Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 16/2021, de 20 de setembre, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes dirigides als ajuntaments dels municipis de la Comunitat Valenciana per a dur a terme actuacions municipals de la implantació i gestió d'instal·lacions de producció i autoconsum d'energia elèctrica de fonts renovables, dins del marc competencial i en matèria de transició ecològica de la Comunitat Valenciana, i convocatòria corresponent a l'exercici pressupostari 2021. [2021/9522]

(DOGV núm. 9184 de 29.09.2021) Ref. Base de dades 008911/2021






L'Organització de Nacions Unides (ONU) va iniciar l'any 2015 l'Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible, on es recull com a objectiu 7 garantir l'accés a una energia assequible, fiable, sostenible i moderna per a tots.

Així mateix, l'any 2015 es va aconseguir l'Acord de París i posteriorment en 2017 la Cimera del Clima de Bonn (Alemanya) va establir les bases per a l'aplicació de l'Acord de París i aconsegueix mantindre l'impuls polític en la lluita contra el canvi climàtic.

En línia amb això, la política marcada per la Unió Europea (UE) en la seua lluita contra el canvi climàtic es desenvolupa al voltant de tres objectius bàsics: disminuir les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle (GEI), augmentar l'ús d'energies renovables (EERR) i millorar l'eficiència energètica.

El Consell, conscient que la Comunitat Valenciana s'enclava en un territori molt vulnerable al canvi climàtic i els seus efectes no desitjats, va crear en 2012 la Comissió de Coordinació de Polítiques de Canvi Climàtic de la Comunitat Valenciana. Aquesta Comissió va acordar, en la seua sessió ordinària el 8 de maig de 2018, l'aprovació d'un conjunt de principis bàsics recollits en el document: Estratègia Valenciana de Canvi Climàtic i Energia 2030, que substitueix el que abastava des de 2013 fins al 2020, i que a més integra la part d'energia en el mateix document. Aquests principis bàsics responen a les necessitats d'autosuficiència, proximitat i responsabilitat compartida, que necessiten la col·laboració activa de tots els agents implicats.

Els objectius prioritaris continguts en la nova estratègia, en línia amb els tres pilars fonamentals marcats per la UE i sense deixar de costat el paper dels embornals de carboni com a instrument de reducció de la concentració de les emissions de GEI, es basen principalment en la reducció dels consums energètics i la millora de l'eficiència energètica, el foment de les energies renovables (EERR) i el foment de l'autoconsum energètic, així com l'impuls d'un equilibri territorial i l'ús de transport més net.

Amb tot això, la nova Estratègia valenciana de canvi climàtic i energia 2030 estableix les bases per a evolucionar progressivament cap a un model social i econòmic sostenible menys intensiu en carboni, en el qual la reducció progressiva del consum de recursos fòssils, l'estalvi, l'eficiència energètica i l'ús generalitzat d'energies renovables siguen elements naturals del sistema, per a així frenar i minimitzar la nostra vulnerabilitat enfront del canvi climàtic, i els seus efectes no desitjats.



Per a fer realitat el canvi imprescindible cap a la sostenibilitat i la transició ecològica i energètica, és necessària la implicació de tota la societat. Cal assenyalar que les accions que permetran aquesta transició han d'estar sostingudes per tots els actors de la societat, tant en l'àmbit de la ciutadania com en el de les empreses i sobretot de les administracions. L'èxit d'aquest objectiu irrenunciable es troba unit a l'assoliment de la vertadera i real democratització de la generació d'electricitat de fonts renovables a l'abast i amb la possibilitat efectiva de ser exercida per la ciutadania.

Tal com fa des de fa anys i amb la finalitat de generar sinergies que provoquen aquest canvi imprescindible, la Generalitat es coordina amb l'Administració general de l'Estat i les administracions regionals i locals en el seu treball en pro de la sostenibilitat i la transició ecològica i energètica, col·laborant amb les diputacions provincials i les administracions locals en l'establiment de programes que promoguen l'eficiència energètica i l'ús d'energia procedent de fonts renovables.

En aquest sentit, el Decret llei 14/2020, de 7 d'agost, del Consell, estableix mesures per a accelerar la implantació d'instal·lacions per a l'aprofitament de les energies renovables per l'emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica.

D'altra banda, en la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, es reconeix expressament la lliure iniciativa per a la realització d'activitats contemplades en aquesta, entre les quals s'inclou tant la generació d'energia elèctrica com l'autoconsum, per la qual cosa les entitats locals tenen competència per a realitzar les activitats citades, si bé hauran de sotmetre's als requisits establits en els corresponents reglaments i altra normativa de desplegament de la citada llei.



Per tot això, és obligació de les administracions públiques competents, amb la deguda col·laboració interadministrativa, maximitzar els rendiments energètics, i per tant ecològics i ambientals, en les operacions de generació descentralitzada d'energia elèctrica de fonts renovables i en l'autoconsum en origen, és a dir, en «el consum per part d'un o diversos consumidors d'energia elèctrica provinent d'instal·lacions de producció pròximes a les de consum i associades a aquests», tal com estableix l'article 9 de la Llei del sector elèctric en vigor, i si pot ser, en tots els municipis de la Comunitat Valenciana, atés que els rendiments energètics i ambientals aconseguits en la generació descentralitzada d'energia elèctrica de fonts renovables i en l'autoconsum en origen, repercuteixen positivament en la consecució de la transició ecològica i energètica, així com en les xifres globals de rendiment ambiental de la Comunitat Valenciana i del Regne d'Espanya davant la UE.



L'execució de polítiques i mesures addicionals a escala local contribueix de manera important a la reducció d'emissions en els sectors denominats difusos i és necessari que el sector públic lidere la transició ecològica i energètica, sent un sector exemplaritzant per a tota la societat, encapçalant les mesures establides en l'Estratègia Valenciana de Canvi Climàtic i Energia 2030, d'acord amb els objectius principals marcats per la UE.

A la Comunitat Valenciana són més de 350 els municipis subscrits al Pacte d'alcaldes pel clima i l'energia d'Europa, els quals han assumit el compromís d'actuar per a recolzar la consecució de l'objectiu europeu de reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle en un 40 % i l'adopció d'un enfocament comú per a l'impuls de la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic. Els signants es comprometen a desenvolupar un Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES) que esbosse les accions clau que es pretenen escometre.



Aquests municipis assumeixen el compromís voluntari de millorar l'eficiència energètica i utilitzar fonts d'energia renovables en els seus territoris. Des de la Generalitat es considera necessari establir línies d'ajudes per a fer costat als ajuntaments en l'aplicació del Pacte d'alcaldies pel clima i l'energia.

A fi de convocar ajudes i subvencions per a actuacions emmarcades en els compromisos dels PACES pels municipis de la Comunitat Valenciana adherits al Pacte d'alcaldies, correspon aprovar les bases que establiran els requisits i el seu procediment de concessió d'aquestes ajudes.



Aquesta ordre de bases és conforme amb la Resolució de 16 de juny de 2021, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'aprova el Pla estratègic de subvencions i els seus organismes públics per al període 2021-2023 (DOGV 9113, 23.06.2021).

En aplicació dels articles 3.4 i 4.3 del Decret 128/2017, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, a les ajudes les bases reguladores de les quals s'estableixen en la present ordre i la convocatòria que es realitza, no els resulta d'aplicació l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la UE (TFUE), per tractar-se d'un finançament en favor dels municipis de la Comunitat Valenciana a través dels seus propis ajuntaments com a òrgans de les administracions públiques competents en matèries de l'àmbit municipal i de règim local. Per tant, són beneficiàries les administracions públiques en l'exercici de les seues pròpies competències, i no suposa, en conseqüència, una ajuda estatal.



Per tot això, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i així com del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i a proposta de la direcció general competent en matèria de Transició Ecològica, i del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i dels articles 160.2 i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, modificada per Llei 21/2017, de 28 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat i d'acord amb el Decret llei 6/2021, d'1 d'abril del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l'execució d'actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19, vist l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat i l'informe de la Intervenció Delegada, i d'acord amb totes les consideracions anteriors:





ORDENE



Primer. Aprovació de les bases reguladores

S'aproven les següents bases reguladores per les quals es regeixen les ajudes dirigides als ajuntaments dels municipis de la Comunitat Valenciana, en matèria de transició ecològica i energètica per a dur a terme actuacions municipals per a la implantació i gestió d'instal·lacions de producció i autoconsum d'energia elèctrica de fonts renovables dins del marc competencial i en matèries de transició ecològica de la Comunitat Valenciana:



Base primera. Objecte i àmbit d'actuació

1. L'objecte de les presents bases és establir els requisits i el procediment per a subvencionar, en règim de concurrència competitiva, ajudes dirigides als ajuntaments dels municipis de la Comunitat Valenciana en relació a actuacions municipals en matèria de transició ecològica i energètica, que tinguen com a finalitat la implantació i gestió en els municipis de la Comunitat Valenciana d'instal·lacions de producció i autoconsum d'energia elèctrica mitjançant l'aprofitament i utilització d'energies netes renovables.

2. Les instal·lacions subvencionables seran aquelles recollides en la base quarta, que hauran de ser de titularitat de l'ajuntament i sempre que complisquen els requisits establits en la base tercera.

3. Les instal·lacions de generació d'energia elèctrica objecte de les presents bases seran aquelles definides en l'article 2.1 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus, dins de la categoria b, i en concret les següents:



– Tecnologia solar fotovoltaica (b.1.1),

– Instal·lacions eòliques en terra (b.2.1),

– Centrals minihidràuliques (b.4),

– Centrals de generació elèctrica que utilitzen com a combustible principal biomassa i biogàs (b.6, b.7, b.8)

4. En les presents bases, s'inclouen tres categories d'instal·lacions d'energia elèctrica mitjançant l'aprofitament i utilització d'energies netes renovables finançables:

4.1. Categoria primera:

Comprendrà les instal·lacions de producció d'energia elèctrica situades a terra o instal·lacions de titularitat municipal per a abocar a la xarxa de transport o distribució d'energia elèctrica.

4.2. Categoria segona:

Comprendrà les instal·lacions d'autoconsum en edificis i equipaments municipals. Caldrà que estiguen destinades a ús exclusiu d'instal·lacions i edificis de titularitat municipal, incloent dues subcategories:



4.2.1. Instal·lacions d'autoconsum en edificis i equipaments municipals connectades a la xarxa sense acumulació.

4.2.2. Instal·lacions d'autoconsum en edificis i equipaments municipals connectades a la xarxa, però proveïdes de sistema d'acumulació d'energia elèctrica.

4.3. Categoria tercera:

Comprendrà les instal·lacions aïllades, en la qual no existeix en cap moment capacitat física de connexió elèctrica amb la xarxa de transport o distribució ni directament ni indirectament a través d'una instal·lació pròpia o aliena, proveïdes aquestes instal·lacions de sistema d'acumulació d'energia elèctrica.

5. Sempre que s'utilitzen acumuladors d'energia en les instal·lacions esmentades en el punt anterior, s'haurà de complir com a mínim una relació de 3:1 entre la potència instal·lada (kW) i l'energia de les bateries d'emmagatzematge (kWh), de manera que la capacitat de producció de la instal·lació haurà de superar a la capacitat d'emmagatzematge en, almenys, tres vegades, i en conseqüència, la capacitat d'emmagatzematge no serà superior a una tercera part de la potència instal·lada o capacitat de producció.



Base segona. Definicions

a) Autoconsum: d'acord amb el que es preveu en l'article 9.1 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre i desenvolupat en el RD 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica, s'entendrà per autoconsum, el consum per part d'un o diversos consumidors d'energia elèctrica provinent d'instal·lacions de producció pròximes a les de consum i associades a aquests.

b) Potència instal·lada: la potència instal·lada de les instal·lacions d'autoconsum fotovoltaic serà la potència màxima de l'inversor o, si és el cas, la suma de les potències màximes dels inversors. Per a la resta d'instal·lacions de producció, així com les instal·lacions d'autoconsum no fotovoltaic, la potència instal·lada serà la definida en l'article 3 i en la disposició addicional onzena del Reial decret 413/2014, de 6 de juny.



c) Inversor: dispositiu que canvia o transforma una tensió d'entrada de corrent continu a una tensió simètrica d'eixida (senoïdal, quadrada o triangular) de corrent altern, amb la magnitud i freqüència desitjada per l'usuari o el dissenyador.

d) Bateries d'emmagatzematge: sistema d'emmagatzematge d'energia emprant procediments electroquímics mitjançant processos reversibles d'oxidació-reducció, i que té la capacitat de retornar aquesta energia posteriorment.

e) Instal·lació aïllada: aquella en la qual no existeix en cap moment capacitat física de connexió elèctrica amb la xarxa de transport o distribució ni directament ni indirectament a través d'una instal·lació pròpia o aliena. Les instal·lacions desconnectades de la xarxa mitjançant dispositius interruptors o equivalents no es consideraran aïllades, d'acord amb la normativa aplicable.



Base tercera. Beneficiaris

1. Beneficiaris

1.1. Podran ser beneficiaris de les ajudes els ajuntaments dels municipis de la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits previstos en la present base.

2. Requisits

Per a obtindre la condició de beneficiaris de les subvencions, els ajuntaments hauran de complir els següents requisits:

2.1. Condicions generals

a) Aquelles establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

b) Complir les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat Valenciana, així com les obligacions davant la Seguretat Social, així com estar al corrent en el compliment de la seua obligació de rendició de comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes.

c) No tindre cap deute per reintegrament contret amb l'Administració de la Generalitat Valenciana i amb les entitats que integren el sector públic instrumental, de conformitat amb el que es disposa en l'article 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



d) Estar alineades amb les estratègies i plans del Pacte de les Alcaldies per al clima i l'energia sostenible, ser concordes a la normativa comunitària, així com a la normativa de contractació pública aplicable en cada cas.

e) Respectar els principis d'igualtat, no discriminació, accessibilitat i desenvolupament sostenible relacionats amb el foment de la igualtat entre dones i homes, conforme al que s'estableix en l'art. 7 i a l'apartat 5.3 de l'annex I del Reglament (UE) 1303/2013, la no discriminació i accessibilitat, conforme al descrit en l'art. 7 i apartats 5.3 i 5.4 de l'annex I del Reglament (UE) 1303/2013 i el desenvolupament sostenible, conforme al descrit en l'art. 8 i l'apartat 5.2 de l'annex I del Reglament (UE) 1303/2013.

2.2. Condicions particulars

a) Els ajuntaments beneficiaris han de trobar-se adherits al Pacte europeu de les alcaldies per al clima i l'energia, en suport a les mesures establides en el Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES) de mitigació i adaptació al canvi climàtic, com és l'execució d'instal·lacions generadores d'electricitat mitjançant l'aprofitament i utilització d'energies renovables.

A més hauran de disposar de:

– Un Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES), on hauran d'estar incloses les actuacions proposades en la sol·licitud d'ajuda.

– Un inventari d'emissions de referència de gasos d'efecte d'hivernacle del municipi per a fer el seguiment de l'efectivitat de les accions de mitigació

– Una avaluació de riscos i vulnerabilitats derivats del canvi climàtic per a l'adaptació

b) Els ajuntaments beneficiaris hauran de disposar de suficient capacitat de gestió tècnica, administrativa i informàtica i disposar d'una gestió local compatible, ja siga per mitjans propis o a disposició, per mitjans aliens, a través de qualssevol dels procediments previstos en la normativa vigent de contractes del sector públic.

2.3. Exclusions

No podran obtindre la condició de beneficiari de les subvencions establides en aquestes bases quan concórrega alguna de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Base quarta. Actuacions subvencionables

Són subvencionables:

a) Actuacions municipals dels ajuntaments de la Comunitat Valenciana executades d'acord amb l'objecte i àmbit d'actuació contemplat en la base primera i dutes a terme en el terme municipal de l'ajuntament sol·licitant.

b) Les instal·lacions subvencionades hauran de ser de titularitat com a propietari de l'ajuntament i la titularitat del dret real sobre el sòl/sostre on se situe aquesta serà sempre de l'ajuntament beneficiari, qui podrà realitzar les activitats de gestió i explotació d'aquestes, bé directament o mitjançant qualsevol altra forma de gestió prevista en la legislació sobre règim local, i a través dels mecanismes establits en la normativa de contractació aplicable, per a noves contractacions de personal, noves licitacions o per a modificacions de contractes ja existents.



c) La instal·lació ha de complir els següents requisits:

– Ha de complir la normativa vigent del sector elèctric, aplicable a la instal·lació subvencionada, i la normativa sectorial aplicable, en particular els requisits tècnics i de seguretat industrial establits en els reglaments d'aplicació.

– Ha de permetre registrar, disposar i consultar les dades en temps real.

– Ha d'usar tecnologies adequades i les millors tècniques disponibles per a la necessària captura i tractament dels valors de les magnituds funcionals i dels paràmetres d'explotació i control de la instal·lació subvencionada, que suporten adequadament les decisions en la seua explotació i gestió, als fins previstos en l'actuació.

– Ha de disposar de les garanties dels equips principals instal·lats.

– La instal·lació ha d'estar operativa, és a dir, en funcionament o, almenys, amb capacitat de funcionar.

d) En la resolució de convocatòria d'ajudes es podrà establir la potència elèctrica màxima i mínima de la instal·lació perquè siga subvencionable, amb les següents consideracions:

– En cas que un ajuntament sol·licite diverses instal·lacions, dins de l'objecte i àmbit d'actuació de la base primera, i la suma de les potències elèctriques d'aquestes supere la potencia màxima que, si és el cas, puga haver sigut establida en la convocatòria, es descartaran, si és el cas, les instal·lacions de menor potència elèctrica fins que la seua suma no supere la màxima establida o que quede una única instal·lació.

