Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Llei de la Generalitat Valenciana 7/1986, de 22 de desembre, sobre la utilització d'aigües per a reg.

(DOGV núm. 493 de 24.12.1986) Ref. Base de dades 2097/1986

Llei de la Generalitat Valenciana 7/1986, de 22 de desembre, sobre la utilització d'aigües per a reg.
Sia notori i manifest a tots els ciutadans, que les Corts Valencianes han aprovat i jo, d'acord amb el que extableixen la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, en nom. del Reí, promulgue la següent Llei:
PREAMBUL
La present Llei té el propòsit de regular la utilització d'aigua per a reg en tot el territori de la Comunitat Valenciana. Es constituïda per normes encaminades a aconseguir que l'aigua, recurs primari i escàs a la nostra Comunitat, siga utilitzada per a regs amb la major austeritat i economia possibles. S'acomoda, doncs, perfectament, a les normes constitucionals i estatutàries que distribueixen la competència en matèria d'aigües entre l'Estat i la Comunitat Valenciana.
Simultàniament, el present text legal ve a destacar l'interés social que suposa l'aprofitament adequat de l'aigua per a reg, com a especificació que sobre la parcel·la o finca agrícola ha d'abastar aquella qualificació perquè l'eficàcia en l'ús adequat i regulació d'aquest recurs vital es corresponga escaientment amb el propòsit del legislador autonòmic i també amb el que expressen les Corts Generals mitjançant la Llei d'Aigües de 2 d'agost de 1985.
L'objecte d'allò que es legisla mereix una precisió adequada ja que, a diferència d'altres normes existents en l'Ordenament Jurídic espanyol, el que es desitja de regular jurídicament no és el regadiu en l'aspecte de captació, conducció de recursos hídrics o producció agrícola, sinó la utilització de l'aigua sobre el mateix març físic que en constitueix la destinació.
En segon lloc, aquella precisió també resulta necessària atesa la necessitat d'implantar tècniques noves que operen en la part final del cicle hidràulic dels regadius, és a dir, quan cada usuari completa l'esforç de captació i conducció de les aigües. Sense la implantació de les dites tècniques, les obres majors de captació i transport d'aigua, no poden, amb els recursos disponibles, atendre les necessitats de la present i futura producció agrícola valenciana.
La previsió, en aqueix esforç racionalitzador, de l'adopció de Plans de Reg ve acompanyada per la presència d'una actitud rellevant de promoció i foment per a una consecució millor dels objectius de la Llei, basant-se en la concessió per l'Administració de diverses ajudes i col·laboracions d'índole econòmica i tècnica encaminades a suscitar en els agricultors l'alé d'una participació conforme amb les intencions del legislador i, per tant, amb les pròpies necessitats socials ateses per aquest.
Complementàriament, el present text legal adverteix sobre la necessitat d'instruir necessitats que faculten l'Administració Autonòmica per preservar els interessos de la societat davant d'actuacions que lesionen el bé general. Es cert que l'agricultor valencià, donada la seua trajectòria històrica d'arrelament indubtable, ha cuidat amb cura i esforços l'aprofitament de l'aigua per a reg, tot i procurant-ne amb prudència la regularitat en l'ús. Tal actitud per ser extensiva als temps actuals mereix un reconeixement previ, no obstant això, en ocasions, es contemplen posicions contràries al dit propòsit, tot i incorrent-se en demostracions d'insolidaritat que conculquen l'interés social i el propi esforç de la major part dels agricultors.
En raó de tal circumstància, la Llei contempla la presència de les mesures reguladores de la intervenció de l'Administració Autonòmica, per tal que l'aigua s'utilitze adequadament, i evitar-ne així possibles balafiaments o aprofitaments inadequats. La facultat esmentada, que a base de l'anterior adquirirà pel general un caràcter extraordinari, s'articula amb independència i sense cap perjudici de les potestats pròpies de determinades Institucions Valencianes que, com el Tribunal de les Aigües de València o els Jutjats Privatius d'Aigües de la Vega Baixa del Segura, han acreditat amb el seu extraordinari quefer i antiga tradició no tan sols la seua presència en els moments actuals sinó la necessitat de una afirmada continuïtat en temps futurs d'aquestes.
En conseqüència i entre els límits fixats, la intervenció administrativa prevista ve a assenyalar-se com a mitjà per fer efectives les limitacions del dret de propietat sobre l'aigua, d'acord amb el que disposa la Constitució, per tal de garantir que l'exercici del dret a l'ús de l'aigua de reg no obstaculitze o impedesca la funció social que la Llei li reconeix.
TITOL I
Disposicions generals
Article primer
Es objecte d'aquesta Llei, la regulació de la utilització de l'aigua en els regadius del territori de la Comunitat Valenciana en el marc físic que constitueix el seu destí.
