Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

RESOLUCIÓ de 16 de junio de 2017, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori per la qual s'aproven els criteris d'accés en règim d'arrendament als habitatges de protecció pública propietat de l'Entitat d'Infraestructures de la Generalitat. [2017/5787]

(DOGV núm. 8072 de 28.06.2017) Ref. Base de dades 005757/2017

RESOLUCIÓ de 16 de junio de 2017, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori per la qual s'aproven els criteris d'accés en règim d'arrendament als habitatges de protecció pública propietat de l'Entitat d'Infraestructures de la Generalitat. [2017/5787]
Antecedents de fet
1. Durant el període comprés entre 2001 i 2008 i amb la finalitat d’impulsar el lloguer sobre la compravenda d’habitatges, l’extint Institut Valencià de l’Habitatge, SA, IVVSA, hui EIGE, va promoure al llarg de tota la Comunitat Valenciana una sèrie d’edificis d’habitatges protegits en règim d’arrendament.
Aquestes promocions s’acullen als plans d’Habitatge 2002-2005, que es regeixen pel Reial decret 1/2002, d’11 de gener, sobre mesures de finançament d’actuacions protegides en matèria d’habitatge i sòl del Pla 2002-2005, i el Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre actuacions protegibles en matèria d’habitatge i sòl per al període 2002-2005, i el pla d’Habitatge 2005-2008, regulat pel Reial decret 801/2005, d’1 de juliol, pel qual s’aprova el pla estatal 2005-2008, per a afavorir l’accés dels ciutadans a l’habitatge, i el Decret 41/2006, de 24 de març, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen les actuacions protegides per a facilitar l’accés a l’habitatge a la Comunitat Valenciana en el marc del pla estatal 2005-2008 i del pla d’accés a l’habitatge de la Comunitat Valenciana 2004-2007.

2. L’habitatge públic promogut per l’extint Institut Valencià de l’Habitatge, SA, sempre ha tingut un marcat caràcter social, adequat a les circumstàncies socials i econòmiques que hi ha en cada època. Així, mentre en els seus inicis, es va prioritzar la integració de determinats col·lectius amb més dificultat d’accés a l’habitatge, com eren les persones majors i els joves i la rehabilitació dels nuclis històrics, de vegades molt degradats, la forta crisi econòmica patida durant els últims anys ha transformat la realitat de la societat i també la de la Comunitat Valenciana, per la qual cosa es fa necessària una evolució en l’enfocament de la política d’habitatge i, per tant, en l’activitat de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat, EIGE (en què s’ha integrat l’IVVSA).

Com a conseqüència de l’esmentada crisi, moltes són les famílies les circumstàncies econòmiques de les quals han patit un important menyscabament els efectes del qual arriben fins a la pèrdua de l’habitatge habitual per impagament de les quotes del préstec hipotecari. D’una altra banda, una major conscienciació de la societat i dels poders públics en general han donat visibilitat a determinats col·lectius que, per la limitació i precarietat dels seus ingressos o altres circumstàncies no poden accedir en condicions de mercat a un habitatge digne i assequible, com poden ser les dones víctimes de violència de gènere, persones dependents o discapacitades, joves o majors de 60 anys, que requereixen una especial protecció.
3. Des de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat (EIGE) es realitzen importants esforços, no únicament per a mobilitzar el parc d’habitatges de lloguer, sinó per a enfocar la seua tasca cap als col·lectius esmentats. D’una banda, per mitjà de l’actualització de les rendes del lloguer, adequant-les a les circumstàncies actuals per a ampliar el nombre de persones o unitats de convivència que puguen accedir als habitatges, i d’altra banda, posant en funcionament el denominat pla de Lloguer Assequible, la finalitat del qual és acostar, més si és possible, les rendes que els arrendataris han de pagar per l’habitatge i la seua realitat econòmica i evitar així que l’accés a un habitatge digne es convertisca en una càrrega insalvable per al desenvolupament dels seus drets.

Fonaments de dret
1. És competent per a dictar la present resolució la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, d’acord amb el que estableix el Decret 159/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori (DOCV 7620, 22.09.2015).
2. Després de l’entrada en vigor de la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la funció social de l’habitatge de la Comunitat Valenciana, es fa imprescindible adequar a aquest nou text legal els procediments d’adjudicació dels habitatges que hi ha i establir uns criteris objectius homogenis per a l’accés en règim d’arrendament als habitatges protegits propietat d’EIGE. Aquests criteris d’accés constitueixen el desenvolupament per a la correcta aplicació del règim del dret d’accés a l’habitatge de protecció pública regulat en el Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament d’habitatges de protecció pública.
3. Com a conseqüència del que s’ha exposat, el Consell de Direcció de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat, de 31 de març de 2017, va adoptar l’acord de determinar els criteris d’accés en règim d’arrendament a habitatges propietat de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat, homogeneïtzar els procediments vigents fins a la data i establir una sèrie de criteris i requisits d’accés idèntics en tots aquests i adaptar-los a la Llei 2/2017, de 3 de febrer, per la funció social de l’habitatge.

Vist tot això, l’Acord del Consell de Direcció de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat, de 31 de març de 2017; la proposta de la directora general de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat de 15 de juny de 2017; la proposta de la directora general d’Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana; la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la resta de legislació de general i pertinent aplicació, resolc:


Únic
Aprovar els criteris d’accés, en règim d’arrendament, als habitatges de protecció pública propietat de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat, els quals s’adjunten a la present resolució com a annexos I i II.

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant de la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, en el termini d’un mes, des de l’endemà de la publicació d’aquesta, segons disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o interposar directament un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta, d’acord amb el que estableixen els articles 10.1.a, i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjuí que puga interposar qualsevol altre recurs que crega oportú.

València, 16 de juny de 2017. La consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori: María José Salvador Rubert.



ANNEX I
Criteris de baremació habitatge protegit
en lloguer propietat d’EIGE

Article 1. Àmbit d’aplicació
Aquest text serà d’aplicació a les promocions d’habitatge protegit en arrendament propietat d’EIGE que a continuació s’esmenten:



Article 2. Requisits dels sol·licitants
Les persones o unitats de convivència que desitgen accedir en règim d’arrendament a un habitatge protegit propietat d’EIGE han de complir els requisits següents:
1. Tindre en el moment de realitzar la sol·licitud de veïnatge administratiu a la Comunitat Valenciana un mínim d’un any de residència acreditada.
2. Que ni el sol·licitant ni cap altra persona que forme part de la unitat de convivència dispose d’un altre habitatge estable i habitable, per qualsevol títol legal, en el moment de presentar la sol·licitud.
3. Estar inscrit en el registre públic de demandants d’habitatge.
4. Els sol·licitants, com també les persones que formen part de la seua unitat de convivència hauran, en tot cas, de justificar uns ingressos mínims suficients per al pagament de la renda arrendatícia. S’entén a aquests efectes que el sol·licitant com també les persones que formen part de la unitat de convivència justifiquen uns ingressos mínims suficients per al pagament de la renda arrendatícia sempre que puguen destinar, com a màxim, el 25 % dels seus ingressos nets al pagament de la renda arrendatícia, que inclourà tant la renda arrendatícia mensual com les despeses assimilades a aquesta. En el cas que la renda arrendatícia puga ser bonificada per EIGE en aplicació d’algun pla d’ajuda al lloguer, el percentatge del 25 % es calcularà sobre la renda arrendatícia que resulte de l’aplicació de l’esmentada bonificació.
5. Els ingressos anuals de la unitat de convivència del sol·licitant no podran excedir els establits en els plans d’habitatge a què estiguen acollits les distintes promocions d’habitatge.
6. Podran optar a l’arrendament dels habitatges les unitats de convivència que complisquen les limitacions d’edat establides en la legislació vigent segons el programa a què estiguen acollits els habitatges, i que es reflecteix en la seua qualificació definitiva d’habitatge protegit, els quals estan arreplegats en l’annex II de la present ordre. No obstant això, en el cas que no hi haja unitats de convivència que complisquen aquest requisit, els habitatges disponibles podran ser oferits a altres que no el complisquen, amb la declaració d’excepcionalitat prèvia de la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori.
7. Els determinats pels plans d’habitatge a què s’aculla la promoció d’habitatges.

