Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 15/2021, de 15 de setembre, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió d'ajudes a l'aqüicultura de la Comunitat Valenciana per a compensar les pèrdues patides a conseqüència de la pandèmia de Covid-19. [2021/9408]

(DOGV núm. 9179 de 22.09.2021) Ref. Base de dades 008681/2021






El passat 11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional la situació d'emergència de salut pública provocada per la Covid-19. La ràpida propagació, tant nacional com internacional, ha motivat la necessitat d'adoptar mesures urgents i contundents amb l'objectiu d'esmorteir l'impacte d'aquesta crisi sanitària sense precedents.

El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, va permetre la continuïtat de la producció en les explotacions aqüícoles com a part de la cadena de subministrament alimentari, però, al seu torn, va establir el tancament provisional d'una gran part dels principals compradors de productes pesquers com són l'hostaleria i restauració, la qual cosa va provocar l'enfonsament de la demanda de les produccions de les explotacions abans esmentades. Aquesta situació és més greu, si és possible, en la Comunitat Valenciana, ja que l'activitat turística és el principal motor econòmic i el tancament d'aquests establiments ha sumit els proveïdors en una crisi sense precedents.

En aquest context, la Unió Europea va publicar el Reglament (UE) 2020/560 del Parlament Europeu i del Consell de 23 d'abril de 2020, pel qual es modifiquen els reglaments (UE) 508/2014 i (UE) 1379/2013 en relació amb mesures específiques per a atenuar l'impacte del brot de Covid-19 en el sector de la pesca i l'aqüicultura. Aquesta modificació va afectar l'article 55 del Reglament (UE) 508/2014 per a habilitar la possibilitat que el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) poguera concedir ajudes per a compensar la suspensió temporal o la reducció de la producció i vendes a conseqüència del brot de covid-19.



D'acord amb aquesta modificació i la consegüent adaptació del Programa operatiu per a Espanya del FEMP 2014-2020, aquesta ordre estableix una línia d'ajudes destinades a compensar les pèrdues econòmiques derivades del brot de covid-19 per als operadors d'aqüicultura en la Comunitat Valenciana. Aquestes ajudes estan cofinançades per la Unió Europea a través del FEMP, conforme al que es preveu en la nova redacció de l'article 55 del Reglament (UE) 508/2014.

La Comunitat Valenciana té atribuïdes competències en ordenació del sector pesquer i aqüicultura, i correspon a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica la gestió de les ajudes comunitàries en aquesta matèria.

A aquestes bases, pel seu caràcter de subvenció, els és aplicable la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions en la redacció que en fa el Decret llei 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l'execució d'actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, així com la llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2021 i altra normativa de preceptiva aplicació.

Per tot això, en virtut de tot el que antecedeix, vistos els preceptes legals esmentats, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i altres normes de general i pertinent aplicació, havent complit els tràmits d'informe previ preceptiu de l'Advocacia General de la Generalitat i de la Intervenció Delegada, conforme a l'article 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions de la Generalitat, a l'empara del que es disposa en aquest article, en relació amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en les quals s'organitza l'Administració de la Generalitat, i el Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, i fent ús de les facultats que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Primer. Aprovació de les bases reguladores

Aprovar les bases reguladores per a la concessió d'ajudes a l'aqüicultura de la Comunitat Valenciana per a compensar les pèrdues patides a conseqüència de la pandèmia de Covid-19 que s'exposen a continuació:



Base primera. Objecte i àmbit

1. Aquesta ordre té per objecte establir les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió d'ajudes destinades a la compensació dels establiments d'aqüicultura de la Comunitat Valenciana per la suspensió temporal o la reducció de la producció i vendes que hagen tingut lloc entre el 14 de març i el 31 de juliol de 2020 a conseqüència del brot de Covid-19.

En funció de la disponibilitat pressupostària, podrà considerar-se un segon període per a la concessió d'aquestes ajudes, comprés entre l'1 d'agost i el 31 de desembre de 2020.

2. Aquestes ajudes estan regulades en l'article 55.1.b del Reglament (UE) núm. 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP), modificat pel Reglament (UE) núm. 2020/560 de mesures específiques per a atenuar l'impacte del brot de Covid-19 en el sector de la pesca i l'aqüicultura.

3. Per a la consecució d'aquest objectiu l'ajuda s'articula en la prioritat 2, objectiu 4, mesura 5:



Prioritat/objectiu/mesura Art. R(UE.508/2014

2.4.5 Mesures de salut pública. Covid-19 55.1.b







Base segona. Persones beneficiàries

1. Podran ser beneficiàries de les ajudes, sense perjudici de reunir els altres requisits establits en aquesta ordre, les persones físiques, jurídiques, i les entitats sense personalitat jurídica, que siguen titulars inscrites en el Registre d'establiments d'aqüicultura de la Comunitat Valenciana, l'activitat de les quals s'haja vist afectada per la Covid-19 i que hagen tingut activitat almenys des del 14 de març de 2019. Únicament es podrà presentar una sol·licitud per beneficiari, independentment del nombre d'instal·lacions que posseïsca. En aqueix cas, aquesta sol·licitud reflectirà la disminució d'ingressos de totes les instal·lacions en conjunt.

2. S'entendrà que l'activitat s'ha vist afectada per la Covid-19 quan la disminució d'ingressos en el període de referència de 2020 siga d'almenys un 20 % en relació amb els ingressos mitjans dels períodes anteriors d'acord amb el mètode de càlcul establit en la base cinquena.



3. Quan els sol·licitants de les ajudes siguen comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'agrupació de persones físiques o d'entitats públiques o privades, mancades de personalitat jurídica, hauran de nomenar un representant o apoderat únic amb poders bastants per a complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponga a l'agrupació. En la sol·licitud d'ajuda, així com en la resolució de concessió, hauran de fer-se constar els compromisos d'execució assumits per cadascun dels membres de l'agrupació, així com l'import de la subvenció a aplicar per cadascun d'ells. Aquesta no podrà dissoldre's fins que no haja transcorregut el termini de prescripció previst en els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. No podran obtindre la condició de beneficiàries de les ajudes les persones o entitats que es troben incurses en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 10. 1 i 3 del Reglament (UE) núm. 508/2014, de 15 de maig, de 2014, no seran admeses en els termes i durant els terminis d'inadmissibilitat establits en el Reglament Delegat (UE) 2015/288, de la Comissió, de 17 de desembre de 2014, pel qual es complementa el Reglament (UE) núm. 508/2014, de 15 de maig, pel que fa al període de temps i les dates en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds i en el Reglament Delegat (UE) 2015/2252, de la Comissió, de 30 de setembre de 2015, pel qual es modifica el Reglament Delegat (UE) 2015/288 pel que fa al període d'inadmissibilitat de les sol·licituds d'ajuda del Fons Europeu Marítim i de Pesca, les sol·licituds d'ajuda presentades per operadors que es troben en algun dels següents supòsits:



a) haver comés una infracció greu conformement a l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008, de 29 de setembre, de 2008, pel qual s'estableix un sistema comunitari per a previndre, descoratjar i eliminar la pesca il·legal, no declarada i no reglamentada, es modifiquen els reglaments (CEE) núm. 2847/93, (CE) núm. 1936/2001 i (CE) núm. 601/2004, i es deroguen els reglaments (CE) núm. 1093/94 i (CE) núm. 1447/1999, o a l'article 90, apartat 1, del Reglament núm. 1224/2009, de 20 de novembre, pel qual s'estableix un règim comunitari de control per a garantir el compliment de les normes de la política pesquera comuna.

b) haver estat involucrats en l'explotació, gestió o propietat de vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió contemplada en l'article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, de 29 de setembre, de 2008, o de vaixells que enarboren el pavelló de països considerats tercers països no cooperants segons s'estableix en l'article 33 d'aquest reglament;

c) haver comés infraccions greus de la PPC definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell.



d) haver comés algun dels delictes establits en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE, de 19 de novembre, del Parlament Europeu i el Consell, relativa a la protecció del medi ambient mitjançant el dret penal, quan es presente una sol·licitud d'ajuda conformement al títol V, capítol II, del Reglament (UE) núm. 508/2014, de 15 de maig, de 2014.

e) haver comés frau en el marc del FEP o del FEMP.

El compliment d'aquests criteris d'admissibilitat haurà de mantindre's durant tot el període d'execució de l'operació i durant un termini de cinc anys després de la realització del pagament final al beneficiari.



6. Els beneficiaris hauran de complir amb la norma sobre integració de persones amb discapacitat o, si és el cas, l'exempció, d'acord amb el que es disposa en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat.



7. Les ajudes previstes en aquesta ordre únicament podran ser concedides a empreses que no estaven en situació de crisi a 31 de desembre de 2019, encara que amb data posterior hagen adquirit tal condició.



Base tercera. Òrgans competents.

1. La instrucció del procediment correspondrà a la secció de pesca marítima de la direcció territorial de la conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura en l'àmbit territorial de la qual estiga situada la instal·lació, que podrà realitzar d'ofici totes les actuacions que estime necessàries amb vista a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals haja de formular la proposta de resolució.



2. Es delega en el director general competent en pesca marítima la resolució i concessió de les ajudes.

3. Es delega en el director general competent en pesca marítima la resolució sobre el pagament de l'ajuda.



Base quarta. Marc normatiu

A més de per aquestes bases reguladores, les ajudes regulades en aquesta ordre es regiran pel que es disposa en el Reglament (UE) núm. 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP), modificat pel Reglament (UE) 2020/560 del Parlament Europeu i del Consell de 23 d'abril de 2020, en relació amb mesures específiques per a atenuar l'impacte del brot de covid-19 en el sector de la pesca i l'aqüicultura, el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca (RDC), el Programa operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca, aprovat per Decisió d'execució de 13 de novembre de 2015 i altra normativa comunitària aplicable, així com per la legislació de procediment administratiu comú vigent, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el seu reglament, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, de la Generalitat Valenciana i resta de disposicions de general aplicació.





Base cinquena. Intensitat i quantia de les ajudes

1. L'import màxim de l'ajuda serà del 50 % de la disminució d'ingressos, per establiment d'aqüicultura, patida a causa de la covid-19, amb un límit de 200.000 € per beneficiari pel conjunt d'establiments dels quals siga titular en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



2. La disminució d'ingressos es calcularà com la diferència d'ingressos en el període de referència de 2020 respecte als ingressos mitjans per al mateix període en els tres anys anteriors (2017, 2018 i 2019). En el cas d'empreses de nova creació, hauran d'haver tingut activitat durant almenys l'any anterior (2019) i la comparativa es realitzarà conformement a 2019. Per al càlcul de la pèrdua d'ingressos, cal tindre en compte que la causa és la covid-19, per la qual cosa s'ha d'eliminar qualsevol altre incident, tant extern com intern a l'empresa, ocorregut durant el mateix període de referència.

3. La justificació de les pèrdues s'acreditarà mitjançant un certificat emés per un auditor de comptes inscrit en el ROAC que acredite la disminució d'ingressos en euros i volum de producte de l'empresa amb motiu de la Covid-19 en el període de referència establit en la base primera respecte al mateix període dels tres exercicis anteriors (o únicament 2019 si l'empresa és de nova creació). En aquest certificat es farà constar que aquesta disminució supera el 20 % respecte a la mitjana dels anys anteriors.



Base sisena. Compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes establides en la present ordre seran compatibles amb qualsevol altra ajuda concedida per a la mateixa finalitat i període, per altres administracions públiques o per entitats públiques o privades, sempre que la seua acumulació no supere la quantia de les pèrdues declarades.

2. L'import de l'ajuda concedida no podrà ser en cap cas de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, supere la quantia de les pèrdues declarades.



Base setena. Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries quedaran obligades a sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l'òrgan gestor de la subvenció. Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. A més hauran de complir amb les següents obligacions:

a) Facilitar totes les dades i informació, en qüestions relacionades amb les subvencions concedides, que requerisca l'òrgan instructor del present procediment.

b) Comunicar al servei responsable de la tramitació, la sol·licitud o obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.

c) Complir les obligacions de transparència establides en la legislació bàsica, de conformitat amb el que es disposa en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, en cas d'haver percebut durant un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 10.000 euros. En concret, hauran d'anunciar en la seua pàgina web, si la tingueren, l'obtenció d'aquesta subvenció.

d) Sotmetre's a les actuacions de control financer previstes en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015 i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control.

e) Conservar els documents justificatius relacionats amb les despeses subvencionades pel FEMP durant un termini de dos anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en els quals estiguen incloses les despeses de l'operació d'acord amb el que s'estableix en l'article 140 del Reglament (UE) número 1303/2013.

f) Reintegrar, si és el cas, les quantitats percebudes, així com l'interés de demora corresponent en els termes previstos en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.





Base huitena. Procediment de concessió

1. El procediment de concessió de les ajudes previstes en aquestes bases reguladores es tramitarà dins dels crèdits destinats a aquestes.



2. Les ajudes es concediran en règim de concurrència competitiva.



3. Atesa la naturalesa d'aquestes ajudes, dirigides a pal·liar els danys produïts per unes circumstàncies extraordinàries sense antecedents previs, no es procedirà a la priorització ni valoració de les sol·licituds.

4. Si el crèdit consignat en la present convocatòria és suficient per a atendre les sol·licituds presentades, l'ajuda es concedirà en la seua intensitat màxima. En cas contrari, es procedirà a la realització d'un prorrateig de l'import global màxim en funció de les quantitats d'ajuda sol·licitades i, per tant, de les pèrdues patides.



Base novena. Instrucció del procediment

1. La secció de pesca marítima realitzarà les verificacions necessàries per a comprovar que és correcta la documentació presentada i que el beneficiari compleix amb els requisits establits en les presents bases reguladores per a la concessió de l'ajuda econòmica que li puga correspondre.

2. En el cas que la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s'hi adjunten els documents preceptius, es requerirà a l'interessat perquè, en un termini de deu dies, esmene la falta o hi adjunte els documents, amb la indicació que si així no ho fera, se'l tindrà per desistit de la seua petició, amb una resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 21, apartat 1, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 3. En el cas de no ser acceptada la sol·licitud de l'interessat o existisca incompliment d'algun requisit, la secció de pesca marítima, abans d'elevar la seua proposta, donarà tràmit d'audiència a l'interessat, i li concedirà un termini de deu dies perquè al·legue el que considere convenient, d'acord amb el que s'estableix en l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.



3. El director territorial de la conselleria competent en matèria de pesca marítima i aqüicultura, vist l'informe de la secció de pesca marítima, remetrà l'expedient complet juntament amb la proposta corresponent a la direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura, a l'efecte d'emetre la resolució que siga procedent en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.



Base desena. Comissió d'avaluació

1. Les sol·licituds que complisquen amb els requisits exigits en aquesta ordre i en la corresponent convocatòria seran avaluades per una comissió d'avaluació, creada a aquest efecte, composta pel subdirector general de Pesca que la presidirà, el cap del Servei d'Ordenació del Sector Pesquer i el cap de Secció d'Ordenació Pesquera en qualitat de vocals, i actuarà, a més, un d'ells com a secretari.

2. En cas d'absència se substituiran aquests membres pels tècnics adscrits a la conselleria competent en pesca marítima que seran designats pel director general competent en matèria de pesca marítima i aqüicultura.

3. Aquesta comissió d'avaluació ajustarà el seu funcionament a les previsions establides per als òrgans col·legiats en el capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

4. La comissió d'avaluació podrà sol·licitar tots els informes, dades i documents que estime convenients per a resoldre els dubtes que es presenten i prendre els acords necessaris.

5. La comissió d'avaluació elevarà la proposta de resolució definitiva a l'òrgan competent per a la seua resolució en el termini màxim de 15 dies. En la proposta de resolució s'expressarà la relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de la subvenció i la seua quantia, així com, i de manera expressa, la desestimació de la resta de sol·licituds, així com aquelles sol·licituds que hagueren sigut inadmeses a tràmit.



Base onzena. Resolució

1. El director general competent en pesca marítima resoldrà el procediment de concessió en el termini de quinze dies des de la data d'elevació de la proposta de resolució definitiva per part de la comissió d'avaluació, i d'acord amb el que es preveu en la legislació de procediment administratiu comú vigent.

2. Mitjançant una resolució s'acordarà tant l'atorgament de les ajudes, com la desestimació i la no concessió, per inadmissió, denegació, desistiment, renúncia al dret o la impossibilitat material sobrevinguda. La resolució serà motivada en cas de desestimació i en els quals així ho exigisca la llei.



Base dotzena. Notificació

1. La resolució serà notificada als interessats de conformitat amb el que es disposa en la legislació de procediment administratiu comú vigent.

2. El termini màxim per a dictar i notificar aquesta resolució serà de tres mesos a comptar des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. El transcurs d'aquest termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució legitima els interessats per a entendre desestimada per silenci administratiu la seua sol·licitud.

3. La resolució de les ajudes posa fi a la via administrativa, i contra aquesta es podrà interposar amb caràcter potestatiu i en el termini d'un mes un recurs de reposició davant la persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural, de conformitat amb el que es disposa en la legislació de procediment administratiu comú vigent. El recurs contenciós administratiu es podrà interposar directament, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció, en el termini de dos mesos quan es tracte de resolució expressa o de sis mesos quan es tracte de desestimació per silenci administratiu. Tot això sense perjudici de la possibilitat d'interposar qualsevol altre recurs que s'estime procedent.





Base tretzena. Justificació i sol·licitud de pagament

1. Atesa la naturalesa d'aquestes ajudes, el càlcul de les quals s'estableix en funció de les pèrdues econòmiques produïdes a conseqüència del brot de covid-19 durant un període anterior a la presentació de la sol·licitud d'ajuda, i la justificació de les quals s'acredita en la fase d'instrucció mitjançant el certificat emés per un auditor de comptes inscrit en el ROAC, la sol·licitud de pagament es presentarà de manera simultània amb la sol·licitud d'ajuda, en el mateix formulari referit en l'article 10.



Base catorzena. Pagament de l'ajuda

1. La secció de pesca marítima de la direcció territorial de la conselleria competent en pesca marítima, analitzarà i verificarà la documentació presentada amb la sol·licitud de pagament.

2. Si la documentació presentada fora incompleta o continguera errors corregibles, es requerirà als sol·licitants perquè, en el termini de 10 dies hàbils, i d'acord amb la legislació de procediment administratiu comú vigent, esmenen la falta o hi adjunten els documents preceptius, amb l'advertiment que si no ho feren se'ls tindrà per desistits de la seua sol·licitud de pagament d'acord amb l'esmentada legislació de procediment administratiu comú vigent i els efectes previstos en aquesta.



3. En el cas de no ser acceptada la sol·licitud de cobrament de l'interessat, o existisca incompliment de requisits, la secció de pesca marítima, abans d'elevar la seua proposta, donarà tràmit d'audiència a l'interessat, i se li concedirà un termini de 10 dies perquè al·legue el que considere convenient, d'acord amb el que s'estableix en la legislació de procediment administratiu comú vigent.

4. El director territorial de la conselleria competent en pesca marítima, vist l'informe de la secció de pesca marítima, remetrà la sol·licitud de pagament i la documentació corresponent, juntament amb la proposta de resolució, a la direcció general competent en pesca marítima, a l'efecte d'emetre la resolució que siga procedent.

5. Les propostes de pagament no creen cap dret a favor del beneficiari proposat enfront de l'Administració.



Base quinzena. Reintegrament

1. Serà procedent el reemborsament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, en els casos previstos en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Els procediments de reintegrament de subvencions es regiran pel que es disposa en l'article 42 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

3. El director territorial de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural iniciarà el procediment de reintegrament de la subvenció i s'instruirà un expedient, amb audiència prèvia de l'interessat, de devolució d'ajudes.

4. Una vegada tramitat el procediment de reintegrament, el director territorial enviarà l'expedient, amb la proposta que corresponga, al director general competent en matèria de pesca marítima i aqüicultura, per a la seua resolució.



Base setzena. Pèrdua o minoració de l'ajuda

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats, podran donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si escau, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.



Base dissetena. Actuacions de comprovació, control i inspecció de les ajudes

1. L'òrgan concedent de les ajudes té la facultat per a realitzar els controls que considere necessaris per a comprovar les dades que justifiquen l'atorgament de l'ajuda i inspeccionar les actuacions per a comprovar que es compleix el destí de les ajudes, els requisits i els compromisos establits en aquestes bases reguladores i la normativa sobre controls que regula les ajudes finançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca. A més, d'acord amb el que s'estableix en la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i en l'article 4 de la Llei 40/2015, d'octubre, l'òrgan gestor podrà verificar aquelles dades manifestades per les persones interessades amb la finalitat de comprovar l'exactitud d'aquestes. La potestat de verificació implica l'accés a la informació que consta en la Base de Dades Nacional de Subvencions: consulta de concessions i ajudes i consulta d'inhabilitacions, i en el Registre Nacional de Sancions Greus de la Política Pesquera Comuna.



Els controls es realitzaran d'acord amb el pla de controls establit per l'OIG (Òrgan Intermedi de Gestió) per a les ajudes finançades pel FEMP.

2. L'exercici d'aquestes funcions d'inspecció i control inclou les actuacions dirigides a la prevenció i detecció de frau, d'acord amb el que s'estableix en els reglaments (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i (UE) 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014.

Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de qualsevol de les convocatòries per a la concessió d'ajudes objecte d'aquestes bases, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest servei en l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/comunicacionsnca.aspx, en els termes establits en la Comunicació 1/2007, de 3 d'abril, de l'esmentat servei.



3. D'acord amb l'article 46.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, la negativa a complir l'obligació de les persones beneficiàries o tercers a prestar col·laboració i facilitar documentació que els siga requerida en l'exercici d'aquestes funcions d'inspecció i control es considerarà resistència, excusa, obstrucció o negativa, i per tant, causa de revocació i reintegrament, si és el cas, de l'ajuda, sense perjudici de les sancions que puguen correspondre.



Base dihuitena. Responsabilitats i règim sancionador

El règim de responsabilitats, infraccions i sancions aplicable és el previst en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Base dinovena. Protecció de dades de caràcter personal

1. La gestió d'aquestes ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'agricultura. En concret, la informació bàsica del tractament és la següent:



Nom del tractament: ajudes a la pesca del Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

Identitat del responsable del tractament: persona titular de la sotssecretaria de la conselleria competent en matèria d'agricultura.

Finalitat del tractament: recopilació i tractament de dades necessàries per a la gestió financera, seguiment, auditoria i avaluació del Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP) que han de ser posades a la disposició de les autoritats de gestió, certificació i d'auditoria.

Exercici de dret: pot exercir el dret d'accés, rectificació, supressió, limitació, oposició i portabilitat de les seues dades de caràcter personal de manera presencial o telemàtica de conformitat amb el que preveu l'enllaç següent: http://www.gva.es/es/proc19970.

Reclamacions: sense perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, qualsevol persona interessada té dret a presentar una reclamació en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades si considera que el tractament de dades personals que el concerneixen infringeix la normativa en matèria de protecció de dades.

Pot obtindre informació més detallada en el següent enllaç: http://www.agroambient.gva.es/ es/ registre-de-tractaments



Base vintena. Informació, publicitat i transparència

1. L'acceptació per part de les persones beneficiàries del finançament de les ajudes regulades en la present ordre, implica l'acceptació de la seua inclusió en la llista d'operacions que serà publicada per l'autoritat de gestió de conformitat amb l'article 119, apartat 2, del Reglament (UE) número 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca.



2. En compliment de l'article 3 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, de l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana i de l'article 18 de la Llei general de subvencions, les entitats beneficiàries d'una subvenció hauran de complir les següents obligacions de transparència:



a). En el cas d'entitats que perceben, durant el període d'un any, ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 euros o quan, almenys, el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, sempre que arriben com a mínim a la quantitat de 5.000 euros, hauran de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre. En particular, hauran de publicar en els termes previstos en els principis generals de l'article 5 d'aquesta llei la informació institucional i organitzativa de l'article 6 i l'econòmica i pressupostària de l'article 8 d'aquesta.

b). En el cas d'entitats que perceben, durant el període d'un any, ajudes o subvencions, de l'administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, per import superior a 10.000 euros, hauran de donar l'adequada publicitat a aquesta, indicant almenys l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionada. La difusió d'aquesta informació es realitzarà preferentment a través de les corresponents pàgines web. En cas que no disposen de pàgina web on realitzar aquesta publicitat, podran complir amb aquesta obligació a través del portal que pose a la seua disposició l'òrgan concedent. Per a això, durant el període de justificació de l'ajuda concedida haurà de comunicar-lo a l'entitat concedent perquè li done publicitat en la web corresponent.

Sense perjudici de les obligacions previstes en els anteriors apartats, tots els beneficiaris de la subvenció hauran de donar l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguen objecte de subvenció, i incloure el logotip de la Generalitat Valenciana en mitjans de difusió com ara cartells, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals i en qualsevol altre mitjà de publicitat que es realitze de l'activitat subvencionada.



Base vint-i-unena. Requisits de notificació, comunicació o exempció



D'acord amb el que s'estableix en l'article 8.2 del Reglament (UE) núm. 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, els articles 107, 108 i 109 del TFUE no seran aplicables als pagaments efectuats pels estats membres en virtut de, i de conformitat amb aquest reglament dins de l'àmbit de l'article 42 del TFUE, i per tant no són aplicables als pagaments de les ajudes previstes en les presents bases reguladores establides de conformitat amb l'article 55 del Reglament (UE) núm. 508/2014.





Segon. Convocatòria de les ajudes

Convocar, per a l'exercici 2021, les ajudes a l'aqüicultura de la Comunitat Valenciana per a compensar les pèrdues patides a conseqüència de la pandèmia de Covid-19, que es regiran per les bases establides en l'apartat anterior, i conforme a les següents condicions:





1. Finançament de les ajudes.

Les ajudes regulades en la present ordre estan cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) i la Generalitat Valenciana; la contribució del Fons Europeu Marítim i de Pesca és del 75 %, corresponent el restant 25 % a la Generalitat Valenciana.

Les ajudes es concediran amb càrrec a la disponibilitat pressupostària de l'aplicació 12.02.01.0000.71410.4, línia S8679000, «Suport covid-19, aqüicultura», dels pressupostos generals de la Comunitat Valenciana per a l'any 2021, dotada amb un import global màxim d'1.000.000 euros.



2. Forma i termini de presentació de les sol·licituds.

El termini per a la presentació de sol·licituds serà d'un mes a partir de l'endemà de la publicació de la present ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i no seran admeses a tràmit les sol·licituds que es presenten fora d'aquest termini, i es resoldrà la inadmissió d'aquestes, que haurà de ser notificada als interessats en els termes previstos en els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com els sol·licitants que, encara que no estiguen obligats a això, opten per aquesta via, presentaran la sol·licitud en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana en la següent URL http://www.gva.es/es/ proc21670. En aquesta URL estarà disponible el model de sol·licitud.

Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic hauran d'anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, pertoque. Per a la tramitació telemàtica s'haurà de disposar de signatura electrònica avançada, amb un certificat admés per la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es). Si no es disposa de signatura electrònica avançada, haurà d'acudir-se a la representació a través d'una persona que sí que dispose d'aquesta, i acreditar-ne la representació.

Aquelles persones no obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics presentaran les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta preferentment en els registres de la direcció territorial de la conselleria competent en pesca i aqüicultura en l'àmbit territorial de la qual tinguen situada la instal·lació, podent-se presentar també en qualsevol dels registres previstos en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.

L'òrgan gestor d'aquest procediment està autoritzat per a procedir a la consulta de la següent informació:

– Consulta de dades de la Tresoreria General de la Seguretat Social, relatives al compliment de les seues obligacions econòmiques amb aquesta.

– En el cas de persones físiques, consulta d'inexistència d'antecedents penals.

– Consulta al registre públic concursal.

No obstant això, si l'interessat desitja oposar-se a això, és imprescindible que indique la informació concreta a la consulta de la qual s'oposa i els motius que ho justifiquen. Si s'oposa queda obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.

L'òrgan gestor del procediment ha d'estar autoritzat per l'interessat per a poder consultar dades de:

Consulta de dades de l'Agència Estatal d'Administració Tributària relatives al compliment d'obligacions fiscals amb aquesta.

– Consulta de dades de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana relatives al compliment d'obligacions fiscals amb aquesta.

– Consulta de les dades d'identitat (VALNIF) davant l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

En cas contrari, l'interessat haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

El formulari de sol·licitud incorpora les següents declaracions responsables que hauran de ser subscrites en qualsevol cas pels sol·licitants. Aquestes declaracions hauran de ser individualitzades per a cadascun dels membres en cas de les comunitats de béns o altres agrupacions sense personalitat jurídica, i no podran accedir a l'ajuda quan algun d'ells es trobe incurs en alguna de les circumstàncies esmentades:

a) Complir els requisits exigits per a obtindre la condició de persona beneficiària i comprometre's a aportar la documentació exigida en les bases reguladores.

b) No estar incurs en cap de les prohibicions establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



c) No haver comés una infracció greu o delicte o frau o haver participat en l'explotació, gestió o propietat de vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells de la Unió que practiquen pesca il·legal, no declarada i no reglamentada (INDNR), en els termes i terminis establits en l'article 10 del Reglament (UE) núm. 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca.

d) Complir la normativa d'integració laboral de persones amb discapacitat conforme al Decret 279/2004, de 17 de desembre.

e) Comunicar qualsevol variació que afecte les dades i documentació entregada a l'Administració en el context de tramitació d'aquesta ajuda.

f) Facilitar en tot moment la realització dels controls necessaris per a comprovar la correcta concessió de l'ajuda.

g) No trobar-se en situació de crisi a 31 de desembre de 2019, encara que amb data posterior s'haja adquirit tal condició.

h) Informar a les persones de les quals aporte dades o documentació en aquest procediment de:

– La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per a tractar-les en l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els fins del procediment.

– La possibilitat que l'Administració realitze consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar, entre altres punts, la seua veracitat.

– Del dret d'oposició que els assisteix al fet que l'Administració tracte les seues dades, i en aquest cas, hauran de comunicar aquesta oposició a l'Administració als efectes oportuns.

Així mateix, declare que en el cas que aquesta consulta requerisca per llei l'autorització de la persona les dades de la qual es consultaran, dispose d'aquesta autorització, que estarà disponible a requeriment de l'Administració en qualsevol moment.

A més, els sol·licitants han de declarar si s'han obtingut subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat i, en cas que hagen sigut sol·licitades altres subvencions o ajudes procedents de qualssevol administració o ens públic o privat, nacional o internacional, haurà d'especificar-s'hi.



Mitjançant la presentació de la sol·licitud el sol·licitant manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades recollides en aquesta i en la documentació que s'adjunta són verídiques i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, i queda a la disposició de la Generalitat per a les comprovacions, controls i inspeccions posteriors que s'estimen oportunes, inclòs l'acarament de les còpies aportades per a la qual cosa podrà requerir-se l'exhibició del document original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques.



3. Documentació que ha d'adjuntar-se a la sol·licitud.

Els sol·licitants hauran d'aportar, junt amb la sol·licitud degudament emplenada, la següent documentació:

a) En el cas de representants, documentació acreditativa de la representació que ostente la persona que compareix en lloc del sol·licitant.



b) En el cas de persones jurídiques: documentació acreditativa de la vàlida constitució i inscripció registral, si escau, i acreditació de la representació del signant de la sol·licitud. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica, documentació acreditativa del nomenament d'un representant o apoderat únic de l'entitat, amb poders bastants per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'entitat. Així mateix, es faran constar els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'entitat i la quota de participació en l'entitat de cadascun d'ells.

c) El sol·licitant indicarà en la sol·licitud el codi IBAN d'un compte bancari, en el qual figure com a titular, per al pagament de l'ajuda. En cas de ser un nou perceptor o que el compte no es trobe d'alta en la base de dades de domiciliació de pagaments del Sistema Comptable de la Generalitat (CONTAG) s'haurà de presentar el model de domiciliació bancària establit per l'Ordre 18/2011, de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula la comprovació i el procediment de registre de comptes bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'Administració de la Generalitat.

d) Certificat emés per un auditor de comptes inscrit en el ROAC que acredite la disminució d'ingressos en euros i volum de producte de l'empresa amb motiu de la covid-19 en el període de referència establit en l'article 1.1 respecte al mateix període dels tres exercicis anteriors (o únicament 2019 si l'empresa és de nova creació). En aquest certificat es farà constar que aquesta disminució supera el 20 % respecte a la mitjana dels anys anteriors.

e) En el cas de persones jurídiques o persones físiques que s'oposen a la consulta per part de l'òrgan gestor en el Registre Central de Penats: certificat d'antecedents penals.



4. Criteris de valoració de sol·licituds

Es tindrà en compte el que s'estableix en la base huitena de l'apartat anterior.

Les ajudes es concediran fins a esgotar l'import màxim de la dotació econòmica prevista per a la convocatòria.



5. Resolució

El director general competent en pesca marítima resoldrà el procediment de concessió en el termini de quinze dies des de la data d'elevació de la proposta de resolució definitiva per part de la comissió d'avaluació, i d'acord amb el que es preveu en la legislació de procediment administratiu comú vigent.

Mitjançant una resolució s'acordarà tant l'atorgament de les ajudes, com la desestimació i la no concessió, per inadmissió, denegació, desistiment, renúncia al dret o la impossibilitat material sobrevinguda. La resolució serà motivada en cas de desestimació i en els quals així ho exigisca la llei.



6. Notificació

La resolució serà notificada als interessats de conformitat amb el que es disposa en la legislació de procediment administratiu comú vigent.

El termini màxim per a dictar i notificar aquesta resolució serà de tres mesos a comptar des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. El transcurs d'aquest termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució legitima els interessats per a entendre desestimada per silenci administratiu la seua sol·licitud.



7. Recursos

La resolució de les ajudes posa fi a la via administrativa, i poden interposar-se contra aquesta amb caràcter potestatiu i en el termini d'un mes un recurs de reposició davant la persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural, de conformitat amb el que es disposa en la legislació de procediment administratiu comú vigent. El recurs contenciós administratiu es podrà interposar directament, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció, en el termini de dos mesos quan es tracte de resolució expressa o de sis mesos quan es tracte de desestimació per silenci administratiu. Tot això sense perjudici de la possibilitat d'interposar qualsevol altre recurs que s'estime procedent.





Tercer. Publicació

Ordenar la publicació de les presents bases juntament amb la convocatòria per a la sol·licitud de les ajudes en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Quart. Eficàcia

La present ordre farà efecte l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra la present ordre, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament un recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





València, 15 de setembre de 2021



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

MIREIA MOLLÀ HERRERA





Mapa web