Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de setembre de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 42/19-AIA Finestrat. [2021/8958]

(DOGV núm. 9173 de 14.09.2021) Ref. Base de dades 008463/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Finestrat



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, tal com estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 42/19-AIA Finestrat.





«Informe d'impacte ambiental.

Expedient: 42/2019-AIA.

Títol: Planta fixa de classificació i valorització de residus de construcció, demolició (RCD) i residus vegetals.

Promotor: Sabospa, SL.

Òrgan substantiu: Ajuntament de Finestrat.

Ref. Òrgan substantiu: AP 43/18.

Localització: carrer l'Alfàs del Pi, número 6, sector 25, del terme municipal de Finestrat (Alacant).



Descripció del projecte.

L'objecte del projecte és l'obtenció de la llicència ambiental d'acord amb la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats en la Comunitat Valenciana, per a una planta fixa de classificació i valorització de residus de construcció i demolició (RCD), mitjançant classificació mecànica i manual, trituració i posterior tamisat i trituració de residus vegetals i deixalles de fusta, per a reduir el seu volum. En la documentació remesa (sol·licitud de llicència ambiental), el promotor indica que és adjudicatari de la concessió administrativa per a la construcció i explotació d'un ecoparc.



El certificat de compatibilitat urbanística emés el 20 d'agost de 2018, exposa que l'activitat és compatible amb la normativa i el planejament urbanístic municipal.

La superfície cadastral de la parcel·la és de 12.255 m², sent la superfície destinada a realitzar operacions de tractament d'RCD i residus vegetals de 9.270,85 m² i la superfície destinada a l'ecoparc de 709,15 m². L'ecoparc té entrada i eixida independent de la resta de la planta objecte d'avaluació d'impacte ambiental.

La zona de recepció compta amb una oficina de control de 884 m², que disposa de menjador, dues oficines, dos lavabos, dos vestuaris. Es disposa també d'aparcament, magatzem i bàscula. La zona de descàrrega dels RCD està impermeabilitzada amb una llosa de formigó i coberta mitjançant una teulada metàl·lica sense parets, amb una superfície de 1000 m², i connectada a una bassa de lixiviats.

Es disposa d'un contenidor de residus perillosos baix sostre, que seran retirats per gestor autoritzat.

La instal·lació per a l'execució del procés productiu compta amb dues pales carregadores i dues giratòries (maquinària mòbil), a més d'una línia d'RCD bruts, una línia RCD nets, totes dues amb cinta transportadora carenada i una línia de residus vegetals.

El procés productiu que es realitza en la instal·lació per als RCD consta de:

preclassificació, es realitza en la zona de descàrrega mitjançant mitjans mecànics o mitjançant un triatge manual, on es retiren els materials no petris de major grandària (fusta, paper, ferro, plàstics, etc.), i són depositats en contenidors per a la retirada posterior per gestor autoritzat.



Classificació mecànica, s'alimenta el procés a través de la tremuja i es realitza una primera separació amb el pretriatge fix per a aconseguir dues fraccions, una primera de 0-10 mm (fins) i una altra de 10 a 40 mm.

Classificació manual, les fraccions superiors a 40 mm passaren a una cabina de triatge a través d'una cinta. Els operaris s'encarregaran de separar els residus no petris depositant-los en contenidors situats en la part inferior de la cabina. El material petri classificat serà enviat al molí mòbil. Es disposa d'un cicló i un electroimant, per a assegurar que el material petri que passe al següent tractament siga el més net possible.



Trituració, es tritura el material procedent de la cabina de triatge. S'obté fraccions de 0 a 40 mm, les fraccions superiors tornaran a passar pel molí mòbil per a ser triturades a diferents granulometries segons la mena de material que es vulga aconseguir.

Es disposarà de cassals per a l'apilament d'àrids reciclats compostos per llosa de formigó i tres murs de 0,4 m d'ample i 3,5 m d'alt.



El procés productiu que es realitza en la instal·lació per als residus d'origen vegetal consta de:

Pretriturat, se sotmet a una trituració per a reduir el volum a una grandària de 0-100 mm i passen per un electroimant per a eliminar els residus ferris.

Classificació dels residus triturats, una vegada triturats passen per un garbell rotatiu que separa les fraccions de 25 mm o inferiors, aquesta fracció serà considerada com a producte final. Les fraccions superiors passaran al refinador (>25 mm).

Refinador, les fraccions superiors a 25 mm són triturades fins a obtindre els residus vegetals a 0-25 mm. Les fraccions superiors de 25 mm passaran de nou al procés del refinador de manera automàtica, fins a aconseguir la fracció de 0-25 mm.

Es disposarà d'un cassal per a l'apilament de poda i dos cassals per a l'apilament de fusta, un per a fusta aglomerada i palets i un altre per a una altra mena de fusta (DM, folrada, etc.).

Es disposarà de les infraestructures necessàries per al correcte funcionament de la planta. S'instal·larà en tot el perímetre de la instal·lació una tanca perimetral, amb una altura total de 2,1 m, es plantarà en tot el perímetre de la planta vegetació autòctona pròpia de la zona.

La codificació dels residus per als quals se sol·licita la corresponent autorització administrativa, segons la Decisió de la Comissió d'18 de desembre de 2014 per la qual es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell, són els següents:

020103 (residus de teixits de vegetals), 030101 (residus d'escorça i suro), 030105 (serradures, encenalls, retallades, fusta, taulers de partícules i xapes diferents del codi 030104), 101201 (residus de la preparació de mescles abans del procés de cocció), 101208 (residus de ceràmica, rajoles, teules i materials de construcció després del procés de cocció), 150103 (envasos de fusta), 170101 (formigó), 170102 (rajoles), 170103 (teules i materials ceràmics), 170107 (mescles de formigó, rajoles, teules i materials ceràmics, diferents de les especificades en el codi 17 01 06), 170504 (terra i pedres diferents de les especificades en el codi 17 05 03), 170506 (llots de drenatge diferents dels especificats en el codi 170505), 170508 (balast de vies fèrries diferent de l'especificat en el codi 17 05 07), 170904 (residus mesclats de construcció i demolició diferents dels especificats en els codis 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03).



La instal·lació està projectada per a una capacitat de tractament de 50.000 t/any per a la línia d'RCD i de 15.000 t/any per a la línia de residus vegetals i de fusta.



Tramitació administrativa.

Amb data 3 de maig de 2019, va tindre entrada en el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental (òrgan ambiental) un ofici de l'Ajuntament de Finestrat (òrgan substantiu), perquè es tramitara la corresponent avaluació d'impacte ambiental, amb caràcter previ a la concessió de la llicència ambiental. Es remet un expedient compost per:



Projecte de llicència ambiental.

Estudi d'impacte ambiental.

Informació pública.

Documentació complementària.



El 4 de desembre de 2019, l'òrgan ambiental va remetre un informe a l'òrgan substantiu amb còpia al promotor, en què s'indicava la necessitat d'aportar documentació addicional, per a esmenar la documentació aportada i completar l'expedient.

El 27 de desembre de 2019, l'òrgan substantiu remet documentació complementària.

El 17 i 18 de febrer de 2020, l'òrgan substantiu remet documentació aportada pel promotor i el certificat de compatibilitat urbanística.



El tràmit d'informació pública es va dur a terme mitjançant la inserció del corresponent anunci en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Finestrat, pàgina web de l'ajuntament i en el Butlletí Oficial de la Província número 230, amb data 3 de desembre de 2018. Es presenta una al·legació per la mercantil José Carrillo e Hijos, SL, dedicada a la compravenda a l'engròs de productes alimentosos, que confronta amb la planta objecte de la llicència ambiental. Exposa que les altes temperatures a què s'arriba en aquesta zona a l'estiu agreujaran els efectes insalubres, nocius i molestos ja que està apilada la fusta, poda i fusta contaminada a l'aire lliure, i coincideix amb la temporada que més moviment de mercaderies realitza la mercantil al·legant, i en la qual més personal es troba treballant. Indicant que l'ajuntament pot fixar unes altres ubicacions per a aquestes activitats, que no confronten amb una empresa d'alimentació.

Es rep contestació a les al·legacions per part de l'Ajuntament de Finestrat i del promotor.



Consideracions ambientals.

A partir de la documentació tramitada, de l'anàlisi efectuada, així com de la consideració dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, resulta que:

a) Característiques del projecte:

Grandària del projecte:

Segons el certificat de compatibilitat emés per l'ajuntament, l'actuació es promou en una zona d'ordenació urbanística terciària (grau 2), i és una edificació oberta d'ús global industrial, dotada amb les infraestructures necessàries per al seu funcionament.

Consultat el visor cartogràfic de la Generalitat, la zonificació de la parcel·la és PQD-a. c. s. (dotacions xarxa primària esportiu).

L'entorn immediat està compost per edificacions tipus industrial, estant la planta allunyada de nucli urbans residencials. La planta disposa de bons accessos amb les següents xarxes de transport, al sud per la nacional N-332, al nord per l'autopista AP-7 i a l'est per la CV-767.





Contaminació:

Les principals afeccions associades a l'activitat seran les següents:



Emissions de pols.

La producció i dispersió de pols s'origina en el procés de trituració, procés de garbellada, càrrega i descàrrega d'àrids en camions i circulació de camions en la planta. Les mesures preventives i correctores proposades són:

Els vehicles de transport circularan en tot moment coberts amb lona, sense superar els 20 km/h, amb la finalitat de no generar núvols de pols.



S'ha realitzat teulades obertes pels laterals en les zones de RCD mesclat, la línia de tractament i valorització de RCD i la línia de triturat de residus vegetals.

La instal·lació disposa de polvorització d'aigua per a evitar la producció de pols, tant en la descàrrega de residus, com en el procés productiu (maquinària, sedassos, trituradores, cintes de transport) i apilament. En la coronació dels murs de tancament dels cassals es procedirà a la humectació mitjançant sistemes de ruixadors amb la finalitat d'evitar la producció de pols. S'efectuaran regs periòdics en els vials.

La planta disposarà d'un perímetre sense ocupar, plantat d'arbres i tanques, per a protegir confrontants de l'emissió de pols.

La documentació aportada indica que es realitzarà un mesurament anual de la immissió de partícules PM10, tal com s'estableix la legislació vigent, en els punts més significatius de la instal·lació, i es comprovarà que no supere els valors límits.



Afectació al sòl i a l'aigua.

Les zones de descàrrega, classificació i trituració d'RCD i la zona del procés de residus vegetals estan dotades amb una llosa de formigó armat i les zones de trànsit de la instal·lació són de llast compactat. La maquinària serà mantinguda en un taller especialitzat situat fora de les instal·lacions.

Es disposa d'una bassa de lixiviats que estarà connectada amb la zona de descàrrega d'RCD a través d'un embornal, perquè l'aigua que estiga en contacte amb els residus siga recollida en aquesta bassa, sent posteriorment retirada per un gestor autoritzat.

El proveïment d'aigua potable serà per mitjà de xarxa de subministrament municipal, que dona subministrament al lavabo, vestuari, jardins, aspersors (maquinària, platges de descàrrega i zones d'apilament). Les aigües residuals són les procedents dels lavabos i vestuaris que seran evacuades a la xarxa de clavegueram municipal.



Afectació a la legionel·losi.

Es presenta com a focus probables a aquesta afecció el sistema de reg per aspersió d'aigua i el sistema de gual llavat de rodes, per a assentar l'emissió de partícules procedents de RCD, en aquest cas pot ser aplicable la normativa de prevenció i control de la legionel·losi (Reial decret 865/2003, de 4 de juliol, pel qual s'estableixen els criteris higienicosanitaris per a la prevenció i el control de la legionel·losi).

La documentació aportada no preveu la realització de programes de manteniment en el cas que siga aplicable la legislació citada.



b) Ubicació del projecte:

La instal·lació no se situa en zona d'especial sensibilitat ambiental, se situa en una zona pròxima a infraestructures existents i allunyada de nuclis urbans.

El projecte no afecta espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana ni a espais de la Xarxa Natura 2000.

Segons la cartografia i normativa del PATFOR de la Comunitat Valenciana, els terrenys no són forestals.

Segons el vigent pla d'acció territorial de caràcter sectorial sobre el risc d'inundació de la Comunitat Valenciana (PATRICOVA), la parcel·la no està afectada per risc d'inundació.

En relació amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, es pot concloure que el projecte, en els termes establits, no tindrà efectes adversos significatius sobre el medi ambient i no requereix avaluació d'impacte ambiental ordinària.



Consideracions jurídiques.

El projecte examinat constitueix, segons el que es disposa en l'annex II, grup 9 (altres projectes), apartat b (instal·lacions d'eliminació o valorització de residus no incloses en l'annex I que no es desenvolupen a l'interior d'una nau en polígon industrial o amb qualsevol capacitat si l'activitat es realitza en l'exterior o fora de zones industrials), de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, un supòsit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada.

L'expedient ha seguit el tràmit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada establit en la secció 2a, capítol II del títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

El Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència sobre l'avaluació d'impacte ambiental de projectes.



Per tot el que antecedeix, a proposta del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental i amb el vistiplau del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, fent ús de les atribucions que se m'han conferit, resolc:



Primer

Estimar que el projecte «Planta fixa de classificació i valorització de residus de construcció, demolició (RCD) i residus vegetals», promogut per Sabospa, SL, situat al carrer de l'Alfàs del Pi, número 6, sector 25, del terme municipal de Finestrat (Alacant), sense perjudici de la prèvia obtenció de les autoritzacions sectorials que hi siguen aplicables, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient i no requereix una avaluació d'impacte ambiental ordinària, sempre que s'ajuste a les previsions del projecte, del document ambiental als termes del present informe, en particular:

1. Respecte al llistat definitiu de residus admissibles, quedarà limitat per l'abast de l'autorització sectorial, entre els proposats pel promotor segons la documentació aportada a aquest òrgan. Es podran incloure uns altres codis LER que l'òrgan competent considere susceptibles d'autorització, sempre que la seua inclusió no comporte la modificació substancial del projecte avaluat i no responga a supòsits en els quals s'exigisca la tramitació d'un procediment d'avaluació ambiental d'acord amb la legislació sectorial vigent.

2. A la posada en marxa de l'activitat i almenys cada 5 anys, el titular haurà de dur a terme un control de les emissions acústiques i dels nivells de recepció en l'entorn mitjançant la realització d'auditories acústiques. Aquestes es realitzaran amb l'activitat en funcionament i per una entitat col·laboradora en matèria de qualitat ambiental, fent constar els resultats en un llibre de control que estarà a la disposició de les administracions competents. En cas de superar els nivells sonors permesos per la llei, s'aplicaran les mesures correctores pertinents, i s'efectuarà a continuació una nova auditoria acústica per a comprovar la seua eficàcia.

3. S'establirà un programa de vigilància ambiental a l'efecte d'acreditar l'adopció i execució de les mesures preventives i correctores proposades i la comprovació de la seua eficàcia. D'aquest programa es portarà un registre documentat que inclourà el resultat dels controls i autocontrols periòdics legalment exigibles. Així mateix, inclourà el control documental de la recepció i lliurament dels residus. La documentació estarà a la disposició de les autoritats competents.

Quant a l'aplicació de la normativa per a la prevenció i control de la legionel·losi, el programa de manteniment de les instal·lacions i els resultats dels controls realitzats per a garantir el compliment de les mesures establides en aquesta normativa, s'incorporaran al programa de vigilància ambiental.



Segon

De conformitat amb el que es disposa en l'article 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre:

A. L'informe d'impacte ambiental es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de la publicació en la seu electrònica de l'òrgan ambiental.

B. L'informe d'impacte ambiental perdrà la vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'haguera procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, llevat que s'acorde la pròrroga de la vigència de l'informe d'impacte ambiental.

C. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si escau, pertoquen en via administrativa o judicial enfront de l'acte d'autorització del projecte.



Tercer

L'òrgan substantiu publicarà en el butlletí oficial corresponent la decisió d'autoritzar o denegar el projecte, en els termes establits en l'article 48 de la Llei 21/2103, de 9 de desembre.



València, 2 de setembre de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web