Article 3. Criteris per a la valoració de les sol·licituds
Es tindran en compte com a criteris preferencials els que a continuació s’indiquen amb la puntuació que s’indica de conformitat amb les situacions personals i socioeconòmiques de la unitat familiar degudament justificades:

Persones víctimes de violència de gènere 20 punts
Necessitat d’habitatge
S’entén que hi ha necessitat d’habitatge quan en la unitat de convivència s’haja donat alguna de les condicions següents:

· Haver perdut l’habitatge habitual com a conseqüència d’un procés judicial o extrajudicial d’execució hipotecària o per impagament de quotes de lloguer, quan l’impagament esmentat siga degut a circumstàncies sobrevingudes de menyscabament econòmic i la quota del lloguer supose més del 25 % dels ingressos de la unitat de convivència.
· Que l’habitatge que actualment ocupa presente deficiències o barreres arquitectòniques no esmenables. En el cas que en siga propietari s’exigeix la inclusió d’aquest en el registre d’habitatges en intermediació.
· Arrendament que supose més del 25 % dels ingressos acreditats de la unitat de convivència. 20 punts





Presència en la unitat de convivència de persona o persones discapacitades amb un grau de discapacitat reconeguda

· Quan el grau de discapacitat siga igual o superior al 65 % o tinga declaració de dependència (màxim 20 punts)

20 punts
· Quan el grau de discapacitat siga igual o superior a 33 % i inferior a 65 %. 10 punts

Unitat de convivència amb algun menor a càrrec seu 20 punts
Unitat de convivència en la qual algun integrant tinga edat igual o inferior a 35 anys i superior o igual a 60 anys. 10 punts
Sol·licitants que estiguen obligats a desplaçar-se per motius laborals. 10 punts


En cas d’igualtat de puntuació, es donarà preferència a les sol·licituds que tinguen més antiguitat, comptada des de la data de presentació.


Article 4. Reserva d’habitatges de protecció pública per a emergència social
1. Es reserva un nombre d’habitatges destinat a cobrir les situacions d’emergència social en matèria d’habitatge a la Comunitat Valenciana, que requereixen una resposta immediata mentre es resol de forma definitiva la seua necessitat d’habitatge per mitjà d’una alternativa habitacional estable i adequada a les seues circumstàncies socioeconòmiques.
2. Aquesta reserva està formada pel 3 % dels habitatges disponibles de protecció pública propietat d’EIGE en lloguer. Quan es complete aquest nombre d’habitatges podran habilitar-se un 2 % complementari en aquelles poblacions on hi haja habitatges disponibles.
3. Podran ser usuaris d’aquests habitatges, les persones o unitats de convivència que es troben en situacions especials d’emergència, per haver perdut el seu habitatge habitual o perquè aquest resulte inhabitable temporalment. Les persones o unitats de convivència tindran un dret d’ús sobre aquests habitatges mentre es resolga de forma definitiva la seua necessitat d’habitatge, bé amb la tornada al seu habitatge habitual una vegada restablides les condicions d’habitabilitat, bé a través d’una alternativa habitacional adequada a les seues circumstàncies socioeconòmiques.
4. Les prestacions per al pagament dels lloguers que es pogueren percebre per situacions d’emergència social es pagaran directament a l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat, de conformitat amb el que estableix la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la funció social de l’habitatge.

Article 5. Procediment de baremació
1. La valoració de les sol·licituds presentades es realitzarà en el moment que hi haja habitatges disponibles per a ser arrendats en cada una de les promocions i seran ordenades d’acord amb la puntuació obtinguda per l’aplicació de les normes de baremació arreplegades en l’article 3.
En aquelles promocions que estiguen destinades a col·lectius específics (programes Hàbitat Jove o Sènior) i tinguen la declaració d’excepcionalitat, el procediment per a la baremació de les sol·licituds es farà de la manera següent:
– En primer lloc es baremaran les sol·licituds de les persones o unitats de convivència que tinguen els requisits específics dels col·lectius a què es dirigeix la promoció, d’acord amb els criteris esmentats més amunt.
– Només quan no hi haja sol·licituds dels col·lectius específics, es tindrà en compte la resta de sol·licituds, que seran baremades d’acord amb els criteris establits més amunt.
2. A les sol·licituds que per aplicació de les normes de baremació establides en l’article 3 resulten amb major puntuació, els serà sol·licitada la documentació acreditativa del compliment dels requisits i dels criteris de valoració. En el cas que la documentació aportada siga incompleta es requerirà l’interessat perquè, en el termini de deu dies, esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seua petició, amb la resolució motivada prèvia de la Direcció General d’EIGE.

3. Una vegada efectuada la baremació, es publicarà una llista dels resultats per ordre de puntuació en la pàgina web de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat, que servirà per a assignar els habitatges disponibles per ordre de puntuació, compatibilitzada amb l’adequació dels habitatges per superfície i nombre d’habitacions amb relació a la composició de la unitat de convivència. L’assignació final d’habitatges es realitzarà per resolució de la Direcció General de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat
4. Ha d’haver-hi identitat total entre el sol·licitant i l’arrendatari, de manera que el sol·licitant no podrà transmetre la seua condició a un tercer ni tan sols parcialment, atés que l’adjudicació es realitza d’acord amb unes condicions concretes i personals del sol·licitant, per la qual cosa si es produeix s’entendrà que l’interessat desisteix de la seua sol·licitud.
5. La no-compareixença del sol·licitant, en la data i lloc assenyalat per a l’acceptació de l’habitatge i posterior firma del contracte d’arrendament, suposarà el desistiment al seu dret a l’assignació d’un habitatge. En el supòsit anterior o en el cas que el sol·licitant, abans de l’atorgament del contracte, desistira de la seua sol·licitud, se citaria el següent o següents de la llista per a procedir segons el criteri establit.

6. En qualsevol dels supòsits previstos en el número cinqué anterior, el sol·licitant no podrà presentar davant d’EIGE una nova sol·licitud d’habitatge en règim d’arrendament fins que haja transcorregut un any, comptador des de la resolució de la Direcció General de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat per virtut que es considere que el sol·licitant ha desistit de la seua sol·licitud.



ANNEX II
Requisits dels inquilins

Lloguer genèric
– Sense límits quant a edat.
– La suma d’ingressos ponderats de la unitat de convivència, en còmput anual, no pot superar 5,5 vegades l’Índex públic de renda d’efectes múltiples (IPREM).

Lloguer jove
– Tots els membres de la unitat de convivència sol·licitant han de tindre menys de 35 anys.
– La suma d’ingressos ponderats de la unitat de convivència, en còmput anual, no pot superar 2,5 vegades l’IPREM.
– El nombre de membres de la unitat de convivència no pot passar de 5.

Lloguer per a majors
– Majors de 60 anys, jubilats o pensionistes, que no necessiten de la concurrència de terceres persones per al desenvolupament de la seua activitat diària.
– La suma d’ingressos ponderats de la unitat de convivència, en còmput anual, no pot superar 2,5 vegades l’IPREM.
– Unitats de convivència d’1 o 2 membres.

Empadronament
En les promocions qualificades Hàbitat Sènior (o qualificació anàloga) i en les del centre històric de València tindrien prioritat les sol·licituds en què el sol·licitant acredite estar empadronat en la localitat de la promoció amb una antiguitat d’1 any o a falta d’això, i per al cas de les promocions del centre històric de València, acredite lloc de treball a València capital.

linea
Mapa web