Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 10 de setembre de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 32/16-AIA Figueroles. [2021/9176]

(DOGV núm. 9179 de 22.09.2021) Ref. Base de dades 008693/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Figueroles



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 32/16-AIA Figueroles.



«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 32/16-AIA.

Títol: autorització ambiental integrada per a una indústria de fabricació de taulells rajoles ceràmiques.

Promotor: Actual Cerámicas, SL.

Autoritat substantiva: Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental (expedient 035/16 IPPC).

Localització: ctra. Castelló-Llucena, km 31,2 del terme municipal de Figueroles (Castelló).



Descripció del projecte.

Com a antecedent, la documentació aportada indica que la indústria va obtindre llicència d'activitat aprovada per l'Ajuntament de Figueroles, el 13 de novembre de 2002, a favor d'Omecer, SL, per a una fàbrica de taulell ceràmic en ctra. Castelló-Llucena, km 31 a Figueroles (Castelló).

Es tracta de l'explotació d'una fàbrica de producció de rajoles ceràmiques existent que reprén la producció. L'activitat principal de l'empresa és la de fabricació de taulells i paviments ceràmics per monococció. Les naus existeixen i es condicionaran per a tornar a ser utilitzades, i es realitzarà el procés productiu a l'interior.

La parcel·la compta amb una superfície de 25.999 m², i la superfície construïda de les naus és de 13.346 m². Es tracta d'una edificació principal composta de diverses naus industrials, és una instal·lació existent en un polígon industrial amb accés directe i independent des de la carretera Castelló-Llucena.

Segons el certificat municipal, emés per l'Ajuntament de Figueroles, el 20 d'octubre de 2015, la parcel·la situada en el polígon 33, parcel·la 44, es tracta de sòl urbà industrial i s'admet la fabricació de productes ceràmics, encara que manca d'algunes infraestructures bàsiques com el clavegueram, voreres, enllumenat i desenvolupament de zones verdes.

La planta es proveeix de terres elaborades i preparades per a ser utilitzades, subministrades per una atomitzadora. La terra atomitzada es rep per mitjà de camions cisterna que procedeixen dels atomitzadors de la zona i descarreguen en les sitges d'emmagatzematge.

Els esmalts i colors són preparats en una empresa subministradora exterior, que proveeix l'esmalt preparat en calderes de cocció, amb alimentació de l'esmaltadora, i són corregits lleugerament en planta abans de la seua aplicació. Es disposa d'un laboratori per a realitzar proves de qualitat.

El procés de fabricació de rajoles ceràmiques consta de les següents etapes: emmagatzematge de les matèries primeres rebudes, conformació de les peces, assecament de les peces conformades, posteriorment a aquests tractaments es realitza l'assecament de les peces conformades en els tres assecadors existents, per a reduir el contingut en humitat, cocció de peces en els forns monoestrat de corrons, on la calor necessària és aportada per cremadors gas natural-aire, situats en les parets del forn, esmaltat, classificació i embalatge. La producció màxima de l'empresa està entre 268,06 i 297,85 t/dia.

Quant als consums de la planta, el procés productiu utilitza gasoil com a combustible de les màquines de càrrega i carretons elevadors, subministrat des de camions cisterna i emmagatzemat en depòsit de 2000 litres, energia elèctrica i gas natural. El subministrament d'aigua es realitza per mitjà de la xarxa municipal que dona servei a la planta per al procés industrial. Es disposa d'un aljub existent de 24.000 litres adossat a la indústria.



Tramitació administrativa.

Amb data 8 d'abril de 2016, es registra en el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental (òrgan ambiental) ofici del Servei de Lluita Contra el Canvi Climàtic i Prevenció i Control de la Contaminació (òrgan substantiu), pel qual sol·licita el pronunciament sobre la suficiència i idoneïtat de la documentació presentada d'acord amb l'art. 28 de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats en la Comunitat Valenciana.

S'adjunta la següent documentació: estudi d'impacte ambiental, projecte bàsic per a l'autorització ambiental integrada, resum no tècnic i documentació complementària.

El 28 de setembre de 2016, l'òrgan ambiental remet l'informe de suficiència a l'òrgan substantiu per a esmenar la documentació aportada i completar l'expedient.

El 4 de maig de 2017, l'òrgan substantiu remet documentació aportada pel promotor.

El 22 de maig de 2018, l'òrgan substantiu remet una còpia de l'informe del Servei d'Ordenació del Territori, on s'indica que la instal·lació està afectada per perillositat d'inundació de caràcter geomorfològic i que s'ha de presentar un estudi d'inundabilitat, segons l'article 12 de la normativa PATRICOVA i remet l'estudi d'inundabilitat presentat pel promotor.

El 23 de maig de 2018, l'òrgan ambiental sol·licita la remissió d'informes a l'òrgan substantiu.

L'11 d'octubre de 2018, l'òrgan substantiu remet l'informe de l'Ajuntament de Figueroles i el resultat de la informació pública, sense haver-se presentat al·legacions al projecte.

El 24 d'abril de 2020, l'òrgan substantiu remet la resolució emesa per la directora general de Política Territorial i Paisatge, amb data de 24 de març de 2020, de la Direcció General de Política Territorial i Paisatge (Servei d'Ordenació del Territori) i sol·licita a l'òrgan ambiental la declaració d'impacte ambiental.



Consideracions ambientals.

Figueroles se situa en la zona de qualitat de l'aire: zona ES1004: Millars–Penyagolosa (àrea interior). La instal·lació se situa en un polígon industrial en les proximitats del nucli urbà de Figueroles, envoltada de parcel·les agrícoles (camps de cultiu). Limita a l'est amb la Canyada Reial de la Torreta, a l'oest amb el barranc Fondo i al sud amb la carretera CV-190, amb una franja de 25 metres de protecció a cada part de l'eix, i està prevista una rotonda amb radi de 35 m. És una parcel·la industrial, pertanyent a un polígon industrial urbanitzat i amb alguns serveis necessaris com electricitat, xarxa telefònica, aigua potable, enllumenat públic i xarxa de gas.

Segons el vigent Pla d'acció territorial de caràcter sectorial sobre el risc d'inundació de la Comunitat Valenciana (PATRICOVA), la parcel·la està afectada per perillositat per inundació, perillositat geomorfològica.



Les principals afeccions associades a l'activitat són:

Emissions a l'atmosfera. La relació de focus d'emissió a l'atmosfera són les ximeneres de dos forns, ximeneres dels tres assecadors i la ximenera del filtre d'aspiració. Com a mesura correctora la mercantil disposa d'un sistema d'aspiració que recull les partícules existents en l'aire de la zona de recepció de terres, en les sitges d'emmagatzematge, en el transport a les premses, en els assecadors i al llarg de les línies d'esmaltat. Aquest aire es transporta mitjançant conductes cap als filtres de mànegues existents en l'exterior de la nau.

Per a evitar l'emissió de pols produïda per les matèries s'han aplicat les següents mesures: instal·lacions d'emmagatzematge tancades, les matèries primeres majoritàries (argiles) s'emmagatzemen en sitges, i les emissions es minimitzen utilitzant sitges tancades ventilades a través d'equips d'eliminació de pols adequats, quan la quantitat de material utilitzat no requereix l'ús de sitges, les matèries primeres s'emmagatzemen en contenidors tancats o sacs hermètics. Els camions que transporten l'argila des de l'empresa atomitzadora portaran la càrrega completament coberta per lones, perquè no es generen emissions difuses a l'exterior en el procés de transport.

Tant en els forns com en els assecadors s'utilitza com a combustible gas natural; aquest combustible està exempt de sofre en la seua composició.

S'exposa que quan la instal·lació estiga en funcionament es procedirà a realitzar els corresponents mesuraments per una entitat col·laboradora homologada.

Producció de sorolls i vibracions. S'indica que quan s'inicien les proves de funcionament de la planta serà contractada una empresa homologada per a la realització de l'auditoria acústica. Es realitza un estudi preoperacional en punts exteriors a la instal·lació, i analitzat el nivell de sorolls emesos per l'activitat, es comprova que els nivells de soroll transmés queden dins dels paràmetres establits per la normativa vigent.

Possible afecció al sòl i aigua. El sòl de la nau està compost per paviment de formigó amb pendents suficients per a conduir els abocaments fins als embornals que es connecten mitjançant canalització fins a la bassa d'homogeneïtzació. La solera està impermeabilitzada en aquelles instal·lacions les actuacions de les quals puguen provocar algun tipus d'abocament susceptible de contaminar el sòl i la campa exterior on s'apila el material ceràmic està asfaltada. Els depòsits seran de doble capa i amb detector de fugues. Les basses d'emmagatzematge d'aigua són impermeables i estanques.

Els abocaments generats per l'activitat són: aigües residuals generades per vessaments accidentals en el procés de fabricació, aigües residuals generades per la neteja de la planta i depòsits i aigües residuals generades pels lavabos i vestuaris.

Les aigües residuals industrials es recullen mitjançant canalitzacions i basses intermèdies, i es porten a la bassa d'homogeneïtzació impermeabilitzada (revestiment de morter hidròfug sobre una base de formigó armat) existent d'intempèrie de 12 m³ de capacitat, i posteriorment es retiren a un atomitzador. La bassa d'homogeneïtzació disposa d'una coberta per a evitar l'aigua de pluja. Els llots i suspensions aquoses acumulats en la bassa són retirats per un gestor autoritzat i conduïts a un atomitzador, on es reincorporarà al procés.

Les aigües pluvials són conduïdes mitjançant canalons i baixants, distribuïts al llarg de les cobertes de les naus, fins als col·lectors que aboquen al carrer, per no existir una xarxa de recollida d'aigües pluvials en el polígon.

Les aigües procedents dels lavabos i vestuaris es canalitzen fins a la bassa d'acumulació d'aigües fecals, que és impermeable i estanca. L'aigua residual sanitària es recull per un gestor autoritzat, per no haver-hi clavegueram.

Afecció associada al risc d'inundació. La resolució emesa per la directora general de Política Territorial i Paisatge, el 24 de març de 2020, exposa que la planta ceràmica seria inundable per als tres períodes de retorn considerats en l'estudi 25, 100 i 500 anys. Per això, en l'estudi es plantegen les següents mesures correctores:

Cambra d'inundació o tanc de laminació en el tàlveg amb una profunditat d'uns 2 metres i mur d'escullera en la zona confrontant amb la planta.

Canal perimetral de secció rectangular, de 2 metres d'amplària per 2,5 metres d'altura, i pendent de l'1 %. Les dimensions d'aquest canal s'han ampliat respecte al primer estudi.

Mur d'escullera de protecció en el perímetre nord de la planta ceràmica, d'altura superior a 1,75 metres.

Amb les mesures correctores proposades, la planta ceràmica quedaria fora de la zona de flux preferent i fora de la zona inundable per a 25, 100 i 500 anys de període de retorn, sense produir afecció a tercers, atés que la zona inundable quedaria en les parcel·les 39 i 42, pertanyents a l'interessat.

Exposa a més la resolució que l'ajuntament, com a administració responsable de l'aprovació urbanística, així com del projecte d'execució, haurà de sol·licitar un informe al Servei d'Ordenació del Territori perquè comprove i avalue les condicions fixades en l'informe, i condicionarà l'aprovació de l'obra al correcte disseny i execució de les obres de drenatge. Així mateix, haurà de comprovar el correcte dimensionament i execució d'aquestes infraestructures de drenatge per a no afectar tercers aliens a l'àmbit de l'actuació, havent de rescabalar dels danys que es produïsquen per aquest motiu, sense perjudici de les autoritzacions pertinents que s'hauran d'obtindre de l'organisme de conca.



L'ajuntament haurà d'efectuar la sol·licitud de l'informe de l'administració hidràulica regulat en l'article 14 bis, apartat 5, del Reial decret 638/2016, de 9 de desembre, pel qual es modifica el Reglament del domini públic hidràulic i, en general, l'actuació haurà d'ajustar-se al que disposa la normativa vigent (text refós de la Llei d'aigües i disposicions que el despleguen); igualment s'haurà d'obtindre autorització prèvia per a l'abocament de les aigües pluvials, així com si es preveu realitzar captacions d'aigua superficial o subterrània.



Quant al programa de vigilància ambiental, la mercantil proposa la vigilància dels següents paràmetres: limitar la velocitat de trànsit de vehicles i control de les entrades i eixides de fàbrica, les emissions dels focus d'emissió seran controlades periòdicament, els abocaments de les aigües residuals seran retirats periòdicament per un gestor autoritzat, així com els residus perillosos. Diàriament es realitzarà una inspecció visual del nivell de la bassa i setmanalment es realitzarà una inspecció visual i el manteniment de tots els seus elements, sonda de nivell, vàlvules, avisador, etc. Es realitzarà anualment una auditoria per a veure el grau de compliment del pla de vigilància i control ambiental.





Consideracions jurídiques.

1. El projecte d'una indústria de fabricació de taulells i rajoles ceràmiques constitueix un supòsit d'avaluació d'impacte ambiental ordinari, segons es desprén de l'article 7.1.a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en quedar inclòs en l'annex I d'aquesta, grup 4 (Indústria siderúrgica i del mineral), apartat k (Instal·lacions per a la fabricació de productes ceràmics mitjançant enfornat, en particular, teules, rajoles, rajoles refractàries, taulells, gres o porcellana, amb una capacitat de producció superior a 75 t per dia i una capacitat d'enfornat de més de 4 metres cúbics i més de 300 kg per metre cúbic de densitat de càrrega per forn).

2. L'expedient ha observat els tràmits previstos en la secció primera, capítol II del títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i en les altres disposicions que li són aplicables.



3. L'article 13.2.f del Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència en matèria d'avaluació d'impacte ambiental.



Per tot el que s'ha exposat, a proposta del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental i amb el vistiplau del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, fent ús de les atribucions que ostente, resolc





Primer

Estimar acceptable, als sols efectes ambientals i sense perjudici de la prèvia obtenció de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, el projecte de l'autorització ambiental integrada per a una indústria de fabricació de taulells i rajoles ceràmiques, promoguda per Actual Cerámicas, SL, situada en la ctra. Castelló-Llucena, km 31,2 del terme municipal de Figueroles (Castelló), sempre que aquest es desenvolupe d'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, el projecte i la resta de la documentació presentada i amb els condicionants establits a continuació:

1. Per tractar-se d'un sòl urbà industrial, l'ajuntament haurà de disposar de les infraestructures bàsiques necessàries, com és la disposició de clavegueram, per al correcte funcionament de les activitats instal·lades. Per tant, per a garantir l'adequada evacuació i tractament de les aigües generades en el desenvolupament de l'activitat, s'haurà de disposar de clavegueram (xarxa separativa) i la instal·lació es connectarà a aquesta xarxa en el termini més breu possible una vegada executat.

2. S'establirà l'indicat en la resolució emesa per la directora general de Política Territorial i Paisatge, el 24 de març de 2020, i descrit en la part expositiva de la present declaració d'impacte ambiental.



3. Els límits d'emissions canalitzades, la suficiència de les mesures preventives i correctores proposades i altres aspectes relacionats amb la prevenció d'emissions a l'atmosfera, seran establits per l'òrgan competent en la preceptiva autorització.

4. A la posada en marxa de l'activitat i almenys cada 5 anys, el titular haurà de dur a terme un control de les emissions acústiques i dels nivells de recepció en l'entorn mitjançant la realització d'auditories acústiques. Aquestes es realitzaran amb l'activitat en funcionament i per una entitat col·laboradora en matèria de qualitat ambiental, que farà constar els resultats en un llibre de control que estarà a la disposició de les administracions competents. En cas de superar els nivells sonors permesos per la llei, s'aplicaran les mesures correctores pertinents, i s'efectuarà a continuació una nova auditoria acústica per a comprovar la seua eficàcia.

5. S'establirà un programa de vigilància ambiental a l'efecte d'acreditar l'adopció i execució de les mesures preventives i correctores proposades i la comprovació de la seua eficàcia, que abastarà almenys els paràmetres indicats en la part expositiva d'aquesta resolució. D'aquest programa es portarà un registre documentat que inclourà el resultat dels controls i autocontrols periòdics legalment exigibles.



6. Les condicions d'aquesta declaració d'impacte ambiental podran modificar-se quan concórrega qualsevol de les circumstàncies previstes en l'article 44 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, modificada per la Llei 9/2018.

7. Qualsevol modificació del projecte serà objecte d'avaluació ambiental quan siga un supòsit exigit per la normativa sectorial d'avaluació ambiental vigent en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i serà d'aplicació el procediment d'avaluació d'impacte ambiental previst en aquesta.



Segon

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana aquesta declaració d'impacte ambiental, d'acord amb el que es disposa en l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.





Tercer

Notificar a les parts interessades que, contra aquesta resolució, per ser un acte de tràmit, no es pot interposar cap recurs; sense perjudici que puguen utilitzar-se els mitjans que en defensa dels seus drets s'estimen pertinents, d'acord amb el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.



Quart

La regulació de la vigència d'aquesta declaració d'impacte ambiental serà l'establida en l'art. 43 de l'esmentada Llei 21/2013.



València, 22 de març de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.»



València, 10 de setembre de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web