– En cas que l'única instal·lació supere la potència elèctrica màxima que, si és el cas, puga establir-se en la convocatòria, serà subvencionable la part proporcional de la instal·lació corresponent a aquesta potència elèctrica màxima establida i en el tant per cent que contemple la convocatòria.

e) Seran subvencionables aquelles actuacions que estiguen executades, pagades i operatives durant l'any de la publicació de la convocatòria d'ajudes. No obstant això, d'acord amb el que es disposa en la base novena, si així es regula en la convocatòria aquestes actuacions, podran estar executades, pagades i operatives en un període anterior a l'any de publicació de la convocatòria, període d'ampliació que no podrà ser superior als tres anys immediatament anteriors a la data de publicació de la convocatòria. En tot cas, aquestes actuacions hauran d'estar executades, pagades i operatives, amb anterioritat a la finalització del període de justificació que establisca aquesta, conforme amb la normativa local, autonòmica, nacional i comunitària aplicables.



Base cinquena. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats locals beneficiàries de les subvencions previstes en la base tercera, hauran de:

a) Complir l'objectiu que fonamenta la concessió de la subvenció.



b) Justificar el compliment dels requisits i condicions, així com la realització del projecte o memòria, si és el cas, segons la normativa aplicable, i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o gaudi de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació a efectuar per l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que corresponen a la Generalitat, Administració de l'Estat i Comissió Europea, i aportar tota la informació i documentació que els siga requerida.

d) Acceptar les condicions fixades en aquesta ordre de bases, i de la convocatòria i aquelles directrius que la direcció general amb competències en matèria de transició ecològica puga establir per a la seua aplicació i seguiment.

e) Comunicar a la conselleria competent en matèria de transició ecològica l'obtenció de qualsevol altra ajuda o subvenció per a la mateixa finalitat, procedent de qualssevol altres administracions, ens públics o privats.

f) Complir les altres obligacions previstes en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i del seu reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

g) Complir el que s'estableix en l'article 2.1.d de la Llei 2/2015, de 2 d'abril de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte a l'obligatorietat de donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, de conformitat amb els articles 6, 7 i 8 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, tal com indica l'article 8.4 de la Llei 2/2015, així com l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altres obligacions que establisca la normativa aplicable en matèria de transparència.

h) Mantindre a la disposició de l'administració concedent de les ajudes, durant almenys els quatre anys següents al pagament final de la subvenció, els documents justificants de liquidació de les despeses subvencionades i dels ingressos per les ajudes percebudes.

i) Reintegrar els fons percebuts quan siga procedent conforme al que s'estableix en els articles 36 i 37 (modificat per la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressupostos generals de l'Estat per a 2017) i article 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

j) Elaborar i aplicar el Pla d'Igualtat, de conformitat amb el que es disposa en la disposició addicional setena del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic.

2. L'incompliment de les anteriors obligacions donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen, d'acord amb la legislació vigent.



Base sisena. Finançament i import de l'ajuda

1. La convocatòria es farà pública mitjançant una ordre de la titular de la conselleria amb competències en matèria de transició ecològica, d'acord amb els pressupostos de la Generalitat corresponents a l'exercici pressupostari 2021.

2. Així mateix, les ajudes podran finançar-se amb càrrec a fons europeus o els que corresponguen, fet que es contemplarà en la convocatòria i d'acord amb la normativa aplicable a aquests fons en cada supòsit.



Base setena. Despeses elegibles

A aquest efecte seran despeses elegibles aquelles despeses reals abonades a càrrec de l'ajuntament beneficiari, realitzades necessàriament per a l'execució de l'actuació subvencionada, efectivament executada, pagada i operativa, amb anterioritat a la finalització del període de justificació i conforme amb la normativa local, autonòmica, nacional i comunitària aplicables, i en concret, amb la present ordre de bases.

1. La realització de les accions i inversions per a les quals s'haja concedit l'ajuda serà d'exclusiva responsabilitat de l'ajuntament beneficiari d'aquesta.

2. Es consideraran despeses elegibles els corresponents al disseny, construcció, posada en servei, inspecció de les instal·lacions contemplades en la base primera.

3. Es concreten com a despeses elegibles les següents:

3.1. Estudis previs de viabilitat, estudis d'accés i connexió, auditories energètiques i altres serveis d'avaluació i assessoria tècnica que els ajuntaments contracten i siguen necessàries tant en les fases prèvies com durant la realització de l'obra.

3.2. Si és el cas, costos de redacció de projectes, estudis de seguretat i salut, i direcció d'obra, emissió dels certificats corresponents, si es tracta de contractacions externes i d'acord amb la normativa aplicable.



3.3. Inversions en equips i muntatge vinculats a les instal·lacions.

3.4. Obra civil estrictament necessària vinculada a la instal·lació objecte de finançament.

3.5. Costos de tramitació administrativa de les instal·lacions i inscripció en els registres corresponents i legalització d'aquestes.

3.6. El cost que puga ocasionar la realització del reportatge fotogràfic que es descriu en la base catorzena.

4. En la convocatòria d'ajudes es podran establir els imports corresponents a cada despesa elegible dels concretats en el punt 3) anterior.





Base huitena. Tipus i quantia de les ajudes

1. Tipus d'ajudes

Les ajudes s'estructuren en diverses línies sobre la base de criteri de població: nombre d'habitants del municipi, que s'establiran d'acord amb rangs de població, considerant com a referència les últimes xifres oficials de població dels municipis espanyols publicades per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), a la data de publicació de la convocatòria establida en la present ordre.

En la convocatòria s'establiran els imports totals per a cadascuna d'aquestes en funció de l'import del pressupost global per a la conselleria amb competències en matèria de transició ecològica, aprovat per la Generalitat en l'exercici pressupostari 2021, les esmentades línies seran:

– Línia A: Municipis amb una població fins a 2.000 habitants.

– Línia B: Municipis amb una població entre 2.001 habitants i 5.000 habitants.

– Línia C: Municipis amb una població des de 5.001 habitants.

La dotació que en la convocatòria s'establisca per a cada línia d'ajudes es repartirà, fins al seu esgotament, entre els municipis que es troben inclosos en el rang de població de cadascuna d'aquestes línies, sempre que complisquen tant els requisits per a ser entitats beneficiàries de les ajudes com que les actuacions per a les quals sol·liciten ajudes complisquen també els requisits per a ser susceptibles de rebre les subvencions regulades en aquestes bases.

Per a establir l'ordre de prelació en les línies d'ajudes que s'establisquen en la convocatòria es consideraran els següents criteris:

a) En funció al nombre d'habitants del municipi, prioritzant de menor a major població.

b) En el cas que es produïra empat en la xifra oficial de població publicada per l'INE, es prioritzarà per ordre de data d'entrada de la sol·licitud d'ajuda telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana

La resolució de convocatòria concretarà el tant per cent del cost total que s'assignarà als beneficiaris que componen cadascuna de les línies d'ajuda que s'establisquen, així com la quantia màxima de subvenció per cada municipi beneficiari, que podran cobrir fins al 90 % del cost de l'actuació subvencionable.

En cas que la quantitat assignada a la línia d'ajuda de menor rang de població excedisca la suma total d'imports d'actuacions subvencionables d'aqueixa línia, el seu romanent s'assignarà a l'import total d'ajudes destinades a la línia de rang de població superior a aquesta, i si la quantia assignada a aquesta línia excedeix la suma d'actuacions subvencionades amb càrrec a aquesta, el seu romanent passarà a la línia de rang de població major següent, i d'aquesta manera successivament fins a esgotar el pressupost assignat per a aquestes ajudes.



2. Quantia individual de les ajudes

a) En la convocatòria d'ajudes podrà establir-se l'import mínim de l'ajuda per a cadascuna de les instal·lacions que podrà rebre cadascun dels ajuntaments beneficiaris.

En aquest sentit, per raons d'eficàcia i eficiència administrativa, l'import subvencionable mínim de cada sol·licitud haurà de ser superior al mínim establit, si és el cas, en la convocatòria.

b) En la convocatòria d'ajudes podran establir-se lus límits màxims de la ràtio: costos en euros/Wat de potència elèctrica de la instal·lació, en funció a la tecnologia i tipologia de la instal·lació emprada per a la seua generació.

Si és el cas, aquesta ràtio serà establida sobre la base dels preus de mercat per als costos reals tant d'obra com d'instal·lació i materials de les instal·lacions objecte de la subvenció, així com de les altres despeses elegibles derivades de la legalització d'aquestes.



