DECRET LLEI 10/2022, de 9 de setembre, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a les empreses i persones titulars d'establiments hotelers de la Comunitat Valenciana que participen en el Programa de Turisme de l'IMSERSO en 2022. [2022/8129]
(DOGV núm. 9425 de 12.09.2022) Ref. Base de dades 007853/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 13.09.2022 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat;Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació, Ajudes Matèries: Turisme Descriptors: Temàtics: monografies
DECRET LLEI 10/2022, de 9 de setembre, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a les empreses i persones titulars d'establiments hotelers de la Comunitat Valenciana que participen en el Programa de Turisme de l'IMSERSO en 2022. [2022/8129]
Preàmbul
I
La invasió dUcraïna per part de Rússia està produint un important impacte econòmic en leconomia europea i, per consegüent, en la Comunitat Valenciana. Aquest impacte sestà reflectint, especialment, en lincrement dels costos, principalment energètics, per a tots els sectors dactivitat.
En aquest context, shan anat acordant diverses mesures de suport a les empreses tant en làmbit europeu i nacional com en la Comunitat Valenciana.
Així, juntament amb lencariment de matèries primeres agrícoles i minerals, sha produït un important augment del preu del gas i del petroli. En aquest sentit, el preu del gas natural, que determina en gran manera el preu de lelectricitat, sha multiplicat per cinc en un any, i el preu del petroli quasi ha doblat el seu preu durant lúltim any.
En làmbit europeu, el passat 23 de març, la Comissió Europea va adoptar el Marc Temporal relatiu a les mesures dajuda estatal destinades a recolzar leconomia després de lagressió contra Ucraïna per part de Rússia. La Comissió reconeix que aquesta agressió, les sancions imposades per la UE o pels seus socis internacionals i les contramesures adoptades, per exemple, per Rússia, han generat importants incerteses econòmiques i han donat lloc a un augment de preus excepcionalment important i inesperat.
Aquest Marc Temporal ha sigut modificat en data 20 de juliol, degut a la prolongació de les pertorbacions econòmiques i als efectes macroeconòmics agreujants dels augments addicionals i prolongats dels costos denergia, a lempitjorament de lescassetat del subministrament de gas i a la inseguretat quant a la seua disponibilitat futura, així com als efectes directes i indirectes de les sancions addicionals adoptades per la Unió o pels seus socis internacionals. Sobre la base del citat Marc Temporal, la Comissió Europea va aprovar per a Espanya, mitjançant la Decisió SA.102771 de 10 de juny de 2022, el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures dajuda per a donar suport a leconomia després de la invasió dUcraïna per part de Rússia, que recull, entre altres mesures, la possibilitat de concedir ajudes a empreses afectades per la crisi amb determinats requisits que sestableixen en la Decisió.
Daltra banda, a escala nacional es va aprovar el Reial Decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual sadopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra dUcraïna, que ha establit una sèrie de mesures, tant dagilitació de procediments administratius relatius a projectes denergies renovables i mesures per les quals es regulen determinats aspectes dels concursos daccés, com unes altres de suport, tant a sectors específics de leconomia, com de caràcter general, incloent-hi mesures per a reforçar la liquiditat dempreses i autònoms i altres de suport a treballadors i col·lectius vulnerables. Així mateix, el 26 de juny de 2022 es va publicar el Reial Decret llei 11/2022, de 25 de juny, pel qual sadopten i es prorroguen determinades mesures per a respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, per a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica, i per a la recuperació econòmica i social de lilla de La Palma. Més recentment, sha aprovat el Reial Decret llei 14/2022, d1 dagost, de mesures de sostenibilitat econòmica en làmbit del transport, en matèria de beques i ajudes a lestudi, així com de mesures destalvi, eficiència energètica i de reducció de la dependència energètica del gas natural.
En làmbit de la Comunitat Valenciana, es va publicar el Decret llei 1/2022, de 22 dabril, del Consell, de mesures urgents en resposta a lemergència energètica i econòmica originada en la Comunitat Valenciana per la guerra dUcraïna, i shan establit diferents mesures que es recollien en el Pla Reactiva.
Així mateix, sha de tindre en compte limportant pes en leconomia valenciana del sector turístic que, segons dades prèvies a la pandèmia provocada per la covid-19, representava un 15,5 % sobre el total del PIB en la Comunitat Valenciana, així com un 15,9 % del total de locupació en el nostre territori, segons les dades que consten en lEstudi dImpacte Econòmic del Turisme IMPACTUR.
