Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 d'agost de 2021, de la Direcció General de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual s'aprova la convocatòria per a la concessió de beques i ajudes per a les persones treballadores desocupades que participen en accions formatives finançades en el marc de l'oferta formativa de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, en aplicació de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament. [2021/8494]

(DOGV núm. 9165 de 02.09.2021) Ref. Base de dades 008305/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Ocupació i formació professional



La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, ha sigut desenvolupada pel Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, i aquest, al seu torn ha sigut desenvolupat per l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març (BOE 78, 01.04.2019), en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament.

L'esmentada Llei 30/2015 preveu en l'article 6.5, que la concessió directa de subvencions s'aplique a les beques, ajudes de transport, manutenció i allotjament i ajudes que permeten conciliar l'assistència a la formació amb la cura de fills menors o familiars dependents, que es concedisquen a les persones desocupades que participen en les accions formatives.

El Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, recollint aqueixa previsió, assenyala en l'article 25, referit a les ajudes i beques, que els treballadors desocupats que participen en les accions formatives regulades en el capítol IV podran percebre ajudes en concepte de transport, manutenció i allotjament, així com ajudes que permeten conciliar la seua assistència a la formació amb la cura de fills menors de 12 anys o de familiars dependents, en la quantia i condicions que es determinen mitjançant ordre del titular del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social. A més de les ajudes anteriors, la citada ordre ministerial podrà preveure, excepcionalment, la concessió de beques a determinats col·lectius de desocupats. En qualsevol cas, establirà la concessió de beques per a persones amb discapacitat. Afig aquest article que les ajudes i beques previstes s'atorgaran mitjançant règim de concessió directa, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 6.5.d, de la Llei 30/2015, de 9 de setembre.



L'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament, regula les beques i ajudes que podran percebre les persones treballadores desocupades participants en els programes de formació per a l'ocupació, previstos en aquesta, en els articles 20 a 23.

En aquest últim article 23, en el seu apartat 1, s'indica que la gestió i l'abonament d'aquestes beques i ajudes corresponen als òrgans competents de les comunitats autònomes, segons els seus respectius àmbits i que la seua concessió es realitzarà de manera directa, segons el que s'estableix en l'article 6.5.d de la Llei 30/2015, de 9 de setembre.

Així mateix, assenyala que l'àmbit d'aplicació de l'ordre s'estén a tot el territori nacional, sense perjudici de les competències d'execució i d'autoorganització que tenen reconegudes les comunitats autònomes, de manera que la present resolució pretén concretar o desenvolupar en l'àmbit competencial de la Comunitat Valenciana el que estableixen les citades bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al finançament d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació.



D'altra banda, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental, en l'article 168 assenyala que, d'acord amb el que es preveu en l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, podran concedir-se de manera directa, entre altres, les subvencions l'atorgament o la quantia de les quals estiga imposat a l'Administració per una norma de rang legal, que seguiran el procediment de concessió que els resulte d'aplicació d'acord amb la seua normativa.

La concessió de les beques i ajudes per a l'alumnat desocupat dels cursos de Formació Professional per a l'Ocupació ha d'estar vinculada a la seua participació en aquests. Sempre que aquestes persones complisquen els requisits establits en el corresponent programa, la concessió de les beques i ajudes ha de produir-se de manera immediata, sense que siga necessària la seua concurrència amb altres persones beneficiàries, en tindre tot l'alumnat desocupat en principi, pel mer fet de ser-ho, dret a la seua percepció.

En virtut del que s'ha exposat i d'acord amb el que es preveu en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, aquesta Secretaria Autonòmica d'Ocupació i Direcció General de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació procedeix a dictar resolució d'aprovació a càrrec de l'exercici pressupostari 2021 de la convocatòria per a la concessió de beques i ajudes per a les persones treballadores desocupades que participen en accions formatives finançades en el marc de l'oferta formativa de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, en aplicació de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament, d'acord amb el Consell Valencià de Formació Professional, resolc:





Primer. Objecte i indicació de les bases reguladores

La present resolució té per objecte establir en l'àmbit de la Comunitat Valenciana els aspectes corresponents a la sol·licitud, tramitació i pagament de les ajudes destinades a les persones treballadores desocupades que participen en les accions formatives finançades per LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, de conformitat amb el que estableixen les bases reguladores d'aquestes ajudes, recollides en l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, reguladora del Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament.



