DECRET 74/2023, de 19 de maig, del Consell, pel qual es regula el Registre d'empreses i establiments destinats a la realització d'espectacles públics i activitats recreatives i socioculturals de la Comunitat Valenciana. [2023/5574]
(DOGV núm. 9602 de 24.05.2023) Ref. Base de dades 005449/2023
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 25.05.2023 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Espectacles públics i festejos taurins Descriptors: Temàtics: ajuda pública, espectacles, manifestació cultural
DECRET 74/2023, de 19 de maig, del Consell, pel qual es regula el Registre d'empreses i establiments destinats a la realització d'espectacles públics i activitats recreatives i socioculturals de la Comunitat Valenciana. [2023/5574]
PREÀMBUL
Larticle 24 de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, preveu lexistència, en la conselleria competent, dun registre dempreses i establiments «destinats a la realització despectacles públics i activitats recreatives».
Així mateix, en lapartat 2 aquest precepte estableix que «reglamentàriament es determinarà la informació que hauran de facilitar les entitats locals i empreses per a la seua inscripció en aquest registre».
Duna banda, la disposició final segona del Decret 143/2015, d11 de setembre, del Consell, pel qual saprova el reglament de desplegament de la llei despectacles valenciana, confirma la previsió perquè la conselleria competent en matèria despectacles elabore lordre que desenvolupe el contingut del Registre dempreses i establiments a què es refereix larticle 24 de la Llei 14/2010, de 3 de desembre.
El rang normatiu dordre, formalment previst en la disposició esmentada, no obstant això, ha dentendres referit a norma reglamentària, ja que el contingut daquesta crea i reglamenta un registre administratiu amb transcendència enfront de tercers. En aquest sentit, els deures i obligacions derivats als ajuntaments van més enllà dels aspectes estrictament tècnics o organitzatius propis de la competència duna conselleria de manera que la seua eficàcia és general i no interna o sectorial.
Daltra banda, aquesta previsió normativa té per raó de ser la necessitat de consolidar la seguretat jurídica en el funcionament dels establiments on es desenvolupen espectacles i activitats oberts a la pública concurrència. En aquest context, el registre determina una ordenació de supòsits de fet susceptibles dinscripció amb la finalitat de preservar unes garanties i unes exigències determinades per la regulació en vigor.
La normativa vigent en matèria despectacles públics ha facilitat lobertura de locals doci gràcies, sobretot, a la incorporació de la figura de la declaració responsable. El procediment derivat daquesta, previst en larticle 9 de la Llei 14/2010, va suposar un canvi de paradigma respecte al model dautorització vigent en exclusiva fins a 2010. En conseqüència, coexisteixen en la normativa, duna banda, el model de declaració responsable, considerat ara com a procediment de referència, juntament amb el de la mateixa autorització, quan es donen els supòsits de larticle 10. Tots dos procediments coincideixen, no obstant això, en la necessitat de garantir la seguretat de lestabliment en funció de les seues particulars característiques i condicions.
En aquest marc, és oportú incidir en aquesta garantia de seguretat dels establiments públics en incloure una obligació formal de publicitat per a aquells la vàlida obertura dels quals sajuste al que es preveu en la legalitat vigent.
Aquesta obligació no comporta, no obstant això, cap deure afegit al titular o prestador. Per contra, seran els ajuntaments els quals, en col·laboració amb lAdministració autonòmica, gestionaran el procediment dinscripció a lefecte de mantindre una relació actualitzada de locals que compleixen la normativa vigent per a, així, de manera coordinada, obtindre dades certes i fiables dels establiments que, en aquest moment i lloc, estan oberts a la pública concurrència.
Duna altra banda, el present decret es justifica dacord amb els principis establits en larticle 129.1 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, això és, els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Quant als principis de necessitat i eficàcia, es tracta duna norma necessària per a la regulació dels establiments públics complint el mandat legal de desplegament reglamentari que es deriva de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics. Aquest decret conté la regulació necessària per a generar un marc jurídic cert i exhaustiu en relació amb els registres destabliments públics. Preveu un conjunt de deures que coadjuven a la seguretat jurídica dels locals oberts a la pública concurrència. És una norma sectorial que, atesos els drets i obligacions de les persones usuàries i titulars permet divulgar informació útil per a la ciutadania en identificar els locals en funcionament.
Dacord amb el principi de proporcionalitat, aquest decret conté la regulació adequada i imprescindible per a la implementació del registre dels establiments públics i estableix les obligacions necessàries a fi datendre lobjectiu que es persegueix pel fet de no haver-hi cap alternativa reguladora menys restrictiva de drets.
És dacord amb el principi de seguretat jurídica, ja que afavoreix un marc normatiu estable, predictible, clar i de certesa, que facilita el seu coneixement i comprensió. Resulta coherent amb lordenament jurídic, ja que respon al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana.
Respecte al principi deficiència, la regulació que es planteja ha tingut en consideració com a principi inspirador la reducció de càrregues administratives implícites en laplicació daquesta norma; shan disposat les estructures dorganització, de funcionament i sha tingut en compte la racionalització dels recursos públics disponibles a través de la gestió telemàtica i la interconnexió de sistemes informàtics.
Compleix també el principi de transparència, ja que identifica clarament el seu propòsit i durant el procediment delaboració de la norma sha permés la participació activa dels potencials destinataris a través del tràmit daudiència i informació pública i mitjançant la participació activa de les persones destinatàries del decret en lelaboració daquest.
Per tot això, dacord amb el que sindica en larticle 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en relació amb larticle 24 de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, la disposició final segona del Decret 143/2015, d11 de setembre, oïda la Comissió dEspectacles Públics i Activitats Recreatives de la Comunitat Valenciana, atés linforme de lAdvocacia de la Generalitat, dacord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 19 de maig de 2023,
DECRETE
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. És objecte daquest decret la creació i la regulació del Registre dempreses i establiments públics de la Comunitat Valenciana preceptuat en larticle 24 de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics.
2. Aquest reglament saplicarà als establiments públics, entenent-se com a tals, els locals en els quals es realitzen els espectacles públics, les activitats recreatives i les activitats socioculturals, sense perjudici que aquests espectacles i activitats puguen ser desenvolupats en instal·lacions portàtils, desmuntables o en la via pública, sempre que estiguen situats en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana. Tindran, en tot cas, la consideració destabliments públics aquells que figuren catalogats així en la normativa reguladora despectacles i establiments públics vigent a la Comunitat Valenciana.
Article 2. Registre dempreses i establiments públics de la Comunitat Valenciana
1. El Registre dempreses i establiments públics de la Comunitat Valenciana dependrà orgànicament de la conselleria competent en matèria destabliments públics, sorganitzarà seguint criteris de territorialitat per municipis, en funció de la ubicació dels establiments públics.
2. La Generalitat, a través del centre directiu competent en matèria destabliments públics, mitjançant un sistema de gestió única atorgarà a cada ajuntament de la Comunitat Valenciana les claus perquè la persona o persones designades per aquell sencarreguen de la inscripció i actualització de la informació dels establiments públics que sintegren en el seu àmbit territorial. Amb caràcter previ al lliurament de les claus, la Generalitat sencarregarà de les labors de formació i assistència necessàries per a la correcta prestació de les funcions encomanades als ajuntaments.
3. Els ajuntaments dirigiran electrònicament, al centre directiu competent en matèria destabliments públics, sol·licitud dautorització per a laccés i gestió del Registre. Aquesta autorització comportarà latorgament de les claus daccés necessàries per a la gestió del Registre, complint les garanties i mesures de seguretat previstes en la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal i a través dun entorn tancat de comunicacions de manera que es preserve la seguretat i integritat del seu contingut i el segellament temporal de les comunicacions realitzades.
En el cas que no es formalitze aquesta petició, la Generalitat, a través de lòrgan competent, podrà instar els ajuntaments al compliment daquesta obligació dacord amb els principis de lleialtat institucional, col·laboració i cooperació que han de presidir les relacions entre administracions públiques.
Article 3. Inscripció en el Registre
1. Els ajuntaments inscriuran en el Registre les dades dels establiments públics que se situen en el seu terme municipal, amb les garanties i mesures de seguretat previstes en la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal. Per a la seua vàlida inscripció, aquests establiments hauran destar en funcionament bé per atorgament de la llicència dobertura, bé per aplicació de les altres formes previstes en la normativa vigent en matèria destabliments públics.
2. La inscripció de lestabliment públic, individualment considerat en un únic full registral, contindrà, com a mínim, les dades següents:
a) Espectacle o activitat al qual es dedica lestabliment dacord amb el que sindica en la llicència dobertura o documentació equivalent.
b) Nom o raó social de la persona física o jurídica titular de lestabliment.
c) Canvi de titularitat
d) Adreça de lestabliment.
e) Domicili a lefecte de notificacions de la persona titular.
f) DNI, NIE o CIF de la persona titular.
g) Aforament màxim autoritzat.
h) Nivell acústic màxim autoritzat.
i) Referència cadastral.
j) Ladopció de mesures de policia i mesures provisionals que afecten lestabliment.
3. La inscripció en el Registre tindrà caràcter declaratiu i no es considerarà substitutiva, en cap cas, de la llicència dobertura ni de document equivalent que permeta el funcionament del local obert a la pública concurrència.
4. El Registre serà públic i podrà ser consultat a través de la plataforma que la Generalitat desenvolupe per les persones interessades.
Laccés per qualsevol persona a dades de caràcter personal contingudes en el Registre es regirà pel que disposen els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i en el Reglament (UE) 2016/679 i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.
Article 4. Actualització de les dades del Registre
1. Els ajuntaments mantindran actualitzades les dades del Registre en funció de les modificacions, tant subjectives com dobjecte, operades en els establiments públics dacord amb el que es preveu en la normativa vigent en matèria destabliments públics. Les persones interessades hauran de comunicar als ajuntaments les modificacions operades en els establiments a lefecte del compliment de les obligacions dactualització per part daquells.
2. Els canvis que afecten el contingut del Registre hauran de ser inscrits per lajuntament en el termini màxim dun mes des de la seua comunicació per part dels interessats o des de la seua adopció per aquell en el supòsit en què així procedisca. Sentendrà per data de comunicació aquella que es corresponga amb la del Registre dEntrada que estiga en el document presentat per les persones interessades.
3. Com a excepció, en el supòsit de falta de comunicació i quan així corresponga, lajuntament podrà, dofici, procedir a lactualització del Registre quan siga coneixedor dels canvis que afecten lestabliment inscrit. En aquest supòsit, es donarà prèvia audiència a la persona titular de lestabliment als efectes procedents.
4. Sense perjudici de lanterior, les dades objecte de modificació que hagen sigut substituïdes per una nova inscripció, podran ser objecte de manteniment en el Registre als sols efectes informatius.
Article 5. Cancel·lació de la inscripció
Els ajuntaments procediran, dofici o a instàncies de part, a cancel·lar la inscripció de lestabliment en el Registre en els següents supòsits.
a) Tancament o clausura definitiva de lestabliment.
b) Pèrdua de la personalitat jurídica de la persona física o jurídica titular de lestabliment.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Registres destabliments dedicats a joc
Els establiments subjectes a la normativa reguladora de joc de la Comunitat Valenciana que estiguen inscrits en els registres sectorials daquest àmbit competencial no tindran lobligació dinscriures en el Registre dEmpreses i Establiments de la Comunitat Valenciana.
Segona. Clàusula de no despesa
Laplicació i desplegament daquest reglament no tindrà incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignada a les conselleries o òrgans administratius competents en la matèria i, en tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.
Tercera. Protecció de dades de caràcter personal
1. El tractament de dades personals que es realitze en compliment daquesta norma sajustarà al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2. La conselleria competent en matèria despectacles serà responsable de les activitats de tractament contingudes en la present norma, i es garantirà:
Laplicació dels principis de protecció de dades regulades en larticle 5 del Reglament general de protecció de dades (Reglament UE 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27.04.2016).
El compliment del que es disposa en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
El compliment del deure dinformar previst en els articles 13 i 14 del Reglament general de protecció de dades respecte a aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en aquesta ordre.
Ladopció de mesures díndole tècnica i organitzativa que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat, assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectiu les garanties, obligacions i drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades. Aquestes mesures es correspondran amb les establides per lEsquema Nacional de Seguretat.
3. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els seus drets daccés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició al tractament, quan siga procedent, davant la conselleria responsable.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Introducció de dades en el Registre
1. Els ajuntaments, una vegada implementada leina informàtica que done suport al Registre dempreses i establiments públics de la Comunitat Valenciana i en el termini de sis mesos des de latorgament per la Generalitat de les claus a què es refereix el present decret, procediran a la inscripció en el Registre de les dades referents als establiments públics situats en el seu terme municipal.
2. Els establiments públics que obtinguen llicència dobertura a partir de lentrada en vigor del present decret o tinguen el dret a obrir dacord amb el que es preveu en la normativa despectacles públics seran objecte dinscripció en el Registre pels ajuntaments una vegada atorgada aquella.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes aquelles disposicions digual o inferior rang en allò que sopose a aquest decret.
València, 19 de maig de 2023
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Justícia, Interior
i Administració Pública,
GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO