DECRET 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de cooperació municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana. [2020/7946]
(DOGV núm. 8917 de 01.10.2020) Ref. Base de dades 007641/2020
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 02.10.2020 Notes: La disposició derogatòria única de la Llei 5/2021, de 5 de novembre, de la Generalitat, reguladora del Fons de Cooperació Municipal dels Municipis i Entitats Locals Menors de la Comunitat Valenciana, disposa el següent: «La línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a la lluita contra el despoblament dels municipis de la Comunitat Valenciana, regulada pel Decret 182/2018, de 10 d'octubre, del Consell, i la línia del Fons de Cooperació per a municipis turístics, regulada pel Decret 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, es mantenen en vigor en tot el que no contradiga aquesta llei.» Aquesta disposició afecta: Afecta: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: Modificada per: - LLEI 5/2021, de 5 de novembre, de la Generalitat, reguladora del Fons de Cooperació Municipal dels Municipis i Entitats Locals Menors de la Comunitat Valenciana. [2021/11365]
- DECRET 65/2023, de 5 de maig, del Consell, pel qual es modifica el Decret 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana. [2023/4922]
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Turisme Administració local Descriptors: Temàtics: turisme, administració local , monografies, Diputació Provincial
DECRET 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de cooperació municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana. [2020/7946]
La Generalitat té atribuïda la competència exclusiva en matèria de turisme, en el seu àmbit territorial, en larticle 49.1.12a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i la competència exclusiva en matèria de règim local, en larticle 49.1.8a daquest.
LEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, en lapartat 3 de larticle 64, estableix que per a potenciar lautonomia local sobre la base del principi de subsidiarietat, per llei de les Corts, es crearà el Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana amb els mateixos criteris que el fons estatal.
En compliment daquest mandat estatutari, en larticle 201 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, es crea formalment el Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana. Aquest precepte disposa que seran beneficiaris del Fons tots els municipis de la Comunitat Valenciana i prescriu que a través daquest es finançaran serveis, infraestructures i equipaments bàsics dels municipis de la Comunitat Valenciana, i sestabliran les seues dotacions en cada llei de pressupostos de la Generalitat. Sindica finalment que per reglament es desenvoluparà la participació dels municipis en les dotacions del Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana.
Mitjançant el Decret 51/2017, de 7 dabril, del Consell, es va regular el Fons de Cooperació Municipal Incondicionat de la Comunitat Valenciana, amb la pretensió destablir un sistema de finançament estable i amb vocació de permanència per als municipis que presten serveis públics essencials des de la proximitat, amb la finalitat de garantir la cobertura de les necessitats bàsiques de la ciutadania en el marc de les seues competències, resultant linstrument més adequat per a garantir la seua consecució.
No obstant això, daltra banda, resulta necessari que en el sistema de finançament de les corporacions locals sincorpore un component que tinga en consideració els municipis que adquirisquen la condició de municipis turístics de la Comunitat Valenciana, que es troben des de fa dècades amb el problema dhaver dassumir serveis pels quals no reben un finançament concret, en tindre una població flotant no comptabilitzada a lefecte de lassignació pressupostària per part daltres administracions.
A la vista de lexposat, la política de la Generalitat sinscriu, doncs, en la línia de foment i cooperació amb les corporacions municipals del nostre àmbit territorial, tenint en compte el paper que exerceixen els municipis en la prestació de serveis i obres públiques dirigides a tota la ciutadania, també a les persones visitants i turistes, resultant necessari col·laborar amb els ajuntaments dels municipis turístics per a dotar-los de recursos suficients perquè la població no resident no pose en risc la seua suficiència financera, i puguen disposar de la dotació adequada per a la prestació dels serveis locals a persones residents i turistes i implementar les mesures necessàries per a compensar els efectes en el municipi i el seu desenvolupament sostenible en coordinació amb la Generalitat, com a administració més pròxima a la ciutadania.
Per a la consecució de lanterior objectiu és necessari que es dote el Fons de Cooperació Municipal de suficient consignació econòmica mitjançant la creació duna línia específica per als municipis turístics de la Comunitat Valenciana, caracteritzada també per la seua naturalesa incondicionada i no finalista, i resulta, per tant, exclosa la seua regulació de laplicació del règim de subvencions, conforme al que es preveu en larticle 2.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
En desenvolupament de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, pel Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, es va regular lEstatut del Municipi Turístic de la Comunitat Valenciana amb la finalitat de promoure la qualitat en la prestació dels serveis municipals al conjunt de la població turística, contribuint a un turisme sostenible i inclusiu, amb fonament en el principi dhospitalitat i en els compromisos que deriven del Codi Ètic del Turisme Valencià.
El reconeixement de la condició de Municipi Turístic es basa, duna banda, en el compliment dindicadors i criteris com la població turística; el nombre de places dallotjament turístic i de places de segona residència; lexistència, dins del seu territori, dalgun recurs turístic de primer ordre, o lacreditació que lactivitat turística representa la base de la seua economia o, com a mínim, una part important daquesta. I, duna altra, en el compliment duna sèrie dobligacions per a la qual cosa ladministració autonòmica ha de promoure el marc incentivador que resulte necessari per a fomentar la promoció i el desenvolupament de projectes encaminats al compliment daquestes obligacions.
La consideració de Municipi Turístic atorga el dret daccedir a vies de finançament específiques per a compensar lesforç financer, motivat per lactivitat turística, tant en la prestació de serveis com en inversió en infraestructures.
La Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2020, estableix una línia pressupostària denominada Fons de Cooperació Municipis Turístics dins del pressupost de Turisme Comunitat Valenciana, que serà la que finance aquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal.
El decret sestructura en huit articles, dues disposicions addicionals, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.
Aquesta norma sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret es justifica per raons dinterés general, ja que, tal com sha indicat anteriorment, pretén incorporar el criteri de la despesa extraordinària que es veuen obligats a suportar els municipis per la seua activitat turística en un sistema de finançament estable.
Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté la regulació imprescindible per a atendre les necessitats de finançament dels ajuntaments dels municipis turístics de la Comunitat Valenciana així reconeguts per la Generalitat, sense que comporte mesures restrictives de drets ni impose obligacions a les entitats destinatàries.
Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, el contingut daquest decret és coherent amb la resta de lordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, i pretén generar en làmbit del finançament local un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, el compliment de les obligacions que assumeixen els municipis turístics.
En aplicació del principi de transparència, shan definit clarament els objectius daquesta norma i la seua justificació, i sha possibilitat la participació activa de les entitats destinatàries en la seua elaboració. Finalment, en aplicació del principi deficiència, aquest decret no comporta cap tipus de càrregues administratives innecessàries o accessòries.
En definitiva, amb aquest decret es pretén lefectiva consecució dels principis dautonomia i suficiència financera contemplats en la Constitució, dotant els municipis de recursos financers suficients per a promoure la qualitat en la prestació de serveis municipals al conjunt de la població resident i turística, contribuint a un turisme sostenible i inclusiu, amb fonament en el principi dhospitalitat i en els compromisos que deriven del Codi Ètic del Turisme Valencià.
Igualment, aquest decret implica, a lefecte del que sestableix en la legislació en matèria destabilitat pressupostària, un canvi normatiu que comporta un augment permanent de la recaptació dels municipis afectats.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2020.
En virtut de lanterior, dacord amb larticle 28.c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del president de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 25 de setembre de 2020,
DECRETE
Article 1. Objecte
Lobjecte daquest decret és regular la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per als municipis reconeguts com a turístics de la Comunitat Valenciana, establert en lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana i en la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, i de manera expressa per a la línia que anualment sincloga amb aquest objecte en les lleis de pressupostos de la Generalitat.
Article 2. Finalitats i principis
La línia específica del Fons de Cooperació Municipal per als Municipis Turístics té per objecte compensar la despesa addicional que suporten aquests municipis per la prestació de serveis a població no resident, tant en el cost de la prestació de serveis com per limpacte daquesta en el desenvolupament sostenible del municipi, com a criteri dassignació complementari del Fons de Cooperació Municipal per a garantir la suficiència financera dels municipis de la Comunitat Valenciana afectats, i potenciar la seua autonomia local sobre la base del principi de subsidiarietat, finançant globalment la seua activitat a fi que puguen disposar de la dotació adequada per a la prestació dels serveis locals.
Aquesta línia es basa en els principis dobjectivitat, transparència, publicitat i equitat, i constitueix un factor darticulació, equilibri i cohesió territorial.
Article 3. Naturalesa
1. La línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a Municipis Turístics de la Comunitat Valenciana té naturalesa incondicionada i no finalista.
2. Les aportacions de la Generalitat als municipis reconeguts com a turístics tenen el caràcter de transferències a fi de finançar globalment les activitats i serveis que els corresponguen en virtut de les competències que hagen assumit segons la legislació vigent, i són complementàries i compatibles amb la percepció de les aportacions de la línia general del Fons de Cooperació Municipal i la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a la Lluita contra el Despoblament dels Municipis de la Comunitat Valenciana, així com amb les ajudes de concurrència competitiva, directes o nominatives per a entitats locals de Turisme Comunitat Valenciana.
3. Aquestes transferències formen part i estan vinculades al sistema de finançament autonòmic de les corporacions locals valencianes, sense que en cap cas tinguen naturalesa de subvenció.
Article 4. Beneficiaris
Són beneficiaris de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana aquells municipis que complisquen amb els requisits de larticle 5 del Decret 51/2017, de 7 dabril, del Consell, pel qual es regula el Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana i a més, complisquen els següents requisits:
a) Sels reconega la condició de Municipi Turístic en aplicació de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat, i del Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, de regulació de lestatut del municipi turístic de la Comunitat Valenciana.
b) Alternativament, tinguen reconeguda la condició de Municipi Turístic conforme a la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de turisme de la Comunitat Valenciana, durant el període transitori establit en la disposició transitòria segona daquest decret.
c) Mantinguen el reconeixement de Municipi Turístic a 1 de gener de cada any en què satorga i assigna la quantia que correspon a cadascun daqueixos municipis.
Article 5. Dotació
1. La dotació anual daquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a Municipis Turístics de la Comunitat Valenciana estarà determinada pel crèdit pressupostari que es consigne en lentitat de dret públic de la Generalitat, Turisme Comunitat Valenciana, concretament per a aquesta línia específica en les corresponents lleis anuals de pressupostos de la Generalitat.
2. Correspon a lòrgan directiu amb competència en matèria de turisme realitzar totes les actuacions necessàries per a la seua correcta gestió i distribució.
Article 6. Distribució de la quantia anual
1. El procediment per a lassignació anual de la quantia pressupostada corresponent a cada entitat beneficiària siniciarà dofici per la persona titular de lòrgan amb competències en matèria de turisme, a la qual correspondrà emetre la proposta de resolució dadjudicació de conformitat amb les regles de distribució contingudes en aquest article, previ coneixement per la Comissió de Seguiment prevista en el Decret 51/2017, de 7 dabril, del Consell, pel qual es regula el Fons de Cooperació Municipal Incondicionat de la Comunitat Valenciana. En aquesta proposta de resolució sestablirà el procediment de pagament daquestes quanties. La resolució correspondrà a la persona titular del departament amb competències en matèria dadministració local.
2. La quantia pressupostada per als municipis turístics es distribuirà aplicant les següents regles:
a) Sassignarà una quantitat fixa per cadascun dels municipis turístics que tinguen reconeguda aqueixa condició. Limport total distribuït mitjançant aquest criteri no podrà superar el cinquanta per cent de la quantitat pressupostada per a aquesta línia.
b) Limport restant del Fons es distribuirà per a cada municipi turístic en funció del seu nombre total de places en allotjaments reglats segons la informació disponible a 1 de gener de cada any en el Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana, registre administratiu dependent del departament del Consell que tinga atribuïda la competència en matèria de turisme, ponderades pels següents coeficients correctors aplicables a cadascun dels diferents trams poblacionals:
1. D1 a 500 4,50
2. De 501 a 1.000 3,50
3. De 1.001 a 2.000 3,00
4. De 2.001 a 5.000 2,00
5. De 5.001 a 20.000 1,00
6. De 20.001 a 50.000 0,90
7. De 50.001 a 100.000 0,80
8. Més de 100.000 0,75
c) La resolució anual podrà determinar un import màxim per municipi sobre el resultat de laplicació de les dues regles anteriors.
Article 7. Obligacions de les entitats beneficiàries
Les corporacions municipals beneficiàries de les aportacions daquesta línia del Fons de Cooperació Municipal estan obligades, a més de a les obligacions generals que els puguen afectar i a les obligacions derivades del seu reconeixement de Municipi Turístic, a:
a) Facilitar tota la informació que els siga requerida per la Sindicatura de Comptes.
b) Sotmetres a les actuacions de comprovació i seguiment de laplicació dels fons que estime pertinent la persona titular de la direcció general amb competències en administració local o la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de turisme.
c) Presentar una memòria dactuació, amb indicació de les activitats realitzades, dels serveis prestats i dels resultats obtinguts.
Article 8. Adhesió de les diputacions provincials
1. Les diputacions de Castelló, València i Alacant, com a entitats locals de la Comunitat Valenciana, en lexercici de les seues competències de vertebració del territori previstes en larticle 50 de la Llei de règim local de la Comunitat Valenciana, podran participar a través dels seus pressupostos anuals, o dels pressupostos dels organismes públics dependents daquestes, en aquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana, regulat en larticle 64.3 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, mitjançant les aportacions dineràries previstes en larticle 2.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. Les diputacions provincials que sadherisquen a la participació en aquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal, podran destinar la seua assignació pressupostària als municipis de la seua província que complisquen els requisits recollits en larticle 4 daquest decret, distribuint per província la mateixa quantia que la Generalitat, i utilitzant bé les mateixes regles de distribució que les regulades en aquest decret i sota el mateix règim de transferències incondicionades, o bé adoptant el seu propi règim jurídic i regles de distribució atesos els principis dobjectivitat i equitat.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència pressupostària
Laplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada al departament competent en turisme i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials daquest.
Segona. Canvi normatiu a lefecte destabilitat pressupostària
A lefecte del que sestableix en lapartat 4 de larticle 12 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 dabril, destabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i de la resta de legislació en matèria destabilitat pressupostària, aquest decret suposa un canvi normatiu que comporta un augment permanent de la recaptació de les corporacions municipals afectades.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Municipis turístics amb platges marítimes i continentals.
Únicament per a lexercici 2020, a més de les regles contingudes en larticle 6.2 daquest decret, sinclou la següent regla de distribució:
Fins a un 40 per cent a distribuir per cada municipi en funció dels quilòmetres de platja amb què compte segons el que sestableix en el Catàleg de Platges de la Comunitat Valenciana aprovat en el Decret 58/2018, de 4 de maig, del Consell, pel qual saprova el Pla dAcció Territorial de la Infraestructura Verda del Litoral de la Comunitat Valenciana i el Catàleg de Platges de la Comunitat Valenciana, o document similar per a les continentals.
Segona. Municipis turístics declarats conforme a la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de turisme de la Comunitat Valenciana
Els municipis turístics declarats conforme a la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de turisme de la Comunitat Valenciana, podran acollir-se a la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a Municipis Turístics de la Comunitat Valenciana durant el període transitori establert en la disposició transitòria primera del Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, de regulació de lestatut del municipi turístic de la Comunitat Valenciana. Transcorregut aquest termini, aquells municipis que pretenguen acollir-se a aquesta línia específica hauran de tindre reconeguda la condició de municipi turístic conforme al que sestableix en aquest decret.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que es disposa en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desenvolupament reglamentari
Es faculta la persona titular del departament que tinga atribuïdes les competències en turisme per a dictar totes les disposicions que requerisquen el desenvolupament i execució daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 25 de setembre de 2020.
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER