DECRET 96/2021, de 16 de juliol, de 2021, del Consell, de determinació dels criteris i els mètodes de càlcul per a cuantificar els reintegraments de transferències reconegudes a favor de les entitats del sector públic de la Generalitat que superen el cost de la seua activitat. [2021/8249]
(DOGV núm. 9139 de 30.07.2021) Ref. Base de dades 007518/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 31.07.2021 Aquesta disposició afecta: Deroga: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Economia i Hisenda Pública Descriptors: Temàtics: monografies, Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
DECRET 96/2021, de 16 de juliol, de 2021, del Consell, de determinació dels criteris i els mètodes de càlcul per a cuantificar els reintegraments de transferències reconegudes a favor de les entitats del sector públic de la Generalitat que superen el cost de la seua activitat.
[2021/8249]
El sector públic instrumental es regula en larticle 2.3 en relació amb el títol IX de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; i en ell sintegren els ens de la Generalitat que es relacionen en el mateix article: organismes autònoms, entitats públiques empresarials, altres entitats de dret públic, societats mercantils, fundacions, i consorcis adscrits a la Generalitat. La realització de les activitats daquests ens es finança de manera majoritària a través de les subvencions i transferències consignades en els pressupostos de la Generalitat.
En virtut de les facultats dautoorganització de la Generalitat i per a poder continuar realitzant les mateixes funcions amb una major eficiència, resulta necessari ajustar el finançament de les activitats daquests ens als seus costos.
En aquest aspecte, ja el Decret 204/1990, de 26 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre reintegrament de transferències corrents i de capital, preveu que siguen objecte de reintegrament aquells imports de subvencions concedides a les entitats del sector públic que no hagueren sigut aplicades a la finalitat que els va donar origen. No obstant això, des de lentrada en vigor daquest decret, tant la configuració del sector públic de la Generalitat com el marc dinformació financera aplicable a les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu daplicació han canviat de manera substancial, de tal manera que resulta imprescindible ladequació de lesmentat decret a levolució de la normativa en aquests aspectes.
Aquesta adaptació comporta, duna banda, la redefinició de làmbit subjectiu daplicació en els termes establits en larticle 2.3 de la Llei 1/2015; i daltra banda, lajust dels mètodes de càlcul dels possibles reintegraments a la informació comptable que les diferents entitats del sector públic de la Generalitat venen legalment obligades a elaborar.
Per això, sha considerat oportú que loperatòria del càlcul del reintegrament de transferències vinga definida per un sistema que resulte el més clar i senzill possible, evitant que càlculs excessivament complexos puguen conduir a situacions poc operatives, destacant, en aquest sentit, que lobjectiu previst és loptimització de lús de recursos públics, evitant que es produïsquen acumulacions de saldos financers en unes entitats i, al mateix temps, que es generen tensions de liquiditat en unes altres.
Cal destacar, no obstant això, que, en qualsevol cas, tant els recursos objecte de reintegrament com els que no ho són, romanen en làmbit de la Generalitat, no produint cap menyscapte per a la hisenda pública una adaptació del reintegrament a determinades situacions excepcionals o no previstes.
Així mateix, sha considerat també necessari precisar les funcions de la Intervenció General de la Generalitat, que es concretarien a quantificar i proposar limport del reintegrament, quedant sota la facultat discrecional del Consell la determinació final, mitjançant acord, de les quantitats a reintegrar i la valoració, en el seu cas, de possibles excepcions als imports proposats.
El contingut del decret sadequa als principis de bona regulació previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, resulta necessari aprovar aquesta nova regulació, per a adequar làmbit subjectiu daplicació a la nova estructura del sector públic instrumental, derivada de la Llei 1/2015 i per a establir de manera clara els criteris i mètodes per a determinar els reintegraments que han de realitzar aquests ens a la hisenda de la Generalitat, quan el cost del seu funcionament de cada exercici haja sigut inferior a les quantitats consignades en els pressupostos de la Generalitat.
Així mateix, la regulació proposada resulta proporcional als fins perseguits, en la mesura en què la mateixa és congruent amb la regulació actualment vigent en matèria de control financer dels ens inclosos en el seu àmbit daplicació.
La norma també sadequa als principis deficàcia, seguretat jurídica i eficiència en permetre a tots els ens afectats, conéixer els criteris i mètodes per a quantificar limport dels reintegraments, així com el procediment per a aprovar aquests reintegraments, precisant les funcions de la Intervenció General sobre aquest tema, i la facultat decisòria última del Consell i no imposant més càrregues administratives que les estrictament necessàries.
Quant al principi de transparència, en tractar-se duna norma organitzativa i pressupostària, sha aplicat la previsió de larticle 133.4 de la Llei 39/2015, relatiu a la participació dels ciutadans en el procediment delaboració de normes amb rang de llei i reglaments, estant exempta de consulta pública prèvia i dels tràmits daudiència i informació pública.
Aquest decret està inclòs en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2021.
Per tot això, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 16 de juliol de 2021,
DECRETE
Article 1. Objecte
Aquest decret té per objecte aprovar els criteris i els mètodes de càlcul per a determinar els imports de les transferències o subvencions que correspon reintegrar a la hisenda pública de la Generalitat per part dels ens referits en larticle 2, quan el finançament reconegut a favor seu amb càrrec al pressupost de despeses no financeres de la Generalitat haja superat el cost de lactivitat realitzada durant lexercici econòmic.
Article 2. Àmbit daplicació
Làmbit daplicació comprén als ens que integren el sector públic instrumental de la Generalitat, definit dacord amb larticle 2.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; i als fons mancats de personalitat jurídica als quals es refereix larticle 2.4 de la Llei 1/2015, sotmesos a auditoria de regularitat comptable per part de la Intervenció General.
Article 3. Càlcul del reintegrament
El càlcul del reintegrament sefectuarà sobre la base de la informació comptable que cada entitat ve obligada a elaborar en aplicació dels principis comptables que li corresponguen conforme als criteris indicats en larticle 126 de la Llei 1/2015.
Article 4. Càlcul del reintegrament dentitats sotmeses a principis comptables públics
En el cas dentitats del sector públic de la Generalitat que hagen daplicar els principis comptables públics, limport del reintegrament coincidirà amb la part no afectada del romanent de tresoreria, tal com ve aquest definit en el Pla general de comptabilitat Pública vigent.
Article 5. Càlcul del reintegrament dentitats sotmeses a principis i normes de comptabilitat recollits en el Pla general de comptabilitat de lempresa espanyola i entitats sotmeses a principis i normes recollits en ladaptació del Pla general de comptabilitat a les entitats sense fins lucratius
1. En el cas dentitats sotmeses a principis i normes de comptabilitat recollits en el Pla general de comptabilitat de lempresa espanyola i entitats sotmeses a principis i normes recollits en ladaptació del Pla general de comptabilitat a les entitats sense fins lucratius, el càlcul del reintegrament es realitzarà sobre la base de la informació continguda en els seus comptes anuals.
Shaurà de distingir entre les transferències i subvencions destinades a finançar operacions o activitats no singularitzades, i les que shan concedit per a un fi, propòsit, activitat o projecte específic.
2. En el reintegrament de transferències destinades a finançar operacions o activitats no singularitzades, es distingirà i quantificarà de forma separada el reintegrament que procedisca amb motiu de transferències corrents del què procedisca per transferències de capital.
3. En el cas de transferències corrents, limport del reintegrament es calcularà per diferència entre limport de les obligacions reconegudes en el capítol IV del pressupost de la Generalitat per motiu daquesta mena de transferències, i la magnitud comptable que representa limport de les subvencions aplicades, en funció del marc comptable aplicable a cada entitat. Aquesta magnitud serà el resultat comptable o excedent de lexercici, segons siga procedent, sobre el qual es practicaran els ajustos que es determinen mitjançant ordre de la persona titular de la conselleria competent en hisenda.
4. En el cas de transferències de capital, el reintegrament vindrà determinat per lexcés de limport de les obligacions reconegudes en el capítol VII del pressupost de la Generalitat respecte de les inversions que haja realitzat lentitat i les subvencions de capital que haja executat.
5. La inclusió en el càlcul del reintegrament de les transferències i subvencions vinculades a un fi, propòsit, activitat o projecte específic dependrà de si lòrgan concedent de la transferència o subvenció ha establit o no un mecanisme per a la seua justificació i reintegrament. En el cas que sí que estiguera previst aquest mecanisme, no es consideraran a lefecte del reintegrament els imports de la subvenció ni les despeses o inversions relacionades amb aquesta. En el cas que no estiguera previst cap mecanisme de reintegrament, es quantificarà i inclourà en la corresponent proposta dacord limport a reintegrar si escau, considerant la fi, propòsit, activitat o projecte que va donar origen a la concessió de la subvenció.
Article 6. Proposta de reintegrament
1. A lefecte de la quantificació del reintegrament, les entitats facilitaran a la Intervenció General la informació que aquesta determine, realitzant un càlcul previ que haurà de figurar en els seus comptes anuals dacord amb el marc comptable que li siga aplicable. En el transcurs dels treballs corresponents a lexecució del Pla anual dauditories, es verificarà la correspondència de les dades facilitades per lentitat amb el contingut dels seus comptes anuals. Una vegada finalitzat el Pla anual dauditories, la Intervenció General efectuarà una proposta de reintegrament de transferències reconegudes a favor de les entitats incloses en aquest.
2. Sobre la base de la proposta realitzada per la Intervenció General, el Consell, mitjançant acord, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en hisenda, determinarà els imports definitius a reintegrar, que podran ser compensats amb lliuraments pendents de cobrament, practicant si escau, de forma motivada en cas dapartar-se de la proposta de la Intervenció General, les excepcions que estime convenients, prèvia petició motivada de lentitat afectada pel reintegrament.
Article 7. Eficàcia del reintegrament
Sense perjudici del que sestableix larticle 6.1, el reintegrament serà exigible a partir de la data dadopció de lacord pel Consell.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 204/1990, de 26 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre reintegrament de transferències corrents i de capital, així com totes les disposicions digual o inferior rang en el que contradiguen o soposen al que es disposa en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desenvolupament
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en hisenda per a despleg aquest decret, i la Intervenció General de la Generalitat per a dictar les instruccions que es requerisquen per a aplicar-lo.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 16 de juliol de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO