Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 74/2023, de 19 de maig, del Consell, pel qual es regula el Registre d'empreses i establiments destinats a la realització d'espectacles públics i activitats recreatives i socioculturals de la Comunitat Valenciana. [2023/5574]

(DOGV núm. 9602 de 24.05.2023) Ref. Base de dades 005449/2023

DECRET 74/2023, de 19 de maig, del Consell, pel qual es regula el Registre d'empreses i establiments destinats a la realització d'espectacles públics i activitats recreatives i socioculturals de la Comunitat Valenciana. [2023/5574]
PREÀMBUL

L’article 24 de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, d’espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, preveu l’existència, en la conselleria competent, d’un registre d’empreses i establiments «destinats a la realització d’espectacles públics i activitats recreatives».

Així mateix, en l’apartat 2 aquest precepte estableix que «reglamentàriament es determinarà la informació que hauran de facilitar les entitats locals i empreses per a la seua inscripció en aquest registre».
D’una banda, la disposició final segona del Decret 143/2015, d’11 de setembre, del Consell, pel qual s’aprova el reglament de desplegament de la llei d’espectacles valenciana, confirma la previsió perquè la conselleria competent en matèria d’espectacles elabore l’ordre que desenvolupe el contingut del Registre d’empreses i establiments a què es refereix l’article 24 de la Llei 14/2010, de 3 de desembre.

El rang normatiu d’ordre, formalment previst en la disposició esmentada, no obstant això, ha d’entendre’s referit a norma reglamentària, ja que el contingut d’aquesta crea i reglamenta un registre administratiu amb transcendència enfront de tercers. En aquest sentit, els deures i obligacions derivats als ajuntaments van més enllà dels aspectes estrictament tècnics o organitzatius propis de la competència d’una conselleria de manera que la seua eficàcia és general i no interna o sectorial.

D’altra banda, aquesta previsió normativa té per raó de ser la necessitat de consolidar la seguretat jurídica en el funcionament dels establiments on es desenvolupen espectacles i activitats oberts a la pública concurrència. En aquest context, el registre determina una ordenació de supòsits de fet susceptibles d’inscripció amb la finalitat de preservar unes garanties i unes exigències determinades per la regulació en vigor.

La normativa vigent en matèria d’espectacles públics ha facilitat l’obertura de locals d’oci gràcies, sobretot, a la incorporació de la figura de la declaració responsable. El procediment derivat d’aquesta, previst en l’article 9 de la Llei 14/2010, va suposar un canvi de paradigma respecte al model d’autorització vigent en exclusiva fins a 2010. En conseqüència, coexisteixen en la normativa, d’una banda, el model de declaració responsable, considerat ara com a procediment de referència, juntament amb el de la mateixa autorització, quan es donen els supòsits de l’article 10. Tots dos procediments coincideixen, no obstant això, en la necessitat de garantir la seguretat de l’establiment en funció de les seues particulars característiques i condicions.

En aquest marc, és oportú incidir en aquesta garantia de seguretat dels establiments públics en incloure una obligació formal de publicitat per a aquells la vàlida obertura dels quals s’ajuste al que es preveu en la legalitat vigent.
Aquesta obligació no comporta, no obstant això, cap deure afegit al titular o prestador. Per contra, seran els ajuntaments els quals, en col·laboració amb l’Administració autonòmica, gestionaran el procediment d’inscripció a l’efecte de mantindre una relació actualitzada de locals que compleixen la normativa vigent per a, així, de manera coordinada, obtindre dades certes i fiables dels establiments que, en aquest moment i lloc, estan oberts a la pública concurrència.
D’una altra banda, el present decret es justifica d’acord amb els principis establits en l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, això és, els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Quant als principis de necessitat i eficàcia, es tracta d’una norma necessària per a la regulació dels establiments públics complint el mandat legal de desplegament reglamentari que es deriva de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, d’espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics. Aquest decret conté la regulació necessària per a generar un marc jurídic cert i exhaustiu en relació amb els registres d’establiments públics. Preveu un conjunt de deures que coadjuven a la seguretat jurídica dels locals oberts a la pública concurrència. És una norma sectorial que, atesos els drets i obligacions de les persones usuàries i titulars permet divulgar informació útil per a la ciutadania en identificar els locals en funcionament.

D’acord amb el principi de proporcionalitat, aquest decret conté la regulació adequada i imprescindible per a la implementació del registre dels establiments públics i estableix les obligacions necessàries a fi d’atendre l’objectiu que es persegueix pel fet de no haver-hi cap alternativa reguladora menys restrictiva de drets.
És d’acord amb el principi de seguretat jurídica, ja que afavoreix un marc normatiu estable, predictible, clar i de certesa, que facilita el seu coneixement i comprensió. Resulta coherent amb l’ordenament jurídic, ja que respon al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana.

