Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 96/2021, de 16 de juliol, de 2021, del Consell, de determinació dels criteris i els mètodes de càlcul per a cuantificar els reintegraments de transferències reconegudes a favor de les entitats del sector públic de la Generalitat que superen el cost de la seua activitat. [2021/8249]

(DOGV núm. 9139 de 30.07.2021) Ref. Base de dades 007518/2021

DECRET 96/2021, de 16 de juliol, de 2021, del Consell, de determinació dels criteris i els mètodes de càlcul per a cuantificar els reintegraments de transferències reconegudes a favor de les entitats del sector públic de la Generalitat que superen el cost de la seua activitat.
[2021/8249]
El sector públic instrumental es regula en l’article 2.3 en relació amb el títol IX de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; i en ell s’integren els ens de la Generalitat que es relacionen en el mateix article: organismes autònoms, entitats públiques empresarials, altres entitats de dret públic, societats mercantils, fundacions, i consorcis adscrits a la Generalitat. La realització de les activitats d’aquests ens es finança de manera majoritària a través de les subvencions i transferències consignades en els pressupostos de la Generalitat.
En virtut de les facultats d’autoorganització de la Generalitat i per a poder continuar realitzant les mateixes funcions amb una major eficiència, resulta necessari ajustar el finançament de les activitats d’aquests ens als seus costos.
En aquest aspecte, ja el Decret 204/1990, de 26 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre reintegrament de transferències corrents i de capital, preveu que siguen objecte de reintegrament aquells imports de subvencions concedides a les entitats del sector públic que no hagueren sigut aplicades a la finalitat que els va donar origen. No obstant això, des de l’entrada en vigor d’aquest decret, tant la configuració del sector públic de la Generalitat com el marc d’informació financera aplicable a les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu d’aplicació han canviat de manera substancial, de tal manera que resulta imprescindible l’adequació de l’esmentat decret a l’evolució de la normativa en aquests aspectes.
Aquesta adaptació comporta, d’una banda, la redefinició de l’àmbit subjectiu d’aplicació en els termes establits en l’article 2.3 de la Llei 1/2015; i d’altra banda, l’ajust dels mètodes de càlcul dels possibles reintegraments a la informació comptable que les diferents entitats del sector públic de la Generalitat venen legalment obligades a elaborar.

Per això, s’ha considerat oportú que l’operatòria del càlcul del reintegrament de transferències vinga definida per un sistema que resulte el més clar i senzill possible, evitant que càlculs excessivament complexos puguen conduir a situacions poc operatives, destacant, en aquest sentit, que l’objectiu previst és l’optimització de l’ús de recursos públics, evitant que es produïsquen acumulacions de saldos financers en unes entitats i, al mateix temps, que es generen tensions de liquiditat en unes altres.
Cal destacar, no obstant això, que, en qualsevol cas, tant els recursos objecte de reintegrament com els que no ho són, romanen en l’àmbit de la Generalitat, no produint cap menyscapte per a la hisenda pública una adaptació del reintegrament a determinades situacions excepcionals o no previstes.
Així mateix, s’ha considerat també necessari precisar les funcions de la Intervenció General de la Generalitat, que es concretarien a quantificar i proposar l’import del reintegrament, quedant sota la facultat discrecional del Consell la determinació final, mitjançant acord, de les quantitats a reintegrar i la valoració, en el seu cas, de possibles excepcions als imports proposats.
El contingut del decret s’adequa als principis de bona regulació previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, resulta necessari aprovar aquesta nova regulació, per a adequar l’àmbit subjectiu d’aplicació a la nova estructura del sector públic instrumental, derivada de la Llei 1/2015 i per a establir de manera clara els criteris i mètodes per a determinar els reintegraments que han de realitzar aquests ens a la hisenda de la Generalitat, quan el cost del seu funcionament de cada exercici haja sigut inferior a les quantitats consignades en els pressupostos de la Generalitat.
Així mateix, la regulació proposada resulta proporcional als fins perseguits, en la mesura en què la mateixa és congruent amb la regulació actualment vigent en matèria de control financer dels ens inclosos en el seu àmbit d’aplicació.
La norma també s’adequa als principis d’eficàcia, seguretat jurídica i eficiència en permetre a tots els ens afectats, conéixer els criteris i mètodes per a quantificar l’import dels reintegraments, així com el procediment per a aprovar aquests reintegraments, precisant les funcions de la Intervenció General sobre aquest tema, i la facultat decisòria última del Consell i no imposant més càrregues administratives que les estrictament necessàries.
Quant al principi de transparència, en tractar-se d’una norma organitzativa i pressupostària, s’ha aplicat la previsió de l’article 133.4 de la Llei 39/2015, relatiu a la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes amb rang de llei i reglaments, estant exempta de consulta pública prèvia i dels tràmits d’audiència i informació pública.

Aquest decret està inclòs en el Pla normatiu de l’Administració de la Generalitat per a 2021.
Per tot això, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller d’Hisenda i Model Econòmic, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 16 de juliol de 2021,


DECRETE

Article 1. Objecte
Aquest decret té per objecte aprovar els criteris i els mètodes de càlcul per a determinar els imports de les transferències o subvencions que correspon reintegrar a la hisenda pública de la Generalitat per part dels ens referits en l’article 2, quan el finançament reconegut a favor seu amb càrrec al pressupost de despeses no financeres de la Generalitat haja superat el cost de l’activitat realitzada durant l’exercici econòmic.


Article 2. Àmbit d’aplicació
L’àmbit d’aplicació comprén als ens que integren el sector públic instrumental de la Generalitat, definit d’acord amb l’article 2.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; i als fons mancats de personalitat jurídica als quals es refereix l’article 2.4 de la Llei 1/2015, sotmesos a auditoria de regularitat comptable per part de la Intervenció General.


Article 3. Càlcul del reintegrament
El càlcul del reintegrament s’efectuarà sobre la base de la informació comptable que cada entitat ve obligada a elaborar en aplicació dels principis comptables que li corresponguen conforme als criteris indicats en l’article 126 de la Llei 1/2015.

Article 4. Càlcul del reintegrament d’entitats sotmeses a principis comptables públics
En el cas d’entitats del sector públic de la Generalitat que hagen d’aplicar els principis comptables públics, l’import del reintegrament coincidirà amb la part no afectada del romanent de tresoreria, tal com ve aquest definit en el Pla general de comptabilitat Pública vigent.


Article 5. Càlcul del reintegrament d’entitats sotmeses a principis i normes de comptabilitat recollits en el Pla general de comptabilitat de l’empresa espanyola i entitats sotmeses a principis i normes recollits en l’adaptació del Pla general de comptabilitat a les entitats sense fins lucratius
1. En el cas d’entitats sotmeses a principis i normes de comptabilitat recollits en el Pla general de comptabilitat de l’empresa espanyola i entitats sotmeses a principis i normes recollits en l’adaptació del Pla general de comptabilitat a les entitats sense fins lucratius, el càlcul del reintegrament es realitzarà sobre la base de la informació continguda en els seus comptes anuals.
S’haurà de distingir entre les transferències i subvencions destinades a finançar operacions o activitats no singularitzades, i les que s’han concedit per a un fi, propòsit, activitat o projecte específic.
2. En el reintegrament de transferències destinades a finançar operacions o activitats no singularitzades, es distingirà i quantificarà de forma separada el reintegrament que procedisca amb motiu de transferències corrents del què procedisca per transferències de capital.
3. En el cas de transferències corrents, l’import del reintegrament es calcularà per diferència entre l’import de les obligacions reconegudes en el capítol IV del pressupost de la Generalitat per motiu d’aquesta mena de transferències, i la magnitud comptable que representa l’import de les subvencions aplicades, en funció del marc comptable aplicable a cada entitat. Aquesta magnitud serà el resultat comptable o excedent de l’exercici, segons siga procedent, sobre el qual es practicaran els ajustos que es determinen mitjançant ordre de la persona titular de la conselleria competent en hisenda.
4. En el cas de transferències de capital, el reintegrament vindrà determinat per l’excés de l’import de les obligacions reconegudes en el capítol VII del pressupost de la Generalitat respecte de les inversions que haja realitzat l’entitat i les subvencions de capital que haja executat.

5. La inclusió en el càlcul del reintegrament de les transferències i subvencions vinculades a un fi, propòsit, activitat o projecte específic dependrà de si l’òrgan concedent de la transferència o subvenció ha establit o no un mecanisme per a la seua justificació i reintegrament. En el cas que sí que estiguera previst aquest mecanisme, no es consideraran a l’efecte del reintegrament els imports de la subvenció ni les despeses o inversions relacionades amb aquesta. En el cas que no estiguera previst cap mecanisme de reintegrament, es quantificarà i inclourà en la corresponent proposta d’acord l’import a reintegrar si escau, considerant la fi, propòsit, activitat o projecte que va donar origen a la concessió de la subvenció.

Article 6. Proposta de reintegrament
1. A l’efecte de la quantificació del reintegrament, les entitats facilitaran a la Intervenció General la informació que aquesta determine, realitzant un càlcul previ que haurà de figurar en els seus comptes anuals d’acord amb el marc comptable que li siga aplicable. En el transcurs dels treballs corresponents a l’execució del Pla anual d’auditories, es verificarà la correspondència de les dades facilitades per l’entitat amb el contingut dels seus comptes anuals. Una vegada finalitzat el Pla anual d’auditories, la Intervenció General efectuarà una proposta de reintegrament de transferències reconegudes a favor de les entitats incloses en aquest.
2. Sobre la base de la proposta realitzada per la Intervenció General, el Consell, mitjançant acord, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en hisenda, determinarà els imports definitius a reintegrar, que podran ser compensats amb lliuraments pendents de cobrament, practicant si escau, de forma motivada en cas d’apartar-se de la proposta de la Intervenció General, les excepcions que estime convenients, prèvia petició motivada de l’entitat afectada pel reintegrament.


Article 7. Eficàcia del reintegrament
Sense perjudici del que s’estableix l’article 6.1, el reintegrament serà exigible a partir de la data d’adopció de l’acord pel Consell.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 204/1990, de 26 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre reintegrament de transferències corrents i de capital, així com totes les disposicions d’igual o inferior rang en el que contradiguen o s’oposen al que es disposa en aquest decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desenvolupament
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en hisenda per a despleg aquest decret, i la Intervenció General de la Generalitat per a dictar les instruccions que es requerisquen per a aplicar-lo.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 16 de juliol de 2021

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO

linea
Mapa web