Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 de juliol de 2021, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es convoca la sol·licitud d'assignacions econòmiques extraordinàries per al desenvolupament d'accions de qualitat en Formació Professional del sistema educatiu en els centres docents de titularitat pública de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. [2021/8118]

(DOGV núm. 9164 de 01.09.2021) Ref. Base de dades 008247/2021




El Pla per a la formació professional, el creixement econòmic i social, i l'ocupabilitat, derivat de l'Agenda 2030 i els seus Objectius de desenvolupament sostenible, que el Govern d'Espanya ha assumit, i impulsat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, incorpora els plantejaments de comunicacions de la Comissió Europea al Parlament Europeu, al Consell, al Comité Econòmic i Social Europeu i al Comité de les Regions, com ara una nova agenda de capacitats per a Europa: treballar junts per a reforçar el capital humà, l'ocupabilitat i la competitivitat, i de les recomanacions del Parlament Europeu i del Consell de la Unió Europea en matèria de Formació Professional i de competències clau per a l'aprenentatge permanent.



Amb la finalitat de complir l'objectiu del Pla de Formació Professional, el Ministeri d'Educació i Formació Professional ha definit actuacions, de caràcter estratègic, a què s'assignen recursos, entre les quals el desenvolupament d'accions de qualitat en Formació Professional del sistema educatiu.

De conformitat amb el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el mecanisme de recuperació i resiliència, seran subvencionables a partir de l'1 de febrer de 2020 les mesures dels plans de recuperació i resiliència, entre les quals es troba el Programa de cooperació territorial corresponent al Pla de formació professional per al creixement econòmic i social i l'ocupabilitat aprovat en el Consell de Ministres de data 15.12.2020.

El reglament estableix les mesures d'informació, comunicació i publicitat; en particular, indica que els preceptors de fons de la Unió faran esment de l'origen del finançament i vetlaran per donar-li visibilitat, incloent l'emblema de la Unió i una declaració de finançament adequada que indique «finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU».



En la reunió del Consell de Ministres celebrada el dia 3 de novembre de 2020, a proposta de la ministra d'Educació i Formació Professional, es va aprovar l'acord pel qual es formalitzen els criteris de distribució a les comunitats autònomes, aprovats per la Conferència Sectorial d'Educació, així com la distribució resultant del crèdit per a l'any 2020 per a finançar el desenvolupament d'accions de qualitat en Formació Professional del sistema educatiu espanyol.



Fruit d'aquest pla, i de l'acord del Consell de Ministres, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, ha rebut crèdit per un import de 519.667,12€ per al desenvolupament d'accions de qualitat en Formació Professional del sistema educatiu.

La Formació Professional, que en l'últim període s'ha presentat com un dels àmbits estratègics de les polítiques d'aquesta conselleria, ha donat mostra de la seua capacitat d'incorporar innovació amb l'agilitat que els sectors productius necessiten i comptant amb el seu suport. Per això la Formació Professional es mostra ara, també, d'una rellevància essencial, com un dels motors en el creixement econòmic i social després d'aquesta crisi.

Així mateix, el Pla valencià d'impuls i millora de la Formació Professional té com a objectiu central l'impuls i la millora del nivell de competències del conjunt de la ciutadania, un model flexible que afavorisca la cohesió social i que impulse noves capacitats professionals relacionades amb les necessitats dels sectors productius, i a més incentiva un sistema d'avaluació de la formació i millora de la qualitat de la Formació Professional.

Aquests objectius, marcats per les organitzacions i les institucions, obliguen a implantar un model de gestió de l'educació de Formació Professional des d'una òptica diferent de l'actual, un model que facilite la integració de tota la Formació Professional i que facilite que qualsevol ciutadà es forme al llarg de la vida, que tinga com a objectiu fonamental l'adquisició de competències d'una forma àgil i relacionada amb les necessitats dels sectors productius, així com un seguiment de la qualitat dels resultats.

En aquest sentit, i tenint en compte les recomanacions dels organismes internacionals, la implantació de metodologies actives relacionades amb les competències adquirides en els processos d'aprenentatge s'estima com a estratègica per a aconseguir aquests objectius. Les societats occidentals estan canviant i això també comporta el canvi en les metodologies d'aprenentatge de la Formació Professional.

A la Comunitat Valenciana la creativitat, la innovació aplicada i la cultura emprenedora són factors diferenciadors en el territori nacional i imprimeixen unes característiques a les economies comarcals que dinamitzen el territori de manera segura i de futur, sobretot en territoris allunyats de les grans urbs.

En conseqüència, en exercici de les atribucions conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i del Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, i amb la finalitat de convocar la sol·licitud de finançament extraordinari per a millorar els recursos dels centres perquè desenvolupen accions de qualitat en Formació Professional del sistema educatiu, resolc:





Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

Concedir assignacions econòmiques destinades a donar suport al desenvolupament d'accions de qualitat en Formació Professional del sistema educatiu als centres docents de titularitat pública de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport que ho sol·liciten dins del termini i en la forma escaient, que imparteixen Formació Professional a la Comunitat Valenciana.



Segon. Finançament

El finançament de les quantitats assignades als centres públics, amb caràcter de despesa extraordinària de funcionament, s'abonarà a càrrec del capítol 2 del programa pressupostari 422.40, del pressupost de la Generalitat de l'any 2021, per un import global màxim de 100.000,00 euros.



Tercer. Objectius

1. Impulsar la millora contínua dels processos d'ensenyament.

2. Implantar sistemes auditables de qualitat de l'ensenyament.

3. Reforçar la col·laboració amb les empreses per a la seua implicació en la millora i objectius de la Formació Professional.

4. Fomentar la innovació, la creativitat i la digitalització en tots els centres que imparteixen Formació Professional del sistema educatiu.

5. Acostar els alumnes que cursen Formació Professional a la innovació en l'entorn dels centres d'ensenyament.



Quart. Termini i lloc de presentació de sol·licituds

1. El centre públic que vulga acollir-se a aquesta resolució formalitzarà la sol·licitud mitjançant el formulari segons l'annex I de la present resolució, disponible en la pàgina web següent: https://ceice.gva.es/va/web/formacion-profesional/otra-normativa-y-convocatorias

2. La sol·licitud serà formalitzada per la persona que tinga la representació legal del centre.

3. El termini de presentació de sol·licituds serà de deu dies hàbils comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Així mateix, s'ha d'haver reunit el claustre del centre i haver manifestat estar majoritàriament d'acord amb la tramitació de la sol·licitud. També s'ha d'haver reunit el consell escolar o consell social del centre per a ser informat del contingut d'aquesta resolució i de l'acord del claustre de tramitar la sol·licitud.



Cinqué. Òrgan instructor

S'estableix la Subdirecció General d'Ordenació i Planificació de la Formació Professional i Ensenyaments Professionals com a òrgan instructor del procediment regulat en aquesta resolució.





Sisé. Procediment de dotació

1. Per a efectuar el procediment de dotació, s'atendrà la sol·licitud que el centre realitze en la plataforma telemàtica abans indicada.

2. Només seran considerats centres sol·licitants, i seran seleccionats, aquells que hagen presentat la sol·licitud completa i correctament emplenada en els terminis i en la forma establits, ordenats segons els criteris de baremació següents:

– Participar en el projecte pilot del programa Qualitas, 10 punts.

– Ser centre integrat de Formació Professional, 5 punts.

– Tindre acreditat un sistema de gestió de la qualitat per una certificadora externa, 3 punts.

– Haver desenvolupat grups de treball certificats per un CEFIRE sobre la implantació de sistemes de gestió de la qualitat els últims quatre anys, 1 punt per grup de treball.

– Haver participat en competicions de Skills autonòmiques els últims quatre anys, 1 punt per cada any.

– Haver participat en competicions de Skills nacionals o internacionals els últims quatre anys, 2 punts per cada any.

3. L'òrgan instructor verificarà que s'han atés els requisits establits en la resolució. En cas contrari, la sol·licitud quedarà exclosa de manera definitiva.

4. S'ordenaran les sol·licituds per puntuació. Els empats es dirimiran atenent el nombre més gran d'alumnat cursant ensenyaments de Formació Professional en el centre.

5. L'assignació màxima que pot rebre un centre és de 10.000,00 euros.



Seté. Inversió de la dotació

1. Les dotacions econòmiques que es concedisquen es destinaran a cobrir des de l'1 de setembre de 2020 fins al 31 de desembre de 2021 les finalitats següents:

a) Accions de difusió de la qualitat de la Formació Professional:

– Participació en la Xarxa de Referència Espanyola de Qualitat en Formació Professional.

b) Accions de millora de la qualitat de la Formació Professional en centres, amb el professorat, amb l'alumnat i/o reforçant la col·laboració amb el sector productiu:

– Certificacions i renovació de certificacions de qualitat per als centres (auditories i certificacions de qualitat per empreses reguladores).



– Reforç de la col·laboració amb empreses: estades formatives (no visites) d'alumnat i professorat d'FP; projectes de col·laboració centre-empresa.

– Promoció de l'autoocupació i/o l'emprenedoria entre l'alumnat d'FP.

– Projectes d'innovació per a l'alumnat de l'FP.

– Projectes integrals de millora en centres.

– Lloguer de recursos i aplicacions informàtiques i bases de dades aplicables a accions de qualitat en Formació Professional.

c) Millora de la qualitat de la Formació Professional de grau mitjà: millorar les competències de l'alumnat de Formació Professional de grau mitjà a través dels mòduls voluntaris.



Huité. Resolució definitiva de la convocatòria

1. El termini màxim per a resoldre la present convocatòria és de quatre mesos des de la data d'efectes. Vençut el termini sense que s'haja notificat una resolució expressa, els centres interessats hauran de considerar desestimada la seua sol·licitud.

2. A l'efecte de notificacions, la resolució definitiva de la selecció es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. La resolució definitiva contindrà la relació de centres docents seleccionats i quanties assignades.



Nové. Percepció de les dotacions econòmiques

El lliurament de l'assignació econòmica es realitzarà, una vegada concedida, per transferència bancària al centre docent per mitjà d'una ordre de pagament en ferm, a proposta de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, a càrrec del pressupost anual de l'exercici 2021.



Deu. Justificació

1. Atés el caràcter de sobredotació per despesa extraordinària de funcionament, el centre docent especificarà els ingressos i les despeses que es produïsquen per raó d'aquesta convocatòria en els documents de control de l'activitat econòmica.

Els centres adjuntaran la justificació de l'import de l'assignació econòmica concedida al balanç anual que han d'efectuar, d'acord amb el que es disposa en l'Ordre de 18 de maig de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència (DOGV 2526, 09.06.1995).

2. El centre guardarà les factures, o documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, de les despeses efectuades per a posteriors comprovacions de la inversió amb data compresa entre l'1 de setembre de 2020 i el 31 de desembre de 2021.

L'actuació de millora de la qualitat de la Formació Professional de grau mitjà es justificarà mitjançant costos simplificats, aplicant un mòdul d'unitat de cost de 245 € per mòdul voluntari i per alumne.

3. Tant la dotació percebuda pel centre com les despeses a càrrec seu s'inscriuran tan prompte com siga possible, des de la data d'efectes, en els apartats corresponents de la gestió econòmica en ITACA i fins al 31 de desembre de 2021.

4. La dotació percebuda pel centre educatiu s'inscriurà en l'apartat d'ingressos de la gestió econòmica d'ITACA.

5. Les despeses s'inscriuran, des de la data d'efectes, en un subcompte justificatiu específic, amb el codi 22603XNQUA, dins de la gestió econòmica d'ITACA, per a comptabilitzar les despeses del programa per al qual es concedeix l'assignació econòmica.

6. El centre haurà d'invertir per al fi previst la totalitat de la quantitat econòmica que se li assigne. En cas que el centre dispose d'un romanent després d'abonar la totalitat de les factures corresponents al programa per al qual es percep la dotació econòmica, es procedirà a reintegrar-lo a la Generalitat.

7. Enviament de la documentació comptable justificativa fins al 15 de gener de 2022, mitjançant el procediment que establisca per instrucció la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

8. En finalitzar el curs acadèmic 2021-2022, el centre remetrà una memòria amb una relació del material arrendat i una breu explicació de la finalitat i les activitats a les quals s'ha destinat la dotació. Aquesta memòria contindrà un certificat del fet que ha sigut presentada al consell escolar i al claustre de professors.

9. La memòria i la correcta inversió de la dotació els podran ser tingudes en compte als centres en la baremació que s'efectue en futures actuacions que la conselleria competent en matèria d'educació programe.



Onze. Delegació

Es delega en la persona titular de la direcció general competent en matèria de Formació Professional reglada la facultat de resoldre la convocatòria i concedir les assignacions econòmiques als centres docents seleccionats, i se l'autoritza per a adoptar les mesures oportunes per al compliment i l'aplicació d'aquesta resolució i també per a resoldre i notificar totes les incidències que es plantegen en la seua interpretació i execució.





Dotze. Efectes

La present resolució produirà efectes l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Tretze. Informació i difusió

Els equips directius dels centres docents de titularitat pública establiran les mesures necessàries perquè aquesta resolució siga coneguda pels membres de la comunitat educativa.



València, 20 de juliol de 2021.– El conseller d'Educació, Cultura i Esport: Vicent Marzà i Ibáñez.



Mapa web