Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 de setembre de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 100/16-AIA Llíria. [2021/9106]

(DOGV núm. 9177 de 20.09.2021) Ref. Base de dades 008612/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Llíria



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 100/16-AIA Llíria.





«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 100-2016-AIA.

Títol: Ampliació d'explotació porcina d'esquer.

Promotor: Ganados García Llovera, SL.

Òrgan substantiu: Ajuntament de Llíria.

Localització: Parcel·les 34 i 38 del polígon 136 de Llíria (València). Partida Clotxes de Diago.



1. Antecedents

El 15 de gener de 2003 la Direcció General de Planificació i Gestió del Medi emet una estimació d'impacte ambiental favorable per a una explotació porcina d'esquer de 500 animals situada en la parcel·la 34 del polígon 136 de Llíria. La llicència d'obertura de l'establiment va ser del 13 d'abril de 2005.

Actualment el promotor del projecte proposa l'ampliació de l'explotació porcina, ampliació que serà objecte de la present valoració ambiental.



2. Descripció del projecte

a) Aspectes generals

Ganados García Llovera, SL, gestiona una explotació de 675 animals en la parcel·la 34 del polígon 135 de Llíria. L'explotació compta amb una nau, bassa de purins i instal·lacions complementàries.

La superfície actual construïda és de 738,70 m².

Es pretén ampliar l'activitat mitjançant la construcció de 2 noves naus el que permetrà al promotor aconseguir una capacitat productiva de 1999 animals. Per a això s'incorpora a l'explotació la parcel·la 38 de manera que la superfície vinculada a l'activitat serà de 9.573 m².



Les dimensions de les naus a executar seran de 12,40x49,20 m cadascuna. En una d'aquestes se situarà el llatzeret. Les naus comptaran amb finestres laterals i ximeneres en carener per a facilitar la seua ventilació. Davall de les naus i sobre la cota 0 del terreny es construiran els fossats que albergaran el purí. Aquests fossats seran construïts amb materials que garanteixen la seua impermeabilitat.

La capacitat d'emmagatzematge de purins actual és de 69,5 m³ en la nau existent i de 450 m³ en la bassa de purins. Les noves naus tindran una capacitat d'emmagatzematge de 504 m³ per nau. Aquesta capacitat, unida a la capacitat existent serà suficient per a albergar el purí produït per un període superior a tres mesos, amb què es compleix el Reial decret 324/2000 d'ordenació de les explotacions porcines, vigent en el moment d'inici de tramitació de l'expedient.

Les naus comptaran amb les seues corresponents sitges d'emmagatzematge de pinso. Es construiran depòsits d'emmagatzematge d'aigua protegits per un rafal de 5x10 m.

Després de la construcció de les naus, la superfície construïda serà de 2.135,98 m² excedint el límit de 10 % d'ocupació exigida en el planejament urbanístic. No obstant això, en la normativa municipal s'estableix una excepció al límit d'ocupació mitjançant informe favorable de la Conselleria d'Agricultura.

b) Descripció del procés productiu.

El procés productiu s'inicia amb l'entrada de garrins de 20 kg en l'explotació. Els animals es manipularan per lots utilitzant el sistema productiu «tot dins-tot fora». Cada lot és engreixat fins als 100 Kg moment en el qual són retirats de l'explotació.

A la terminació del cicle productiu es realitzarà la neteja i desinfecció de les naus i començarà un període de buit sanitari.

Amb aquest sistema productiu està previst realitzar 2,2 cicles per any.

Per a realitzar l'activitat productiva està previst el consum de 1083,5 t de pinso anuals, 4.738,56 m³/any d'aigua (beguda dels animals i neteja), productes veterinaris i de neteja i energia elèctrica. L'aigua s'obtindrà de la SAT núm. 2404, pou de l'Aljub Blanc. La SAT compta amb concessió d'aigües subterrànies amb destinació al reg i usos domèstics. El promotor compta amb dret al consum de 6.435,00 m³ d'aigua en les parcel·les en les quals se situa l'explotació ramadera.



El subproducte principal que es generarà en la granja és el purí. Es preveu la generació de 4.278,50 m³ purí a l'any que contindran 4.427,50 kg de nitrogen anuals La seua gestió es realitzarà mitjançant la seua aplicació com a abonament en parcel·les agrícoles.

Un altre subproducte el constitueixen els cadàvers dels animals. Per a la seua retirada ha subscrit la consegüent assegurança que serà ampliat una vegada obtinga l'autorització per a l'ampliació de la granja.

El promotor compta amb gestors autoritzats per a la retirada de residus perillosos (olis usats i restes de productes veterinaris).



3. Tramitació administrativa

L'1 d'agost de 2016 té entrada la documentació necessària per a iniciar el procediment d'avaluació d'impacte ambiental remesa per l'Ajuntament de Llíria.

El 4 de novembre de 2016 es remet a l'òrgan substantiu requeriment sobre aspectes que han d'esmenar-se respecte a la tramitació del projecte.

El 13 d'octubre de 2020 el promotor aporta part de la documentació requerida.

Mitjançant entrada del registre telemàtic de la Generalitat Valenciana de 9 de febrer de 2021 el promotor aporta justificació de la presentació de la memòria d'impacte patrimonial davant l'òrgan competent en cultura i remitent aquesta memòria.



4. Afeccions legals

L'explotació se situarà en sòl no urbanitzable. A l'est de la parcel·la 34 i coincidint amb el traçat de la CV-339 discorre l'Assagador Real d'Alcubles a Benaguasil que no es veurà afectat per l'ampliació de l'activitat. Tampoc es veuran afectats els espais de la Xarxa Natura 2000 ni cap altre espai protegit de la Comunitat Valenciana.



No s'han trobat afectacions legals per la localització d'espècies de flora o fauna amb algun grau de protecció.



5. Consideracions ambientals

Les noves naus es construiran en la parcel·la 34 i la parcel·la 38 quedarà lliure d'edificació. No existeixen característiques ambientals rellevants en l'àmbit d'actuació. El paratge on se situa consisteix en un sòl rural amb cultius i infraestructures agràries.

El nucli urbà més pròxim és la població de Casinos que es troba a més de 3 km de la granja mentre que el nucli urbà de Llíria se situa a més de 10 km.

L'anàlisi d'alternatives ha consistit en l'estudi de diferents opcions amb la finalitat de disminuir el consum d'aigua i pense optant-se per això pel sistema de tremuja holandesa per a efectuar un consum racional de pinso i pel sistema d'abeurador tipus «cassoleta» que redueix el consum d'aigua fins a un 21 % respecte d'altres sistemes.

El sistema triat per a la gestió dels purins, com ja s'ha dit, és l'aplicació en camp seguint les recomanacions del codi valencià de bones pràctiques agràries, alternativa triada per resultar la més viable per al promotor.

Quant a les restes de productes veterinaris i altres perillosos l'única alternativa possible és la seua gestió per mitjà de gestor autoritzat.

Els riscos identificats en la zona són el risc a la contaminació de les aigües subterrànies per nitrats i el risc d'inundació. Les parcel·les no es troben afectades per risc d'inundació si bé a l'est i a escassa distància es localitza una zona amb nivell 4 de perillositat per inundació (període de retorn 100 anys i calat menor de 0,80 cm) i risc geomorfològic i el risc d'inundació descrit en la cartografia del PATRICOVA és molt baix.



Identificació i valoració d'impactes. Mesures preventives i correctores.

– Paisatge: L'ampliació de l'activitat es localitza en un paisatge agrari amb índex de qualitat baix i fragilitat del paisatge baixa, per la qual cosa la seua realització no requerirà l'habilitació d'excessives mesures restrictives en matèria de paisatge.

– Patrimoni cultural: a 810 m a l'oest de l'explotació es localitza el jaciment Clotxes de Diago. El conjunt etnològic «Casa Carlos» se situa a una mica més de 500 m de la zona del projecte. L'«Aljub Blanc» es troba a 120 m del projecte. Aquests elements coneguts del patrimoni cultural no es veuran afectats per l'actuació. Quant al patrimoni paleontològic, els terrenys són del quaternari, no aptes per a aquesta mena de troballes. La prospecció realitzada no ha trobat elements d'interés que puguen ser afectats per la realització del projecte.



Les mesures preventives hauran de ser, segons la memòria, les que a aquest efecte determine l'òrgan competent en cultura. No obstant això, davant l'aparició d'elements desconeguts del patrimoni cultural, haurà de complir-se el que a aquest efecte s'estableix en la Llei 4/1998 del patrimoni cultural valencià.

– Atmosfera: segons l'estudi d'impacte ambiental en la granja es produiran gasos com ara monòxid i diòxid de carboni, metà, amoníac. L'impacte es valora com a moderat.

L'impacte causat pel tràfec de la maquinària serà d'escassa magnitud. Es valora com a moderat.

– Hidrologia i edafologia: la generació en la granja de subproductes i residus amb elevada càrrega orgànica pot ocasionar contaminació d'aigües superficials i subterrànies a causa d'abocaments accidentals. L'impacte es valora com a compatible. Així mateix, i per aquest mateix motiu pot produir-se contaminació de sòls. L'impacte es valora com a moderat, però caldrà aplicar-hi mesures correctores.

La generació i gestió dels purins són les accions que poden produir impactes de major rellevància sent necessari establir mesures específiques per a evitar contaminació de sòls i aigües.

Els purins s'emmagatzemaran a l'interior de les naus en fossats construïts amb formigó armat HM-10 de 10 cm i recoberts de morter de ciment el que garanteix la seua impermeabilitat. Existeix a més una bassa exterior que es connectarà mitjançant canonades amb les noves naus. Ha sigut necessari intervenir-hi, ja que, a causa del temps transcorregut des de la seua execució, part del material impermeable s'havia deteriorat. Actualment revist característiques adequades d'impermeabilitat.

Els purins generats en l'explotació són emmagatzemats en fossats i bassa fins a la seua utilització en camps agrícoles d'acord amb les recomanacions de l'Ordre 7/2010, de la Conselleria d'Agricultura per la qual s'aprova el codi valencià de bones pràctiques agràries (ordre en vigor en el moment d'inici de la tramitació del projecte).

Per a la tramitació de l'expedient de la llicència ambiental vigent es van aportar 27,1216 ha. Per al total de l'explotació s'aporten 133,0043 ha, per a les quals es disposa d'autorització en exclusivitat per a l'aplicació dels purins. La nova relació de parcel·les inclou les aportades per a l'obtenció de la llicència d'activitat en vigor amb els documents renovats d'acceptació. S'han revisat les parcel·les segons el sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles i s'han eliminat les superfícies pròximes a cursos d'aigua on no està recomanat l'aplicació dels purins.



Dissenyat el pla de gestió s'ha realitzat un balanç de fluxos comprovant-se que la capacitat d'emmagatzematge de purins dissenyada és suficient per a dur a terme la gestió prevista no sent necessari augmentar la capacitat d'emmagatzematge.

– Vegetació: El trànsit de vehicles pot produir una deterioració en la vegetació a causa de la generació de pols i altres partícules generades durant el tràfec dels animals i el pinso. L'impacte es valora com a compatible.

– Medi socioeconòmic: En l'explotació es poden produir olors i sorolls que poden causar molèsties a la població. A causa de la distància de la granja amb els nuclis habitats es considera que no existirà impacte sobre la població. L'impacte es valora com a moderat.

L'ampliació de la granja fomentarà el desenvolupament econòmic. No obstant això pel fet que aquest impacte sobre l'economia serà xicotet, es valora com a moderat.



Programa de vigilància ambiental

L'objectiu del programa de vigilància ambiental és verificar el compliment de les mesures correctores, la detecció d'impactes no previstos, obtenir informació sobre les mesures preventives establides. Les mesures establides seran les següents:

– Olors: Registre d'incidències

– Consum de recursos: Control de l'aigua, pense, electricitat, productes veterinaris consumits amb la finalitat de detectar qualsevol anomalia sobre aquest tema.

– Registre de les mesures de gestió del purí.

Davant la detecció de qualsevol paràmetre que excedisca valors acceptables, es comprovarà que no existeix cap error en el procediment i s'adoptaran en cas necessari les mesures oportunes per a corregir-ho.



6. Consideracions de l'òrgan ambiental

En primer lloc, indicar que es procedeix a la resolució de l'expedient d'avaluació d'impacte ambiental en tindre l'òrgan ambiental suficients elements de judici per a resoldre encara que existeixen alguns aspectes que condicionen l'aprovació tècnica del projecte, aspectes que es considera que poden ser esmenats sense que varien el sentit de la present resolució.

En segon lloc, es realitzarà un resum dels aspectes més rellevants de l'anàlisi tècnica realitzada amb la finalitat de motivar alguns dels condicionants ambientals de la present resolució.

Respecte als antecedents de l'actual expedient ha d'indicar-se que l'estimació d'impacte ambiental de 15 de gener de 2003 es refereix a 500 animals i no a 675 amb els quals compta l'explotació en l'actualitat, augment que no va requerir valoració ambiental. La present resolució considera els impactes ambientals generats en el conjunt de l'explotació pel que aquest xicotet augment productiu queda inclòs en la valoració.



Un altre aspecte que deu considerara és la inaplicabilitat d'alguns dels condicionants de l'estimació d'impacte ambiental de 15 de gener de 2003 per l'aparició de legislació que determina fins i tot la prohibició de pràctiques com ara l'habilitació de fossat per a cadàvers o per l'aparició de noves i millors tècniques disponibles, com és el codi de bones pràctiques agràries de la Comunitat Valenciana que fan necessari modificar aquests condicionants. Hi ha altres condicionants que entren en l'àmbit de l'autorització en matèria de ramaderia que han de ser complits segons indique l'òrgan competent i no és necessari que formen part dels condicionants ambientals. Per això cal l'anul·lació dels condicionants ambientals de l'estimació de 15 de gener de 2003, cal canviar-ne de la redacció i s'han d'aplicar, tant per a la granja existent com per a la seua ampliació, els condicionants de l'actual resolució.



Realitzada aquesta consideració s'indica el següent:

L'impacte ambiental més gran que poden causar les granges porcines és la contaminació per nitrats d'aigües superficials i subterrànies en el cas que les aplicacions de purins en camp no es realitzen de manera correcta. Els municipis on s'utilitzaran els purins (Llíria i Casinos) estan inclosos en zona vulnerable a la contaminació per nitrats (Decret 86/2018, de 22 de juny, del Consell, pel qual es designa municipis com a zones vulnerables a la contaminació de les aigües per nitrats procedents de fonts agràries) i és d'obligat compliment el programa d'actuació establit en l'Ordre 10/2018, de 27 de febrer, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, sobre la utilització de matèries fertilitzants nitrogenades en les explotacions agràries de la Comunitat Valenciana.



Si bé l'inici de l'expedient va ser anterior a l'entrada en vigor de l'Ordre 10/2018, realitzat l'anàlisi tècnica de la superfície de cultius aportada per a la gestió del purí, es constata que permet complir amb les limitacions establides en aquesta ordre, i així el pla de gestió es redactarà novament segons aquesta ordre i es posarà a la disposició de l'autoritat substantiva.

En aquest pla de gestió s'eliminaran les parcel·les que s'inclouran en l'annex de la present resolució per no estar actualment en cultiu. No obstant això, en el cas que es cultiven, podran incorporar-se al pla. Respecte a les parcel·les que figuren en el sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles com a terres arables, la dosi de nitrogen a usar s'adaptarà als cultius presents en el moment de l'aplicació.



En relació amb l'ús de l'aigua, el promotor aporta justificació de disponibilitat. Mitjançant consulta al registre públic d'aigües, l'òrgan ambiental ha comprovat que la concessió està degudament inscrita. L'atorgament d'una concessió per part de l'òrgan de conca garanteix un ús sostenible del recurs. No obstant això, el promotor ha de complir tots els aspectes de la concessió utilitzant només aquella aigua per a la qual l'òrgan de conca haja disposat el seu ús ramader, fet que ha de justificar-se.

Finalment i en relació amb els riscos existents, consultada la cartografia de zones inundables del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, en la zona no s'han detectat riscos en aquest sentit. Quant al PATRICOVA, les parcel·les estan exemptes de risc si bé, com s'ha indicat anteriorment, hi ha una zona amb risc en el límit de la parcel·la on se situa la bassa de purins i les naus. Pel fet que l'element de major risc és la bassa per trobar-se a cota zero, i atesa la seua previsible obsolescència, haurà de construir-se una nova en zona més allunyada de la zona inundable. Mentre no es construïsca la nova bassa, hauran d'adoptar-se les mesures de prevenció que s'indicaran en els condicionants ambientals.



Consideracions jurídiques

1. El projecte examinat constitueix un dels supòsits en els quals resulta preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental,prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, segons es desprén de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i annex I.1.h del Decret 162/1990 pel qual s'aprova el reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, d'impacte ambiental de la Comunitat Valenciana.

2. En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental modificada per la Llei 9/2018 i en les altres disposicions que hi són aplicables.

3. El Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència sobre avaluació d'impacte ambiental de projectes.

Per tot això, a proposta del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental i amb el vistiplau del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, fent ús de les atribucions que tinc, resolc:





Primer

Estimar acceptable, només als efectes ambientals i sense perjudici de la prèvia obtenció de les autoritzacions sectorials que hi siguen aplicables, el «Projecte d'ampliació d'explotació porcina d'esquer» en les parcel·les 34 i 38 del polígon 136 de Llíria (València) sempre que es desenvolupe d'acord amb les normes de l'estudi d'impacte ambiental i els condicionants i modificacions establits a continuació:



1. Amb anterioritat a l'aprovació substantiva del projecte:

a) El promotor justificarà mitjançant informe de l'òrgan de conca que l'aigua que s'utilitzarà en l'explotació és apta per a usos ramaders. En cas contrari el promotor adoptarà l'origen de l'aigua que indique l'òrgan de conca.

b) Haurà d'haver-se obtingut informe favorable de l'òrgan competent en agricultura en compliment de l'article 201.1 de la Llei 5/2014, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge.

D'acord amb l'article 197.a de la mencionada Llei almenys el 50 % de les parcel·les hauran de quedar lliures d'edificació i mantindre's amb el seu ús agrari o forestal o amb les característiques que li siguen pròpies. En el cas que el planejament municipal establisca un criteri més restrictiu, el projecte s'adaptarà a aquest últim.

c) El promotor incorporarà a l'expedient municipal l'informe regulat en l'article 11 de la Llei 4/1998, del patrimoni cultural valencià.



Si en el transcurs de les obres aparegueren elements integrants del patrimoni cultural, es paralitzarien i s'actuaria d'acord amb els preceptes d'aquesta llei.

2. Abans de l'emissió del dictamen ambiental es presentarà davant l'òrgan substantiu la modificació del pla de gestió de purins adaptat a l'Ordre 10/2018 eliminant les parcel·les que actualment no poden considerar-se cultivades segons l'annex I de la present resolució, en el qual s'establisca de manera clara que en les anomenades terres cultivables s'adaptarà la quantitat de purí a aportar als cultius que es vagen a establir.

3. No es permetran noves reparacions en la bassa de purins. En el moment que no puga garantir-se la seua impermeabilitat o un ús adequat d'aquesta, haurà de construir-se una nova en una altra zona allunyada el més possible de la zona amb el risc d'inundació.

Mentrestant, en la bassa actual es deixarà sempre un resguard per a evitar possibles vessaments per l'entrada de l'aigua de pluja i es conformarà algun tipus de protecció (bri, murets) on siga possible per a evitar aquest mateix fet.

4. L'adaptació de pinso a l'estat dels animals, la ventilació de les naus i la seua la neteja són actuacions que haurà d'adoptar el promotor per a evitar excés de generació de gasos d'efecte d'hivernacle i augment de nitrats en purins.

Una altra actuació que haurà de realitzar per a evitar emissió de gasos a l'atmosfera i pèrdua de nitrogen és mantenir la bassa de purins amb crosta o habilitar coberta artificial o natural (a base de palla, per exemple).

5. Les condicions de la present declaració d'impacte ambiental podran modificar-se quan concórrega qualsevol de les circumstàncies previstes en l'article 44 de la Llei 21/2013, de 9 desembre d'avaluació ambiental.

6. Qualsevol modificació del projecte serà objecte d'avaluació ambiental quan siga un supòsit exigit per la normativa sectorial d'avaluació ambiental vigent en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, aplicant el procediment d'avaluació d'impacte ambiental previst en aquesta.



7. Els presents condicionants són aplicables tant a l'activitat existent com a l'ampliació, i queden anul·lats els condicionants de l'estimació d'impacte ambiental de la Direcció General de Planificació i Gestió del Medi de 15 de gener de 2003 i aquells aspectes de la part dispositiva que indiquen criteris ambientals contraris a la present resolució.





Segon

La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs sense perjudici dels que siguen procedents en via administrativa i judicial enfront de l'acte pel qual s'autoritza el projecte.



Tercer

Publicar la present declaració d'impacte ambiental en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la forma reglamentària, d'acord amb el que es disposa en l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.



Quart

La regulació de la vigència de la present declaració d'impacte ambiental serà l'establida en l'article 43 de l'esmentada Llei 21/2013 modificada per la Llei 9/2018.



València, 3 de març de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.»



València, 7 de setembre de 2021. El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.





ANNEX I



Parcel·les que no formaran part del pla de gestió (poden incorporar-s'hi quan es cultiven):



Municipi: Llíria

Polígon 5, parcel·la 756.

Polígon 51, parcel·les 2, 3.

Polígon 55, parcel·les 76, 77.

Polígon 131, parcel·la 69.

Municipi: Casinos

Polígon 3, parcel·la 75.

Polígon 14, parcel·la 182.

Polígon 24, parcel·la 28.

Polígon 29, parcel·la 45.

Mapa web