Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 13/2021, de 31 d'agost, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual es convoquen eleccions per a la renovació i elecció dels vocals dels consells reguladors o òrgans de gestió de les figures de qualitat diferenciada agroalimentària de la Comunitat Valenciana i del Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana. [2021/8945]

(DOGV núm. 9172 de 13.09.2021) Ref. Base de dades 008407/2021








Transcorreguts quatre anys des de l'últim procés electoral amb la consegüent renovació dels plens dels consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que preveu la seua normativa particular, és procedent renovar i elegir novament vocals electes que formaran els plens esmentats.

Per raons d'economia, temps i recursos, és aconsellable dur a terme simultàniament els diferents processos electorals per a renovar i elegir vocals dels plens de consells reguladors i òrgans de gestió de les figures de qualitat diferenciada agroalimentària de la Comunitat Valenciana i del Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana.



Mitjançant aquesta ordre es convoca la realització d'eleccions i s'estableixen les bases i els elements necessaris de tramitació fins que es renoven els plens dels consells reguladors o òrgans de gestió de les figures de qualitat diferenciada agroalimentària de la Comunitat Valenciana i del Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana.



Per tot el que s'ha exposat, amb la consulta prèvia als òrgans de gestió de les figures de qualitat agroalimentària i organitzacions d'interés de la Comunitat Valenciana, sobre la base del que preveu l'article 7 del Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'estableixen normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana en la seua redacció vigent, i l'article 19 del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana i, vista la proposta de la Direcció General de Desenvolupament Rural, en l'exercici de les funcions que tinc atribuïdes d'acord amb el que estableix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Primer

Convocar eleccions per a la renovació i elecció de vocals, i la posterior constitució dels plens dels consells reguladors de:



1. Les denominacions d'origen protegides:

a) Víniques: «Alacant», «Utiel-Requena», «València».

b) No víniques: «Carxofa de Benicarló», «Arròs de València», «Xufa de València», «Kaki Ribera del Xúquer», «Nispros Callosa d'en Sarrià», «Raïm de Taula Embossat Vinalopó», i «Magrana Mollar d'Elx».

2. Les indicacions geogràfiques protegides no víniques: «Cireres de la Muntanya d'Alacant», «Cítrics Valencians», «Xixona i Torró d'Alacant».

3. La indicació geogràfica protegida de vins «Castelló».

4. La indicació geogràfica de begudes espirituoses: «Begudes Espirituoses Tradicionals d'Alacant»

5. Així com del Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana.



Segon

En el procediment electoral i els actes que se'n deriven caldrà ajustar-se al que es preveu en els apartats i annexos d'aquesta ordre.



Tercer

Es faculta el secretari autonòmic d'Agricultura i Desenvolupament Rural perquè puga dictar els actes i les resolucions que siguen necessaris per a l'aplicació del que es disposa en aquesta ordre.



Quart

Aquesta ordre produirà efectes a partir de l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Cinqué

Aquest acte posa fi a la via administrativa i s'hi pot interposar potestativament un recurs de reposició davant de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de publicar-se, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o impugnar-se directament davant de l'ordre jurisdiccional mitjançant la interposició d'un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació.



València, 31 d'agost de 2021



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

MIREIA MOLLÀ HERRERA





ANNEX I

Bases del procediment electoral



U. Normativa aplicable

1. El procediment electoral i tots els actes que se'n deriven es regiran per aquesta ordre i els preceptes vigents de cada un dels reglaments dels consells reguladors, òrgans de gestió o comités de les figures de qualitat agroalimentària diferenciades de la Comunitat Valenciana, en relació amb les previsions sobre el règim electoral que aquests continguen. A més del que preveu el Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'estableixen normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana en la seua redacció vigent; el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana, i la Llei 10/2006, de 26 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.



2. Supletòriament serà aplicable la Llei 1/1987, de 31 de març, electoral valenciana.

3. El procés electoral de cada figura de qualitat s'assumirà íntegrament per l'actual i respectiu consell regulador o comité o, si és el cas, l'associació o l'entitat gestora de la corresponent figura de qualitat de forma autònoma, estarà regit pels principis generals de publicitat, transparència i democràcia, i haurà d'haver-hi un equilibri adequat en la representació dels diferents interessos concurrents, de conformitat amb els seus respectius reglaments.

