DECRET LLEI 4/2016, de 10 juny, del Consell, pel qual s'estableixen mesures urgents per a garantir la gestió de residus municipals. [2016/4420]
(DOGV núm. 7805 de 14.06.2016) Ref. Base de dades 004184/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 15.06.2016 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural Grup temàtic: Legislació Matèries: Residus
DECRET LLEI 4/2016, de 10 juny, del Consell, pel qual s'estableixen mesures urgents per a garantir la gestió de residus municipals. [2016/4420]
PREÀMBUL
De conformitat amb els articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 dabril, reguladora de les bases del règim local, els municipis exercixen, com a competència pròpia, en tots els casos, els serveis darreplega de residus i, en els municipis amb població superior a 5.000 habitants, a més els serveis de tractament de residus. En els mateixos termes sexpressa larticle 34 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana.
Per la seua banda, larticle 86 de lesmentada Llei 7/1985 declara la reserva en favor de les entitats del servei darreplega, tractament i aprofitament de residus, de conformitat amb el que preveu la legislació sectorial aplicable. Des daquest punt de vista, la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, contempla en larticle 12 la competència de les entitats locals en matèria de gestió de residus, establint com a servei obligatori larreplega, el transport i el tractament dels residus domèstics generats en les llars, comerços i serveis (dara en avant residus municipals) atenent a la competència per a la seua gestió.
En làmbit autonòmic, la Llei 10/2000, de 12 de desembre, de Residus de la Comunitat Valenciana, preveu en larticle 6 com a competència municipal la prestació dels serveis públics de recollida, transport, valoració i eliminació dels residus municipals dacord amb els objectius marcats per la Generalitat, a través dels instruments de planificació sectorial previstos en aquesta llei (Pla Integral de Residus i Plans Zonals de Residus de la Comunitat Valenciana). El mateix precepte preveu que la gestió dels serveis esmentats sefectue pels municipis, per ells mateixos o per mitjà de les agrupacions previstes en la legislació local, inclosos els consorcis entre les entitats locals i la Generalitat, dacord amb allò que sha establit pels plans autonòmics de residus.
Respecte daixò, cal recordar que la fórmula majoritària associativa dels municipis per al compliment de les seues obligacions en matèria de gestió de residus ha estat la constitució de consorcis, amb participació dels municipis inclosos en làmbit territorial del corresponent pla zonal, les diputacions provincials i la Generalitat.
Com a competències pròpies autonòmiques en matèria de residus, larticle 8 de la Llei 10/2000 estableix que correspon a lAdministració de la Generalitat la coordinació, per mitjà dels diferents plans autonòmics, de totes les actuacions que es desenvolupen en matèria de gestió de residus al territori de la Comunitat Valenciana, així com la col·laboració amb les administracions locals per a lexercici de les seues competències de gestió de residus urbans o municipals. Alhora, de conformitat amb lesmentat article, correspon a la Generalitat vetlar per ladequada prestació dels serveis municipals obligatoris, respectant les competències locals en la matèria.
Els plans zonals es constitueixen com a instruments de desenvolupament i millora del Pla Integral de Residus, garantint una adequada direcció de la gestió dels residus en tota la Comunitat Valenciana. Com a documents de desenvolupament de la planificació i de gestió dels plans zonals respecte dels residus la gestió del qual és servei públic, larticle 33 de la Llei 10/2000 contempla els projectes de gestió. Laprovació dels projectes citats és necessària per a lexecució del pla, exigint larticle 35 per a la seua formulació la seua aprovació prèvia i la constitució dun consorci, una mancomunitat o una altra entitat dacord amb la legislació local, en els casos en què uns quants municipis hagen dactuar conjuntament conforme al pla zonal.
En lactualitat, algunes de les zones de la Comunitat Valenciana no disposen encara de projectes de gestió aprovats per part del consorci o entitat local competent per a la gestió dels residus municipals conforme al corresponent pla i, en conseqüència, no hi ha adjudicació de la condició dagent del servici públic en làmbit de lesmentat projecte de gestió, en les quals es continua operand únicament amb les instal·lacions ja existents en el moment de laprovació del respectiu pla zonal. En altres casos, els consorcis resolen els contractes adjudicats en virtut dels projectes de gestió aprovats. En alguns altres supòsits, les instal·lacions de valorització i eliminació de residus no es troben operatives per no estar encara construïdes o per qüestions tècniques greus que impedixen el seu funcionament normal.
Per això, amb ple respecte a la normativa bàsica en matèria de règim local, junt amb la possibilitat de requerir a les entitats locals el compliment de les obligacions que legalment li corresponen, resulta necessari contemplar expressament lactuació immediata de la Generalitat, en substitució de la corresponent entitat local o consorci i a costa seua, amb la finalitat de garantir la correcta gestió dels residus donada la transcendència supramunicipal de les disfuncions pràctiques en aquest àmbit.
Paral·lelament, es considera necessari habilitar lactuació dels mitjans propis de la Generalitat contemplant la possibilitat que la societat mercantil VAERSA i les societats filials daquesta, integrants del sector públic autonòmic, puguen ser també mitjà propi instrumental i servei tècnic dels consorcis i entitats locals competents que així ho decidisquen, en el supòsit que es complisquen tots els requisits legalment exigits per a això, amb la finalitat que puguen prestar de forma directa i amb caràcter immediat els serveis públics de la seua competència. Tot això sense perjudici de la possibilitat prevista en la normativa vigent en matèria de règim jurídic de les administracions públiques, de prestació material de serveis, per raons deficàcia o quan no es posseïsquen els mitjans tècnics idonis per al seu exercici, mitjançant la subscripció del corresponent conveni entre la Generalitat i el consorci o entitat local de què es tracte.