Base novena. Termini d'execució, finalització i operativitat

En la convocatòria d'ajudes s'especificarà el termini màxim d'execució de les actuacions subvencionables. Podran ser també subvencionables les actuacions realitzades en un període anterior a l'any de la publicació de la convocatòria, el termini concret de la qual serà el fixat, si escau, en la convocatòria i que no podrà excedir aquest període d'ampliació dels tres anys immediatament anteriors a la data de publicació de la convocatòria. En tot cas, les actuacions hauran d'estar executades, pagades i operatives en el termini que s'establisca en la convocatòria.



En l'execució de les actuacions, els ajuntaments beneficiaris hauran d'ajustar-se a la normativa aplicable en matèria de contractació pública.





Base desena. Incompatibilitats i complementarietat d'ajudes públiques

1. L'ajuda concedida serà compatible amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per a les actuacions objecte d'aquestes ajudes, procedents de la Generalitat, així com d'altres administracions o ens públics o privats nacionals o internacionals, amb les limitacions que puga establir la normativa en vigor.

2. Els ajuntaments sol·licitants hauran de comunicar la concurrència o no concurrència amb altres ajudes o subvencions concedides per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració, ens públic o privat, nacional o internacional.

3. L'import de les subvencions en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost real de l'activitat subvencionada, de conformitat amb l'article 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Base onzena. Sol·licitud i documentació

1. Sol·licitud

1.1. Les sol·licituds i els tràmits associats al procediment de concessió es presentaran en la forma i mitjans contemplats en la convocatòria, a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/), de conformitat amb el que es disposa en l'article 14 de la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques, dins del termini establit en la convocatòria.

1.2. En la convocatòria s'admetrà únicament una sol·licitud de subvenció per ajuntament sol·licitant, si bé aqueixa única sol·licitud podrà comprendre més d'una actuació dirigida a la generació d'energia elèctrica de fonts renovables en diferents ubicacions dins del territori del mateix municipi.

La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanye la declaració responsable de la sol·licitud de subvenció deixen sense efecte aquest tràmit, des del moment en què es coneguen i prèvia audiència i, en conseqüència, comporten la inadmissió d'aquesta, sense perjudici que puguen ser causa de revocació de la subvenció, si es coneixen amb posterioritat a la concessió.

1.3. La presentació de la sol·licitud i documentació a aportar amb aquesta serà conforme al que s'estableix en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

1.4. L'òrgan gestor del procediment ha d'estar autoritzat per l'interessat per a poder consultar dades d'estar al corrent dels pagaments amb l'Agència Tributària, estatal i autonòmica, i les dades d'identitat fiscal davant l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. En cas contrari, la persona interessada haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

1.5. L'òrgan gestor d'aquest procediment està autoritzat per a procedir a la consulta de la següent informació: dades d'estar al corrent amb la Tresoreria de la Seguretat Social. No obstant això, si la persona interessada desitja oposar-se a això, és imprescindible que indique la informació concreta a la consulta de la qual s'oposa i els motius que ho justifiquen. Si s'oposa queda obligada a aportar els documents acreditatius corresponents.

1.6. D'acord amb el que es preveu en la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'Administració podrà verificar l'exactitud de les dades de caràcter personal aportades pels interessats en l'àmbit dels fins de la convocatòria. La potestat de verificació implica l'accés a les següents dades que consten en la base de dades nacional de subvencions: consulta de concessions i ajudes, consulta d'inhabilitacions i, en el seu cas, consulta de concessions i ajudes per la regla de minimis.

1.7. La presentació de les sol·licituds comporta l'acceptació plena de les presents bases i de la convocatòria per part dels ajuntaments sol·licitants.

2. Documentació

A la sol·licitud, amb caràcter general, s'acompanyarà la documentació que a continuació s'indica, si bé la convocatòria respectiva determinarà la documentació específica que, si escau, haja de presentar-se:



a) Acreditació de la representació de la persona signant de la sol·licitud.

b) Documentació que acredite l'adhesió de l'ajuntament sol·licitant al Pacte europeu de les alcaldies per al clima i l'energia, amb estratègia d'adaptació inclosa.

c) Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES).

d) Inventari d'emissions de referència de gasos d'efecte d'hivernacle del municipi per a fer el seguiment de l'efectivitat de les accions de mitigació.

e) Avaluació de riscos i vulnerabilitats derivats del canvi climàtic per a l'adaptació.

f) En el cas d'actuacions pendents d'executar, haurà d'acreditar-se la disponibilitat pressupostària o el compromís de l'habilitació pressupostària mitjançant la corresponent certificació de la intervenció de l'ajuntament sol·licitant, que es correspondrà amb el 100 % del cost de l'actuació.

g) Certificat de l'acord de l'òrgan de govern o delegació pel qual s'aprova la presentació de la sol·licitud de subvenció.

h) Certificació per part de la persona funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional de l'ajuntament corresponent acreditativa de:

– Representació de la persona signant de la sol·licitud per a sol·licitar l'ajuda.

– Acord de l'òrgan de govern de l'ajuntament pel qual s'aprova la presentació de la sol·licitud de subvenció.

– Elaboració i aplicació del Pla d'igualtat segons disposició addicional 7a TREBEP.

– Xifra oficial de població del municipi d'acord amb la base huitena, apartat primer.

– Titularitat del dret real de l'Ajuntament sobre el sòl/sostre on se situe la instal·lació objecte de la subvenció.

– Que entitat local no està incursa en alguna de les circumstàncies recollides en els articles 13.2 i 3 de la Llei general de subvencions.

– Si a l'ajuntament se li han concedit altres ajudes de l'Administració de la Generalitat, o d'altres administracions entitats públiques o privades nacionals o internacionals, per a la mateixa actuació subvencionable, amb especificació de la quantia de la subvenció, la data de concessió i l'entitat atorgant, així com la identificació de l'actuació finançada o subvencionada.

i) Projecte subscrit per personal tècnic titulat competent o document tècnic, si escau, d'acord amb la normativa aplicable, amb descripció clara i precisa de la instal·lació, de construcció i posada en servei de la instal·lació de generació d'energia de fonts renovables, que inclourà, com a mínim, els documents següents:

– Memòria descriptiva de l'obra d'instal·lació i dels seus diferents apartats (obra civil, muntatge mecànic, elèctric, instrumentació i control, així com equips informàtics de supervisió de funcionament en temps real i de telegestió), incloent-hi els antecedents, la relació de la normativa vigent aplicable i justificació del seu compliment, tant per als materials com per als equips utilitzats en la instal·lació, així com el detall dels plans d'explotació, la vida útil prevista per als seus components i plans de reposició, manteniment preventiu i correctiu, i altres apartats complementaris (com ara adaptacions a la ubicació proposada, superfície ocupada, elements que la componen, capacitat màxima de producció d'energia, o identificació del punt de connexió a xarxa, si és el cas).

– Càlculs referits a dimensionament de la instal·lació, capacitat de producció i característiques dels elements que la componen.

– Plec de condicions tècniques i específiques, si és el cas.

– Pressupost total desglossat en les corresponents partides i unitats d'obra.

– Plans, incloent-hi el d'ubicació de la instal·lació mitjançant coordenades UTM (ETRS89 fus 30), els descriptius de l'obra civil i suports, els elèctrics, plans de detall i altres plans descriptius necessaris per a la correcta execució de les obres a realitzar.

– Documentació en matèria de prevenció de riscos laborals, d'acord amb la normativa aplicable.

– Model de gestió, una vegada finalitzada l'actuació, quant a manteniment i explotació.

j) Declaració o acord de l'òrgan de govern de l'ajuntament sol·licitant en què es compromet a continuar l'operació en funcionament durant la seua vida útil de les actuacions executades, les inversions sol·licitades de les quals com a elegibles siguen susceptibles de ser subvencionades.



k) Cost previst i finançament de cada actuació, ja siga amb fons propis o amb altres ajudes de subvencions, d'acord amb el que estableix l'article 19.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Base dotzena. Criteris de valoració

Per a establir l'ordre de prelació entre les línies d'ajudes i dins de cada línia es consideraran els següents criteris:

1. En funció al nombre d'habitants del municipi, prioritzant els ajuntaments sol·licitants de menor a major població dels seus respectius municipis, segons la xifra oficial de població publicada per l'INE a la data de publicació de la convocatòria establida en la present ordre.



2. En cas que es produïsca empat en la xifra oficial de població publicada per l'INE, es prioritzarà per ordre de data d'entrada de la sol·licitud d'ajuda telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana.

La dotació de la línia A es repartirà, fins al seu esgotament, entre els municipis que es troben inclosos en el rang de població de la línia A. Si la quantitat de l'ajuda assignada a l'esmentada línia excedeix la suma total d'imports d'actuacions subvencionables, el seu romanent passaria a engrossir l'import total d'ajudes destinades a la línia B següent amb major població, i si excedeix també d'aquesta línia B, el seu romanent passarà a la línia C següent amb major població, i d'aquesta manera fins a esgotar el pressupost assignat per a aquestes ajudes.