4. Cada consell regulador, òrgan de gestió o comité informarà permanentment del desenvolupament del seu procés electoral a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica a través de la Direcció General de Desenvolupament Rural, bé per iniciativa pròpia o bé a instàncies d'aquesta.



Dos. Còmput de terminis i calendari electoral

1. El dia en què aquesta ordre es publique serà el dia 0 del calendari electoral previst en l'annex II d'aquesta ordre, i els terminis es computaran en dies naturals amb referència a aquest dia.

2. En els casos en què l'últim dia d'un termini coincidisca amb diumenge o festiu nacional, autonòmic o local (referit aquest últim a la població on se situe el consell regulador de què es tracte), s'habilita a aquest efecte el dia hàbil següent. Excepcionalment la Junta Electoral Central podrà acordar la no habilitació del dia hàbil següent, sempre que no es vegen afectats els terminis de presentació de candidatures o recursos establits en aquesta ordre.

3. El calendari, en dies naturals, al qual s'ajustaran les actuacions de la Junta Electoral Central de cada denominació, indicació i agricultura ecològica, així com els terminis per a exposar els censos, proclamar els candidats a vocals, constituir les meses electorals, designar els vocals i suplents, la proposta de nomenament de presidents i les altres actuacions, figura en l'annex II.

4. Aquest calendari es podrà modificar, amb l'acord de la Junta Electoral Central, en cas que la situació sanitària derivada de la pandèmia de la Covid-19 impedisca o restringisca severament la mobilitat en algunes zones o la realització d'actes en recintes tancats amb una gran afluència de persones.



Tres. Junta Electoral Central

Es crea una Junta Electoral Central (o JEC) que tindrà la seua seu en els serveis centrals de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, situada al carrer de la Democràcia, 77, de València (Ciutat Administrativa 9 d'octubre, edifici B).



Quatre. Composició de la Junta Electoral Central

1. La composició de la JEC serà la següent:

1.1. Presidència: la persona titular de la Direcció General de Desenvolupament Rural o bé un funcionari o funcionària d'aquesta direcció general, amb la delegació expressa prèvia per part de la corresponent persona titular de la direcció general.

1.2. Secretaria: un funcionari o funcionària d'administració general, grup A1, amb la llicenciatura o grau en Dret, adscrita a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica designada pel sotssecretari d'aquesta conselleria.

1.3. Vocals: la persona que exercisca les funcions de secretaria, direcció o gerència de cada una de les figures de qualitat diferenciada que celebraran eleccions.

2. Si alguna de les persones que formen part de la JEC pretén concórrer a les eleccions ho haurà de comunicar, en el termini d'un dia, al secretari o la secretària en el moment de la constitució inicial a l'efecte de la seua substitució.

La JEC quedarà constituïda al cap de deu dies de la publicació d'aquesta ordre.



Cinc. Funcions de la Junta Electoral Central

1. Publicar les llistes d'inscrits en els diferents registres de les figures de qualitat que facen eleccions per subzones, si és el cas, per a formar els corresponents censos d'electors i elegibles, i ordenar-ne l'exposició pública en el respectiu consell regulador, òrgan de gestió o comité, oficines comarcals de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, cooperatives i societats agràries de transformació afectades per aquest procés electoral.



Així mateix, enviaran un exemplar d'aquests censos als serveis territorials de la província en què radique la demarcació geogràfica de cada denominació.

2. Resoldre les reclamacions i els recursos presentats. En tot cas, en l'expedient de cada una de les reclamacions o recursos presentats constarà l'informe suficientment raonat de la resolució adoptada per la JEC.



3. Aprovar els censos definitius.

4. Designar els membres de les meses electorals.

5. Vigilar el correcte desenvolupament de les votacions.

6. Proclamar els vocals electes.

7. Garantir tot el procés electoral fins a la proposta de president del consell regulador.



Sis. Informació a la persona titular de la secretaria autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural

La JEC informarà la persona titular de la secretaria autonòmica puntualment, i de manera immediata, sobre totes les actuacions dutes a terme i sobre les incidències que es pogueren produir al llarg dels diferents processos electorals.



Set. Formació dels censos electorals

1. Els censos electorals hauran d'elaborar-los els consells reguladors, òrgans de gestió i comités, i estaran integrats pels titulars inscrits en els registres de cada figura de qualitat. Els registres de cada figura de qualitat i la normativa que els regula es troben en l'annex III.



