LLEI 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'Incompatibilitats i Conflictes d'Interessos de Persones amb Càrrecs Públics no Electes [2016/8739]
(DOGV núm. 7911 de 07.11.2016) Ref. Base de dades 008297/2016
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Funció pública Transparència administrativa Descriptors: Temàtics: incompatibilitat, incompatibilitat, administració pública, càrrec electiu local, Govern , personal de la Generalitat, monografies
LLEI 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'Incompatibilitats i Conflictes d'Interessos de Persones amb Càrrecs Públics no Electes [2016/8739]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans que Les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que establixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la Llei següent:
PREÀMBUL
Labundància de casos de corrupció patits al nostre territori, dactuacions èticament rebutjables per part de persones amb càrrecs públics i la falta de resposta per part del legislador van generar un clima dindignació social cap a la política. Desconfiança augmentada davant la pràctica reiterada del fitxatge dantics membres de governs per empreses privatitzades sota la direcció del mateix responsable polític que després passa a formar part de la plantilla daquesta empresa. Actituds com aquesta ofereixen una imatge de connivència durant lexercici del càrrec públic que alimenta la idea que sha afavorit determinats interessos empresarials o particulars en benefici propi, en detriment del servei públic.
En definitiva, la imatge pública que una empresa contracta una persona exalt càrrec del govern com a agraïment per les decisions adoptades durant el seu mandat per altes sumes de diners parla per si mateixa i mereix una resposta legislativa contundent.
Les activitats compatibles amb el càrrec i lètica pública no poden quedar a la lliure decisió del concepte moral de la persona amb càrrec públic. Han de ser regulades a través dels mecanismes legals necessaris que garantesquen lhonorabilitat i lobjectivitat daquelles persones que gestionen afers públics a lhora dadoptar decisions i que regulen conseqüències punibles per a aquells que ho incomplesquen. Es tracta de la creació de normes que regulen les incompatibilitats i els conflictes dinteressos a fi dimpedir que lexercici del càrrec siga aprofitat des de lempresa privada o la persona física amb la intenció de beneficiar-se davant la resta dempreses del sector o daltres persones físiques.
De la mateixa manera, és necessari oferir una resposta legislativa a com es desenvolupa lexercici ètic del càrrec públic, a fi de garantir que les decisions que adopte la persona que lostenta no amaguen interessos espuris.
Quant a la legislació estatal vigent, la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de lexercici de lalt càrrec de ladministració general de lEstat, disposa en larticle 15 les limitacions a lexercici dactivitats privades amb posterioritat al cessament. No obstant això, aquesta normativa no és aplicable als alts càrrecs de ladministració autonòmica.
Daltra banda, diverses comunitats ja disposen de legislació sobre la matèria, mentre que al nostre territori, on la necessitat és peremptòria, trobem que hi ha una llacuna legal que aquest text pretén cobrir.
Quant a lestructura de la llei, consta de cinc títols. El títol preliminar aborda lobjecte de la llei i làmbit subjectiu daplicació. El títol primer, dividit en tres capítols, estableix el règim de dedicació, les incompatibilitats i les obligacions de les persones amb càrrec públic i després del seu cessament. Alhora regula els deures dinhibició i abstenció. Finalment, regula les situacions compatibles i les condicions de reingrés a lactivitat anterior. El títol segon, dividit en dos capítols, regula la creació, la composició i les funcions de lOficina i del Registre de Control de Conflicte dInteressos i les obligacions i les declaracions que ha defectuar la persona que exercesca o haja exercit un càrrec públic. El títol tercer està dedicat a regular el règim disciplinari. Estableix les infraccions, les sancions, com també les prescripcions i els principis reguladors propis del dret sancionador. També regula la tramitació de lexpedient sancionador. Finalment, el títol quart regula els principis de transparència i accessibilitat per a la ciutadania i la informació i la possibilitat de denunciar possibles irregularitats amb un sistema de protecció de la persona denunciant.
Tant les funcions que fins a la data ha realitzat el Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de la Generalitat, com la documentació i el personal que hi presta serveis passen, amb aquesta llei, a integrar-se en el Registre de Control de Conflictes dInteressos, que dependrà de la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de transparència.
TÍTOL PRELIMINAR
Article 1. Objecte
1. Lobjecte de la llei és regular les incompatibilitats dels alts càrrecs de ladministració de la Generalitat i la declaració dactivitats, béns i interessos daquests i daltres càrrecs públics recollits en larticle 2 daquesta llei, aportar més transparència i, amb aquesta, major confiança dels ciutadans, per garantir així el compliment del principi dobjectivitat en el servei de linterès general durant el compliment del seu mandat.
2. També és objecte daquesta llei regular les incompatibilitats una vegada es produesca el cessament dels alts càrrecs de ladministració de la Generalitat per tal devitar els conflictes dinteressos.
3. Sentén per conflicte dinteressos aquella situació en què, per acció o omissió, incorre un càrrec públic no electe que, vinculat per un deure de servei a linterès general, subordina aquest interès general al seu interès particular o aliè en forma dànim de lucre pecuniari o en espècie, fins i tot en el cas que no aconseguira amb la seua acció o omissió el propòsit.
Article 2. Àmbit subjectiu daplicació
Aquesta llei saplica a:
a) La persona titular de la Presidència de la Generalitat, les persones membres del Consell i les persones titulars de les secretaries autonòmiques, les subsecretaries, les direccions generals i els òrgans o els centres directius el nomenament de les quals competesca al Consell.
b) El personal directiu dels ens del sector públic instrumental. Sentén per aquests els recollits en larticle 2.3 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; en particular:
b.1) La persona titular de la presidència, la direcció general, les persones gerents i titulars daltres llocs de treball o càrrecs assimilats en organismes autònoms o entitats de dret públic que depenen de la Generalitat.
b.2) Les presidentes o els presidents, conselleres delegades o consellers delegats de societats mercantils de la Generalitat nomenats pel Consell o pels òrgans de govern daquelles societats.
b.3) Les directores o els directors generals, gerents o llocs assimilats de fundacions del sector públic de la Generalitat.
b.4) Les persones que ocupen càrrecs directius i funcions executives assimilables en els consorcis de la Generalitat.
c) Tots aquells llocs de lliure designació nomenats directament per acord del Consell que siguen qualificats com a tals en normes de rang de llei o reglament i que impliquen especial confiança o responsabilitat.
d) Les persones nomenades comissionades o lloc danàloga naturalesa per la Presidència o per qualsevol altra conselleria per a representar els interessos públics en els àmbits de gestió privada existents.
e) Les persones que hagen subscrit un contracte laboral especial dalta direcció.
f) Així mateix, les persones titulars de qualsevol altre lloc, siga quina siga la denominació, el nomenament de les quals efectue el Consell.
TÍTOL PRIMER
Règim de dedicació i incompatibilitats
CAPÍTOL I
Règim
Article 3. Règim de dedicació
1. Lexercici dun alt càrrec haurà de desenvolupar-se en el règim de dedicació absoluta i exclusiva. És incompatible amb el desenvolupament, per si mateix o mitjançant substitució, de qualsevol altre càrrec, professió o activitat, públics o privats, per compte propi o daltri, retribuïts mitjançant sou, aranzel, participació o qualsevol altra forma especial, amb les excepcions establertes en aquesta llei.
2. Tanmateix, els alts càrrecs podran compatibilitzar el càrrec amb el de parlamentari en els supòsits establerts en la legislació electoral. No obstant això, en cap cas podran percebre retribució o percepció de cap quantitat per qualsevol altre concepte que poguera correspondrels per la dedicació de diputat.
3. Dacord amb el que hi ha establert en el punt 1 daquest article, no podrà percebres més duna remuneració amb càrrec als pressuposts de les administracions públiques, ni dels organismes, les entitats i les empreses que en depenguen o amb càrrec als òrgans institucionals.
CAPÍTOL II
Incompatibilitats i obligacions
Article 4. Incompatibilitats directes o indirectes durant el mandat
1. Es declara incompatible la percepció de qualsevol dieta, indemnització per assistència o retribució dels alts càrrecs per formar part dels òrgans col·legiats o daltra naturalesa quan els corresponga amb caràcter institucional o per als quals foren designats dacord amb el càrrec que ocupen, sense perjudici del que disposa larticle 7 sobre compatibilitats amb lexercici del càrrec.
