Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE de 21 de setembre de 2000, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el Reglament de la Indicació Geogràfica Protegida «Cítrics Valencians» i el Consell Regulador. [2000/S7804]

(DOGV núm. 3846 de 28.09.2000) Ref. Base de dades 3126/2000

ORDRE de 21 de setembre de 2000, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el Reglament de la Indicació Geogràfica Protegida «Cítrics Valencians» i el Consell Regulador. [2000/S7804]
En el Reial Decret 728/1988, de 8 de juliol, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (Boletín Oficial del Estado núm. 166, de 12 de juliol de 1988), s'estableix la normativa a què s'han d'ajustar les denominacions d'origen, específiques i genèriques de productes agroalimentaris no vínics.
La pràctica citrícola en certs espais de la Comunitat Valenciana posseeix referents històrics llunyans que han permés desenvolupar unes tècniques i una cultura específica, basada en l'òptima adaptació d'aquest conreu a l'entorn agroclimàtic i en la qualitat de les produccions obtingudes.
La notorietat dels cítrics valencians assolida entre els consumidors de l'entorn de la Unió Europea és una realitat que mereix la nostra atenció i dedicació, a fi de defensar els interessos lícits d'un sector subjecte a imitacions i competències deslleials.
D'altra banda, en el Reglament (CEE) núm. 2.081, del Consell, de 14 de juliol de 1992, relatiu a la protecció de les indicacions geogràfiques i de les denominacions d'origen de productes agrícoles i alimentaris, s'estableixen les prescripcions tècniques i administratives necessàries per a la ratificació d'aquestes figures de qualitat a la Unió Europea, les quals es recullen en aquesta norma.
En virtut de les facultats que tinc atribuïdes,
ORDENE
Article únic
S'aprova, amb el caràcter transitori establit en l'article 5.5 del Reglament CEE 2.081/1992, el reglament de la indicació geogràfica protegida Cítrics Valencians i del Consell Regulador que es publica en l'annex a aquesta ordre.
Disposicions finals
Primera
Aquesta ordre i el reglament que s'aprova entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Segona
Aquesta ordre es notificarà al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè en prenga coneixement i per a la ratificació nacional posterior, tot això d'acord amb la legislació espanyola i comunitària.
València, 21 de setembre de 2000
La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació
MARIA ÀNGELS RAMON-LLIN I MARTÍNEZ
Annex únic
Reglament de la Indicació Geogràfica Protegida Cítrics Valencians i del Consell Regulador
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
1. Segons les disposicions de la Llei 25/1970, de 2 de desembre, de l'Estatut de la Vinya, del Vi i dels Alcohols, i el seu reglament, aprovat per mitjà del Decret 835/1972, de 23 de març, com també el Reial Decret 728/1988, de 8 de juliol, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, referent a la normativa a què s'han d'ajustar les denominacions d'origen, específiques i genèriques de productes agroalimentaris no vínics, l'Ordre de 25 de gener de 1995, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es precisa la correspondència entre la legislació espanyola i el R(CEE) 2.081/1992, del Consell, de 14 de juliol, referent a la protecció de les indicacions geogràfiques i de les denominacions d'origen dels productes agrícoles i alimentaris, i el Reial Decret 1.643/1999, de 21 d'octubre, pel qual es regula el procediment per a la tramitació de les sol·licituds d'inscripció en el Registre Comunitari de les Denominacions d'Origen Protegides i Indicacions Geogràfiques Protegides, com també el Reial Decret 4.107/1982, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Estat a la Comunitat Autònoma Valenciana en matèria de denominacions d'origen, queden protegits per la indicació geogràfica –d'ara en avant, IGP Cítrics Valencians–, els cítrics que posseïsquen les característiques descrites en aquest reglament i que complisquen amb els requisits que s'estableixen en aquest i en la legislació vigent.
2. La protecció atorgada s'estén al nom en castellà «Cítricos Valencianos» i al nom en valencià «Cítrics Valencians», fins i tot en el cas que vagen precedits dels termes «tipus», «estil», «varietat», «envasat a», o altres anàlegs. També queden protegides les expressions referides als grups de «taronges», «mandarines» o «llimes», les seues varietats i cultius acompanyats del nom geogràfic de la denominació.
Article 2
La IGP Cítrics Valencians no es podrà aplicar a cap altra classe de cítrics diferent de la que es reconeix en aquest reglament, ni es podran utilitzar termes, expressions o marques que, per la seua similitud fonètica o gràfica amb aquesta, puguen induir a la confusió amb les que són objecte de protecció.
Article 3
1. La defensa i promoció de la IGP, l'aplicació del seu reglament, la vigilància del seu compliment, com també el foment i control de la qualitat del producte emparat, queden encarregats al Consell Regulador de la IGP Cítrics Valencians, a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana, i al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en l'àmbit de les competències respectives.
2. La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana aprovarà el manual de qualitat i procediment elaborat pel Consell Regulador en aplicació de la norma EN 45011, «Criteris generals referents als organismes de certificació que realitzen la certificació de productes», i que es posarà a disposició dels inscrits.
3. El Consell Regulador elevarà a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana els acords que afecten els deures i drets dels inscrits, perquè siguen aprovats.
Capítol II
Producció
Article 4
1. La zona de producció dels cítrics emparats per la IGP Cítrics Valencians està constituïda pels terrenys aptes per a aquest conreu situats dins els límits que determinen els termes municipals de les localitats referides en l'annex I.
2. La qualificació de les parcel·les a l'efecte de la inclusió en la zona de producció la realitzarà el Consell Regulador d'acord amb els criteris reflectits per escrit en el Manual de Qualitat, i hauran de quedar delimitades en la documentació cartogràfica corresponent que es trobe en poder d'aquest.
3. En cas que el titular de l'explotació estiga en desacord amb la resolució del Consell sobre la qualificació de la parcel·la, podrà presentar un recurs d'alçada davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, la qual resoldrà amb els informes tècnics previs que considere necessaris.
Article 5
1. Els cítrics protegits per la IGP Cítrics Valencians seran de les varietats referits en l'annex II.
2. El Consell Regulador podrà proposar a l'òrgan competent de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació l'autorització de noves varietats de les quals, després dels assajos i experiències previs convenients, es comprove que produeixen fruits de qualitat adequada per a la IGP.
Article 6
Les pràctiques de conreu seran aquelles que tendisquen a aconseguir la millor qualitat dels fruits i siguen compatibles amb la defensa del medi natural. El Consell Regulador podrà dictar normes de campanya.
Capítol III
Característiques del producte
Article 7
Els fruits presentaran un desenvolupament apropiat i un estat, especialment el de maduresa, que permeta suportar el transport, la conservació, el condicionament i l'envasament que n'assegure l'arribada a destinació en condicions satisfactòries. El Consell Regulador podrà determinar els paràmetres que definiran el desenvolupament adequat perquè els cítrics siguen de la màxima qualitat.
Article 8
1. En el moment de l'expedició, els cítrics emparats presentaran les característiques pròpies de la seua varietat i compliran les exigències establides per la legislació vigent. Caldrà presentar els fruits:
– Sencers.
– Sans (en quedaran exclosos els fruits afectats per alteracions o podridures).
– Nets, exempts de matèries estranyes visibles.
– Exempts d'humitat exterior anormal.
– Exempts d'olor i/o sabor estranys.
2. Els cítrics emparats per la IGP seran els classificats dins les categories «Extra» i «I», segons la norma de qualitat que siga d'aplicació.
3. Les característiques que han de presentar els fruits en el moment de l'expedició quant a calibre, contingut de suc i índex de maduresa es recullen en l'annex II segons varietats.
4. Es crearà un comité de qualificació que decidirà sobre la qualitat dels productes que siguen destinats al mercat tant nacional com internacional, el qual podrà disposar dels assessoraments tècnics que considere necessaris.
Capítol IV
Condicionament i envasament
Article 9
S'entendrà per condicionament i envasament les pràctiques de recol·lecció, neteja, selecció, classificació i envasament de cítrics que seran realitzats únicament pels magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament inscrites pel Consell Regulador i ubicats en la zona definida en l'article 4.
Article 10
1. Les tècniques emprades en el condicionament i envasament de cítrics protegits seran les adequades per a l'obtenció de productes de la màxima qualitat. Es tindran en compte les disposicions referents a la presentació i marcatge dels cítrics de la IGP, previstes en aquest reglament, a més de les legalment establides.
2. La presentació es farà en envasaments d'ús alimentari, autoritzats pel Consell Regulador. Els formats seran: caixes: de 2,5 a 20 kg, malles o bosses: d'1 a 4 kg; i també els altres formats expressament autoritzats pel Consell Regulador.
Capítol V
Registres
Article 11
El Consell Regulador de la IGP portarà els registres següents:
– Registre de plantacions.
– Registre de magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament.
Article 12
1. Les peticions d'inscripció s'adreçaran al Consell Regulador, i caldrà facilitar les dades, els documents i els comprovants oportuns que s'establisquen.
2. En el registre de plantacions s'inscriuran totes les parcel·les que es troben situades dins la zona de producció i estiguen plantades amb les varietats assenyalades en l'article 5, la producció de les quals es desitge acollir a la IGP.
3. Hi figurarà el nom del propietari i, si escau, del masover, parcer, arrendatari o qualsevol altre titular de l'explotació. S'hi consignarà la varietat cultivada, el nom del paratge i el terme municipal on es troba situada, el polígon i la parcel·la cadastral, la superfície productiva i totes les dades que calguen per a la perfecta identificació i localització.
4. Les varietats notificades en cada parcel·la permetran estructurar aquest registre segons els grups: mandarines (satsumes, clementines i híbrids), taronges (navel i blanques) i llimes, a fi que en la composició del Consell Regulador es troben representats tots els grups de forma proporcional al nombre d'hectàrees inscrites en cada un d'ells.
5. En el registre de magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament s'inscriuran totes aquelles situades en la zona de producció que es dediquen a l'emmagatzematge, el condicionament i l'envasament dels cítrics emparats, i caldrà consignar-hi, almenys, el nom i l'adreça del titular, propietari o arrendatari, el CIF i els models d'etiquetes que s'utilitzarà per a la comercialització del producte, les quals hauran de ser aprovades pel Consell Regulador, a més de complir amb la legislació vigent en matèria d'etiquetatge.
6. El Consell Regulador denegarà les inscripcions que no s'ajusten als preceptes d'aquest reglament o als acords presos pel Consell sobre condicions complementàries de caràcter tècnic i sanitari que han de posseir les plantacions i els magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament.
Article 13
1. Per a la vigència de les inscripcions en els registres corresponents serà indispensable complir en tot moment amb els requisits que s'imposen en aquest capítol, a més de comunicar al Consell Regulador qualsevol variació que afecte les dades subministrades en la inscripció quan aquesta es produïsca. En conseqüència, el Consell Regulador podrà suspendre o anul·lar les inscripcions quan els titulars d'aquestes no s'ajusten a les prescripcions. El Consell Regulador podrà efectuar inspeccions periòdiques per comprovar l'efectivitat de tot allò que es disposa en el paràgraf anterior.
2. Totes les inscripcions en els diferents registres seran renovades en el termini i de la forma que determine el Consell Regulador.
3. Una vegada produïda la baixa en el registre de plantacions, haurà de transcórrer un temps mínim de dues campanyes abans de procedir a una nova inscripció, tret del cas de canvi de titularitat.
Capítol VI
Drets i obligacions
Article 14
Només podran considerar-se protegits per la IGP els cítrics procedents de parcel·les inscrites en el registre de plantacions, manipulats pels magatzems i les instal·lacions de condicionament i envasament inscrits en el registre corresponent i que complisquen amb les normes exigides en aquest reglament.
Article 15
1. Els cítrics protegits es comercialitzaran únicament en els envasaments legalment autoritzats, els quals aniran proveïts d'una contraetiqueta numerada, expedida i controlada pel Consell Regulador.
2. El Consell Regulador prendrà i registrarà un emblema com a símbol d'identificació de la IGP, el qual acompanyarà obligatòriament els productes protegits.
Article 16
El Consell Regulador portarà un control de les etiquetes per evitar-ne imitacions que puguen desprestigiar la IGP.
Article 17
En les etiquetes figurarà obligatòriament la llegenda «Indicació geogràfica protegida Cítrics Valencians», en un lloc visible i ben destacat, a més de les dades que, amb caràcter general, determine la legislació vigent.
Article 18
El dret a l'ús de la IGP en propaganda, publicitat, documentació o etiquetes és exclusiu de les firmes inscrites en els registres. El Consell Regulador vetlarà per l'ús adequat dels símbols i les llegendes identificatives de la IGP i n'establirà un manual d'ús que hauran de complir les presentacions comercials del producte emparat.
Article 19
1. El Consell Regulador controlarà en cada campanya les quantitats de cítrics emparats per la IGP, expedits per cada titular inscrit en el registre de magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament, d'acord amb les quantitats de cítrics procedents de les parcel·les inscrites.
2. A fi de poder controlar els processos de producció, emmagatzematge, condicionament, envasament i expedició, com també els volums d'existències, si escau, i quan caldrà poder verificar l'origen i la qualitat dels cítrics emparats, les persones físiques i jurídiques titulars de plantacions i magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament estaran obligades a complir les formalitats següents:
Els titulars de les plantacions inscrites presentaran, una vegada acabada la recol·lecció i en tot cas abans del: 30 de juny per a les mandarines (satsumes, clementines i híbrids), i del 30 de setembre per als altres cítrics, de cada any, declaració de la collita obtinguda, amb indicació de la destinació, i en cas de venda, el nom del comprador. Les cooperatives i organitzacions de productors de cítrics podran enviar en nom dels seus associats les declaracions esmentades.
Tots els inscrits en el registre de magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament hauran de declarar abans del 30 de juny, per a les mandarines, i 30 de setembre per als altres cítrics, de cada any, la quantitat de producte emparat, distingint-ne els diferents formats d'envasament i indicant-ne la procedència, quantitat i destinació. Mentre n'hi haja existències caldrà declarar mensualment les vendes efectuades.
3. Les declaracions a què es fa referència en l'apartat 2 d'aquest article tenen efectes merament estadístics i, per tant, només es podran facilitar i publicar en forma numèrica, sense cap referència de caràcter individual.
Article 20
1. Tot cítric que, per qualsevol causa, presente defectes, alteracions sensibles o en la producció del qual s'hagen incomplit els preceptes d'aquest reglament o les normes de manipulació assenyalades en la legislació vigent, no serà certificat pel Consell Regulador, la qual cosa comportarà la pèrdua de la distinció de la IGP o el dret a aquesta en cas de productes no definitivament condicionats.
2. La pèrdua del dret a la certificació dels cítrics podrà decidir-la el Consell Regulador en qualsevol fase de la producció o manipulació, emmagatzematge o comercialització, i a partir de l'inici de l'expedient respectiu hauran de quedar en envasaments independents i degudament senyalitzats per al control del Consell.
Capítol VII
El Consell Regulador
Article 21
1. El Consell Regulador és l'òrgan amb atribucions decisòries en les funcions que aquest reglament li encomana, d'acord amb allò que determina la legislació vigent.
2. L'àmbit de competències del Consell Regulador estarà determinat:
En l'àmbit territorial: per les plantacions inscrites.
Quant als productes: pels protegits per la IGP.
Quant als magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament: els inscrits en el registre corresponent.
3. El Consell Regulador, com a organisme certificador de productes agroalimentaris, desenvoluparà les seues funcions segons els criteris establits per la norma europea EN-45011.
Article 22
1. El Consell Regulador estarà constituït pels membres següents, nomenats per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació i proposats com s'indica:
– Un president, a proposta del Consell.
– Un vicepresident, a proposta del Consell.
– Sis vocals titulars inscrits en el registre de plantacions.
– Sis vocals titulars inscrits en el registre de magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament.
– Dos vocals tècnics representants de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb especials coneixements de la matèria.
– Un vocal tècnic representant de la Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç.
Els vocals titulars dels punts c) i d) seran elegits per votació lliure i secreta per tots els inscrits en els registres respectius, i en el cas c) caldrà complir la proporcionalitat establida en el punt 4 de l'article 12.
2. Quan el president i el vicepresident estiguen inscrits en el Consell Regulador, hauran de pertànyer a registres diferents.
3. Per cada un dels vocals del Consell Regulador es nomenarà un suplent.
4. La renovació del Consell Regulador es farà cada quatre anys i els seus membres podran ser reelegits.
Article 23
Els vocals que es determinen en l'article 22.1.c) i d) podran ser-ho en representació de l'entitat que figura en el registre corresponent.
Article 24
1. Correspon al president:
Representar el Consell Regulador. Aquesta representació podrà delegar-la de manera expressa en els casos que calga
Complir i fer complir les disposicions legals i reglamentàries.
De conformitat amb els acords del Consell Regulador, administrar els ingressos i gestionar els fons, i ordenar els pagaments corresponents.
Convocar i presidir les sessions del Consell, sotmetre a la seua decisió els assumptes de la seua competència i ordenar l'execució dels acords presos.
Proposar al Consell Regulador la contractació, suspensió o renovació del seu personal.
Informar els organismes superiors de les incidències que es produïsquen en la producció i el mercat.
Remetre a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació els acords que, per al compliment general, prenga el Consell en virtut de les atribucions que li confereix aquest reglament i aquells que per la seua importància considere que ha de conéixer aquesta.
Totes les funcions que li siguen atribuïdes per acord pres pel mateix ple del consell.
2. La durada del mandat del president serà de quatre anys, i aquest podrà ser reelegit. El president cessarà en expirar el temps del mandat, a petició pròpia una vegada acceptada la seua dimissió o per decisió de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació amb la incoació i resolució prèvies de l'expedient corresponent.
3. En el cas de cessament o defunció, el Consell Regulador, en el termini d'un mes, proposarà a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació la designació d'un nou president, el mandat del qual durarà només el temps que restava al president anterior.
Article 25
1. Correspon al vicepresident substituir el president en absència d'aquest i assumir les funcions que li delegue el president, com també les que específicament acorde el Consell Regulador.
2. La duració del mandat del vicepresident serà de quatre anys, i podrà ser reelegit. El vicepresident cessarà en concloure el seu mandat, a petició pròpia, una vegada acceptada la dimissió, o per decisió de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, després de la incoació i resolució de l'expedient corresponent.
3. En cas de cessament o defunció, el Consell Regulador, en el termini d'un mes, proposarà a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació la designació d'un nou vicepresident, el mandat del qual serà només pel temps que restava al vicepresident anterior.
Article 26
1. El Consell Regulador es reunirà com a mínim una vegada al trimestre amb caràcter ordinari, i amb caràcter extraordinari en qualsevol moment, amb la convocatòria prèvia per part del president o a petició, almenys, de la meitat dels vocals. En qualsevol cas, el Consell es podrà constituir quan estiga present la totalitat dels membres i així ho acorden per unanimitat.
2. La convocatòria es farà mitjançant una carta enviada per correu convencional, electrònic o fax, amb especificació de l'ordre del dia, almenys amb quatre dies d'antelació. En cas de necessitat, quan així ho requerisca la urgència de la reunió, es convocarà els vocals per telegrama, correu electrònic o fax, amb vint-i-quatre hores d'antelació com a mínim.
3. Els acords es prendran per majoria de membres presents. En cas d'empat, decidirà el vot del president. Per a la validesa dels acords caldrà que estiguen presents més de la meitat dels components del Consell Regulador.
Article 27
Els càrrecs del Consell Regulador no tindran remuneració, sense perjudici del dret al cobrament de les despeses que puga comportar l'exercici del càrrec.
Article 28
1. Per al compliment de les seues finalitats, el Consell Regulador disposarà del personal necessari, que figurarà en el pressupost del mateix Consell Regulador.
2. El Consell Regulador tindrà un secretari designat per ell a proposta del president, del qual dependrà directament, i que assistirà a les sessions amb veu però sense vot, excepte si el nomenament recau en un dels membres del Consell Regulador. En aquest cas assistirà amb veu i vot.
3. Les comeses específiques del secretari seran, entre altres:
Assistir a totes les sessions del ple del Consell i alçar les actes.
Expedir els certificats.
Les funcions que li encomane el president relacionades amb els assumptes de la competència del Consell Regulador.
4. El Consell Regulador comptarà amb un gerent, elegit pel mateix consell, davant el qual respondrà de la seua gestió en les funcions que li hauran estat assignades. El gerent no tindrà interessos comercials directes ni indirectes en el producte emparat.
Article 29
1. El finançament del Consell Regulador s'efectuarà amb els recursos següents:
1r. Amb el producte de les exaccions parafiscals que es fixen en l'article 90 de la Llei 25/1970, a les quals s'aplicaran els tipus següents:
a) Per a les exaccions anuals sobre les parcel·les inscrites: fins a un 1% de la base, que és el producte del nombre d'hectàrees de cítrics inscrites a nom de cada interessat, pel valor mitjà percebut per l'agricultor en pessetes de la producció d'una hectàrea en la zona i campanya precedent.
b) Per a les exaccions anuals sobre els productes emparats es fixa un tipus de fins a un 1,5 per 100 del valor mitjà en pessetes percebut per l'agricultor en la campanya anterior dels cítrics manipulats destinats a ser protegits.
c) Exacció de 100 pessetes per dret d'expedició de cada certificat i fins al doble del preu del cost de les contraetiquetes.
Els subjectes passius de cada una de les exaccions són:
De la a), els titulars de les explotacions inscrites.
De la b), els titulars dels magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament inscrits.
De la c), els sol·licitants de certificats i/o adquiridors de contraetiquetes.
2n. Les subvencions, els llegats i els donatius que reben.
3r. Les quantitats que puguen percebre en concepte d'indemnització per danys i perjudicis ocasionats al Consell Regulador o als interessos que representa.
4t. Els béns que constitueixen el seu patrimoni i els productes i venda d'aquest.
2. Els tipus impositius fixats en aquest article podran ser variats, a proposta del Consell Regulador, quan les necessitats pressupostàries d'aquest així ho exigisquen, i sempre dins dels límits establits en l'article 90 de la Llei 25/1970 i en les disposicions complementàries.
3. La gestió dels ingressos i les despeses que figuren en els pressupostos correspondrà al Consell Regulador.
Article 30
1. Correspon al Consell Regulador autoritzar la inscripció de nous titulars en els registres, instruir els expedients disciplinaris incoats que es facen contra els inscrits que incomplisquen els acords establits i aplicar les sancions corresponents, realitzar les accions necessàries per al compliment de les finalitats de la denominació d'origen, representar-la mitjançant el seu president i, en general, qualsevol altra competència que li atribuïsca aquest reglament o la legislació vigent.
2. Les decisions del Consell Regulador o del seu president no posen fi a la via administrativa, i podran ser impugnades per mitjà d'un recurs ordinari davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Article 31
El Consell Regulador determinarà la manera d'efectuar el control dels diversos processos de producció, manipulació i comercialització, i els mitjans que s'utilitzaran en les tasques corresponents, particularment sobre les plantacions ubicades en la zona de producció, sobre els cítrics protegits i sobre els magatzems i les instal·lacions de condicionament i envasament inscrits.
Article 32
Per efectuar el control de qualitat del producte a què fa referència aquest reglament, el Consell Regulador podrà delegar les funcions en empreses o institucions públiques o privades de solvència reconeguda, dedicades a aquesta activitat.
Capítol VIII
Infraccions, sancions i procediments
Article 33
Totes les actuacions que calga desplegar en matèria d'expedients sancionadors s'atendran a les normes d'aquest reglament, a les de la Llei 25/1970, de 2 de desembre, en allò que estiga vigent, i a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Supletòriament, es podrà aplicar el Reglament del Procediment per a l'Exercici de la Potestat Sancionadora, aprovat per mitjà del Reial Decret 1.398/1993, de 4 d'agost.
Article 34
Les infraccions de les disposicions d'aquest reglament i dels acords del Consell Regulador es classifiquen en lleus, greus i molt greus, i seran sancionades amb advertència, multes, comís de la mercaderia, suspensió temporal en l'ús de la IGP o baixa en el registre o els registres d'aquesta, conformement s'expressa en els articles següents i sense perjudici de l'aplicació del règim establit en l'apartat V de la Llei de la Generalitat Valenciana 12/1994, de 28 de desembre, desplegada per mitjà del Decret 153/1996, de 30 d'agost, del Govern valencià, sobre infraccions, procediment i competència sancionadora en matèria de defensa de la qualitat agroalimentària.
Article 35
1. La incoació i instrucció dels expedients sancionadors correspondrà a un instructor designat pel Consell Regulador quan l'infractor estiga inscrit en algun dels seus registres i la infracció figure tipificada en l'article 37.
2. En els expedients de caràcter sancionador incoats pel Consell Regulador haurà d'actuar com a instructor una persona amb la qualificació adequada, que no siga vocal del Consell Regulador, designada per aquest.
3. La resolució dels expedients incoats pel Consell Regulador correspondrà al mateix ple del consell quan la sanció no excedisca de 500.000 pessetes. Si n'excedira, aquest elevarà la seua proposta a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana. En qualsevol cas, la resolució dels expedients es comunicarà a l'Institut de Qualitat Agroalimentària de la Comunitat Valenciana.
Article 36
El procediment sancionador podrà iniciar-se en virtut de les actes alçades pel servei habilitat d'inspectors, per comunicació d'alguna autoritat o òrgan administratiu o per denúncia formulada pels particulars sobre algun fet o conducta que puga ser constitutiu d'infracció.
Les actes d'inspecció s'alçaran en triple exemplar i seran subscrites per l'inspector i per l'amo o el representant de la finca, l'establiment o el magatzem, o per l'encarregat de la custòdia de la mercaderia, en poder del qual quedarà una còpia de l'acta. Els dos firmants podran consignar en l'acta totes les dades o les manifestacions que consideren convenients per a l'estimació dels fets que s'hi ressenyen, i totes les incidències que ocórreguen en l'acte de la inspecció o l'alçament de l'acta. Les circumstàncies que l'inspector consigne en l'acta es consideraran fets provats, llevat que l'altra part demostre el contrari. Si l'interessat de la inspecció es negara a firmar l'acta, ho farà constar així l'inspector i procurarà la firma d'algun agent de l'autoritat o testimonis.
En cas que l'inspector o l'amo de la mercaderia o el representant d'aquest ho estimen convenient, es prendran mostres del producte objecte de la inspecció. Cada mostra es prendrà per triplicat i en quantitat suficient per a l'examen i l'anàlisi. Es precintaran i s'etiquetaran i en quedarà una en poder de l'amo o del seu representant.
Quan l'inspector que alce l'acta ho estime necessari, podrà disposar que la mercaderia quede retinguda fins que l'instructor de l'expedient dispose allò que pertoque, sempre dins del termini de cinc dies hàbils a partir de la data de l'alçament de l'acta d'inspecció. Les mercaderies retingudes es consideraran en dipòsit i, per tant, no podran ser traslladades, manipulades, ni oferides en venda o venudes. En cas que s'estime procedent, podran ser precintades.
En l'exercici de la seua funció, els inspectors podran accedir directament a la documentació industrial, mercantil i de comptabilitat, relativa al producte, de l'establiment que inspeccionen, quan ho consideren necessari en el curs de les seues actuacions. En qualsevol cas, la documentació obtinguda tindrà caràcter confidencial.
Els inspectors estan obligats de manera estricta a complir el secret professional. L'incompliment d'aquest deure serà sancionat de conformitat amb els preceptes del reglament de règim disciplinari corresponent.
D'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, el Consell Regulador o l'autoritat superior, si s'escau, podran sol·licitar informes a les persones que consideren necessari per aclarir o complementar els aspectes continguts en les actes alçades pels inspectors i com a diligència prèvia a la possible incoació de l'expedient.
Article 37
Tipificació de les infraccions
1. Infraccions lleus:
Falsejar o ometre, en les declaracions per a la inscripció en els diferents registres, les dades i els comprovants que calguen en cada cas, sempre que no siguen determinants per a la inscripció.
No comunicar immediatament al Consell Regulador qualsevol variació que afecte les dades subministrades en el moment de la inscripció en els registres, dins del termini d'un mes des que aquesta variació s'haja produït.
L'incompliment per omissió o falsedat del que s'estableix en aquest reglament en relació amb les declaracions de collita i d'existència de productes.
L'incompliment del precepte de presentació d'un exemplar del document d'acompanyament davant el Consell Regulador.
2. Infraccions greus:
Utilització de raons socials, noms comercials, marques, símbols o emblemes que facen referència a la Indicació Geogràfica o als noms protegits per aquesta en la comercialització de producte no protegit o que creen confusió als consumidors.
L'ús de la Indicació Geogràfica Protegida en cítrics que no hagen estat produïts, emmagatzemats o envasats d'acord amb les normes establides en la legislació vigent i en aquest reglament o que no posseïsquen les característiques i condicions organolèptiques que han de caracteritzar-les.
L'ús de noms comercials, marques o etiquetes no aprovades pel Consell Regulador en els casos a què es fa referència en aquest apartat.
Falsejar o ometre, en les declaracions per a la inscripció en els diferents registres, les dades i els comprovants que en cada cas calguen, sempre que siguen determinants per a la inscripció.
L'expedició de productes que no corresponguen a les característiques de qualitat esmentades en els mitjans de comercialització.
L'expedició, la circulació o la comercialització de producte emparat per la Indicació Geogràfica desproveïda d'etiquetes numerades o dels mitjans de control establits pel Consell Regulador.
Efectuar el condicionament, l'envasament, l'etiquetatge o el contraetiquetatge en locals que no siguen les instal·lacions inscrites o autoritzades pel Consell Regulador.
El no-pagament d'exaccions parafiscals previstes en aquest reglament.
En general, qualsevol acte que contravinga les disposicions d'aquest reglament o els acords del Consell Regulador sobre la matèria a que es fa referència en aquest apartat.
3. Infraccions molt greus:
La indeguda tinença, negociació o utilització dels documents, etiquetes, segells, símbols o caràcters propis de la IGP, i també la falsificació d'aquests.
Article 38
Quan concórreguen dues o més infraccions imputables a un mateix subjecte, una de les quals siga mitjà necessari per a cometre'n l'altra, s'imposarà la sanció corresponent a la infracció més greu en el límit màxim.
Article 39
Les infraccions seran sancionades d'acord amb l'escala següent:
– Infraccions lleus, amb advertència o multa de fins a 100.000 pessetes.
– Infraccions greus, amb multa des de 100.001 pessetes fins a 1.000.000 de pessetes.
– Infraccions molt greus, amb multa des de 1.000.001 pessetes fins a 100.000.000 de pessetes.
Les infraccions greus o molt greus podran sancionar-se amb les quanties econòmiques de l'escala immediatament inferior quan en els últims cinc anys no s'haguera sancionat la persona física o jurídica objecte de l'expedient per una infracció similar en fet i gravetat. En el cas d'infraccions lleus, quan concórreguen les mateixes circumstàncies, se sancionarà amb advertència.
En els casos d'infraccions greus o molt greus, a més de les sancions establides, podrà aplicar-se a l'infractor la suspensió temporal de l'ús de la IGP o la baixa en els registres d'aquesta. La suspensió temporal del dret a l'ús de la IGP tindrà aparellada la suspensió del dret a certificats d'origen, contraetiquetes i la resta de documentació. La baixa implicarà l'exclusió de l'infractor dels registres del Consell Regulador i, com a conseqüència, la pèrdua dels drets inherents a la IGP.
Article 40
De les infraccions en productes envasats serà responsable la firma o raó social el nom de la qual figure en l'etiqueta. Sobre les que s'hagen produït en productes a granel, el tenidor d'aquests, llevat que es prove que la responsabilitat correspon a un tenidor anterior. De les que es deriven del transport de mercaderies recaurà la responsabilitat sobre les persones que determinen sobre això el codi de comerç vigent i les disposicions complementàries.
En el caso de desaparició, canvi o qualsevol manipulació efectuada sobre la mercaderia retinguda, intervinguda o comissada, caldrà atenir-se al que es disposa en el Codi Penal.
Article 41
En tots els casos en què la resolució de l'expedient siga amb sanció, l'infractor haurà de pagar les despeses originades per la presa i l'anàlisi de mostres o pel reconeixement que s'haguera realitzat, i les altres despeses que ocasionen la tramitació i resolució de l'expedient, d'acord amb la legislació vigent.
Les multes s'hauran de pagar en el termini dels 15 dies hàbils immediats al de la notificació, i les despeses a què fa referència l'apartat anterior, en metàl·lic, en el mateix termini. Si no s'efectua en el termini esmentat, es procedirà al cobrament per via de constrenyiment.
Article 42
Les infraccions prescriuen en els terminis següents:
Les infraccions lleus, als sis mesos de la comissió.
Les infraccions greus, als dos anys de la comissió.
Les infraccions molt greus, als tres anys de la comissió.
Article 43
Les infraccions de les disposicions d'aquest reglament per persones o entitats que no s'hi troben acollides seran sancionades d'acord amb allò que s'estableix en el capítol V de la Llei 12/1995, de 28 de desembre (DOGV de 31.12.1995), i en el Decret 153/1996 (DOGV de 09.03.1996), per mitjà del qual es regulen les infraccions, el procediment i la competència sancionadora en matèria de qualitat agroalimentària.
Annex I
Termes municipals amb superfície citrícola
Castelló
Alcalà de Xivert
L'Alcora
Almassora
Almenara
Alquerías del Niño Perdido
Argelita
Artana
Benicarló
Benicàssim
Betxí
Borriol
Burriana
Cabanes
Càlig
Castellnovo
Castelló de la Plana
Chilches
Fanzara
Geldo
La Llosa
Moncofa
Nules
Onda
Orpesa
Peñíscola
Ribesalbes
San Jorge
San Rafael del Río
Sant Joan de Moró
Santa Magdalena de Pulpis
Segorbe
Soneja
Sot de Ferrer
Tales
Torreblanca
La Vall d'Uixó
Vila-real
Villavieja
Vinaròs
València
Ador
Alaquàs
Albal
Albalat de la Ribera
Albalat dels Sorells
Albalat dels Tarongers
Alberic
Alborache
Alboraya
Albuixech
Alcàntera de Xúquer
Alcácer
Alcúdia, L'
Alcúdia de Crespins, L'
Aldaia
Alfafar
Alfara de Algimia
Alfara del Patriarca
Alfarp
Alfauir
Algar de Palancia
Algemesí
Algimia de Alfara
Alginet
Almàssera
Almiserà
Almoines
Almussafes
Alqueria de la Comtessa, L'
Alzira
Alzira (La Garrofera)
Anna
Antella
Barx
Barxeta
Bèlgida
Bellreguard
Bellús
Benaguasil
Benavites
Beneixida
Benetússer
Beniarjó
Benicolet
Benifaió
Benifairó de la Valldigna
Benifairó de les Valls
Beniflá
Benigánim
Benimodo
Benimuslem
Beniparrell
Benirredrà
Benisanó
Bétera
Bicorp
Bolbaite
Bonrepòs i Mirambell
Bugarra
Buñol
Burjassot
Canals
Canet d'En Berenguer
Carcaixent
Carlet
Càrcer
Casinos
Castellonet de la Conquesta
Catadau
Catarroja
Cerdà
Chella
Cheste
Chiva
Corbera
Cotes
Cullera
Daimús
Domeño
Enguera
Ènova, L'
Estivella
Estubeny
Faura
Favara
Foios
La Font d'En Carròs
Fortaleny
Gandia
Gavarda
Genovés
Gestalgar
Gilet
Godella
Godelleta
Granja de la Costera, La
Guadassuar
Guardamar
Llanera de Ranes
Llaurí
Llíria
Llocnou de Sant Jeroni
Llocnou d'En Fenollet
Llombai
Llosa de Ranes
Llutxent
Loriguilla
Macastre
Manises
Manuel
Marines
Masalavés
Massalfassar
Massamagrell
Massanassa
Meliana
Miramar
Mislata
Moixent
Moncada
Monserrat
Montesa
Montroy
Museros
Náquera
Navarrés
Novetlè
Oliva
Olocau
Paiporta
Palma de Gandía
Palmera
Paterna
Pedralba
Petrés
Picanya
Picassent
Piles
Pinet
Pobla de Farnals, La
Pobla de Vallbona, La
Pobla Llarga, La
Polinyà de Xúquer
Potries
Puig
Puçol
Quart de les Valls
Quart de Poblet
Quartell
Quatretonda
Quesa
Rafelbunyol
Rafelcofer
Rafelguaraf
Real de Gandía
Real de Montroi
Riba-roja de Túria
Riola
Rocafort
Rotglá y Corberá
Rótova
Sagunt
San Juan de Énova
Sedaví
Segart
Sellent
Senyera
Serra
Silla
Simat de la Valldigna
Sollana
Sueca
Sumacàrcer
Tavernes Blanques
Tavernes de la Valldigna
Terrateig
Torrella
Torrent
Torres Torres
Tous
Turís
València
Vallada
Vallés
Vilamarxant
Villalonga
Villanueva de Castellón
Vinalesa
Xàtiva
Xàtiva (El Realengo)
Xeraco
Xeresa
Xirivella
Alacant
Adsubia
Aigües
Albatera
Alcalalí
Alfàs del Pi, L'
Algorfa
Alacant
Almoradí
Altea
Aspe
Benejúzar
Benferri
Beniarbeig
Beniardà
Benigembla
Benidoleig
Benidorm
Benijófar
Benimantell
Benimeli
Benissa
Bigastro
Bolulla
Busot
Calp
Callosa de Segura
Callosa d'En Sarrià
Campello, El
Catral
Confrides
Cox
Crevillent
Daya Nueva
Daya Vieja
Dénia
Dolores
Elx
Finestrat
Formentera del Segura
Gata de Gorgos
Granja de Rocamora
Guadalest
Guardamar del Segura
Jacarilla
Llíber
Murla
Mutxamel
La Nucia
Ondara
Orba
Orihuela
Orxeta
Parcent
Pedreguer
Pego
Pilar de la Horadada
El Poble Nou de Benitatxell
Polop
Rafal
El Ràfol d'Almúnia
Redován
Relleu
Rojales
Sagra
Sanet y Negrals
San Fulgencio
San Miguel de Salinas
Sant Joan d'Alacant
Sant Vicent del Raspeig
Santa Pola
Sella
Senija
Setla-Mirarosa-Miraflor
Tárbena
Teulada
Tormos
Torrevieja
Vall de Gallinera
Vall de Laguart
Verger, El
La Vila Joiosa
Xàbia
Xaló
Xixona
Annex II
Varietats de cítrics autoritzats

linea
Mapa web