Base tretzena. Tramitació, valoració i proposta de resolució

La concessió de les subvencions es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva a què es refereix l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 55 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei general de subvencions.

1. Fase d'Instrucció:

1.1. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment de selecció de les subvencions a què es refereixen aquestes bases és la direcció general amb competències en matèria de transició ecològica, que acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de pronunciar-se la resolució.

1.2. L'òrgan instructor comprovarà el compliment de les condicions imposades en les bases reguladores per a adquirir la condició d'ajuntament beneficiari, així com els requisits establits en les presents bases, constatant que les sol·licituds contenen tota la documentació necessària. En cas que la documentació presentada siga incompleta, es realitzarà un requeriment a les entitats sol·licitants perquè l'esmenen en un termini no superior a deu dies, amb l'advertiment que, si així no ho fan, es considerarà que han desistit de la seua sol·licitud, conforme al que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

1.3. Finalitzada la fase d'instrucció, s'emetrà per a cada expedient un informe en el qual s'especifique si, amb la informació que obra en el seu poder, la sol·licitud compleix els requisits establits per a accedir a l'ajuda.

2. Fase de valoració

2.1. La valoració de les sol·licituds presentades per a la seua admissió la realitzarà una comissió de valoració, que funcionarà com a òrgan col·legiat en els termes previstos en els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



2.2. La comissió de valoració estarà composta per funcionaris/àries de la Secretaria Autonòmica d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica, i serà presidida per la persona titular de la Direcció General de Transició Ecològica o persona funcionària en qui podrà delegar. D'entre els membres de la comissió, es triarà la persona responsable d'exercir la secretaria, amb les obligacions establides en l'article 16 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. La comissió podrà sol·licitar tots els informes que estime necessaris per a resoldre.



2.3. La comissió de valoració s'ajustarà als principis de composició i presència equilibrada entre dones i homes, establits per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre homes i dones.



2.4. Per a l'atorgament de les subvencions, la comissió de valoració establirà les actuacions subvencionables segons la base quarta, les despeses elegibles segons la base setena i, segons la base huitena, el tipus i quantia d'ajuda que li corresponga a cada beneficiari, així com la quantitat assignada a cadascuna de les línies de rang de població, fins a l'esgotament dels fons.

2.5. La comissió de valoració establirà l'ordre de prelació dels beneficiaris en les línies d'ajudes que s'establisquen en la convocatòria, d'acord amb la base huitena, considerant com a criteri el nombre d'habitants, prioritzant les sol·licituds de menor a major població del municipi, i en cas que es produïsca empat en la xifra oficial de població publicada per l'INE, es prioritzarà per ordre de data d'entrada de la sol·licitud telemàtica d'ajuda en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana.

3. Proposta de resolució

3.1. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió de Valoració, formularà la proposta de resolució a l'òrgan concedent, degudament motivada, que inclourà:

a) La llista de les sol·licituds a les quals es proposa concedir la subvenció, incloent-hi tots els ajuntaments sol·licitants admesos, en la qual figurarà la despesa elegible, la quantia de l'ajuda que es proposa concedir i la motivació, si és el cas, de les despeses no acceptades.

b) La relació de les sol·licituds que es proposa per a la llista de reserva en la qual figuraran els ajuntaments sol·licitants que, complint els requisits establits, no han pogut rebre l'ajuda per esgotament del crèdit pressupostari.

c) La llista on figuren les sol·licituds que es propose denegar, degudament motivada.

3.2. La proposta de resolució es notificarà als ajuntaments interessats, perquè, si és el cas, formulen les al·legacions que corresponguen en el termini de 10 dies. En cas que algun a ajuntament proposat per a ser beneficiari de la subvenció no l'accepte o desistisca de la sol·licitud, es concedirà la subvenció a l'ajuntament de la llista de reserva, segons rigorós ordre que ocupen els ajuntaments en aquesta llista, en la quantia màxima establida o la quantitat que corresponga fins a esgotar el crèdit disponible.

3.3. Els ajuntaments proposats com a beneficiaris de les subvencions hauran de presentar el document d'acceptació de la subvenció que reculla l'acord adoptat per l'òrgan de govern municipal competent.



3.4. La proposta de resolució no atorga a l'interessat cap dret a obtindre la subvenció.



Base catorzena. Resolució de la convocatòria de subvencions

1. La competència per a resoldre la convocatòria correspondrà a la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, conforme a l'art. 160.4.c de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, si bé per delegació expressa la competència podrà recaure en la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de transició ecològica.

2. Les sol·licituds d'ajuda que no puguen ser ateses per haver-se adjudicat l'import global màxim de la convocatòria als ajuntaments amb menor nombre d'habitants segons dades oficials de l'INE seran desestimades, segons s'estableix en l'article 39 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense perjudici del que s'estableix en aquestes bases referent a la llista de reserva.

3. La resolució, que serà motivada i tindrà els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar les sol·licituds de subvencions serà de sis mesos comptats a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que haja recaigut resolució expressa, podran entendre desestimades les seues pretensions per silenci administratiu en els termes previstos en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

5. En la resolució de concessió de les ajudes figuraran, com a mínim: ajuntament beneficiari, import màxim de l'ajuda, tipus d'ajuda, termini d'execució i justificació i les actuacions subvencionables. S'inclourà una llista de reserva amb les sol·licituds no ateses per falta de crèdit, perquè en cas que es produïsquen renúncies o revocacions de les subvencions concedides, es puguen fer atorgaments segons aquesta llista de reserva.

6. En la resolució de desestimació per falta de disponibilitat pressupostària, es farà constar la incorporació i la posició del sol·licitant en la llista de reserva i les condicions que es deriven de la seua inclusió.

7. Les resolucions, que posen fi a la via administrativa, seran notificades als ajuntaments interessats, motivant degudament el sentit d'aquestes. Es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que va dictar la resolució, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà a aquell en què tinga lloc la notificació, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà a la notificació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 10, 25.1, i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Base quinzena. Pagament i justificació de les subvencions concedides

1. Pagament

1.1. La sol·licitud de pagament de la subvenció, dirigida a la direcció general competent en matèria de transició ecològica, es presentarà abans de la data establida en la convocatòria, que serà com a màxim de dos mesos des de la finalització del termini per a la realització de les activitats.

1.2. Les actuacions hauran d'estar executades, pagades i operatives en els terminis que s'estableix en la convocatòria.

1.3. La no execució, no justificació i impagament de les actuacions en els terminis establits implica el reintegrament de la subvenció efectivament concedida i pagada.

1.4. La direcció general competent en matèria de transició ecològica ostentarà les funcions d'autorització de pagaments, així com la pràctica dels controls necessaris.

1.5. Els ajuntaments beneficiaris hauran de justificar el compliment del convingut mitjançant la presentació del compte justificatiu de despeses i de pagament de la totalitat de despeses originades per les activitats subvencionades en el termini que es determine en la convocatòria.

1.6. Les despeses efectuades pels ajuntaments es justificaran mitjançant factures i documents de pagament, o documents de valor probatori equivalent d'acord amb la normativa aplicable. Només seran admissibles les despeses efectivament pagades amb anterioritat a la finalització del període contemplat en el punt 1.2 d'aquesta base.

2. La sol·licitud de pagament anirà acompanyada de la següent documentació:

2.1. Document d'acceptació de la subvenció que reculla l'acord adoptat per l'òrgan municipal competent.

2.2. Compte justificatiu de despeses i de pagament de la totalitat de despeses originades per les activitats subvencionades en el termini que es determine en cada convocatòria.

El compte justificatiu contindrà la següent documentació:

a) Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades, resultats obtinguts, període d'execució i data final de l'execució mitjançant el certificat de tècnic/a competent.

S'adjuntarà a aquesta memòria un reportatge fotogràfic, que podrà ser inclòs com a despesa elegible, en el qual es recullen totes i cadascuna de les actuacions subvencionades, amb la claredat, nitidesa i resolució adequada que permeta la seua identificació visual in situ.

En la convocatòria d'ajudes es podrà establir tant l'import màxim de la despesa elegible descrita com l'abast i paràmetres específics i tècnics del dit reportatge fotogràfic, de manera que permeta la seua inserció en la pàgina web de la Generalitat Valenciana i el seu possible ús en mitjans audiovisuals amb finalitats divulgatius.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, amb una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb identificació de la persona creditora, el document, el seu import, data d'emissió i data de pagament.

c) Certificació per part de la persona funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional de l'ajuntament beneficiari en què s'acredite:

c.1. Que les despeses especificades en la memòria econòmica responen de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada, són estrictament necessàries i han sigut efectivament efectuades i pagades.

c.2. Que s'ha complit la normativa de contractes del sector públic en vigor.

c.3. Que la inversió no ha sigut finançada de manera irregular per fonts nacionals o comunitàries diferents.

c.4. Que l'ajuntament es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, en les seues obligacions per reintegrament de subvencions que, si és el cas, se li hagen exigit, de conformitat amb el que determina l'article 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb el que es disposa en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la CV.

d) Compromís adoptat pel ple o, si escau, per la junta de govern local quan acredite tindre aquesta facultat delegada, o per la persona titular de l'alcaldia de la corporació amb la posterior ratificació del ple o de la junta en cas que tinga aquesta facultat delegada, en què s'especifique:

d.1. Compromís que durant els cinc anys següents a la data de pagament final es mantindrà l'adhesió al Pacte d'alcaldies pel clima i l'energia i no es realitzarà cap modificació que afecte les condicions de les actuacions subvencionades, llevat que la modificació comporte una millora en aquesta.

d.2. Compromís de realitzar durant, almenys, el citat període de cinc anys, accions de comunicació a la ciutadania en les quals es pose l'accent sobre els beneficis ambientals, amb especial esment a l'objectiu de desenvolupament sostenible 7, manifestat en el preàmbul de la present ordre de bases, i lligat a les actuacions dutes a terme amb les ajudes. Aquestes accions de comunicació podran dur-se a terme de la forma habitual com les realitze el consistori per a la visibilització de les seues actuacions, sense que això haja de comportar obligatòriament despeses afegides.

A més, sobre la base de l'article 2.1. de la Llei 2/2015, de 2 d'abril de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, s'estableix l'obligatorietat de donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, de conformitat amb els articles 6, 7 i 8 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, tal com indica l'article 8.4 de la Llei 2/2015, així com l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

e) Les despeses efectuades pels ajuntaments beneficiaris es justificaran mitjançant factures i documents de pagament, o documents de valor probatori equivalent, d'acord amb la normativa aplicable. Seran admissibles les despeses efectivament pagades amb anterioritat a la data límit establida en la convocatòria. Podran ser també subvencionables les actuacions executades en període anterior a la data de publicació de la convocatòria, el termini concret de la qual serà el fixat si escau en la convocatòria, període d'ampliació que no podrà ser superior als tres anys immediatament anteriors a la data de publicació de la convocatòria.

f) A la terminació de la instal·lació i realitzades les verificacions pertinents i, si és el cas, la inspecció inicial, s'emetrà un certificat d'instal·lació i/o certificat final d'obra, en el qual es farà constar que aquesta s'ha realitzat de conformitat amb el que s'estableix en la normativa aplicable, i d'acord amb la documentació tècnica. si és el cas, identificarà i justificarà les variacions que en l'execució s'hagen produït en relació amb el que es preveu en aquesta documentació.

g) Si és el cas, imprés de manteniment de tercers per a pagaments de la Generalitat Valenciana degudament emplenat.

2.3. El pagament de les ajudes s'efectuarà mitjançant transferència al compte bancari de l'ajuntament beneficiari indicada per aquest, prèvia justificació de la realització de l'actuació aprovada.

2.4. Totes les modificacions justificades (per raó d'eficiència energètica o impossibilitat tècnica), hauran de ser aprovades prèviament per resolució degudament motivada de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transició ecològica, per delegació expressa de la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, conforme a l'art. 160.4.c de la Llei 1/2015, a sol·licitud de l'Ajuntament beneficiari i es notificarà als beneficiaris. Transcorregut un mes des de la presentació de la sol·licitud de modificació sense resposta, la modificació es considerarà no acceptada.



Base setzena. Pèrdua o minoració i reintegrament de la subvenció

1. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si escau, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

2. Si la quantitat obtinguda en altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats juntament amb la concedida en la convocatòria és superior al cent per cent del cost de l'activitat, es procedirà, segons el cas, a la minoració o a la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció reconeguda.

3. Igualment, l'incompliment per l'ajuntament beneficiari dels requisits i condicions que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, així com la falta de justificació o la justificació insuficient de la subvenció concedida en el termini establit a aquest efecte, així com la concurrència d'altres causes recollides per l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

4. En els supòsits en què corresponga, s'incoarà el corresponent procediment de minoració o desistiment sense efecte de la subvenció, previ tràmit d'audiència i notificació a l'interessat, perquè puga al·legar el que estime pertinent en defensa del seu dret.

5. La resolució corresponent serà dictada per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de transició ecològica, que intervindrà per delegació expressa de la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, conforme a l'art. 160.4.c de la Llei 1/2015.

6. A més de l'incompliment dels requisits establits en aquestes bases reguladores, són causes de reintegrament de les subvencions les que preveuen les bases reguladores aprovades per aquesta ordre i les que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En cas de constatar-se que concorre alguna de les causes de reintegrament, s'iniciarà el procediment corresponent, que podrà donar lloc tant al reintegrament de les quantitats percebudes, com a l'exigència dels interessos legals des de la data de pagament de la subvenció fins que s'acorde la procedència del reintegrament, d'acord amb les previsions dels articles 37 a 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i dels articles 91 a 101 del reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.



Base dissetena. Règim sancionador

El règim sancionador s'aplicarà per la comissió d'infraccions administratives contemplades en la normativa bàsica estatal a aquells subjectes responsables d'aquestes i es regirà pel que es disposa en el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Base dihuitena. Seguiment i control

1. Els ajuntaments beneficiaris de les ajudes se sotmetran a controls administratius sobre el terreny, a posteriori i de qualitat, per la direcció general competent en matèria de transició ecològica i estaran igualment sotmesos a qualsevol altra actuació de comprovació i control financer que corresponga a la Intervenció General, de manera que hauran d'aportar tota la informació que els siga requerida en l'exercici d'aquestes actuacions, i també per altres organismes de control.

2. Els controls administratius s'efectuaran sobre totes les sol·licituds d'ajuda i de pagament.

2.1. Els controls administratius de les sol·licituds d'ajudes inclouran les següents comprovacions:

a) L'admissibilitat de l'ajuntament beneficiari.

b) Els criteris/requisits d'admissibilitat, els compromisos i altres obligacions que han de complir les actuacions per a les quals se sol·licita ajuda.

c) El compliment dels criteris de priorització de sol·licituds.

d) L'admissibilitat dels costos de l'operació.

2.2. Els controls administratius de les sol·licituds de pagament inclouran les següents comprovacions:

a) L'operació finalitzada en comparació amb l'operació per la qual es va concedir l'ajuda.

b) Els costos contrets i els pagaments realitzats.

3. Mitjançant els corresponents controls es comprovarà:

a) Que el resultat i la realitat de l'operació s'ajusta a la descripció efectuada en la sol·licitud d'ajuda, respecte de la qual s'haja concedit l'ajuda i al comprovat administrativament en la sol·licitud de pagament.



b) L'autenticitat de les despeses declarades. Per a això requerirà els justificants que estime oportuns i que permeten obtindre evidència sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

4. En els controls a posteriori podrà comprovar-se o requerir-se justificants que acrediten l'execució de les actuacions subvencionades, els càlculs de reducció d'emissions, absorció o compensació i l'absència de modificacions en els cinc anys següents al pagament final a l'ajuntament beneficiari, que afecte la seua naturalesa, les condicions de la seua execució o que menyscabe els seus objectius originals, llevat que s'ajuste al que s'estableix sobre les possibles millores previstes en la base quinzena. La direcció general competent en matèria de transició ecològica comprovarà, a través de tècniques de mostreig, els justificants que estime oportuns i que permeten obtindre evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, i per a això podrà demanar a l'ajuntament beneficiari la remissió dels justificants de despesa seleccionada.



Base dinovena. Protecció de dades de caràcter personal

1. La sol·licitud de les ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la Conselleria competent en matèria de transició ecològica. (https://agroambient.gva.es/es/registre-de-tractaments).



Base vintena. Informació i publicitat de la convocatòria d'ajudes

1. D'acord amb el que s'estableix en l'article 18 de la Llei 38/2003, general de subvencions, la conselleria competent en matèria de transició ecològica donarà d'alta la convocatòria i la seua resolució en la base de dades nacional de subvencions i en el portal de transparència de la Generalitat la informació indicada en l'article 9 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

2. Es publicarà en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de transició ecològica la informació referent a les ajudes, juntament amb les guies i instruccions que puguen dictar-se per a la seua sol·licitud i posterior justificació.



Segon. Convocatòria de les ajudes

Convocar per a l'exercici 2021 les ajudes en matèria de transició ecològica i energètica, que té per objecte establir els requisits i el procediment per a subvencionar, en règim de concurrència competitiva, dirigides als ajuntaments de municipis de la Comunitat Valenciana, per a dur a terme actuacions municipals destinades a la implantació i gestió d'instal·lacions de producció i autoconsum d'energia elèctrica mitjançant l'aprofitament i utilització d'energies netes renovables, d'acord amb les bases regulades en l'apartat anterior d'aquesta ordre i conforme a les següents condicions:

1. Finançament de les ajudes

1.1. Les subvencions es concediran amb càrrec a l'aplicació pressupostària 20211203060000442617S, dels pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2021.

1.2. Línia: S8661000, denominada Foment de les energies renovables en els sectors econòmics i entitats locals de la CV.

1.3. Import global màxim: 3.000.000,00 euros

2. Actuacions subvencionables

2.1. Seran actuacions subvencionables aquelles que, segons la base quarta de l'apartat anterior d'aquesta ordre, siguen executades pels ajuntaments de municipis de la Comunitat Valenciana d'acord amb l'objecte i àmbit d'actuació contemplat en la base primera i tercera de l'apartat anterior d'aquesta ordre i d'acord amb les condicions i requisits establits en la base quarta de l'apartat anterior d'aquesta ordre.



2.2. La potència instal·lada mínima de cada instal·lació serà d'almenys 10 kW, entenent com a tal aquella definida en la base segona de l'apartat anterior d'aquesta ordre.

2.3 2. Seran subvencionables aquelles actuacions que estiguen executades, pagades i operatives durant l'any de la publicació de la convocatòria d'ajudes. No obstant això, d'acord amb el que es disposa en la base novena de l'apartat anterior d'aquesta ordre, seran subvencionables les actuacions executades, pagades i operatives en els tres anys immediatament anteriors a la data de publicació de la convocatòria.



3. Tipus i quantia de les ajudes

3.1. Tipus de les ajudes

Les ajudes s'estructuren en tres línies sobre la base de criteri de població: nombre d'habitants del municipi, que s'establiran d'acord amb rangs de població, considerant com a referència les últimes xifres oficials de població dels municipis espanyols publicades per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), a la data de publicació d'aquesta ordre.

– Línia A: Municipis amb una població fins a 2.000 habitants, amb un import d'1.500.000 euros..

– Línia B: Municipis amb una població entre 2.001 habitants i 5.000 habitants, amb un import màxim d'1.000.000 d'euros.

– Línia C: Municipis amb una població des de 5.001 habitants, amb un import màxim de 500.000 euros.

Per a establir l'ordre de prelació en aquestes línies d'ajudes es consideraran els següents criteris:

1. En funció al nombre d'habitants, prioritzant de menor a major població.

2. En cas que es produïsca empat en la xifra oficial de població publicada per l'INE, es prioritzarà per ordre de data d'entrada de la sol·licitud d'ajuda telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana.

La dotació de la línia A es repartirà, fins al seu esgotament, entre els municipis que es troben inclosos en el rang de població de la línia A. Si la quantitat de l'ajuda assignada a l'esmentada línia excedeix la suma total d'imports d'actuacions subvencionables, el seu romanent passarà a engrossir l'import total d'ajudes destinades a la línia B, i si excedeix també aquesta línia B, el seu romanent passarà a la línia C, i d'aquesta manera fins a esgotar el pressupost assignat per a aquestes ajudes.

3.2. Quantia de les ajudes

S'estableixen els següents percentatges de la quantia de l'ajuda respecte a cost total de cada instal·lació per a cadascuna de les línies indicades en l'apartat anterior:

– Línia A: el tant per cent serà el 90 % del cost de cada instal·lació

– Línia B: el tant per cent serà el 80 % del cost de cada instal·lació

– Línia C: el tant per cent serà el 50 % del cost de cada instal·lació

Per raons d'eficàcia i eficiència administrativa, les actuacions susceptibles de ser subvencionades hauran de complir simultàniament les següents condicions:

a) L'import subvencionable de cada instal·lació haurà de ser com a mínim de 10.000,00 euros i l'import de l'ajuda total individual per a cada municipi no podrà superar 750.000,00 euros.

b) A fi d'establir el cost màxim per a cada instal·lació, s'estableix com a límit màxim de la ràtio: costos en euros/wat de potència elèctrica de cada instal·lació, en funció a la tecnologia i tipologia de la instal·lació emprada per a la seua generació, d'acord amb la següent taula:



4. Termini de presentació de la sol·licitud

El termini de presentació de sol·licituds serà de 15 dies des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

5. Forma de presentació de la sol·licitud.

5.1. Les sol·licituds i la documentació que les acompanya es presentaran de manera telemàtica mitjançant el corresponent model normalitzat disponible a través de la seu electrònica de la Generalitat, en la següent URL: http://www.gva.es/es/proc21904.

En cas que es vulga tramitar el procediment mitjançant representació, es podrà atorgar aquesta a través del Registre de Representants (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). L'accés al Registre de Representants per part dels representats pot realitzar-se utilitzant el segell electrònic d'entitat.

5.2. S'admetrà únicament una sol·licitud de subvenció per ajuntament sol·licitant, si bé aqueixa única sol·licitud podrà comprendre més d'una actuació dirigida a la generació d'energia elèctrica de fonts renovables en diferents ubicacions dins del territori del mateix municipi.



A la sol·licitud s'acompanyarà la documentació establida en el procediment.

5.3. La sol·licitud i els tràmits associats al procediment de concessió es presentaran telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat en la URL següent: http://www.gva.es/proc21904, ja que els sol·licitants són persones jurídiques, obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.



Si alguna entitat presenta la sol·licitud presencialment es requerirà l'interessat perquè la presente a través de la seu electrònica de la Generalitat. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada la presentació telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat.

5.4. Els requeriments als interessats s'efectuaran de manera telemàtica, així com les esmenes o les aportacions documentals posteriors a la presentació de la sol·licitud, que hauran de realitzar-se aquestes a través de la següent URL: http://www.gva.es/es/proc18536.

5.5. La presentació de la sol·licitud i documentació a aportar conjuntament amb aquesta serà conforme al que s'estableix en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la base onzena d'aquesta ordre.



5.6. La presentació de les sol·licituds comporta l'acceptació plena, per part de les entitats sol·licitants, de les bases i la convocatòria establides en aquesta ordre.

6. Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud

A la sol·licitud, amb caràcter general, s'acompanyarà la documentació que a continuació s'indica:

a) Acreditació de la representació de la persona signant de la sol·licitud.

b) Documentació que acredite l'adhesió de l'ajuntament sol·licitant al Pacte europeu de les alcaldies per al clima i l'energia, amb estratègia d'adaptació inclosa.

c) Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES).

d) Inventari d'emissions de referència de gasos d'efecte d'hivernacle del municipi per a fer el seguiment de l'efectivitat de les accions de mitigació.

e) Avaluació de riscos i vulnerabilitats derivats del canvi climàtic per a l'adaptació.

f) En el cas d'actuacions pendents, d'executar haurà d'acreditar-se la disponibilitat pressupostària o el compromís de l'habilitació pressupostària mitjançant la corresponent certificació de la intervenció de l'ajuntament sol·licitant, que es correspondrà amb el 100 % del cost de l'actuació.

g) Certificat de l'acord de l'òrgan de govern o delegació pel qual s'aprova la presentació de la sol·licitud de subvenció.

h) Certificació per part de la persona funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional de l'ajuntament corresponent acreditativa de:

– Representació de la persona signant de la sol·licitud per a sol·licitar l'ajuda.

– Acord de l'òrgan de govern de l'ajuntament pel qual s'aprova la presentació de la sol·licitud de subvenció.

– Elaboració i aplicació del Pla d'igualtat segons disposició addicional 7a TREBEP.

– Xifra oficial de població del municipi d'acord amb la base huitena, apartat primer.

– Titularitat del dret real de l'ajuntament sobre el sòl/sostre on se situe la instal·lació objecte de la subvenció.

– Que l'entitat local no està incursa en alguna de les circumstàncies recollides en els articles 13.2 i 3 de la Llei general de subvencions.



– Si a l'ajuntament se li han concedit altres ajudes de l'Administració de la Generalitat, o d'altres administracions entitats públiques o privades nacionals o internacionals, per a la mateixa actuació subvencionable, amb espeficicació de la quantia de la subvenció, la data de concessió i l'entitat atorgant, així com la identificació de l'actuació finançada o subvencionada.

i) Projecte subscrit per tècnic/a titulat/ada competent o document tècnic, si escau, d'acord amb la normativa aplicable, amb descripció clara i precisa de la instal·lació, de construcció i posada en servei de la instal·lació de generació d'energia de fonts renovables. Inclourà com a mínim els documents següents:

– Memòria descriptiva de l'obra d'instal·lació i dels seus diferents apartats (obra civil, muntatge mecànic, elèctric, instrumentació i control, així com equips informàtics de supervisió de funcionament en temps real i de telegestió), incloent-hi els antecedents, la relació de la normativa vigent aplicable i justificació del seu compliment, tant per als materials com per als equips utilitzats en la instal·lació així com el detall dels plans d'explotació, vida útil prevista per als seus components i plans de reposició, manteniment preventiu i correctiu, i altres apartats complementaris (com a adaptacions a la ubicació proposada, superfície ocupada, elements que la componen, capacitat màxima de producció d'energia, o identificació del punt de connexió a xarxa, si és el cas).



– Càlculs referits a dimensionament de la instal·lació, capacitat de producció i característiques dels elements que la componen.

– Plec de condicions tècniques i específiques, si és el cas.

– Pressupost total desglossat en les corresponents partides i unitats d'obra.

– Plans, incloent-hi el d'ubicació de la instal·lació mitjançant coordenades UTM (ETRS89 fus 30), els descriptius de l'obra civil i suports, els elèctrics, plans de detall i altres plans descriptius necessaris per a la correcta execució de les obres a realitzar.

– Documentació en matèria de prevenció de riscos laborals, d'acord amb la normativa aplicable.

– Model de gestió, una vegada finalitzada l'actuació, quant a manteniment i explotació.

j) Declaració o acord de l'òrgan de govern de l'ajuntament sol·licitant en què es compromet a continuar l'operació en funcionament durant la seua vida útil de les actuacions executades, les inversions sol·licitades de les quals com a elegibles siguen susceptibles de ser subvencionades.



k) Cost previst i finançament de cada actuació, ja siga amb fons propis o amb altres ajudes de subvencions, d'acord amb el que estableix l'article 19.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. Criteris de valoració

Per a establir l'ordre de prelació entre les línies d'ajudes i dins de cada línia, es consideraran els següents criteris:

1. En funció al nombre d'habitants del municipi, prioritzant als ajuntaments sol·licitants de menor a major població dels seus respectius municipis.

2. En cas que es produïsca empat en la xifra oficial de població publicada per l'INE, es prioritzarà per ordre de data d'entrada de la sol·licitud d'ajuda telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana.

La dotació de la línia A i del seu import màxim fixat en l'anterior apartat 3 es repartirà, fins al seu esgotament, entre els municipis que es troben inclosos en el rang de població de la línia A. Si la quantitat de l'ajuda assignada a l'esmentada línia excedira de la suma total d'imports d'actuacions subvencionables, el seu romanent passaria a engrossir l'import total d'ajudes destinades a la línia B, i si excedira també d'aquesta línia B, el seu romanent passaria a la línia C, i d'aquesta manera fins a esgotar el pressupost assignat per a aquestes ajudes.

8. Resolució i notificació

D'acord amb la base tretzena de les bases reguladores, la competència per a resoldre correspondrà a la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, conforme a l'art. 160.4.c) de la llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, si bé per delegació expressa la competència recaurà en la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de transició ecològica.

Aquesta resolució, que serà motivada i tindrà els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es notificarà mitjançant la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, que substituirà la notificació individual prevista en la legislació del procediment administratiu comú.



Les sol·licituds d'ajuda que no puguen ser ateses per haver-se adjudicat l'import global màxim de la convocatòria als ajuntaments amb menor nombre d'habitants segons dades oficials de l'INE seran desestimades, conforme al que s'estableix en l'article 39 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense perjudici del que s'estableix en aquestes bases en relació a la llista de reserva d'ajuntaments sol·licitants.



En la resolució de desestimació per falta de disponibilitat pressupostària es farà constar la incorporació i la posició del sol·licitant en la llista de reserva i les condicions que es deriven de la seua inclusió.

En la resolució de concessió de les ajudes figurarà com a mínim: ajuntament beneficiari, import màxim de l'ajuda, tipus d'ajuda, termini d'execució i les actuacions subvencionables. S'inclourà una llista de reserva amb les sol·licituds no ateses per falta de crèdit, perquè en cas que es produïsquen renúncies i/o revocacions de les subvencions concedides es puga fer atorgaments segons aquesta llista de reserva.



El termini màxim per a resoldre i notificar les sol·licituds de subvencions serà de sis mesos comptats a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que haja recaigut resolució expressa, podran entendre desestimades les seues pretensions per silenci administratiu en els termes previstos en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

9. Sol·licitud de pagament i justificació de les subvencions concedides

9.1. Sol·licitud de pagament

La sol·licitud de pagament de la subvenció, dirigida a la Direcció General de Transició Ecològica, podrà realitzar-se des de l'endemà de la resolució de reconeixement de la subvenció, sempre que l'actuació estiga executada. En tot cas, s'estableix com a data límit per a presentar la sol·licitud de pagament de la subvenció el 15 de novembre de 2021.



Per a presentar la sol·licitud de pagament de la subvenció s'haurà d'utilitzar el model i formularis adjunts habilitats en la Seu Electrònica de la Generalitat a la qual pot accedir-se des de la següent URL: http://www.gva.es/es/proc18536.

La no execució, no justificació i impagament de les actuacions en els terminis establits, implica el reintegrament de la subvenció efectivament concedida i pagada.

La direcció general competent en matèria de transició ecològica ostentarà les funcions d'autorització de pagaments, així com la pràctica dels controls necessaris.

Els ajuntaments beneficiaris hauran de justificar el compliment del convingut mitjançant la presentació del compte justificatiu de despeses i de pagament de la totalitat de despeses originades per les activitats subvencionades.

9.2. Justificació de la sol·licitud de pagament

Anirà acompanyada de la documentació indicada en la base catorzena, punt segon, de l'apartat anterior d'aquesta ordre, amb la següent concreció:

Les despeses efectuades pels ajuntaments beneficiaris es justificaran mitjançant factures i documents de pagament, o documents de valor probatori equivalent, d'acord amb la normativa aplicable. Només seran admissibles les despeses efectivament pagades durant el període comprés entre els tres anys immediatament anteriors a la publicació d'aquesta ordre i la data límit de 15 de novembre de 2021, inclusivament.

10. Protecció de dades de caràcter personal i transparència

10.1. La sol·licitud de les ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

10.2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament, publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de transició ecològica. En concret, la informació bàsica del tractament és la següent:

– Nom del tractament: ajudes en matèria de qualitat ambiental

– Identitat del responsable del tractament: persona titular de la sotssecretaria de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

– Finalitat del tractament: tramitació d'ajudes en matèria de qualitat ambiental i canvi climàtic.

– Exercici de dret: pot exercitar el dret d'accés, rectificació, supressió, limitació, oposició i portabilitat de les seues dades de caràcter personal de manera presencial o telemàtica, de conformitat amb el que preveuen l'enllaç següent: http://www.gva.es/es/proc19970

– Reclamacions: sense perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, qualsevol persona interessada té dret a presentar una reclamació en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades si considera que el tractament de dades personals que el concerneixen infringeix la normativa en matèria de protecció de dades. Pot obtindre informació més detallada en el següent enllaç: http://www. agroambient.gva.es/ és/registre-de-tractaments

10.3. Quan la persona sol·licitant o el seu representant legal aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, tindrà l'obligació d'informar-los de les següents qüestions:



– La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al seu tractament en l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els fins del procediment.

– La possibilitat que l'Administració realitze consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar, entre altres coses, la seua veracitat. Si aquesta consulta requereix autorització per llei per part de les persones les dades de les quals es consultaran, la persona sol·licitant o qui la represente legalment haurà d'haver recaptat aquesta autorització, que estarà disponible a requeriment de l'Administració en qualsevol moment.

– Del dret d'oposició que li assisteix al fet que l'Administració tracte les seues dades, i en aquest cas, haurà de comunicar aquesta oposició a l'Administració als efectes oportuns.

10.4. Les entitats beneficiàries han de complir el que s'estableix en l'article 2.1.d de la Llei 2/2015, de 2 d'abril de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte a l'obligatorietat de donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, de conformitat amb els articles 6, 7 i 8 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, tal com indica l'article 8.4 de la Llei 2/2015, així com l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i altres obligacions establides en la normativa en matèria de transparència.



11. Delegació

En la virtut de la present ordre, acorde delegar en la persona titular de la Direcció General de Transició Ecològica:

– La resolució de la concessió d'aquestes ajudes en totes les línies d'ajuda previstes.

– L'aprovació de les modificacions necessàries respecte a l'actuació subvencionable, posteriors a la viabilitat i a la presentació de la s sol·licituds, degudament justificades i necessàries per raons d'eficiència energètica i viabilitat tècnica.

– Totes les resolucions que hagen de dictar-se quant a la minoració o reintegrament d'aquestes ajudes.

12. Règim de recursos

Contra la resolució d'ajudes que es dicte, que posarà fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que va dictar la resolució, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos un recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime oportú.



Tercer. Publicació

Ordenar la publicació de les presents bases, juntament amb la convocatòria per a la sol·licitud de les ajudes, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Quart. Eficàcia

La present ordre tindrà efectes des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra la present ordre, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs conteciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 8 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici de la interposició del recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En tot cas, no podrà simultanejar-se la interposició del recurs de reposició amb el contenciós administratiu.



València, 20 de setembre de 2021.– La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollá Herera.

Mapa web