DECRET 78/2019, de 7 de juny, del Consell, d'aprovació del Reglament de la Llei 19/2018, de 13 de juliol, de la Generalitat, d'acceleració de la inversió a projectes prioritaris (LAIP). [2019/6081]
(DOGV núm. 8570 de 14.06.2019) Ref. Base de dades 005606/2019
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 15.06.2019 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball Grup temàtic: Legislació Matèries: Economia i Hisenda Pública Indústria i energia Administració local Descriptors: Temàtics: inversió, economia industrial, administració local, cooperació administrativa , monografies
DECRET 78/2019, de 7 de juny, del Consell, d'aprovació del Reglament de la Llei 19/2018, de 13 de juliol, de la Generalitat, d'acceleració de la inversió a projectes prioritaris (LAIP). [2019/6081]
Índex
Preàmbul
Article 1. Objecte
Article 2. Presentació de sol·licituds
Article 3. Documentació de què ha dacompanyar-se la sol·licitud
Article 4. Esmena de sol·licituds
Article 5. Valoració dels projectes
Article 6. Resolució de qualificació com a projecte prioritari dinversió i termini
Article 7. Funcions del Punt dAcceleració a la Inversió
Article 8. Comissió Tècnica dInversions: convocatòria i composició
Article 9. Funcionament de la Comissió Tècnica dInversions
Disposicions addicionals
Primera. Incidència pressupostària
Segona. Habilitació normativa
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Disposició final
Única. Entrada en vigor
PREÀMBUL
La disposició final primera de la Llei 19/2018, de 13 de juliol, de la Generalitat, dacceleració de la inversió a projectes prioritaris, (dara en avant Llei 19/2018) estableix que lesmentada llei serà objecte de desenvolupament reglamentari i faculta al Consell per a dictar les normes necessàries per al desenvolupament i execució del que es disposa en aquesta.
Creada la Comissió Permanent dInversions del Punt dAcceleració a la Inversió per Decret 189/2018, de 19 doctubre, del Consell, i amb independència de la necessitat de donar compliment al mandat previst en lesmentada llei, existeixen a més raons dordre pràctic que aconsellen aprovar un reglament de desenvolupament daquesta, fonamentalment en aquells aspectes que permeten una gestió més eficaç del Punt dAcceleració a la Inversió.
Pel que fa a lestructura del reglament segueix la mateixa disposició sistemàtica i ordenació de matèries de la Llei, incloent aquells extrems susceptibles de desenvolupament.
Per a lelaboració daquest projecte shan seguit els principis recollits en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Quant a la necessitat i eficàcia, el Punt dacceleració a la Inversió naix amb la finalitat de fomentar la inversió i creació docupació, habilitant els mecanismes legals adequats i establint les mesures administratives tendents a afavorir els processos dinversió de les empreses, especialment simplificant els tràmits mitjançant la centralització i la reducció de terminis administratius.
Quant al de proporcionalitat, és una mesura ajustada i convenient per a la realització de les funcions que lAdministració té encomanades.
La seguretat jurídica es veu reflectida en què la present norma és desenvolupament del que es preveu en la disposició transitòria primera de la Llei 19/2018.
Quant a la transparència en la tramitació daquest decret sha seguit la normativa continguda en la pròpia Llei 39/2015 i en la Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, sent objecte de publicació en la web de la Conselleria de Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en la consulta pública prèvia a la realització daquesta norma com en el tràmit daudiència i informació pública, a lefecte de recaptar totes les aportacions que puga realitzar la ciutadania.
I, finalment, quant a leficiència, aquesta iniciativa normativa evitarà càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitzarà, en la seua aplicació, la gestió dels recursos públics.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla Normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2019.
En conseqüència, de conformitat amb el que disposa la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 7 de juny de 2019,
DECRETE
Article 1. Objecte
Aquest decret té per objecte el desenvolupament de la Llei 19/2018.
Els projectes prioritaris dinversió sajustaran als preceptes continguts en la citada llei, en la Resolució de la conselleria amb competències en matèria de sectors productius i internacionalització que anualment aprove els criteris avaluables i els mínims exigibles per a considerar un projecte dinterés per a la Comunitat Valenciana i en aquest reglament.
Article 2. Presentació de sol·licituds
1. Les persones físiques o jurídiques interessades a presentar un projecte empresarial per a la seua qualificació com a projecte prioritari dinversió hauran de presentar la sol·licitud i la documentació annexa de forma telemàtica.
2. Per a això, la persona que presente la sol·licitud haurà de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut dentitat (persones jurídiques), o bé amb el certificat reconegut per a la ciutadania (persona física), tots dos emesos per lAutoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, DNI electrònic, certificats de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, així com els certificats reconeguts inclosos en la Llista de confiança de prestadors de serveis de certificació establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri dIndústria, Comerç i Turisme.
3. En cas de disposar dun certificat digital de persona física i que sactue en representació de persona jurídica, shaurà dinscriure prèviament en el Registre de representacions de caràcter voluntari davant la Generalitat per a la realització de tràmits per via telemàtica. (http://www.accv.es/va/ciutadans/registre-de-representants).
4. Limprés de sol·licitud i la documentació annexa que sexigeix en larticle 3 daquest decret, semplenarà i signarà utilitzant laplicació dissenyada per a aquest procediment que estarà disponible a la GUIA PROP de la Generalitat, a través del tràmit específic
(http://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/tramites_servicios).
5. Tant la sol·licitud com la resta de documentació a presentar hauran de signar-se electrònicament. No es tindran en consideració aquelles sol·licituds i documentació que no shagen presentat de forma telemàtica.
6. En el cas que algun dels interessats no dispose dels mitjans electrònics necessaris per a la presentació de la documentació requerida, sestarà al que sestableix en larticle 12.2 de la Llei 39/2015 d1 doctubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 3. Documentació de què ha dacompanyar-se la sol·licitud
Les persones físiques o jurídiques interessades a presentar un projecte empresarial per a la seua qualificació com a projecte prioritari dinversió deuran presentar la següent documentació:
a) Imprés de sol·licitud, segons model normalitzat.
b) Projecte dactuació, segons model normalitzat.
c) Autorització expressa a la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, recollida en la sol·licitud, perquè aquesta comprove les dades didentitat de la persona sol·licitant o, en cas de tractar-se duna persona jurídica, del o de la representant, de conformitat amb el Decret 165/2010, de 8 doctubre, del Consell, pel qual sestableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per ladministració de la Generalitat i el seu sector públic. No obstant això, si de la comprovació efectuada resultara alguna discordança amb les dades facilitades per la pròpia persona interessada, lòrgan instructor estarà facultat per a aclarir-la. Si la persona sol·licitant no presta el seu consentiment, haurà daportar fotocòpia del document nacional didentitat.
Quan es tracte duna persona jurídica shaurà daportar a més, documentació acreditativa i identificativa daquesta, consistent en fotocòpia de lescriptura de constitució/estatuts actualitzada, poders de representació si escau, i acreditació de la inscripció en el Registre Mercantil o Registre corresponent, així com fotocòpia de la targeta didentificació fiscal.
En el cas que la documentació ja obrara en poder de la conselleria, podrà aportar-se declaració de vigència, segons model que podrà descarregar-se de la pàgina web corresponent, sempre que no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual corresponga i no haja patit cap variació.
d) Autorització a la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, recollida en la sol·licitud, perquè aquesta obtinga de forma directa a través de certificats telemàtics, lacreditació del compliment dobligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, en els termes previstos en els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual saprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. El Punt dAcceleració a la Inversió es reserva el dret de requerir a la persona sol·licitant si la informació obtinguda presenta alguna incidència.
No obstant això, la persona sol·licitant podrà denegar expressament aquesta autorització, havent daportar llavors les certificacions que a continuació sindiquen, i la validesa de les quals haurà destendres a la data de la resolució de qualificació com a projecte prioritari dinversió:
De lAgència Estatal de lAdministració Tributària, el certificat que acredite que la persona sol·licitant es troba al corrent de les seues obligacions tributàries.
De la Tresoreria General de la Seguretat Social el certificat acreditatiu que la persona sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions amb la Seguretat Social.
De la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, el certificat acreditatiu que la persona sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.
En aquest sentit, les certificacions expedides per les administracions tributàries i per la Seguretat Social tindran una validesa de sis mesos des de la data de la seua expedició, dacord amb el que sestableix en larticle 23.3 del Reial decret 887/2006, pel qual saprova el Reglament General de Subvencions.
e) Declaració responsable, a través de limprés de sol·licitud, que acredite que la persona sol·licitant no està incursa en les prohibicions per a obtindre la condició de persona beneficiària establides en larticle 13 de la Llei 38/2003, i en particular, que no és deutora de la Generalitat dobligacions per reintegrament de subvencions.
f) Declaració responsable del sol·licitant, a través de limprés de sol·licitud, de no tindre obert cap expedient administratiu o sancionador per infraccions o irregularitats en altres projectes gestionats per lempresa o el seu representant legal.
g) Declaració responsable del sol·licitant, a través de limprés de sol·licitud, que el projecte disposa de la compatibilitat urbanística com a requisit previ a la seua tramitació pel Punt dAcceleració a la Inversió.
h) Declaració responsable, a través de limprés de sol·licitud, de:
compliment de la normativa sobre integració laboral de persones amb discapacitat, o si escau, destar exempt.
estar exempta de lobligatorietat legal dimplantar un pla digualtat doportunitats.
no comptar amb personal contractat i per tant no estar inscrita ni tindre cap obligació enfront de la Seguretat Social.
nombre de persones contractades per compte daltri, distingint per sexe i indicant el % de persones amb discapacitat (igual o superior al 33 %)
Article 4. Esmena de sol·licituds
1. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits assenyalats o no sacompanye la documentació exigida per a resoldre, es requerirà a la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fera, se li tindrà per desistit de la seua petició, prèvia resolució que haurà de ser dictada per la persona titular de la conselleria competent en matèria de sectors productius i internacionalització o persona en qui delegue, en els termes previstos en la legislació bàsica de procediment administratiu.
2. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics i sentendran practicats o rebutjats en els termes que sassenyalen en la Llei 39/2015. En aquest sentit, si transcorren deu dies naturals sense que saccedisca al contingut del requeriment, sentendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es tindrà per realitzat el tràmit de la notificació.
3. La documentació requerida haurà daportar-se de forma telemàtica, no sent vàlida la documentació presentada en qualsevol altre format.
En el cas que algun dels interessats no dispose dels mitjans electrònics necessaris per a la presentació de la documentació requerida, sestarà al que sestableix en larticle 12.2 de la Llei 39/2015.
4. Es podrà recaptar del sol·licitant laportació addicional daltres documents o dades aclaridores que sestime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.
Article 5. Valoració dels projectes
Perquè un projecte dinversió o reinversió siga susceptible de qualificació com a Projecte Prioritari dInversió haurà de complir amb els requeriments establits en larticle 2 de la Llei.
Els projectes empresarials susceptibles de qualificació com a prioritaris dinversió seran valorats per part del Punt dAcceleració a la Inversió, sobre la base de la documentació presentada i dacord amb els criteris aprovats i publicats anualment per la conselleria amb competències en matèria de sectors productius i internacionalització. Els projectes que superen el mínim exigit es prioritzaran per lordre dentrada.
Article 6. Resolució de qualificació com a projecte prioritari dinversió i termini
1. Des de la data de recepció de la sol·licitud en el Punt dAcceleració a la Inversió o si escau, des de la seua esmena aquest disposarà dun termini màxim de 10 dies naturals per a revisar i valorar que el projecte dinversió o reinversió empresarial presentat compleix amb els requisits exigits en la Llei 19/2018 i en la resolució vigent per la qual saproven els criteris avaluables i els mínims exigibles per a considerar un projecte dinterés per a la Comunitat Valenciana, dictada pel titular de la conselleria amb competències en matèria de sectors productius i internacionalització, a proposta de la Comissió Permanent dInversions del Punt dAcceleració a la Inversió creada per Decret 189/2018, de 19 doctubre, del Consell.
Revisada i valorada la sol·licitud es redactarà la proposta de resolució de qualificació com a projecte provisionalment prioritari i selevarà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de sectors productius i internacionalització, o persona en qui delegue, per a la seua resolució dins daqueix mateix termini.
En cas que els criteris resulten insuficients o el compliment dels mateixos no quede acreditats en termini, es dictarà la corresponent resolució denegatòria.
2. Qualificat el projecte com provisionalment prioritari es convocarà, en el termini màxim de 20 dies hàbils, la Comissió Tècnica dInversions per a lestudi inicial del projecte, tal com sindica en larticle 9.1 daquest decret, i realitzades les consultes prèvies que es consideren oportunes, la direcció adjunta dIVACE en matèria dinternacionalització dictarà i elevarà en el termini de 10 dies naturals la proposta de resolució daprovació o de denegació de la qualificació del projecte com a prioritari a la persona titular de la conselleria competent en matèria de sectors productius i internacionalització, o persona en qui delegue, que resoldrà dins daqueix mateix termini.
La resolució daprovació o denegació dun projecte com a prioritari únicament tindrà efectes en lacceleració dels seus tràmits, no prejutja el sentit dels diferents actes administratius que comporte la tramitació del projecte.
Article 7. Funcions del Punt dAcceleració a la Inversió
El Punt dAcceleració a la Inversió, com a instrument de coordinació i impuls dels projectes dinversió qualificats com a prioritaris, recolzarà en tots els seus tràmits aquests projectes.
Les funcions daquest Punt seran les següents:
a) recepció de les sol·licituds i requeriment desmena de la documentació, si escau
b) valorar els projectes i redactar les propostes de resolució de les sol·licituds dacord amb els criteris aprovats i publicats anualment per la conselleria amb competències en matèria de sectors productius i internacionalització, sobre la base de la documentació aportada per lempresa.
c) promoure la màxima coordinació i impulsar el projecte en els diferents tràmits en col·laboració amb els membres de les comissions tècniques dinversions implicats en la seua tramitació
d) mantindre contacte permanent amb la persona física o jurídica impulsora del projecte sobre els tràmits preceptius que regulen la seua posada en marxa
e) realitzar un seguiment de lestat de tramitació de lexpedient davant tots aquells òrgans de la Generalitat amb competències, i, si escau, de les entitats locals i de lAdministració general de lEstat, prèvia subscripció amb aquests dels oportuns instruments de col·laboració.
Article 8. Comissió tècnica dinversions, convocatòria i composició
1. Una vegada qualificat un projecte com provisionalment prioritari, la persona que ostente la direcció general en matèria dinternacionalització convocarà, presidirà i constituirà, en el termini màxim de 20 dies hàbils, una comissió tècnica dinversions específica en funció de les característiques de cada projecte.
Així mateix, nomenarà a una persona del Punt dAcceleració a la Inversió, com a responsable de cadascuna daquestes comissions específiques.
2. Cada Comissió tècnica específica dinversions tindrà la següent composició:
a) Presidència, que serà exercida per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria dInternacionalització o persona en qui delegue.
b) Vocalies, que seran exercides per:
Una persona representant de cadascun dels departaments de la Generalitat que tinguen competències en el projecte dinversió que sha davaluar
Una persona representant de cadascun dels ens del sector públic instrumental de la Generalitat la presència del qual es considere dinterés per a lavaluació del projecte.
Una persona de ladministració local que haja subscrit loportú instrument de col·laboració i que tinga competències per raó del territori en el projecte objecte davaluació.
La representació dels departaments de la Generalitat recaurà en persones amb competències en les respectives matèries i seran designades per la sotssecretaria de la conselleria corresponent.
En el cas dels ens, es designaran per la persona titular de la direcció de lens. Les entitats locals designaran a les persones responsables segons les seues normes de funcionament.
Es garantirà que la composició de les comissions tècniques dinversions siga paritària per raó de sexe; en cas contrari, sinformarà de les raons que justifiquen la seua impossibilitat.
3. La secretaria de cada comissió tècnica específica serà exercida per la persona del Punt dAcceleració a la Inversió designada com a responsable de la mateixa per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria dInternacionalització, i assistirà a les reunions de la comissió amb veu però sense vot.
4. Quan es considere dinterés es podrà convidar a la reunió de la comissió a la persona impulsora del projecte o persona en qui delegue.
Article 9. Funcionament de la Comissió Tècnica dInversions
1. Convocada la Comissió Tècnica dInversions, es procedirà a la seua constitució i tot seguit, sexposaran per part de les persones representants dels diferents departaments de la Generalitat els aspectes a valorar del projecte declarat provisionalment prioritari.
2. Una vegada declarat el projecte com a prioritari, es convocarà de nou la Comissió Tècnica perquè per part de les persones representants dels diferents departaments de la Generalitat sindiquen les actuacions a realitzar necessàries per a la seua adequada tramitació, planificant conjuntament i de manera organitzada, les pròximes accions i tràmits requerits. Aquests seran coordinats per la persona del Punt dAcceleració a la Inversió designada com a responsable que a més actuarà com a interlocutora amb la persona que haja impulsat el projecte.
3. Els departaments i ens de la Generalitat pertinents, així com les entitats locals pertanyents a les comissions tècniques dinversions tramitaran els expedients amb caràcter durgència en els termes previstos en larticle 4 de la Llei 19/2018, i realitzaran el seguiment dels tràmits en coordinació amb el Punt dAcceleració a la inversió, traslladant a la persona impulsora del projecte qualsevol deficiència o requeriment que per part daquests departaments siguen detectats.
4. Les persones vocals de les comissions tècniques dinversions recolzaran en tot moment al Punt dAcceleració a la Inversió en la coordinació, impuls i gestió dels tràmits requerits en els projectes empresarials.
5. El Punt dAcceleració a la Inversió realitzarà un seguiment exhaustiu dels projectes en curs i mantindrà un contacte fluid amb les persones vocals de les comissions tècniques dinversions i amb la persona impulsora del mateix fins a lefectiva implementació del projecte.
6. La comissió tècnica podrà ser convocada per la persona que ostente la presidència sempre que es considere necessari per a ladequat desenvolupament del projecte.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència pressupostària
Laplicació i el desenvolupament daquest decret no tindrà cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats en la conselleria amb competències en matèria de sectors productius i internacionalització, i en tot cas, les funcions daquest punt seran exercides per làrea competent en matèria de promoció internacional i inversions de lInstitut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), amb funcions en matèria datracció, promoció i manteniment dinversió en la Comunitat Valenciana.
Segona. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de sectors productius i internacionalització per a dictar totes les disposicions que es requerisquen per al desenvolupament i execució daquest decret.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que es disposa en aquest decret.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 7 de juny de 2019
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dEconomia Sostenible,
Sectors Productius, Comerç i Treball,
RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