Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ACORD de 30 de novembre de 2015, de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat-Generalitat en relació amb el Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d'Horaris Comercials a la Comunitat Valenciana. [2015/10145]

(DOGV núm. 7686 de 28.12.2015) Ref. Base de dades 009881/2015

ACORD de 30 de novembre de 2015, de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat-Generalitat en relació amb el Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d'Horaris Comercials a la Comunitat Valenciana.
[2015/10145]
La Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat-Generalitat ha adoptat l’acord següent:

Primer
De conformitat amb les negociacions prèvies mantingudes pel grup de treball constituït en compliment del que preveu l’Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat-Generalitat, per a l’estudi i proposta de solució de discrepàncies competencials manifestades en relació amb determinats preceptes del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d’Horaris Comercials a la Comunitat Valenciana, ambdós parts les donen per resoltes, de conformitat amb el compromís següent:

A) L’executiu de la comunitat autònoma promourà la modificació, mitjançant un decret llei o en la pròxima Llei de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d’Organització de la Generalitat, a fi que entren en vigor en un breu termini temps a partir de la confirmació d’aquest acord.
La modificació afectarà la disposició transitòria segona del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d’horaris comercials a la Comunitat Valenciana, en el sentit que les zones de gran afluència turística que estiguen declarades amb anterioritat a l’entrada en vigor del present decret llei mantindran aquesta consideració, en els termes en què van ser declarades.
Respecte a la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana, modificat per mitjà d’annex de l’esmentat decret llei, la modificació afectarà en els termes següents:
L’article 21, apartat 4, en el sentit que es consideraran zones de gran afluència turística, aquelles àrees coincidents amb la totalitat del municipi o part d’aquest en què concórrega alguna de les circumstàncies que s’enumeren en el mateix apartat 4.
L’article 21, apartat 4, lletra a, existència d’una concentració suficient de places en allotjaments i establiments turístics, en el sentit que per a determinar la variació del 50% a què s’al·ludeix, es prendran com a referència les dades de l’any immediat anterior.
L’article 21, apartat 4, lletra b, existència d’una concentració suficient en el nombre de segones residències respecte a les que constitueixen residència habitual, en el sentit que per a calcular la mitjana anual de l’indicador de volum de generació de residus sòlids urbans, queden exclosos els mesos en què se celebre la Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (de l’1 de juny al 30 de setembre)i, que per a determinar l’increment dels mesos dels períodes sol·licitats, es prendran com a referència els dos anys immediatament anteriors a la sol·licitud.
L’article 21, apartat 4, lletra c, que haja sigut declarat Patrimoni de la Humanitat o en què es localitze un bé immoble d’interés cultural integrat en el patrimoni historicoartístic, en el sentit que per a les zones contigües als béns caldrà ajustar-se a les declaracions i a les seues delimitacions perimetrals realitzades per les autoritats competents, i per a les zones no contigües al bé caldrà ajustar-se al règim d’obertura d’aquest, i en tot cas a la rellevància de les visites diàries en diumenges i festius.
L’article 21, apartat 4, lletra d, realització de grans esdeveniments esportius o culturals de caràcter nacional o internacional, en el sentit d’eliminar la referència a l’àrea d’influència i preveure la casuística de la realització de l’esdeveniment respecte a la seua coincidència amb altres festius, als efectes de determinar el dia anterior i posterior a aquest.
L’article 21, apartat 4, lletra e, proximitat a àrees portuàries en què operen creuers turístics i registren una afluència significativa de visitants, en el sentit d’eliminar la referència al perímetre d’extensió.

L’article 21, apartat 4, lletra f, que constituïsquen àrees el principal atractiu de les quals siga el turisme de compres, en el sentit d’afegir com a primer indicador, un índex de pernoctacions, l’any immediatament anterior a la sol·licitud, equivalent al 40% de la població de dret del municipi on s’ubique la zona per a la qual se sol·licita la declaració.

B) En virtut dels compromisos anteriors la modificació legislativa proposada és la següent:
Pel que fa al Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d’Horaris Comercials a la Comunitat Valenciana quedarà redactat en els termes següents:
«Disposició transitòria segona. Zones de gran afluència turística.
Les zones de gran afluència turística que estiguen declarades amb anterioritat a l’entrada en vigor del present decret llei mantindran aquesta consideració, en els termes en què van ser declarades.»
Pel que fa a l’annex del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d’horaris comercials a la Comunitat Valenciana, pel qual es modifica la llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de comerç de la Comunitat Valenciana, l’article 21 quedarà redactat en els termes següents:
«Article 21. Zones de gran afluència turística
1. Els establiments ubicats en les zones de gran afluència turística, tindran plena llibertat per a determinar els dies i hores en què romandran oberts al públic a la Comunitat Valenciana.
2. La declaració de zona de gran afluència turística, que podrà estendre’s a tot o part del terme municipal o del nucli urbà, fixarà per a cada cas les condicions d’aplicació, incloent-hi els períodes a què s’estén.

3. La declaració de zona de gran afluència turística es durà a terme per la direcció general competent en matèria de comerç a sol·licitud de l’ajuntament interessat, amb audiència prèvia del Consell Local de Comerç, o, a falta d’això, de l’òrgan semblant i de les entitats més representatives del sector d’àmbit autonòmic.
4. Es consideraran zones de gran afluència turística, aquelles àrees coincidents amb la totalitat del municipi o part d’aquest en què concórrega alguna de les circumstàncies següents:
a) Existència d’una concentració suficient de places en allotjaments i establiments turístics.
El nombre total de places que s’oferisca en hotels, hostals, pensions, apartaments, càmpings, cases rurals i albergs, de la zona per a la qual se sol·licita la declaració serà, almenys, de 15 places per cada 100 habitants, segons les dades oficials de l’Agència Valenciana del Turisme. El compliment d’aquest requisit serà suficient per a acreditar la condició de zona de gran afluència turística durant els períodes de Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (del 15 de juny al 15 de setembre).
Per a períodes diferents dels indicats s’haurà d’acreditar que l’ocupació de places en allotjaments i establiments turístics siga superior al 50% en el període sol·licitat, prenent com a referència les dades de l’any immediat anterior.
b) Existència d’una concentració suficient en el nombre de segones residències respecte a les que constitueixen residència habitual.
El nombre d’habitatges de segona residència serà almenys d’un 20% del total d’habitatges del municipi, segons l’últim cens oficial d’habitatges publicat per l’Institut Nacional d’Estadística, o segons certificat de l’ajuntament que acredite els esmentats percentatges, en els supòsits en què no foren coincidents. El compliment d’aquest requisit serà suficient per a acreditar la condició de zona de gran afluència turística durant els períodes de Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (del 15 de juny al 15 de setembre).
Per a períodes diferents dels indicats s’haurà d’acreditar que el volum de generació de residus sòlids urbans en la zona, durant el període sol·licitat, siga superior en un 50 per cent respecte a la mitjana anual, exclosos els mesos en què se celebre la Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival de l’1de juny al 30 de setembre). Per a determinar l’increment dels mesos dels períodes sol·licitats, respecte a la mitjana anual abans referida, es prendran com a referència els dos anys immediatament anteriors a la sol·licitud.
c) Que haja sigut declarat Patrimoni de la Humanitat o en el qual es localitze un bé immoble d’interés cultural integrat en el patrimoni historicoartístic.
Per a la determinació de les zones de gran afluència turístiques contigües al bé caldrà ajustar-se a les declaracions i a les seues delimitacions perimetrals realitzades per les autoritats estatals o autonòmiques o dels organismes internacionals competents.
Per a la determinació de les zones de gran afluència turístiques no contigües al bé declarat Patrimoni de la Humanitat o el bé immoble d’interés cultural integrat en el patrimoni historicoartístic, caldrà ajustar-se, si és el cas, al règim d’obertura d’aquest, i en tot cas a la rellevància de les visites diàries en diumenges i festius.
d) Realització de grans esdeveniments esportius o culturals de caràcter nacional o internacional.
La declaració de zona de gran afluència turística haurà de coincidir amb els dies o període en què es realitze, incloent-hi el dia anterior i el posterior.
Quan la realització de l’esdeveniment es desenvolupe en una sola jornada que coincidisca amb l’inici, durant o el final d’un cap de setmana o acumulació de festius, es prendrà com a referència l’inici i final del cap de setmana o acumulació de festius per a establir el dia anterior i el posterior de l’esdeveniment.
e) Proximitat a àrees portuàries en què operen creuers turístics i registren una afluència significativa de visitants.
El nombre de creueristes de l’any anterior al de la sol·licitud haurà de superar els 40.000, d’acord amb les dades oficials que proporcione l’autoritat portuària.
La declaració de zona de gran afluència turística emparada en aquesta circumstància es limitarà als dies de permanència del creuer.
f) Que constituïsquen àrees el principal atractiu de les quals siga el turisme de compres.
S’haurà de justificar que s’han registrat un nombre de pernoctacions, l’any immediatament anterior a la sol·licitud, equivalent al 40 per cent de la població de dret del municipi on s’ubique la zona per a la qual se sol·licita la declaració.
Quan no puga acreditar-se el que s’ha exposat anteriorment s’haurà de justificar que almenys el 40 per cent dels clients dels establiments comercials de la zona per a la qual se sol·licita la declaració, en els sis mesos anteriors a la sol·licitud, hauran de ser residents en l’estranger o en municipis situats a un mínim de 100 quilòmetres de distància de l’àrea comercial.
Aquest aspecte es podrà acreditar per mitjà d’estudis elaborats per l’ajuntament o bé a instàncies d’aquest amb dades extretes d’organismes oficials, de l’Institut Nacional d’Estadística, cambres de comerç, Agència Valenciana del Turisme o entitats comercialitzadores de targetes de crèdit/dèbit que acrediten fefaentment aquestes dades.»


Segon
Per raó de l’acord aconseguit, ambdues parts coincideixen a considerar resoltes les discrepàncies manifestades en relació amb les disposicions previstes en aquest acord i conclosa la controvèrsia plantejada.

Tercer
Comunicar aquest acord al Tribunal Constitucional als efectes previstos en l’article 33.2 de la Llei Orgànica 2/1979, de 3 d’octubre, del Tribunal Constitucional, així com inserir el present acord en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.


Madrid, 30 de novembre de 2015

El ministre d’Hisenda i Administracions Públiques,
CRISTÓBAL MONTORO ROMERO

La vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives,
MÓNICA OLTRA I JARQUE

linea
Mapa web