Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 9/1993, de 25 de gener, del Govern Valencià, que aprova el Reglament sobre Finançament de l'Explotació de les Instal.lacions de Sanejament i Depuració.

(DOGV núm. 1955 de 02.02.1993) Ref. Base de dades 0234/1993

Decret 9/1993, de 25 de gener, del Govern Valencià, que aprova el Reglament sobre Finançament de l'Explotació de les Instal.lacions de Sanejament i Depuració.
La Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, de Sanejament de les Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, implica la implantació d'un nou sistema de relacions jurídiques i econòmiques per a garantir una actuació coordinada i eficaç entre les distintes administracions públiques en matèria d'evacuació, tractament i depuració de les aigües residuals, de la Comunitat Valenciana.
Es per això que la llei regula el règim econòmico- financer necessari per a assegurar el funcionament d'aquestes instal·lacions mitjançant l'aplicació d'un cànon específic de sanejament, que es configura com a recurs tributari de la Generalitat Valenciana, que s'estén a tota la Comunitat Valenciana i que haurà de ser recaptat, gestionat i distribuït per l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, prevista en els articles 14 i següents de la Llei 2/1992 de la Generalitat Valenciana.
Així mateix la llei reconeix la iniciativa local per a gestionar instal·lacions de depuració d'aigües residuals de la seua titularitat, i també la possibilitat que siga la mateixa entitat de sanejament la que puga gestionar aquestes instal·lacions directament per encàrrec de la Generalitat Valenciana o dels ens locals.
En aquesta línia i a fi d'evitar la doble imposició sobre els ciutadans, la llei declara la incompatibilitat del cànon de sanejament amb l’exacció de taxes, preus públics o altres tributs de caràcter local aplicats al finançament efectiu de la gestió i de l’explotació de les instal·lacions públiques de tractament i depuració ja existents, titularitat dels ajuntaments i d'altres entitats locals.
Ara bé, atès que la llei preveu àmpliament la iniciativa local per a gestionar instal·lacions de depuració d'aigües residuals de la seua titularitat, l’establiment del nou sistema que implica el cànon ha d'anar juntament amb una garantia en favor de les entitats locals, que els permeta disposar de les quantitats necessàries per a l’explotació efectiva de les seues instal·lacions d'evacuació i tractament.
Per tot això, cal instrumentar el procediment perquè les entitats locals i qualssevol altres ens públics que continuen prestant el servei de depuració disposen de les garanties necessàries per a cobrir els seus costos a càrrec del cànon, i cal fixar les obligacions formals i materials que han de complir per a obtenir-lo.
Per acabar, és obvi que la regulació precisa d'aquestes qüestions contribueix a l’extensió dels objectius fixats per la llei i redunda lògicament en els efectes de seguretat jurídica.
Per tot això, a proposta dels consellers d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports i de Medi Ambient, d'acord amb el Consell d'Estat i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 25 de gener de 1993,
DECRETE
Article primer Objecte
Es l’objecte d'aquest decret fixar la forma i les condicions en què els titulars de la gestió del servei de depuració d'aigües residuals han de rebre el finançament necessari, a càrrec dels rendiments que gènere el cànon de sanejament de la Comunitat Valenciana, per a cobrir els costos d'explotació i manteniment de les instal·lacions públiques d'evacuació, tractament i depuració d'aigües residuals.
Als efectes del present decret, les entitats urbanístiques col·laboradores, regulades en la legislació urbanística, es consideraran compreses en els supòsits de gestió indirecta previstos en l'article 3.3.b).
Article segon. Explotació de les instal·lacions de sanejament i depuració
1. D'acord amb el que estableix l'article 4 de la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, les entitats locals, en l’exercici de les seues competències, tenen iniciativa per a gestionar l’explotació de les instal·lacions de sanejament i depuració mitjançant qualssevol de les fórmules establertes en la legislació vigent.
Així mateix, i en virtut del que estableix l'article 16.a) de la llei esmentada, entre les funcions de l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana hi ha la de gestionar l’explotació de les instal·lacions de sanejament i depuració que l'administració de la Generalitat Valenciana determine, així com aquelles altres que li puguen encomanar les entitats locals o d'altres organismes.
2. Correspon a l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana finançar, a càrrec de la recaptació del cànon de sanejament, els costos d'explotació de les instal·lacions públiques d'evacuació, tractament i depuració d'aigües residuals, com també inspeccionar i controlar la destinació dels fons assignats a d'altres administracions o entitats distintes de la Generalitat Valenciana.
3. El finançament a què es refereix l'apartat anterior es podrà sol·licitar de forma ordinària o per conveni.
Article tercer Formes de finançament ordinari
1. La sol·licitud de finançament, la formalitzarà, davant l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, el titular de la gestió del servei de depuració d'aigües residuals.
2. La sol·licitud haurà de contenir aquestes dades:
a) Import anual dels costos del servei.
b) Distribució mensual d'aqueix import.
c) Mètode de revisió aplicable.
d) Forma de pagament del finançament (per transferència bancària o mitjançant compensació en les liquidacions del cànon de sanejament).
3. A la sol·licitud s'annexarà aquesta documentació:
a) En els casos de gestió directa del servei.
1. Estudi justificatiu dels costos de conservació, manteniment i explotació del servei de depuració d'aigües residuals, d'acord amb al model que aprove l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals.
2. Certificació de l'acord adoptat per l’òrgan o pels òrgans competents, relatiu a la sol·licitud de finançament i aprovació de l’estudi justificatiu de costos.
3. Certificació acreditativa que el servei es gestiona en alguna de les modalitats de gestió directa previstes en la legislació vigent.
b) En els casos de gestió indirecta del servei:
A més de la documentació especificada en els apartats 1 i 2 de la lletra a) anterior, la següent:
1. Fotocòpia autenticada del document justificatiu de la titularitat de la gestió indirecta.
2. Informe de l'ajuntament o ens local sobre la sol·licitud que es formula.
4. Quan un gestor conserve, mantinga i explote més d'un sistema de depuració d'aigües residuals, formularà una sol·licitud per a cada un d'aquests.
5. En els casos en què la titularitat d'una instal·lació pública de depuració d'aigües residuals corresponga a diversos ens locals, aquests formularan conjuntament una única sol·licitud de finançament.
Article quart. Tramitació i resolució de les sol·licituds
1. Les sol·licituds de finançament, les estudiarà l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals, que podrà sol·licitar al peticionari els dictàmens, aclariments i dades complementàries que crega convenients.
Així mateix podrà ordenar, d'ofici o a petició de l’interessat, la pràctica de totes les actuacions que considere oportunes en relació amb la sol·licitud de finançament, incloses la realització de les anàlisis, la presa de dades i les comprovacions que crega oportunes- fins i tot en les mateixes instal·lacions de depuració. Hi haurà de permetre, però, el peticionari, el lliure accés del personal de l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana i de les persones, empreses o organismes que aquesta determine.
2. Havent-se instruït l’expedient, i immediatament abans de redactar la proposta de resolució, aquest es posarà de manifest al peticionari per tal que, en un termini no inferior a deu dies ni superior a quinze, al·legue i presente els documents i justificacions que considere pertinents. Ara bé, hom podrà prescindir d'aquest tràmit d'audiència quan no hi figuren ni siguen tinguts en compte en la resolució altres fets ni altres al·legacions, dates i proves sinó les adduïdes pel peticionari.
3. A la vista de la sol·licitud i de les actuacions practicades, el President del Consell d'Administració de l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, o la persona en qui aquest delegue, dictarà la pertinent resolució que, pel cap baix, detallarà els punts indicats en l'article 3.2.
Article cinquè. Termini de vigència del finançament i forma de pagament
1. Les quanties del finançament aprovades tindran una vigència de tres anys consecutius. Seran invariables per períodes d'un any, comptats entre els dies 1 de gener i 31 de desembre.
La forma de pagament podrà revisar-se anualment, d'ofici o a petició de l’interessat.
2. Durant el termini de vigència del finançament aprovat, l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana tramitarà anualment, d'ofici o a instància del beneficiari, l'actualització de la quantia d'aquest finançament. La nova quantia serà calculada amb la fórmula de revisió aplicable al finançament aprovat, i produirà efectes des del dia 1 de gener de l'any següent.
3. Si durant el termini de vigència del finançament es produeix una modificació important en l’estructura del cost del servei, l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana tramitarà, d'ofici o a instància del beneficiari, un expedient de modificació del finançament, per tal d'ajustar-se al que estableix l'article 3 i següents del present decret. Caldrà justificar de forma suficient, segons el judici de l’entitat pública de sanejament, la importància de la modificació estructural del cost del servei. El nou finançament que s'aprove tindrà vigència pel temps que reste fins a completar el període inicial de tres anys consecutius, i els seus efectes es retrotrauran al moment en què efectivament es produesca l’increment o la disminució del cost.
4. Abans del dia 1 d'octubre de l'any en què acabe el termini de vigència del finançament, el beneficiari podrà sol·licitar a l’Entitat ' Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana l'aprovació d'un nou finançament, per a la qual cosa caldrà seguir els tràmits establerts en l'article 3 d'aquest decret. Si no fa ús d'aquesta facultat, se podrà iniciar d'ofici un nou expedient de finançament, per a la qual cosa caldrà arreplegar la documentació i les dades que siguen necessàries, o prorrogar el finançament vigent per períodes anuals successius.
Article sisè. Caràcter finalista del finançament
1. Els ingressos que les entitats locals i la resta d'entitats públiques reben de l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, en concepte de finançament pel cost de conservació, manteniment i explotació dels serveis de depuració d'aigües residuals, tindran caràcter finalista i no podran ser dedicats a cap altre concepte distint d'aquell.
2. Per aquest motiu, els beneficiaris del finançament hauran de presentar, abans de l'1 de març de cada any, una memòria justificativa de les despeses realitzades i de la destinació que s'haja donat a la totalitat dels ingressos rebuts per aquest concepte l'any anterior, a la qual caldrà adjuntar els documents demostratius d'aquests, o una certificació expedida per l’interventor de l’entitat de què es tracte.
3. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà exigir la devolució de les quantitats no gastades o no justificades, o compensar aquests imports en pagaments posteriors a favor del mateix beneficiari.
Article setè. Finançament per conveni
L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà establir convenis amb les entitats locals titulars de les instal·lacions de sanejament i depuració en els quals s'establiran els paràmetres de qualitat de l'aigua tractada amb especificació del mínim de qualitat exigida en l’explotació del sistema de depuració.
El finançament de l’explotació s'establirà de forma binòmica, amb una part fixa i una altra variable, de manera que les variacions dels paràmetres que mesuren el grau de depuració donen lloc a variacions en el finançament que ha d'ingressar l’entitat local titular del servei.
L'opció per aquest sistema de finançament impedirà fer la sol·licitud ordinària de subvenció prevista en l'article tercer.
Article vuitè. Inspecció i control
1. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà inspeccionar, en qualsevol moment, i amb avís per a l'assistència, si cal, dels tècnics del centre, les obres i instal·lacions i els elements de tipus administratiu, comptable o de qualsevol altra mena, que crega necessari o convenient per a la millor eficàcia de la gestió, relatius al servei de depuració d'aigües per al qual s'haja concedit finançament pel cost de manteniment, de conservació i d'explotació.
Amb aquesta finalitat, els beneficiaris hauran de permetre el lliure accés a aquestes instal·lacions i elements del personal de l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana i de les persones, de les empreses o dels organismes que aquesta determine.
2. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana assessorarà els beneficiaris i podrà cursar directrius que tendesquen al millor funcionament, tant tècnic com administratiu, de les seues obres, instal·lacions i d'organització lligades al servei de depuració.
3. Les entitats locals hauran de fer saber a l’entitat pública de sanejament, abans de la formalització, qualsevol modificació que pretenguen introduir en la gestió, tant directa com indirecta, del servei d'explotació de les instal·lacions de depuració. Amb aquesta finalitat, l’entitat pública de sanejament podrà pronunciar-se sobre la seua conveniència, mitjançant l’emissió de l’informe corresponent.
4. El mal funcionament d'un sistema de depuració d'aigües residuals, quan s'atribuesca a la incompetència o a la negligència del que n'és gestor o a l’incompliment greu de les directrius a què es refereix l'apartat 2 anterior, podrà determinar la pèrdua total o parcial del dret al finançament regulat en aquest decret, mitjançant una resolució del president del consell d'administració d'aquesta entitat, amb l’informe previ del gerent i l'audiència de l’interessat.
DISPOSICIO TRANSITORIA
Excepcionalment, per a l’exercici de 1993, la sol·licitud de finançament regulada en l'article 3 d'aquest decret s'haurà de presentar abans de l'1 de maig d'aqueix any. A la documentació establerta en aquest article caldrà annexar la certificació de l'acord de modificació d'ordenances fiscals, conformement amb el que estableix la disposició transitòria tercera de la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març. La seua aprovació podrà tenir efecte des del dia 1 de gener de 1993.
Durant la tramitació dels expedients a què es refereix aquesta disposició transitòria, l’Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà acordar la realització de pagaments a compte pels costos de conservació, de manteniment i d'explotació que els sol·licitants suporten, atenent als antecedents de què dispose la mateixa entitat.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Autoritze el Conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports a dictar totes les disposicions que crega necessàries per desplegar i executar aquest decret.
Segona
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà d'haver-se publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 25 de gener de 1993.
El President de la Generalitat Valenciana,
JOAN LERMA I BLASCO
El Conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, EUGENIO BURRIEL DE ORUETA
El Conseller de Medi Ambient,
ANTONIO ESCARRE ESTEVE

linea
Mapa web