Segon. Finançament i import de la convocatòria

En la Llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2021, dins del programa 322.52, Formació i qualificació professional, s'inclou la línia de subvenció S8005000, dirigida al pagament de les ajudes per a l'alumnat assistent als cursos de formació corresponents a la convocatòria per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació a càrrec de l'exercici de 2021, amb una dotació de 3.830.000 euros.



Per Resolució de 22 de juny de 2021, del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, s'autoritza una generació de crèdit per majors ingressos, i s'ha incrementat la citada línia en 1.250.000 euros i ha resultat una disponibilitat de crèdit en la citada de línia de 5.080.000 euros.

A càrrec de la línia de subvenció S8005000 del capítol IV del subprograma 322.52 del pressupost de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació per a l'exercici 2021, es destina un import global màxim de 4.880.000 euros per a atendre les sol·licituds d'ajudes i beques efectuades per l'alumnat desocupat a l'empara de la present convocatòria.

Les ajudes i beques regulades en aquesta resolució són compatibles amb el mercat comú, a tenor de l'article 107, apartat 1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea i queden dispensades de l'obligació de notificació establida en l'article 108, apartat 3, del Tractat i de comunicar-ho, d'acord amb el que es preveu en l'article 3.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, ja que no tenen tots els requisits del citat article 107.1, perquè no suposen avantatge econòmic per a una empresa ni falsegen la competència, i no afecten els intercanvis comercials entre els estats membres.





Tercer. Persones beneficiàries

Seran persones beneficiàries de les ajudes i beques regulades en la present resolució l'alumnat desocupat participant en les següents accions formatives desenvolupades per entitats a l'empara de la convocatòria de concessió de subvencions per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació o per centres propis de Formació de Labora i Centres Integrats Públics de Formació Professional de la Generalitat:



a) Accions formatives, a càrrec de l'exercici pressupostari 2020, la data prevista de finalització de les quals haguera sigut posterior al 31 d'octubre de 2020, o el dret a l'ajuda del qual poguera haver-se generat amb posterioritat a aquesta data a conseqüència de la realització del mòdul de PPNL/FCT o PNL i que corresponguen a sol·licituds que es presenten o s'hagen presentat d'acord amb els terminis establits en el resolc sisé de la Resolució de 5 d'octubre de 2020, de convocatòria d'aquestes beques i ajudes per a l'exercici 2020.

b) Accions formatives a càrrec de l'exercici pressupostari 2021 la data prevista de finalització de les quals, d'acord amb la documentació d'inici de curs presentada per l'entitat, siga anterior a 31 d'octubre de 2021.



Quart. Tipologia i quantia de les ajudes

1. Beca per discapacitat. Podran percebre la beca prevista en l'article 20 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, les persones desocupades que tinguen una discapacitat d'almenys el 33 %. Aquesta beca tindrà una quantia de 6,40 euros per dia realment assistit.

2. Ajudes de transport, manutenció i allotjament. Les persones treballadores desocupades que participen en les accions formatives esmentades en el resolc anterior podran percebre ajudes en concepte de transport, manutenció i allotjament. Per a això serà requisit haver superat amb èxit els mòduls propis de l'especialitat principal, excepte en els casos d'alumnat amb paràlisi cerebral, malaltia mental o discapacitat intel·lectual amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 % o amb discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat igual o superior al 65 % en els quals no s'exigirà aquest requisit.

Les quanties i condicions de les ajudes seran les següents:

a) Ajuda en concepte de transport: 0,19 euros per quilòmetre, amb el límit de 20 € per dia realment assistit. Aquesta ajuda requerirà que el centre d'impartició de l'acció formativa o del mòdul de PPNL es trobe a més de 6 quilòmetres del domicili de la persona participant.



b) Ajuda en concepte de manutenció: si l'assistència al curs, en horari de matí i vesprada, requereix un desplaçament d'almenys 50 quilòmetres, l'ajuda ascendirà a 9,70 € per dia realment assistit.

c) Ajuda en concepte d'allotjament i manutenció: si l'assistència al curs, en horari de matí i vesprada, requereix un desplaçament d'almenys 100 quilòmetres, l'ajuda ascendirà a 66,90 euros per dia lectiu realment assistit.

A l'efecte del càlcul de les ajudes previstes en aquest apartat, la distància es determinarà mitjançant la informació disponible en un servei web d'accés lliure, obert i gratuït que amb base cartogràfica i de satèl·lit permeta determinar la distància prenent com a referència la ubicació del domicili habitual de la persona participant i la de l'establiment on s'impartisca la formació. S'entendrà per domicili habitual de l'alumnat el que conste en la seua targeta de demanda d'ocupació.

3. Ajudes en concepte de la participació de dones víctimes de violència de gènere en les accions formatives. Durant el temps de participació en una acció formativa la dona tindrà dret a percebre una beca per assistència de 10 euros per dia lectiu efectivament assistit fins a la finalització del curs.

4. Quan existint compatibilitat horària se simultaniegen cursos de formació sense superar les 40 hores setmanals, en cas de tindre dret a les ajudes de transport, manutenció i allotjament es percebran únicament per un dels cursos que se simultainegen, llevat que s'acredite que realment es realitza un desplaçament per cadascun dels cursos des del domicili habitual a l'establiment formatiu.



Cinqué. Règim de les ajudes

1. El dret a les ajudes es generarà indistintament per l'assistència a l'acció formativa en el centre de formació o a conseqüència de la realització del mòdul de PPNL/FCT.

2. Les ajudes se subjectaran al règim següent:

a) Les ajudes per discapacitat i en concepte de participació de dones víctimes de violència de gènere són compatibles amb qualsevol altra.



b) L'ajuda en concepte de transport és compatible amb qualsevol altra; no obstant això, quan concórrega amb l'ajuda en concepte d'allotjament i manutenció, l'ajuda serà pels desplaçaments inicial i final.



c) L'ajuda en concepte d'allotjament i manutenció requerirà l'aportació de la factura de l'hostalatge o qualsevol altre mitjà documental acreditatiu.

d) Les ajudes en concepte de manutenció i en concepte d'allotjament i manutenció són incompatibles entre si.

3. La quantia de l'ajuda es determinarà en funció dels dies realment assistits, amb la verificació prèvia que es compleixen els requisits establits, atesa la documentació justificativa presentada.

4. La situació de l'alumnat en el moment d'incorporar-se a l'acció formativa serà la tinguda en compte per a verificar el compliment dels requisits. S'entendrà com a persona treballadora desocupada aquella que en el dia de la seua incorporació al curs figure inscrita com a demandant d'ocupació en un servei públic d'ocupació; en cas contrari no es tindrà dret a les beques i ajudes. S'interromprà el dret a la percepció de la beca o ajuda si la persona deixa de tindre la condició de desocupada, i es reprendrà de nou en recuperar tal condició. Si amb motiu de la seua contractació o inserció laboral acreditada, causara baixa en les accions formatives que es desenvolupen basant-se en la present convocatòria, persistirà el dret a l'ajuda pels dies realment assistits sempre que concórrega la resta de condicions exigides.





Sisé. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

1. D'acord amb el que estableix l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, a l'efecte de presentació de la sol·licitud o de la documentació que s'ha d'adjuntar a aquesta, justificativa de l'ajuda, o qualsevol altra relacionada amb la present convocatòria, las persones físiques podran triar en tot moment si es comuniquen amb les administracions públiques per a l'exercici dels seus drets i obligacions a través de mitjans electrònics o no. El mitjà triat per la persona per a comunicar-se amb les administracions públiques podrà ser modificat per aquella en qualsevol moment.

2. D'acord amb el que es disposa en l'apartat anterior:

a) Les sol·licituds es presentaran en model normalitzat, juntament amb la documentació específica, en les direccions territorials competents en la matèria de formació professional per a l'ocupació, sense perjudici de poder presentar-la en els altres llocs previstos en la normativa vigent en matèria de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

b) Per a realitzar la presentació telemàtica de les sol·licituds, s'accedirà a la Seu Electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), des d'on podrà accedir al tràmit presentació de sol·licituds a ajudes de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, o de la pàgina web www.labora.gva.es a través de l'enllaç «sol·licitud telemàtica». Per a això, la persona sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica admesa per la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es).

3. L'alumnat desocupat participant en accions formatives desenvolupades a càrrec de l'exercici pressupostari 2021, la data prevista de finalització de les quals siga anterior a 31 d'octubre de 2021, el termini de presentació de les sol·licituds s'iniciarà el primer dia de l'acció formativa i conclourà el dia de la seua finalització, o serà d'un mes des de la publicació de la present resolució en el DOGV, si fora posterior. Així mateix, si el dret a l'ajuda poguera generar-se amb posterioritat, a conseqüència de la realització del mòdul de PPNL/FCT, només en relació amb aquest període, el termini d'un mes es comptarà des de la data d'incorporació de l'alumnat a aquesta.

4. També es tramitaran a càrrec d'aquesta convocatòria aquelles sol·licituds que es presenten o s'hagen presentat d'acord amb els terminis establits en el resolc sisé de la Resolució de 5 d'octubre de 2020, de convocatòria d'aquest tipus de beques i ajudes per a l'exercici 2020, corresponents a l'alumnat desocupat que haguera participat en accions formatives, a càrrec de l'exercici 2020, la data prevista de finalització del qual haguera sigut posterior al 31 d'octubre de 2020, o el dret a l'ajuda del qual poguera haver-se generat amb posterioritat a aquesta data a conseqüència de la realització del mòdul de PPNL/FCT o PNL.





Seté. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud

A les sol·licituds caldrà adjuntar la documentació següent:



a) Documentació acreditativa de la condició personal en virtut de la qual se sol·licita l'ajuda:

– En el supòsit d'alumnat amb discapacitat, certificat de l'òrgan administratiu competent. Es podrà prescindir de l'exigència de certificat de discapacitat, si aquesta informació pot ser consultada telemàticament, amb el consentiment de l'interessat, recollit en la sol·licitud, en els termes establits per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



– La situació de les dones víctimes de violència de gènere s'acreditarà per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 9 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

b) Document de domiciliació bancària segons model normalitzat, si no haguera sigut aportat amb anterioritat.

c) Declaració de no estar incurs en cap de les circumstàncies previstes en l'article 13 apartats 2 i 3 i en el 34 apartat 5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Quan l'import de les ajudes, en conjunt, no supere la quantia de 3.000 euros per concepte i any, s'exonera de la presentació dels certificats d'obligacions tributàries i de la Seguretat Social, d'acord amb el que s'estableix en l'article 24.4 del Reglament general de subvencions, i en aquest cas s'haurà de presentar una declaració responsable.



Huité. Resolució

La instrucció del procediment correspondrà a les direccions territorials competents en matèria de formació per a l'ocupació. La direcció general competent en matèria de formació per a l'ocupació, per delegació de la Direcció General de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, dictarà la resolució procedent en el termini de 3 mesos, comptadors des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada la pretensió per silenci administratiu, sense perjudici que subsistisca l'obligació legal de resoldre sobre la petició formulada.

Les resolucions de les ajudes a l'alumnat recollides en aquest resolc esgoten la via administrativa i en contra d'aquestes podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant aquest mateix òrgan en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos, recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 8 apartat 3, així com en l'article 46 apartat 1, tots dos de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime pertinent.

La informació sobre les ajudes i beques concedides a l'alumnat serà objecte de publicació en el DOGV i en la pàgina web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació.



Nové. Justificació i pagament

1. La persona sol·licitant haurà de conservar i presentar a requeriment de l'òrgan instructor, en el cas d'ajudes en concepte de manutenció o allotjament i manutenció, els justificants de despeses corresponents.

2. Es realitzarà un sol pagament mitjançant transferència bancària a cada persona beneficiària, i no hi haurà la possibilitat de realitzar bestretes de les presents subvencions.





Deu. Pèrdua del dret a l'ajuda

Es perdrà el dret a percebre l'ajuda quan s'incomplisquen les obligacions o s'incórrega en alguna de les causes d'exclusió previstes per a l'alumnat en les convocatòries de subvenció.



Onze. Entrada en vigor

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra la present resolució que esgota la via administrativa, podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant aquest mateix òrgan en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la publicació de la present resolució, d'acord amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 8 apartat 3, així com en l'article 46 apartat 1, tots dos de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime pertinent.





València, 2 d'agost de 2021.– El director general de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació: Enric Nomdedéu Biosca.

Mapa web