En aquest sector econòmic, juguen un paper important els programes de Turisme de lIMSERSO que permeten, duna part, mantindre locupació i lactivitat econòmica en determinades zones turístiques i mantindre oberts hotels a lhivern, amb els efectes sobre altres sectors dactivitat, així com limpacte social sobre les persones majors en potenciar un envelliment actiu.
En el cas del programa de Turisme, la Comunitat Valenciana representa el 20 % de les places oferides i només Benidorm representa el 18 % de totes les places del programa en tota Espanya.
Aquests programes estableixen un preu a percebre pels establiments hotelers per pernoctació; és a dir, no està determinat per les empreses del sector turístic i, en conseqüència, qualsevol increment de costos que puga produir-se en la seua activitat no pot repercutir-se sobre les persones beneficiàries del Programa. A més, les pròrrogues del programa tampoc no inclouen les actualitzacions de preus.
En conseqüència, per limportant impacte tant des del punt de vista econòmic i de locupació, com des del punt de vista social per a afavorir el desenvolupament daquest Programa que permet a les persones majors accedir a les estades oferides i, amb això, millorar la seua qualitat de vida, la seua salut i la prevenció de dependència, des de la Generalitat es considera recolzar a les empreses que participen en aquests Programes de Turisme de lIMSERSO, en la mesura en què els seus costos shagen vist afectats per la crisi derivada de la invasió dUcraïna per part de Rússia, complementant, mitjançant aquesta ajuda, el preu percebut per les habitacions posades a disposició daquests programes.
Els destins que han oferit places del programa de Turisme de lIMSERSO són Benidorm, lAlfàs del Pi, Calp, Dénia, Xàbia, Guardamar del Segura, Torrevieja, Gandia, Benicàssim, Orpesa, Peníscola i Vinaròs.
Aquestes zones turístiques estan desestacionalitzades, o ho estaven abans de la crisi de la covid-19. La seua climatologia, sumada a hotels i serveis turístics de qualitat i competitius, així com els serveis turístics complementaris que es troben en aquests destins, ha fet que siguen els més demandats per les persones usuàries del programa de Turisme de lIMSERSO i compten amb demanda permanent de mercats nacionals i internacionals durant tot lany.
Per això van ser també les més afectades per les restriccions a la mobilitat nacional i internacional per la Covid-19 i de manera especial Benidorm. Només en aquesta ciutat, més de 8.000 persones es van veure incloses en els ERTOS Extraordinaris, sent el seu número superior als de ciutats com Alacant. Es poden veure afectats més de 50 hotels i quasi 3.000 ocupacions.
Daltra banda, cal prendre en consideració que la rendibilitat disminueix sensiblement en els mesos de lany de temporada baixa -amb un delicat equilibri dingressos i despeses de prestació del servei que és molt sensible al fet que es mantinga aqueixa combinació de demanda pel programa de lIMSERSO i especialment la demanda internacional, i dins daquesta del mercat britànic.
Les empreses titulars dels allotjaments turístics no podran assumir un preu per pernoctació del programa de turisme de lIMSERSO fixat amb anterioritat a linici de la guerra dUcraïna i de les mesures preses per la UE, ja que aquestes circumstàncies han suposat un augment de costos inassumible, que impedeix garantir la sostenibilitat econòmica de les empreses, la qual cosa pot comportar que els allotjaments hotelers renuncien a participar en el programa.
Si a això safigen les conseqüències de la inestabilitat econòmica i la inflació en els principals mercats emissors internacionals i en el nacional, pot implicar el tancament dhotels que, abans daquesta crisi i les seues conseqüències, romanien oberts i mantenien els nivells docupació.
En la majoria dels destins, aquests programes permeten mantindre lactivitat en temporada baixa i durant tota la setmana, amb un clar efecte directe en locupació en els allotjaments turístics, però també indirectament en altres serveis turístics i no turístics daquests municipis.
Per tot el que sha exposat, es considera que concorren circumstàncies singulars i raons dinterés públic, social i econòmic que dificulten la convocatòria dajudes i justifiquen el seu atorgament en règim de concessió directa, dacord amb el que preveu larticle 22, apartat 2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i larticle 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
II
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha recolzat laprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant linstrument normatiu del reial decret llei en aquells casos en què saprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura.
La necessitat de la norma sha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigeixen una ràpida resposta. Així mateix, la urgència sha acceptat quan la dilació en el temps de ladopció de la mesura de què es tracte puga generar algun perjudici.
La justificació de la utilització de linstrument del decret llei es recolza igualment en una dilatada jurisprudència del Tribunal Constitucional que ha vinculat la utilització daquesta norma a la solució duna situació concreta que, dins dels objectius de lòrgan emissor, i per raons difícils de preveure, requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.
Lactual situació, derivada de la guerra dUcraïna i la inflació que aquesta ha produït, està generant incertesa, per la qual cosa es preveu una contracció de la demanda turística a Espanya i des de mercats emissors europeus. Això tindrà una especial incidència en zones desestacionalitzades, que són les que concentren més places del programa de Turisme Social i de mercats internacionals com el britànic, i pot generar una greu situació de crisi econòmica i social que requereix laprovació de mesures urgents per a pal·liar els efectes daquesta.
Així mateix, cal contemplar que correspon al Consell, en aquest tipus de normes, la realització dun judici polític o doportunitat sobre la conjuntura i la motivació de la norma. En aquest sentit, es consideren degudament acreditats els motius doportunitat per a ladopció daquesta norma, la finalitat de la qual és contribuir a abordar de manera immediata lenorme impacte econòmic i social provocat per la guerra dUcraïna i les sancions i mesures preses per la UE.
Com és preceptiu, ha dassenyalar-se que aquest decret llei no afecta a lordenament de les institucions bàsiques de lEstat, als drets i llibertats dels ciutadans regulats en el Títol I de la Constitució, al règim de les comunitats autònomes ni al dret electoral general i que, a la vista del que sha exposat, concorren les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat establides en larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupost habilitant per a recórrer a linstrument jurídic del decret llei.
Aquesta norma sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret llei es justifica per raons dinterés general, ja que pretén protegir el teixit productiu i evitar un impacte estructural sobre leconomia. Quant al principi de transparència, i atés que es tracta dun decret llei promogut per raons dextraordinària urgència de caràcter econòmic i social, sha prescindit en la seua elaboració del tràmit de consulta, audiència i informació pública, dacord amb el que es disposa en larticle 133, apartat 4, de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, aquest decret llei és coherent amb lordenament jurídic nacional i de la Unió Europea, i en la seua tramitació sha seguit el procediment establit i shan emés els informes preceptius.
III
La Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, marca, com a objectiu destacat de la política turística, el de fomentar la sostenibilitat social i ambiental i el desenvolupament local mitjançant la desestacionalització, incidint en larticle 4, entre altres aspectes, en què la política turística del Consell sorientarà a millorar, diversificar i potenciar loferta turística de la Comunitat Valenciana; a incrementar la seua qualitat, rendibilitat socioeconòmica i competitivitat; a procurar el benestar de les persones residents i de les persones usuàries de serveis turístics, així com a fomentar la sostenibilitat social i ambiental i el desenvolupament local mitjançant la diversificació i la desestacionalització.
Amb base en això, larticle 36, apartat 4, de la citada llei estableix que lacció dimpuls del turisme perseguirà, entre altres, lobjectiu de diversificar, segmentar i desestacionalitzar loferta turística.
En aquesta mateixa línia, el Decret 7/2020, de 17 de gener, del Consell, de regulació dels òrgans per a la coordinació de lacció turística i de lorganisme públic per a la gestió de la política turística, estableix, en larticle 21, apartat 1, que, entre les funcions atribuïdes a Turisme Comunitat Valenciana, està la delaborar programes dactuació que adeqüen el producte turístic a les necessitats de la demanda i que en aquests programes es tindrà en compte que fomenten el desenvolupament local mitjançant la diversificació i desestacionalització, la col·laboració amb els agents socials, així com el creixement de locupació en el sector turístic.
Així mateix, les raons dinterés públic que justifiquen latorgament directe de les subvencions radiquen en la urgència datendre les necessitats del sector turístic en zones desestacionalitzades i combatre amb això els negatius efectes socials, econòmics i productius que en el curt i mitjà termini tindrà la crisi per la guerra dUcraïna i, concretament, lincrement de preus de lenergia en la prestació de serveis com els del Programa de Turisme de lIMSERSO, que té un preu fixat abans de febrer de 2022, així com la inflació i la contracció de la demanda que pot suposar en mercats emissors com els de la Unió Europea, el Regne Unit o Espanya.
Daltra banda, durant els mesos de juliol i agost shan produït diversos incendis forestals que, per la seua gravetat, importància de les masses forestals afectades i proximitat a béns no forestals, van obligar a la Generalitat a establir, de conformitat amb el Pla Especial Enfront del Risc dIncendis Forestals de la Comunitat Valenciana lÍndex de Gravetat Potencial en nivell 1 i 2, amb situacions operatives de nivell 2.