En definitiva, aquest decret llei no té per objecte la planificació general de la gestió dels residus urbans o municipals, sinó que es dirigeix a assegurar la prestació a la Comunitat Valenciana dels serveis essencials en matèria de residus municipals, mitjançant lactivitat de lentitat mercantil VAERSA, segons resulta de larticle 4 de la Llei 12/2010, de 21 de juliol, de la Generalitat, de mesures urgents per a agilitzar lexercici dactivitats productives i la creació de locupació.
La situació actual en extenses zones de la Comunitat Valenciana es caracteritza per un conjunt greu dincompliments dels principis bàsics de la gestió de residus en els termes establerts per la Directiva 2008/98/CE. Així, sestan ignorant, de forma generalitzada, els principis dautosuficiència en la gestió, proximitat en el tractament, subsidiarietat, responsabilitat compartida, prevenció i limitació de residus en origen, i de cautela o precaució. També, sidentifiquen problemes organitzatius en els consorcis i en els projectes de gestió de residus. Aquestes disfuncions en la planificació de la gestió han conduït a situacions dextrema gravetat que per incapacitat de tractament, per instal·lacions saturades, o pel seu tancament entre altres circumstàncies, estan conduint a conseqüències indesitjables com a contaminació en la gestió dels residus, generació de lixiviats, emissions atmosfèriques per abocament, tractament i transport, o potencials afeccions en la salut.
La situació de gravetat exposada fa necessari adoptar, amb caràcter excepcional mitjançant el recurs al decrete llei previst en lEstatut dAutonomia, una sèrie de mesures urgents i específiques que permeta dissenyar i engegar les solucions tècniques i organitzatives necessàries.
En conseqüència, dacord amb en larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta de la consellera dAgricultura, Medi ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, de conformitat amb el que es disposa en larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, prèvia deliberació del Consell en la seua reunió del dia 10 de juny de 2016
DECRETE
Article 1. Modificació de la Llei 10/2000, de 12 de desembre, de Residus de la Comunitat Valenciana
1. Es modifica larticle 6, apartat 5, que queda redactat com segueix:
«5. En els termes previstos a lefecte en la legislació de règim local, si els municipis no prestaren els serveis obligatoris de valoració o eliminació de residus de la seua competència o incompliren el que disposa la llei o els plans autonòmics de residus, la conselleria competent del medi ambient podrà requerir-los per al seu compliment o perquè presten els serveis esmentats, concedint a lefecte el termini que siga necessari. Si transcorregut el termini citat, no inferior a un mes, lincompliment persistira, la Generalitat adoptarà les mesures necessàries per al compliment de lobligació, a costa i en substitució del consorci o entitat local competent.
En particular, si en làmbit territorial dalgun pla zonal sassistira puntualment i temporalment a una carència o falta de capacitat de les seues instal·lacions de valorització o eliminació, la conselleria competent en matèria de medi ambient podrà acordar la substitució immediata del consorci o entitat local competent, informant al Consell. La substitució esmentada tindrà lloc pel temps estrictament imprescindible i a costa de lentitat local substituïda, incloent-hi els costos de transferència i transport dels residus, si nhi haguera, fins al lloc designat per a la seua valorització o eliminació final».
2. Safigen a larticle 8 els apartats següents 7 i 8, amb la redacció següent:
«7. Prestar els serveis de valorització o eliminació de residus municipals quan li siga encomanada la prestació material del servei, mitjançant loportú conveni entre el consorci o entitat local i la Generalitat, a través de la conselleria competent en medi ambient, sense cessió de la titularitat de la competència, de conformitat amb la normativa vigent en matèria de règim jurídic de les administracions públiques.
8. Prestar els serveis de valoració o eliminació de residus municipals en els supòsits previstos en larticle 6.5, o en els casos de dispensa de lobligació de prestar el servei conforme a larticle 6.6».
3. Es modifica larticle 36, apartat 2, que queda redactat com seguix:
«2. Ladmissió a tràmit dun projecte de gestió privada donarà lloc a la convocatòria dun concurs públic, per un termini de 15 dies, per a la presentació de projectes de gestió alternatius».
Article 2. Modificació de la Llei 12/2010, de 21 de juliol, de la Generalitat, de Mesures Urgents per a agilitzar lexercici dActivitats Productives i la Creació de lOcupació
Sintrodueix un quart paràgraf en lapartat 2 de larticle 4, amb la redacció següent:
«Així mateix, VAERSA i les societats filials de VAERSA íntegrament participades per capital de titularitat pública, podran tindre la consideració de mitjà propi personificat i servei tècnic dels consorcis i altres entitats que integren lAdministració local, i dels poders adjudicadors que en depenen, en làmbit competencial material i territorial de la corresponent entitat local, sempre que es complisquen els requisits legalment establits per a tindre la consideració esmentada».
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència econòmica en la dotació de despesa
Laplicació i desplegament daquest decret llei no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent per raó de la matèria i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior que soposen al que disposa aquest decret llei.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 10 de juny de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera dAgricultura, Medi Ambient,
Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,
ELENA CEBRIÁN CALVO