2. La relació dels censos electorals serà la que conste expressament en els reglaments dels consells reguladors o òrgans de gestió, el reglament vigent dels quals estiga adaptat a la nova personalitat jurídica com a corporacions de dret públic de base privada d'acord amb el que preveuen: la Llei 10/2006, de 26 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat; el Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'estableixen normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana (en la redacció que en fa el Decret 46/2010, de 12 de març, que modifica determinats articles del Decret 222/2007); el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana. En el cas que el reglament no establisca la relació dels censos electorals i no existisca una norma interna sobre el procés electoral aprovada pel consell regulador o òrgan de gestió, caldrà ajustar-se al que s'acorde i es comunique sobre aquest tema, de manera expressa, a la JEC per part del consell l'endemà del dia que es constituïsca la JEC.



3. Els consells reguladors, òrgans de gestió o comité, els reglaments vigents dels qual no estiguen adaptats a la nova personalitat jurídica com a corporacions de dret públic de base privada, d'acord amb el que es preveu en els cossos normatius esmentats en l'apartat 2 d'aquesta base, pel que fa a la relació dels censos electorals, caldrà ajustar-se al que s'acorde i es comunique sobre aquest tema, de manera expressa, a la JEC per part del consell o òrgan de gestió l'endemà del dia que es constituïsca la JEC.



Huit. Condicions per a figurar en els censos respectius

1. Per a figurar en els censos esmentats en l'apartat anterior serà imprescindible:

a) Estar inscrit en els registres corresponents del consell regulador, òrgan de gestió o comité de què es tracte, abans de la data de publicació d'aquesta ordre.

b) Estar en ple ús dels drets civils.

c) Complir els requisits que, sobre aquest tema, determine el reglament del consell regulador, òrgan de gestió o comité.

2. En el cas dels consells reguladors de les figures de qualitat que tinguen registres de productors i registre de cooperatives i societats agràries de transformació, quan un productor titular d'una explotació en tinga una part adherida a cooperatives o societats agràries de transformació i una altra no, només tindrà dret a ser elector i elegible en el cens en què tinga més superfície. Si aquesta fora igual en els censos A i B, només figurarà en el cens A.

3. S'entén com a titular del dret el que figure en els registres del consell regulador, òrgan de gestió o comité.



Nou. Confecció dels censos electorals

1. Correspon a la persona que exercisca les funcions de secretaria, direcció o gerència de cada consell regulador, òrgan de gestió o comité, l'elaboració dels censos electorals, que hauran de ser aprovats pel ple del consell regulador, òrgan de gestió o comité.

2. Els censos es presentaran en impresos segons el model de l'annex IV, i hi hauran de figurar els titulars per ordre alfabètic del primer cognom, o nom de l'entitat si es tracta de persones jurídiques.

3. També s'admetran llistats informàtics que proporcionen, com a mínim, la mateixa informació i estiguen diligenciats com es preveu en l'esmentat annex IV.

4. Els censos electorals hauran d'estar confeccionats en un termini de 15 dies naturals des de l'endemà de la publicació d'aquesta ordre.





Deu. Admissió i exposició de censos

1. Una vegada elaborats els censos corresponents en nombre d'exemplars necessaris per a exposar-los, i amb les comprovacions prèvies que estime necessàries, es diligenciaran amb les signatures del secretari i el vistiplau del president del consell regulador, òrgan de gestió o comité, i se n'ordenarà la remissió als punts d'exposició esmentats en la base cinc, apartat 1, d'aquest annex I.

2. La seua exposició pública durarà tres dies

3. Durant l'exposició pública es podran presentar reclamacions davant de la JEC contra les llistes dels censos electorals fins dos dies després del terme de l'exposició pública. Posteriorment la JEC disposarà de cinc dies per a resoldre els recursos.

4. Els censos definitius s'exposaran des del moment en què es resolguen fins al dia 27 en les seus dels consells reguladors, òrgans de gestió i comités i, opcionalment, en els llocs esmentats en la base cinc, apartat 1, d'aquesta ordre. Les dades personals que figuren en el cens només es podran utilitzar per a les finalitats de la consulta. La publicitat es limitarà als llocs establits, en la forma i el temps necessari perquè els electors puguen comprovar i rectificar les seues dades. D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, els exemplars dels censos que s'exposen al públic en general contindran les dades dels DNI parcialment ocultes. Així mateix, caldrà ajustar-se al que disposa el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27.04.2016, relatiu a la protecció de dades de les persones físiques pel que fa al tractament de dades de caràcter personal i a la lliure circulació d'aquestes dades, i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades).





Onze. Gestió de les urnes, sobres i paperetes

1. Les urnes per a efectuar la votació seran facilitades per cada consell regulador, òrgan de gestió o comité.

2. Els sobres i les paperetes seran elaborats i lliurats per la JEC a les meses electorals de la seua denominació, indicació i agricultura ecològica, amb un contrarebut signat pel president, i es confeccionaran en diferents colors: blanc per al cens A, groc per al cens B, verd per al cens C i rosa per al cens D. La JEC, atenent raons d'economia o rapidesa, podrà variar els colors esmentats i la seua tonalitat.



3. Quan aquest material haja sigut elaborat per les candidatures, la JEC l'haurà de visar o autoritzar prèviament al lliurament.



Dotze. Identificació de les urnes i paperetes

1. En cada mesa electoral hi haurà una urna per a cada cens dels que es determinen en la base set d'aquest annex I, amb els distintius cens A, cens B i, si és el cas, cens C i cens D, segons el que es preveu per a cada denominació, indicació i agricultura ecològica.

2. En cap cas el nombre de sobres i paperetes rebuts per cens pels presidents de mesa serà inferior al doble dels electors.



Tretze. Contingut de les paperetes

1. Les paperetes electorals hauran d'expressar el nom i, si és el cas, la sigla i/o l'emblema de l'organització, associació, federació, coalició o agrupació d'electors de la candidatura, amb el nom i els cognoms, o la raó social, dels candidats i dels seus suplents, segons l'ordre de col·locació.

2. En cada papereta constaran tants candidats com vocals corresponguen al grup en què es vote, i també podrà contindre fins a un nombre igual de suplents, segons el nombre d'elegibles del cens corresponent.



3. Els candidats i els suplents hi figuraran ordenats. Els suplents ho seran de la candidatura, no de candidats concrets.



Catorze. Sol·licitud de proclamació i candidatures

1. Per a l'elecció dels vocals representatius dels censos a què es refereix l'apartat set d'aquest annex I, seran electors i elegibles els que s'inclouen en cada un d'aquests censos.

2. Les candidatures per a l'elecció de vocals dels consells reguladors, òrgans de gestió o comités de les figures de qualitat agroalimentària diferenciada esmentades en la base 1 d'aquest annex I que hagen de representar cada un dels censos, es presentaran mitjançant una sol·licitud de proclamació davant de la JEC, en el termini de dos dies comptats a partir de la finalització del termini d'exposició dels censos definitius.



3. La representació dels diferents sectors i el nombre de vocals seran els que consten expressament en els reglaments dels consells reguladors o dels òrgans de gestió, el reglament vigent dels quals estiga adaptat a la nova personalitat jurídica com a corporacions de dret públic de base privada d'acord amb el que preveuen: la Llei 10/2006, de 26 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat; el Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'estableixen les normes relatives als consells reguladors o als òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana (en la redacció que en fa el Decret 46/2010, de 12 de març, que modifica determinats articles del Decret 222/2007); la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana, en la redacció vigent que en fa la Llei 16/2010, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat; el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana.



4. En el cas que el reglament no establisca la representació dels diferents sectors i el nombre de vocals, i no hi haja una norma interna sobre el procés electoral aprovada pel consell regulador o òrgan de gestió, o de les figures de qualitat el reglament de les quals no s'haja adaptat a la nova personalitat jurídica, caldrà ajustar-se al que s'acorde i es comunique sobre aquest tema, de manera expressa, a la JEC per part del consell o òrgan de gestió en un termini màxim de deu dies a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta ordre.



Quinze. Presentació de candidatures

1. Per als censos de productors agraris, podran presentar candidatures les organitzacions professionals agràries, les cooperatives, les seues unions o federacions, així com les agrupacions d'electors. Totes les candidatures han d'estar avalades per un mínim del 5 per cent del total del cens de què es tracte.

2. Per als censos diferents dels de productors agraris, i sempre que estiguen implantades en les zones de producció quan aquestes estiguen previstes en el respectiu reglament del consell regulador o comité, podran presentar candidatures les associacions empresarials i de cooperatives, i les agrupacions d'electors. Totes les candidatures han d'estar avalades pel cinc per cent, almenys, del total d'electors del cens respectiu.



Setze. Requisits de les candidatures

1. Les llistes es presentaran davant de la JEC i s'expressaran clarament les dades següents:

1.1. Denominació de l'entitat (organització, associació, federació o agrupació) que les proposa;

1.2. Nom i cognoms o raó social dels candidats que s'hi inclouen;



1.3. Ordre de col·locació dels candidats i dels seus suplents, dins de cada llista.

2. El secretari de la JEC diligenciarà les llistes presentades, hi farà constar la data i l'hora de presentació, i n'expedirà un rebut si se li sol·licita. Així mateix, adjudicarà a cada llista un número d'ordre de presentació.

3. Les llistes es presentaran acompanyades de declaracions d'acceptació de les candidatures, subscrites pels candidats, que hauran de reunir les condicions d'elegibilitat. En el cas dels funcionaris, aquests hauran de presentar la seua compatibilitat, que es determinarà segons el que dispose la normativa vigent sobre incompatibilitats dels funcionaris.





Dèsset. Limitacions a les candidatures

1. Cap organització integrada en una altra de superior podrà presentar una llista pròpia de candidats si l'ha presentada la de major àmbit.

2. Tampoc podrà presentar cap associació empresarial federada o coalitzada si la presentara la respectiva federació o coalició.

3. Cap organització podrà presentar més d'una llista de candidats per al mateix cens. En cas contrari, es rebutjaran totes.



4. Les llistes que presenten les organitzacions professionals agràries, les associacions empresarials i, si és el cas, les federacions de cooperatives hauran d'estar subscrites per qui les represente, d'acord amb els estatuts.

5. Les candidatures de les agrupacions d'electors seran representades pels seus promotors, i s'acreditarà la identitat dels signants davant de la JEC, que comprovarà si les propostes i els adherits figuren en el cens respectiu.

6. En la presentació de les candidatures no es podran utilitzar símbols o identificacions pròpies de partits polítics.



Díhuit. Proclamació de les candidatures, exposició i reclamacions



1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de candidatures, l'endemà la JEC les proclamarà, excepte causa d'inelegibilitat o no inclusió en el cens, circumstàncies que, en cas de ser denunciades o estimades per la JEC, suposaran l'exclusió del candidat o candidats.

2. Una vegada proclamades les diferents candidatures, la JEC acordarà l'exposició pública en la seua seu, i en la dels diferents consells reguladors, òrgans de gestió o comités, durant dos dies.

3. Durant l'exposició pública i fins a l'endemà de la finalització de l'exposició pública, podran presentar-se recursos contra la proclamació de candidatures davant de la JEC, que els haurà de resoldre en el termini de tres dies des de la finalització del termini de presentació de recursos, i comunicar el mateix dia als representants de les candidatures la resolució corresponent.



Dènou. Composició de les meses electorals

1. Es constituiran meses electorals per a realitzar la votació, conservar l'ordre, realitzar l'escrutini i vetlar per la puresa del sufragi.

2. Cada mesa electoral estarà formada per un president i dos adjunts designats per la JEC, mitjançant un sorteig públic l'endemà de la proclamació definitiva de candidatures entre els electors. Es nomenaran suplents, tant per al president com per als adjunts, mitjançant el mateix procediment, si fora possible per la quantia del cens. En el cas que algun dels designats es proclamara candidat a vocal, la JEC triarà el seu substitut pel mateix procediment.

3. La condició de membre d'una mesa electoral tindrà caràcter obligatori. Una vegada realitzat el sorteig, es comunicarà als interessats perquè en el termini d'un dia puguen al·legar una excusa documentalment justificada que impedisca la seua acceptació, i la JEC puga resoldre definitivament, sense un ulterior recurs, en el termini d'un dia. La no-acceptació injustificada es podrà sancionar amb cinc anys d'inhabilitació per a ser vocal.

4. Si la causa impeditiva sobrevinguera després, l'avís es realitzarà immediatament i sempre abans de l'hora de constitució de la mesa electoral. En aquest cas, la JEC també resoldrà immediatament.

5. Si algun dels components de la mesa no compareix en el moment de la seua constitució, qui ho faça d'ells ho posarà en coneixement de la JEC, que podrà designar lliurement les persones més idònies per a garantir el bon ordre de l'elecció i l'escrutini, si tampoc hagueren comparegut prou membres per a constituir la mesa.





Vint. Interventores i interventors

1. Els i les representants de cada candidatura podran proposar la designació de dues persones interventores fins al dia que acabe l'exposició pública de candidatures, segons s'indica en l'annex II, davant de la JEC. El dia que es proclamen les candidatures definitives es procedirà també a la designació d'aquestes persones.

