Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 186/2013, de 13 de desembre, del Consell, pel qual es regulen els requisits i el procediment d'homologació d'accions formatives dirigides a les policies locals de la Comunitat Valenciana. [2013/11994]

(DOGV núm. 7173 de 16.12.2013) Ref. Base de dades 011317/2013

DECRET 186/2013, de 13 de desembre, del Consell, pel qual es regulen els requisits i el procediment d'homologació d'accions formatives dirigides a les policies locals de la Comunitat Valenciana. [2013/11994]
INDEX
PREÀMBUL
DECRET
CAPÍTOL I. Objecte, àmbit subjectiu i requisits de les accions formatives susceptibles d’homologació.
Article 1. Objecte.
Article 2. Àmbit subjectiu.
Article 3. Contingut de les accions formatives susceptibles d’homologació.
Article 4. Publicitat de les accions formatives.
Article 5. Naturalesa i duració de les accions formatives.
Article 6. Professorat.
Article 7. Recursos materials.
Article 8. Avaluació de les accions formatives.
Article 9. Assistència i aprofitament dels cursos presencials.
Article 10. Cursos no presencials o semipresencials.
CAPÍTOL II. Convenis i acords.
Article 11. Convenis i acords.
CAPÍTOL III. Procediment d’homologació.
Article 12. Requisits de la sol·licitud d’homologació, lloc i termini de presentació.
Article 13. Comissió Avaluadora de les accions formatives.
Article 14. Composició de la comissió avaluadora.
Article 15. Funcions de la comissió avaluadora.
Article 16. Reunions de la comissió avaluadora.
Article 17. Tramitació i resolució de procediments.
Article 18. Obligacions de les entitats promotores.
Article 19. Inspecció i seguiment.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL ÚNICA. Regla de no gasto públic.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA. Homologació de sol·licituds en tràmit anteriors a l’entrada en vigor d’este decret.
DISPOSISIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA. Derogació normativa.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Normes de desplegament.
Segona. Entrada en vigor.
ANNEX.


PREÀMBUL

La Llei Orgànica 5/1982, d’1 de juliol, d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l’article 49.3.14.a disposa que la Generalitat té la competència exclusiva sobre les matèries de protecció civil i seguretat pública, sense perjuí del que disposa l’article 149 de la Constitució i, si és el cas, de les bases i ordenació de l’activitat econòmica general de l’Estat.
En conseqüència, basant-se en les competències estatutàries de la Generalitat, va ser aprovada la Llei 6/1999, de 19 d’abril, de la Generalitat, de Policies Locals i de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana, i en esta llei es crea l’Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (IVASPE), a què corresponen les funcions de formació i perfeccionament professional de les policies locals i personal d’emergències. Així mateix, l’esmentada llei, en l’article 29.2, establix que els diplomes i els certificats de cursos i les activitats formatives en matèria de policia local realitzats per les diferents entitats només tindran validesa, als efectes de promoció o mobilitat, quan estes activitats hagen sigut realitzades en col·laboració amb l’Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències o homologades per este, en funció dels programes, temaris i duració dels cursos.
D’altra banda, el Decret 255/1993, de 30 de desembre, del Consell, regula fins al moment l’homologació de cursos de formació, i establix les condicions i els requisits per a sol·licitar l’homologació de cursos de formació de les policies locals de la Comunitat Valenciana.
Pel període transcorregut des de la publicació del decret esmentat, l’aprovació dels acords sobre formació contínua entre les administracions públiques i les organitzacions sindicals, l’experiència acumulada i els canvis organitzatius, s’ha posat de manifest la necessitat d’una normativa que dote de més seguretat jurídica el procediment d’homologació i que augmente la capacitat formativa a disposició del personal de seguretat, així com avançar en la millora continuada de la formació.

