LLEI 18/2017, de 14 de desembre, de la Generalitat, de cooperació i desenvolupament sostenible. [2017/11478]
(DOGV núm. 8191 de 15.12.2017) Ref. Base de dades 011118/2017
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Cooperació al desenvolupament Descriptors: Temàtics: monografies
LLEI 18/2017, de 14 de desembre, de la Generalitat, de cooperació i desenvolupament sostenible. [2017/11478]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que estableixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:
PREÀMBUL
I
Les Corts van aprovar la Llei 6/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de la cooperació per al desenvolupament de la Comunitat Valenciana, com a manifestació de la voluntat del poble valencià de compromís solidari amb els països i pobles del Sud.
Des de llavors, la cooperació descentralitzada valenciana al desenvolupament ha atresorat, com un dels seus senyals didentitat propis, un ampli teixit associatiu generat en constituir les organitzacions no governamentals per al desenvolupament (ONGD) valencianes, junt amb la participació de la societat civil, una de les principals fortaleses i potencialitats daquesta cooperació, mitjançant la generació duna ciutadania compromesa amb el desenvolupament en el Nord, i el suport a lenfortiment del teixit associatiu i a la participació de la societat civil en els processos de presa de decisions en els països objecte dactuacions de cooperació.
En aquest sentit, és necessari destacar ladhesió de la Comunitat Valenciana al Pacte Valencià contra la Pobresa, que va constituir un element de consens polític i social suprapartidista, fruit de la voluntat de la ciutadania i la mobilització ciutadana al llarg dels últims decennis. Aquesta demanda ciutadana va ser recollida per la campanya Pobresa Zero i articulada per la Coordinadora Valenciana dONGD, atesa la seua especial vinculació a les organitzacions socials del Sud, per a leradicació de la pobresa i lexclusió, en tots els àmbits, des del local a linternacional.
El context de la cooperació internacional al desenvolupament està marcat a partir de lany 2015 per un nou escenari de reptes que ha suposat ladopció, per lAssemblea General de Nacions Unides, de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, que significa un canvi de paradigma per al desenvolupament. Aquesta agenda es basa en els èxits obtinguts en el marc de lAgenda dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (ODM), que van orientar les mesures en pro del desenvolupament en el període de 2000 a 2015.
LAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, integrada per 17 objectius i 169 metes, constitueix el marc per a totes les polítiques de cooperació i desenvolupament, per als instruments de finançament i per a les aliances a nivell mundial, estatal, autonòmic i local, així com
han de ser-ho aquelles agendes que saproven en futures cimeres mundials de Nacions Unides per a reafirmar compromisos anteriors i adoptar nous objectius a partir dels èxits dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. Possibilita una oportunitat excepcional a les comunitats i les autoritats locals, regionals i internacionals de treballar juntes sobre bases noves i innovadores, centrades en els drets humans dels pobles i que promouen la governança a diversos nivells i el desenvolupament territorial.
La Generalitat considera la política de cooperació internacional al desenvolupament com una dimensió integrant de la salut democràtica de la Comunitat, que es pot valorar pel seu compromís internacional cap a un món més lliure, just i en pau, en societats plurals, complexes, interdependents i interconnectades, i des daquestes.
Una política de cooperació internacional al desenvolupament, com una de les polítiques públiques socials, lobjectiu de la qual és promoure el desenvolupament humà sostenible, impulsant processos de democratització, bon govern, foment de la pau i el respecte dels drets humans de les dones i dels homes, considerant les persones com a titulars de drets i les administracions com a titulars dobligacions.
Aquesta responsabilitat ha de traduir-se, per tant, en una cooperació internacional al desenvolupament que comprenga la resta de polítiques públiques i que incorpore nous actors i noves veus.
Per això, la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, a la Comunitat Valenciana, encara que sadopta com una acció de govern del Consell, ha de ser marc i orientació de totes les administracions públiques valencianes, dels agents socials i econòmics i de la ciutadania valenciana en el seu conjunt.
Aquesta llei preveu, com una responsabilitat de govern, des del compromís amb la governança global i amb leficàcia de les polítiques de desenvolupament, assumir el repte de crear un nou model de cooperació descentralitzat, basat en el diàleg polític i social; millorar la participació i la col·laboració amb les ONGD valencianes; reforçar les capacitats dels actors valencians, i dotar-lo de major capacitat dinnovació, eliminant duplicitats i ineficiències existents, generant una carrera professional en el sector.
Per la seua banda, és necessari considerar la participació del sector privat i establir un protocol que assegure que les seues activitats són respectuoses amb els principis de la cooperació internacional al desenvolupament i sorienten en la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible.
En particular, lAgenda 2030 de Nacions Unides reconeix la diversitat del sector privat i menciona les cooperatives com a part daquest, i reconeix el seu paper en la consecució dels objectius, conscient que nés impossible lèxit sense la creativitat i la innovació de leconomia social, per a resoldre els reptes del desenvolupament sostenible.
Així mateix, sha de considerar el que estableix la Llei 45/2015, de 14 doctubre, de voluntariat, que dóna cobertura a una acció voluntària sense adjectius, sense excloure cap àmbit dactuació en què en aquests anys sha consolidat la seua presencia, i afavoreix que puga promoures en altres àmbits més emergents, com les mateixes administracions públiques.
II
Aquesta llei, que dicta la Generalitat en lexercici de la seua competència i potestat dautoorganització, en els termes que preveuen els articles 9, 49.1.1.ª, 50.1 i 62 de lEstatut dautonomia de la Comunitat Valenciana, permet articular en un únic text del màxim rang els diversos elements que actualment constitueixen la política de la Generalitat en matèria de cooperació internacional al desenvolupament i, al mateix temps, adequar-los a la realitat i els reptes actuals, encaminats a la concreció, laprofundiment i la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de lAgenda 2030, procurant la coherència, la coordinació i la complementarietat de les actuacions i la seua articulació amb les prioritats de desenvolupament dels territoris on actue, mitjançant una cooperació integral.
Aquesta llei saplica dacord amb lorientació de la cooperació internacional al desenvolupament en la perspectiva de lesforç internacional especialitzat, i amb expressa atenció a les demandes i suggeriments de les agències del sistema de les Nacions Unides i del Comitè dAjuda al Desenvolupament (CAD).
Aquesta llei fa seus els compromisos del Pacte Valencià contra la Pobresa, firmat en 2009 per tots els partits amb representació en les Corts, en la lluita contra la pobresa i a favor del desenvolupament sostenible dels pobles.
Alhora, assumeix els principis, els objectius i les directrius bàsiques de la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de cooperació internacional per al desenvolupament, i la Llei estatal 2/2014, de 25 de març, de lacció i del servei exterior de lEstat.
Igualment, la política de la Generalitat en matèria de cooperació internacional al desenvolupament fa seus els principis de la Declaració Universal de Drets Humans, de la Convenció sobre els Drets de lInfant de Nacions Unides, de la Declaració de París (2005) i de lAgenda per a lAcció dAccra (2008); els compromisos assumits en el Consens de Monterrey de 2002 i en la Declaració de Doha (2008), i els objectius i principis del Consens Europeu sobre Desenvolupament (2006) i dels vuit convenis fonamentals de lOIT, que formen part dels Objectius de lAjuda del Treball Decent, i reafirma els compromisos internacionals més importants quant a gènere en el desenvolupament: la Declaració i Plataforma per a lAcció de Beijing i el Pla dacció del Caire, com també fa seus els compromisos internacionals quant a la protecció de les persones víctimes de conflictes armats: el IV Conveni de Ginebra relatiu a la protecció deguda a les persones civils en temps de guerra (1949), la Convenció sobre lEstatut dels Refugiats, feta a Ginebra el 28 de juliol de 1951, i el Protocol sobre lEstatut dels Refugiats, fet a Nova York el 31 de gener de 1967 (instrument dadhesió dEspanya, de 22 de juliol de 1978).
Així mateix, aquesta llei incorpora les resolucions aprovades en lAgenda dAcció dAddis Abeba (del 13 al 16 de juliol de 2015), la Cimera del Desenvolupament a Nova York (del 25 al 27 de setembre de 2015) i la Cimera del Clima a París (del 30 de novembre a 11 de desembre de 2015), que han sigut les tres fites cridades a configurar lAgenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, o qualsevol altre compromís internacional anàleg vigent que en el futur el substituïsca.
III
Aquesta llei sestructura en quatre títols, trenta articles, tres disposicions addicionals, una disposició transitòria única, una disposició derogatòria única i tres disposicions finals.
En el títol I es recullen els aspectes generals daquesta llei, com són lobjecte; el seu àmbit daplicació, en el qual sincorporen els cinc eixos centrals de lAgenda 2030 de Desenvolupament Sostenible: persones, planeta, prosperitat, pau i aliances/partenariat, i els principis per a contribuir-ne al compliment.
En el títol II es recullen la planificació, les modalitats i els òrgans competents de la política de cooperació internacional al desenvolupament, i sestructura en dos capítols. El capítol I fa referència a la planificació, les modalitats, lavaluació i la transparència; shi recull la planificació de la cooperació (pla director quadriennal i pla dacció anual), les seues modalitats (bilateral, multilateral), els seus instruments (econòmica, financera, tècnica, acció humanitària i educació per a la ciutadania global, investigació i estudis del desenvolupament, formació per al desenvolupament sostenible i suport a xarxes i iniciatives de comerç just); sestableixen, alhora, els criteris per a la determinació de les prioritats geogràfiques, i finalment lavaluació de les actuacions; i el capítol II fa referència a lorganització. Es creen lAlt Consell Consultiu per al Desenvolupament de lAgenda 2030, la Comissió Interdepartamental per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament i el Consell Territorial Sectorial per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament, i sestableixen el Consell Valencià de Cooperació Internacional al Desenvolupament, així com el Comitè Permanent dAcció Humanitària de la Comunitat Valenciana, com a òrgans consultius de participació i coordinació. Es determina, finalment, la necessitat de la col·laboració amb altres administracions i organitzacions dàmbit local, estatal i internacional.
El títol III està dedicat als recursos disponibles i als subjectes de la política de cooperació internacional al desenvolupament. Aquest sestructura al seu torn en dos capítols; el capítol I, relatiu als recursos, el finançament i el control, i es recull la possibilitat de generar crèdit respecte de les quanties recuperades per reintegraments en virtut de sentències judicials fermes, i així mateix, la possibilitat dincorporar de forma addicional en els pressupostos de lany següent els crèdits no executats de lexercici anterior. En aquest capítol sestableix, a més, el règim fiscal de les aportacions efectuades a organitzacions no governamentals i a projectes de cooperació internacional al desenvolupament. El capítol II, relatiu als subjectes intervinents en la cooperació internacional al desenvolupament, recull la fonamentació i definició dels agents de la cooperació internacional al desenvolupament, les ONGD, el personal cooperant professional, el voluntariat i el Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana. Igualment, regula la participació de les cooperatives, les empreses, les associacions empresarials i les organitzacions sindicals de la Comunitat Valenciana en la cooperació internacional al desenvolupament.
El títol IV, relatiu a les infraccions i les sancions, relaciona el seu règim jurídic, els seus òrgans competents i el seu procediment amb la legislació general en matèria de procediment administratiu de les administracions públiques.
La llei acaba amb tres disposicions addicionals: compromisos pressupostaris, ajudes excepcionals i preferents, i informe de previsió del compliment del 0,7 %; una disposició transitòria, una disposició derogatòria i tres de finals: autoritzacions al Consell, desplegament reglamentari i entrada en vigor.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de ladministració de la Generalitat per a lany 2017.
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
1. Lobjecte daquesta llei és establir i regular el règim jurídic al qual sha dajustar lactivitat de ladministració de la Generalitat i del sector públic que en depèn en matèria de cooperació internacional al desenvolupament i de solidaritat internacional i del compliment de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.
2. La cooperació internacional al desenvolupament, com a política pública de la Generalitat, comprèn el conjunt dactuacions i recursos que es posen al servei dels pobles més desafavorits, en països empobrits, des dun enfocament de gènere, de drets humans i de drets de la infància, per a contribuir daquesta manera a leradicació de la pobresa; al desenvolupament humà, econòmic i social; a la defensa dels drets humans, i a unes relacions internacionals basades en la justícia. Així mateix, comprèn les actuacions deducació per a la ciutadania global i sensibilització social per al foment de la solidaritat i la justícia social.
3. Les actuacions i els recursos que, en lexercici de les seues competències, destine la Generalitat en matèria de cooperació internacional al desenvolupament se situaran en el marc de la contribució al compliment dels objectius de desenvolupament sostenible de lAgenda 2030, aprovats per Nacions Unides, sense perjudici del que estableix la legislació estatal en matèria de cooperació internacional al desenvolupament.
4. Els recursos destinats a cooperació internacional al desenvolupament per aquesta llei són aquells que compleixen els requisits establits pel Comitè dAjuda al Desenvolupament (CAD) de lOrganització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics.
Article 2. Àmbit daplicació
1. Aquesta llei és aplicable en tot el territori de la Comunitat Valenciana.
2. Es regeixen per aquesta llei totes les actuacions, iniciatives, capacitats i recursos de la Generalitat, i del seu sector públic dependent, en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, inclosa lacció humanitària, així com les relacions de coordinació i col·laboració per a la consecució dels Objectius de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible que hagen de mantenir-se entre la Generalitat i les entitats locals de la Comunitat Valenciana i la resta dagents socials públics i privats, a la Comunitat, que duguen a terme actuacions en aquest àmbit.
3. Els principis, objectius i prioritats establits en aquesta llei, així com les directrius bàsiques fixades per la planificació de la Generalitat en aquesta matèria, informaran les actuacions de cooperació internacional al desenvolupament i aquelles relacionades amb lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible que impulsen o duguen a terme els agents de cooperació internacional al desenvolupament i, especialment, les administracions públiques de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de la seua autonomia en lexercici de les competències que els són pròpies.
4. Les polítiques i actuacions que duguen a terme les administracions públiques o els agents de cooperació internacional al desenvolupament de la Comunitat Valenciana, en làmbit daquesta llei, incorporaran com a propis els cinc eixos centrals de lAgenda 2030 de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides:
a) Persones
Les dutes a terme amb la finalitat de posar fi a la pobresa i la fam en totes les seues formes i dimensions, i de vetlar perquè tots els éssers humans puguen realitzar el seu potencial amb dignitat i igualtat i en un medi ambient saludable.
b) Planeta
Les dutes a terme amb la finalitat de protegir el planeta contra la degradació, fins i tot mitjançant el consum i la producció sostenibles, la gestió sostenible dels seus recursos naturals i mesures urgents per a fer front al canvi climàtic, de manera que puga satisfer les necessitats de les generacions presents i futures.
c) Prosperitat
Les dutes a terme amb la finalitat de vetlar perquè tots els éssers humans puguen gaudir duna vida pròspera i plena, i que el progrés econòmic, social i tecnològic es produïsca en harmonia amb la naturalesa.
d) Pau
Les dutes a terme amb la finalitat de propiciar societats pacífiques, justes i inclusives que estiguen lliures del temor i la violència. El desenvolupament no és possible sense la pau, ni la pau pot existir sense el desenvolupament sostenible.
e) Aliances/partenariat
Les dutes a terme amb la finalitat de mobilitzar els mitjans necessaris per a desenvolupar i promoure lAgenda 2030 mitjançant una aliança mundial per al desenvolupament revitalitzada, que es base en un esperit de major solidaritat mundial i se centre particularment en les necessitats de la gent més pobra i vulnerable, amb la col·laboració de tots els països, totes les parts interessades i totes les persones.
5. Les administracions públiques valencianes vetlaran per la coherència de les seues actuacions relacionades amb la cooperació internacional al desenvolupament i la implementació de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, per a la qual cosa sarticularan els mecanismes de coordinació necessaris entre elles, així com amb altres administracions públiques, institucions, agències i organismes internacionals de cooperació.
Article 3. Principis
1. La política de la Generalitat en matèria de cooperació internacional al desenvolupament incorporarà com a propis els principis, valors, objectius i directrius adoptats en el si dels organismes internacionals competents en la matèria, per a contribuir al compliment de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible i a la defensa de la Declaració Universal dels Drets Humans. Així mateix, sinspira en els principis, objectius i prioritats que estableix la legislació estatal de cooperació internacional al desenvolupament.
2. Es consideren com a principis generals: la planificació amb la participació de la pluralitat dactors, leficàcia, leficiència i el seguiment i lavaluació en tot el procés de la cooperació; la rendició de comptes, a través de la professionalització i gestió per resultats avaluables i la transparència, així com la promoció del treball decent com a ferramenta de desenvolupament.
3. Dins dels principis rectors de lactuació, tindran una especial rellevància en lestabliment i lexecució de la política de la Generalitat en matèria de cooperació internacional al desenvolupament i de consecució dels objectius marcats per lagenda internacional:
a) La defensa, la promoció i el compliment efectiu dels drets humans en tota la seua extensió, com a drets universals i indivisibles de la pau i la democràcia.
b) La defensa del dret dels pobles indígenes a lautodesenvolupament i a la cultura, la llengua i la identitat pròpies, així com el respecte dels models de desenvolupament social, cultural, econòmic i polític dels països i pobles amb què es coopere, com a responsables del propi desenvolupament.
c) La creació dun entorn favorable i el foment de leconomia social als països objecte dactuacions de cooperació, per a arribar a assolir els objectius econòmics, socials i mediambientals així com els enfocaments integrats inherents al concepte de desenvolupament sostenible, i un desenvolupament econòmic local en termes docupació i cohesió social.
d) La cooperació integral del territori en la definició i construcció de polítiques públiques i instruments de desenvolupament econòmic local, vinculades amb la cooperació internacional al desenvolupament i la implementació de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, que promoga larticulació dagents i actors de la Comunitat als països i municipis on se centre lactuació.
e) Limpuls de la responsabilitat social empresarial en el sector privat per a promoure el creixement inclusiu dels països empobrits.
f) La centralitat en lenfocament de gènere en desenvolupament i lenfocament basat en els drets humans (EBDH), individuals i col·lectius, pel seu caràcter transformador i emancipador i per la clara orientació a lenfortiment de capacitats i reducció de vulnerabilitats.
g) Lenfocament integral de drets en la infància en totes les actuacions, que hauran de garantir el dret que els infants tenen a desenvolupar fins al màxim els seus potencials.
h) Les accions de cooperació, que hauran de constituir manifestació del compromís solidari del poble valencià amb els sectors més desafavorits dels països objecte dactuacions de cooperació, no podran estar orientades, ni directament ni indirectament, a la recepció de contraprestacions, de qualsevol naturalesa, dels donants.
i) La coherència de polítiques amb el desenvolupament sostenible, de manera que les polítiques generals i sectorials que es desenvolupen des de la Generalitat, i des de la Comunitat Valenciana, estiguen dirigides a la consecució dels Objectius de lAgenda 2030. Aquesta transversalitat respon a la necessitat de considerar el compromís per a aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) una política de govern.
j) La planificació amb participació de la pluralitat dactors, a la Comunitat Valenciana, en làmbit de la cooperació internacional al desenvolupament i la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible.
k) Leficàcia, leficiència i la responsabilitat en la planificació, lexecució, el seguiment i lavaluació dels programes, projectes i accions per a una millor qualitat de la cooperació internacional per al desenvolupament i la implementació de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible i gestió del coneixement.
l) La transparència, com a base de la rendició de comptes, és un instrument essencial per a comprendre i legitimar les polítiques de cooperació internacional al desenvolupament.
m) La complementarietat de les accions a través de la coordinació i cooperació entre els agents previstos en aquesta Llei i la incorporació de lespecificitat de cadascun.
n) Lalineament amb les polítiques públiques de cooperació internacional al desenvolupament de lEstat espanyol i del país receptor de lajuda oficial al desenvolupament, i amb lagenda internacional de desenvolupament sostenible, sempre que compten amb la participació de la societat organitzada dels països empobrits i no entren en contradicció amb la resta depígrafs daquest mateix apartat.
o) La comunicació per al desenvolupament com una eina estratègica per a millorar la rendició de comptes i la transparència en relació amb la informació, el finançament i la participació dels agents de cooperació internacional al desenvolupament, així com en lús de totes les formes i modalitats de cooperació previstes en aquesta llei.
p) El diàleg social permanent amb tots els agents públics i privats, amb la societat civil i la participació ciutadana en el disseny, lexecució i lavaluació de la política de cooperació internacional al desenvolupament prevista en aquesta llei.
q) Limpuls de la consciència de ciutadania global en la societat valenciana.
r) Lavaluació, investigació i anàlisi sobre limpacte de les polítiques i accions en cooperació internacional al desenvolupament del Consell per a disposar dun marc de referència sòlid amb relació a «lempremta» de la Generalitat en lexterior, i optimitzar limpacte daquestes polítiques de cooperació.
s) La construcció de partenariats globals per a afrontar els reptes globals de desenvolupament sostenible.
t) La promoció de polítiques públiques orientades a laprofundiment democràtic a partir del reconeixement dels drets col·lectius dels pobles, lobertura despais de participació i la incorporació de models de desenvolupament coherents amb els seus valors i propostes, garantint la plena participació de les dones.
u) Treballar per la pau.
4. El Consell, per a la millor consecució dels fins i la major eficiència dels recursos destinats, desenvoluparà una política activa de col·laboració amb les entitats locals de la Comunitat Valenciana que destinen recursos a la cooperació internacional al desenvolupament, i establirà sistemes de coordinació i informació permanent amb la conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament.
TÍTOL II
Planificació, modalitats i òrgans
competents de la política de
cooperació internacional al desenvolupament
CAPÍTOL I
Planificació, modalitats, avaluació i transparència
Article 4. Planificació de la cooperació internacional al desenvolupament
1. La política de la Generalitat en matèria de cooperació internacional al desenvolupament sarticula mitjançant el Pla director de cooperació.
2. El Pla director de cooperació, fonamentat en els principis, finalitats i criteris daquesta llei, ha de ser el resultat dun procés transparent dinformació, estudi, consulta, participació i avaluació de les actuacions precedents.
3. El Pla director de cooperació, de duració quadriennal, fixarà el marc estratègic de la cooperació internacional al desenvolupament (objectius i prioritats), les modalitats i els instruments, les prioritats geogràfiques i sectorials, i els recursos pressupostaris que orientaran lactivitat de la cooperació internacional al desenvolupament durant el període de vigència.
4. El Pla director de cooperació situarà en una posició de centralitat lenfocament de gènere en desenvolupament i lenfocament basat en els drets humans (EBDH).
5. En el procés delaboració del Pla director de cooperació internacional al desenvolupament, una vegada informat pel Consell Valencià de Cooperació Internacional al Desenvolupament i amb caràcter previ a la seua aprovació definitiva, el Consell trametrà el pla a les Corts perquè shi pronuncie mitjançant resolució, amb un informe previ de la conselleria amb competències en matèria de cooperació internacional al desenvolupament.
6. La conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament elaborarà anualment un pla dacció anual, que desenvoluparà els objectius, les prioritats i els recursos continguts en el Pla director de cooperació internacional al desenvolupament, així com un informe davaluació intermèdia i un altre davaluació final del Pla director de cooperació corresponent, que seran difosos en el Portal de Transparència de la Generalitat.
7. Amb caràcter anual, el Consell trametrà a les Corts un informe sobre el grau dexecució del pla director i del pla dacció anual.
Article 5. Els instruments de la cooperació internacional al desenvolupament
Les actuacions i les iniciatives de cooperació internacional al desenvolupament es desplegaran en els termes previstos en el pla director i es duran a terme a través dels instruments següents:
a) Cooperació econòmica: comprèn les aportacions i les contribucions financeres destinades a projectes, programes i actuacions de desenvolupament sostenible, prioritàriament en laccés als béns i als serveis bàsics dels països receptors o dinversió per a laugment del seu capital físic, humà i social, des dun enfocament estratègic de gènere i basat en drets humans.
b) Cooperació financera: mitjançant contribucions oficials a organismes internacionals de caràcter financer i econòmic, relacionats amb la cooperació internacional, per al desenvolupament econòmic local, i mitjançant línies de finançament destinades a programes i projectes de desenvolupament econòmic i social i del teixit productiu.
Així mateix, en general, el finançament de projectes orientats cap a la creació destructures de provisió de microcrèdits de caràcter solidari, de promoció de lemprenedoria social per a generar noves activitats productives, crear ocupació i contribuir a la reducció de la pobresa i la cohesió social en un territori.
c) Cooperació tècnica: comprèn actuacions que establisquen associacions a llarg termini amb el personal professional i la població beneficiària dels països socis, per a la qualificació, laprenentatge, lacompanyament o la formació contínua.
d) Acció humanitària: inclou el conjunt dactuacions dajuda a les víctimes de desastres naturals i conflictes armats, o a poblacions en situació de vulnerabilitat extrema, orientades a garantir la seua subsistència, protegir els seus drets, defendre la seua dignitat i assentar les bases del seu desenvolupament posterior. Igualment, comprèn les actuacions de postemergència encaminades a la rehabilitació i reconstrucció de les infraestructures físiques, econòmiques i socials, i la prevenció i reducció de la situació de vulnerabilitat de comunitats i poblacions víctimes de desastres del tipus que siga.
Les ajudes alimentària i sanitària demergència, lassistència a persones refugiades i desplaçades internes per motiu de conflictes armats o de guerres, i també de catàstrofes naturals quan la situació es prolonga en el temps, la prevenció de desastres, la denúncia de violacions dels drets humans associada habitualment a aquests col·lectius i els seus projectes de defensa constitueixen, alhora, acció humanitària.
e) Educació per a la ciutadania global: comprèn un procés continuat que ha de basar-se en la coordinació necessària de la cooperació internacional al desenvolupament i leducació, que afavorisca capacitats perquè cada ciutadà i ciutadana siga conscient de la pertinença a una comunitat local i global, es comprometa activament en la construcció dun món més just i sostenible i contribuïsca a eradicar la injustícia i la pobresa, i a incrementar el seu compromís amb els objectius de desenvolupament sostenible i la defensa dels drets humans.
f) Formació en cooperació internacional per al desenvolupament: dirigida a millorar les capacitats dels agents, del voluntariat i despecialistes en cooperació internacional al desenvolupament.
g) Investigació i estudis del desenvolupament que contribuïsquen a la busca de solucions, tant a escala global com regional, nacional i local, als desafiaments globals del desenvolupament humà sostenible.
h) Suport a iniciatives de comerç just i a xarxes de solidaritat internacional: activitats la finalitat de les quals siga la consecució dun sistema de comerç internacional responsable, basat en el diàleg, la transparència, el respecte i lequitat, i proporcionar oportunitats de desenvolupament a petits productors i treballadors i treballadores dels països amb alts nivells de desigualtat social i econòmica.
El suport a xarxes de solidaritat internacional i a iniciatives del denominat comerç just podrà comprendre accions tant als països en desenvolupament com a la Comunitat Valenciana que promoguen la pràctica del comerç just en la societat i en la gestió de la responsabilitat social de les empreses, així com la defensa dels drets humans.
Article 6. Modalitats de la cooperació internacional al desenvolupament
1. La cooperació bilateral
1.1. La cooperació bilateral consisteix en les actuacions dutes a terme per la Generalitat directament amb les institucions i les entitats dels països beneficiaris o bé les que aquestes instrumenten per mitjà dels agents de cooperació finançats per les administracions o que formen part dun pla acordat per aquestes. El principal objectiu de la cooperació bilateral és enfortir i millorar la governança democràtica i la capacitat institucional dels governs regionals i locals dels països objecte dactuacions de cooperació, amb vista a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible.
1.2. Les actuacions bilaterals finançades per ladministració de la Generalitat shan de basar en un coneixement suficient de lentorn i en una coordinació amb les dels altres donants.
2. La cooperació multilateral
2.1. La cooperació multilateral que es realitzarà mitjançant la participació conjunta de la Generalitat amb organitzacions internacionals, agències de Nacions Unides i els seus comitès nacionals, mitjançant contribucions financeres, a través de programes, projectes i actuacions, que tinguen com a finalitat els mateixos objectius que els definits per aquesta llei.
Article 7. Prioritats de la cooperació internacional al desenvolupament
1. La cooperació internacional al desenvolupament intervindrà prioritàriament en les àrees geogràfiques on es done alguna de les circumstàncies següents:
a) Situacions de major pobresa i desigualtat, en funció dindicadors acceptats internacionalment.
b) Transgressions greus i generalitzades dels drets humans.
c) Conflictes o situacions demergència humanitària.
d) Pobles i països més empobrits, amb majors fluxos migratoris i de població refugiada.
e) Països que presenten pitjors indicadors de desenvolupament humà de la infància.
2. La concreció daquestes prioritats geogràfiques haurà destablir-se en els futurs plans directors, tal com sestipula en lapartat 2 de larticle 4 de la llei, i es tindrà en compte addicionalment lexperiència acumulada pels agents de la cooperació internacional al desenvolupament i lexistència de relacions de treball estables i consolidades.
3. Sectorialment, són actuacions preferents als països receptors de la cooperació internacional al desenvolupament:
a) Dret als béns públics globals: seguretat alimentària, salut, educació, aigua i sanejament, habitatge digne i treball decent.
b) Dret a la participació i a la governança democràtica: promoció, defensa i exercici dels drets humans individuals i col·lectius; enfortiment de la societat civil, foment de la diversitat cultural i de la cultura de la pau i prevenció de conflictes; enfortiment de la descentralització i del poder i les institucions locals; comunicació i informació.
c) Dret al desenvolupament: sobirania alimentària i propietat de la terra; foment de relacions comercials justes, foment del consum responsable i el comerç just, autodesenvolupament dels pobles indígenes.
d) Dret de les dones: limpuls de lequitat de gènere, de la no-discriminació i de lapoderament de les dones.
e) Drets de la Terra: justícia ecològica, lluita contra el canvi climàtic, conservació i recuperació de la biodiversitat.
f) Drets de la infància.
Article 8. Transparència, rendició de comptes i avaluació de les actuacions de cooperació internacional al desenvolupament
1. Les entitats beneficiàries seran objecte, mitjançant el pla de control corresponent de la Generalitat Valenciana, del seguiment, avaluació i verificació de la realització efectiva de les activitats subvencionades.
2. La Generalitat avaluarà el conjunt de les actuacions en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, que permeta laprenentatge col·lectiu. Reglamentàriament sestabliran els procediments i les bases generals per a lavaluació dels projectes finançats amb fons públics de la Generalitat.
3. La Generalitat promourà lobligatorietat dels agents de cooperació internacional al desenvolupament davaluar el conjunt de les actuacions en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, i impulsarà la transparència en la presa de decisions.
4. La Generalitat, en compliment del marc jurídic en matèria de transparència, bon govern i participació ciutadana a la Comunitat Valenciana, garantirà laccés i la disponibilitat dinformació, actualitzada i comparable, sobre els desemborsaments de lajuda oficial al desenvolupament, a través de ladequada rendició de comptes amb el pla corresponent de control de seguiment, avaluació i verificació dels objectius i els resultats aconseguits per la política de cooperació, així com les dades quantitatives i qualitatives i processos de presa de decisions en una lògica de comunicació per al desenvolupament.
5. Totes aquestes actuacions tindran difusió a través del Portal de Transparència de la Generalitat.
CAPÍTOL II
Organització
Article 9. El Consell
Correspon al Consell:
1. La formulació, la direcció i lavaluació de la política de la Generalitat en matèria de cooperació internacional al desenvolupament i compliment de lAgenda Internacional de Desenvolupament Sostenible.
2. Aprovar el Pla director de cooperació, a proposta de la conselleria competent en la matèria i amb un informe previ del Consell Valencià de Cooperació Internacional al Desenvolupament, i donar compte de laprovació a les Corts.
3. Al Consell correspondrà el desplegament normatiu daquesta llei en tots els aspectes que hagen de ser objecte de regulació reglamentària.
Article 10. La conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament
1. La conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament té com a objecte limpuls, lorganització i lexecució de la política de cooperació internacional al desenvolupament de la Generalitat definida i dirigida pel Consell, i la coordinació de les actuacions que, en aquest àmbit, realitzen altres conselleries. Les seues funcions en aquesta matèria són:
a) Lelaboració, el seguiment i lavaluació del pla director i dels plans dacció anual de cooperació internacional al desenvolupament, així com de les eines i els instruments de la política de cooperació internacional al desenvolupament, posant-ho en coneixement del Consell Valencià de Cooperació Internacional al Desenvolupament.
b) Aprovar el pla dacció anual de cooperació internacional al desenvolupament.
c) Informar el Consell sobre el grau dexecució del pla director i del pla dacció anual que el desenvolupa, així com informar sobre el seguiment, avaluació i impacte tant de la cooperació internacional al desenvolupament com, de manera separada, de la implementació de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.
d) El seguiment, lavaluació i la justificació dels projectes finançats amb fons de la Generalitat.
e) La coordinació, lintercanvi dinformació, la coherència, la complementarietat i la transparència de lactivitat de la Generalitat en làmbit de la cooperació internacional al desenvolupament, per a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de lAgenda 2030.
f) Lestabliment de relacions de col·laboració en matèria de cooperació internacional al desenvolupament i dels Objectius de Desenvolupament Sostenible amb les entitats locals de la Comunitat Valenciana.
g) La interlocució amb els agents de la cooperació internacional al desenvolupament.
h) Lelaboració i proposta al Consell dels reglaments dexecució daquesta llei.
i) Qualssevol altres actuacions que determinen la presència i la participació efectiva de la Generalitat en aquest àmbit.
2. Li correspon, dacord amb el principi de coherència de polítiques per al desenvolupament sostenible, alinear, difondre i avaluar quantitativament i qualitativament les polítiques del Consell per a la consecució dels Objectius de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible. Les seues funcions en aquesta matèria són:
a) El seguiment de les polítiques públiques i dels indicadors estadístics de compliment de lAgenda 2030 de Desenvolupament Sostenible.
b) La col·laboració amb ladministració general de lEstat i amb altres administracions, organismes i institucions nacionals o supranacionals per a la realització de programes conjunts per a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de lAgenda 2030.
c) Lestabliment de relacions de col·laboració per a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible amb les entitats locals de la Comunitat Valenciana.
d) La col·laboració amb ladministració general de lEstat i amb altres administracions, organismes i institucions nacionals o supranacionals per a la realització de programes conjunts per a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de lAgenda 2030.
e) Qualssevol altres actuacions que determinen la presència i la participació efectiva de la Generalitat en aquest àmbit.
Article 11. El Consell Valencià de Cooperació Internacional al Desenvolupament
1. El Consell Valencià de Cooperació Internacional al Desenvolupament es configura com a lòrgan col·legiat superior assessor i via de participació en la política pública de cooperació internacional al desenvolupament, per part dels distints sectors i agents socials implicats en aquest àmbit que actuen a la Comunitat Valenciana, i de col·laboració i coordinació entre les administracions públiques de la Comunitat Valenciana que executen despeses computables com a ajuda oficial al desenvolupament. El Consell Valencià de Cooperació Internacional al Desenvolupament haurà dinformar dels projectes de pla director i dels plans anuals abans de ser aprovats i coneixerà linforme anual sobre el seu grau dexecució.
2. La composició i el funcionament del Consell Valencià de Cooperació internacional al desenvolupament es regularan reglamentàriament, i sha de garantir, en tot cas, la participació de ladministració local en aquest òrgan.
Article 12. Alt Consell Consultiu per al Desenvolupament de lAgenda 2030
1. LAlt Consell Consultiu per al Desenvolupament de lAgenda 2030 de la Presidència de la Generalitat és lòrgan dassessorament, que té com a finalitat transmetre, a la persona titular de la Presidència de la Generalitat i a altres òrgans de la institució autonòmica, les propostes, els suggeriments i les recomanacions que puguen coadjuvar al disseny de la planificació estratègica de lagenda autonòmica en matèria dels objectius de desenvolupament, i a la definició de les línies prioritàries de la seua actuació en totes les qüestions relacionades amb lAgenda 2030.
2. La composició i el funcionament de lAlt Consell Consultiu per al Desenvolupament de lAgenda 2030 de la Presidència de la Generalitat es regularan reglamentàriament.
Article 13. Comissió Interdepartamental per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament
1. La Comissió Interdepartamental per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament és lòrgan tècnic de ladministració de la Generalitat, adscrit a la conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, a què correspon assegurar la informació, la coordinació, la coherència i la complementarietat de lactivitat de ladministració de la Generalitat en làmbit de la cooperació internacional al desenvolupament, així com la coordinació de la política de cooperació amb la resta dactivitats exteriors de la Generalitat, i alinear i realitzar el seguiment de les polítiques del Consell per a la consecució dels Objectius de Desenvolupament de lAgenda 2030.
2. La presidència de la Comissió Interdepartamental per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament recaurà en un òrgan directiu de la conselleria amb competències en matèria de cooperació internacional al desenvolupament.
3. La composició i el funcionament de la Comissió Interdepartamental per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament es regularan reglamentàriament.
Article 14. Comitè Permanent dAcció Humanitària de la Comunitat Valenciana
1. El Comitè Permanent dAcció Humanitària de la Comunitat Valenciana és lòrgan de coordinació de les institucions públiques i entitats privades de la Comunitat Valenciana que destinen fons a lacció humanitària. Té com a objecte integrar sinergies i concentrar recursos per a aconseguir lefectivitat de les ajudes que es presten en situació demergència.
2. El Comitè Permanent dAcció Humanitària de la Comunitat Valenciana canalitza lajuda humanitària i demergència de les entitats que lintegren per a prevenir i atendre les situacions demergència derivades de catàstrofes naturals o provocades, de conflictes armats o dactivitats terroristes, amb leficàcia i la immediatesa que demanen els fets.
3. El Comitè Permanent dAcció Humanitària de la Comunitat Valenciana sintegra en la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, en el titular de les quals en recaurà la presidència.
4. El Comitè Permanent dAcció Humanitària de la Comunitat Valenciana es regularà reglamentàriament.
Article 15. Consell Territorial Sectorial per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament
1. El Consell i els ens locals de la Comunitat Valenciana es coordinen, col·laboren i cooperen en lexecució de les actuacions respectives de cooperació internacional al desenvolupament i consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de lAgenda 2030, sense perjudici de lautonomia respectiva.
2. Es crea el Consell Territorial Sectorial per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament, com un òrgan a què correspon aconseguir la màxima coherència en la determinació i aplicació de les diverses polítiques públiques en matèria de cooperació internacional al desenvolupament i implementació de lAgenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, exercides pel Consell i la resta de les administracions locals de la Comunitat Valenciana mitjançant lintercanvi de punts de vista i lexamen comú dels problemes que puguen plantejar-se i de les accions projectades per a afrontar-los i resoldrels, sense perjudici de les competències de cadascuna de les administracions públiques integrants. La composició, lorganització i el funcionament es desenvoluparan reglamentàriament.
3. Ladministració de la Generalitat, amb la finalitat a què es refereix lapartat 1, pot establir protocols, convenis, concerts, plans i programes conjunts i altres formes de col·laboració i cooperació, així com participar en consorcis o en altre tipus dentitats que resulten convenients per a assolir els objectius comuns de cooperació internacional al desenvolupament.
4. Ladministració de la Generalitat ha de posar a disposició dels ens locals i les altres administracions i institucions públiques interessades la informació necessària per a facilitar la coordinació i impulsar la col·laboració en les actuacions que duguen a terme en làmbit de la cooperació internacional al desenvolupament i consecució dels Objectius de lAgenda Internacional de Desenvolupament Sostenible.
Article 16. Col·laboració de la Generalitat amb altres institucions i entitats nacionals i internacionals
La Generalitat, en el marc de les seues competències i dacord amb els principis constitucionals, es relaciona amb les altres institucions nacionals i internacionals en làmbit de la cooperació internacional al desenvolupament amb criteris dinformació i col·laboració recíprocs:
a) Participa en els òrgans consultius i de coordinació de la cooperació espanyola per al desenvolupament.
b) Col·labora de forma especial amb ladministració general dEstat en els programes transversals de la cooperació espanyola, les beques de pràctiques de formació en les oficines tècniques de cooperació o la coordinació daccions demergència dinterès humanitari per a dur a terme programes i projectes dinterès comú.
c) Impulsa mecanismes de cooperació i col·laboració, per a la consecució dels Objectius de lAgenda Internacional de Desenvolupament Sostenible, amb altres comunitats autònomes, amb les institucions europees en el marc de la Unió Europea i amb les distintes organitzacions internacionals.
d) Promou fórmules de col·laboració i cooperació amb les institucions públiques i entitats privades en els països receptors de la cooperació, per a millorar leficàcia i leficiència dels programes i projectes dinterès comú, entorn dels cinc eixos centrals: les persones, el planeta, la prosperitat, la pau i laliança/partenariat.
TÍTOL III
Dels recursos disponibles i dels subjectes de la política
de cooperació internacional al desenvolupament
CAPÍTOL I
Recursos, finançament i control
Article 17. Recursos humans
1. Lactivitat del Consell, en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, serà duta a terme principalment pel personal adscrit al centre directiu que tinga les competències esmentades.
2. El personal funcionari i el personal laboral fix al servei de les administracions públiques valencianes podrà participar, de forma temporal, en tasques de cooperació internacional al desenvolupament i ajuda o emergència humanitària, bé en programes o projectes propis daquestes, bé en actuacions dorganitzacions no governamentals de desenvolupament, dorganismes internacionals o daltres administracions públiques.
3. Les administracions públiques valencianes promouran i facilitaran, dacord amb la legislació laboral o en matèria de funció pública, i amb ple respecte a allò que sha acordat en la negociació col·lectiva, ladopció de mesures de reducció o adaptació de la jornada laboral, suspensions de la relació laboral amb reserva de lloc de treball o interrupcions de la prestació retribuïdes o no, perquè els empleats i empleades públics puguen exercir labors de voluntariat internacional de cooperació internacional al desenvolupament i ajuda humanitària.
4. Quan un treballador o treballadora manifeste la voluntat de col·laborar en una acció de cooperació internacional al desenvolupament, lhaurà de seleccionar una entitat que tinga la consideració dagent de la cooperació internacional al desenvolupament. En el cas que aquesta col·laboració siga per a participar en accions dajuda o emergència humanitària, es requereix la declaració prèvia duna situació concreta demergència generalitzada o de catàstrofe per part de lorganisme competent.
En qualsevol cas, lagent de la cooperació internacional al desenvolupament o la organització no governamental per al desenvolupament que realitzen la selecció han de figurar inscrits en el Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana o en el Registre dOrganitzacions no Governamentals de Desenvolupament de lAdministració General de lEstat.
5. Els costos de personal, si és el cas, derivats de participar en tasques de cooperació internacional al desenvolupament i ajuda o emergència humanitària, que formen part de programes o projectes de què siga promotor la Generalitat, hauran de ser assumits per la conselleria a què pertanga aquest personal, i podran computar-se com a ajuda oficial al desenvolupament de la Generalitat definides per organismes internacionals.
6. La conselleria amb competències en matèria de cooperació internacional al desenvolupament destinarà els mitjans personals i tècnics que considere necessaris per a les actuacions de cooperació internacional al desenvolupament i per al seguiment i lavaluació daquestes.
7. Tant per a les actuacions realitzades a la Comunitat Valenciana com a lexterior, i per raons despecificitat de la matèria, es podrà sol·licitar-ne la col·laboració i contractar persones físiques o jurídiques especialitzades en cooperació internacional al desenvolupament. La prestació derivada de la contractació esmentada estarà subjecta a la legislació reguladora dels contractes de les administracions públiques.
8. La conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament col·laborarà amb la conselleria competent en matèria de funció pública mitjançant la proposta daccions formatives dirigides al personal a què es refereixen els apartats 1 i 2 daquest article, a fi que es considere incloure-les en els plans de formació del personal empleat públic de la Generalitat.
Article 18. Recursos econòmics
1. Els projectes de lleis de pressupostos de la Generalitat, tramesos pel Consell a les Corts, fixaran anualment els crèdits destinats a la cooperació internacional al desenvolupament, en consonància amb les orientacions contingudes en el pla director.
2. La llei de pressupostos de la Generalitat fixarà, anualment, els crèdits destinats a la cooperació internacional al desenvolupament en la Comunitat, dacord amb les orientacions contingudes en el pla dacció anual corresponent.
3. Els recursos destinats a la cooperació internacional al desenvolupament podran augmentar-se amb subvencions i contribucions daltres organismes i institucions nacionals i internacionals, públics i privats, i de persones físiques o jurídiques, així com dels ingressos obtinguts de recuperació dactius, segons sentències judicials fermes, que ordenen el reintegrament de fons públics disposats indegudament en làmbit daquesta llei. Aquests ingressos generaran crèdit en el pressupost de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament.
4. Els crèdits pressupostaris consignats en els programes de cooperació internacional al desenvolupament que no sexecuten dins lexercici pressupostari corresponent podran incorporar-se de forma addicional a la mateixa partida pressupostària consignada en els pressupostos de lexercici següent, en els termes establits en la normativa vigent.
Article 19. Finançament i control
1. El Consell podrà finançar, mitjançant ajudes o subvencions que satorgaran en règim de concurrència competitiva, i amb subjecció als principis digualtat, publicitat, transparència, objectivitat, eficàcia i eficiència, els programes i els projectes dels agents de cooperació internacional al desenvolupament que complisquen els requisits establits per aquesta llei i es corresponguen amb les línies i orientacions establides pel pla director.
2. També podrà establir convenis, o articular qualsevol altra forma reglada de col·laboració, per a finançar lexecució dactuacions i projectes en làmbit de la cooperació internacional al desenvolupament, que es considere adequats, amb administracions, institucions i entitats nacionals o daltres països sense ànim de lucre, agències, organitzacions i institucions internacionals de cooperació internacional al desenvolupament, les agències de Nacions Unides i els seus comitès nacionals o organitzacions que les representen a Espanya, i fons i programes temàtics de cooperació internacional al desenvolupament, sempre que les actuacions que shan de dur a terme sajusten a les previsions del pla director.
3. Reglamentàriament, en els termes que assenyala la legislació autonòmica de subvencions, es regularan les bases per al finançament dactuacions en làmbit de la cooperació internacional al desenvolupament, i es determinaran, entre altres aspectes, el règim de participació financera de la Generalitat, els procediments que shan de seguir i el règim específic de transferències de fons i justificació de les despeses de les accions subvencionades. Les tècniques de justificació de la despesa citades tindran en compte la necessària flexibilitat de les normes generals en el finançament de projectes que es realitzen en països receptors dajuda oficial al desenvolupament sostenible.
4. Els agents de la cooperació internacional al desenvolupament descrits en larticle 21.3 apartats a, b, c, d i e daquesta llei podran rebre ajudes o subvencions computables com a cooperació internacional al desenvolupament sostenible, per a la qual cosa hauran de tenir capacitat jurídica i dobrar, la solvència tècnica i econòmica necessària per a executar lactivitat subvencionada i a més tenir, si és el cas, un soci o contrapart local en el país o territori on es realitze lactuació. Tots ells no han de tenir ànim de lucre.
5. Les subvencions corrents o de capital que concedisca la Generalitat en matèria de cooperació internacional al desenvolupament es podran abonar anticipadament, dacord amb el que preveu la normativa aplicable a la Generalitat en matèria dhisenda pública i de subvencions.
6. A fi daconseguir una major eficàcia i eficiència en la gestió dels fons públics destinats a la cooperació internacional al desenvolupament, podran establir-se sistemes específics de justificació i control de la despesa adaptats a la seua especialitat, que tinguen en compte la necessària flexibilitat i adaptació de les normes generals de règim financer i pressupostari a projectes que es realitzen als països receptors.
7. Laplicació del règim de reintegraments de les ajudes o subvencions concedides en matèria de cooperació internacional al desenvolupament sajustarà al que disposen els supòsits previstos en la normativa aplicable a la Generalitat en matèria dhisenda pública i de subvencions.
8. En matèria de justificació i control de la despesa, podran formalitzar-se acords o convenis interadministratius entre la conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament i ladministració de lEstat, a través del ministeri competent, i si és el cas, de lorganisme públic vinculat a polítiques de cooperació internacional al desenvolupament.
Article 20. Règim fiscal de les aportacions efectuades a organitzacions no governamentals i a projectes de cooperació internacional al desenvolupament
1. Les aportacions efectuades per persones físiques o jurídiques a organitzacions no governamentals per al desenvolupament, així com per a la realització de programes o projectes de cooperació internacional al desenvolupament, rebran el tractament fiscal previst en la seua normativa reguladora.
2. La Generalitat podrà regular altres incentius fiscals que afavorisquen la participació privada en programes o projectes de cooperació internacional al desenvolupament de què siguen titulars organitzacions no governamentals per al desenvolupament inscrites en el Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana. Aquests incentius es regularan mitjançant norma amb rang de llei.
CAPÍTOL II
Dels subjectes intervinents en la cooperación
internacional al desenvolupament
Article 21. Els agents de la cooperació internacional al desenvolupament
1. Els agents de la cooperació internacional al desenvolupament, com a expressió col·lectiva de la solidaritat de la societat valenciana amb els països objecte dactuacions de cooperació, són interlocutors fonamentals de les administracions públiques en aquesta matèria.
2. Els agents de la cooperació internacional al desenvolupament hauran de respectar els principis, objectius i prioritats daquesta llei.
3. Podran tenir la consideració dagents de cooperació internacional al desenvolupament els següents:
a) Les organitzacions no governamentals per al desenvolupament.
b) Les entitats locals de la Comunitat Valenciana i la resta dentitats públiques vinculades a elles, així com les institucions que les integren o les organitzacions que les representen.
c) Les universitats del sistema universitari públic valencià i altres institucions densenyament o investigació amb seu social a la Comunitat Valenciana i de caràcter públic.
d) Les agències de Nacions Unides i els seus comitès nacionals o organitzacions que les representen a Espanya.
e) Les organitzacions i les institucions internacionals de cooperació internacional al desenvolupament. No sentendran incloses en aquestes les institucions financeres internacionals.
f) Altres entitats públiques o privades que tinguen entre els seus fins la realització dactivitats de cooperació internacional al desenvolupament.
4. Els agents de la cooperació internacional al desenvolupament, en els fins expressos dels quals tenen com a objectiu la cooperació internacional al desenvolupament, no han de tenir ànim de lucre. En la seua actuació, estaran compromesos al compliment del codi de conducta que es desenvoluparà reglamentàriament.
Article 22. Les organitzacions no governamentals per al desenvolupament
Als efectes del que estableix aquesta llei, sentén per organitzacions no governamentals per al desenvolupament de la Comunitat Valenciana les entitats que complisquen els requisits següents:
a) Ser entitats privades, legalment constituïdes i sense ànim de lucre.
b) Establir expressament en els seus estatuts que entre els seus objectius es troba la realització dactivitats relacionades amb els principis i objectius de la cooperació internacional al desenvolupament.
c) Gaudir de plena capacitat jurídica i dobrar.
d) Tenir seu social o delegació permanent a la Comunitat Valenciana i estar inscrites en el Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana, en la forma que reglamentàriament es determine.
e) Disposar duna estructura susceptible de garantir suficientment el compliment dels seus fins.
f) No tenir relacions de dependència, ni directa ni indirecta, amb institucions públiques, siguen autonòmiques, estatals o internacionals.
Article 23. Personal cooperant professional
1. Als efectes daquesta llei, són persones cooperants valencianes les que uneixen, a una formació adequada o titulació acadèmica oficial en cooperació internacional al desenvolupament, una experiència profesional provada, i tenen encomanada lexecució dun determinat programa, projecte o acció en el marc de la cooperació internacional al desenvolupament.
2. Les persones cooperants hauran destar lligades amb la persona o entitat promotora de la cooperació internacional al desenvolupament i lacció humanitària per alguna de les relacions jurídiques següents:
a) Relació sotmesa a lordenament jurídic laboral.
b) Relació funcionarial o de personal al servei de les administracions públiques.
3. Els seus drets i obligacions, incompatibilitats, formació, homologació dels serveis que presten en qualitat de persona cooperant, modalitats de previsió social i la resta daspectes del seu règim jurídic, seran els establits per la norma estatal reguladora de lEstatut del cooperant, per la normativa en matèria de funció pública, i pel que disposen lEstatut dels treballadors i la resta de legislació laboral vigent.
4. Les condicions en què es duran a terme les activitats del personal cooperant professional es desenvoluparan reglamentàriament.
Article 24. El voluntariat
1. Als efectes daquesta llei sentén per voluntariat internacional de cooperació per al desenvolupament la persona física vinculada tant a leducació per al desenvolupament, com a part del procés educatiu i de transformació, com a la promoció per al desenvolupament, quant a lacció humanitària i la solidaritat internacional, ja es realitze al nostre país, en països o territoris receptors de cooperació internacional al desenvolupament o en qualsevol país on es declare una situació de necessitat humanitària, sense perjudici de les activitats realitzades en aquest àmbit per les persones cooperants.
2. El voluntariat internacional de cooperació internacional al desenvolupament estarà sempre vinculat a les entitats de voluntariat a través de la subscripció, per escrit, dun acord dincorporació, que constitueix linstrument principal de la seua definició i regulació.
3. Reglamentàriament es regularan les condicions en què es duran a terme les activitats de voluntariat internacional de cooperació internacional al desenvolupament.
Article 25. Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana
1. Es constitueix el Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana a lefecte didentificar i garantir la capacitat i solvència de les entitats enumerades en els apartats a, d i e de larticle 21.3 daquesta llei.
2. El Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana, com a registre públic, dependrà de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional al desenvolupament.
3. Lorganització i el funcionament del Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana es regularan reglamentàriament. La inscripció o modificacions en el Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament estan exemptes del pagament de qualsevol taxa o preu públic.
Article 26. Participació de les cooperatives, les empreses i les associacions empresarials de la Comunitat Valenciana en la cooperació i el desenvolupament sostenible
1. Les cooperatives, les empreses i les associacions empresarials de la Comunitat Valenciana podran contribuir als esforços de la cooperació internacional al desenvolupament i al compliment de lAgenda Internacional de Desenvolupament Sostenible, realitzats per la Generalitat, aportant la seua experiència i recursos en els distints sectors de la seua activitat, sempre assegurant el caràcter no lucratiu daquesta activitat i respectant els principis, els objectius i les prioritats daquesta llei, i alhora hauran de complir amb requisits bàsics establits en un protocol específic elaborat pel Consell Valencià de Cooperació.
2. La participació de les cooperatives, les empreses i les associacions empresarials de la Comunitat Valenciana es referirà, especialment, als àmbits següents:
a) Promoció de la responsabilitat social empresarial.
b) Creació i enfortiment de leconomia social.
c) Aliances entre el sector públic i el sector privat per al foment de leconomia social.
d) Transferència de coneixements empresarials i tecnologia apropiada.
e) Bones pràctiques empresarials.
f) Enfortiment de les associacions empresarials dels països en via de desenvolupament, contribuint a dotar els seus representants deines per a la participació social, i promovent nous lideratges femenins que aporten a lenfortiment esmentat la dimensió de gènere, que articule el canvi necessari en lestructura i la cultura institucional.
g) Formació de capital humà.
h) Promoció de les polítiques de prevenció, salut laboral i seguretat en el treball.
i) Foment de la igualtat laboral entre dones i homes, mitjançant limpuls de programes que contribuïsquen a generar polítiques digualtat en laccés a locupació.
j) Suport a leradicació de lexplotació laboral infantil.
k) Educació i sensibilització per al compliment de lAgenda 2030 entre lempresariat valencià.
l) Assistència tècnica en polítiques de formació i qualificació professional.
3. La cooperació internacional al desenvolupament que realitzen les cooperatives, les empreses o associacions empresarials de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb les administracions públiques valencianes, es durà a terme sempre en el marc daquesta llei, de la legislació vigent en matèria de responsabilitat social empresarial i del Pla director de cooperació.
Article 27. Participació de les organitzacions sindicals de la Comunitat Valenciana en la cooperació internacional al desenvolupament
1. Els sindicats i les seues organitzacions podran contribuir, igualment, als esforços de la cooperació internacional al desenvolupament i al compliment de lAgenda Internacional de Desenvolupament Sostenible.
2. La seua participació en programes, projectes i accions de desenvolupament sarticularà sempre respectant els principis, els objectius i les prioritats daquesta llei, i preferentment es referirà als àmbits dactuació següents:
a) Enfortiment de les organitzacions sindicals dels països en via de desenvolupament, contribuint a dotar la representació sindical deines per al diàleg social, i promovent nous lideratges femenins que aporten a lenfortiment esmentat la dimensió de gènere, que articule el canvi necessari en lestructura i cultura institucional.
b) Suport a polítiques de generació docupació amb ple respecte dels drets dels treballadors i treballadores, que possibiliten aconseguir locupació plena i productiva, i garantir un treball decent per a tots els homes i dones.
c) Promoció de polítiques de prevenció, salut laboral i seguretat en el treball.
d) Assistència tècnica en polítiques de formació i qualificació professional.
e) Foment de la igualtat laboral entre dones i homes, mitjançant limpuls de programes que contribuïsquen a generar polítiques digualtat en laccés a locupació.
f) Suport a leradicació de lexplotació laboral infantil.
g) Educació i sensibilització per al compliment de lAgenda 2030 entre els treballadors i treballadores valencians.
TÍTOL IV
Del règim sancionador
Article 28. Règim jurídic
Laplicació del règim dinfraccions i sancions contra els preceptes daquesta llei sajustarà al que estableixen la normativa bàsica estatal i la pròpia de la Generalitat en matèria dhisenda pública, del sector públic instrumental, del règim jurídic de les administracions públiques, de subvencions i de la legislació valenciana sobre règim local.
Article 29. Òrgans competents
Quant als òrgans competents per a la imposició de sancions en matèria dajudes o subvencions, caldrà ajustar-se al que disposa la normativa específica de la Generalitat en matèria dhisenda pública i subvencions.
Les atribucions esmentades podran ser objecte de delegació.
Article 30. Procediment sancionador
Quant a procediment sancionador, caldrà ajustar-se a la normativa bàsica estatal i a lespecífica que, si és el cas, dicten en la matèria la Generalitat i lEstat.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Compromisos pressupostaris
Destinar un 0,7 % del seu pressupost total consolidat de cada exercici a polítiques vinculades a cooperació internacional per al desenvolupament, en el marc dels principis i els objectius establits en aquesta llei i dacord amb el que estableix lapartat 3 de larticle 1.
Aquest compromís se supeditarà a les disponibilitats reals dhisenda de la Generalitat, al compliment dels compromisos adquirits en matèria destabilitat pressupostària i sostenibilitat financera i als escenaris pressupostaris plurianuals.
Segona. Ajudes excepcionals i preferents
Quan concórreguen circumstàncies o situacions excepcionals que deriven en una crisi humanitària, derivades de catàstrofes naturals o de conflictes dorigen humà, el Consell tindrà singularment en compte aquestes circumstàncies a lhora de gestionar les ajudes destinades a actuacions dacció humanitària, i la promoció de projectes orientats a lassistència i rehabilitació de poblacions en situació demergència o de risc greu i imminent.
Tercera. Informe previsió compliment 0,7 %
Destinar un 0,7 % del seu pressupost total consolidat de cada exercici a polítiques vinculades a cooperació internacional al desenvolupament i dels recursos personals necessaris per a la seua gestió pressupostària.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Del Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Comunitat Valenciana
En el termini dun any a partir de lentrada en vigor daquesta llei es procedirà a ladequació del Decret 39/2009, de 6 de març, del Consell, pel qual es regula el Registre dAgents de la Cooperació Internacional al Desenvolupament, i romanen vigents les seues inscripcions fins a la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la disposició normativa que la derogue o modifique.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Normes que es deroguen
Queden derogades la Llei 6/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de cooperació al desenvolupament de la Comunitat Valenciana, i la Llei 11/2010, 16 de juliol, de la Generalitat, reguladora de lEstatut de les persones cooperants valencianes.
Queden derogats el Decret 18/2009, de 23 de gener, del Consell, pel qual es regula la Comissió Interterritorial de Cooperació al Desenvolupament; el Decret 231/2007, de 30 de novembre, del Consell, pel qual es regula la Comissió Interdepartamental de Cooperació al Desenvolupament, i el Decret 10/2011, de 4 de febrer, del Consell, pel qual es regula el Registre Autonòmic de les Persones Cooperants Valencianes.
Queden derogades totes les normes del mateix rang o dun rang inferior en allò que contradiguen o soposen al que es disposa en aquesta llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Autorització al Consell
Sautoritza el Consell per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament i lexecució daquesta llei.
Segona. Desplegament reglamentari
En el termini de sis mesos des de lentrada en vigor daquesta llei, el Consell aprovarà reglaments per a desplegar-la en els àmbits següents:
1. La cooperació internacional al desenvolupament.
2. La consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de lAgenda 2030 de Nacions Unides a la Comunitat Valenciana.
Els reglaments de desplegament daquesta llei inclouran la regulació dels òrgans següents: lAlt Consell Consultiu per al Desenvolupament de lAgenda 2030, la Comissió Interdepartamental per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament, el Comitè Permanent dAcció Humanitària de la Comunitat Valenciana i el Consell Territorial Sectorial per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament.
Mitjançant desplegament reglamentari es regularà, així mateix, la distribució percentual entre modalitats i instruments del conjunt dels recursos pressupostaris destinats a la cooperació internacional al desenvolupament.
Tercera. Entrada en vigor
Aquesta llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta llei.
València, 14 de desembre de 2017
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER