Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de setembre de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 83/20-AIA Biar. [2021/8962]

(DOGV núm. 9173 de 14.09.2021) Ref. Base de dades 008466/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Biar



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 83/20-AIA Biar.



«Informe d'impacte ambiental.

Expedient: 83/2020.

Títol: sondeig de captació d'aigües subterrànies Nou Pou Perino.



Titular: Diputació d'Alacant. Àrea del Cicle Hídric.

Òrgan substantiu: Servei Territorial d'Indústria i Energia (Alacant): ASOSUB/2020/21/03.

Localització: desenvolupament dotacional en camí Marcota, 8 B (parcel·la 13, polígon 51774) del terme municipal de Biar (Alacant).



Descripció del projecte.

Es pretén construir, amb tècniques adequades de protecció i aïllament, un nou sondeig que substituïsca el ja existent denominat Perino, el qual presenta últimament problemes de contaminació microbiològica atribuïts a possibles fugues en la xarxa de clavegueram i potser per l'estrangulació deguda a les noves edificacions construïdes en les últimes dècades.

El nou sondeig serà situat a uns 250 m al SE de l'actual però millorarà la seua accessibilitat, per a les operacions de manteniment, i sobretot se'l dotarà d'un segellament sanitari per a aïllament dels seus trams superiors, que serien la via d'accés dels contaminants detectats. Cal indicar que el proveïment hídric de Biar procedeix actualment de dues captacions d'aigua subterrània: l'esmentada de Perino i la denominada Ángeles. Tan sols el primer és el que presenta en l'actualitat els problemes esmentats.

El nou sondeig serà perforat a rotopercussió directa amb una profunditat de 200 m i un diàmetre inicial de 609 mm (24 polzades), que es reduirà a 350 mm a partir de -25 m. Continuarà captant aigües del sector Rosario, del mateix aqüífer d'on les capta actualment, denominat Pinar de Camús.

La columna litològica prevista està formada per arenes, argiles i graves del quaternari (entre 0 i -25 m), calcàries, calcarenites i dolomies de l'Aptiense superior/Albiense (entre -25 i -190 m) i margues arenoses del Barremiense (entre -190 i -200 m). El nivell estàtic es localitza entorn dels 100 m de profunditat. El sondeig serà revestit mitjançant canonada cega de 381 mm, fins a -25 m, on s'iniciarà el segellament i aïllament de tot el tram superior. A continuació s'entubarà a 320x6 mm, que serà ranurada entre -100 i -184 m.

El nou emplaçament es localitza al costat del nucli urbà de Biar, en una zona prevista per a nou desenvolupament residencial, segons el planejament urbanístic vigent. No afecta terreny forestal, espais naturals protegits ni pertanyents a la Xarxa Natura 2000, ni tampoc afecta vies pecuàries catalogades ni altres elements d'especial significació ambiental.

El document ambiental inclou com a annexos l'informe d'arqueòleg, per la part promotora, i el del Servei Territorial de Cultura (Alacant), on es posa en relleu que no és previsible l'afecció de l'obra als elements que componen el patrimoni cultural valencià.



Tramitació administrativa.

Mitjançant escrit signat en 19 d'agost de 2020 per la cap del Servei Territorial d'Indústria i Energia de València (referència expedient ASOSUB/2020/21/03) va tindre entrada en la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental el document ambiental del projecte i el seu projecte tècnic, a fi de ser sotmés al procediment d'avaluació ambiental simplificada, segons l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Dins del tràmit de consultes, segons l'article 46 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, es va donar trasllat de l'expedient al Servei Territorial de Medi Ambient (STMA) de València, en data 16 de febrer de 2021, per disposar aquest de tècnic especialista en hidrogeologia i a fi d'informar sobre les afeccions ambientals derivades de l'execució del projecte.

En data 31 de març de 2021 s'emet informe proposta de la unitat d'impacte ambiental de l'STMA (Direcció Territorial de València) en què es fa repàs de les característiques tècniques del projecte i de les seues possibles afeccions ambientals, s'emet informe favorable i es proposa, als efectes ambientals, la seua resolució favorable amb una sèrie de suggeriments que han sigut considerats en la present resolució.





Consideracions ambientals.

A partir del document tècnic tramitat, de l'anàlisi efectuada, així com de la consideració dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, modificat per la Llei 9/2018, resulta el següent:

a) La superfície afectada per les obres de perforació i suport d'aquesta és poc rellevant i se situa pràcticament al costat de sòl urbà. La duració de les obres s'estima en un parell de setmanes, després de la qual cosa no s'espera cap impacte ni efecte residual.

b) No es preveu cap efecte apreciable sobre la Xarxa Natura 2000, els ecosistemes naturals ni sobre cap altre element ambiental ni historicocultural conegut o catalogat.

c) No s'ha plantejat acumulació d'efectes negatius respecte a altres projectes ni tampoc afeccions significatives sobre l'aqüífer, si bé aquest és un aspecte que entra en les competències directes de l'organisme de conca i disten molt dels llindars considerats en la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental (grup 8 del seu annex II).

d) Al marge de l'aprofitament hídric, la utilització de recursos naturals resulta irrellevant en aquest tipus d'obres, així com la generació de residus més enllà del detritus generat per la perforació, que per la seua escassa magnitud i naturalesa terrígena rares vegades pot suposar un problema d'eliminació.

e) Els efectes contaminants de l'actuació es limiten a l'ús de maquinària (emissió de gasos de combustió i sorolls), amb un efecte temporal breu i d'escassa rellevància ambiental. El risc d'accidents queda regulat per les normes laborals i de seguretat minera, que competeixen a l'òrgan substantiu, i és poc probable que puguen tindre efectes ambientals de consideració.

Per la qual cosa, en relació amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, es pot concloure que el projecte, en els termes previstos, no tindrà efectes adversos significatius sobre el medi ambient i no requereix avaluació d'impacte ambiental ordinària.





Consideracions jurídiques.

El projecte de sondeig de captació d'aigües subterrànies constitueix un supòsit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, d'acord amb l'annex II-grup 3a) 3r de la Llei 21/2103, de 9 de desembre.

L'expedient ha seguit el tràmit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, previst en la secció 2a, capítol 2 del títol II de la Llei 21/2013.

El Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència sobre l'avaluació d'impacte ambiental de projectes.

Per tot el que antecedeix, a proposta del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental i amb el vistiplau del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, fent ús de les atribucions que ostente, resolc:





Primer

Estimar que el projecte per a l'autorització i equipament del sondeig projectat en parcel·la 13, polígon 51774) del terme municipal de Biar (Alacant), promogut per l'àrea de cicle hídric de la Diputació d'Alacant, sense perjudici de la prèvia obtenció de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient i no requereix una avaluació d'impacte ambiental ordinària, sempre que s'ajuste a la documentació que consta en l'expedient, a les previsions del projecte i del document ambiental i als termes del present informe, en particular:

1a) Atés que la justificació del nou sondeig es fonamenta en problemes de contaminació detectats en el subsòl, l'Ajuntament de Biar haurà d'adoptar les mesures necessàries i eficaces per a corregir les possibles fugues tant de la xarxa de clavegueram com dels edificis i construccions annexes a l'antic sondeig, a fi d'evitar que es continue produint contaminació subterrània.

2a) A fi de controlar l'eficàcia de les actuacions desenvolupades segons la condició anterior, se suggereix mantindre operatiu com a piezòmetre de control i seguiment de la qualitat de l'aigua subterrània, el sondeig antic Perino, almenys mentre es duguen a terme les actuacions necessàries i es comprove la seua efectivitat.

3a) Haurà de preveure's que el nou sondeig Perino quede habilitat i disponible per a futurs controls piezomètrics i hidrogeoquímics, llevat que l'òrgan competent ho determine innecessari per disposar d'altres opcions o d'una xarxa suficient.

4a) Durant el temps que dure el possible assaig de bombament i a fi de previndre danys i processos erosius, l'aigua extreta haurà de ser correctament conduïda i evacuada fins a llit natural. Si es produïren danys, el titular del sondeig haurà de reparar els desperfectes i, si és el cas, indemnitzar els afectats.

5a) El material extret del sondeig haurà de ser reutilitzat d'acord amb l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seua utilització en operacions de farciment i obres diferents d'aquelles que es van generar.



6a) Si durant l'execució de les obres es trobaren restes paleontològiques, arqueològiques o etnogràfiques, el promotor haurà de posar el fet en coneixement de la Conselleria de Cultura de manera immediata, i adoptar les mesures pertinents per a la seua protecció i conservació de conformitat amb allò previst en els articles 63 i 65 de la Llei 4/1998, de l'11 de juny, de la Generalitat Valenciana, del patrimoni cultural valencià.



Segon

De conformitat amb el que es preveu en l'article 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre:

A. L'informe d'impacte ambiental es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de la publicació en la seu electrònica de l'òrgan ambiental.

B. L'informe d'impacte ambiental perdrà la vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'haguera procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la seua publicació, llevat que s'acorde la pròrroga de la vigència de l'informe d'impacte ambiental.

C. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si escau, siguen procedents en via administrativa o judicial contra l'acte, si és el cas, d'autorització del projecte.



Tercer

L'òrgan substantiu publicarà en el butlletí oficial corresponent la decisió d'autoritzar o denegar el projecte, en els termes previstos en l'article 48 de la Llei 21/2103, de 9 de desembre.



València, 20 d'abril de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.»



València, 2 de setembre de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web