2. Les interventores i interventors formaran part de les meses electorals i podran presenciar la votació i l'escrutini, i signaran igualment les actes de constitució de la mesa i de l'escrutini.

3. Les interventores i interventors hauran de ser electors de la seua mesa electoral i no candidats, excepte impossibilitat al·legada i apreciada per la JEC, a causa del reduït nombre d'electors del cens respectiu.

4. La JEC expedirà, en tot cas, les credencials oportunes perquè aquests acrediten la seua condició davant de la mesa electoral.



Vint-i-u. Nombre i lloc de les meses electorals

El nombre de meses electorals i la seua ubicació per cada una de les seccions existents serà fixat per la JEC perquè els electors disposen de totes les facilitats possibles per a exercitar el seu dret al vot.



Vint-i-dos. Constitució de les meses electorals

1. El president i els dos adjunts de cada mesa electoral, així com els seus suplents, es reuniran a les nou hores del dia de la votació en el local designat per a dur-la a terme.

2. Si el president no acudira, el substituirà el seu suplent i, en cas de faltar aquest últim, ho faria el primer adjunt i el segon adjunt, per aquest ordre. Els adjunts que ocupen la presidència o que no hi acudisquen seran substituïts pels seus suplents.

3. En cap cas podrà constituir-se la mesa sense la presència d'un president i de dos adjunts.

4. A les nou hores i mitja el president estendrà l'acta de constitució de la mesa signada per ell, els adjunts i els interventors, si n'hi haguera. En l'acta s'expressarà necessàriament el nom del president i dels adjunts que formen la mesa i la relació d'interventors, si n'hi ha, amb la indicació de la candidatura que representen.

5. Així mateix, es farà constar qualsevol incident que afecte el bon ordre en els locals, juntament amb el nom i cognoms dels que l'hagen alterat.

6. El president de la mesa tindrà, dins del local, autoritat plena per a mantindre l'ordre, assegurar la llibertat dels electors i vetlar per l'observança de la llei.



Vint-i-tres. Documentació de les meses electorals

La documentació que ompliran les respectives meses electorals, i que remetran a la JEC, serà la següent:

a) L'acta de constitució de la mesa.

b) La relació dels interventors personats.

c) L'acta d'escrutini, amb la indicació dels certificats expedits.

d) La certificació de l'acta d'escrutini.

e) La remissió dels tres primers documents es farà en un sobre tancat.



Vint-i-quatre. Inici i final de la votació

1. Estesa l'acta de constitució de la mesa, la votació s'iniciarà a les deu hores i continuarà, sense interrupció, fins a les vint hores, llevat que abans d'aquesta hora haja votat el cent per cent del cens; en aquest cas, es donarà per acabada la votació i es podrà continuar el procés segons les bases vint-i-nou, trenta i trenta-dos d'aquest annex I.



2. Només per causa de força major no començarà o se suspendrà, una vegada començat, l'acte de votació, sempre sota la responsabilitat del president de la mesa. Aquest resoldrà sobre el tema en un escrit raonat i l'enviarà el mateix dia de la votació immediatament després d'estendre'l, en mà o per correu certificat, a la JEC perquè aquesta comprove la certesa dels motius, declare el que siga procedent i exigisca, fins i tot, les responsabilitats que li pertoquen. Una còpia de l'escrit quedarà en poder del president de la mesa.



Vint-i-cinc. Prohibició de propaganda i decisions del president o presidenta de la mesa

1. Ni en els locals electorals ni en els seus voltants es podran formar grups susceptibles d'entorpir, dificultar o coaccionar el lliure exercici del dret a vot.

2. El president de la mesa prendrà, per a garantir el lliure desenvolupament de la votació, tantes mesures com estime convenients.



Vint-i-sis. Exercici del dret de vot

El dret a votar s'exercirà després d'haver acreditat la inscripció de l'elector en les llistes certificades del cens i la verificació de la seua identitat, mitjançant l'exhibició del document nacional d'identitat, passaport o permís de conduir.

La representació dels electors que siguen persones jurídiques s'acreditarà mitjançant documentació fefaent.



Vint-i-set. Inici de la votació

La votació serà personal, lliure i secreta, i el president o la presidenta n'anunciarà l'inici amb les paraules «Comença la votació» o «S'inicia la votació».



Vint-i-huit. Desenvolupament de la votació

1. Els electors s'acostaran d'un en un a la mesa manifestant el seu nom i els cognoms, o el de l'entitat que representen. Després que els adjunts i, si és el cas, els interventors comproven en les llistes dels censos la inclusió del votant i la seua identitat, i després d'anotar que es presenta a votar, l'elector lliurarà en mà pròpia al president la papereta introduïda en un sobre del color corresponent.

2. El president, a la vista del públic i després d'anunciar el nom de l'elector i afegir-hi «vota», depositarà en l'urna el sobre lliurat.



Vint-i-nou. Finalització de la votació

A les vint hores el president anunciarà que està a punt d'acabar la votació i no permetrà l'entrada en el local a ningú. Preguntarà si algun dels electors presents encara no ha votat, i admetrà els vots dels que es troben dins del local, i a continuació votaran els membres de la mesa i els interventors, si n'hi ha, i signaran les actes tots ells.





Trenta. Escrutini

Una vegada acabada la votació, el president de la mesa electoral la declararà tancada i començarà l'escrutini, en acte públic, per a la qual cosa es desprecintarà cada urna, s'extrauran un a un els sobres i cada papereta del seu sobre, i es llegiran en veu alta la denominació de la candidatura.

Posarà de manifest cada papereta, una vegada llegida, a la resta de la mesa i al públic, i al final es confrontarà el nombre total de paperetes amb el de votants anotats.



Trenta-un. Vots nuls i en blanc

1. Són vots nuls:

1.1. Els vots emesos en sobres o paperetes no oficials, així com els emesos en papereta sense sobre o en un sobre que continga més d'una papereta de diferent candidatura o cens. Quan hi haja en el sobre més d'una papereta de la mateixa candidatura es computarà com un sol vot.



1.2. Els vots emesos en paperetes en què s'hagen modificat, afegit, assenyalat o ratllat noms de candidats compresos en la papereta, o alterat l'ordre de col·locació, així com les paperetes en què s'haja produït qualsevol altra alteració.

1.3. Els vots emesos en sobres en què s'haja produït qualsevol alteració de les assenyalades en els paràgrafs anteriors.

2. Són vots en blanc, però vàlids, els sobres que no continguen cap papereta.



Trenta-dos. Acta de l'escrutini

1. Fet el recompte de paperetes segons les operacions anteriors, el president preguntarà si hi ha propostes o reclamacions contra l'escrutini. Si no se'n feren, o després de ser resoltes per la majoria de la mesa, s'anunciarà en veu alta el resultat, amb l'especificació del nombre d'electors, el nombre de votants, el de vots en blanc, el de vots nuls, i els vots obtinguts per cada candidatura.

2. Els sobres i les paperetes extrets de les urnes es destruiran en presència dels presents, excepte els que hagen sigut objecte de reclamació, que s'uniran en el revers de l'acta una vegada rubricades pels membres de la mesa.

3. Una vegada concloses aquestes operacions, el president, els adjunts i els interventors, si n'hi ha, de la mesa, signaran l'acta de la sessió i l'escrutini. En aquesta acta expressaran detalladament el nombre d'electors d'acord amb les llistes del cens electoral, el nombre de votants, els vots nuls, els vots vàlids, els vots en blanc i els vots obtinguts per cada candidatura, i consignaran sumàriament les reclamacions o propostes formulades, les resolucions donades per la mesa i les incidències, si és el cas, amb la indicació dels noms i els cognoms de les persones que les van produir.



Trenta-tres. Publicació dels resultats i remissió de la documentació a la JEC

1. A continuació s'estendrà la certificació dels resultats i es fixarà a la porta del local en què s'haja realitzat la votació.

2. Finalment el president remetrà a la JEC el sobre tancat amb l'acta original de l'escrutini, l'acta de constitució de la mesa i la relació d'interventors; i fora del sobre, la certificació de l'escrutini. Aquest sobre tancat serà signat pels membres de la mesa en la solapa per a garantir-ne el contingut.



Trenta-quatre. Proclamació dels vocals electes

1. L'endemà, una vegada rebuda la documentació en un sobre tancat de totes i cada una de les meses electorals, la JEC procedirà a l'obertura, a l'atribució de vocalies i, si és el cas, de suplències segons els articles 163.1 i 164.1 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, es procedirà a proclamar en acte públic i a través del seu president els vocals electes dels consells reguladors, òrgans de gestió o comités de les figures de qualitat que hagen fet eleccions, es publicaran els resultats en la seu de la JEC i es remetran immediatament a la Direcció General de Desenvolupament Rural.

2. Fins dos dies després de la proclamació es podrà recórrer la proclamació dels vocals electes davant de la JEC, que haurà de resoldre-la en el termini màxim de dos dies.

3. Transcorregut el termini d'interposició de recurs contra la proclamació, tant si s'ha interposat un recurs com si no, una vegada resolts els recursos, la JEC remetrà les credencials oportunes als candidats electes.





Trenta-cinc. Constitució del nou consell regulador i elecció del president o presidenta

1. Al cap de set dies de la votació, el consell regulador, òrgan de gestió o comité en funcions durà a terme l'última sessió plenària a fi de donar possessió dels seus càrrecs als vocals electes del nou consell regulador. A continuació, i en la mateixa sessió, el president en funcions cridarà els nous vocals electes que, amb la presentació prèvia de les seues credencials o nomenaments per les institucions, prendran possessió dels seus càrrecs.

2. Finalitzada la presa de possessió, es constituirà entre els vocals electes una mesa d'edat encarregada de dirigir la sessió. Actuarà com a president el vocal de més edat i com a secretari el més jove, llevat que en el reglament del consell regulador, òrgan de gestió o comité es preveja de manera diferent.

3. El ple del consell regulador, òrgan de gestió o comité elegirà el president d'acord amb el que preveu l'article 7, apartat 3, del Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, en la redacció que en fa a aquest precepte el Decret 46/2010, de 12 de març, del Consell, o, si és el cas, l'apartat 6 de l'article 44 de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana, en la redacció vigent que en fa la Llei 16/2010, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.



4. En la presentació de candidats a president del consell regulador s'observarà el següent: els vocals electes seran automàticament candidats (podran presentar-se per si mateixos o ser presentats per algun altre vocal com a candidat); tres o més vocals electes podran presentar com a candidates persones que consideren idònies per al càrrec i hagen signat un document d'acceptació.

5. Una vegada efectuada la votació, s'elevarà l'acta de l'escrutini en què constarà el resultat d'aquesta, amb constància del nombre de vots obtinguts per cada candidat.

6. En el cas que el president s'haja triat entre els vocals, caldrà ajustar-se al que es preveu en el reglament vigent quan estiga adaptat a la nova personalitat jurídica com a corporacions de dret públic de base privada d'acord amb el que es preveu en la Llei 10/2006, de 26 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat; el Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'estableixen les normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana (en la redacció que en fa el Decret 46/2010, de 12 de març, que modifica determinats articles del Decret 222/2007); la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana; el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana. En el supòsit que el reglament no preveja res sobre aquest tema, i no hi haja cap norma interna sobre el procés electoral aprovada pel consell regulador, òrgan de gestió o comité, o en el cas que el reglament no s'haja adaptat a la nova personalitat jurídica, caldrà ajustar-se al que haja acordat i comunicat sobre aquest tema, de manera expressa, a la JEC per part del consell o òrgan de gestió el dia 11 del calendari electoral de l'annex II d'aquesta ordre.

7. El president o presidenta de la mesa d'edat remetrà l'acta de la votació a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica perquè es procedisca al nomenament del president del consell regulador, llevat que en el reglament del consell regulador o òrgan de gestió es preveja de manera diferent.

8. Es triarà el vicepresident d'acord amb el que es preveu en l'article 7, apartats 3 i 5, del Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, en la redacció que fa a aquest precepte el Decret 46/2010, de 12 de març, del Consell, i apartat 6 de l'article 44 de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana, en la seua redacció vigent feta per la Llei 16/2010, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.

9. En qualsevol cas, les condicions que han de reunir les persones proposades per a president, el sistema d'elecció, etc., estaran condicionades al que preveja el reglament vigent de la denominació, indicació corresponent o agricultura ecològica.



Trenta-sis. Possibilitat de no realització de votacions

1. En el cas que només es presentara una candidatura per a un o diversos censos, no es durà a terme la corresponent votació, sempre que ho acorde la JEC.

2. Mitjançant una comunicació pública es donarà a conéixer la no realització de votacions.

3. Aquesta circumstància no obsta per a dur a terme tot el procés fins a la proclamació dels vocals electes i l'elecció del president.



Trenta-set. Empats

Quan es produïsquen empats, l'assignació de vocalies s'efectuarà per sorteig.

Mapa web