitzar-se la neteja i desinfecció, d'acord amb la política habitual de l'establiment abans i després del seu ús pel grup.





11. Mesures relatives a l'ensenyament artístic reglat en conservatoris i centres autoritzats, ensenyament no reglat en escoles o acadèmies de música o dansa, i activitat formativa d'agrupacions musicals en general (orquestres, bandes,...), companyies de dansa i en escoles de teatre

1. L'ensenyament que es recull en aquest punt, podrà impartir-se amb la limitació del 75 % del seu aforament.

2. En la configuració de la zona d'interpretació musical o coral la separació mínima serà d'1,5 metres, entre qualsevol dels seus membres, així com entre intèrprets i altres persones (director/a, abanderats/as, ajudants per a pas de partitures, tècnics de so, …). En cas de no poder garantir aquesta distància s'haurà d'utilitzar mascaretes, per la qual cosa en instruments de vent, metall i altres amb filtre, la distància serà un factor prioritari i limitant d'ús.

3. De la mateixa manera, l'activitat de dansa haurà de contemplar en la mesura que siga possible la separació d'1,5 metres. En cas de no poder garantir aquesta distància s'haurà d'utilitzar mascaretes. Es limitaran en la mesura que siga possible pràctiques que impliquen contacte dels intèrprets.

4. En cas de no poder garantir la distància de seguretat en el local d'assajos, es recomana realitzar una distribució dels mateixos segons repertori, per seccions o per cordes instrumentals, com per exemple vent-fusta, vent-metall, percussió, solistes, cos de ball, etc., per a evitar aglomeracions i reduir els assajos generals.

5. S'ha de netejar i desinfectar el mobiliari personal (cadires, faristols, sòl i barres en el cas de dansa) abans i després del seu ús.

6. Els instruments, annexos, mobiliari, faristols i partitures seran d'ús individual exclusiu, independentment de qui ostente la seua propietat (intèrpret o societat).

7. En instruments habitualment compartits (percussió, pianos i altres), s'ha de programar el seu ús per a procedir a la neteja meticulosa, abans i després de cada canvi d'intèrpret musical. En el cas de dansa, els espais compartits per a l'execució (sòl i barres de mans entre altres) també hauran de ser netejats meticulosament, abans i després de cada canvi d'intèrpret.

8. Es prestarà especial atenció a la neteja dels vestuaris i altres zones comunes.



12. Mesures relatives a acadèmies, autoescoles i altres centres de formació no reglada

1. Es recomana l'ensenyament telemàtic, especialment aquella dirigida a persones vulnerables.

2. Podrà impartir-se l'activitat formativa de manera presencial, guardant la distància mínima de seguretat interpersonal i mantenint les mesures d'higiene i prevenció, i sempre que no se supere el 75 % de l'aforament màxim de la instal·lació.



13. Mesures relatives a activitats de temps lliure i parcs infantils recreatius

1. Els parcs, jardins i zones d'esplai a l'aire lliure podran romandre oberts en els horaris que tinguen establits.

Durant el seu temps d'obertura, es mantindran les mesures de seguretat interpersonal i higiene i prevenció i vigilància, relatives al compliment de les mesures d'agrupació o reunió socialment previstes.

2. Als parcs infantils recreatius a l'aire lliure, castells inflables, tobogans i altres jocs infantils hauran de respectar-se les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la Covid-19, mantenint la neteja segons els protocols a aquest efecte aprovats per l'autoritat de salut pública corresponent.



3. S'autoritzen les activitats d'oci educatiu i educació en el temps lliure, i escoles d'animació juvenil, organitzades tant per les administracions com per les entitats o associacions juvenils d'educació no formal. En les instal·lacions on es desenvolupen aquestes activitats no es podrà superar el 75 % del seu aforament quan siguen interiors, ni el 100 % quan siguen exteriors. Les activitats s'organitzaran en grups de convivència estable que no podran superar el màxim de 25 persones, a més de la persona monitora.

En qualsevol cas, hauran de respectar-se les mesures de seguretat i distanciament físic, seguretat interpersonal, higiene, neteja, prevenció, i seguint les indicacions contingudes en els protocols establits a aquest efecte per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la Covid-19 i, en tot cas, en el seu pla de contingència amb el qual obligatòriament hauran de comptar.

Es consideren inclosos en aquest apartat, les ludoteques i tots aquells establiments d'activitats recreatives infantils i juvenils.



14. Mesures relatives a l'activitat física, l'esport, les instal·lacions esportives i les competicions esportives

1. Activitat física i esportiva de caràcter general.

a) Es podrà practicar, amb caràcter general, activitat física i esportiva, a l'aire lliure i en instal·lacions esportives obertes o tancades.

b) Per a la realització d'activitat física i esportiva en instal·lacions tancades, serà obligatori l'ús de mascareta.

Per a la realització d'activitat física i esportiva a l'aire lliure i en instal·lacions obertes, de modalitats esportives individuals i aquelles que es practiquen per parelles, no serà obligatori, l'ús de mascareta. El seu ús serà obligatori en zones o espais amb gran afluència de persones on no siga possible mantindre la distància de seguretat recomanada per les autoritats sanitàries amb la resta de persones esportistes o vianants.



Per a la realització d'activitat física i esportiva a l'aire lliure en instal·lacions obertes, de modalitats esportives d'equip i de contacte, serà obligatori l'ús de mascareta.

c) La pràctica esportiva d'intensitat, en l'àmbit de les competicions autoritzades per aquesta resolució i els seus entrenaments, serà considerada activitat incompatible per la seua pròpia naturalesa amb l'ús de mascareta, a l'efecte del que s'estableix en l'article 6.2 de la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, segons redacció donada pel Reial Decret llei 13/2021, de 24 de juny.



d) L'activitat física i la pràctica esportiva que es realitze en activitats lectives, extraescolars o complementàries durant la jornada escolar, se sotmetrà a les disposicions dels Protocols vigents a cada moment per als centres escolars, adoptats per la Conselleria competent en matèria d'Educació i per la Conselleria competent en matèria de Sanitat.



2. Entrenaments de l'esport federat, Campionats d'Esport Universitari, Jocs Esportius de la Comunitat Valenciana i altres competicions.



Les persones esportistes federades, les inscrites al Campionat d'Esport Universitari, als Jocs esportius de la Comunitat Valenciana o a altres competicions organitzades per entitats públiques o privades, podran realitzar els entrenaments esportius amb les recomanacions i limitacions que s'estableixen en els apartats següents:

a) Els entrenaments esportius es desenvoluparan en grups estables i evitant els contactes amb altres grups d'entrenament.

b) Sempre que siga possible, i especialment en el cas de població en edat escolar, es promouran dinàmiques esportives individuals i sense contacte físic, garantint el màxim temps possible la distància de seguretat. En tot cas s'aplicaran els Protocols adoptats en cada cas per a la prevenció de la Covid 19.

c) L'ús de vestuaris i de dutxes tindrà un aforament del 75 % de la seua capacitat.

3. Competicions i altres esdeveniments esportius.

a) Podran celebrar-se competicions i esdeveniments esportius organitzats per entitats públiques o privades en totes les categories i modalitats esportives.

b) Les federacions esportives, i la resta d'entitats organitzadores de les competicions o esdeveniments esportius, hauran de disposar d'un protocol públic de desenvolupament de la competició o esdeveniment, que garantisca el seguiment de les mesures de seguretat i d'higiene requerides per a la prevenció de la Covid-19, amb la finalitat de garantir la protecció de la salut de les persones esportistes i del personal necessari per al desenvolupament de la competició o esdeveniment. El protocol podrà ser requerit per l'autoritat sanitària.

c) L'ús de vestuaris i de dutxes tindrà un aforament del 75 % de la seua capacitat.

4. Instal·lacions esportives.

a) En les instal·lacions esportives obertes i tancades podrà realitzar-se l'activitat física i esportiva regulada en els apartats anteriors en les condicions que s'estableixen en aquests.

A l'efecte d'aquesta resolució, es considera instal·lació esportiva oberta aquell espai obert esportiu no cobert o tot espai que, estant cobert, estiga envoltat lateralment per un màxim de tres parets o murs.



b) En les instal·lacions esportives obertes l'aforament màxim permés serà d'una persona usuària per cada 2,25 m² de superfície útil per a l'ús esportiu. Aquest càlcul s'aplicarà globalment i per a cadascuna de les dependències d'ús esportiu de la instal·lació.

Els aforaments dels altres serveis no esportius de què puga disposar la instal·lació es regiran per la seua normativa específica.

c) En les instal·lacions esportives tancades l'aforament màxim permés és d'un 75 % respecte a l'aforament ordinari de la instal·lació.

A l'efecte d'aquesta resolució, s'entén per aforament ordinari aquell que establisca la normativa específica aplicable i en defecte d'això el d'una persona usuària per cada 2,25 m² de superfície útil per a l'ús esportiu.

Aquest càlcul s'aplicarà globalment i per a cadascuna de les dependències d'ús esportiu de la instal·lació. Els aforaments dels altres serveis no esportius dels quals puga disposar la instal·lació es regiran per la seua normativa específica.

d) En les piscines situades tant en interiors com a l'aire lliure, l'aforament màxim permés serà del 75 %, respecte a l'aforament ordinari de la instal·lació i del got de la piscina.

A l'efecte d'aquesta resolució, s'entén per aforament ordinari aquell que establisca la normativa específica aplicable i en defecte d'això el d'una persona usuària per cada 2 m² de làmina d'aigua.

e) Les persones o entitats titulars de la instal·lació seran les responsables d'establir les mesures necessàries per a garantir el compliment dels aforaments i senyalitzaran de manera visible, i en els accessos de cadascuna de les dependències, tant els metres quadrats disponibles en la zona com l'aforament màxim permés.

f) La persona o entitat titular de la instal·lació haurà d'establir un sistema d'accés que evite l'acumulació de persones i un sistema de torns que permeta la pràctica de l'activitat física en condicions de seguretat i protecció sanitària.

g) Amb caràcter general, s'haurà de realitzar una neteja i desinfecció periòdica de les instal·lacions, com a mínim, dues vegades en el dia.



Així mateix, es netejarà i desinfectarà el material utilitzat per les persones esportistes en finalitzar cada torn d'entrenament i a la finalització de la jornada.

h) Es permet l'ús de vestuaris i dutxes respectant la distància mínima interpersonal, amb un aforament màxim permés d'un 75 % respecte a l'aforament ordinari.

5. Participants i públic en els esdeveniments esportius.

a) Participants:

L'organització haurà de garantir eixides escalonades per a evitar aglomeracions de participants.

b) Públic en els esdeveniments esportius i competicions esportives no professionals:

– La celebració dels esdeveniments esportius i competicions esportives no professionals que se celebren en instal·lacions esportives podran desenvolupar-se amb un aforament de públic màxim del 50 % en espais tancats i del 75 % en espais oberts, mantenint un seient de distància en la mateixa fila en cas de seients fixos, o 1,5 metres de separació si no hi ha seients fixos, excepte grups de convivència. Si no fora possible mantindre un seient de distància o 1,5 metres de separació, l'aforament haurà de reduir-se fins a garantir el compliment de la mesura.



– En instal·lacions esportives tant obertes com tancades, el consum d'aliments i begudes es farà exclusivament en la zona de restauració que s'habilite, que haurà d'estar separada de la zona de l'esdeveniment i complir amb les mesures pròpies dels establiments d'hostaleria i restauració. Alternativament es permet la possibilitat d'habilitar un servei assistit per personal, on els assistents puguen consumir en la seua butaca o seient.

– En tots aquests espais, tancats i oberts, s'haurà d'establir un control d'entrades i eixides escalonat per a evitar les aglomeracions.



c) Públic en els esdeveniments esportius o competicions esportives que es realitzen a l'aire lliure en espais naturals o en la via pública:



– Hauran de desenvolupar-se evitant les aglomeracions de públic, establint un control d'entrades i eixides.

– El públic que de manera espontània poguera acudir a presenciar l'esdeveniment haurà de respectar, en tot cas, la distància de seguretat establida per les autoritats sanitàries.

– En cas d'instal·lacions provisionals de graderies o delimitació d'espais reservats al públic, s'establirà un límit d'aforament de públic màxim del 75 %, mantenint un seient de distància en la mateixa fila en cas de seients fixos, o 1,5 metres de separació si no hi ha seients fixos, entre els diferents grups de convivència. Si no fora possible mantindre un seient de distància o 1,5 metres de separació, l'aforament haurà de reduir-se fins a garantir el compliment de la mesura.



6. Mesures per als esdeveniments esportius multitudinaris dels Equips que participen en la Lliga Professional de Futbol masculina i femenina, Lliga ACB i Lliga Femenina Endesa de Bàsquet

a) Aforament.

La celebració d'aquests esdeveniments podrà desenvolupar-se amb un aforament de públic:

– Del 40 % en espais tancats.

– I del 60 % en espais oberts.

I sempre, en els dos espais, s'haurà de mantindre un seient de distància en la mateixa fila en cas de seients fixos, o 1,5 metres de separació si no hi ha seients fixos, excepte grups de convivència. Si no fora possible mantindre un seient de distància o 1,5 metres de separació, l'aforament haurà de reduir-se fins a garantir el compliment de la mesura.

b) Ús de la mascareta

Es reforçarà la vigilància del compliment de l'obligatorietat de l'ús de mascareta durant la permanència en l'esdeveniment (inclosa l'àrea de lavabos), així com en els moments d'entrada i eixida d'aquest.

S'ha de reforçar la transmissió d'aquest missatge als potencials assistents.

c) Sectorització.

Sempre que siga possible, s'establiran divisions dels espais d'un màxim de 1.000 persones en els esdeveniments i instal·lacions tancades i d'un màxim de 2.000 persones en instal·lacions obertes, assenyalant punts d'accés diferenciats per sectors, zones de pas pròpies, separació entre els mateixos i lavabos independents per sector.

d) Accés

– L'organització de l'esdeveniment haurà de garantir la seguretat en l'entrada i eixida de l'esdeveniment, fixant franges horàries per a accés escalonat del públic per sectors, així com en l'eixida. I haurà d'assegurar el personal suficient que garantisca la seguretat dins i fora del lloc per a evitar aglomeracions.

– Es deuran preassignar les localitats amb anterioritat a la celebració de l'esdeveniment.

e) Consum beguda i menjar

En aquests esdeveniments no es permetrà la venda ni el consum d'aliments i begudes, excepte el consum d'aigua.

f) Tabac.

Durant la duració de l'esdeveniment i tant en espais interiors com oberts, no es permet el consum de tabac i de productes relacionats (DSLN o cigarrets electrònics i de productes a base d'herbes per a fumar).

g) Recomanacions

L'organització haurà d'establir les mesures de prevenció i control durant la planificació, desenvolupament i posterior fi de l'esdeveniment, mesures relatives a reforçar protocols de neteja i desinfecció, senyalització d'accessos i zones de pas, evitar aglomeracions, compliment d'aforaments i horaris, coordinació sistemes de vigilància i control, i altres establides en la present resolució i en les vigents en matèria de cautela, seguretat i higiene.







15. Mesures relatives a piscines, platges i spas

1. Les piscines per a ús recreatiu, piscines d'hotels, allotjaments turístics i piscines d'urbanitzacions, així com spas, hauran de respectar el límit del 75 % de la seua capacitat d'aforament tant si se situen en llocs tancats com en espais oberts, tant quant al seu accés com a la pràctica recreativa.

2. Es podrà fer ús dels vestuaris i dutxes al 75 % de la seua capacitat.

3. Es permet l'accés a les platges per a passejar o fer activitat física i esportiva a l'aire lliure, mantenint les mesures de distanciament físic i higiene i de prevenció.



16. Mesures relatives a residències i altres allotjaments similars

1. Es considera inclòs en aquest apartat les residències d'estudiants, residències escolars, campaments i albergs per a treballadors.

2. En les residències i allotjaments recollides en aquest punt, l'obertura de zones comunes es permet fins a 75 % de l'aforament, garantint les mesures de distanciament, higiene, prevenció i afavorint l'ús de zones ben ventilades. Així mateix, s'inclouen els serveis tipus self-service o bufet, d'acord amb les mesures de seguretat i protocols establits a aquest efecte.

Poden establir-se torns en el menjador, sempre garantint les mesures de distanciament i higiene i de prevenció, i se suspenen les visites.



3. En els allotjaments que ofereixen habitacions i serveis col·lectius i pernocten persones de diferents grups de convivència, l'ús de cuines compartides o altres elements comuns, podrà realitzar-se de manera successiva per grups de convivència estables o grups de pernocta, havent de realitzar-se la neteja i desinfecció, d'acord amb la política habitual de l'establiment abans i després del seu ús pel grup.





17. Mesures relatives a centres de persones majors i persones amb discapacitat

1. Als centres de persones majors hi valdrà el que es disposa en l'ordenació que realitze la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives en relació amb el pla d'actuació en les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM, de la Comunitat Valenciana, en el context de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

2. Als centres de persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental hi valdrà el que es disposa en l'ordenació que realitze la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives en relació amb el pla d'actuació en els centres i recursos dirigits a persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental de la Comunitat Valenciana, en el context de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.



3. L'obertura dels centres i la represa de les activitats, en espais, referits a centres recreatius de majors o activitats en altres centres sociosanitaris, centres de dia i centres de diversitat funcional, correspondran a les administracions competents en la matèria, de conformitat amb el que dispose, per a la seua ordenació, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



18. Mesures relatives a l'àmbit sanitari

1. El sistema sanitari públic comptarà amb un pla de contingència en matèria de Covid-19.

Tots els centres sanitaris privats hauran de disposar d'un pla de contingència per a la gestió de situacions d'emergència relacionades amb la Covid-19.

2. Tots els centres, serveis i establiments sanitaris de la Comunitat Valenciana, tant de titularitat pública com privada, hauran de notificar els casos detectats de Covid-19 a la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, a través del sistema de vigilància epidemiològica de la Comunitat Valenciana. També hauran de facilitar tota la informació que siga requerida per l'autoritat sanitària per al control de l'epidèmia, amb la periodicitat i a través del mitjà que s'indique.

3. Els laboratoris privats de la Comunitat Valenciana que realitzen proves diagnòstiques per a la detecció de Covid-19 tindran l'obligació d'estar registrats en la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i de notificar al sistema de vigilància epidemiològica els resultats d'aquestes proves.

La realització de proves diagnòstiques de detecció de Covid-19 queda subjecta a prescripció per facultatiu, d'acord amb les directrius, instruccions i criteris que establisca l'autoritat sanitària competent, i es garantiran els mitjans necessaris per a completar el procés diagnòstic d'infecció activa per Covid-19, segons els protocols vigents.



Hauran de notificar a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, com a mínim una vegada al dia, els casos de Covid-19 confirmats, així com el resultat de les proves diagnòstiques que hagen realitzat.

4. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública podrà requerir la posada a la disposició d'espais, establiments, allotjaments i altres instal·lacions públiques de la Comunitat Valenciana per a atendre les necessitats sanitàries que sorgisquen, ocasionades per l'epidèmia de Covid-19.

Igualment, si la situació sanitària conseqüència de la pandèmia ho requereix, podrà sol·licitar a entitats o empreses de titularitat privada de la Comunitat Valenciana la cessió d'espais o allotjaments per a completar les necessitats de les instal·lacions públiques i requerir la col·laboració dels serveis i establiments sanitaris privats i de les mútues d'accidents de treball de la Comunitat Valenciana, per a la qual cosa s'establiran els instruments de col·laboració adequats.

5. Tots els centres, serveis i establiments sanitaris de titularitat pública o privada de la Comunitat Valenciana hauran d'adoptar les mesures organitzatives, disponibilitat de material necessari per al control de la infecció i gestió d'espais, per a garantir el compliment de les recomanacions de les autoritats sanitàries respecte a les mesures de prevenció i higiene com ara distància de seguretat, ús de mascaretes, higiene de mans i etiqueta respiratòria.

6. Els titulars o responsables de centres d'atenció a les addiccions hauran d'observar les mesures de prevenció i higiene establides per les autoritats sanitàries competents a través de normes, actes i protocols o guies d'actuació, de conformitat amb les indicacions de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, adaptats a les seues característiques, i hauran de comptar amb un pla de contingència en matèria Covid-19.

7. L'autoritat sanitària emetrà directrius a través de resolucions, plans i/o protocols específics que considere necessaris per a atendre la crisi sanitària. Aquestes directrius hauran de ser aplicades en tots els dispositius i centres sanitaris, independentment de la seua titularitat al territori de la Comunitat Valenciana.

8. Si la situació sanitària conseqüència de la pandèmia ho requereix, tots els centres sanitaris de titularitat pública o privada, els establiments sanitaris i els magatzems de distribució de medicaments i de productes sanitaris de la Comunitat Valenciana hauran de participar i coordinar-se en la gestió dels medicaments i productes sanitaris que es consideren essencials per al tractament específic de la Covid i per a la sedació intensiva, així com en la distribució controlada dels medicaments que siguen requerits.



Tercer. Mesures vigents i mesures que queden sense efecte

1. En tot el no previst en aquesta resolució, i en el que siga compatible amb ella, seran d'aplicació, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana:

– Les mesures que, amb caràcter general, s'estableixen en les resolucions vigents adoptades per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en matèria de salut pública dictades a conseqüència de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

– L'Acord de 19 de juny, del Consell, sobre mesures de prevenció enfront de la Covid-19, en tot allò que no s'opose o haja sigut derogat per la present resolució.

2. Queda sense efecte tots els actes administratius que contradiguen la present resolució.



Quart. Col·laboració

Se sol·licita, per al compliment de la present resolució, la col·laboració de la Delegació del Govern de la Comunitat Valenciana i dels ajuntaments de la Comunitat Valenciana, a l'efecte de cooperació, si és el cas, a través dels cossos i forces de seguretat i de la policia local, per al control i l'aplicació de les mesures adoptades.



Cinqué. Règim sancionador

L'incompliment de les mesures de la present resolució quedarà subjecte al procediment de l'activitat inspectora i al règim sancionador establit en el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19.





Sisé. Eficàcia i vigència

La present resolució produirà efectes des de les 00.00 hores del dia 28 de setembre de 2021 fins a les 23.59 hores del dia 8 d'octubre de 2021.



S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa, i que contra aquesta podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o un recurs potestatiu de reposició, davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels que es preveuen en la legislació vigent.



València, 27 de setembre de 2021.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web