ACORD de 30 de novembre de 2015, de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat-Generalitat en relació amb el Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d'Horaris Comercials a la Comunitat Valenciana. [2015/10145]
(DOGV núm. 7686 de 28.12.2015) Ref. Base de dades 009881/2015
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 30.11.2015 Aquesta disposició afecta: Afecta: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Administració de l'Estat;El Consell Grup temàtic: Legislació Matèries: Comerç
ACORD de 30 de novembre de 2015, de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat-Generalitat en relació amb el Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d'Horaris Comercials a la Comunitat Valenciana.
[2015/10145]
La Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de lEstat-Generalitat ha adoptat lacord següent:
Primer
De conformitat amb les negociacions prèvies mantingudes pel grup de treball constituït en compliment del que preveu lAcord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de lEstat-Generalitat, per a lestudi i proposta de solució de discrepàncies competencials manifestades en relació amb determinats preceptes del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dHoraris Comercials a la Comunitat Valenciana, ambdós parts les donen per resoltes, de conformitat amb el compromís següent:
A) Lexecutiu de la comunitat autònoma promourà la modificació, mitjançant un decret llei o en la pròxima Llei de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i dOrganització de la Generalitat, a fi que entren en vigor en un breu termini temps a partir de la confirmació daquest acord.
La modificació afectarà la disposició transitòria segona del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana, en el sentit que les zones de gran afluència turística que estiguen declarades amb anterioritat a lentrada en vigor del present decret llei mantindran aquesta consideració, en els termes en què van ser declarades.
Respecte a la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana, modificat per mitjà dannex de lesmentat decret llei, la modificació afectarà en els termes següents:
Larticle 21, apartat 4, en el sentit que es consideraran zones de gran afluència turística, aquelles àrees coincidents amb la totalitat del municipi o part daquest en què concórrega alguna de les circumstàncies que senumeren en el mateix apartat 4.
Larticle 21, apartat 4, lletra a, existència duna concentració suficient de places en allotjaments i establiments turístics, en el sentit que per a determinar la variació del 50% a què sal·ludeix, es prendran com a referència les dades de lany immediat anterior.
Larticle 21, apartat 4, lletra b, existència duna concentració suficient en el nombre de segones residències respecte a les que constitueixen residència habitual, en el sentit que per a calcular la mitjana anual de lindicador de volum de generació de residus sòlids urbans, queden exclosos els mesos en què se celebre la Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (de l1 de juny al 30 de setembre)i, que per a determinar lincrement dels mesos dels períodes sol·licitats, es prendran com a referència els dos anys immediatament anteriors a la sol·licitud.
Larticle 21, apartat 4, lletra c, que haja sigut declarat Patrimoni de la Humanitat o en què es localitze un bé immoble dinterés cultural integrat en el patrimoni historicoartístic, en el sentit que per a les zones contigües als béns caldrà ajustar-se a les declaracions i a les seues delimitacions perimetrals realitzades per les autoritats competents, i per a les zones no contigües al bé caldrà ajustar-se al règim dobertura daquest, i en tot cas a la rellevància de les visites diàries en diumenges i festius.
Larticle 21, apartat 4, lletra d, realització de grans esdeveniments esportius o culturals de caràcter nacional o internacional, en el sentit deliminar la referència a làrea dinfluència i preveure la casuística de la realització de lesdeveniment respecte a la seua coincidència amb altres festius, als efectes de determinar el dia anterior i posterior a aquest.
Larticle 21, apartat 4, lletra e, proximitat a àrees portuàries en què operen creuers turístics i registren una afluència significativa de visitants, en el sentit deliminar la referència al perímetre dextensió.
Larticle 21, apartat 4, lletra f, que constituïsquen àrees el principal atractiu de les quals siga el turisme de compres, en el sentit dafegir com a primer indicador, un índex de pernoctacions, lany immediatament anterior a la sol·licitud, equivalent al 40% de la població de dret del municipi on subique la zona per a la qual se sol·licita la declaració.
B) En virtut dels compromisos anteriors la modificació legislativa proposada és la següent:
Pel que fa al Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dHoraris Comercials a la Comunitat Valenciana quedarà redactat en els termes següents:
«Disposició transitòria segona. Zones de gran afluència turística.
Les zones de gran afluència turística que estiguen declarades amb anterioritat a lentrada en vigor del present decret llei mantindran aquesta consideració, en els termes en què van ser declarades.»
Pel que fa a lannex del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana, pel qual es modifica la llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de comerç de la Comunitat Valenciana, larticle 21 quedarà redactat en els termes següents:
«Article 21. Zones de gran afluència turística
1. Els establiments ubicats en les zones de gran afluència turística, tindran plena llibertat per a determinar els dies i hores en què romandran oberts al públic a la Comunitat Valenciana.
2. La declaració de zona de gran afluència turística, que podrà estendres a tot o part del terme municipal o del nucli urbà, fixarà per a cada cas les condicions daplicació, incloent-hi els períodes a què sestén.
3. La declaració de zona de gran afluència turística es durà a terme per la direcció general competent en matèria de comerç a sol·licitud de lajuntament interessat, amb audiència prèvia del Consell Local de Comerç, o, a falta daixò, de lòrgan semblant i de les entitats més representatives del sector dàmbit autonòmic.
4. Es consideraran zones de gran afluència turística, aquelles àrees coincidents amb la totalitat del municipi o part daquest en què concórrega alguna de les circumstàncies següents:
a) Existència duna concentració suficient de places en allotjaments i establiments turístics.
El nombre total de places que soferisca en hotels, hostals, pensions, apartaments, càmpings, cases rurals i albergs, de la zona per a la qual se sol·licita la declaració serà, almenys, de 15 places per cada 100 habitants, segons les dades oficials de lAgència Valenciana del Turisme. El compliment daquest requisit serà suficient per a acreditar la condició de zona de gran afluència turística durant els períodes de Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (del 15 de juny al 15 de setembre).
Per a períodes diferents dels indicats shaurà dacreditar que locupació de places en allotjaments i establiments turístics siga superior al 50% en el període sol·licitat, prenent com a referència les dades de lany immediat anterior.
b) Existència duna concentració suficient en el nombre de segones residències respecte a les que constitueixen residència habitual.
El nombre dhabitatges de segona residència serà almenys dun 20% del total dhabitatges del municipi, segons lúltim cens oficial dhabitatges publicat per lInstitut Nacional dEstadística, o segons certificat de lajuntament que acredite els esmentats percentatges, en els supòsits en què no foren coincidents. El compliment daquest requisit serà suficient per a acreditar la condició de zona de gran afluència turística durant els períodes de Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (del 15 de juny al 15 de setembre).
Per a períodes diferents dels indicats shaurà dacreditar que el volum de generació de residus sòlids urbans en la zona, durant el període sol·licitat, siga superior en un 50 per cent respecte a la mitjana anual, exclosos els mesos en què se celebre la Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival de l1de juny al 30 de setembre). Per a determinar lincrement dels mesos dels períodes sol·licitats, respecte a la mitjana anual abans referida, es prendran com a referència els dos anys immediatament anteriors a la sol·licitud.
c) Que haja sigut declarat Patrimoni de la Humanitat o en el qual es localitze un bé immoble dinterés cultural integrat en el patrimoni historicoartístic.
Per a la determinació de les zones de gran afluència turístiques contigües al bé caldrà ajustar-se a les declaracions i a les seues delimitacions perimetrals realitzades per les autoritats estatals o autonòmiques o dels organismes internacionals competents.
Per a la determinació de les zones de gran afluència turístiques no contigües al bé declarat Patrimoni de la Humanitat o el bé immoble dinterés cultural integrat en el patrimoni historicoartístic, caldrà ajustar-se, si és el cas, al règim dobertura daquest, i en tot cas a la rellevància de les visites diàries en diumenges i festius.
d) Realització de grans esdeveniments esportius o culturals de caràcter nacional o internacional.
La declaració de zona de gran afluència turística haurà de coincidir amb els dies o període en què es realitze, incloent-hi el dia anterior i el posterior.
Quan la realització de lesdeveniment es desenvolupe en una sola jornada que coincidisca amb linici, durant o el final dun cap de setmana o acumulació de festius, es prendrà com a referència linici i final del cap de setmana o acumulació de festius per a establir el dia anterior i el posterior de lesdeveniment.
e) Proximitat a àrees portuàries en què operen creuers turístics i registren una afluència significativa de visitants.
El nombre de creueristes de lany anterior al de la sol·licitud haurà de superar els 40.000, dacord amb les dades oficials que proporcione lautoritat portuària.
La declaració de zona de gran afluència turística emparada en aquesta circumstància es limitarà als dies de permanència del creuer.
f) Que constituïsquen àrees el principal atractiu de les quals siga el turisme de compres.
Shaurà de justificar que shan registrat un nombre de pernoctacions, lany immediatament anterior a la sol·licitud, equivalent al 40 per cent de la població de dret del municipi on subique la zona per a la qual se sol·licita la declaració.
Quan no puga acreditar-se el que sha exposat anteriorment shaurà de justificar que almenys el 40 per cent dels clients dels establiments comercials de la zona per a la qual se sol·licita la declaració, en els sis mesos anteriors a la sol·licitud, hauran de ser residents en lestranger o en municipis situats a un mínim de 100 quilòmetres de distància de làrea comercial.
Aquest aspecte es podrà acreditar per mitjà destudis elaborats per lajuntament o bé a instàncies daquest amb dades extretes dorganismes oficials, de lInstitut Nacional dEstadística, cambres de comerç, Agència Valenciana del Turisme o entitats comercialitzadores de targetes de crèdit/dèbit que acrediten fefaentment aquestes dades.»
Segon
Per raó de lacord aconseguit, ambdues parts coincideixen a considerar resoltes les discrepàncies manifestades en relació amb les disposicions previstes en aquest acord i conclosa la controvèrsia plantejada.
Tercer
Comunicar aquest acord al Tribunal Constitucional als efectes previstos en larticle 33.2 de la Llei Orgànica 2/1979, de 3 doctubre, del Tribunal Constitucional, així com inserir el present acord en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Madrid, 30 de novembre de 2015
El ministre dHisenda i Administracions Públiques,
CRISTÓBAL MONTORO ROMERO
La vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives,
MÓNICA OLTRA I JARQUE