De tots ells destaquen els ocorreguts els dies 13, 14 i 15 dagost de 2022 que es van produir en els municipis de la Vall dEbo, les Useres i Bejís, respectivament, uns incendis forestals que van exigir un gran esforç dextinció, no sols per a minimitzar la superfície afectada, sinó també, i més important, per a defensar, de manera activa, vides humanes, habitatges i infraestructures.
Aquests incendis, a més de limpacte mediambiental, han provocat greus desperfectes en infraestructures i en béns públics i privats, així com en cultius, explotacions agropecuàries i altres instal·lacions productives. És per això que és necessari escometre de manera immediata les actuacions precises per a aconseguir, com més prompte millor, la tornada a la normalitat dels municipis afectats.
A causa dels greus desperfectes ocasionats pels incendis a la comarca Alt Palància, es proposa actuar per a donar el màxim suport a leconomia de la comarca. El brollador, propietat de lAjuntament de Bejís, destaca especialment per la seua singularitat, per locupació que genera i perquè és un símbol daquesta comarca. Després dels danys ocasionats, és imprescindible la implicació del Consell per a garantir la vida econòmica de la comarca, minimitzant limpacte econòmic, reactivar lactivitat i convertir aquesta catàstrofe mediambiental en una oportunitat de transformació, modernització i resiliència de leconomia de la zona.
Per tot el que sha exposat, en virtut del que disposen els articles 18.d i 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell; a proposta conjunta del president de la Generalitat i del conseller dHisenda i Model Econòmic, dacord amb les competències atribuïdes pel Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el número i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del 9 de setembre de 2022,
DECRETE
Article 1. Objecte i finalitat
Aquest decret llei té per objecte laprovació de mesures extraordinàries per a respondre a limpacte de lincrement dels costos que hagen de suportar les persones físiques o jurídiques, titulars destabliments dallotjament hoteler inscrits en el Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana, que participen en 2022 en els Programes de Turisme de lIMSERSO, mitjançant lestabliment dajudes directes.
Les ajudes directes rebudes pels beneficiaris tindran caràcter finalista, contribuint a pal·liar lincrement de costos derivats de la invasió dUcraïna per part de Rússia que shagen produït en les seues instal·lacions destinades als Programes de Turisme de lIMSERSO que shagen desenvolupat durant lany 2022, és a dir, dins de la temporada 2021-2022 i la temporada 2022-2023 (des de l1 de febrer fins al 31 de desembre de 2022, que és el període daplicació del Marc Nacional Temporal), sense que puguen ser repercutits eixos increments de costos en el preu a cobrar a les persones usuàries del programa, per estar el seu preu fixat amb anterioritat a febrer de 2022.
Les persones físiques o jurídiques sol·licitants de les ajudes hauran dhaver-se vist afectades econòmicament per les conseqüències derivades de la invasió dUcraïna, per les sancions imposades per la comunitat internacional contra Rússia o per les contramesures adoptades per aquesta i, a aquest efecte, hauran daportar una declaració responsable.
Article 2. Règim jurídic
1. Les ajudes previstes en aquesta norma sarticularan en forma de subvencions de concessió directa, en aplicació del que es preveu en larticle 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i larticle 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per concórrer raons dinterés públic, econòmic, social i humanitari, en virtut dels efectes provocats per lincrement dels costos que assumeixen les empreses derivats de la invasió russa a Ucraïna.
2. Les bases reguladores i la convocatòria de les ajudes sestabliran a través dun decret del Consell.
3. Aquestes ajudes es concedeixen en làmbit del Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures dajuda per a recolzar leconomia després de la invasió dUcraïna per part de Rússia, en atenció al contingut de la Decisió de la Comissió Europea SA.102771, aprovada per la Decisió de la Comissió Europea el 10 de juny de 2022, per la qual cosa són compatibles amb el mercat interior, dacord amb el que sestableix en larticle 107, apartat 3, lletra b del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Article 3. Finançament
1. Les ajudes previstes en aquest decret llei es tramitaran de conformitat amb el que es preveu en larticle 168.1.C de la Llei 1/2015 i seran ateses amb càrrec a les disponibilitats pressupostàries existents.
2. Aquestes ajudes simputaran a les línies de subvenció que shabiliten mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, en el capítol IV del programa pressupostari en el qual es crearà la línia pressupostària corresponent en lEntitat 22 Turisme Comunitat Valenciana. Per a això, la conselleria competent en matèria dhisenda impulsarà les modificacions pressupostàries corresponents i lincrement pressupostari oportú en lEntitat 22 Turisme Comunitat Valenciana.
3. Les bases reguladores i la convocatòria que saproven mitjançant decret del Consell, inclouran la quantia global màxima destinada a finançar les ajudes i limport individualitzat daquestes.
Article 4. Entitats col·laboradores
En aplicació de larticle 12 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, shabilita a lòrgan concedent de les ajudes a les quals es refereix aquest Decret llei, per a designar, com a entitat col·laboradora, a aquella que, actuant en nom i per compte daquest òrgan concedent, entregue i distribuïsca els fons públics a les persones o entitats beneficiàries, o col·labore en la gestió de la subvenció sense que es produïsca prèviament el lliurament i distribució dels fons rebuts, tot això en els termes establits en larticle 16.6 de la referida Llei 38/2003.
Article 5. Control intern
Lactivitat de gestió de les subvencions contemplades en aquesta norma queda subjecta a lauditoria pública regulada en els articles 119 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions
Article 6. Bestretes i avals
Podrà anticipar-se fins al 100 % de limport de la subvenció que en cada cas corresponga sense necessitat de constitució de garanties per part de les persones o entitats beneficiàries, atés limport, lobjecte i la naturalesa extraordinària de les subvencions.
Article 7. Justificació
1. Pel fet que aquestes ajudes es concedeixen en atenció a la concurrència duna determinada situació en les persones físiques o jurídiques perceptores, aquestes hauran dacreditar que han destinat les habitacions declarades per a la seua utilització dins dun Programa de Turisme de lIMSERSO, en la temporada 2021-2022 i/o 2022-2023, durant lexercici 2022, des de l1 de febrer fins al 31 de desembre de 2022, per la qual cosa no requeriran una altra justificació que la comprovació que aquesta situació sha produït en els termes previstos en la sol·licitud, sense perjudici dels controls que pogueren establir-se, dacord amb el que es disposa en larticle 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. A més, lestabliment haurà de romandre en el Programa de Turisme de lIMSERSO en la temporada 2022-2023.
3. En el Decret de bases reguladores i convocatòria, sestablirà un nombre mínim de dies doperació vinculats a aquests programes de lIMSERSO per a poder tindre dret a percebre lajuda.
4. Podrà establir-se en les bases reguladores i convocatòria dos períodes de justificació.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Col·laboració interadministrativa
A fi de dotar dels instruments necessaris per a la gestió urgent de les ajudes derivades del desenvolupament daquest decret llei i amb criteris de simplificació administrativa, les persones responsables de la gestió de les ajudes regulades en aquest decret llei, sol·licitaran a lAgència Estatal de lAdministració Tributària, a la Tresoreria General de Seguretat Social i a altres administracions públiques que consideren necessàries, les dades imprescindibles per a la seua correcta tramitació, dacord amb els principis de col·laboració interadministrativa i eficiència en la gestió.
Segona
Modificació de la Llei 8/2021, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2022.
1. Sinclou en lannex de transferències i subvencions de capital del programa pressupostari 615.30. Model Econòmic, una nova línia de subvenció per al finançament dinversions en el brollador dAigua de Bejís, segons el detall següent:
Aplicació pressupostària 06.03.03.0000.615.30.7
PROGRAMA 615.30: MODEL ECONÒMIC
En milers deuros
CODI LÍNIA S DENOMINACIÓ: Inversions en el brollador daigua de Bejís
IMPORT
1.000 BENEFICIARIS PREVISTOS: AJUNTAMENT DE BEJÍS
MANERA DE CONCESSIÓ:
Concessió directa art.168 a) DESCRIPCIÓ I FINALITATS:
Inversió en infraestructures per a la modernització dels recursos dexplotació del brollador daigües de Bejís
PUBLICAR DADES: Sí APORTACIÓ GV NO CONDICIONADA: 1.000
APORTACIÓ EXTERNA: 0
2. La inclusió de la línia de subvenció a què es refereix lapartat 1 anterior es finançarà mitjançant la minoració de disponibilitats existents en laplicació pressupostària 09.02.08.0000.421.70.7, línia T8254000, Finançament delegació de competències en matèria dinfraestructures educatives deducació secundària, del vigent pressupost de la Generalitat per a 2022
3. La subvenció a la qual es refereix la present disposició addicional queda exceptuada del règim de pagament anticipat de subvencions previst en larticle 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i podrà lliurar-se immediatament fins al 100 per cent del seu import, una vegada concedida.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
Es faculta al Consell per a adoptar les disposicions necessàries per al desenvolupament i aplicació daquest decret llei.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 9 de setembre de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA