Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de setembre de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 78/20-AIA Ibi. [2021/8961]

(DOGV núm. 9173 de 14.09.2021) Ref. Base de dades 008465/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Ibi



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, tal com estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 78/20-AIA Ibi.



«Informe d'impacte ambiental

Expedient: 78/2020-AIA.

Títol: reaprofundiment de sondeig per a captació d'aigües subterrànies.

Titular: Explotaciones Agrícolas Safarich, SA.

Òrgan substantiu: Servei Territorial d'Indústria i Energia d'Alacant.



Exp.: ASOSUB/2019/83/03.

Localització: parcel·la 120 del polígon 10, terme municipal d'Ibi.



Descripció del projecte

L'objecte del projecte és aprofundir fins a 250 m un sondeig recentment perforat fins a 120 m, quedant lleugerament per damunt del nivell piezomètric regional (130 m). Mitjançant geofísica s'ha detectat la presència de nivells potencialment productius al llarg de la columna i fins a uns 300 m de profunditat.

El sondeig que es pretén aprofundir va ser plantejat en 2018 per a substituir l'antic punt de captació núm. 2 (02.03) dels tres que constitueixen la unitat d'explotació núm. 295, mitjançant la qual s'atén el reg de les prop de 100 ha que té la finca denominada Safarich. Es correspon aquesta explotació amb la concessió d'aigües subterrànies atorgada per l'organisme de conca el març de 1996 (actual exp. 2018CP0047, que incorpora l'antic 1988IP3237), amb un volum de 384.000 m³/any.



La columna del sondeig està formada per materials quaternaris (conglomerats llims i argiles) en els seus primers 60 m, després prossegueixen margues i margocalcàries del miocé, fins al final de l'actual sondeig. A partir de 120 m es pretén travessar l'aqüífer del terciari (miocé i potser trams paleògens) format principalment per calcàries.

La perforació serà realitzada a rotopercussió amb un diàmetre de 250 mm, per a després ser revestida amb canonada de 200 mm i 4 mm de gruix. Un cèrcol cònic servirà de tancament a 10 m per a permetre la cimentació de l'espai anul·lar superior, aïllant així els nivells superficials. S'espera poder extraure un cabal punta de 20 l/s.

La mostra d'aigua subterrània objecte de la captació és la 080.175 «Foia de Castalla».

El projecte dista un parell de quilòmetres de la població i es localitza en una parcel·la agrícola, qualificada de sol no urbanitzable comuna, segons el planejament urbanístic vigent. Es tracta de terreny no forestal, segons el PATFOR, si bé limita pel nord amb un enclavament que sí que té la consideració de terreny forestal. L'emplaçament no entra en l'àmbit de cap espai natural protegit, ni dels espais que formen la Xarxa Natura 2000. Tampoc es veu afectada cap via pecuària classificada ni altres elements ambientals de consideració.



Tramitació administrativa

Mitjançant escrit signat en 3 de setembre de 2020 pel cap del Servei Territorial d'Indústria i Energia de València (referència expedient ASOSUB/2019/83/03) va tindre entrada en aquest òrgan ambiental el document ambiental del projecte i el seu projecte tècnic, a fi de ser sotmés al procediment d'avaluació ambiental simplificada, segons l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Dins del tràmit de consultes, segons l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es va donar trasllat de l'expedient al Servei Territorial de Medi Ambient de València, en data 12 de febrer de 2021, per disposar aquest de tècnic especialista en hidrogeologia i a fi d'informar sobre les afeccions ambientals derivades de l'execució del projecte.

En data 31 de març de 2021 s'emet informe-proposta de la unitat d'impacte ambiental del Servei Territorial de Medi Ambient (Direcció Territorial de València) en què es fa repàs de les característiques tècniques del projecte i de les seues possibles afeccions ambientals, informant-lo favorablement i proposant, als efectes ambientals, la seua resolució favorable amb una sèrie de suggeriments que han sigut considerats en aquesta resolució.



Consideracions ambientals

A partir del document tècnic tramitat, de l'anàlisi efectuada i també de la consideració dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, modificat per la Llei 9/2018, resulta el següent:

a) La superfície afectada per les obres de perforació i suport d'aquesta és poc rellevant, limitant-se a uns 150 m². La duració de les obres s'estima en tan sols una setmana, que podria ampliar-se a una altra més, per a completar-se els assajos de bombament i restauració del terreny, després de la qual cosa no s'espera cap impacte ni efecte residual.

b) No es preveu cap efecte apreciable sobre la Xarxa Natura 2000, els ecosistemes naturals ni sobre cap altre element ambiental ni historicocultural conegut o catalogat.

c) No s'ha plantejat acumulació d'efectes negatius respecte a altres projectes ni tampoc afeccions significatives sobre l'aqüífer, si bé aquest és un aspecte que entra en les competències directes de l'organisme de conca i disten molt dels llindars considerats en la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (grup 8 del seu annex II).

d) Al marge de l'aprofitament hídric, la utilització de recursos naturals resulta irrellevant en aquesta mena d'obres, i també la generació de residus més enllà del detritus generat per la perforació, que per la seua escassa magnitud i naturalesa terrígena rares vegades pot suposar un problema d'eliminació.

e) Els efectes contaminants de l'actuació es limiten a l'ús de maquinària (emissió de gasos de combustió i sorolls), amb un efecte temporal breu i d'escassa rellevància ambiental. El risc d'accidents queda regulat per les normes laborals i de seguretat minera, que competeixen a l'òrgan substantiu, sent poc probable que puguen tindre efectes ambientals de consideració.

Per la qual cosa en relació amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, es pot concloure que el projecte, en els termes previstos, no tindrà efectes adversos significatius sobre el medi ambient i no requereix avaluació d'impacte ambiental ordinària.



Consideracions jurídiques

El projecte de reaprofundiment de sondeig per a captació d'aigües subterrànies constitueix un supòsit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, d'acord amb l'annex II, grup 3a, 3r, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre.

L'expedient ha seguit el tràmit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, previst en la secció segona del capítol 2 del títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre.

El Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència sobre l'avaluació d'impacte ambiental de projectes.



Per tot el que antecedeix, a proposta del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental i amb el vistiplau del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, fent ús de les atribucions que posseïsc, resolc:



Primer

Estimar que el projecte per a l'autorització i equipament del reaprofundiment de sondeig 02.03 de la unitat d'explotació hídrica de la finca Safarich, projectat en la parcel·la 120 del polígon 10 del terme municipal d'Ibi, promogut per Explotaciones Agrícolas Safarich, SA, sense perjudici de la prèvia obtenció de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicable, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient i no requereix una avaluació d'impacte ambiental ordinària, sempre que s'ajuste a la documentació que consta en l'expedient, a les previsions del projecte i del document ambiental als termes d'aquest informe, en particular:

1a. Atés que els treballs es realitzen en les proximitats de terreny forestal, s'hauran d'observar les prescripcions del Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals.

2a. Haurà de preveure's que el sondeig puga quedar habilitat i disponible per a futurs controls piezomètrics i hidrogeoquímics, llevat que l'òrgan competent ho determine innecessari per disposar d'altres opcions o d'una xarxa suficient.

3a. Durant el temps que dure el possible assaig de bombament i a fi de previndre danys i processos erosius, l'aigua extreta haurà de ser correctament conduïda i evacuada. Si es produeixen danys, el titular del sondeig haurà de reparar els desperfectes i, en el seu cas, indemnitzar els afectats.

4a. El material extret del sondeig haurà de ser reutilitzat d'acord amb l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seua utilització en operacions de farciment i obres diferents d'aquelles que es van generar.

5a. Si durant l'execució de les obres es troben restes paleontològiques, arqueològiques o etnogràfiques, el promotor haurà de posar el fet en coneixement de la Conselleria de Cultura de manera immediata, i adoptar les mesures pertinents per a la seua protecció i conservació de conformitat amb el que es preveu en els articles 63 i 65 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del patrimoni cultural valencià.



Segon

De conformitat amb el que es preveu en l'article 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre:

A. L'informe d'impacte ambiental es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de la seua publicació en la seu electrònica de l'òrgan ambiental.

B. L'informe d'impacte ambiental perdrà la vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'haguera procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, llevat que s'acorde la pròrroga de la vigència de l'informe d'impacte ambiental.

C. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si escau, corresponguen en via administrativa o judicial contra l'acte, si és el cas, d'autorització del projecte.



Tercer

L'òrgan substantiu publicarà en el butlletí oficial corresponent la decisió d'autoritzar o denegar el projecte, en els termes previstos en l'article 48 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre.



València, 20 d'abril de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.»



València, 2 de setembre de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web