Per això, per mitjà d’este decret es regula el nou marc jurídic i normatiu que possibilite a l’Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències la supervisió i homogeneïtzació de la formació especialitzada dels cursos per als professionals en matèries relacionades amb el personal de seguretat.
Es pretén regular en esta norma el procediment, els requisits i els criteris d’homologació dels cursos de les entitats, les accions formatives de les quals complementen el pla anual de formació de la conselleria amb competències en matèria de formació del personal de seguretat. A més, l’article 49.1.3.a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana establix la competència exclusiva de la Generalitat sobre les normes processals i de procediment administratiu derivades de les particularitats del dret substantiu valencià o de les especialitats de l’organització de la Generalitat.
Des d’esta posició, esta norma té com a finalitat establir nous criteris de coordinació, supervisió i col·laboració entre totes les parts interessades, per a aconseguir augmentar la professionalitat del personal que té encarregades les funcions i les competències en seguretat a la Comunitat Valenciana.
Per tot el que s’ha expressat anteriorment, i d’acord amb el que disposa l’article 49.3.14.a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, així com en virtut del que establix l’article 29.1 d’este, que atribuïx la potestat reglamentària al Consell, amb l’informe previ favorable de la Comissió de Coordinació de Policies Locals de la Comunitat Valenciana, en la reunió del dia 14 de febrer de 2013, a proposta del conseller de Governació i Justícia, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 13 de desembre de 2013,

DECRETE

CAPÍTOL I
Objecte, àmbit subjectiu i requisits de les accions formatives susceptibles d’homologació

Article 1. Objecte
Este decret té per objecte establir les condicions i els requisits, així com el procediment, per a l’homologació de cursos de formació dirigits al personal pertanyent als cossos de policia local de la Comunitat Valenciana i als auxiliars de policia als municipis que no tinguen cos de policia local.
A estos efectes, s’entendrà que una acció està dirigida al personal referit en el paràgraf anterior quan represente, almenys, el 70 % del total de l’alumnat que finalment realitze el curs.
Excepcionalment, la direcció general competent en matèria de formació del personal de seguretat podrà homologar accions formatives a altres col·lectius que diferisquen dels previstos en el paràgraf anterior, i que realitzen funcions de seguretat pública a la Comunitat Valenciana.


Article 2. Àmbit subjectiu
Podran sol·licitar l’homologació d’accions formatives les administracions públiques, entitats i organismes següents:
1. Les entitats locals reconegudes en la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.
2. La Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
3. Les universitats pertanyents al Sistema Universitari Valencià.

4. Les organitzacions sindicals representatives en el conjunt de totes les administracions públiques valencianes, en els termes establits en els articles 6 i 7 de la Llei Orgànica 11/1985, de 2 d’agost, de Llibertat Sindical.
Article 3. Contingut de les accions formatives susceptibles d’homologació
Les accions formatives que s’hagen d’homologar hauran de tindre per objecte la formació, actualització o especialització en matèria de seguretat pública, i ser complementàries de les integrades en la formació contínua i continuada efectuada per la conselleria competent en la matèria de formació del personal de seguretat.
En el pla anual de formació aprovat per resolució de la conselleria competent en matèria de formació de seguretat es podran establir els criteris dels cursos homologables per al període esmentat.
Les accions formatives susceptibles d’homologació hauran de tindre relació amb les competències i la pràctica professional del personal de seguretat pública, a fi d’obtindre un perfeccionament en matèria de formació professional.

Article 4. Publicitat de les accions formatives
Les entitats promotores a què fa referència l’article 2 del present decret hauran de garantir la publicitat de l’acció formativa que es vol realitzar, i utilitzar mitjans proporcionats a l’amplitud dels col·lectius destinataris d’esta, de manera que quede assegurat el màxim coneixement pel col·lectiu a què van dirigits.
La selecció dels alumnes es realitzarà utilitzant criteris objectius basats en principis d’igualtat, mèrit i capacitat.

Article 5. Naturalesa i duració de les accions formatives.
Les accions formatives podran ser presencials, semipresencials o no presencials.
No s’admetrà la sol·licitud d’homologació de seminaris, taules redones, debats, conferències, jornades, congressos o semblants.
Els cursos o accions formatives que siguen homologats han de tindre una duració mínima de vint hores, llevat que es modifique la normativa que regule els barems de mèrits que siguen aplicables a la promoció professional del personal de seguretat.

Article 6. Professorat
El professorat haurà de posseir preferentment experiència en formació, solvència acadèmica acreditada, un elevat nivell docent i experiència per a impartir la matèria de què es tracte.