2. Durant el mandat o el nomenament, les persones amb càrrec públic no podran subscriure contractes per si mateixes o a través de societats o empreses participades per elles o les seues famílies fins al tercer grau de consanguinitat o segon dafinitat, directament o indirectament, que afecten el sector en què presta serveis.
3. Les persones sotmeses a aquesta llei, durant el mandat, no podran ser propietàries per si mateixes o juntament amb el cònjuge o la parella de fet o situacions danàloga convivència, descendents dependents o persones tutelades o a través de persona interposada, de participacions directes o indirectes que superen el 10 % en empreses que tinguen concerts o contractes de qualsevol naturalesa en el sector públic o que siguen subcontractistes daquestes empreses o que reben subvencions provinents del sector públic, o participacions que, sense arribar al 10 %, suposen una posició en el capital social de lempresa que puga condicionar de forma rellevant la seua actuació. Les mateixes limitacions i de la mateixa manera saplicaran a les persones amb càrrec públic titulars dobligacions duna societat mercantil.
4. Sexceptuen del punt anterior les accions o les participacions de les quals la persona siga propietària per formar part dun establiment mercantil familiar i que hagen estat en el seu poder almenys els cinc anys anteriors al nomenament o, si la transmissió es produeix per causa de mort, en un període inferior o durant el mateix mandat. En aquest cas, la persona afectada durant el mandat no podrà exercir cap càrrec de gerència o administració de lempresa, es limitarà únicament a mantenir-se com a propietària de les accions i estarà subjecta als deures de larticle 6 i de lapartat 2 daquest article.
5. No serà aplicable el punt 3 daquest article a les cooperatives de treball associat ni a les cooperatives agrícoles, de consum o daprofitament energètic.
6. Sexceptua aplicar aquest article a la persona funcionària de lliure designació, a la qual saplicarà el règim de compatibilitats que establesca la normativa aplicable als empleats públics.
Article 5. Incompatibilitats després del cessament en el càrrec
1. Durant els tres anys següents a la data de cessament, els membres del Consell i les persones que exercesquen el càrrec de la secretaria autonòmica i durant els dos anys següents a la data del cessament, la resta de persones incloses en larticle 2, no podran:
a) Prestar serveis, ni exercir qualsevol altre càrrec ni paper mediador en entitats privades, remunerat o no, que poguera provocar un conflicte dinteressos amb la funció exercida.
b) Formar part dòrgans col·legiats en empreses o societats privades relacionades amb les competències del càrrec ocupat en làmbit competencial de la Generalitat Valenciana, si genera un conflicte dinteressos.
c) Subscriure, per si mateixes o a través de societats o empreses participades per elles directament o indirectament en els termes establerts en larticle 4.2, contractes dassistència tècnica, de serveis o semblants amb ladministració o lentitat pública de la qual provinga, de manera directa o a través dempreses contractistes o subcontractistes.
2. A lefecte del punt 1, es considera que hi ha conflicte dinteressos en làmbit o el sector en el qual exerceix els serveis quan es done qualsevol dels supòsits de fet següents:
a) Que la persona afectada directament, les persones amb rang jeràrquicament superior a proposta della o les persones titulars dels seus òrgans dependents per delegació o substitució hagen dictat resolucions o qualsevol tipus dacord o formulat proposta en relació a aquestes entitats, excepte quan es derive duna convocatòria pública o dun acte reglat.
b) Quan la persona afectada intervinga o participe en algun acord o resolució amb relació a aquestes entitats, excepte quan es derive duna convocatòria pública o dun acte reglat.
c) Que es tracte dempreses vinculades a empreses o serveis privatitzats per decisió de lòrgan del qual formava part.
3. Les incompatibilitats establertes en aquest article no saplicaran al personal funcionari de lliure designació, al qual saplicarà el règim de compatibilitats que establesca la normativa aplicable als empleats públics.
Article 6. Inhibició i abstenció
1. Les persones afectades per aquesta llei hauran dinhibir-se del coneixement dassumptes en els quals, anteriorment a la presa de possessió com a càrrec públic, hagen intervingut o que interessen a entitats, empreses o societats en les quals elles, la persona cònjuge o persona amb relació anàloga a la conjugal, o familiars fins al tercer grau de consanguinitat o segon dafinitat, hagen realitzat funcions de direcció, assessorament o administració.
2. Quan la persona afectada per aquesta llei estiga obligada a abstenir-se en els termes prevists en la legislació administrativa de lEstat o autonòmica, labstenció es farà per escrit, i es notificarà tant al superior immediat o lòrgan que el va nomenar, com a lOficina de Control de Conflictes dInteressos.
CAPÍTOL III
Compatibilitat i reingrés
Article 7. Compatibilitat
1. Lexercici del càrrec serà compatible amb les activitats privades següents, sempre que aquestes no comprometen la imparcialitat o independència del càrrec ni vagen en detriment de lestricte compliment dels deures públics:
a) La participació no lucrativa en seminaris, jornades o conferències organitzades per centres oficials destinats a la formació, sempre que no tinguen caràcter permanent i que la seua participació es dega a la condició de càrrec públic o a la seua especialitat professional.
b) La participació no lucrativa en mitjans de comunicació i difusió audiovisuals o escrits.
c) La producció i creació literària, artística, científica o tècnica i les publicacions derivades daquestes, sempre que no siguen conseqüència duna relació laboral o de prestació de serveis o suposen minva en el compliment estricte dels deures públics.
d) Les derivades de la simple administració del patrimoni personal o familiar, amb les limitacions establertes en larticle 4.
e) Lexercici dactivitats i càrrecs en partits polítics, sempre que no perceben cap tipus de retribució per la dita participació.
f) La participació en entitats sense ànim de lucre, sempre que no perceben retribució ni shi exercesquen càrrecs directius i es complesca el deure dabstenció de larticle 6.
2. Lexercici de les funcions del càrrec de les persones afectades serà compatible amb les activitats públiques següents:
a) Lexercici dels càrrecs que els corresponguen amb caràcter legal o institucional o per als quals siguen designades per la seua condició.
b) La representació de ladministració de la Generalitat en els òrgans col·legiats i en els consells dadministració o òrgans de govern dorganismes o empreses amb capital públic o dentitats o organismes de dret públic. Les persones incloses en làmbit daplicació daquesta llei no podran pertànyer a més de dos consells dadministració o òrgans de govern dempreses o entitats, llevat que una norma ho establesca per raó del càrrec o ho autoritze de manera excepcional el Consell.
c) La participació, en representació de ladministració de la Generalitat, com a membres dinstitucions, organismes i empreses públiques de lEstat.
d) La col·laboració amb fundacions públiques.
e) El compliment de missions temporals de representació en organitzacions o conferències nacionals i internacionals.
3. Lexercici del càrrec serà compatible amb la realització dactivitats docents de caràcter reglat, sempre que no siga en detriment de la dedicació a lexercici del càrrec públic, que es realitzen en règim de dedicació a temps parcial i, en tot cas, amb un límit no superior a les 60 hores lectives anuals, i sempre que la retribució que es perceba no supere el 30 % que els correspon per raó del càrrec. Lexercici de les funcions docents requereix lautorització expressa de lOficina de Control de Conflictes dInteressos.
4. Els membres del Consell podran compatibilitzar el seu càrrec amb la condició de parlamentari, sense que es tinga dret a cap retribució per la dita condició dacord amb el que disposa larticle 3.
5. Les persones subjectes a aquesta llei tindran dret a la percepció de despeses de locomoció o dietes per les activitats compatibles amb el límit de les quanties exceptuades de gravamen en la legislació estatal reguladora de lIRPF.
6. Sexceptua del que disposa aquest article el personal de lliure designació, al qual serà aplicable el règim de compatibilitats que establesca la normativa aplicable als empleats públics.
Article 8. Reingrés
1. Les persones de làmbit subjectiu daquesta llei establert en larticle 2, que amb anterioritat a ocupar llocs públics hagen exercit la seua activitat professional o laboral en empreses privades, a les quals vulguen reincorporar-se, no incorreran en la incompatibilitat prevista en larticle 5 si no es dóna cap dels supòsits de fet establerts en larticle 5.2 i sha complert el que disposen els articles 5 i 6 daquesta llei.
2. Amb posterioritat a la data de cessament, aquells que reingressen a la funció pública i tinguen concedida la compatibilitat per a prestar serveis retribuïts per mitjà dhonoraris, aranzel o qualsevol altra manera de contraprestació econòmica a persones físiques o jurídiques de caràcter privat, els serà aplicable el que es preveu en larticle 5 i sinhibiran en totes aquelles actuacions que tinguen relació directa amb les competències del càrrec exercit.
TÍTOL II
El registre i lOficina de Control de Conflictes dInteressos
CAPÍTOL I
Registre i Oficina de Control de Conflicte dInteressos
Article 9. Registre de Control de Conflictes dInteressos
1. Es crea el Registre de Control de Conflictes dInteressos que inclourà les dades sobre activitats, béns i patrimoni de les persones que exercesquen un càrrec públic, dacord amb larticle 2 daquesta llei. Aquest registre serà daccés públic.
2. El registre estarà adscrit a la conselleria competent en matèria de transparència, assumirà les funcions del registre dactivitats, béns i drets patrimonials dels alts càrrecs de la Generalitat i la informació de què disposa, i quedarà subsumit en el Registre de Control de Conflicte dInteressos.
Article 10. Oficina de Control de Conflictes dInteressos
1. Es crea lOficina de Control de Conflictes dInteressos, que estarà adscrita a la conselleria competent en matèria de transparència i gaudirà dautonomia funcional.
2. Són funcions de lOficina de Control de Conflictes dInteressos:
a) Gestionar el Registre de Control de Conflictes dInteressos i rebre i custodiar les declaracions i la documentació que les persones amb càrrec públic de làmbit subjectiu de larticle 2 daquesta llei presenten al registre.
b) Gestionar el règim dincompatibilitats i dictaminar sobre la compatibilitat entre les activitats, el patrimoni i els béns i lexercici del càrrec públic de cada persona amb càrrec públic amb obligació de declarar. El personal de lliure designació queda exclòs daquest dictamen.
c) Requerir a les persones afectades el compliment de les obligacions previstes en aquesta llei.
d) Instar la incoació de procediments sancionadors quan es requeresca en aplicació dels preceptes daquesta llei. Aquesta disposició no és aplicable al personal de lliure designació, respecte al qual, en cas que siga detectada una incompatibilitat, sactuarà conforme a la normativa estatal aplicable.
e) Realitzar un informe anual, que en tot cas serà públic, sobre les situacions de compatibilitat i incompatibilitat, incidències, aplicació del règim disciplinari i qualsevol fet rellevant en la seua gestió.
f) Ajustar els seus informes i les seues publicacions al respecte al dret de protecció de dades de caràcter personal, sempre garantint la transparència en la gestió pública i el dret de la ciutadania a conèixer la situació de compatibilitat o incompatibilitat de les persones amb càrrec públic.
g) Informar els òrgans que tinguen a càrrec seu la funció inspectora, si escau, quan es detecte alguna irregularitat, i, en cas de situacions daparent il·lícit penal, informar el fiscal immediatament que sen tinga coneixement.
h) Qualssevol altres que li atorguen aquesta llei o el reglament que la desplegue.
3. LOficina de Control de Conflictes dInteressos estarà coordinada amb els òrgans de control o prevenció i lluita contra la corrupció existents.
Article 11. Personal
El personal adscrit a lOficina de Control de Conflictes dInteressos serà en tot cas personal funcionari de carrera, i la provisió dels llocs de treball adscrits al servei es farà, sempre, per concurs de mèrits a través de la convocatòria pública en el DOGV.
CAPÍTOL II
Obligacions
Article 12. Obligació dinformar
1. Les persones afectades per aquesta llei especificades en larticle 2 hauran de realitzar una declaració dactivitats, béns i patrimoni davant el Registre de Control de Conflicte dInteressos, amb la fi de sotmetres a aquesta normativa. Loficina emetrà un informe sobre la compatibilitat de les activitats, amb les conseqüències previstes en aquesta llei.
2. Les persones que hagen dexercir o exercesquen algun dels càrrecs compresos en larticle 2 hauran defectuar davant el Registre de Control de Conflicte dInteressos declaració detallada sobre totes les activitats que realitzen, els seus béns i el seu patrimoni.
3. Les persones que hagen exercit algun dels càrrecs compresos en larticle 2 després del seu cessament i durant un període de tres anys hauran defectuar davant el Registre de Control de Conflicte dInteressos declaració detallada sobre totes les activitats que realitzen, els seus béns i el seu patrimoni.
4. Aquestes obligacions sentenen sense perjudici daquelles obligacions que, per a les persones que també exercesquen càrrec electe, puguen establir les institucions respectives de les quals formen part.
Article 13. Declaració de béns, drets i obligacions patrimonials i terminis
1. La persona que sincorpore de nou a un càrrec públic haurà de fer la declaració de béns, drets i obligacions patrimonials, i lOficina de Control de Conflictes dInteressos emetrà un dictamen sobre la situació de compatibilitat de la persona que sincorpora al càrrec públic.
2. La declaració de béns, drets i obligacions patrimonials inclourà el detall de tots els béns, drets i obligacions patrimonials, valors i actius financers, participacions o obligacions societàries que posseeix la persona amb càrrec públic. Igualment, hauran dinformar sobre la denominació i lobjecte social de les societats en què tinguen interessos. A aquesta declaració es podrà adjuntar, amb el respectiu consentiment, la relativa a la participació del seu cònjuge o la seua parella de fet, els fills i les filles dependents o les persones tutelades i les persones amb qui convisca.
3. La declaració de béns, drets i obligacions patrimonials inclourà les seues activitats professionals, mercantils o laborals dels dos anys anteriors a la presa de possessió.
4. Durant els tres anys posteriors al cessament de seu càrrec les persones afectades per aquesta llei hauran dinformar el registre de les seues activitats professionals, mercantils o laborals. Reglamentàriament sestabliran els termes en què es realitzarà la dita obligació, i es garantirà el control efectiu de les activitats perquè no hi haja incompatibilitats segons el que disposa aquesta llei.
Loficina resoldrà sobre la compatibilitat de lactivitat que es pretén realitzar i ho comunicarà a la persona interessada i a ladministració, lempresa o les societats en què vulga prestar els seus serveis.
5. Tota la informació esmentada en aquest article haurà dacompanyar-se de la documentació acreditativa corresponent, com la còpia simple de la declaració tributària que grava renda, patrimoni o societats dels exercicis assenyalats, i totes les corresponents als anys docupació del càrrec o relació de serveis i durant els tres anys posteriors al cessament.
Article 14. Tramitació de la informació i conseqüències jurídiques
1. Mentre no hi haja resolució expressa, la persona nomenada per al càrrec es trobarà en situació de compatibilitat fins que no en reba notificació lOficina de Control de Conflictes dInteressos.
2. La persona afectada per una situació patrimonial incompatible amb el càrrec haurà de desprendres de les accions, de les participacions, o realitzar lacció que corresponga en el termini de dos mesos des de la notificació de la incompatibilitat, i notificarà i acreditarà el fet de manera immediata a lOficina de Control de Conflictes dInteressos.
3. Si la situació dincompatibilitat sobrevinguera durant lexercici del càrrec, disposarà igualment de dos mesos des de la notificació de la incompatibilitat per a tornar a trobar-se en situació de compatibilitat, i notificarà i acreditarà el fet de manera immediata a lOficina de Control de Conflictes dInteressos.
4. Si la persona afectada en el termini legal no torna a una situació de compatibilitat, siniciarà expedient sancionador dacord amb les previsions del títol III daquesta llei.
TÍTOL III
Règim sancionador
Article 15 . Infraccions
1. Són infraccions molt greus:
a) La presentació de declaracions de dades o documents falsos o que deliberadament no sajusten a la realitat.
b) Lincompliment del deure dabstenció o inhibició quan corresponga.
c) Lincompliment del règim material dincompatibilitats previst en aquesta llei.
d) La reiteració dinfraccions greus. Sentendrà per reiteració la comissió de dues infraccions greus en el període de tres anys.
2. Són infraccions greus:
a) Lomissió deliberada daportació al Registre de Control de Conflicte dInteressos de dades o documents rellevants als efectes daquesta llei.
b) La no-aportació de la documentació que correspon aportar al Registre de Control de Conflicte dInteressos, després del requeriment per a fer-ho.
c) La reiteració dinfraccions lleus. Sentendrà per reiteració la comissió de dues infraccions lleus en el període de tres anys.
