Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 6 de setembre de 2021, del director general de Relacions amb les Corts, de la Presidència de la Generalitat, per la qual es publica el conveni marc entre la Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en matèria d'embargaments per deutes corresponents a ingressos de dret públic a realitzar fora dels respectius àmbits de competència territorial. [2021/8986]

(DOGV núm. 9176 de 17.09.2021) Ref. Base de dades 008558/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: Convenis Generalitat



La Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies han subscrit, prèvia tramitació reglamentària, el dia 20 de juliol de 2021, el conveni marc, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en matèria d'embargaments per deutes corresponents a ingressos de dret públic a realitzar fora dels seus respectius àmbits de competència territorial, i d'acord amb allò que preveu l'article 20 del Decret 176/2014, de 10 d'octubre, del Consell, pel qual es regulen els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, una vegada inscrit en el Registre de Convenis de la Generalitat amb data 6 de setembre de 2021 i número 1668/2021, és procedent la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana del conveni esmentat, que figura annex a aquesta resolució.



València, 6 de setembre de 2021.– El director general de Relacions amb les Corts: Antonio Torres Salvador.





Conveni marc de col·laboració entre la Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en matèria d'embargaments per deutes corresponents a ingressos de dret públic a realitzar fora dels seus respectius àmbits de competència territorial.



Reunits

D'una part, Vicent Soler i Marco, conseller d'Hisenda i Model Econòmic, nomenat per Decret 6/2019, de 17 de juny, del president de la Generalitat, pel qual nomena les persones titulars de les vicepresidències i de les conselleries (DOGV 8572, 17.06.2019), com a president de l'Agència Tributària Valenciana (ATV), d'acord amb el que es disposa en l'article 58.1 de la Llei 7/2014, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, i en virtut de les competències que li atribueixen l'article 58.2.b de la citada Llei i l'article 4.2.b del Decret 3/2019, de 18 de gener, del Consell, d'aprovació de l'Estatut de l'Agència Tributària Valenciana, i d'acord amb el que es disposa en l'article 7 del Decret 176/2014, de 10 d'octubre, del Consell, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, prèviament autoritzat per acord del Consell en sessió de 9 de juliol, de 2021.

I d'una altra, Rubén Alfaro Bernabé com a president de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, associació constituïda pels municipis, províncies i altres entitats locals que voluntàriament ho decidisquen per a la defensa i promoció de l'autonomia local i dels interessos locals, de conformitat amb el que es disposa en la Constitució, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i la normativa sobre Règim Local, en virtut de l'acord de l'Assemblea de 4 d'octubre de 2019 i amb poders suficients per a la celebració d'aquest acte, en virtut de l'article 35 dels Estatuts de la Federació.

Tots els intervinents, en les representacions amb què actuen, afirmen i reconeixen recíprocament la seua capacitat, legitimació, suficiència i vigència de les seues respectives facultats per a celebrar el present conveni i a aquest efecte.



Manifesten:

1. La configuració d'una Administració pública moderna que preste els seus serveis a la ciutadania amb eficiència, equitat i transparència, constitueix l'objectiu prioritari comú de totes les administracions de la Comunitat Valenciana.

2. Totes les parts que subscriuen el present conveni venen desenvolupant, en la representació institucional que ostenten, una intensa i fructífera labor de modernització de les administracions públiques. Especialment, aquelles relacionades amb una major eficiència en la gestió recaptatòria, a fi de constituir-se en garants d'un escenari d'igualtat de tracte i justícia contributiva que permeta assegurar la millora contínua en la prestació del servei públic en un context d'equilibri pressupostari i amb això, incentivar i fomentar la capacitat productiva i desenvolupament econòmic de la nostra Comunitat.

3. Tant la Generalitat com les entitats locals representades per la FVMP, han sigut plenament conscients d'aquesta necessitat i no han escatimat esforços i recursos per a aconseguir una permanent i fluida col·laboració interadministrativa en llaures a fer efectiva la implementació de millores en matèria de gestió recaptatòria.

En aquest sentit, l'Agència Tributària Valenciana (ATV) és un organisme autònom de caràcter administratiu, adscrit a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, amb personalitat jurídica pròpia, autonomia funcional i de gestió i plena capacitat per a organitzar i exercir les funcions que té atribuïdes en virtut de l'article 2 del Decret 3/2019, de 18 de gener, del Consell, d'aprovació de l'Estatut de l'ATV, modificat per Decret 40/2021, de 12 de març, del Consell.

Entre les seues funcions, figuren:

a) L'aplicació dels tributs estatals cedits en els termes que regule la cessió, l'aplicació dels tributs propis de la Generalitat en els termes establits en la legislació que els regule, i en particular entre altres, exercir les funcions administratives conduents al cobrament dels deutes tributaris, d'acord amb el que es preveu en l'article 160 de la Llei General Tributària.

b) La recaptació en període executiu, i les compensacions i ajornaments dels ingressos de dret públic de naturalesa no tributària de la Generalitat.

c) La col·laboració i coordinació amb altres administracions tributàries

Per a complir aquestes funcions, s'ha vingut dotant dels mitjans humans i tecnològics necessaris per a dur a terme una gestió massiva i automatitzada dels deutes que puga generar o de les quals siguen traspassades per altres administracions o organismes públics per a la seua gestió en període executiu, en virtut de conveni.

En conseqüència, tant l'ATV com les entitats locals representades per la FVMP venen desenvolupant una intensa i fructífera labor de modernització de les Administracions Públiques, especialment, les relacionades amb una major eficiència en la gestió recaptatòria. Tot això, per a assegurar una millora contínua en la prestació del servei públic en un context d'equilibri pressupostari i així incentivar i fomentar la capacitat productiva i desenvolupament econòmic de la Comunitat Valenciana.

4. En l'àmbit legislatiu, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, estableix en el tercer apartat de l'article 106, que és competència de les entitats locals la gestió, recaptació i inspecció dels seus tributs propis, sense perjudici de les delegacions que puguen atorgar a favor de les entitats locals d'àmbit superior o de les respectives comunitats autònomes i de les fórmules de col·laboració amb altres entitats locals, amb les comunitats autònomes o amb l'Estat, d'acord amb el que establisca la legislació de l'Estat.



5. Així mateix, l'article 8 del Reglament general de recaptació, aprovat per Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, estableix que correspon a les entitats locals i als seus organismes autònoms la recaptació dels deutes la gestió dels quals tinguen atribuïda i es durà a terme:



a) Directament per les entitats locals i els seus organismes autònoms, d'acord amb el que s'estableix en les seues normes d'atribució de competències.

b) Per altres ens territorials a l'àmbit dels quals pertanguen, quan així s'haja establit legalment, quan amb ells s'haja formalitzat el corresponent conveni o quan s'haja delegat aquesta facultat en ells, amb la distribució de competències que en el seu cas s'haja establit entre l'entitat local titular del crèdit i l'ens territorial que desenvolupe la gestió recaptatòria.

c) Per l'Agència Estatal d'Administració Tributària, quan així s'acorde mitjançant la subscripció d'un conveni per a la recaptació.

6. Aquesta funció de recaptació de les entitats locals està limitada legalment al seu àmbit territorial, però res impedeix que es puga encomanar a la comunitat autònoma l'exercici de les actuacions recaptatòries del procediment executiu que hagen de realitzar-se fora del seu àmbit de competència territorial, d'acord amb la normativa vigent.

Així, el primer apartat de l'article 8 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, disposa que les administracions tributàries de l'Estat, de les comunitats autònomes i de les entitats locals col·laboraran en tots els ordres de gestió, liquidació, inspecció i recaptació dels tributs locals i dels restants ingressos de dret públic de les entitats locals.



Així mateix, de conformitat amb els disposat en el tercer apartat d'aquest precepte s'estableix que les actuacions en matèria d'inspecció o recaptació executiva que hagen d'efectuar-se fora del territori de la respectiva entitat local en relació amb els ingressos de dret públic propis d'aquesta, seran practicades pels òrgans competents de la corresponent comunitat autònoma, quan haja de realitzar-se en l'àmbit territorial d'aquesta, i pels òrgans competents de l'Estat en un altre cas, prèvia sol·licitud del president de la corporació.

7. En tot cas, en garantia de l'aplicació efectiva del principi de seguretat jurídica, d'acord amb el contingut de les citades normes i el que s'estableix en el present conveni, els límits territorials de competència que s'han esmentat no afecten les actuacions materials de preparació de la documentació, cerca de béns i drets del deutor, notificacions dels actes recaptatoris o altres de caràcter similar, si no sols es veurien afectats els requeriments a tercers de sol·licitud d'informació i a les execucions d'embargaments.

8. A fi de poder portar a efecte aquestes actuacions de recaptació executiva fora del seu àmbit territorial, a través del present conveni s'instrumenta l'interés de les entitats locals perquè els requeriments a tercers de sol·licitud d'informació i les execucions d'embargaments dels tributs locals i dels restants ingressos de dret públic que hagen de gestionar-se fora del seu àmbit de competència territorial es practiquen per part dels òrgans competents de l'ATV.



Per tot això, es formalitza el present conveni marc de col·laboració, que implica obligacions econòmiques tant per a la Generalitat derivades de l'execució del seu pressupost anual, com per a la FVMP i les entitats locals que s'adherisquen, d'acord amb les següents clàusules.





ACORDEN



Primera. Objecte

Mitjançant el present conveni s'estableix el marc general de col·laboració entre les parts que subscriuen, per a l'embargament de comptes corrents en les entitats de crèdit per deutes corresponents a ingressos de dret públic, de qualsevol naturalesa, a realitzar en la Comunitat Valenciana, però fora de l'àmbit de competència territorial de cadascuna de les entitats locals que s'adherisquen al present conveni, tot això d'acord amb les condicions, requisits i obligacions que a continuació s'assenyalen.



Segona. Àmbit d'aplicació

1. L'ATV, com a organisme autònom de la Generalitat, assumeix en interés de les entitats locals, dins de les funcions de gestió recaptatòria en via executiva, les actuacions d'efectuar requeriments a tercers de sol·licitud d'informació i d'executar els embargaments dels deutors, dels seus garants i dels responsables subsidiaris, relacionats amb deutes per ingressos de dret públic, de qualsevol naturalesa que hagen de practicar-se fora del seu àmbit de competència territorial, però sempre dins de l'àmbit de competència territorial de la Generalitat.



Així mateix, cada entitat local, com a titular de la competència recaptadora, pot decidir lliurement quins deutes remet a l'ATV per a la seua gestió recaptatòria, sempre amb ple respecte a la distribució de funcions que es deriva del present conveni.

2. No obstant això, l'ATV en virtut del que es disposa en la disposició addicional quarta de Llei 7/2014, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, i tenint en compte el que s'estableix en l'article 100 de la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, queda subrogada en la posició jurídica de la Generalitat en el conveni que té subscrit aquesta amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (en endavant AEAT) per a la recaptació en via executiva dels ingressos de dret públic de data 29 de setembre de 2006, (BOE 08.11.2006) i, en conseqüència, podrà utilitzar prèvia comunicació a l'entitat local interessada, els serveis de l'AEAT quan es tracte d'actuacions que superen el seu àmbit territorial de competències, sempre que el referit conveni subscrit ho permeta, reservant-se l'ATV el dret a instar aquesta ampliació d'actuacions.



3. Sobre la base d'aquesta subrogació, l'ATV amb caràcter excepcional, prou motivat i prèvia comunicació a l'entitat local titular del dret a embargar, podrà utilitzar els serveis de l'AEAT quan raons de competència territorial o d'índole tècnic així ho requerisquen.



4. A l'efecte del present conveni, tindran la consideració d'entitats locals: els municipis, les províncies, les mancomunitats, les entitats locals menors, els consorcis i les àrees metropolitanes que consten degudament inscrits en el Registre d'Entitats Locals de la Generalitat.



5. Així mateix, es defineix com a centre gestor cadascun dels òrgans administratius, unitats administratives i entitats amb competència per a la realització de les actuacions recaptatòries en via executiva, ateses les peculiaritats organitzatives establides en la seua normativa reguladora, bé siga com a titular de les mateixes o bé a conseqüència de delegació, conveni o qualsevol altre instrument de col·laboració subscrit a aquest efecte en els termes establits en la normativa vigent.



En aquest sentit, tindran la consideració de centre gestors cadascuna de les entitats locals que s'adherisquen al present conveni, com a membres nats, així com les entitats que actuen, en relació amb aquestes, a conseqüència de delegació, conveni o qualsevol altre instrument de col·laboració subscrit a aquest efecte en els termes establits en la normativa vigent.

També tindran la consideració de centre gestor cadascuna de les entitats locals que en l'exercici de la seua capacitat acte-organitzativa haja decidit exercir les seues competències en matèria de recaptació executiva mitjançant els seus mitjans propis.

Per a adherir-se al present conveni les entitats locals hauran de formular la sol·licitud d'adhesió utilitzant el model que figura en l'Annex I.



Tercera. Règim jurídic

1. La prestació del servei s'ajustarà als acords continguts en les clàusules del present conveni, i com a normativa bàsica, en el que els siga aplicable, a les següents disposicions:

– Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.



– Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària (en endavant LGT).

– Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària.

– Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.

– Reglament general de recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol (en endavant RGR).

– Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

– Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

– Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



– Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

– Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

– Text refós de la Llei de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre.

– Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes.

– Decret 60/2019, de 12 d'abril, del Consell, d'organització i funcionament del Jurat Economicoadministratiu.

– Les ordenances municipals de les entitats locals.

– Normativa vigent sobre l'ús de mitjans electrònics i seu electrònica en el sector públic de la Generalitat i, en el seu cas, de l'entitat local intervinent.

– Decret 3/2019, de 18 de gener, del Consell, d'Estatut de l'ATV, modificat per Decret 40/2021, de 12 de març, del Consell.

– Resta de normativa aplicable en matèria de gestió recaptatòria i del sector públic.

2. El present conveni de col·laboració és de caràcter administratiu, per la qual cosa en virtut del que es disposa en l'article 4 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, queda exclòs del seu àmbit d'aplicació i es regiran per les seues normes especials, aplicant-se els principis d'aquesta llei per a resoldre els dubtes i llacunes que pogueren presentar-se.

3. Finalment, el present conveni queda subjecte a la regulació continguda en el Decret 176/2014, de 10 d'octubre, del Consell, pel qual es regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, aixi com en la resta de normativa aplicable en aquesta matèria.



Quarta. Contingut

Per a impulsar les mesures de millora en la gestió recaptatòria en via executiva, les parts conveniants es comprometen a:

1. Impulsar l'ús comú de plataformes de teleadministració entre la Generalitat i les corporacions locals de la Comunitat Valenciana. Especialment, s'atendrà la deguda compatibilitat tècnica i funcional amb altres plataformes o sistemes de teleadministració de les entitats conveniants, així com amb els sistemes integrals d'atenció ciutadana de què disposen, inclosa l'atenció presencial i la telefònica.

2. Promoure la utilització, cessió, transferència i compartició d'aquestes plataformes electròniques, així com, en general, de sistemes, aplicacions o programari de titularitat de les parts que subscriuen del present conveni, sempre que siga possible conforme a la naturalesa i contingut de les plataformes i dels cessionaris d'aquestes.

3. Impulsar l'ús de la signatura electrònica i dels serveis associats a aquesta, especialment l'emesa o admesa per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana.

4. Fomentar la transferència en els procediments administratius mitjançant l'ús de sistemes d'atenció i informació al ciutadà, en el disseny i l'execució del qual serà preferent la utilització de mitjans electrònics i telemàtics.

5. Promoure i facilitar la incorporació de les entitats locals de la Comunitat Valenciana, al present conveni, d'acord amb la sol·licitud d'adhesió que es recull en el seu Annex I.



Quinta. Actuacions a realitzar per l'ATV en execució dels acords adoptats en el present conveni

1. L'ATV s'encarregarà de la realització de les següents actuacions:



a) Autoritzar els requeriments de sol·licitud d'informació a tercers, a l'empara de les facultats dels òrgans de recaptació que s'habiliten en el segon apartat de l'article 10 del RGR, en relació amb les obligacions d'informació establides en la lletra c del primer apartat de l'article 93 de la LGT, que determina que les persones o entitats depositàries de diners en efectiu o en comptes, valors o altres béns de deutors a l'Administració tributària en període executiu estaran obligades a informar els òrgans de recaptació i a complir els requeriments efectuats pels mateixos en l'exercici de les seues funcions, que hagen de ser efectius fora de l'àmbit d'actuació territorial de la respectiva entitat local, en l'exercici de les seues competències.

b) Autoritzar les diligències d'embargament a realitzar fora de l'àmbit d'actuació territorial de la respectiva entitat local, en l'exercici de les seues competències.

c) Ordenar l'alçament dels embargaments realitzats fora de l'àmbit d'actuació territorial de la respectiva entitat local, en l'exercici de les seues competències.

d) Resoldre els recursos de reposició interposats contra els actes de gestió recaptatòria dictats per l'ATV. En particular, es resoldran els recursos de reposició contra les diligències d'embargament.

e) Les restants actuacions que siguen estrictament necessàries per a l'exercici de les potestats públiques en l'execució dels embargaments en l'exercici de les seues competències, fora de l'àmbit d'actuació territorial de la respectiva entitat local.

2. Per al correcte funcionament del sistema, l'ATV designarà d'entre el personal de la seua organització als interlocutors que han de mantindre el contacte directe amb les entitats locals i, en el seu cas amb les entitats financeres, a fi de resoldre les incidències que es puguen produir





Sisena. Actuacions a realitzar pels centres gestors en execució dels acords adoptats en el present conveni

1. Els centres gestors s'encarregaran de la realització de les següents actuacions:

a) Dictar les provisions de constrenyiment i realitzar la seua notificació.

b) Efectuar la preparació documental i informativa dels expedients, així com la investigació de béns susceptibles d'embargament i l'execució material de totes aquelles funcions i actes que no determinen l'ús de potestats públiques fora del seu àmbit de competència territorial.



c) Tramitar i resoldre les sol·licituds de suspensió.

d) Tramitar i resoldre les sol·licituds d'ajornaments i fraccionaments que se sol·liciten, fins i tot durant el procediment d'embargament.

e) L'execució de garanties.

f) Acordar la declaració de crèdits incobrables.

g) Elaborar i enviar les propostes de resolució dels recursos de reposició contra la diligència d'embargament, adjuntant sense demora tota la documentació necessària que permeta la seua revisió i resolució per part de l'ATV, en els terminis legalment establits.

h) Executar les resolucions dels recursos de reposició, reclamacions economicoadministratives i sentències dels recursos contenciosos administratius que hagueren sigut estimats.

i) Notificar als deutors de tots els actes dictats per òrgans de totes dues administracions en el desenvolupament del procediment de recaptació executiva i, en particular, quant a l'embargament i execució d'aquest, així com dels recursos de reposició que pogueren interposar-se.

j) L'atenció i informació personalitzada als ciutadans sobre les consultes i qüestions que pogueren suscitar-se sobre el procediment d'embargament, facilitant els mitjans d'assistència i atenció adequats, afavorint, en la mesura que siga possible, la utilització de mitjans electrònics i telemàtics.

2. Les activitats de caràcter material, tècnic i de serveis que condueixen a la pràctica dels embargaments seran realitzades pel personal dels centres gestors, en els termes previstos en el present conveni sense perjudici de la informació que sobre aquestes actuacions poguera requerir l'ATV.

3. Per al correcte funcionament del sistema, els centres gestors, designaran d'entre el personal de la seua organització als interlocutors que han de mantindre el contacte directe amb l'ATV i, en el seu cas amb les entitats financeres, a fi de resoldre les incidències que es puguen produir.



Setena. Actuacions comunes a totes dues parts

1. Corresponen tant com als centres gestors com a l'ATV, l'exercici de manera coordinada de les següents funcions:

a) Adequar els mitjans informàtics necessaris per a la generació i enviament dels fitxers de dades relacionades dels deutes en període executiu, a l'efecte de possibilitar la seua gestió i tramitació i, si escau, procedir a efectuar l'embargament.

b) Ajustar les seues actuacions al que s'estableix en el quadern bancari 63 en els termes establits en el segon paràgraf de la clàusula huitena.

c) Admetre i tramitar els documents que presenten els interessats, els quals seran enviats a l'òrgan competent, per mitjans electrònics i telemàtics.

d) Introduir les mesures necessàries per a agilitar i aconseguir la màxima eficiència possible de la gestió recaptatòria, afavorint l'ús de mitjans telemàtics i eliminant els tràmits que requerisquen la presentació en paper.

e) Col·laborar de manera activa en el seguiment i control en l'execució del present conveni, ateses les instruccions de la Comissió Seguiment que determinen la introducció de les actuacions correctores que es considere convenients.

f) Impulsar, desenvolupar i implantar l'ús de la signatura electrònica, en tots els tràmits que ho permeten, amb la finalitat de millorar l'eficàcia i agilitat del procediment.



Octava. Tramitació del procediment d'embargament

1. L'ATV ordenarà l'embargament dels diners existents en els comptes oberts a la vista en oficines d'entitats financeres situades en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana la titularitat de la qual corresponga a deutors de la hisenda pública de les entitats locals.

2. L'embargament de diners en comptes corrents es regirà pel «procediment centralitzat d'informació i execució d'embargaments de diners en comptes oberts a la vista en entitats de depòsit per deutes tributaris i altres de dret públic», que està aprovat per l'Associació Espanyola de Banca (AEB), per la Confederació Espanyola de Caixes d'Estalvi (CECA) i per la Unió Nacional de Cooperatives de Crèdit (UNACC), definit com a Quadern bancari 63, on consten les condicions i les diverses fases d'execució del procediment.



Novena. Implementació de les fases d'embargament

En la implementació del procés d'embargament, atenent les diverses fases d'execució del procediment, que es defineixen en el referit Quadern bancari 63, hem d'atendre les sis fases següents:

A) Fase I: Enviament del fitxer inicial de deutors: centre gestor – ATV – entitats financeres.

1. Correspon a cada centre gestor:

a) Seleccionar els deutors i confeccionar la sol·licitud d'informació de comptes amb subjecció a les condicions estipulades en el Quadern bancari 63.

b) Carregar el fitxer de deutors Fase I elaborat per l'entitat local en la plataforma que l'ATV ha habilitat per a aquest fi, conforme a les normes i procediments establits per a això.

2. Per part seua, l'ATV generarà les sol·licituds d'informació que remetrà signades a les entitats financeres.

B) Fase II: Devolució del fitxer inicial de deutors informat: entitats financeres – ATV – centre gestor.

Les entitats financeres remetran a l'ATV la informació corresponent als comptes dels deutors.

Els fitxers rebuts de les entitats financeres es podran a disposició en l'esmentada plataforma per a la seua descàrrega pels centres gestors corresponents.

C) Fase III: Ordre d'execució de l'embargament.

1. Correspon a cada centre gestor:

a) Seleccionar als deutors que complisquen els requisits d'embargament que han d'integrar el requeriment d'execució, així com els comptes sobre les quals es realitzarà l'embargament.

b) Confeccionar la llista en el suport acordat amb les entitats financeres i procedir a la seua càrrega en la plataforma habilitada.

c) Proposar a l'ATV que genere l'ordre d'execució d'embargament i acompanyar-la d'un informe, on ha de constar de manera expressa que, en la pràctica de la notificació de la provisió de constrenyiment al deutor, s'han observat i completat tots els requisits legalment establits a aquest efecte; l'exclusió de deutes prescrits; la inexistència de recursos, reclamacions economicoadministratives o recursos contenciós -administratius corresponents al període voluntari pendents de substanciació; així com la inexistència d'acord de fraccionament, ajornament o suspensió del deute.

2. Correspon a l'ATV:

a) Exercir la seua competència per a ordenar a les entitats financeres l'embargament dels comptes inclosos en el fitxer generat per l'entitat local i signar les diligències individuals d'embargament.

b) Remetre l'ordre d'embargament a les entitats financeres mitjançant la transmissió del fitxer Fase III en el qual s'inclou la informació necessària per a la correcta identificació del deute.

c) En el cas que calga efectuar les notificacions mitjançant publicació en el Diari Oficial corresponent, l'anunci serà signat per la Subdirecció General de l'ATV.

D) Fase IV: Enviament del fitxer amb la informació de les traves realitzades.

Les entitats financeres informaran l'ATV de les traves de saldos en comptes bancaris que hagen realitzat.

Els fitxers rebuts de les entitats financeres es podran a disposició en l'esmentada plataforma per a la seua descàrrega pel centre gestor corresponent.

E) Fase V: Alçament d'embargaments.

En els casos en què hagen de realitzar-se alçaments d'embargament ja siguen totals o parcials, el centre gestor afectat generarà un fitxer Fase V, que incorporarà a la plataforma per a la seua remissió per l'ATV a les entitats financeres.

F) Fase VI: Resultat final del procés d'embargament.

Les entitats financeres remetran a l'ATV els fitxers Fase VI amb el detall de l'abonament resultant del procés d'embargament, que haurà de correspondre amb els imports travats en la Fase IV menys les quantitats corresponents als alçaments comunicats en la Fase V.

La informació rebuda de les entitats financeres es podran a disposició en l'esmentada plataforma per a la seua descàrrega pel centre gestor corresponent.



Desena. Informació al ciutadà

1. S'instrumentarà les eines d'atenció i informació necessàries que permeten el trasllat immediat als deutors compresos en les actuacions realitzades per l'ATV per al cobrament dels deutes generats per l'entitat local, de quantes explicacions i aclariments resulten pertinents.



2. En el cas que la sol·licitud d'atenció i informació sobre els deutes, per part dels deutors, s'efectue davant l'ATV, aquesta podrà derivar directament les peticions als serveis d'atenció i informació de l'entitat local o del centre gestor que corresponga.

3. El deutor també podrà rebre atenció i informació cridant directament als telèfons o adreces de correu electrònic facilitats per entitat local o del centre gestor que corresponga, o bé acudint personalment a les dependències que es designen a aquest efecte.

4. Els números de telèfon, llocs i horaris d'atenció de l'entitat local o del centre gestor que corresponga, figuraren amb la major claredat i transparència possible en la documentació que acompanye a les diligències d'embargament.



Onzena. Cost per prestació del servei

1. S'estableixen dues modalitats possibles de retribució per la prestació del servei: la primera a aplicar amb caràcter obligatori durant els dos primers anys de funcionament efectiu i la segona, amb caràcter opcional, una vegada s'han superat aquest període.

En aquest sentit, les entitats locals que tingueren subscrit un conveni singular amb l'ATV amb el mateix objecte i que hagen superat el període inicial dels dos primer anys de funcionament efectiu, així com les entitats signants que tinguen la consideració de centres gestors com a membres nats, podran accedir directament al sistema de retribució previst amb caràcter opcional, una vegada s'adherisquen al present conveni.

2. Durant els dos primers anys d'efectiva prestació del servei amb cada entitat local, l'ATV percebrà en concepte de rescabalament dels costos per prestació del servei derivats del compliment d'aquest conveni, l'import resultant de la suma dels tres conceptes següents:



a) Cost per inici de la gestió recaptatòria en via executiva: es fixa en tres euros per cada deute incorporat al sistema, una vegada conclòs el procés de validació, entenent-se aquest com la primera fase III del Quadern 63 per cada deutor.

b) Cost per gestió realitzada: es fixa en un tres per cent sobre els imports efectivament recaptats a conseqüència del procediment d'embargament.

c) Cost per càrrega ineficient: es fixa en un u per cent dels imports incorrectament carregats.

La fixació de les causes que determinen l'aplicació d'aquest percentatge i les incidències que, entorn de les mateixes puguen suscitar-se, hauran de ser revisades i resoltes per la Comissió de Seguiment.

No obstant això, com a regla general, s'entendrà per causa incorrecta tot suposat en el qual es produïsca l'alçament de l'embargament, ja siga total o parcial, a conseqüència d'un deute mal emés per l'entitat local, llevat que segons el parer de la Comissió de Seguiment es determine el contrari.

3. Una vegada superat el període inicial dels dos primers anys d'efectiva prestació del servei, cada entitat local amb caràcter opcional podrà sol·licitar a la Comissió de Seguiment el canvi de sistema de retribució al de cost proporcional.

La resolució de la Comissió de Seguiment serà motivada en tot cas i determinarà si al seu judici s'han superat les dificultats tècniques o informàtiques que hagueren pogut sorgir durant la fase inicial que possibiliten accedir al sistema de retribució opcional.

En aquest cas, l'ATV percebrà en concepte de rescabalament dels costos per prestació del servei derivats del compliment d'aquest conveni un percentatge fix del 10 % sobre els imports efectivament recaptats.



Una vegada exercitada aquesta opció, els efectes de l'aplicació efectiva del nou sistema d'honoraris s'aplicarà, en tot cas, en el pròxim període de liquidació que s'inicie a partir de la data de la sol·licitud amb el que s'assegura un període raonable i prudencial que permeta substanciar els ajustos necessaris en els càlculs dels honoraris reportats.





Dotzena. Període de liquidació i transferències dels imports recaptats

1. Com a regla general el període de liquidació serà trimestral. No obstant això, es faculta a la Comissió de Seguiment a aprovar, prèvia sol·licitud motivada de cada entitat local, que el període de liquidació siga diferent, amb caràcter temporal o permanent, atesa la situació i particularitats pròpies de cada cas. El període de liquidació coincidirà amb el trimestre natural.

2. Conclòs cada període de liquidació, l'ATV realitzarà les operacions necessàries per a determinar els imports nets a transferir i el cost per prestació del servei, proposarà la seua comptabilització als òrgans competents de la Intervenció General de la Generalitat i ordenarà el pagament dels fons recaptats una vegada minorats els honoraris reportats en el període de liquidació corresponent.

3. Les entitats financeres ingressaren en el compte de l'ATV que aquesta designe, els imports travats una vegada hagen sigut neteats dels imports dels alçaments d'embargaments esdevinguts.

4. L'ATV conciliarà les quantitats definitivament ingressades per les entitats financeres amb els alçaments d'embargaments realitzats, així com amb les dades comunicades per les entitats locals o els centres gestors que corresponguen de manera prèvia a l'autorització de transferència de l'import resultant.

5. Una vegada finalitzada la conciliació dels imports ingressats, dins dels quinze dies següents, l'ATV emetrà una ordre de pagament prèvia a la transferència al compte que l'entitat local que es designe.

6. En el cas que, en virtut del que es disposa en l'apartat tercer de la clàusula segona, l'ATV amb caràcter excepcional, prou motivat i prèvia comunicació a l'entitat local titular del dret a embargar, haguera utilitzat els serveis de l'AEAT atenent raons de competència territorial o d'índole tècnic i amb independència del resultat obtingut, se li repercutirà a l'entitat local corresponent el sobre-cost que poguera derivar-se de la diferència d'honoraris que pogueren existir, entre el cost per prestació del servei convingut per l'ATV amb l'AEAT i el que es derivaria de l'aplicació del present conveni.



7. Les incidències que es puguen presentar en relació amb aquesta matèria seran resoltes per la Comissió de Seguiment.



Tretzena. Comissió de Seguiment

1. Per al degut seguiment del present conveni, inclosa la seua possible revisió, modificació, adequació o actualització i resolució, es constituirà una Comissió de Seguiment de composició paritària formada per huit membres, quatre en representació de les entitats locals i quatre en representació de l'ATV.

2. La Comissió de Seguiment realitzarà les següents funcions:

a) Supervisar l'execució del conveni, així com adoptar les decisions i dictar les instruccions necessàries amb la finalitat d'assegurar la correcta realització de les activitats convingudes, incloent a aquest efecte la solució, en primera instància, de les controvèrsies d'interpretació i compliment que puguen plantejar-se respecte dels convenis subscrits.



b) Informar les parts dels retards i incidències que es puguen presentar durant l'execució del conveni, així com, en el seu cas, proposar les corresponents actualitzacions o modificacions en les anualitats derivades del retard.

3. En relació amb l'elecció dels seus membres, en el que fa referència a l'ATV, s'atendrà l'acordat pel seu Consell Rector. Per part seua, referent a la representació de les entitats locals, seran designats per la FVMP.

4. La Comissió de seguiment s'haurà de constituir formalment en el terme màxim de tres mesos des de la signatura del present conveni i com a regla general celebrarà les seues reunions en la seu de l'ATV, tant en les seues sessions ordinàries com en les sessions extraordinàries que siguen necessàries per al compliment dels seus fins.

5. En tot cas, la Comissió de Seguiment, o les persones en què es delegue, es reunirà de manera ordinària almenys una vegada al semestre amb l'objectiu de comprovar i verificar els resultats obtinguts i el correcte funcionament dels circuits tècnics i procedimentals establits, i, en el seu cas, dictarà les instruccions i aclariments sobre el funcionament del sistema que procedisquen.

6. El desenvolupament del règim d'organització i funcionament de la Comissió de Seguiment serà el determinat pels seus membres, sense perjudici de l'aplicació de les normes sobre òrgans col·legiats consignades en la legislació vigent.

7. A fi de donar-li continuïtat a les actuacions i facilitar l'adhesió de la major quantitat possible d'entitats locals en aplicació d'aquest conveni, la Presidència de la Comissió de Seguiment recaurà necessàriament en un dels representants de l'ATV, que serà designat pel seu Consell Rector.

La Vicepresidència recaurà en algun dels representants de les entitats locals. El Secretari podrà ser un membre de la Comissió de Seguiment o una persona al servei de l'ATV.

Així mateix, amb l'objectiu de garantir el correcte funcionament del procediment, la Comissió de Seguiment podrà demanar l'assessorament i el suport tècnic extern que considere necessari.

8. La Comissió de Seguiment, serà competent per a donar conformitat a les sol·licituds d'adhesió al present conveni que les entitats locals presenten utilitzant el model de conformitat que figura en el seu Annex II.

9. La Comissió de Seguiment remetrà periòdicament al Consell Rector de l'ATV i als òrgans de govern de la FVMP i de les entitats locals que s'adherisquen al present conveni, còpia de les actes, acords o informes que, si escau, emeta en el desenvolupament i execució de les seues funcions.

10. Així mateix, anualment, l'ATV elaborarà una memòria a la qual es donarà la deguda publicitat atesos els principis, criteris i obligacions establits en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana.





Catorzena. Caràcter reservat de les dades

1. Les dades, informes o antecedents obtinguts per totes dues administracions, en el desenvolupament de les funcions anteriors, tenen caràcter reservat i només podran ser utilitzats per als procediments executius i, en particular, quant a l'embargament i, execució d'aquest, sense que puguen ser cedits o comunicats a tercers, excepte en els casos previstos en una norma amb rang de llei, d'acord amb el que es disposa en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

2. En gestionar la recaptació dels deutes a favor de les entitats locals, l'ATV ostentarà la condició d'encarregat del tractament. En conseqüència, només tractarà les dades de conformitat amb les instruccions de l'entitat local que és la responsable del fitxer i no aplicarà ni utilitzarà les dades amb finalitats diferents als que es determinen en aquest conveni, ni les comunicarà a altres persones, ni tan sols per a la seua conservació.

3. Durant la vigència del conveni, tant les entitats locals com l'ATV es comprometen a adoptar les mesures d'índole tècnica i organitzatives necessàries que garantisquen la seguretat de les dades de caràcter personal, a fi d'evitar la seua alteració, pèrdua, tractament o accés no autoritzat, tenint en compte de l'estat de la tecnologia, la naturalesa de les dades emmagatzemades i els riscos al fet que estan exposats, tant si provenen de l'acció humana com del medi físic o natural.

4. Una vegada finalitzada la vigència del conveni, l'ATV destruirà o retornarà a les entitats locals els suports en els quals consten les dades de caràcter personal obtinguts a conseqüència de la prestació del servei, sense conservar cap còpia.

5. L'ATV tractarà les dades de manera lleial i transparent en relació amb l'interessat.

6. Amb la finalitat de garantir la seguretat de la informació al fet que tinguen accés per compte de l'altra administració, les parts signants es comprometen a adoptar, segons el nivell de protecció, les mesures de seguretat necessàries d'índole tècnica i organitzativa, amb la finalitat d'evitar l'alteració, pèrdua o accés no autoritzat. A aquest efecte, les administracions signants han de dur a terme els controls sobre els accessos fets a les dades tributàries pertinents.



Quinzena. Modificació del conveni

El present conveni marc es podrà modificar, de mutu acord, a fi d'estendre l'àmbit de la col·laboració en la gestió recaptatòria en via executiva a qualsevol altra actuació que es considere d'interés, a proposta de la Comissió de Seguiment.



Setzena. Causes de resolució

1. Són causes de resolució d'aquest conveni:

a) L'acord mutu de les parts que el subscriuen, expressat per escrit.



b) La impossibilitat legal o material de continuar amb la finalitat d'aquest conveni.

c) L'incompliment de qualsevol de les clàusules d'aquest conveni.



En aquest cas, qualsevol de les parts podrà notificar a la part incomplidora un requeriment perquè complisca en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es consideren incomplits. Aquest requeriment serà comunicat a la Comissió de Seguiment del conveni.



Si transcorregut el termini indicat en el requeriment persistira l'incompliment, la part que el va dirigir notificarà la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el conveni.

d) El desistiment de qualsevol de les parts. Qualsevol de les parts pot resoldre unilateralment el present conveni abans que hagen transcorregut el termini inicial o de pròrroga, sempre que el notifique a l'altra part amb tres mesos d'antelació a la data en què haja de fer efecte la resolució.

e) Les causes generals de resolució que estableix la legislació vigent.

2. En relació amb els efectes de la resolució del conveni quan concorrent qualsevol de les causes de resolució del conveni existeixen actuacions en curs d'execució, les parts, a proposta de la Comissió de Seguiment podran acordar la continuació i finalització de les actuacions en curs que consideren oportunes, establint un termini raonable i improrrogable per a la seua finalització, transcorregut el qual haurà de realitzar-se la liquidació de les mateixes en els termes establits en la normativa vigent reguladora del règim jurídic del sector públic.





Dissetena. Vigència

1. El present Conveni tindrà una vigència de quatre anys a comptar des de l'endemà de la seua signatura, podent acordar els signants, en qualsevol moment anterior al venciment d'aquest termini, la seua pròrroga per un període de fins a quatre anys addicionals o la seua extinció.

2. Les parts podran acordar, unànimement, la revisió del conveni sempre que es trobe en vigor, quan circumstàncies objectives ho facen aconsellable per a una millor realització de les actuacions recaptatòries objecte del conveni.



Dihuitena. Resolució de conflictes

1. La resolució de les controvèrsies que pogueren plantejar-se sobre la interpretació i execució del contingut del present conveni, hauran de ser resoltes de mutu acord entre les parts, en el si de la Comissió de Seguiment.

Es resoldran en la via contenciós-administrativa les possibles qüestions litigioses derivades de l'aplicació del present conveni, sense perjudici de les funcions que competeixen a la Comissió de Seguiment.



Dinovena. Drets i garanties dels contribuents

L'ATV i l'entitat local que corresponga hauran d'ajustar, en tot cas, la seua actuació al que preveuen les normes tributàries i administratives vigents i les seues respectives cartes de servei.

Vintena. Eficàcia

El present conveni produirà efectes l'endemà de la seua signatura.



Les parts signants accepten les clàusules precedents, i en prova de conformitat signen aquest conveni marc en el lloc i data indicada.





València, 20 de juliol de 2021



Per l'Agència Tributària Valenciana (ATV)

Vicent Soler i Marco



Per Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP)

Rubén Alfaro Bernabé







ANNEX I

Protocol d'adhesió



Sr./Sra. (...nom i càrrec...), en representació de (...entitat local...),





DECLARA:

Que el (...òrgan competent...) de (...entitat local...) ha acordat, amb data … de … de 20…, sol·licitar l'adhesió al conveni marc de col·laboració entre la Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en matèria d'embargaments per deutes corresponents a ingressos de dret públic a realitzar fora dels seus respectius àmbits de competència territorial, subscrit en data … i en conseqüència,



MANIFESTA:

La voluntat de (...entitat local….) d'adherir-se formal i expressament a totes i cadascuna de les clàusules del referit conveni marc, assumint les obligacions i compromisos derivats del mateix i amb subjecció plena a totes elles.

Resultarà d'aplicació el règim jurídic de recursos i reclamacions administratives previst en els articles 222 a 225 i 226 a 248 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, així com les disposicions finals tercera i quarta de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes i l'article 3 del Decret 60/2019, de 12 d'abril, del Consell, d'organització i funcionament del Jurat Economicoadministratiu.

Respecte de l'exercici de les funcions de representació processal i defensa en judici davant els jutjats i tribunals de justícia, resultara d'aplicació el règim jurídic previst en l'article 7.1 de la Llei 10/2005, de 9 de desembre, d'assistència jurídica de la Generalitat.

Respecte al pagament de les quantitats que hagen de ser abonades en concepte de condemna en costes judicials en els recursos contenciosos administratius interposats contra actes administratius derivats de la gestió encomanada, resultarà d'aplicació el règim jurídic previst en l'article 30 del Reglament de l'Advocacia General de la Generalitat, aprovat per Decret 84/2006, de 16 de juny, del Consell.

No obstant això, l'ATV pot repercutir les costes judicials imposades a l'entitat local quan aquesta mantinga el criteri de continuar el procediment contenciós administratiu en contra dels criteris fonamentats dels serveis jurídics de la Generalitat.



(Lloc, data i signatura)





ANNEX II

Model de conformitat de la comissió de seguiment a l'adhesió d'entitat local



Sr./Sra. … en la seua condició de Secretari/a de la Comissió de Seguiment del conveni marc de col·laboració entre la Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en matèria d'embargaments per deutes corresponents a ingressos de dret públic a realitzar fora dels seus respectius àmbits de competència territorial, subscrit en data …



CERTIFICA:

Que en la sessió de la Comissió de Seguiment celebrada en data …, es va acordar donar la conformitat a la sol·licitud d'adhesió formulada per (… entitat local …) en data …



El que certifique en …, a … de … de …



(signatura)

Mapa web