L'aigua per a reg s'utilitzarà amb austeritat, economia i solidaritat. S'empraran els sistemes de reg que facen possible el millor aprofitament i distribució dels recursos hídrics disponibles, compatibles amb les característiques de la parcel·la i del cultiu.
Article segon
Els regants, atés el principi d'austeritat, hauran d'utilitzar en cada parcel·la l'aigua estrictament necessària per a cada cultiu.
El principi d'economia requereix la implantació i la utilització dels sistemes de reg més adequats a cada parcel·la i cultiu per usar-hi la quantitat d'aigua menor i aconseguir-hi la major rendibilitat de les inversions en innovació i renovació de regadius.
Pel principi de solidaritat, els regants compartiran les disponibilitats d'aigua i reduiran, tot el que puguen, els cabals que utilitzen, amb la finalitat de millorar-ne la distribució per zones, especialment en relació amb les agrícolament menys afavorides i embassar-ne per a períodes d’escassetat.
Article tercer
a) Es declara d'interés social la utilització adequada de l'aigua per al reg.
b) L'Administració de la Generalitat Valenciana estimularà la utilització racional de l'aigua per a regadius, planificarà els regs quan siga necessari, i perseguirà i sancionarà les infraccions administratives tipificades en aquesta Llei.
c) En tot allò que no s'opose a aquesta Llei, seran reconeguts els Drets Consuetudinaris.
TITOL II
Planificació dels regs
Article quart
La Conselleria d'Agricultura i Pesca a instància d'associacions d'agricultors, comunitats de regants o altres interessats i excepcionalment d'ofici, redactarà Plans d'utilització d'aigües per a reg, sense perjudici de la competència de l'Estat en matèria de planificació hidrològica, que afectaran tota la Comunitat Valenciana o zones determinades d'aquesta.
Els Plans podran ser imperatius, indicatius o mixts.
Article cinqué
La utilització de l'aigua per a reg s'acomodarà al contingut imperatiu dels Plans, amb aquest efecte els projectes corresponents comptaran prioritàriament amb l'auxili econòmic i tècnic de l'Administració.
Els projectes per a la millor utilització de l'aigua que s'acomoden al contingut indicatiu del Plans tindran preferència en la obtenció de les ajudes contemplades per aquesta Llei.
Article sisé
Els Plans contindran els següents documents:
a) Pla de delimitació de la zona. S'hi determinaran els termes municipals que abasta totalment o parcialment i, si pertoca, els nuclis de població o finques aïllades a què efecte.
b) Si la zona no és susceptible d'un tractament homogeni caldrà dividir-la en sectors.
c) Superfície i característiques de les unitats d’explotació agrícola en què siga dividida la zona o els sectors. S'entendran per unitats d'explotació les superfícies útils per a reg.
d) Enumeració, descripció i justificació econòmica dels sistemes de reg que s'establesquen o proposen, així com, si pertoca, de les obres necessàries per portar-los a terme.
e) Determinació indicativa, si pertoca, del cultiu o cultius més convenients, tot i atenent a la zona i sistema de regadiu elegit, que es justificarà des del punt de vista econòmic.
f) Pla de delimitació dels perímetres de protecció, si aquests eren necessaris, amb l'enumeració de les obres que hi siguen prohibides, tot tenint en compte l'àmbit competencial de la Comunitat Valenciana.
Article seté
Redactat el projecte, serà sotmés a informació pública, i en particular en els Ajuntaments afectats, durant un termini de trenta dies comptats a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, amb la finalitat que durant aquest termini els interessats i les Organitzacions Professionals Agràries puguen examinar l'esmentat projecte, que serà posat a la seua disposició pels Ajuntaments en el termini indicat, i formular les al·legacions que consideren oportunes.
TITOL III
Foment de la utilització adequada de l'aigua
Article vuité
La Generalitat Valenciana prestarà ajuda tècnica i econòmica a aquells que establesquen sistemes de reg que permeten de reduir la quantitat d'aigua que utilitzen sense minva de la capacitat productiva dels terrenys. Aquestes ajudes, quan coadjuven a finançar la implantació de sistemes nous de reg derivats de Plans totalment o parcialment imperatius, atendran especialment les condicions socials dels interessats, tot aconseguint el nivell màxim que es preveja en les oportunes disposicions reglamentàries.
Article nové
Les ajudes tècniques consistiran en l'estudi i, si pertoca, redacció del projecte pels serveis de la Conselleria d'Agricultura i Pesca, o la supervisió de l'execució de projectes redactats pels interessats.
Les ajudes de caràcter econòmic consistiran en subvencions i prèstecs, essent ambdues compatibles entre si.
Article deu
Seran causes de pèrdua o reducció de les ajudes:
a) Retardar el començament de les obres sense causa justificada.
b) Demorar deliberadament la terminació de l'obra o el cobrament de l'últim lliurament.
c) Alterar sense autorització l'obra en relació al projecte.
d) Incomplir les obligacions que s'establesquen per a cada ajuda.
Article onze
La Conselleria d'Agricultura i Pesca podrà convocar concursos per a l'adjudicació d'ajudes als projectes que reunesquen les característiques que determine.
Article dotze
La Generalitat Valenciana podrà concertar amb els titulars, legalment facultats, de drets de cultiu sobre finques de regadiu o reguívoles, la implantació o millora de sistemes de reg. El concert podrà establir-se a iniciativa de qualsevol de les parts.
L'execució del projecte es farà de conformitat amb les condicions tècniques que assenyale l'Administració de la Generalitat.
TITOL IV
Protecció administrativa de l'aigua per a reg
CAPITOL I
Limitacions del dret a utilitzar l'aigua
Article tretze
Amb independència del que disposen els Plans d'utilització d'aigües per a reg previstos en aquesta Llei, la Conselleria d'Agricultura i Pesca podrà:
a) Restringir la utilització de l'aigua en la quantitat que excedesca del seu normal aprofitament, prèvia audiència dels afectats.
b) Proposar al Consell de la Generalitat Valenciana, per a la seua aprovació, l'establiment dels perímetres de protecció dels cabals d'aigua destinats a regadius, quan aquests utilitzen aigües subterrànies o superficials que discórreguen íntegrament dins el territori de la Comunitat Valenciana. Els perímetres de protecció fixaran els límits dins els quals no podran executar-se obres de descoberta i captació d'aigües, així com qualssevol altres activitats que perjudiquen o disminuesquen la utilització idònia de l'aigua.
Article catorze
Les obres i instal·lacions executades en contra del que es disposa en aquesta Llei, hauran de ser derruïdes o desmuntades pels responsables, i s'hi procedirà, si no ho feien, a l'execució subsidiària.
Article quinze
L'execució d'obres de descoberta i captació d'aigües subterrànies, així con qualssevol altres que es realitzen per a la implantació o ampliació de superfícies reguívoles a les zones subjectes als Plans d'utilització d'aigües per a reg, hauran de ser posades prèviament en coneixement de la Conselleria d'Agricultura i Pesca.
Article setze
CAPITOL II
Infraccions
Són infraccions:
a) La utilització abusiva de l'aigua.
b) La dilapidació de l'aigua.
c) La contaminació de l'aigua amb matèries que n'impideixen la utilització per altres regants.
d) L'execució d'obres, la instal·lació de mitjans o la utilització de l'aigua de manera que no puga aprofitar-se'n el sobrant.
e) L'incompliment del que es disposa imperativament pels Plans d'utilització d'aigües per a reg.
f) La inobservança dels manaments que adopten les autoritats competents per a la millor utilització de l'aigua.
g) L'incompliment de les condicions a què se sotmeta l'atorgament de les ajudes.
h) No comunicar a l'Administració la iniciació d'obres de descoberta i captació d'aigües subterrànies per a la implantació o ampliació de superfícies reguívoles a les zones subjectes a Plans d'utilització d'aigües per a reg.
Els supòsits d'infracció a), b) i d) anteriors es valoraran agafant com a referència els cabdals habitualment utilitzats pels agricultors de la zona.
Article disset
Les infraccions seran molí greus quan es desaprofite o perjudique la meitat, o més del cabal d'aigua necessari per al reg de la parcel la o zona reguivola de l'infractor.
Les infraccions seran greus quan es desaprofite la quarta part o més, fins arribar a la meitat, de l'aigua necessària per al reg de la parcel·la o zona reguívola de l'infractor.
En els altres casos les infraccions seran lleus.
Article divuit
Els qui induesquen a altres a la realització d'actes constitutius d'infracció incorreran en la mateixa responsabilitat que els autors.
Els qui encobresquen a aquells que cometen les infraccions seran sancionats amb la meitat de la multa que corresponga a l'infractor.
Article dinou
El titular del dret de cultiu sobre les terres regables, ja siga propietari, arrendatari, amitger, o el detente amb qualsevol altre títol serà responsable de les infraccions que es cometen en les terres regades.
Article vint
Les infraccions molí greus prescriuran a l'any, les greus als sis mesos, i les lleus als dos mesos.
El termini de prescripció començarà a comptar-se des del dia en què es va cometre la infracció o des del dia de finalització de la comissió d'aquesta quan aquella s'hagués produït de forma continuada.
El termini de prescripció s'interromp en el moment en què s'inicia el procediment sancionador.
CAPITOL III
Sancions
Article vint-i-un
Les conductes tipificades com a infraccions en l'article setze seran sancionades amb multa. La quantia de la qual estarà compresa entre la meitat i el duple del valor de l'aigua abusivament aprofitada, dilapidada o contaminada.
Les infraccions molt greus seran sancionades amb multa entre l'1,51 i el duple del valor de l'aigua desaprofitada.
Les infraccions greus entre l'1,01 i l'1,50 del valor de l'aigua desaprofitada o perjudicada.
Les infraccions lleus entre el 0,5 i l'1 del valor de l'aigua desaprofitada o perjudicada.
Les infraccions en les quals no siga possible de calcular el valor de l'aigua desaprofitada, perjudicada o contaminada seran castigades amb multes la regulació de les quals s'establirà reglamentàriament conforme als criteris d'aquesta Llei.
Article vint-i-dos
Per a la gradació de l'import de la multa es tindrà en compte la malícia de l'infractor i la quantitat d'aigua desaprofitada o perjudicada, així com, si s'escau, el perjudici mèdioambiental causat.
Article vint-i-tres
La reincidència duplicarà l'import de la sanció. Hi ha reincidència quan havent estat sancionat, es cometa una infracció de major o igual gravetat o dues de gravetat menor.
Article vint-i-quatre
La Conselleria d'Agricultura i Pesca crearà un registre de persones sancionades per les infraccions establertes per aquesta Llei. S'hi anotaran les sancions imposades a cada infractor. Als cinc anys comptats des de la data de la imposició, quedaran sense efectes els antecedents.
CAPITOL IV
Procediment sancionador
Article vint-i-cinc
El procediment per a la comprovació de les infraccions i imposició de les sancions s'iniciarà mitjançant acord de la Direcció General competent, adoptat per iniciativa pròpia, ordre del superior o denúncia.
Les denúncies presentades per agents d l'autoritat seran comunicades per aquests als denunciats.
Article vint-i-sis
En l'acord d'iniciació del procediment s'inclourà la designació del funcionari que haurà d'instruir l'expedient. Aquest acord es notificarà al pressumpte infractor.
L'autoritat que ordene la iniciació del procediment podrà adoptar les mesures provisionals oportunes per assegurar l'eficàcia de la sanció.
Article vint-i-set
El funcionari instructor de l'expedient oirà necessàriament al pressumpte infractor i practicarà les proves que crega pertinents. Formularà si ho creia escaient, plec de càrrecs.
L'inculpat, durant el termini de quinze dies, podrà contestar el plec de càrrecs i acompanyaran la seua contestació les proves que considere convenients. Contestat el plec de càrrecs, o transcorregut el termini de quinze dies comptat des de la notificació a l'interessat, l'instructor elevarà proposta de sanció.
L'expedient sancionador decaurà transcorreguts dos anys des de la iniciació, sense que s'haja adoptat resolució en relació amb aquest per part de l'Organ competent.
Article vint-i-vuit
Es competència del Conseller d'Agricultura i Pesca la imposició de sancions per la comissió de faltes molí greus.
Correspon a la Direcció General competent de la Conselleria d'Agricultura i Pesca la imposició de les sancions per la comissió de faltes greus o lleus.
TITOL V
Atribucions dels òrgans de la Generalitat
Article vint-i-nou
Correspon al Consell de la Generalitat Valenciana l'aprovació definitiva dels Plans d'utilització d'aigües per a reg.
Article trenta
El Conseller d'Agricultura i Pesca serà competent per concedir ajudes econòmiques per a la implantació o millora de sistemes de reg, convocar concursos per a l'adjudicació d'ajudes, imposar sancions per infraccions molí greus, decidir la redacció dels Plans d'utilització d'aigües per a regs, i sometre'ls a informació pública, així com per proposar-ne al Consell l'aprovació definitiva.
Article trenta-un
La Direcció General competent de la Conselleria d'Agricultura i Pesca té atribuïda la preparació i elaboració dels projectes de planificació de la utilització d'aigües per a reg, la concessió d'ajudes tècniques, la iniciació dels procediments de sanció, la sanció de les infraccions greus i lleus, així com la tramitació de les actuacions necessàries per al compliment d'aquesta Llei.
DISPOSICIO DEROGATORIA
Queden derogades totes aquelles normes d'igual o inferior rang que s'oposen, total o parcialment, al que es disposa en la present Llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
S'autoritza el Consell de la Generalitat Valenciana a l'adopció de totes aquelles disposicions reglamentàries que siguen necessàries per a l'aplicació i desenvolupament del que es disposa en la present Llei.
Segona
La present Llei entrarà en vigor a l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la' Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta Llei.
València, 22 de desembre de 1986.
El President de la Generalitat,
JOAN LERMA I BLASCO

linea
Mapa web