Respecte al principi d’eficiència, la regulació que es planteja ha tingut en consideració com a principi inspirador la reducció de càrregues administratives implícites en l’aplicació d’aquesta norma; s’han disposat les estructures d’organització, de funcionament i s’ha tingut en compte la racionalització dels recursos públics disponibles a través de la gestió telemàtica i la interconnexió de sistemes informàtics.

Compleix també el principi de transparència, ja que identifica clarament el seu propòsit i durant el procediment d’elaboració de la norma s’ha permés la participació activa dels potencials destinataris a través del tràmit d’audiència i informació pública i mitjançant la participació activa de les persones destinatàries del decret en l’elaboració d’aquest.

Per tot això, d’acord amb el que sindica en l’article 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en relació amb l’article 24 de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, d’espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, la disposició final segona del Decret 143/2015, d’11 de setembre, oïda la Comissió d’Espectacles Públics i Activitats Recreatives de la Comunitat Valenciana, atés l’informe de l’Advocacia de la Generalitat, d’acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 19 de maig de 2023,


DECRETE

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. És objecte d’aquest decret la creació i la regulació del Registre d’empreses i establiments públics de la Comunitat Valenciana preceptuat en l’article 24 de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, d’espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics.

2. Aquest reglament s’aplicarà als establiments públics, entenent-se com a tals, els locals en els quals es realitzen els espectacles públics, les activitats recreatives i les activitats socioculturals, sense perjudici que aquests espectacles i activitats puguen ser desenvolupats en instal·lacions portàtils, desmuntables o en la via pública, sempre que estiguen situats en l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. Tindran, en tot cas, la consideració d’establiments públics aquells que figuren catalogats així en la normativa reguladora d’espectacles i establiments públics vigent a la Comunitat Valenciana.


Article 2. Registre d’empreses i establiments públics de la Comunitat Valenciana
1. El Registre d’empreses i establiments públics de la Comunitat Valenciana dependrà orgànicament de la conselleria competent en matèria d’establiments públics, s’organitzarà seguint criteris de territorialitat per municipis, en funció de la ubicació dels establiments públics.

2. La Generalitat, a través del centre directiu competent en matèria d’establiments públics, mitjançant un sistema de gestió única atorgarà a cada ajuntament de la Comunitat Valenciana les claus perquè la persona o persones designades per aquell s’encarreguen de la inscripció i actualització de la informació dels establiments públics que s’integren en el seu àmbit territorial. Amb caràcter previ al lliurament de les claus, la Generalitat s’encarregarà de les labors de formació i assistència necessàries per a la correcta prestació de les funcions encomanades als ajuntaments.
3. Els ajuntaments dirigiran electrònicament, al centre directiu competent en matèria d’establiments públics, sol·licitud d’autorització per a l’accés i gestió del Registre. Aquesta autorització comportarà l’atorgament de les claus d’accés necessàries per a la gestió del Registre, complint les garanties i mesures de seguretat previstes en la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal i a través d’un entorn tancat de comunicacions de manera que es preserve la seguretat i integritat del seu contingut i el segellament temporal de les comunicacions realitzades.
En el cas que no es formalitze aquesta petició, la Generalitat, a través de l’òrgan competent, podrà instar els ajuntaments al compliment d’aquesta obligació d’acord amb els principis de lleialtat institucional, col·laboració i cooperació que han de presidir les relacions entre administracions públiques.

Article 3. Inscripció en el Registre
1. Els ajuntaments inscriuran en el Registre les dades dels establiments públics que se situen en el seu terme municipal, amb les garanties i mesures de seguretat previstes en la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal. Per a la seua vàlida inscripció, aquests establiments hauran d’estar en funcionament bé per atorgament de la llicència d’obertura, bé per aplicació de les altres formes previstes en la normativa vigent en matèria d’establiments públics.

2. La inscripció de l’establiment públic, individualment considerat en un únic full registral, contindrà, com a mínim, les dades següents:

a) Espectacle o activitat al qual es dedica l’establiment d’acord amb el que s’indica en la llicència d’obertura o documentació equivalent.

b) Nom o raó social de la persona física o jurídica titular de l’establiment.
c) Canvi de titularitat
d) Adreça de l’establiment.
e) Domicili a l’efecte de notificacions de la persona titular.
f) DNI, NIE o CIF de la persona titular.
g) Aforament màxim autoritzat.
h) Nivell acústic màxim autoritzat.
i) Referència cadastral.
j) L’adopció de mesures de policia i mesures provisionals que afecten l’establiment.
3. La inscripció en el Registre tindrà caràcter declaratiu i no es considerarà substitutiva, en cap cas, de la llicència d’obertura ni de document equivalent que permeta el funcionament del local obert a la pública concurrència.
4. El Registre serà públic i podrà ser consultat a través de la plataforma que la Generalitat desenvolupe per les persones interessades.
L’accés per qualsevol persona a dades de caràcter personal contingudes en el Registre es regirà pel que disposen els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i en el Reglament (UE) 2016/679 i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

Article 4. Actualització de les dades del Registre
1. Els ajuntaments mantindran actualitzades les dades del Registre en funció de les modificacions, tant subjectives com d’objecte, operades en els establiments públics d’acord amb el que es preveu en la normativa vigent en matèria d’establiments públics. Les persones interessades hauran de comunicar als ajuntaments les modificacions operades en els establiments a l’efecte del compliment de les obligacions d’actualització per part d’aquells.
2. Els canvis que afecten el contingut del Registre hauran de ser inscrits per l’ajuntament en el termini màxim d’un mes des de la seua comunicació per part dels interessats o des de la seua adopció per aquell en el supòsit en què així procedisca. S’entendrà per data de comunicació aquella que es corresponga amb la del Registre d’Entrada que estiga en el document presentat per les persones interessades.
3. Com a excepció, en el supòsit de falta de comunicació i quan així corresponga, l’ajuntament podrà, d’ofici, procedir a l’actualització del Registre quan siga coneixedor dels canvis que afecten l’establiment inscrit. En aquest supòsit, es donarà prèvia audiència a la persona titular de l’establiment als efectes procedents.
4. Sense perjudici de l’anterior, les dades objecte de modificació que hagen sigut substituïdes per una nova inscripció, podran ser objecte de manteniment en el Registre als sols efectes informatius.

Article 5. Cancel·lació de la inscripció
Els ajuntaments procediran, d’ofici o a instàncies de part, a cancel·lar la inscripció de l’establiment en el Registre en els següents supòsits.

a) Tancament o clausura definitiva de l’establiment.
b) Pèrdua de la personalitat jurídica de la persona física o jurídica titular de l’establiment.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Registres d’establiments dedicats a joc
Els establiments subjectes a la normativa reguladora de joc de la Comunitat Valenciana que estiguen inscrits en els registres sectorials d’aquest àmbit competencial no tindran l’obligació d’inscriure’s en el Registre d’Empreses i Establiments de la Comunitat Valenciana.

Segona. Clàusula de no despesa
L’aplicació i desplegament d’aquest reglament no tindrà incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignada a les conselleries o òrgans administratius competents en la matèria i, en tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.


Tercera. Protecció de dades de caràcter personal
1. El tractament de dades personals que es realitze en compliment d’aquesta norma s’ajustarà al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2. La conselleria competent en matèria d’espectacles serà responsable de les activitats de tractament contingudes en la present norma, i es garantirà:
– L’aplicació dels principis de protecció de dades regulades en l’article 5 del Reglament general de protecció de dades (Reglament UE 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27.04.2016).

– El compliment del que es disposa en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
– El compliment del deure d’informar previst en els articles 13 i 14 del Reglament general de protecció de dades respecte a aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en aquesta ordre.
– L’adopció de mesures d’índole tècnica i organitzativa que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat, assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectiu les garanties, obligacions i drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades. Aquestes mesures es correspondran amb les establides per l’Esquema Nacional de Seguretat.
3. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els seus drets d’accés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició al tractament, quan siga procedent, davant la conselleria responsable.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Introducció de dades en el Registre
1. Els ajuntaments, una vegada implementada l’eina informàtica que done suport al Registre d’empreses i establiments públics de la Comunitat Valenciana i en el termini de sis mesos des de l’atorgament per la Generalitat de les claus a què es refereix el present decret, procediran a la inscripció en el Registre de les dades referents als establiments públics situats en el seu terme municipal.
2. Els establiments públics que obtinguen llicència d’obertura a partir de l’entrada en vigor del present decret o tinguen el dret a obrir d’acord amb el que es preveu en la normativa d’espectacles públics seran objecte d’inscripció en el Registre pels ajuntaments una vegada atorgada aquella.


DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queden derogades totes aquelles disposicions d’igual o inferior rang en allò que s’opose a aquest decret.

València, 19 de maig de 2023

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera de Justícia, Interior
i Administració Pública,
GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO

linea
Mapa web