DECRET 136/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regula el procediment per a la jubilació forçosa, la prolongació en el servici actiu i la jubilació voluntària del personal estatutari de les institucions sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat. [2014/7638]
(DOGV núm. 7336 de 11.08.2014) Ref. Base de dades 007206/2014
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 12.08.2014 Data de fi de vigència: 02.02.2019 Aquesta disposició afecta: Deroga: Aquesta disposició està afectada per: Derogada per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria Sanitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Sanitat Funció pública Descriptors: Temàtics: professió sanitària, administració del personal, condició de jubilació, funcionari , personal estatutari d'institucions sanitàries
DECRET 136/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regula el procediment per a la jubilació forçosa, la prolongació en el servici actiu i la jubilació voluntària del personal estatutari de les institucions sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat. [2014/7638]
PREÀMBUL
La Llei 55/2003, de 16 de desembre, de lEstatut Marc del Personal Estatutari dels Servicis de Salut (dara en avant, EM), arreplega, amb caràcter general, la jubilació forçosa als 65 anys, si bé actualment ledat de jubilació forçosa deste personal sha destablir dacord amb el conjunt normatiu constituït per larticle 11 del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir lestabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat; larticle 161.1.a i la disposició transitòria vintena del Reial Decret Legislatiu 1/1994, de 20 de juny, pel qual saprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, en la seua redacció donada per la Llei 27/2011, d1 dagost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de Seguretat Social.
No obstant això, lEM preveu dos possibilitats de prolongació voluntària en el servici actiu per mitjà de loportuna autorització administrativa, sempre que quede acreditat que el professional reunix la capacitat funcional necessària per a exercir la professió o realitzar les activitats corresponents al nomenament: la que es basa a permetre al personal completar el període de cotització necessari per a causar dret a pensió de jubilació, que no podrà prolongar-se més enllà del dia en què es complete el període citat (article 26.3 de lEM); i una altra que permetrà prolongar el servici actiu fins als 70 anys, com a màxim, a fi dafavorir una millor organització dels servicis públics, de conformitat amb les necessitats de lorganització articulades en un Pla dOrdenació de Recursos Humans (article 26.2 de lEM).
Mitjançant lAcord del Consell de 7 de juny de 2013, es va aprovar el Pla dOrdenació de Recursos Humans de les Institucions Sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat (PORRHH), que va ser negociat en la Mesa Sectorial de Sanitat al llarg de diverses sessions. En este van quedar establits com a objectius aconseguir una major adequació dels recursos humans a les necessitats de la prestació i de lassistència sanitària, és a dir, un correcte dimensionament del volum defectius que garantisca leficiència de lAdministració sanitària, possibilitar la creació docupació; la renovació de la plantilla; la fidelització i/o promoció del personal i laprofitament del personal que per la seua implicació i resultats oferixen un valor afegit a lorganització.
Sobre la base de les conclusions extretes dun estudi i anàlisi de les plantilles dels diferents centres sanitaris es conclou que, amb caràcter general i sense perjuí de les particularitats organitzatives i assistencials pròpies de cada àmbit territorial i/o institució, es disposa de mecanismes de relleu, tant de caràcter definitiu com a temporal, suficients per a cobrir les necessitats de reposició que puguen produir-se en un futur pròxim a conseqüència dels processos de jubilació, en tots els grups professionals.
LOrde 2/2013, de 7 de juny, de la Conselleria de Sanitat, va aprovar els procediments necessaris per a aplicar les previsions esmentades. Esta norma ha sigut declarada nul·la per Sentència 528/2014, de 21 de juliol, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana. Encara que no és ferma quan es promulga el present decret, posa en dubte el seu rang normatiu i la falta de dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, qüestions que ací sesmenen. Amb tot, és convenient dotar de més seguretat jurídica i estabilitat un aspecte tan rellevant en la política de gestió de recursos humans i en la programació vital i professional del personal com el moment de lextinció de la relació docupació per causa de jubilació. És aconsellable, per tant, elevar el rang normatiu de la disposició reguladora, dotant-la al mateix temps de més claredat i ordenant de manera més raonable els tràmits de la sol·licitud de prolongació en servici actiu.
A més, transcorregut un any des de lentrada en vigor de les citades normes, shan posat de manifest diverses raons per les quals és convenient laprovació duna nova norma reglamentària en la matèria.
En primer lloc, sha consolidat la línia doctrinal, tant del Tribunal Suprem com del Tribunal Constitucional, en el sentit que la prolongació en el servici actiu regulada en larticle 26.2 de lEM és lexcepció a la regla de la jubilació forçosa, que només resulta possible en els termes establits en els plans dordenació de recursos humans. Requerix de lexistència de raons dinterés general de caràcter organitzatiu i assistencial que aconsellen continuar comptant amb un determinat personal i que tals raons sexpliciten en la resolució autoritzatòria. Així, caldrà justificar-la en cada cas concret, no en raó de linterés de Ia persona que la sol·licita, sinó per la concurrència dinteressos generals de caràcter organitzatiu. Així, el procediment administratiu derivat deste precepte es configura com un procediment encaminat a acreditar, de manera fefaent, la concurrència de tals circumstàncies, i resulta, així mateix, més coincident amb la finalitat del procediment que esta justificació siga prèvia a lacreditació de la capacitat funcional del sol·licitant.
De la mateixa manera, resulta convenient simplificar el procediment per a la prolongació en el servici actiu per adquisició de drets de pensió, derivat de larticle 26.3 de lEM.
Daltra banda, la supressió de lorganisme autònom Agència Valenciana de Salut per la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de la Generalitat, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i dOrganització de la Generalitat, ha donat lloc a una nova estructura orgànica i funcional a la Conselleria de Sanitat i a un nou marc competencial, segons el Decret 4/2014, de 3 de gener, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i la Resolució de 6 de febrer de 2014, del conseller de Sanitat, sobre delegació de competències en matèria de personal en làmbit de les institucions sanitàries.
Finalment, la presència de personal funcionari regit per la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, dOrdenació i Gestió de la Funció Pública Valenciana, prestant servici en làmbit gestionat per la Conselleria de Sanitat, on el personal estatutari és majoritari, fa aconsellable no inclourel en la present norma.
En virtut daixò, prèvia negociació en la Mesa Sectorial de Sanitat, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 8 dagost de 2014,
DECRETE
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. Este decret té per objecte la regulació dels procediments que han de seguir-se per a la jubilació forçosa per compliment de ledat prevista legalment, per a la prolongació en el servici actiu i per a la jubilació voluntària del personal estatutari de les institucions sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat.
2. En el que no preveu el present decret, resultarà daplicació el que disposa el títol VI de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i de Procediment Administratiu Comú.
Article 2. Òrgans competents
1. La resolució dels procediments de jubilació forçosa, dels procediments de prolongació en el servici actiu i les seues pròrrogues, i de jubilació voluntària, correspondrà al director general competent en matèria de recursos humans respecte al personal estatutari de les institucions sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat.
2. Les resolucions que recaiguen en els esmentats procediments posen fi a la via administrativa. Els recursos administratius de reposició que sinterposen seran resolts pel mateix òrgan.
Article 3. Regla general de jubilació
En compliment del que disposa larticle 26.2. paràgraf primer, de lEM, la jubilació forçosa del personal estatutari es declararà en la data en què es complisca ledat que, amb caràcter general, es preveu en larticle 161.1.a en relació amb la disposició transitòria vintena del Reial Decret Legislatiu 1/1994, de 20 de juny, pel qual saprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, per a laccés a la pensió de jubilació en la seua modalitat contributiva sense coeficient reductor per raó de ledat, o aquella edat que prevegen les normes reguladores del citat règim en cada moment, sense perjuí de les excepcions que es regulen en el present Decret.
Article 4. Procediment de jubilació forçosa
1. El procediment de jubilació forçosa siniciarà per mitjà de comunicació al personal, que haurà de ser-li remesa amb almenys tres mesos abans del compliment de ledat legalment establida, de conformitat amb larticle anterior. Esta comunicació expressarà la data defecte de la jubilació.
2. No obstant això, en el termini dun mes des de la recepció de la comunicació, el personal podrà sol·licitar la prolongació en el servici actiu en els següents supòsits, per mitjà dels models inclosos en lannexos I i II deste decret:
a) A lempara del que preveu larticle 26.3 de lEM quan resten sis anys o menys de cotització per a adquirir el dret a pensió de jubilació.
b) En el supòsit previst en larticle 26.2, paràgraf segon, de lEM en funció de les necessitats de lorganització. Esta opció no podrà ser exercida pel personal que pertanya a categories professionals declarades a extingir o ocupe places o llocs declarats a amortitzar, independentment del seu sistema de retribucions.
3. Transcorregut un mes des de la recepció de la comunicació sense que linteressat present sol·licitud de prolongació en el servici actiu, lòrgan competent dictarà una resolució de jubilació forçosa per compliment de ledat legalment establida, especificant la data en què es farà efectiva.
Article 5. Procediment en sol·licituds de prolongació en el servici actiu per a adquisició de drets de pensió de jubilació
1. Quan shaja sol·licitat la prolongació en el servici actiu per a adquisició de drets de pensió de jubilació, de conformitat amb larticle 26.3 de lEM, es dictarà una resolució en què es declare la suspensió del procediment de jubilació forçosa per compliment de ledat legalment establida i linici del procediment corresponent.
Dictada la resolució anterior, lòrgan competent remetrà la sol·licitud de linteressat a la corresponent Unitat Perifèrica de Prevenció de Riscos Laborals.
La Unitat Perifèrica de Prevenció de Riscos Laborals, en el termini màxim dun mes, emetrà un informe, en sentit positiu o negatiu, respecte de la capacitat psiquicofísica del sol·licitant per a exercir la professió o realitzar les activitats corresponents al seu nomenament.
2. Lòrgan competent resoldrà favorablement la sol·licitud quan linteressat acredite, per mitjà de document expedit per ladministració de la Seguretat Social, que en el moment de complir ledat de jubilació forçosa legalment establida li falten sis anys o menys per a causar dret a pensió de jubilació, siga quin siga el seu import, així com la capacitat psiquicofísica necessària per a exercir la professió o les activitats pròpies del seu nomenament, segons linforme de la Unitat Perifèrica de Prevenció de Riscos Laborals, i indicarà expressament:
a) La data de començament i finalització de la prolongació en la situació de servici actiu.
b) Que la prolongació està condicionada al manteniment de la capacitat psiquicofísica necessària per a exercir la professió o les activitats pròpies del seu nomenament.
c) En el cas que linteressat dispose dun nomenament de caràcter temporal, que lautorització de prolongació en servici actiu quedarà sense efectes abans de la data fins a la qual li ha sigut concedida si sobrevé alguna de les causes establides dextinció del nomenament temporal.
3. Lòrgan competent resoldrà desfavorablement la sol·licitud, i es declararà la jubilació forçosa per compliment de ledat legalment establida, per alguna de les causes següents:
a) No quedar acreditat que a linteressat, en el moment de complir ledat de jubilació forçosa legalment establida, li resten sis o menys anys de temps de cotització per a causar pensió de jubilació.
b) No resultar acreditat que linteressat reunix la capacitat psiquicofísica necessària per a exercir la professió o realitzar les activitats corresponents al seu nomenament, segons linforme de la Unitat Perifèrica de Prevenció de Riscos Laborals.
4. En el cas que no shaguera dictat una resolució expressa abans dels quinze dies anteriors a la data de compliment de ledat de jubilació forçosa, sentendrà estimada la sol·licitud, als efectes previstos en els articles 43 i concordants de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, en el sentit dautoritzar-se la prolongació exclusivament fins a la data en què complete el període de cotització suficient per a obtindre la pensió de jubilació.
Article 6. Procediment en sol·licituds de prolongació en el servici actiu per necessitat organitzatives o assistencials
1. Quan shaja sol·licitat la prolongació en el servici actiu de conformitat amb larticle 26.2, paràgraf segon, de lEM es dictarà una resolució en què es declare la suspensió del procediment de jubilació forçosa per compliment de ledat legalment establida i linici del corresponent procediment.
2. Dictada la resolució anterior, lòrgan competent valorarà la sol·licitud a fi de determinar si concorren necessitats organitzatives i/o assistencials que justifiquen lautorització, dacord amb el Pla dOrdenació de Recursos Humans, seguint els criteris següents:
a) La necessitat de mantindre la cobertura del lloc ocupat o la conveniència damortitzar-lo a fi fer front amb este recurs a una altra necessitat que es considera prioritària.
b) La previsió de substitució de linteressat, en què shaurà de valorar no sols la categoria professional a què pertanya, sinó també el contingut funcional del lloc que exercisca i la possibilitat de fidelització o promoció interna daltres professionals.
c) El valor qualitatiu del treball exercit per linteressat, acreditat a través duna trajectòria especialment meritòria, per la seua implicació en els objectius fixats per lorganització i pel rendiment o els resultats obtinguts.
Esta valoració inicial emetrà una conclusió positiva o negativa quant a la concurrència de necessitats organitzatives i/o assistencials que justifiquen lautorització, i serà comunicada al sol·licitant concedint-li tràmit daudiència per un termini de deu dies hàbils.
Quan la valoració siga positiva, lòrgan competent remetrà la sol·licitud de linteressat a la corresponent Unitat Perifèrica de Prevenció de Riscos Laborals perquè, en el termini màxim dun mes, emeta un informe, en sentit positiu o negatiu, respecte de la capacitat psiquicofísica del sol·licitant per a exercir la professió o realitzar les activitats corresponents al seu nomenament.
3. Lòrgan competent resoldrà autoritzant la sol·licitud de prolongació en el servici actiu, per entendres que hi ha necessitats organitzatives i/o assistencials que ho justifiquen, en els casos següents:
a) Quan de la referida valoració es concloga que, sent necessari mantindre la cobertura del lloc, hi ha impossibilitat de substitució de linteressat amb les degudes garanties de qualitat assistencial o de prestació del servici.
b) Quan de la referida valoració es concloga una trajectòria especialment meritòria en els termes de la lletra c) de lapartat anterior.
En este cas, la resolució indicarà expressament que la prolongació en el servici actiu satorga per un període inicial dun any, prorrogable anualment a instància de linteressat, i com a màxim fins a ledat de 70 anys, i detallarà la data de començament i la de finalització.
En el cas que linteressat dispose dun nomenament de caràcter temporal, lautorització de prolongació de la permanència en servici actiu o la seua/s pròrrogues quedarà sense efectes abans de la data fins a la qual li foren concedides si sobrevé alguna de les causes establides dextinció del nomenament temporal.
4. Lòrgan competent resoldrà denegant la sol·licitud, i es declararà la jubilació forçosa per compliment de ledat legalment establida, quan linforme de la Unitat Perifèrica de Prevenció de Riscos Laborals sobre la capacitat fisicopsíquica del sol·licitant fóra negatiu, i quan no quedara acreditada lexistència de les necessitats organitzatives o assistencials que justifiquen la prolongació, de conformitat amb els criteris assenyalats en el número 2 deste article.
5. En el cas que no shaguera dictat una resolució expressa abans dels quinze dies anteriors a la data de compliment de ledat de jubilació forçosa, sentendrà estimada la sol·licitud, als efectes previstos en els articles 43 i concordants de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, en el sentit dautoritzar la prolongació en el servici actiu pel període dun any.
Article 7. Pròrrogues anuals
1. La prolongació en el servici actiu inicialment atorgada pel període dun any podrà ser objecte de pròrroga anual a instància de linteressat pel mateix procediment assenyalat en larticle anterior.
2. La instància shaurà de presentar amb dos mesos dantelació a la data de finalització de la vigència de la resolució de prolongació o de la seua pròrroga. Lòrgan competent resoldrà la jubilació forçosa de linteressat si ell mateix no presentara sol·licitud o la presentara transcorregut el termini citat.
Article 8. Finalització de la prolongació en el servici actiu o de la seua pròrroga per causes sobrevingudes
A pesar dhaver-se concedit i estar vigent la prolongació en el servici actiu o la pròrroga, quan concórreguen circumstàncies sobrevingudes que generen dubtes sobre la capacitat fisicopsíquica de la persona interessada siniciarà dofici el corresponent procediment, que finalitzarà amb la declaració de jubilació forçosa en el cas que la corresponent Unitat Perifèrica de Prevenció de Riscos Laborals emetera un informe negatiu sobre este extrem.
Article 9. Finalització de la prolongació en el servici actiu o de la pròrroga a instància de linteressat
Els interessats als quals shaja concedit la prolongació en el servici actiu o la pròrroga podran acabar-la per mitjà de comunicació a lòrgan competent amb una antelació mínima de 15 dies.
Article 10. Jubilació voluntària
El personal que reunisca els requisits establits en la normativa reguladora de la Seguretat Social per a anticipar ledat de jubilació ordinària, amb coeficient o sense reductor per raó de ledat, podrà sol·licitar la jubilació amb caràcter voluntari. Per a això haurà daportar certificació o resolució administrativa emeses per lòrgan competent per al reconeixement del dret a la pensió de jubilació. En este cas, la sol·licitud que a este efecte formule li serà acceptada de pla, i es dictarà la corresponent resolució de jubilació voluntària.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència pressupostària
Laplicació i el posterior desplegament deste decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignada a la conselleria competent en matèria de sanitat i, en tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.
Segona. Referències genèriques
Totes les referències a càrrecs, llocs o persones per als quals en este decret sutilitza la forma de masculí genèric han dentendres aplicables, indistintament, a dones i hòmens.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Resolucions de concessió de la prolongació en el servici actiu o de la seua pròrroga dictades fins a lentrada en vigor deste decret
Les resolucions dautorització o pròrroga de la prolongació en el servici actiu dictades fins a lentrada en vigor deste decret mantindran la seua vigència pels períodes i en els termes que en estes sassenyalen, i els seran daplicació els articles 7, 8 i 9 deste decret.
Segona. Sol·licituds de concessió de prolongació en el servici actiu o de la seua pròrroga en tramitació
Les sol·licituds de prolongació en el servici actiu o de la seua pròrroga en tramitació a lentrada en vigor deste decret seguiran el procediment i es resoldran de conformitat amb allò que sha establit en este, sense necessitat que linteressat presente una nova sol·licitud.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Queda derogada lOrde 2/2013, de 17 de juny, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regula el procediment per a la jubilació forçosa, la prolongació de la permanència en el servici actiu i la jubilació voluntària del personal adscrit a les institucions sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat.
2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o dun rang inferior soposen a este decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Sautoritza la persona titutlar de la Conselleria de Sanitat per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al compliment del que disposa este decret.
Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Valencia, 8 dagost de 2014.
El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART
El conseller de Sanitat,
MANUEL LLOMBART FUERTES