Article 7. Recursos materials
Les entitats promotores de les accions formatives posaran a disposició dels participants els mitjans materials, didàctics i instrumentals necessaris per a l’adequat desenrotllament d’estes.

Article 8. Avaluació de les accions formatives
Les accions formatives l’homologació de les quals se sol·licite hauran d’incloure previsions sobre l’avaluació de l’activitat i del professorat. La direcció general competent en matèria de formació del personal de seguretat podrà establir els models de qüestionaris d’avaluació que hauran d’omplir els participants.

Article 9. Assistència i aprofitament dels cursos presencials
1. Per als cursos de tipus presencial, l’assistència de l’alumnat als cursos haurà de ser controlada i, en tot cas, serà requisit, per a obtindre el corresponent certificat, l’assistència al 90 % del total d’hores de duració del curs, siguen o no justificades les faltes d’assistència.
2. La direcció general competent en matèria de formació del personal de seguretat expedirà el diploma d’aprofitament quan s’haja assistit al nombre mínim d’hores establit per a cada curs, d’acord amb el percentatge establit en l’apartat anterior, i sempre que s’hagen superat les proves d’avaluació sobre el contingut d’estos. En l’esmentat diploma es farà constar el nombre d’hores de l’activitat formativa, llevat que es modifique la normativa que regule els barems de mèrits que siguen aplicables a la promoció professional del personal de seguretat.

Únicament tindran validesa, als efectes de la baremació en processos de selecció, els diplomes d’aprofitament.
En el cas que no s’hagen superat les proves d’avaluació d’obligatòria realització, o que no s’haja aconseguit el percentatge d’assistència establit en el punt 1 d’este article, no es podrà expedir el diploma d’aprofitament.
3. El diploma d’aprofitament s’expedirà d’acord amb els requisits establits en l’article 17 referent a la tramitació i resolució de procediments d’este decret.

Article 10. Cursos no presencials o semipresencials
1. La conselleria competent en matèria de formació del personal de seguretat podrà establir, en la resolució pel qual s’aprova el pla anual de formació, els requisits mínims que han de complir els cursos no presencials o semipresencials per a la seua admissió a tràmit.

2. Seran requisits indispensables per a homologar els cursos no presencials o semipresencials:
a) Disposar d’una plataforma en línia, amb codi d’identificació i accés per als alumnes.
b) Disposar d’un sistema d’avaluació per a poder superar els mòduls i el curs. En el cas que el sistema d’avaluació es realitze per mitjà de la plataforma en línia, s’hauran de superar tots els blocs de matèries. Per a passar d’un bloc a un altre s’haurà de superar l’anterior i es permetrà un màxim de dos intents.
c) Els tests hauran de tindre com a mínim vint preguntes.
d) En el cas de no disposar d’este sistema d’avaluació, s’haurà de realitzar un examen final de forma presencial.
e) En els cursos indicats en este article haurà d’haver-hi un fòrum de debat, i serà obligatòria la participació de l’alumnat en este.

3. En este tipus de cursos homologats únicament s’emetrà diploma d’aprofitament en aquells casos en què quede acreditada la superació de les proves avaluadores que en cada cas s’establisquen i, en este, es faran constar les hores que es convaliden tal com establix l’article 15.6, llevat que es modifique la normativa que regule els barems que siguen aplicables a la promoció professional del personal de seguretat.


CAPÍTOL II
Convenis i acords

Article 11. Convenis i acords
1. l’Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (IVASPE) promourà convenis i acords amb els òrgans competents de les entitats promotores a què fa referència l’article 2 amb l’objecte d’homologar els cursos que estes impartisquen.
2. Els acords i convenis esmentats es regiran pels principis de cooperació i col·laboració, assentant així les bases de les relacions entre l’IVASPE i l’entitat corresponent.

CAPÍTOL III
Procediment d’homologació

Article 12. Requisits de la sol·licitud d’homologació, lloc i termini de presentació
1. Les entitats promotores a què fa referència l’article 2 hauran de presentar les sol·licituds d’homologació dirigides a la direcció general competent en matèria de formació de personal de seguretat de la conselleria competent en la matèria.
2. Les sol·licituds s’hauran de presentar preferentment per via telemàtica, a través de l’adreça d’Internet i, a falta d’això, en qualsevol de les oficines i formes previstes en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú, d’acord amb el model de sol·licitud que figura en l’annex d’este decret.

3. Les sol·licituds d’homologació s’hauran de presentar, almenys, amb dos mesos d’antelació a l’inici de l’activitat formativa.

Article 13. Comissió avaluadora de les accions formatives
Es crea una comissió avaluadora per a l’homologació dels cursos de formació, que té per objecte l’examen del compliment dels requisits d’homologació, així com la valoració de les accions formatives que s’han de fer.
Article 14. Composició de la comissió avaluadora
La comissió avaluadora estarà integrada per quatre membres, que seran els següents:
1. La persona titular de la Subdirecció General de Seguretat i Formació, o la persona que designe o que es designe en la seua substitució.
2. La persona titular del Servici de Formació en Seguretat i Emergències, o la persona que designe o que es designe en la seua substitució.
3. La persona titular del Servici de Seguretat Pública, o la persona que designe o que es designe en la seua substitució.
4. Un funcionari o funcionària del grup A1 o A2 de la direcció general amb competències en matèria de seguretat.

Article 15. Funcions de la comissió avaluadora
Corresponen a la comissió avaluadora les competències següents:
1. Examinar les sol·licituds i comprovar el compliment dels requisits prefixats en este decret.
2. Valorar els programes, continguts, professorat, materials i instal·lacions de l’entitat promotora.
3. Proposar, a la direcció general competent en matèria de formació del personal de seguretat, els requeriments que calguen per a l’esmena d’algun requisit o davant de la falta de documentació.
4. Establir els criteris que ha de seguir la comissió per a la valoració dels cursos.
5. Realitzar els informes proposta de resolució per a l’homologació de les accions formatives.
6. Establir l’equivalència entre les hores reals d’un curs no presencial o semipresencial i les hores que es convalidaren als efectes de la seua homologació, i que figuraran en el diploma d’aprofitament d’este.


Article 16. Reunions de la comissió avaluadora
La comissió es reunirà almenys sis vegades a l’any per a l’examen i la valoració dels cursos que s’hagen d’homologar i emetrà un informe, a la direcció general competent en matèria de formació del personal de seguretat, que arreplegarà les propostes de resolució motivada per a l’atorgament o la denegació d’estes, i que podrà incloure totes les recomanacions que considere oportunes per a una millora de l’activitat formativa.
A estes reunions podran ser convocats els membres de les entitats promotores.

Article 17. Tramitació i resolució de procediments
1. La direcció general competent en matèria de formació del personal de seguretat podrà requerir l’entitat sol·licitant perquè esmene la falta d’algun requisit o acompanye els documents preceptius, si hi falten o estan incomplets, en el termini de deu dies hàbils, de conformitat amb l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. En el cas de no presentar el que se sol·licite, es considerarà que desistix de la seua petició i es procedirà a l’arxivament de la sol·licitud sense més tràmit.
2. La direcció general competent en matèria de formació de seguretat dictarà i notificarà la resolució motivada, atorgant o denegant l’homologació de les accions formatives, amb un mínim de cinc dies d’antelació a l’inici del curs.
Transcorregut el termini de dos mesos des de la presentació de la sol·licitud sense que s’haja dictat i notificat resolució expressa a la persona interessada, s’entendrà estimada per silenci administratiu positiu.

3. La resolució facultarà l’òrgan o la institució que exercisca l’activitat formativa perquè puga fer constar esta homologació en la documentació que esta elabore per a l’activitat en qüestió. Una vegada sol·licitada l’homologació, es podrà fer constar, en la difusió de l’activitat, que ha sol·licitat l’homologació esmentada a l’IVASPE.
4. En tot cas, la resolució d’homologació quedarà condicionada al compliment dels requisits i de les obligacions per part de les entitats promotores.
5. L’homologació serà vàlida per a totes les edicions del curs sol·licitat que es pretenga realitzar i s’esgotarà amb la seua realització. S’haurà de sol·licitar una nova homologació per a cada curs.
6. La direcció general competent en matèria de seguretat expedirà els diplomes d’aprofitament i els remetrà a l’entitat que haja sol·licitat i impartit l’activitat formativa homologada.

Article 18. Obligacions de les entitats promotores
1. Les entitats promotores estan obligades a executar les activitats formatives en els termes que preveu la resolució d’homologació.

2. Concloses les activitats formatives homologades, les entitats remetran, en el termini màxim de tres mesos, a la direcció general competent en matèria de seguretat, les relacions certificades d’assistents, amb indicació de si reunixen o no el nombre d’hores d’assistència previst i els resultats de les proves avaluatòries finals, així com aquelles incidències o altres termes d’interés que hagen afectat el normal exercici de l’activitat formativa, als efectes de l’oportuna comprovació.

Així mateix, hauran de presentar un exemplar del material didàctic utilitzat en el curs, preferentment en suport informàtic.
3. L’incompliment de l’obligació de la remissió de la documentació final comportarà la consideració del curs com a no homologat i, en conseqüència, no s’emetrà cap diploma ni cap certificat.
4. L’entitat promotora serà l’encarregada d’entregar els diplomes als assistents al curs.
5. Els certificats d’assistència als alumnes els farà la direcció general competent en matèria de seguretat.

Article 19. Inspecció i seguiment
1. La direcció general competent en matèria de formació de seguretat podrà fer les visites d’inspecció i control que estime necessàries al principi, durant i en acabar els cursos.
2. En aquells cursos que es gestionen a través d’una plataforma en línia, es facilitarà, a la direcció general competent en matèria de formació de seguretat, un usuari i una contrasenya per a l’accés a estos.

3. En el cas d’incompliment dels termes d’esta norma o de la mateixa resolució d’homologació, la direcció general competent en matèria de formació de seguretat podrà deixar sense efecte l’homologació, amb instrucció prèvia del corresponent procediment.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Regla de no-gasto públic
La implementació i el posterior desplegament d’este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent per raó de la matèria, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d’esta.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Homologació de sol·licituds en tràmit anteriors a la entrada en vigor d’este decret
Els procediments d’homologació en tràmit continuaran regint-se pel sistema i pels requisits recollits en el Decret 255/1993, de 30 de desembre, del Consell, pel qual s’establixen les condicions i els requisits d’homologació de cursos de formació de les policies locals de la Comunitat Valenciana, excepte en relació amb l’homologació de les activitats formatives semipresencials o no presencials, per a les quals es procedirà a l’homologació de la formació del personal de seguretat d’aquells cursos semipresencials o no presencials la sol·licitud d’homologació dels quals haja sigut registrada d’entrada en la conselleria en data anterior a l’entrada en vigor d’este decret, segons el procediment habilitat per a altres cursos i amb la comprovació oportuna prèvia per part de la comissió avaluadora citada en l’article 14 d’este decret.

DISPOSISIÓN DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Es deroga el Decret 255/1993, de 30 de desembre, del Consell, pel qual s’establixen les condicions i els requisits d’homologació de cursos de formació de les policies locals de la Comunitat Valenciana.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s’oposen al que disposa este decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Normes de desplegament
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de formació del personal de seguretat per a dictar totes les disposicions que exigisquen l’aplicació i execució d’este decret.

Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 13 de desembre de 2013

El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART
El conseller de Governació i Justícia,
SERAFÍN CASTELLANO GÓMEZ


ANNEX

1. Nom de l’entitat organitzadora.
2. Persona de contacte responsable del curs.
3. Adreça, correu electrònic i telèfon de contacte de l’entitat sol·licitant i del responsable.
4. Títol del curs.
5. Programa de l’activitat formativa.
6. Objectius que es pretenen aconseguir.
7. Justificació de l’interés d’esta acció per a la formació del personal d’emergències.
8. Continguts del curs.
9. Metodologia utilitzada per al curs.
10. Nombre de places.
11. Duració: nombre d’hores.
12. Nombre d’edicions.
13. Data i horaris de realització.
14. Lloc on té lloc el curs del curs (província i municipi), amb la direcció dels locals en què es pretenga realitzar.
15. Material didàctic que s’ha d’utilitzar.
16. Professorat i currículum breu d’estos.
17. Criteris de selecció dels assistents.
18. Sistema de control d’assistència.
19. Tipus de proves d’avaluació d’aprofitament del curs.

linea
Mapa web