Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de setembre de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 55/20-AIA Sant Joan de Moró. [2021/9114]

(DOGV núm. 9178 de 21.09.2021) Ref. Base de dades 008644/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Sant Joan de Moró



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 55/20-AIA Sant Joan de Moró.



«Informe d'impacte ambiental.

Expedient: 55/20-AIA.

Projecte: sondeig d'investigació per a captació d'aigües subterrànies.

Promotor: Ajuntament de Sant Joan de Moró.

Òrgan substantiu: Servei Territorial d'Indústria i Energia (Castelló). Exp. de l'òrgan substantiu: ASOSUB/2020/98/12.

Localització: sòl urbà en partida Mas del Pi, del terme municipal de Sant Joan de Moró (Castelló).



Objecte i característiques tècniques del projecte.

L'objecte de l'obra és explorar les possibilitats de captació, en aquest enclavament, d'aigua subterrània per a la seua incorporació al sistema de proveïment urbà. Per a això es projecta perforar per rotopercussió un sondeig de 300 m de profunditat que, amb una embocadura en materials cenozoics (els primers 40 m, aproximadament), travessaria una seqüència carbonatada del cretàcic fins a arribar a la profunditat prevista.

El diàmetre de perforació serà de 220 mm i, en tractar-se d'un sondeig d'investigació, no està previst, en principi, l'entubament d'aquest. S'hi instal·larà, no obstant això, com a mesura preventiva, un sistema per a control de possibles surgències o irrupcions (epígraf 10.1 de la memòria d'impacte ambiental).

Per a accedir al punt de perforació no fa falta obrir cap nou accés; tampoc és necessari un desbrossament significatiu ni moviments de terra per a anivellar la plataforma on se situarà la màquina perforadora. Al costat del sondeig s'habilitarà la pertinent bassa de llots per a la recollida dels detritus extrets.

L'aqüífer a captar forma part de la massa d'aigües subterrànies 080.104 Mosqueruela, del Pla hidrològic de la conca del Xúquer.

No s'han detectat afeccions ambientals, atesa la ubicació en sòl urbà i el distanciament respecte a espais naturals protegits, Xarxa Natura 2000, vies pecuàries, terreny forestal i altres elements ambientals de consideració. L'emplaçament es troba, no obstant això, prop del llit del barranc Parres, encara que fora de la seua franja de protecció i alguns metres per damunt del seu llit.



Tramitació administrativa.

Mitjançant un escrit signat el 3 d'agost de 2020 per la cap del Servei Territorial d'Indústria i Energia de Castelló (referència expedient ASOSUB/2020/98/12; òrgan substantiu) va tindre entrada en l'òrgan ambiental el document ambiental del projecte, a fi de ser sotmés al procediment d'avaluació ambiental simplificada, segons l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.



Dins del tràmit de consultes, segons l'article 46 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, es va traslladar l'expedient al Servei Territorial de Medi Ambient (STMA) de València, en data 12 de setembre de 2020, per disposar aquest de tècnic especialista en hidrogeologia i a fi d'informar sobre les afeccions ambientals derivades de l'execució del projecte.



En data 26 d'octubre de 2020 s'emet informe proposta de la unitat d'impacte ambiental de l'STMA (Direcció Territorial de València) en el qual es fa repàs de les característiques tècniques del projecte i de les seues possibles afeccions ambientals, s'emet informe favorable del projecte i es proposa, als efectes ambientals, la seua resolució favorable amb una sèrie de consideracions incorporades a aquesta resolució.





Anàlisi dels possibles efectes ambientals.

A partir de la documentació tramitada i de l'informe tècnic sol·licitat, així com de la consideració dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, modificat per la Llei 9/2018, resulta el següent:

a) La superfície afectada per les obres de perforació es limita a l'ocupada per la màquina perforadora i la bassa de retenció de detritus; és una afecció breu (previsiblement una setmana), de baixa entitat i que desapareixerà després d'aplicar les mesures protectores i correctores proposades, garantint amb això l'absència d'impactes residuals significatius.

b) L'emplaçament es troba allunyat dels espais que formen la Xarxa Natura 2000, sense que es preveja, per tant, la possibilitat d'afectacions a hàbitats o espècies vinculats a aquesta.

c) No s'ha plantejat l'acumulació d'efectes negatius respecte a altres projectes ni tampoc afeccions significatives sobre l'aqüífer, si bé els possibles efectes hidrogeològics entren en les competències directes de l'organisme de conca i disten molt dels llindars considerats en la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental (grup 8 del seu annex II).



d) Al marge de l'aprofitament hídric, la utilització de recursos naturals resulta irrellevant en aquest tipus d'obres, així com la generació de residus més enllà del detritus generat per la perforació que, per la seua escassa magnitud, la seua naturalesa terrígena i el seu reduït volum rares vegades pot suposar un problema d'eliminació.

e) Els efectes contaminants de l'actuació es limiten a l'ús de maquinària (emissió de gasos de combustió i sorolls), amb un efecte temporal breu i d'escassa rellevància ambiental. El risc d'accidents queda regulat per les normes laborals i de seguretat minera, que competeixen a l'òrgan substantiu, i és poc probable que puguen arribar a tindre efectes ambientals de consideració.

f) El sondeig se situa en una àrea qualificada com a urbana pel planejament urbanístic vigent en el municipi de Sant Joan de Moró.

g) No s'ha detectat la possibilitat d'afeccions a béns culturals, restes arqueològiques ni altres elements coneguts del patrimoni cultural valencià. Tampoc afeccions negatives a la geodiversitat.



Consideracions jurídiques.

El projecte examinat constitueix un dels supòsits fàctics en els quals resulta preceptiva l'avaluació d'impacte ambiental simplificada prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació d'aquell, segons es desprén de l'article 7.2-a) de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental (annex II-grup 3-a-3r).

En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la secció 2a de la Llei 21/2013 (modificada per la Llei 9/2018), entre les altres disposicions que li són aplicables.

L'article 13.2.f del Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència en matèria d'avaluació d'impacte ambiental.



Per tot el que antecedeix, a proposta del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental i amb el vistiplau del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, fent ús de les atribucions que ostente, resolc:





Primer

Emetre informe d'impacte ambiental favorable per a l'autorització del sondeig promogut per l'Ajuntament de Sant Joan de Moro, en el paratge Mas del Pi, del seu terme municipal, per considerar que, en els termes plantejats en la documentació que consta en l'expedient i amb les condicions establides en l'apartat segon, sense perjudici de la prèvia obtenció de les autoritzacions sectorials que resulten d'aplicació, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient, i no requereix avaluació d'impacte ambiental ordinària. Tant la part promotora com els òrgans competents hauran d'observar i fer complir les següents condicions i criteris:

1a) Tenint en compte la proximitat a terreny forestal, present aquest en el barranc de Parres i els seus marges, s'haurà de tindre en consideració el Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants.

2a) Llevat que resulte negatiu i siga inutilitzat mitjançant les mesures previstes en la memòria d'impacte ambiental tramitada, haurà de preveure's la possibilitat que el sondeig quede habilitat i disponible per a futurs controls de piezometria i de mostreig de l'aigua subterrània. No obstant això, serà l'òrgan competent el que es pronunciarà sobre aquest tema, arribat el moment, en funció de la disponibilitat d'altres opcions o d'una xarxa piezomètrica suficient.

3a) Si el material extret poguera classificar-se com a residus no perillosos consistents en sòls no contaminats excavats i altres materials naturals excavats procedents d'obres de construcció o demolició, com ara terres, argiles, llims, arenes, graves o pedres, incloses en el codi LER (llista europea de residus) 17 05 04, li serà aplicable l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a utilitzar-los en operacions de farciment i obres diferents d'aquelles en les quals es van generar.



4a) Si durant l'execució de les obres es trobaren restes paleontològiques, arqueològiques o etnogràfiques, el promotor haurà de posar el fet en coneixement de la Conselleria de Cultura de manera immediata, i adoptar les mesures pertinents per a la seua protecció i conservació, de conformitat amb el que es preveu en els articles 63 i 65 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat Valenciana, del patrimoni cultural valencià.



Segon

De conformitat amb el que es preveu en l'article 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre:

A. L'informe d'impacte ambiental es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici que es publique en la seu electrònica de l'òrgan ambiental.

B. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seua vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'haguera procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des que es publique, llevat que s'acorde la pròrroga de la vigència de l'informe d'impacte ambiental.

C. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si escau, siguen procedents en via administrativa o judicial contra l'acte, si és el cas, d'autorització del projecte.



Tercer

L'òrgan substantiu publicarà en el butlletí oficial corresponent la decisió d'autoritzar o denegar el projecte, en els termes previstos en l'article 48 de la Llei 21/2103, de 9 de desembre.



València, 23 de març de 2021.- El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.»



València, 8 de setembre de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web