Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 de setembre de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 111/20-AIA Ontinyent. [2021/9105]

(DOGV núm. 9177 de 20.09.2021) Ref. Base de dades 008611/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Ontinyent



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 111/20-AIA Ontinyent.





«Informe d'impacte ambiental

Expedient: 111-2020-AIA.

Títol: reparació del col·lector d'aigües residuals d'Ontinyent.

Promotor: EGEVASA.

Òrgan substantiu: Diputació de València.

Localització: Ontinyent (València).



1. Descripció del projecte.

L'objectiu del projecte és esmenar les greus deficiències que actualment presenta el col·lector general d'aigües residuals que ha sigut afectat per les crescudes del riu Clariano a causa, entre altres motius, que part del traçat del col·lector discorre per la zona d'aigües baixes del riu.



Es proposa per això l'execució d'obres de modificació del col·lector allunyant-lo del llit d'aigües baixes, protecció del col·lector en les zones on no es modificarà el traçat per mitjà d'escullera i execució de nous pous de registre, entre altres. Amb això es busca que les futures crescudes del riu no danyen aquesta conducció i, al mateix temps, que les possibles labors de manteniment necessàries per al correcte funcionament del col·lector no afecten el llit del riu.

La intervenció proposada consisteix en el següent:

– Instal·lació de 2.172,66 m de canonada de PVC de 800 mm de diàmetre que constitueix el col·lector principal. La conducció es formigonarà en diversos trams. La canonada anirà instal·lada en rasa excepte un tram de 33,88 ml que s'haurà d'executar mitjançant perforació horitzontal per a salvar la barbacana que existeix al costat del Pont Vell.

– Realització de 5 sobreeixidors en el col·lector principal.

– Construcció de 2.058,51 m de mur d'escullera per a la protecció del col·lector en els trams en els quals discorre prop del llit d'aigües baixes. Aquest mur d'escullera delimitarà un camí que es rematarà amb farciment i estés de llast amb una amplària mínima de 3 m.

– Construcció de 45 nous pous de registre.



2. Tramitació administrativa.

Antecedents:

El 30 d'abril de 1998 s'emet declaració d'impacte ambiental favorable del projecte d'«obres de millora en l'EDAR Ontinyent-Agullent» (expedient 534-1997-AIA). El projecte va consistir en l'ampliació de la depuradora ja existent sense que es considerara necessari modificar la xarxa de col·lectors que dirigien les aigües residuals a l'EDAR.



L'actual projecte consisteix en l'execució d'obres de millora d'un projecte ja implantat i en funcionament i és, d'una banda, una modificació dels col·lectors d'una planta d'aigües residuals (annex I6.b) del Decret 162/1990 pel qual s'aprova el reglament per a l'execució de la Llei 2/1989 d'impacte ambiental de la Comunitat Valenciana) i, d'una altra, una modificació d'una conducció ja executada (annex I.7 del Decret 162/1990).

Atés l'entorn en què se situa la modificació del projecte pot causar efectes significatius en el medi ambient per l'afecció a llit hídric i els seus marges, zones amb valors ambientals per la qual cosa és procedent la realització d'un procediment simplificat d'avaluació ambiental.





Tramitació administrativa

El 17 de novembre de 2020 té entrada en el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental documentació per a l'inici del procediment d'avaluació d'impacte ambiental.

El 16 de març de 2021 s'inicia el tràmit de consultes establit en l'article 46 de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental. Els organismes consultats van ser els següents:

– Ajuntament d'Ontinyent.

– Confederació Hidrogràfica del Xúquer.

– Secció Forestal del Servei Territorial de Medi Ambient de València.

– Direcció General de Cultura i Patrimoni.

– Servei d'Ordenació Territorial.

El resultat de la fase de consultes ha sigut el següent:

El 13 d'abril de 2021 la Comissaria d'Aigües de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer remet informe. Destaca del projecte (tal com es recull en l'estudi d'impacte ambiental) que aquest va dirigit a esmenar les greus deficiències que actualment presenta el col·lector d'Ontinyent. Ressalta així mateix que la solució va ser consensuada en els diferents organismes directament o indirectament afectats.

L'informe finalitza indicant: «els efectes sobre el medi ambient han de ser, en principi, positius si s'estableixen les mesures preventives i el programa de vigilància ambiental previstos».

Finalitzat el temps per a emetre l'informe establit en la Llei 21/2013, no s'ha rebut cap altra observació dels òrgans consultats. Tenint en compte que l'òrgan principalment afectat per la realització de les obres és la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, i aquest organisme ha emés un informe i ha atorgat l'autorització per a la realització de les obres, es considera que pot prosseguir-se amb l'expedient, ja que es disposa de suficients elements de judici per a resoldre.



Consten en la documentació tècnica aportada:

– Resolució d'autorització per a renovació del col·lector general d'Ontinyent de 22 de febrer de 2021, de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en la qual s'indica que el col·lector se situa en zona de flux preferent i en zona inundable associada al període de retorn de 500 anys, s'autoritzen les obres en zona de policia i dins del llit del riu Clariano i s'estableixen alguns condicionants tècnics en l'execució de l'obra, havent de restituir-se el terreny ocupat pel regall al seu estat original i vetlar perquè el llit romanga en tot moment en les degudes condicions.



L'autorització estableix condicions com ara fer els treballs de forma ordenada i progressiva sense danyar ni llit ni marges i no depositar productes en zones no fixades en l'autorització, entre altres.



3. Consideracions ambientals.

Característiques del projecte.

Les característiques generals del projecte han sigut descrites en l'apartat corresponent. A continuació es descriuen les actuacions a realitzar per trams.

– Tram sobreeixidor 1-sobreeixidor 2: la longitud del tram serà de 339,77 m. En aquest tram es procedirà a la restauració de la secció del llit, es construirà una escullera per a protegir el primer tram de la canonada que no es modificarà, es protegirà el sobreeixidor 1 amb mantell d'escullera de 10 metres d'amplària. En la part final del tram el col·lector modificarà el seu traçat en 187,81 ml des del PR10 (pou de registre 10) fins al PR13. El nou traçat discorrerà per zona verda del Pla general d'ordenació urbana. Està prevista la construcció de dos pous de registre circulars d'1,2 m de diàmetre i l'execució de les seues corresponents connexions.

– Tram sobreeixidor 2-sobreeixidor 3 (PR 13 A 25): el tram discorre pel marge dret del riu. En el primer tram, la conducció s'allunyarà 15 m de l'existent i en un segon tram on no és possible allunyar la conducció del tram d'aigües baixes, es protegirà amb escullera. La longitud total del tram és de 551,35 ml i comportarà la construcció de 12 pous de registre. S'executaran les corresponents connexions amb els nous pous.



– Tram sobreeixidor 3-sobreeixidor 4 (PR25 a PR33): aquest tram discorre en tot el seu traçat pel marge dret del riu. Té una longitud total de 404,11 metres lineals, on es modificarà el traçat del col·lector i on s'instal·laran 8 pous de registre, amb les mateixes característiques que les descrites en apartats anteriors. La conducció anirà instal·lada en rasa, i serà necessari protegir diversos trams amb escullera.

– Tram sobreeixidor 5-sobreeixidor actual (PR50-PR52). Aquest tram, amb una longitud de 134,54 metres lineals, connectarà el nou col·lector des del PR50 amb l'últim tram de col·lector en l'actual pou sobreeixidor PR52. Des d'aquest pou el col·lector manté el seu traçat però es procedirà a la seua protecció amb mur d'escullera.

Les obres complementàries a realitzar seran: construcció de camí aprofitant les esculleres executades, neteja del llit, execució i posterior reposició de camí de servei, demolició d'elements i la seua retirada, i execució de 5 sobreeixidors d'aigües pluvials.

Com a valoració de l'apartat ha d'indicar-se que el conjunt de la modificació del col·lector juntament amb l'execució de pous de registre i sobreeixidors constitueix una important modificació de l'estructura de conducció d'aigües residuals. No obstant això, el projecte s'executarà en la mateixa zona on actualment discorre el col·lector, no constitueix una renovació total de la infraestructura i les obres proposades són les estrictament necessàries per a evitar la contaminació del riu i dotar de funcionalitat tot el sistema per la qual cosa la valoració global és que la magnitud guarda proporció amb els objectius perseguits.



Ubicació del projecte.

El projecte no afectarà espais naturals protegits (ENP) inclosos els espais Xarxa Natura 2000. L'ENP més pròxim a l'àrea d'obres és el paratge natural municipal Serra de l'Ombria-Pou Clar l'objectiu del qual és la protecció (entre altres) de la conca del riu Clariano. El projecte no afectarà l'espai natural ni la seua xarxa hídrica i proporcionarà efectes ambientals positius al riu aigües avall del paratge natural.

L'aspecte més rellevant de les obres a realitzar és la seua directa afecció al llit del riu Clariano, als seus marges i vegetació de ribera. Els llits i les seues riberes són zones que posseeixen per elles mateixes valors ambientals, la qual cosa porta a l'òrgan ambiental a determinar que si bé la ubicació del projecte, ateses les característiques de la zona urbana d'Ontinyent i l'actual ubicació del col·lector en funcionament, és l'única possible, el projecte ha d'adaptar-se a les condicions on se situa establint les mesures necessàries per a minimitzar qualsevol tipus d'afecció i procurar la menor «artificialització« possible de la zona.





Característiques del potencial impacte.

En general la major part d'impactes de signe negatiu se circumscriuen a la fase d'obres mentre que en la fase de funcionament els impactes, en general, seran positius.

Es realitza una síntesi de la valoració realitzada pel promotor i de les mesures preventives i correctores proposades:

a) Fase d'obres:

Impactes sobre sòls: en la fase d'obres el trànsit de la maquinària i les excavacions produiran pèrdua o disminució de la qualitat del sòl per compactació (pèrdua de les característiques físiques), canvis en el relleu que pot provocar augment de l'erosió i alteracions químiques.



Les alteracions es produiran en una zona ja afectada per l'antiga infraestructura i la ubicació d'aquesta així com dels pous de registre, per la qual cosa l'impacte es considera compatible.

– Impactes sobre l'atmosfera: en la fase d'obres es produirà afecció a la qualitat de l'aire per emissió de gasos contaminants, sorolls a causa del trànsit de la maquinària i pols a causa d'aquest trànsit i de transport d'àrids i fabricació de formigó. Com a mesura preventiva haurà de realitzar-se un correcte manteniment de la maquinària i procedir a la realització de regs de camins i zona d'obres. L'impacte es considera negatiu, directe, temporal, reversible i recuperable, i es valora de manera global com a compatible.

Hidrologia: l'actuació prevista és necessària per a evitar les afeccions que s'estan produint en el medi hidrològic. L'actual col·lector discorre per domini públic hidràulic. L'execució de les obres tindrà per objectiu evitar aquesta afecció en les zones on siga possible per la qual cosa l'impacte es valora com a compatible.

– Afecció a sòl i aigües per residus: la realització de les obres pot causar contaminació d'aigües superficials i subterrànies a causa de possibles abocaments causats per la maquinària d'obres. Per a evitar aquest efecte negatiu es realitzaran les reparacions de maquinària en tallers autoritzats i només en cas d'emergència o força major, es repararan in situ amb les mesures preventives oportunes, com la disposició de sistemes eficaços per a la recollida d'efluents.

També pot produir-se contaminació del sòl i aigües a causa dels apilaments, material excedentari o residus de construcció i demolició. Aquests materials seran apilats de manera temporal en les proximitats de la zona d'actuació fins a la seua gestió mitjançant gestor de residus.



Els residus perillosos requereixen un tractament específic per la qual cosa s'implantaran punts nets per a depositar-los i en cas necessari àrees d'emmagatzematge temporal de combustibles o altres substàncies contaminants dotades de sistemes de retenció de vessaments. S'evitarà implantar les zones d'apilament i punts nets en el llit del riu.

Prèviament al final d'obra, es procedirà a la neteja, retirada i transport a abocadors autoritzats o gestió adequada de tot el material sobrant de les obres que s'haja acumulat en la zona d'actuació i a la recuperació de les zones ocupades pels punts nets.

Vegetació: l'estudi d'impacte ambiental no preveu una afecció important de la vegetació a excepció d'alguns trams situats fora del llit on poden ser afectats exemplars d'un cert port. L'impacte es valora com a compatible havent d'establir-se mesures preventives com el jalonament de la zona d'obres, instal·lació de protectors en els troncs dels arbres, o protecció del perímetre d'aquests.



Fauna: durant la fase d'obres es produirà una eliminació de l'hàbitat de la fauna existent, es produiran molèsties que poden suposar l'abandó de la zona i l'afecció directa als individus per les excavacions. Pel fet que la zona d'obres és una zona antropitzada i els efectes sobre la fauna desapareixeran una vegada finalitzades les obres, l'impacte es considera no significatiu.

No obstant això, com a mesura correctora, hauran de revisar-se diàriament les rases amb la finalitat de permetre l'eixida de fauna atrapada i es taparan amb lones les parts de l'obra que per qualsevol motiu queden paralitzades. En cas que apareguen elements d'interés, s'avisarà a l'òrgan competent.

Ha d'indicar-se per a finalitzar aquest apartat que l'òrgan ambiental, amb la finalitat de tindre suficients elements de judici en relació amb les possibles afeccions que puguen produir-se, ha consultat el banc de dades de biodiversitat de la GVA, i no s'han localitzat en l'àmbit espècies prioritàries que puguen ser afectades per les obres.

Riscos: per a evitar la generació d'incendis forestals les soldadures es realitzaran fora de zones amb vegetació i s'extremaran les mesures de precaució en el maneig de substàncies inflamables.

Respecte a aquest apartat, es considera que a causa de la proximitat de zona forestal de les obres (menys de 500 metres) i de la proliferació de vegetació en alguns punts del llit, han d'ampliar-se les mesures preventives.

Respecte al risc d'inundació, el llit del riu Clariano està afectat per perillositat d'inundació 1 (freqüència alta: 25 anys calat alt: major de 0.8 metres), l'òrgan de conca ha advertit del risc que competeix, en general, a la seguretat de la infraestructura. No obstant això, haurà d'assegurar-se, mitjançant els estudis que siguen procedents, que l'execució d'esculleres no suposarà un increment del risc cap a la població. En qualsevol cas haurà de complir-se la normativa derivada del Pla d'acció territorial per a la prevenció del risc d'inundació en la Comunitat Valenciana (Decret 201/2015, del Consell).

– Socioeconomia: la implantació del projecte pot generar efectes en la població activa per la generació d'ocupació, a causa de la demanda de mà d'obra durant la fase de construcció. Aquestes possibles ocupacions tindran caràcter temporal, incidència positiva i de baixa magnitud.



La població pot resultar afectada per la realització de les obres. A causa de la ubicació de la zona d'obres, allunyada de les zones habitades i el seu caràcter temporal, la incidència es valora com a compatible.

Sistema territorial: un dels objectius del projecte és evitar l'afecció a domini públic hidràulic. En els trams en els quals serà possible evitar aqueixa afecció s'afectaran terrenys de titularitat municipal que compten amb la conformitat municipal per la qual cosa l'impacte es considera compatible.

Patrimoni: l'actuació es realitzarà allunyada de les zones d'interés patrimonial per la qual cosa no s'esperen en principi impactes en aquest sentit. No obstant això, com a mesures preventives es realitzaran sondatges i una vigilància arqueològica intensiva en els punts més sensibles del traçat per la proximitat del nou col·lector: esplanada de l'antiga fàbrica de Tortosa i Delgado i a l'entorn del Pont Vell. Per a evitar afeccions al Pont Vell en aquesta zona les obres es realitzaran mitjançant clavament.

b) Fase d'explotació:

La posada en servei de la nova infraestructura suposarà una notable millora de les condicions de funcionament respecte al col·lector general existent en l'actualitat. Cessaran les interaccions entre el col·lector i el riu, disminuint la contaminació per les pèrdues del col·lector i regulant-se el funcionament de l'EDAR, en evitar l'entrada de cabal addicional procedent del riu. Per tot això, aquest impacte es valora com a positiu amb una magnitud mitjana-alta.

Finalment, l'estudi d'impacte ambiental estableix un programa de vigilància ambiental l'aspecte més important del qual és la designació d'un responsable de la vigilància ambiental qui controlarà que es compleixen les mesures preventives i correctores.

Conclusió

En relació amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, es pot concloure que el projecte, en els termes previstos, i sempre que s'amplien les mesures preventives i correctores, no tindrà efectes adversos significatius sobre el medi ambient i no requereix una avaluació d'impacte ambiental ordinària.



Consideracions jurídiques.

El projecte «reparació del col·lector d'aigües residuals d'Ontinyent», constitueix un supòsit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, d'acord amb l'article 7.2.c de la Llei 21/2103, de 9 de desembre.

L'expedient ha seguit el tràmit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, previst en la secció 2a, capítol 2 del títol II de la Llei 21/2013.

El Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència sobre l'avaluació d'impacte ambiental de projectes.



Per tot el que antecedeix, a proposta del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental i amb el vistiplau del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, fent ús de les atribucions que ostente, resolc:





Primer

Estimar que el projecte de «reparació del col·lector d'aigües residuals d'Ontinyent», sense perjudici de la prèvia obtenció de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient i no requereix una avaluació d'impacte ambiental ordinària, sempre que s'ajuste a les previsions del projecte, del document ambiental, als termes del present informe, i en particular al següent:

1. Riscos:

a) El projecte incorporarà el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants aprovat per Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat.



b) Les esculleres previstes per a protecció de la canonada no hauran de suposar un increment significatiu del risc sobre tercers, conforme al que es preveu en la normativa del PATRICOVA, en cas de crescuda del riu.

2. En cas que el projecte puga incidir sobre béns integrants del patrimoni cultural valencià, s'obtindrà l'informe favorable en matèria de patrimoni cultural establit en l'article 11 de la Llei 4/1998, del patrimoni cultural valencià.

3. S'habilitaran rampes en les rases que queden obertes per a permetre l'eixida de la fauna que haja pogut quedar atrapada. Per a evitar incidents amb les canonades, o altres elements, hauran de tapar-se al final de la jornada laboral.

4. Es restaurarà, en les zones on siga possible, la vegetació de ribera en les zones afectades per la realització del projecte.

5. En els trams o casos en els quals siga possible, s'engravaran les esculleres amb terra vegetal procedent de la mateixa obra a fi que cresca vegetació natural.

6. La terra vegetal que hi haja s'emmagatzemarà adequadament per a la restauració de les zones afectades.



Segon

De conformitat amb el que es preveu en l'article 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre:

A. L'informe d'impacte ambiental es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de la seua publicació en la seu electrònica de l'òrgan ambiental.

B. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seua vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'haguera procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la seua publicació, llevat que s'acorde la pròrroga de la vigència de l'informe d'impacte ambiental.

C. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si escau, siguen procedents en via administrativa o judicial contra l'acte, si és els cas, d'autorització del projecte.



Tercer

L'òrgan substantiu publicarà en el butlletí oficial corresponent la decisió d'autoritzar o denegar el projecte, en els termes previstos en l'article 48 de la Llei 21/2103, de 9 de desembre.



València, 2 de juny de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.»



València, 7 de setembre de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web