Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de setembre de 2021, del director general d'Administració Local, per la qual es publiquen els Estatuts de la mancomunitat de nova creació Mancomunitat de la Plana de l'Arc. [2021/9088]

(DOGV núm. 9178 de 21.09.2021) Ref. Base de dades 008642/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: mancomunitat



La Comissió Promotora de la Mancomunitat de la Plana de l'Arc, mitjançant acord de l'Assemblea integrada per la totalitat dels regidors i regidores dels municipis interessats, va adoptar per majoria absoluta de vots en sessió de 10 de desembre de 2020 l'aprovació provisional de la proposta de creació d'aquesta mancomunitat, la memòria justificativa i el projecte d'Estatuts que han de regir aquesta mancomunitat.

La creació i constitució d'una nova mancomunitat es tramita pel procediment establit en l'article 9 de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de Mancomunitats de la Comunitat Valenciana, que culmina amb la resolució de publicació dels estatuts en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Remesos l'expedient tramitat i els estatuts aprovats a aquesta Direcció General d'Administració Local, es comprova la seua adequació a la legislació vigent en matèria de règim local.

Dins del mes següent a la publicació dels estatuts en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la presidència de la Comissió Promotora convocarà a les persones representants dels ajuntaments mancomunats a la sessió constitutiva del ple de la mancomunitat, en compliment del que es preveu en l'apartat 7 de l'article 9 de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de Mancomunitats de la Comunitat Valenciana.



Per això, de conformitat amb la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de Mancomunitats de la Comunitat Valenciana i d'acord amb el que es disposa en l'article 8 del Decret 169/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Presidència de la Generalitat, resolc:



Únic

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana els Estatuts de la mancomunitat de nova creació Mancomunitat de la Plana de l'Arc, aprovats per la Comissió Promotora de la mateixa i que es transcriuen a continuació com a Annex. Igualment s'ordena la inscripció de la mancomunitat i dels estatuts en el Registre d'Entitats Locals de la Comunitat Valenciana.

Contra aquesta resolució podrà interposar-se recurs d'alçada davant la Secretaria Autonòmica de Promoció Institucional i Cohesió Territorial, en el termini d'un mes de conformitat amb els articles 112 i 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Transcorregut aquest termini sense haver-se interposat el recurs, la resolució serà ferma amb caràcter general.

Tot això, sense perjudici, que els interessats puguen fer ús de qualsevol altre recurs que per al seu dret estimen oportú.



València, 8 de setembre de 2021.– El director general d'Administració Local: Antoni Such Botella.







ANNEX

ESTATUTS DE LA MANCOMUNITAT DE LA PLANA DE L'ARC



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Constitució de la Mancomunitat

Els municipis de Cabanes, la Torre d'en Doménec, la Vall d'Alba i Vilanova d'Alcolea es constitueixen voluntàriament en Mancomunitat amb personalitat jurídica pròpia i capacitat jurídica per al compliment dels fins que es determinen en l'article 3 d'aquests estatuts. L'àmbit territorial per a l'exercici de les seues competències circumscriu els termes municipals dels municipis mancomunats.

Podran integrar-se en aquesta Mancomunitat els municipis que ho sol·liciten i complisquen els requisits descrits en els Estatuts. Així mateix, podran separar-se de la Mancomunitat els municipis que així ho expressen sempre que estiguen al corrent de les aportacions econòmiques.



Article 2. Denominació i relació de municipis que la integren

La Mancomunitat es denomina Mancomunitat de la Plana de L'Arc. I la capitalitat es fixarà, alternativament, en el municipi on radique la presidència. Els òrgans de govern i administració se situaran en el Municipi on residisca la presidència, i tindrà com a domicili social i lloc de reunió la Casa Consistorial.

Aquesta Mancomunitat estarà integrada pels següents municipis:

Cabanes

la Torre d'en Doménec,

La Vall d'Alba

Vilanova d'Alcolea



CAPÍTOL II

Objecte, competències, potestats i prerrogatives



Article 3. Objecte i competències de la Mancomunitat

La Mancomunitat de la Plana de L'Arc es constitueix per a gestionar i executar plans, realitzar projectes i obres o prestar serveis de la seua competència als ciutadans, acostar-los l'Administració i potenciar un desenvolupament social i econòmic sostenible, equilibrat i igualitari d'aquests municipis i els seus respectius territoris, en els termes dels presents estatuts.

En aqueix sentit, la present Mancomunitat es qualifica d'un ens local territorial, i, per al compliment dels fins que hi són propis, té personalitat jurídica i capacitat d'obrar plena i independent de la dels municipis que la integren.

Els fins de la Mancomunitat en el seu àmbit territorial són la gestió integral, dels següents serveis, com a manifestació de les competències que tindrà reconeguda la Mancomunitat de la Plana de L'Arc.

Competències que exercirà la Mancomunitat de la Plana de L'Arc:

Primer. Les determinades en l'article 29 de la Llei 3/2019 de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana i qualsevol altra competència que els siga atribuïda per una disposició legal i per la normativa vigent.

Segon. Serveis públics que prestarà la Mancomunitat de la Plana de l'Arc:

Serveis d'atenció primària de l'article 18 de la Llei 3/2019 de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana i tots aquells serveis en matèria de serveis socials que li siguen atribuïts o delegats per una disposició legal i per la normativa vigent.

Tercer. Qualssevol altres competències i serveis establits en els articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril reguladora de les bases de règim local i d'altres que s'establisquen per la normativa aplicable.



A aquest efecte, per a la prestació del pertinent servei públic, la Mancomunitat establirà el règim jurídic d'aquest, segons assenyala l'article 197 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana -LRLCV-.



Article 4. Potestats i prerrogatives

Per al compliment dels seus fins, la Mancomunitat exercirà les potestats i prerrogatives que li atorga la legislació de règim local:

a) La reglamentària i d'autoorganització.

b) La tributària i financera.

c) La de programació o planificació.

d) La d'adquirir, alienar, gravar, reivindicar, etc., tota classe de béns.



e) La d'execució forçosa i la sancionadora.

f) La de revisió d'ofici dels seus actes i acords.

g) La de subscriure contractes, establir i explotar serveis.



CAPÍTOL III

Òrgans de govern i administració,

composició i atribucions respectives



Article 5. Òrgans de govern i administració

El govern i l'administració de la Mancomunitat corresponen al ple, integrat per tots els representants dels municipis mancomunats, i a la seua presidència.

Seran òrgans de la Mancomunitat el Ple de la Mancomunitat, la Junta de Govern, la Presidència i les següents vicepresidències: un/a vicepresident/a

Així mateix, la Mancomunitat disposa de la Comissió Especial de Comptes, que s'ajustarà al funcionament previst en els presents estatuts, així com de comissions informatives per a estudi i dictamen dels assumptes que hagen de sotmetre's a consideració del corresponent òrgan col·legiat.

En tot cas, s'haurà de vetlar per les plenes garanties dels drets de participació de les diferents formacions i agrupacions polítiques presents en el ple de la Mancomunitat, en les seues comissions informatives, Comissió Especial de Comptes i qualsevol altre òrgan complementari que puguen constituir.

Finalitzat el mandat dels ajuntaments, els òrgans de la Mancomunitat continuen en funcions per a l'administració ordinària dels assumptes fins a la constitució dels nous òrgans, sense que en cap cas puguen adoptar acords per als quals es requerisca majoria qualificada.



Després de cada procés electoral municipal i una vegada que els ajuntaments hagen comunicat a la Mancomunitat la seua representació en aquesta, la presidència en funcions convocarà la sessió plenària per a la constitució i l'elecció dels òrgans de govern; tot això, de conformitat amb el que estableixen els estatuts. Aquesta sessió tindrà lloc dins dels dos mesos següents a la constitució dels ajuntaments. Si no es convoca dins del termini assenyalat, quedarà automàticament convocada a les dotze hores del primer dissabte posterior a l'últim dia hàbil de l'esmentat termini, en el lloc on habitualment se celebren les sessions constitutives.



Article 6. El Ple de la Mancomunitat

El ple de la Mancomunitat estarà integrat per representants designats pels municipis mancomunats i presidit per la presidència de la Mancomunitat. Cada municipi estarà representat en el ple de la Mancomunitat per l'alcalde o alcaldessa i un altre regidor o regidora triat pel ple corresponent i que es mantindrà fins que no el revoque el ple que el va triar o perda la condició de regidor. El vot serà emés individualment per cadascun dels representants.



En el ple de les Mancomunitats, a cadascun dels membres li correspon un vot amb el mateix valor. En cas d'empat decidida el vot de qualitat del/de la president/a.

La resta d'aspectes relatius al règim de funcionament i competències dels òrgans de la Mancomunitat s'ajustarà al que estableixen els presents estatuts, i, supletòriament, al que s'estableix per als ajuntaments en la normativa de règim local.

Correspondran al ple les atribucions que li conferisquen els presents estatuts i la normativa que li siga aplicable. En tot cas, tindrà assignades les següents atribucions:

a) Triar els òrgans unipersonals de la Mancomunitat.

b) Proposar les modificacions dels estatuts.

c) Aprovar i modificar les ordenances de la Mancomunitat i els seus reglaments orgànics.

d) Proposar el canvi de denominació de la Mancomunitat i l'adopció o modificació dels seus símbols o ensenyes.

e) Aprovar els pressupostos i el compte general de la Mancomunitat.

f) Proposar la incorporació de nous membres a la Mancomunitat i comprovar la concurrència dels pressupostos necessaris per a la separació voluntària de membres de la Mancomunitat i, quan siga procedent, acordar la seua separació obligatòria.

g) Proposar la dissolució de la Mancomunitat.

h) Aquelles altres competències que hagen de correspondre al ple per exigir la seua aprovació una majoria especial.

Correspon igualment al ple la votació sobre la moció de censura de la presidència de la Mancomunitat i sobre la qüestió de confiança plantejada per aquesta. Seran públiques i es realitzaran mitjançant crida nominal, en tot cas, i es regiran pel que es disposa en la legislació electoral general.



Article 7. Junta de Govern

La junta de govern local és un òrgan d'assistència al ple, a la presidència, a les vicepresidències i a la resta d'òrgans, i de gestió de la Mancomunitat, i estarà integrada per la presidència, vicepresidències i un nombre de representants dels municipis mancomunats integrants del ple mai superior a un terç del nombre de membres del ple.



Es garantirà la presidència de la junta de govern per la presidenta o president de la Mancomunitat i l'elecció dels vicepresidents o vicepresidentes, si escau, així com de la resta dels seus membres, i serà suficient amb majoria simple.

Les atribucions de la junta de govern seran les establides en els presents estatuts de la Mancomunitat, i li correspondrà, en tot cas:



a) Assistir a la presidència i a la resta d'òrgans de la Mancomunitat en les seues atribucions.

b) Exercir les atribucions que la presidència o un altre òrgan de la Mancomunitat li hagen delegat.



Article 8. Comissions informatives

Les comissions informatives que puguen establir-se són òrgans complementaris de la Mancomunitat sense atribucions resolutòries que tenen per funció l'estudi, la informació, consulta prèvia dels expedients i assumptes que hagen de ser sotmesos a la decisió del ple o de la junta de govern, quan aquesta actue amb atribucions delegades pel ple, excepte quan hagen d'adoptar-se acords declarats urgents.



La composició, el funcionament i règim de sessions de les comissions informatives serà la següent: La que es determine pel ple.

En tot cas, la composició de les comissions informatives ha d'acomodar-se a la proporcionalitat existent entre les diferents formacions i/o agrupacions polítiques presents en el ple de la Mancomunitat.





Article 9. Comissió Especial de Comptes

Correspon a la Comissió Especial de Comptes l'examen, estudi i informe dels comptes, pressupostàries i extrapressupostàries, que haja d'aprovar el ple de la Mancomunitat i, especialment, del compte general que han de rendir les Mancomunitats.

Per a l'exercici de les seues funcions, la comissió podrà requerir, a través de la presidència de la Mancomunitat, la documentació complementària necessària i la presència dels membres de la Mancomunitat i el seu personal relacionats amb els comptes que s'analitzen.

La Comissió Especial de Comptes haurà de reunir-se necessàriament abans de l'1 de juny de cada any per a examinar i informar els comptes generals de la Mancomunitat d'àmbit comarcal.

El funcionament de la Comissió Especial de Comptes, quant a les convocatòries de les seues sessions, s'ajustarà al que es disposa en l'article 119 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana -LRLCV-.

A més de tot això, pot celebrar reunions preparatòries, si la presidència ho decideix o si ho sol·licita una quarta part, almenys, del nombre legal de membres de la Mancomunitat.

La Comissió Especial de Comptes podrà actuar com a comissió informativa per a l'informe o el dictamen dels assumptes relatius a economia i hisenda de la Mancomunitat, si així ho disposa el reglament orgànic o ho acorda el ple.



Article 10. La Presidència

La presidència de la Mancomunitat serà triada pel ple, d'entre els seus membres i per majoria absoluta en primera volta o simple en segona, conformement amb el que es disposa en els estatuts de la Mancomunitat i, supletòriament, conformement amb el que es disposa en la legislació de règim local.

La pèrdua de la condició de regidor o regidora en el municipi mancomunat serà causa de cessament en la titularitat de la presidència.

La persona titular de la presidència podrà renunciar voluntàriament a la titularitat d'aquest òrgan manifestant-ho per escrit.

La persona titular de la presidència de la Mancomunitat exercirà la presidència de tots els seus òrgans col·legiats i exercirà les atribucions que li concedisquen els seus estatuts i la normativa que hi siga aplicable.

En tot cas, correspon a la presidència de la Mancomunitat l'exercici de les següents atribucions:

a) Representar la Mancomunitat.

b) Dirigir el govern i l'administració mancomunada.

c) Convocar i presidir les sessions del ple, de la junta de govern i de qualssevol òrgans col·legiats de la Mancomunitat.

d) Exercir la direcció del personal al servei de la Mancomunitat.

Així mateix, la presidència podrà delegar l'exercici de les seues atribucions, excepte les de decidir els empats amb el vot de qualitat i aquelles expressament establides en la normativa que hi siga aplicable.



Article 11. La Vicepresidència

Es preveu que la Mancomunitat de la PLANA DE L'ARC disposarà de les següents vicepresidències: Una vicepresidència

L'elecció de la titularitat de la vicepresidència o vicepresidències de les Mancomunitats es realitzarà conformement amb el procediment següent:

Pel Ple de la Mancomunitat o per l'Assemblea de Regidors quan es cree i constituïsca, es triarà per majoria simple del Ple.

La titularitat de la vicepresidència es perd per les causes següents: les establides en la Llei de Mancomunitats vigent. Així mateix, i, en particular, aquesta titularitat es perdrà, a més, per renúncia expressa manifestada per escrit i per pèrdua de la condició de regidor del municipi mancomunat.

Correspon a la vicepresidència de la Mancomunitat substituir en la totalitat de les seues funcions a la presidència en els casos d'absència, malaltia o impediment que la impossibilite per a l'exercici de les seues atribucions, així com exercir les funcions de la presidència en els supòsits de vacant i totes aquelles que hi siguen atribuïdes en virtut dels estatuts de la Mancomunitat.



CAPÍTOL IV

Funcionament i règim jurídic



Article 12. Sessions d'òrgans col·legiats

Els òrgans col·legiats de les Mancomunitats funcionen en règim de sessions ordinàries i extraordinàries, i aquestes últimes poden ser urgents.

El règim de sessions dels òrgans de govern col·legiats quant a periodicitat de les sessions, convocatòries, ordre del dia i quòrum d'assistència es regirà pel que es disposa en la legislació bàsica estatal de règim local i en la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Generalitat -LRLCV-, sense perjudici del que es disposa en els presents estatuts.



La periodicitat de les sessions ordinàries serà semestral.

En les sessions ordinàries del Ple de la Mancomunitat, la part dedicada al control de l'actuació de la resta dels òrgans de govern local tindrà substantivitat pròpia i diferenciada de la part resolutiva, i es garanteix la participació de tots els grups municipals en la formulació de peticions, preguntes i mocions.

Quan per a l'adopció d'un acord fora preceptiva la votació favorable per una majoria qualificada i el nombre d'assistents a la sessió fora inferior a aquesta, es retiraria l'assumpte de l'ordre del dia, per a la inclusió posterior en la sessió següent.

Serà necessari l'informe previ del secretari o secretària i, si escau, de l'interventor o interventora o dels que legalment els substituïsquen, per a l'adopció d'acords en els casos descrits en la legislació bàsica estatal de règim local.

Els assumptes seran objecte de debat abans de ser sotmesos a votació, llevat que ningú demane la paraula.

Si s'hagueren formulat vots particulars o esmenes, aquests hauran de debatre's en primer lloc, i després caldrà passar a la discussió del dictamen o informe.

Es consideraran aprovades per assentiment les proposicions que no susciten objecció o oposició. En cas contrari, se sotmetrà a votació.



Els membres podran formular en el Ple, oralment o per escrit, precs i preguntes relatius a l'actuació o als propòsits d'actuació dels òrgans de govern de la corporació.

En l'ordre del dia de les sessions ordinàries es reservarà un temps per a formular preguntes. Les preguntes formulades oralment en el transcurs d'una sessió seran contestades en la sessió següent, llevat que l'interpel·lat done resposta immediata.

Si la pregunta es formula per escrit, haurà de fer-se setanta-dues hores abans, com a mínim, de l'inici de la sessió, i serà contestada durant aquesta, llevat que el destinatari demane l'ajornament d'aquesta per a la sessió següent.

Podran formular-se preguntes a respondre per escrit. En aquest cas, ha de ser contestades en el termini màxim d'un mes, donant posteriorment quanta al Ple en la primera sessió que celebre.

En tot cas, les regles i requisits generals relatius a la convocatòria i al sistema de votació del Ple seran aplicables als altres òrgans col·legiats.

El quòrum d'assistència per a la vàlida constitució de les comissions informatives serà el d'un terç del nombre legal dels seus membres. Aquest quòrum haurà de mantindre's al llarg de tota la sessió.

De totes les sessions dels òrgans col·legiats s'estendrà acta en la qual constarà, com a mínim: el lloc de la reunió, la data i hora de començament i terminació de la sessió, els noms de qui la presidisca i dels restants membres assistents a aquesta, el seu caràcter ordinari o extraordinari, els assumptes debatuts, amb expressió succinta, en les sessions plenàries, de les opinions emeses, indicació del sentit dels vots i els acords adoptats, així com aquelles altres incidències esdevingudes o detalls que es consideren necessaris per a reflectir el que ha succeït en la sessió.

L'acta s'elaborarà pel secretari o secretària o per qui legalment el/la substituïsca i se sotmetrà a votació en la sessió ordinària següent. Es farà constar en l'acta l'aprovació de l'acta de la sessió anterior, així com les rectificacions que siguen pertinents, sense que, en cap cas, puga modificar-se el fons dels acords.

Les actes, les convocatòries de les sessions, ordres del dia, mocions, vots particulars, propostes d'acord, dictàmens de les comissions municipals i altres actuacions es redactaran en qualsevol de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana, respectant, en tot cas, la llengua utilitzada per l'intervinent. Qualsevol membre de la corporació tindrà dret a exigir, mitjançant petició expressa, la documentació a què es refereix aquest article en qualsevol de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana.



Article 13. Drets i deures dels municipis integrants

Són drets i deures dels municipis:

a) Participar en la gestió de la Mancomunitat d'acord amb el que disposen els estatuts.

b) Rebre informació directa dels assumptes que siguen del seu interés.

c) Presentar propostes d'actuació en l'àmbit de les matèries de competència pròpia municipal.

d) Contribuir mitjançant les prestacions econòmiques establides pels estatuts a l'exercici de les competències de la Mancomunitat.

e) Consultar la documentació dels arxius i del Registre de la Mancomunitat.

f) Intervindre en les sessions amb veu i vot, a través dels seus representants legítims i en els supòsits específics que determinen els estatuts.





CAPÍTOL V

Règim econòmic



Article 14. La hisenda de la Mancomunitat

La hisenda de la Mancomunitat de la Plana de l'Arc estarà constituïda pels següents recursos:

a) Aportacions dels municipis, d'acord amb el que s'estableix en els presents estatuts.

b) Ingressos procedents del seu patrimoni i altres de dret privat.



c) Taxes i preus públics per la prestació de serveis o realització d'activitats de la seua competència.

d) Contribucions especials per a l'execució d'obres o per a l'establiment, ampliació o millora de serveis.

e) Participacions en els tributs de la Generalitat que es puguen establir a favor seu.

f) Recàrrecs sobre impostos de la Generalitat, o d'altres entitats locals, que procedisquen.

g) Participar en els fons de cooperació o instruments similars de finançament incondicionat que es determinen.

h) Subvencions i altres ingressos de dret públic.

i) Ingressos procedents d'operacions de crèdit.

j) Multes i sancions en l'àmbit de la seua competència.

k) Qualsevol altre que puga establir-se legalment.

Per a l'establiment, ordenació, liquidació i recaptació dels recursos expressats en les lletres c), d) i la i) a dalt citades, la Mancomunitat aprovarà les corresponents ordenances.

Les operacions de crèdit que puga concertar una Mancomunitat per a finançar la realització de fins de la seua competència podran ser avalades pels municipis que la integren, per la conselleria amb competències en matèria de règim local o per la diputació provincial corresponent, quan el patrimoni propi de la Mancomunitat o els seus recursos ordinaris no siguen suficients per a garantir aquesta operació, de conformitat amb la normativa bàsica que s'aplique.

Els municipis hauran de realitzar l'aportació a la Mancomunitat de la Plana de l'Arc per al seu manteniment, en els següents termes:

1. En aqueix sentit, els ajuntaments hauran de consignar en els seus pressupostos les quantitats necessàries per a atendre en els successius exercicis econòmics les obligacions derivades dels compromisos contrets amb la Mancomunitat a la qual pertanguen.

2. Les aportacions dels municipis a les Mancomunitats tenen la consideració de pagaments obligatoris i preferents per a les entitats mancomunades. L'ingrés de les aportacions es realitzarà de la forma i en els terminis que es determinen en les bases d'execució dels pressupostos anuals de la Mancomunitat.

Una vegada transcorregut el termini establit per a efectuar l'abonament sense que pel municipi s'haja fet efectiu, per a la cobrança d'aquestes aportacions la Mancomunitat exercirà les prerrogatives establides legalment per a la hisenda de l'Estat, i actuarà, si escau, conforme als procediments administratius corresponents.

3. Les aportacions a la Mancomunitat vençudes, líquides i exigibles podran ser objecte de retenció, una vegada transcorregut el termini de pagament establit en els estatuts i després de la sol·licitud de la mateixa Mancomunitat i audiència al municipi afectat, respecte de les quals tinguen pendents de percebre de la Generalitat o de les diputacions provincials.

Serà aplicable a les Mancomunitats el que es disposa en la normativa de règim local respecte dels recursos dels municipis, amb les especialitats que siguen procedents en cada cas.



Article 15. Pressupost de la Mancomunitat i suport econòmic d'altres Administracions territorials

Els pressupostos constitueixen l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que les Mancomunitats, com a màxim, poden reconéixer i dels drets que es prevegen liquidar durant el corresponent exercici econòmic.

S'inclouran en el pressupost les inversions que es puguen realitzar, les fonts de finançament, així com el conjunt d'obligacions derivades de l'ordenament jurídic.

Les Mancomunitats de la Comunitat Valenciana aprovaran cada any natural els pressupostos respectius, de conformitat amb el que es disposa a aquest efecte en la legislació de règim local vigent.

Les hisendes de les Mancomunitats han de disposar de recursos econòmics suficients per a la prestació dels serveis que se'ls assignen.



Les Mancomunitats participaran en les convocatòries autonòmiques i provincials d'ajudes i subvencions dirigides als municipis, a excepció que es dispose expressament el contrari en les convocatòries, i es beneficiaran del màxim nivell de les ajudes.



CAPÍTOL VI

Règim jurídic del personal



Article 16. Sobre el personal de la Mancomunitat de la Plana de l'Arc

La Mancomunitat de la Plana de L'Arc, per al desenvolupament dels seus fins, podrà disposar de personal propi en els termes establits en la normativa aplicable i en els presents estatuts.

A aquest efecte, podran prestar serveis en les Mancomunitats els empleats públics de les entitats locals que les integren, sempre de manera expressa i de conformitat amb la normativa bàsica i autonòmica en matèria de funció pública, i també el d'altres administracions públiques, en els termes de les relacions de cooperació i col·laboració que en cada cas s'establisquen.

La integració en la Mancomunitat de personal funcionari i laboral en virtut de processos de transferències de funcions i serveis es realitzarà de conformitat amb les normes de funció pública aplicables, i amb el que s'establisca, en el seu àmbit, en les meses de negociació previstes en les lleis de funció pública.

El personal que estiga al servei d'una Mancomunitat, en cas de dissolució, quedarà incorporat a les entitats locals de procedència que van formar part de la Mancomunitat. En cas que fora personal seleccionat per la mateixa Mancomunitat, passarà a formar part de les entitats locals que van realitzar majors aportacions a la Mancomunitat.



Així mateix, el personal de la Mancomunitat afectat en supòsits de separació de municipis, veurà garantits els seus drets, tot això, de conformitat amb el que estableix la legislació en matèria de funció pública, en el sentit que la cessió o el traspàs del personal per part dels municipis adherits a la Mancomunitat comportarà l'obligació de l'ajuntament de reincorporar a aquest personal, en cas que el servei mancomunat s'haja extingit o finalitzat.

La selecció del personal de la Mancomunitat, tant funcionari com laboral, es realitzarà d'acord amb l'oferta d'ocupació, mitjançant convocatòria pública i a través dels sistemes establits legalment en els quals es garantisquen, en tot cas, els principis d'igualtat, publicitat, mèrit i capacitat.

Les Mancomunitats aprovaran anualment, juntament amb el pressupost, la plantilla i la relació de llocs de treball existents en la seua organització, que ha de comprendre tots els llocs de treball reservats a personal funcionari i laboral i la resta de personal. Respecte d'aquest últim, s'establirà el que disposa l'apartat 2 de l'article 104.bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local –LRBRL–.



Les Mancomunitats, en funció de les seues necessitats de personal, faran públiques les seues ofertes d'ús d'acord amb els criteris fixats per la normativa de funció pública que resulte aplicable.

La Mancomunitat podrà autoritzar l'aplicació o la utilització de les borses de treball temporal que aquesta tinga aprovades i en vigor per qualsevol ajuntament integrant o per qualsevol altra entitat pública en què tinga participació estatutària, sempre que així haja sigut acordat en l'àmbit de negociació de l'entitat sol·licitant.

La Mancomunitat constituirà la mesa general de negociació prevista en la normativa específica sobre negociació col·lectiva a fi de garantir una política de participació amb la representació sindical per a fixar condicions de treball que permeten desenvolupar programes i projectes d'eficàcia i eficiència dels serveis públics de la seua competència.



Article 17. Funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter nacional

La Mancomunitat de la Plana de l'Arc disposarà d'un lloc de Secretari-Interventor, lloc de treball reservat a funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter nacional.

_Mentre es cree i classifique per l'òrgan autonòmic competent el mencionat lloc, aquestes funcions poden ser exercides per algun funcionari o funcionària amb habilitació de caràcter nacional d'algun dels municipis que integren la Mancomunitat o en defecte d'això funcionari amb habilitació nacional d'una entitat local no integrant d'aquesta, després de la designació pel ple d'aquesta, en règim d'acumulació de funcions.

La creació i classificació dels llocs reservats a funcionaris amb habilitació de caràcter nacional en les Mancomunitats de municipis correspondrà a l'òrgan autonòmic competent en matèria d'administració local, que la realitzarà a proposta de l'entitat interessada.





CAPÍTOL VII

Duració, modificació i dissolució de la Mancomunitat



Article 18. Duració de la Mancomunitat

La Mancomunitat es constitueix amb duració indefinida, atés el caràcter permanent dels seus fins.



Article 19. Adhesió de nous municipis

Per a l'adhesió d'un o diversos municipis a la Mancomunitat amb posterioritat a la seua constitució serà necessari:

a) La sol·licitud del ple de la corporació municipal interessada, per majoria absoluta del número legal dels seus membres.

b) L'aprovació pel ple de la Mancomunitat de què es tracte, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

L'acord d'adhesió del nou municipi haurà de ser publicat per la Mancomunitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i haurà d'inscriure's en el registre autonòmic d'entitats locals.



Article 20. Separació voluntària i obligatòria de municipis

Els municipis podran separar-se en qualsevol moment de la Mancomunitat, després del compliment dels següents requisits:

a) Acord del ple municipal, sempre adoptat amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la corporació.

b) Trobar-se al corrent en el pagament de les seues aportacions a la Mancomunitat.

c) Que haja transcorregut, si escau, el període mínim de pertinença establit estatutàriament.

d) Abonament de totes les despeses que s'originen amb motiu de la separació, així com la part del passiu contret per la Mancomunitat a càrrec seu, d'acord amb els termes establits en els estatuts de la Mancomunitat.

e) Que es notifique l'acord de separació a la Mancomunitat amb l'antelació mínima prevista en els estatuts de la Mancomunitat.

Complits els requisits anteriors, la Mancomunitat haurà d'acceptar la separació del municipi interessat mitjançant acord per majoria absoluta del seu ple, al qual es donarà publicitat per part de la Mancomunitat a través del Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i serà objecte d'inscripció en el registre d'entitats locals autonòmic.

Així mateix, la Mancomunitat de la Plana de l'Arc podrà acordar la separació obligatòria dels municipis en els següents supòsits:

a) El reiterat incompliment del pagament de les seues aportacions.

b) L'incompliment d'aquelles altres actuacions necessàries per al correcte desenvolupament de la Mancomunitat a les quals estiga obligat pels estatuts.

El procediment de separació s'iniciarà d'ofici per la Mancomunitat mitjançant acord per majoria absoluta del seu ple.

Acordada la iniciació del procediment de separació, es concedirà al municipi el termini d'audiència per un mes.

Vistes les al·legacions presentades pel municipi, el ple de la Mancomunitat podrà acordar la separació obligatòria mitjançant acord favorable de la majoria absoluta dels seus membres legals.

La Mancomunitat donarà publicitat a l'acord de separació obligatòria del municipi mitjançant la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i procedirà a la seua inscripció en el registre d'entitats locals autonòmic.

La separació de la Mancomunitat d'un o diversos dels municipis que la integren no implicarà, necessàriament, l'obligació de procedir a la liquidació d'aquella, i quedarà aquesta operació diferida al moment de la seua dissolució.

No obstant això, en el cas que el municipi o municipis separats de la Mancomunitat hagen aportat a aquesta béns afectes a serveis propis, es practicarà, excepte acord amb els municipis interessats, una liquidació parcial a fi que aquests elements els siguen reintegrats, sense perjudici dels drets que puguen assistir-los en el moment de la liquidació definitiva per haver aportat elements d'una altra naturalesa.

No obstant l'anterior, a la vista de les circumstàncies concurrents apreciades per la Mancomunitat i degudament justificades, es podrà anticipar totalment o parcialment l'import de la seua participació als municipis separats, adjudicant-se aquells elements o instal·lacions establits per al servei exclusiu d'aquests.



Article 21. Règim de modificació

Després de la seua aprovació inicial, els estatuts de les Mancomunitats podran ser objecte de modificació pels seus plens de conformitat amb les normes contingudes en aquests i amb respecte de les regles dictades en la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de Mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

A aquest efecte, la modificació dels estatuts de les Mancomunitats podrà tindre caràcter constitutiu o no constitutiu.

La modificació constitutiva dels estatuts de les Mancomunitats es referirà, exclusivament, als següents aspectes:

a) Objecte competencial.

b) Sistema de representació dels municipis.

c) supòsits de dissolució de la Mancomunitat.

d) Els que, al marge dels anteriors, establisquen els estatuts de la Mancomunitat.

Les modificacions constitutives s'ajustaran al procediment següent:



a) Aprovació inicial pel ple de la Mancomunitat, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

b) Obertura d'un termini d'informació pública durant un mes, en els taulers d'anuncis dels ajuntaments mancomunats i de la mateixa Mancomunitat, amb indicació de la forma, el lloc i termini de consulta i formulació d'al·legacions pels interessats.

c) Emissió dels informes de la diputació provincial o, en el seu cas, diputacions provincials interessades i del departament del Consell amb competències en matèria d'administració local.

d) Resolució pel ple de la Mancomunitat, si escau, de les al·legacions o objeccions que es formulen.

e) Aprovació pels plens dels municipis afectats, per majoria absoluta del nombre legal de membres.

f) Publicació de la modificació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Les restants modificacions estatutàries tindran caràcter no constitutiu i tan sols requeriran l'acord aprovatori del ple de la Mancomunitat, per majoria absoluta de vots, amb audiència prèvia als municipis integrants de la Mancomunitat, i la seua publicació íntegra per la Mancomunitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Les modificacions estatutàries consistents en l'adhesió i separació de municipis es regiran pel que es disposa en el títol VII de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de Mancomunitats de la Comunitat Valenciana (articles 40 a 44).



Article 22. Dissolució de la Mancomunitat

La Mancomunitat de la Plana de l'Arc haurà de dissoldre's quan concórrega alguna de les següents causes:

a) Perquè així ho disposen les lleis.

b) Perquè s'hagen complit o hagen desaparegut tots els seus objectius.

c) Perquè així ho acorden els municipis que les integren.

En aqueix sentit, quan concórrega alguna de les causes de dissolució, haurà d'iniciar-se d'ofici el procediment de dissolució per la Mancomunitat o a instàncies de qualsevol dels seus membres.

El procediment de dissolució de les Mancomunitats requerirà:

a) Acord de la dissolució de l'entitat pel ple de la Mancomunitat, per majoria absoluta legal del nombre de vots, i la seua comunicació al departament del Consell competent en matèria d'administració local.



b) El sotmetiment a informació pública durant un mes en tots els ajuntaments mancomunats.

c) Els informes de la diputació provincial i del departament del Consell competent en matèria d'administració local.

d) L'aprovació dels ajuntaments mancomunats, per majoria absoluta del número legal dels seus membres. El tràmit continuarà sempre que quede acreditada l'aprovació per les dues terceres parts de les entitats locals integrants de la Mancomunitat a favor de la dissolució proposada.



e) L'aprovació pel ple de la Mancomunitat, per majoria absoluta dels seus vots, de la proposta efectuada per la comissió liquidadora.

f) Remissió al departament del Consell competent en matèria d'administració local que procedirà a publicar la dissolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i donarà de baixa la Mancomunitat en el Registre d'Entitats Locals de la Comunitat Valenciana.

Aprovada la dissolució d'una Mancomunitat per part dels plens municipals i abans de la seua remissió a la Generalitat, s'haurà de crear una comissió liquidadora composta, almenys, per la presidència de la Mancomunitat de què es tracte i dos vocals. En aquesta s'integrarà, per a complir les seues funcions assessores, el personal que tinga atribuïdes les funcions reservades a habilitats nacionals. Podrà igualment convocar a les seues reunions a experts determinats, únicament als efectes de sentir la seua opinió o preparar informes o dictàmens en temes concrets de la seua especialitat.

La comissió, en un termini no superior a tres mesos, farà un inventari de béns, serveis i drets de la Mancomunitat a dissoldre, xifrarà els seus recursos, càrregues i dèbits i farà relaciól de seu personal, i més tard proposarà al ple de l'entitat la seua oportuna distribució als ajuntaments mancomunats.

La proposta, per a ser aprovada vàlidament, requerirà el vot favorable de la majoria absoluta dels vots del ple de l'entitat. Una vegada aprovada, la proposta serà vinculant per als ajuntaments mancomunats.



Després de la dissolució d'una Mancomunitat, la mateixa mantindrà la seua personalitat jurídica mentre no siga adoptat pel ple l'acord de liquidació i distribució del seu patrimoni, del qual hauran de donar publicitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Mapa web