RESOLUCIÓ de 16 de junio de 2017, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori per la qual s'aproven els criteris d'accés en règim d'arrendament als habitatges de protecció pública propietat de l'Entitat d'Infraestructures de la Generalitat. [2017/5787]
(DOGV núm. 8072 de 28.06.2017) Ref. Base de dades 005757/2017
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 16.06.2017 Data de fi de vigència: 07.06.2022 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: Aquesta disposició està afectada per: Derogada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori Grup temàtic: Informació juridicoadministrativa, Plans d'Urbanisme Descriptors: Temàtics: habitatge social, reglamentació urbanística, política de l'habitatge, Dret de l'habitatge, necessitat d'habitatge
RESOLUCIÓ de 16 de junio de 2017, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori per la qual s'aproven els criteris d'accés en règim d'arrendament als habitatges de protecció pública propietat de l'Entitat d'Infraestructures de la Generalitat. [2017/5787]
Antecedents de fet
1. Durant el període comprés entre 2001 i 2008 i amb la finalitat dimpulsar el lloguer sobre la compravenda dhabitatges, lextint Institut Valencià de lHabitatge, SA, IVVSA, hui EIGE, va promoure al llarg de tota la Comunitat Valenciana una sèrie dedificis dhabitatges protegits en règim darrendament.
Aquestes promocions sacullen als plans dHabitatge 2002-2005, que es regeixen pel Reial decret 1/2002, d11 de gener, sobre mesures de finançament dactuacions protegides en matèria dhabitatge i sòl del Pla 2002-2005, i el Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre actuacions protegibles en matèria dhabitatge i sòl per al període 2002-2005, i el pla dHabitatge 2005-2008, regulat pel Reial decret 801/2005, d1 de juliol, pel qual saprova el pla estatal 2005-2008, per a afavorir laccés dels ciutadans a lhabitatge, i el Decret 41/2006, de 24 de març, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen les actuacions protegides per a facilitar laccés a lhabitatge a la Comunitat Valenciana en el marc del pla estatal 2005-2008 i del pla daccés a lhabitatge de la Comunitat Valenciana 2004-2007.
2. Lhabitatge públic promogut per lextint Institut Valencià de lHabitatge, SA, sempre ha tingut un marcat caràcter social, adequat a les circumstàncies socials i econòmiques que hi ha en cada època. Així, mentre en els seus inicis, es va prioritzar la integració de determinats col·lectius amb més dificultat daccés a lhabitatge, com eren les persones majors i els joves i la rehabilitació dels nuclis històrics, de vegades molt degradats, la forta crisi econòmica patida durant els últims anys ha transformat la realitat de la societat i també la de la Comunitat Valenciana, per la qual cosa es fa necessària una evolució en lenfocament de la política dhabitatge i, per tant, en lactivitat de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat, EIGE (en què sha integrat lIVVSA).
Com a conseqüència de lesmentada crisi, moltes són les famílies les circumstàncies econòmiques de les quals han patit un important menyscabament els efectes del qual arriben fins a la pèrdua de lhabitatge habitual per impagament de les quotes del préstec hipotecari. Duna altra banda, una major conscienciació de la societat i dels poders públics en general han donat visibilitat a determinats col·lectius que, per la limitació i precarietat dels seus ingressos o altres circumstàncies no poden accedir en condicions de mercat a un habitatge digne i assequible, com poden ser les dones víctimes de violència de gènere, persones dependents o discapacitades, joves o majors de 60 anys, que requereixen una especial protecció.
3. Des de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat (EIGE) es realitzen importants esforços, no únicament per a mobilitzar el parc dhabitatges de lloguer, sinó per a enfocar la seua tasca cap als col·lectius esmentats. Duna banda, per mitjà de lactualització de les rendes del lloguer, adequant-les a les circumstàncies actuals per a ampliar el nombre de persones o unitats de convivència que puguen accedir als habitatges, i daltra banda, posant en funcionament el denominat pla de Lloguer Assequible, la finalitat del qual és acostar, més si és possible, les rendes que els arrendataris han de pagar per lhabitatge i la seua realitat econòmica i evitar així que laccés a un habitatge digne es convertisca en una càrrega insalvable per al desenvolupament dels seus drets.
Fonaments de dret
1. És competent per a dictar la present resolució la consellera dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, dacord amb el que estableix el Decret 159/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual saprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori (DOCV 7620, 22.09.2015).
2. Després de lentrada en vigor de la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la funció social de lhabitatge de la Comunitat Valenciana, es fa imprescindible adequar a aquest nou text legal els procediments dadjudicació dels habitatges que hi ha i establir uns criteris objectius homogenis per a laccés en règim darrendament als habitatges protegits propietat dEIGE. Aquests criteris daccés constitueixen el desenvolupament per a la correcta aplicació del règim del dret daccés a lhabitatge de protecció pública regulat en el Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual saprova el Reglament dhabitatges de protecció pública.
3. Com a conseqüència del que sha exposat, el Consell de Direcció de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat, de 31 de març de 2017, va adoptar lacord de determinar els criteris daccés en règim darrendament a habitatges propietat de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat, homogeneïtzar els procediments vigents fins a la data i establir una sèrie de criteris i requisits daccés idèntics en tots aquests i adaptar-los a la Llei 2/2017, de 3 de febrer, per la funció social de lhabitatge.
Vist tot això, lAcord del Consell de Direcció de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat, de 31 de març de 2017; la proposta de la directora general de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat de 15 de juny de 2017; la proposta de la directora general dHabitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana; la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la resta de legislació de general i pertinent aplicació, resolc:
Únic
Aprovar els criteris daccés, en règim darrendament, als habitatges de protecció pública propietat de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat, els quals sadjunten a la present resolució com a annexos I i II.
Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant de la consellera dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, en el termini dun mes, des de lendemà de la publicació daquesta, segons disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o interposar directament un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptadors des de lendemà de la publicació daquesta, dacord amb el que estableixen els articles 10.1.a, i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tot això sense perjuí que puga interposar qualsevol altre recurs que crega oportú.
València, 16 de juny de 2017. La consellera dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori: María José Salvador Rubert.
ANNEX I
Criteris de baremació habitatge protegit
en lloguer propietat dEIGE
Article 1. Àmbit daplicació
Aquest text serà daplicació a les promocions dhabitatge protegit en arrendament propietat dEIGE que a continuació sesmenten:
Article 2. Requisits dels sol·licitants
Les persones o unitats de convivència que desitgen accedir en règim darrendament a un habitatge protegit propietat dEIGE han de complir els requisits següents:
1. Tindre en el moment de realitzar la sol·licitud de veïnatge administratiu a la Comunitat Valenciana un mínim dun any de residència acreditada.
2. Que ni el sol·licitant ni cap altra persona que forme part de la unitat de convivència dispose dun altre habitatge estable i habitable, per qualsevol títol legal, en el moment de presentar la sol·licitud.
3. Estar inscrit en el registre públic de demandants dhabitatge.
4. Els sol·licitants, com també les persones que formen part de la seua unitat de convivència hauran, en tot cas, de justificar uns ingressos mínims suficients per al pagament de la renda arrendatícia. Sentén a aquests efectes que el sol·licitant com també les persones que formen part de la unitat de convivència justifiquen uns ingressos mínims suficients per al pagament de la renda arrendatícia sempre que puguen destinar, com a màxim, el 25 % dels seus ingressos nets al pagament de la renda arrendatícia, que inclourà tant la renda arrendatícia mensual com les despeses assimilades a aquesta. En el cas que la renda arrendatícia puga ser bonificada per EIGE en aplicació dalgun pla dajuda al lloguer, el percentatge del 25 % es calcularà sobre la renda arrendatícia que resulte de laplicació de lesmentada bonificació.
5. Els ingressos anuals de la unitat de convivència del sol·licitant no podran excedir els establits en els plans dhabitatge a què estiguen acollits les distintes promocions dhabitatge.
6. Podran optar a larrendament dels habitatges les unitats de convivència que complisquen les limitacions dedat establides en la legislació vigent segons el programa a què estiguen acollits els habitatges, i que es reflecteix en la seua qualificació definitiva dhabitatge protegit, els quals estan arreplegats en lannex II de la present ordre. No obstant això, en el cas que no hi haja unitats de convivència que complisquen aquest requisit, els habitatges disponibles podran ser oferits a altres que no el complisquen, amb la declaració dexcepcionalitat prèvia de la consellera dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori.
7. Els determinats pels plans dhabitatge a què saculla la promoció dhabitatges.
Article 3. Criteris per a la valoració de les sol·licituds
Es tindran en compte com a criteris preferencials els que a continuació sindiquen amb la puntuació que sindica de conformitat amb les situacions personals i socioeconòmiques de la unitat familiar degudament justificades:
Persones víctimes de violència de gènere 20 punts
Necessitat dhabitatge
Sentén que hi ha necessitat dhabitatge quan en la unitat de convivència shaja donat alguna de les condicions següents:
· Haver perdut lhabitatge habitual com a conseqüència dun procés judicial o extrajudicial dexecució hipotecària o per impagament de quotes de lloguer, quan limpagament esmentat siga degut a circumstàncies sobrevingudes de menyscabament econòmic i la quota del lloguer supose més del 25 % dels ingressos de la unitat de convivència.
· Que lhabitatge que actualment ocupa presente deficiències o barreres arquitectòniques no esmenables. En el cas que en siga propietari sexigeix la inclusió daquest en el registre dhabitatges en intermediació.
· Arrendament que supose més del 25 % dels ingressos acreditats de la unitat de convivència. 20 punts
Presència en la unitat de convivència de persona o persones discapacitades amb un grau de discapacitat reconeguda
· Quan el grau de discapacitat siga igual o superior al 65 % o tinga declaració de dependència (màxim 20 punts)
20 punts
· Quan el grau de discapacitat siga igual o superior a 33 % i inferior a 65 %. 10 punts
Unitat de convivència amb algun menor a càrrec seu 20 punts
Unitat de convivència en la qual algun integrant tinga edat igual o inferior a 35 anys i superior o igual a 60 anys. 10 punts
Sol·licitants que estiguen obligats a desplaçar-se per motius laborals. 10 punts
En cas digualtat de puntuació, es donarà preferència a les sol·licituds que tinguen més antiguitat, comptada des de la data de presentació.
Article 4. Reserva dhabitatges de protecció pública per a emergència social
1. Es reserva un nombre dhabitatges destinat a cobrir les situacions demergència social en matèria dhabitatge a la Comunitat Valenciana, que requereixen una resposta immediata mentre es resol de forma definitiva la seua necessitat dhabitatge per mitjà duna alternativa habitacional estable i adequada a les seues circumstàncies socioeconòmiques.
2. Aquesta reserva està formada pel 3 % dels habitatges disponibles de protecció pública propietat dEIGE en lloguer. Quan es complete aquest nombre dhabitatges podran habilitar-se un 2 % complementari en aquelles poblacions on hi haja habitatges disponibles.
3. Podran ser usuaris daquests habitatges, les persones o unitats de convivència que es troben en situacions especials demergència, per haver perdut el seu habitatge habitual o perquè aquest resulte inhabitable temporalment. Les persones o unitats de convivència tindran un dret dús sobre aquests habitatges mentre es resolga de forma definitiva la seua necessitat dhabitatge, bé amb la tornada al seu habitatge habitual una vegada restablides les condicions dhabitabilitat, bé a través duna alternativa habitacional adequada a les seues circumstàncies socioeconòmiques.
4. Les prestacions per al pagament dels lloguers que es pogueren percebre per situacions demergència social es pagaran directament a lEntitat dInfraestructures de la Generalitat, de conformitat amb el que estableix la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la funció social de lhabitatge.
Article 5. Procediment de baremació
1. La valoració de les sol·licituds presentades es realitzarà en el moment que hi haja habitatges disponibles per a ser arrendats en cada una de les promocions i seran ordenades dacord amb la puntuació obtinguda per laplicació de les normes de baremació arreplegades en larticle 3.
En aquelles promocions que estiguen destinades a col·lectius específics (programes Hàbitat Jove o Sènior) i tinguen la declaració dexcepcionalitat, el procediment per a la baremació de les sol·licituds es farà de la manera següent:
En primer lloc es baremaran les sol·licituds de les persones o unitats de convivència que tinguen els requisits específics dels col·lectius a què es dirigeix la promoció, dacord amb els criteris esmentats més amunt.
Només quan no hi haja sol·licituds dels col·lectius específics, es tindrà en compte la resta de sol·licituds, que seran baremades dacord amb els criteris establits més amunt.
2. A les sol·licituds que per aplicació de les normes de baremació establides en larticle 3 resulten amb major puntuació, els serà sol·licitada la documentació acreditativa del compliment dels requisits i dels criteris de valoració. En el cas que la documentació aportada siga incompleta es requerirà linteressat perquè, en el termini de deu dies, esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seua petició, amb la resolució motivada prèvia de la Direcció General dEIGE.
3. Una vegada efectuada la baremació, es publicarà una llista dels resultats per ordre de puntuació en la pàgina web de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat, que servirà per a assignar els habitatges disponibles per ordre de puntuació, compatibilitzada amb ladequació dels habitatges per superfície i nombre dhabitacions amb relació a la composició de la unitat de convivència. Lassignació final dhabitatges es realitzarà per resolució de la Direcció General de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat
4. Ha dhaver-hi identitat total entre el sol·licitant i larrendatari, de manera que el sol·licitant no podrà transmetre la seua condició a un tercer ni tan sols parcialment, atés que ladjudicació es realitza dacord amb unes condicions concretes i personals del sol·licitant, per la qual cosa si es produeix sentendrà que linteressat desisteix de la seua sol·licitud.
5. La no-compareixença del sol·licitant, en la data i lloc assenyalat per a lacceptació de lhabitatge i posterior firma del contracte darrendament, suposarà el desistiment al seu dret a lassignació dun habitatge. En el supòsit anterior o en el cas que el sol·licitant, abans de latorgament del contracte, desistira de la seua sol·licitud, se citaria el següent o següents de la llista per a procedir segons el criteri establit.
6. En qualsevol dels supòsits previstos en el número cinqué anterior, el sol·licitant no podrà presentar davant dEIGE una nova sol·licitud dhabitatge en règim darrendament fins que haja transcorregut un any, comptador des de la resolució de la Direcció General de lEntitat dInfraestructures de la Generalitat per virtut que es considere que el sol·licitant ha desistit de la seua sol·licitud.
ANNEX II
Requisits dels inquilins
Lloguer genèric
Sense límits quant a edat.
La suma dingressos ponderats de la unitat de convivència, en còmput anual, no pot superar 5,5 vegades lÍndex públic de renda defectes múltiples (IPREM).
Lloguer jove
Tots els membres de la unitat de convivència sol·licitant han de tindre menys de 35 anys.
La suma dingressos ponderats de la unitat de convivència, en còmput anual, no pot superar 2,5 vegades lIPREM.
El nombre de membres de la unitat de convivència no pot passar de 5.
Lloguer per a majors
Majors de 60 anys, jubilats o pensionistes, que no necessiten de la concurrència de terceres persones per al desenvolupament de la seua activitat diària.
La suma dingressos ponderats de la unitat de convivència, en còmput anual, no pot superar 2,5 vegades lIPREM.
Unitats de convivència d1 o 2 membres.
Empadronament
En les promocions qualificades Hàbitat Sènior (o qualificació anàloga) i en les del centre històric de València tindrien prioritat les sol·licituds en què el sol·licitant acredite estar empadronat en la localitat de la promoció amb una antiguitat d1 any o a falta daixò, i per al cas de les promocions del centre històric de València, acredite lloc de treball a València capital.