3. Són infraccions lleus:
a) La presentació extemporània de la documentació que correspon aportar al Registre de Control de Conflicte dInteressos, després del requeriment fefaent per a fer-ho.
b) El compliment extemporani del deure de tornar a una situació de compatibilitat una vegada emès un informe per lOficina de Control de Conflictes dInteressos, després del requeriment fefaent per a fer-ho.
Article 16. Sancions i principis per a la seua aplicació
1. Les infraccions molt greus seran sancionades amb la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el Portal de Transparència del nom de les persones infractores i la infracció comesa, i, com a màxim i aplicant el principi de proporcionalitat segons la infracció comesa, amb una o més de les sancions següents:
a) El reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, si és el cas, incrementades fins a un deu per cent si no es procedeix a la devolució el mes següent a la notificació de la resolució de lexpedient sancionador. Aquest increment es concretarà atenent la seua motivació, la disposició mostrada per a fer efectiva la devolució i el temps de demora transcorregut.
b) El cessament immediat en el càrrec per a aquell que el seguesca exercint.
c) La pèrdua del dret a percebre, després del cessament, la totalitat o part de la pensió, indemnització, prestació o percepció econòmica que shaja generat per haver exercit el càrrec, o lobligació de restituir-la en el cas que shaja percebut anteriorment.
d) La prohibició de tornar a ser nomenat alt càrrec no electe durant un període dentre 5 i 10 anys.
2. Les infraccions greus seran sancionades amb la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el Portal de Transparència del nom de les persones infractores i la infracció comesa, i amb una o més de les sancions següents:
a) El reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, si és el cas, incrementades fins a un deu per cent si no es procedeix a la devolució el mes següent a la notificació de la resolució de lexpedient sancionador. Aquest increment es concretarà atenent la seua motivació, la disposició mostrada per a fer efectiva la devolució i el temps de demora transcorregut.
b) La prohibició de tornar a ser nomenat alt càrrec no electe durant un període entre 2 i 5 anys.
3. Les infraccions lleus seran sancionades amb lamonestació, que sacompanyarà del requeriment fefaent del compliment de lobligació.
4. Per a la graduació de les sancions, es tindran en compte el grau dincompliment de la llei, lexistència de perjudicis causats a linterès públic, el temps transcorregut en situació dincompatibilitat o la percepció indeguda de quantitats i la quantia pel desenvolupament de les activitats incompatibles.
5. La tramitació dels expedients es farà dacord amb els principis de presumpció dinnocència, proporcionalitat, garantia de defensa i principi contradictori, i dacord amb el que preveu la normativa general en relació amb el procediment administratiu sancionador.
6. El que hi ha disposat en aquesta llei sentén sense perjudici de lexigència de la resta de responsabilitats que pertoquen.
7. El règim disciplinari regulat en aquesta llei no serà aplicable al personal funcionari de lliure designació.
Article 17. Tramitació de lexpedient sancionador
1. Per a la tramitació de lexpedient sancionador saplicarà el règim sancionador dels empleats i de les empleades públics.
2. Lòrgan competent per a ordenar la incoació quan el càrrec públic tinga la condició de membre del Consell serà el Consell. En la resta de casos la incoació de lexpedient correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de transparència, sempre que el càrrec públic no depenga della. Abans dincoar el procediment es podran realitzar actuacions de caràcter informatiu i reservat, i donar audiència a la persona interessada, per determinar si concorren circumstàncies que justifiquen la incoació.
LOficina de Control de Conflictes dInteressos i els òrgans de control o prevenció i lluita contra la corrupció, quan constaten conductes o fets susceptibles de ser qualificats com alguna de les infraccions previstes en aquesta llei, podran instar la incoació del procediment. En aquest cas la incoació per part de lòrgan competent serà preceptiva.
3. La instrucció dels expedients corresponents la portarà a terme lOficina de Control de Conflictes dInteressos.
4. Correspon al Consell la imposició de sancions per infraccions molt greus i greus i, en tot cas, quan lalt càrrec tinga la condició de membre del Consell. La imposició de la resta de sancions correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de transparència, sempre que el càrrec públic no depenga della.
Article 18. Prescripcions dinfraccions i sancions
1. El termini de prescripció de les infraccions previstes en aquest títol serà de cinc anys per a les molt greus, tres anys per a les greus i un any per a les lleus.
2. El termini de prescripció de les sancions serà de cinc anys per a les imposades per la comissió dinfraccions molt greus, tres anys per a les imposades per la comissió dinfraccions greus i un any per a les imposades per la comissió dinfraccions lleus.
3. El còmput dels terminis es realitzarà dacord amb les previsions de la legislació que regule el procediment administratiu comú.
TÍTOL IV
Principis de transparència i accessibilitat
Article 19. Transparència
La documentació relativa al contingut daquesta llei serà daccés públic i feta pública en el web de la Generalitat i de la conselleria que ostente les competències sobre transparència, que necessàriament inclourà la publicació duna llista completa i actualitzada de tots els casos dincompatibilitats declarats i de les sol·licituds de compatibilitat i constaran també les declaracions dels alts càrrecs i assimilats sobre les seues activitats a linici i final del mandat. Es garantirà que la navegació per la informació del web siga accessible i senzilla per a facilitar el públic accés i la transparència.
Article 20. Accessibilitat per a denunciar
LOficina de Control de Conflictes dInteressos disposarà de procediments i canals confidencials per tal que terceres persones puguen informar de possibles casos dincompliment daquesta llei garantint la seua confidencialitat, sempre amb respecte al que preveu la Llei orgànica 15/1999, de protecció de dades de caràcter personal, i sense perjudici del que es disposa en la Llei denjudiciament criminal, com també dels òrgans de control, prevenció i lluita contra el frau i la corrupció existents.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Única. Aplicació subsidiària del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, pel qual saprova el text refós de la Llei de lEstatut bàsic de lempleat públic
Per al que no està previst en aquesta llei, saplicaran les disposicions del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, pel qual saprova el text refós de la Llei de lEstatut bàsic de lempleat públic, i la normativa valenciana referent a la funció pública regulada en la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, de lordenació i gestió de la funció pública valenciana.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera
En el termini dun mes des de laprovació del Reglament que desenvolupe aquesta llei tota la informació i la documentació en poder del Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de la Generalitat sintegrarà en el Registre de Control de Conflicte dInteressos. El personal que complesca els requisits daquesta llei passarà igualment en aquest termini a prestar servei en el nou Registre de Control de Conflicte dInteressos i en garantirà el bon funcionament i la transparència.
El Registre de Control de Conflictes dInteressos estarà adscrit a la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de transparència.
Segona
En el termini dun mes des de laprovació del reglament que desenvolupe aquesta llei les persones enumerades en larticle 2 en el moment dentrada en vigor daquest text legal, hauran de realitzar la preceptiva declaració dactivitats, bens i patrimoni davant el Registre de Control de Conflicte dInteressos tal com sestableix en larticle 12.
DISPOSICIONS DEROGATÒRIES
Única
Queden derogades totes les normes que soposen a aquesta llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
1. En el termini de sis mesos des de lentrada en vigor, el Consell regularà els mecanismes i procediments per què lOficina de Control de Conflictes dInteressos puga desenvolupar les seues funcions, i la dotarà de recursos i de personal tècnic qualificat suficient per al compliment del que disposa aquesta llei.
2. El Consell desenvoluparà reglamentàriament les prescripcions contingudes en aquesta llei en el termini dun any des que saprove.
3. En el termini dun any des de lentrada en vigor daquesta llei es crearà el web que habilite la possibilitat de rebre informació de casos dincompliments daquesta llei de persones sense identificar, per a garantir la seua intimitat i la protecció de dades de la persona afectada.
Segona
Les persones incloses en làmbit subjectiu daplicació daquesta llei que en el moment de lentrada en vigor es troben en alguna de les situacions dincompatibilitat durant lexercici del càrrec hauran dadaptar la seua situació en el termini de sis mesos des de lentrada en vigor de la llei i comunicar a lOficina de Control de Conflictes dInteressos la situació incompatible i les actuacions realitzades per a tornar a la situació de compatibilitat legal.
Tercera
Aquesta llei entrarà en vigor lendemà que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.
València, 28 doctubre de 2016
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER