Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

RESOLUCIÓ de 7 de maig de 1997, de les direccions generals d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, i de Centres Docents, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual s'estableix el Pla Experimental per al Desplegament dels Programes de Garantia Social regulats per l'Ordre de 22 de març de 1994, a centres públics d'Educació Secundària.

(DOGV núm. 2998 de 23.05.1997) Ref. Base de dades 1337/1997

RESOLUCIÓ de 7 de maig de 1997, de les direccions generals d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, i de Centres Docents, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual s'estableix el Pla Experimental per al Desplegament dels Programes de Garantia Social regulats per l'Ordre de 22 de març de 1994, a centres públics d'Educació Secundària.
La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu (BOE de 4 d'octubre) estableix en el seu article 63.1 que els poders públics desplegaran accions de caràcter compensatori, en relació amb les persones, grups i àmbits territorials que es troben en situacions desfavorables, determinant la necessitat d'organitzar Programes Específics de Garantia Social per als alumnes que no arriben als objectius de l'Educació Secundària.

Igualment, l'article 18.1 del Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià (DOGV de 6 d'abril) disposa que s'organitzaran Programes Específics de Garantia Social, per als alumnes que no aconseguisquen els objectius de l'Educació Secundària.
D'altra banda, l'Ordre de 22 de març de 1994, de les Conselleries de Educació i Ciència, i Treball i Afers Socials (DOGV de 18 de maig), regula els programes de garantia social durant el període d'implantació anticipada del segon cicle de l'Educació Secundària i estableix en el seu article 5.2, la possibilitat de realitzar-los a centres docents que facen ensenyaments d'Educació Secundària o ensenyaments artístics, i a centres d'Educació d'Adults, després de l'autorització de la Conselleria de Educació i Ciència.

Finalment, ja que els Programes de Garantia Social constitueixen ensenyaments no reglats, raó per la qual no són susceptibles d'acollir-se al règim de concerts educatius, i ja que els centres privats concertats poden col·laborar amb l'administració en el desplegament d'aquests programes a través de l'ordre conjunta de les conselleries de Cultura, Educació i Ciència, i de Treball i Afers Socials va posar en marxa el Pla Experimental per al Desplegament dels Programes de Garantia Social en instituts públics d'Educació Secundària de la Comunitat Valenciana.

Per tant, i en funció del que s'ha exposat anteriorment, resolc:


Primer. Pla experimental
Donant continuïtat al Pla Experimental per al Desenvolupament dels Programes de Garantia Social en instituts públics d'Educació Secundària de la Comunitat Valenciana.

Segon. Àmbit i objecte
1. Aquest pla experimental podrà desplegar-se en aquells centres públics autoritzats que, ara, tinguen autoritzats ensenyaments de la família professional corresponent al perfil que es desitge implantar com a programa de garantia social.
2. L'acció formativa dels programes de garantia social, a l'àmbit escolar, haurà d'entendre's exclusivament, en un futur immediat, després de generalitzada la Llei d'Ordenament General del Sistema Educatiu, com una última mesura a aplicar en el procés de diversificació curricular que la llei esmentada preveu per a aquells alumnes que no arriben als objectius de l'Educació Secundària.
3. En l'organització dels Programes de Garantia Social a centres educatius, es tindrà especialment en compte, al costat de l'objectiu prioritari de possibilitar-ne la inserció laboral, la formació de l'alumnat perquè puga continuar estudis, preferentment en els cicles formatius de Formació Professional Específica de grau mitjà relacionats amb el programa.

Tercer. Beneficiaris
1. Els programes de garantia social a centres van destinats a joves menors de 22 anys i que en facen almenys 16 en l'any natural d'iniciació del programa, que tinguen alguna de les condicions següents:
a) Alumnes escolaritzats en el segon cicle d'Educació Secundària que hagen accedit a un programa de diversificació curricular i segons el parer de l'equip educatiu que els atén, no estiguen en condicions d'aconseguir els objectius de l'etapa per eixa via.

b) Excepcionalment, alumnes als quals no els haja sigut possible accedir a un programa de diversificació i es troben, segons el parer de l'equip educatiu, en greu risc d'abandonament escolar.
c) Joves desescolaritzats que no tinguen el títol acadèmic de graduat escolar, o que, encara que tinguen el títol, no tinguen el de Formació Professional de Primer Grau.
2. Per a l'accés d'alumnes d'ESO als programes caldrà seguir, en qualsevol cas, el següent procediment:
2.1 Avaluació psicopedagògica dels alumnes, realitzada pel Departament d'Orientació, Servei Psicopedagògic i Professional o Gabinet Psicopedagògic Autoritzat.
2.2 Informe de l'equip educatiu, en el cas de joves escolaritzats al mateix centre.
2.3 Consentiment dels pares i de l'alumne/a.
2.4 Informe favorable de la Inspecció Educativa.
3. El procediment es podrà iniciar quan, tenint en compte el que adés s'ha exposat, l'equip educatiu del primer cicle d'ESO o del 2n cicle, ho considere convenient.

Quart. Estructura
1. Els programes de garantia social tindran la següent estructura, per a un total d'hores lectives comprés entre 25 i 30:

A) Horari mínim de 25 hores:
a) Àrea de Formació Professional Específica: 15 hores setmanals.
b) Àrea de Formació i Orientació Laboral: 2 hores setmanals.
c) Àrea de Formació Bàsica: 6 hores setmanals.
d) Activitats complementàries: 1 hora setmanal.
e) Tutoria: 1 hora setmanal.
B) Les altres de 5 hores, per a fer les 30 hores setmanals, podrà distribuir-se entre les distintes àrees i activitats, segons els objectius i la programació de cada programa.
2. L'Àrea de Formació Professional Específica tindrà per finalitat preparar els alumnes per a la incorporació a la vida activa en l'exercici de llocs de treball, que no demane el títol de tècnic de Formació Professional de grau Mitjà, i comprendrà les activitats pràctiques i els continguts necessaris per a adquirir els coneixements i les capacitats corresponents. A fi de facilitar l'acreditació i la validació, si ve al cas, amb la formació professional específica d'altres tipus d'oferta, els seus continguts seran organitzats adoptant una estructura modular.
3. L'Àrea de Formació i Orientació Laboral anirà encaminada a familiaritzar l'alumne amb el marc legal de condicions de treball i de relacions laborals de l'àmbit professional necessari per a la recerca d'un lloc de treball i per a l'autocol·locació.
4. L'Àrea de Formació Bàsica tindrà per finalitat oferir als alumnes la possibilitat d'adquirir o refermar els coneixements i les capacitats generals bàsics, relacionats amb els objectius i continguts de l'ensenyament obligatori, que són necessaris per a aconseguir la seua inserció social i laboral satisfactòria i, si és el cas, per a la continuació dels seus estudis, especialment en els cicles formatius de Formació Professional de Grau Mitjà. Per això, es procurarà que els continguts i la metodologia s'adapten a les condicions i expectatives particulars de cada alumne.
5. Les activitats complementàries tindran com a objecte, oferir a l'alumne la possibilitat de mantenir activitats esportives i culturals que, alhora que contribuïsquen a la consecució de les finalitats dels Programes de Garantia Social, afavorisquen l'adquisició d'hàbits positius en relació amb el gaudi de l'oci i del temps lliure. Estes activitats es programaran segons les característiques de cada grup d'alumnes i, sempre que siga possible, amb la seua participació.
6. L'acció tutorial constitueix un element inherent a l'activitat educativa i es desplegarà permanentment al llarg de tot el procés formatiu dels joves. La mencionada acció inclourà activitats concretes de grup, en l'horari fixat, amb objectius i continguts que faciliten el desplegament personal, especialment, en relació amb aspectes com l'autoestima i la motivació, la cooperació, integració i implicació social i l'adquisició d'habilitats socials i d'autocontrol.


Cinqué. Pràctiques
1. L'alumnat dels programes de garantia social a centres públics podrà realitzar pràctiques en empreses i entitats productives, a llocs relacionats amb el camp professional del perfil.
2. Les pràctiques formatives a centres de treball seran voluntàries. Formaran part de la programació individualitzada de cada alumne dins l'àrea de Formació Professional Específica, els continguts i l'horari de la qual seran convenientment adaptats.

Sisé. Durada
Els programes de garantia social emmarcats en aquest pla experimental tindran, normalment, la durada d'un curs escolar, del 15 de setembre al 15 de juny. Excepcionalment i d'acord amb el projecte d'actuació previst pel centre, la Inspecció Educativa podrà autoritzar el desplegament d'un determinat programa durant dos cursos acadèmics.

Seté. Matriculació
La matriculació es durà a terme durant la primera quinzena del mes de setembre.
Per a formalitzar la matrícula es presentaran, abans del 15 de setembre, els següents documents a la Secretaria dels centres:
- Imprés de matrícula degudament emplenat (annex I),
- Comprovant d'haver fet el pagament de l'assegurança escolar,
- Fotocòpia del document que acredite el requisit d'edat,
- Fotocòpia del llibre d'escolaritat i/o certificacions acreditatives sobre la situació acadèmica del/de la sol·licitant,
- Informes, segons calga i d'acord amb l'apartat 3.2 d'aquesta resolució,
- I dos fotografies de dimensió carnet.

Vuité. Composició dels grups. Ràtio
El nombre màxim d'alumnes serà de 15 i el mínim de 10 per grup o programa de garantia social. Quan en algun d'estos grups s'integren alumnes amb necessitats educatives especials, el nombre màxim serà de 12, no podent incorporar-se per programa més de tres alumnes d'estes característiques.

Nové. Professorat
1. L'equip educatiu per a l'atenció d'un grup o programa de garantia social a centres públics serà format, almenys, per:
- Un professor del cos de professors/res tècnics de Formació Professional, que impartirà l'àrea de Formació Professional Específica
- I un professor del cos de mestres o, excepcionalment, del cos de professors/res de secundaria destinat o adscrit al centre, qui s'encarregarà d'impartir l'àrea de Formació Bàsica.

2. De les activitats complementàries i de la formació i orientació laboral podran responsabilitzar-se tant el mestre com el professor tècnic o qualsevol altre professor del centre amb la preparació adient, atenent-se a les disponibilitats horàries i al millor aprofitament dels recursos del centre.
L'equip educatiu del Pla Experimental de Programes de Garantia Social serà integrat per tots els professors/res que facen classe o que siguen responsables d'alguna àrea o activitat de les que el constitueixen.
Un dels professors/res de l'equip directiu del Programa de Garantia Social serà el tutor del grup d'alumnes i es responsabilitzarà de la seua component formativa de tutoria indicada en l'apartat 4.6 d'aquesta resolució.
3. En els programes de garantia social en què participen alumnes amb necessitats educatives especials es podrà comptar amb la intervenció d'altres professionals, segons les característiques d'aquells, i d'acord amb l'orientació i assessorament del Departament d'Orientació o Servei Psicopedagògic i Professional corresponent.

Deu. Programació
1. D'acord amb el que es disposa en l'apartat 9é de l'Ordre de 22 de març de 1994, correspon a l'equip educatiu:
- L'elaboració de la programació general de cada un dels programes de garantia social i de les programacions didàctiques de les components formatives que té,
- I l'organització dels horaris i espais necessaris per a la impartició dels programes.
2. L'elaboració de les programacions didàctiques es farà sota la supervisió del cap d'estudis i amb la col·laboració del Departament d'Orientació.
3. Les programacions didàctiques han d'anar adaptades a les condicions i característiques dels joves, a l'entorn sociolaboral i als recursos disponibles. Així mateix, han d'anar articulades prenent com a referència la proposta curricular de l'Àrea de Formació Professional Específica, mantenint la seqüència i la distribució temporal dels mòduls que la componen.
En les programacions didàctiques de les àrees, caldrà especificar els criteris d'avaluació que serviran de referència per a la qualificació dels alumnes.
Tant la programació general com les programacions didàctiques de cada programa es trametran, abans del 30 d'octubre de 1997, a la direcció territorial corresponent.


Onze. Avaluació i qualificació
1. D'acord amb el que s'estableix en l'apartat 10 de l'Ordre de 22 de març de 1994, l'avaluació dels alumnes que participen en Programes de Garantia Social serà contínua, a fi de detectar les dificultats al moment en què tinguen lloc, investigar-ne les causes i adoptar les mesures correctores oportunes. Tindrà com a referència els objectius i criteris d'avaluació fixats en les programacions didàctiques, així com el grau de maduresa aconseguit en relació amb els objectius assenyalats en l'apartat 2n de l'ordre esmentada.

2. L'avaluació serà realitzada per l'equip de professors del respectiu grup d'alumnes, assessorats, si és el cas, pel Departament d'Orientació. El professor tutor tindrà la responsabilitat de coordinar les sessions d'avaluació i alçarà acta del seu desplegament, fent constar-hi els acords i decisions adoptades. Se celebraran, almenys, tres sessions d'avaluació en què es podran qualificar els mòduls i àrees de cada programa.
3. L'avaluació final representa el resultat del seguiment i l'avaluació de tot el procés formatiu i donarà lloc a les qualificacions de les tres àrees de Formació Professional Específica, Formació i Orientació Laboral, i Formació Bàsica. No obstant això, la resta de components formatives -l'acció tutorial i les activitats complementàries- per raó de la seua importància per a la consecució dels objectius d'estos programes, hauran de ser tingudes en compte en la qualificació de les àrees adés esmentades.
En qualsevol cas, és convenient registrar i valorar:
- L'assistència i participació activa en les activitats programades en les dites components formatives,
- L'evolució positiva en el desenvolupament personal de l'alumne quant a motivació, implicació i integració social,
- La posada en pràctica de les actituds i tècniques bàsiques adquirides, relatives a habilitats socials i d'autocontrol,
- I la participació en les corresponents activitats esportives i/o socioculturals, el suficient desplegament d'actituds participatives i l'adquisició d'hàbits positius.
L'expressió de l'avaluació final es realitzarà en termes de qualificacions, que es formularan en xifres d'1 a 10, sense decimals.
En acabar cada programa s'emplenarà l'acta d'avaluació final.

Els expedients acadèmics i les actes d'avaluació seran custodiades pel tutor del grup.

Dotze. Certificacions i informe d'orientació
1. Certificacions.
De conformitat amb el que s'estableix en l'apartat 12 de l'Ordre de 22 de març de 1994 (DOGV de 18 de maig), els alumnes que hagen finalitzat el programa de garantia social rebran un certificat en què constarà el nombre total d'hores cursades i les qualificacions obtingudes, per a les àrees de Formació Bàsica i de Formació i Orientació Laboral, i per a cada un dels mòduls de l'àrea de Formació Professional Específica.
Aquests certificats seran expedits per la direcció territorial corresponent.
Les qualificacions obtingudes pels alumnes seran tingudes en compte a l'efecte que en cada cas es determine, en l'avaluació de la prova d'accés als cicles formatius de Formació Professional de grau mitjà, prevista en l'article 32.2 de la Llei d'Ordenació General del Sistema Educatiu.
Així mateix, les qualificacions obtingudes en les àrees de Formació Professional Específica i de Formació i Orientació Laboral podran ser tingudes en compte a l'efecte de validació d'aquells mòduls dels cicles formatius de grau mitjà que es determinen.
Tant la incidència de les qualificacions en l'avaluació de la prova d'accés, com les possibles validacions amb mòduls de cicles formatius de grau mitjà, concordants amb el perfil professional del Programa de Garantia Social cursat, s'establiran quan acabe l'elaboració del Catàleg de Títols Professionals que està duent a terme el Ministeri d'Educació i Ciència.
2. L'informe d'orientació.
Les certificacions aniran acompanyades d'un informe d'orientació sobre el futur acadèmic i professional de l'alumne, que no serà prescriptiu i tindrà caràcter confidencial. Serà elaborat per l'equip de professors, amb la col·laboració, si ve el cas, del Departament d'Orientació i es farà arribar a l'alumne, de manera que en quede garantida la confidencialitat. L'Informe d'Orientació Acadèmica i Professional anirà firmat pel professor tutor, amb el vistiplau del director del centre.
Amb independència de quin siga el moment en què l'alumne abandone el programa, els documents citats només podran ser expedits després d'acabar el corresponent curs acadèmic.

Tretze. Memòria final
Finalitzat el Programa de Garantia Social i d'acord amb el que es disposa en l'article 13 de l'ordre de referència, l'equip educatiu elaborarà una memòria que serà tramesa a les direccions territorials corresponents.

Catorze. Sol·licituds de participació
1. Els centres públics d'Educació Secundària interessats en aquest pla experimental per a implantar programes de garantia social hauran de presentar a les direccions territorials la sol·licitud corresponent (annex II) i un projecte d'actuació, on s'incloguen els següents aspectes:
1.1 Previsió o estudi sobre els possibles alumnes per al programa.
1.2 Denominació del programa, continguts bàsics de cada una de les àrees i el seu horari setmanal. En el cas que aquest horari s'aparte dels marges bàsics especificats en les apartats 4t.1 i 6é d'aquesta resolució s'indicaran les raons que aconsellen aquesta modificació. El programa mai no podrà ser denominat idènticament que els cicles formatius, mòduls professionals o qualsevol de les branques, professions o especialitats de Formació Professional reglada.

1.3 Professorat amb disponibilitat al centre.
1.4 Material didàctic requerit.
1.5 Justificació de l'existència d'espai físic i instal·lacions adequades.
1.6 Metodologia i estratègies d'avaluació.
1.7 Aprovació del claustre i del Consell Escolar.
1.8 Altres que consideren oportú indicar.
2. Els centres públics interessats tindran com a temps per a la presentació de sol·licituds fins el dia 30 de juny de 1997.

Quinze. Els centres participants
1. Una vegada acabat el termini de presentació de sol·licituds, les direccions territorials de Cultura i Educació, hauran de presentar a les direccions generals d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, i de Centres Docents una proposta prioritzada de centres en els quals puga dur-se a terme el Pla Experimental per al desenvolupament de Programes de Garantia Social.
2. La dita proposta prioritzada de centres haurà de ser enviada a les direccions generals d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, i de Centres Docents, acompanyada d'un informe de la Inspecció Educativa, abans de 20 de juliol de 1997.
3. Rebuda la proposta de les direccions territorials de Cultura i Educació, i en el termini de quinze dies, la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística i la Direcció General de Centres Docents, determinaran els centres participants en el Pla Experimental de Programes de Garantia Social.

4. La relació de centres que realitzaran el Pla Experimental per al Desplegament de Programes de Garantia Social, serà feta pública a les direccions territorials de Cultura i Educació.
5. Durant el temps que dure aquest programa i seguint el mateix procediment, cada any s'hi aniran incorporant nous centres.


Setze. Despesa
Els centres públics autoritzats rebran, en concepte de posada en marxa i activitats derivades del programa de garantia social, un increment en la seua partida pressupostària de despeses de funcionament fins un màxim de 1.200.000 pessetes.

Disset. Suport
Les direccions generals d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística i de Centres Docents facilitaran als centres públics participants en aquest pla experimental que ho desitgen, la documentació necessària per a l'elaboració de les seues propostes curriculars del Programa de Garantia Social.

Divuit. Instruccions de funcionament
A l'empara del que s'estableix en la disposició final 1ª de l'Ordre de 22 de març de 1994, es dictaran instruccions que regulen el funcionament dels programes de garantia social participants en aquest pla experimental.

Dinou. Seguiment
El Servei d'Inspecció de les respectives direccions territorials de Cultura i Educació haurà de fer el seguiment del pla i elaborar un informe i una proposta de millora en finalitzar el curs. L'informe serà tramés a les direccions generals d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística i de Centres Docents.


València, 7 de maig de 1997.
- La directora general de Centres Docents: Concha Gómez Ocaña.
- El director general d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística: Josep Vicent Felip i Monlleó.

linea
Mapa web