Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 7/2023, de 14 d'abril, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a persones físiques vulnerables per a pal·liar els efectes de la pujada dels preus de l'alimentació, a conseqüència de la guerra a Ucraïna i de la pujada dels tipus d'interés en els préstecs hipotecaris sobre l'habitatge habitual. [2023/4261]

(DOGV núm. 9578 de 19.04.2023) Ref. Base de dades 004169/2023

DECRET LLEI 7/2023, de 14 d'abril, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a persones físiques vulnerables per a pal·liar els efectes de la pujada dels preus de l'alimentació, a conseqüència de la guerra a Ucraïna i de la pujada dels tipus d'interés en els préstecs hipotecaris sobre l'habitatge habitual. [2023/4261]
Preàmbul

I

La invasió d’Ucraïna per part de Rússia està produint un important impacte econòmic en tota l’economia europea i, per consegüent, també a la Comunitat Valenciana. Aquest impacte s’està reflectint, especialment, en l’increment dels costos, principalment energètics, per a tots els sectors d’activitat.
Alhora, aqueix increment s’ha traslladat als preus de tots els productes, inclosos aliments bàsics, aconseguint la taxa de variació anual de l’IPC general a Espanya el 6% el mes de febrer passat de 2023 (un 6% també en la Comunitat Valenciana) havent-se registrat una inflació acumulada en el conjunt de 2022 del 8,4% en ambdues, amb puntes interanuals del 10,8% en el mes de juliol passat (10,9% en la Comunitat Valenciana).
En aquest context, s’han anat acordant diverses mesures de suport dirigides tant a les empreses com a la ciutadania des de l’àmbit europeu, nacional i de la pròpia Comunitat Valenciana.
En l’àmbit europeu, i a fi de pal·liar la pressió inflacionària mundial i limitar el desproveïment, en particular dels països en vies de desenvolupament, la Unió Europea ha pres iniciatives polítiques des de maig de 2022, tendents de facilitar l’exportació de cereal d’Ucraïna a través de corredors segurs terrestres fins a la fi del bloqueig de Rússia dels ports de la mar Negra al juliol de 2022.
Al juny de 2022, el Consell Europeu va aprovar unes conclusions sobre la resposta coordinada dels estats membres centrada en quatre línies d’acció: solidaritat, producció sostenible, comerç i multilateralisme.
D’altra banda, la Política Agrícola Comuna (PAC) de la Unió Europea (UE) garanteix la seguretat d’accés a aliments per a totes les persones europees. En el context actual, els països de la UE estan fent costat a les agricultores i els agricultors de la UE per a garantir la continuïtat de la producció. S’han aprovat mesures d’ajudes a les agricultores i als agricultors de la Unió Europea per un valor de 500 milions d’euros. En particular, la UE els proporciona bestretes per a resoldre els problemes de liquiditat i excepcions temporals per a alguns requisits de la PAC, com les terres retirades de la producció, entre altres mesures.

A més, a escala nacional, els estats membres de la UE poden reduir els tipus de l’IVA, animar als detallistes al fet que mantinguen els preus a la baixa i utilitzar fons específics de la UE per a ajudar les persones més desafavorides.
En l’àmbit nacional, el Govern va aprovar el Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d’Ucraïna, i de suport a la reconstrucció de l’illa de la Palma i a altres situacions de vulnerabilitat, pel qual ha suprimit des de l’1 de gener de 2023 l’Impost sobre el Valor Afegit (IVA) dels productes que ja tenien el tipus reduït del 4% i, a més, ha baixat del 10% al 5% l’IVA dels olis, inclòs el d’oliva, i de les pastes. A més, estableix, una ajuda de 200 euros a persones físiques de baix nivell d’ingressos, amb la finalitat de donar suport a les rendes de les famílies de classe mitjana en un context d’inflació. Amb aquestes mesures es pretén alleujar la situació de les famílies, especialment la d’aquelles amb baixos ingressos, que dediquen una part major de la seua renda a adquirir aqueixos béns.
En l’àmbit de la Comunitat Valenciana, es va aprovar el Decret llei 1/2022, de 22 d’abril, del Consell, de mesures urgents en resposta a l’emergència energètica i econòmica originada en la Comunitat Valenciana per la guerra a Ucraïna, i s’han establit diferents mesures que venien recollides en el Pla Reactiva. Mitjançant el Decret llei 5/2022, d’1 de juliol, del Consell, pel qual s’aprova la concessió directa d’ajudes de suport als treballadors autònoms, inscrits com a tals en el Règim Especial d’Autònoms, que desenvolupen la seua activitat en els subsectors que s’han vist especialment afectats per l’increment dels costos energètics derivats de la invasió d’Ucraïna per part de Rússia, es van establir ajudes directes per a les persones treballadores autònomes a fi de pal·liar l’increment dels costos energètics. Totes aquestes mesures se centraven principalment a reduir els impactes negatius immediats dels costos d’energia derivats de la invasió d’Ucraïna.
La creixent incertesa econòmica, així com les conseqüències sobre el nivell de renda de la diferència entre la inflació i els salaris, s’està traslladant gradualment al cost de la cistella de la compra, que representa un percentatge important del consum familiar. Aquest percentatge és significativament major en el conjunt de les despeses familiars per a les rendes mitjanes i baixes, per la qual cosa qualsevol intervenció en el sentit de reduir aquesta càrrega es traduirà en un alleujament de les economies familiars, particularment de les més modestes.

Respecte als aliments bàsics, el creixement interanual dels seus preus al consum al febrer de 2023 se situava en el 18% a Espanya enfront del 6,0% de l’IPC general, un increment que, en no vindre acompanyat per una pujada equivalent de salaris, comporta que la majoria de les persones hagen perdut capacitat adquisitiva, això és, tinguen menor capacitat de despesa i consum. Productes bàsics com el pa, llet, ous, fruites, llegums i creïlles, estan patint en major mesura que la mitjana d’altres béns i serveis de consum les tensions inflacionistes derivades de l’augment en els costos de producció.
En un horitzó d’incertesa sostinguda per la situació geopolítica global, en la qual, malgrat la tendència positiva d’evolució dels preus a Espanya i a la Comunitat Valenciana en l’últim trimestre, sobretot en comparació amb la mitjana europea, no queda assegurada una recuperació de nivell d’inflació acceptable en l’horitzó immediat.

Pels motius exposats, resulta necessari aplicar, durant l’any 2023, ajudes dirigides a la ciutadania de la Comunitat Valenciana per a pal·liar, en la mesura que siga possible, les càrregues addicionals en el pressupost del consum familiar derivades de l’increment de preus en general i dels productes alimentosos en particular.
L’increment dels preus de consum afecta àmplies capes de la població i continua sent significatiu l’impacte en rendes mitjanes, per la qual cosa es fa necessari un instrument de suport a les persones i a les famílies.
Per tot això, hi concorren raons d’interés públic que justifiquen l’atorgament directe d’ajudes que radiquen en la urgència de minimitzar els negatius efectes socials, econòmics i productius que, en el curt i mitjà termini, puguen produir-se sobre les càrregues addicionals de consum derivades de la creixent inestabilitat econòmica i l’increment de la inflació, tot limitant-les a través d’ajudes a l’adquisició de la cistella de la compra.
Per això, i davant l’evidència del deure d’actuació de la Generalitat sobre la demanda de proximitat, incentivant-la per a garantir l’accés als béns de consum, la línia d’ajudes emmarcada en el Programa «Bo Cistella de la Compra» regulada en el present decret llei persegueix mitigar l’impacte negatiu de l’alça de preus de productes de consum, en particular d’alimentació.
Per a l’execució del programa s’emetran targetes prepagament per l’import de l’ajuda amb les quals es podran pagar les compres realitzades en els establiments que admeten aquesta forma de pagament.
Seran persones beneficiàries del «Bo Cistella de la Compra», les persones físiques els ingressos íntegres de les quals, en l’exercici 2021 hagen sigut inferiors a 21.000 euros anuals. No obstant això, s’exclouen de les ajudes al col·lectiu de pensionistes en atenció al fet que les pensions, contributives i no contributives, s’han incrementat enguany, de manera extraordinària, per a garantir el poder adquisitiu d’aquest col·lectiu sobre la base de l’evolució de l’Índex de Preus al Consum (IPC).
Finalment, les grans empreses de distribució del sector d’alimentació de la Comunitat Valenciana i un sector del xicotet comerç s’han compromés a col·laborar en el programa a través de donacions a entitats sense ànim lucratiu per a l’adquisició d’aliments.


II

D’altra banda, l’estabilitat de preus amb elevat risc deflacionista en les economies europees en els últims anys i que va obligar el BCE a mantindre el tipus d’intervenció al 0% durant molt de temps i a realitzar operacions especials d’expansió monetària a més del Quantitative Easing, va finalitzar durant 2021. Degut a l’efecte de la pandèmia de la Covid-19 i la globalització al costat de la política fiscal expansiva adoptada pels països, l’economia global es va ressentir per l’aparició de colls d’ampolla, i es va produir un punt d’inflexió en la taxa d’inflació, que va mostrar un comportament clarament alcista.
Aquests colls d’ampolla en els components van provocar una alça general dels preus de les matèries primeres, energia, i finalment dels preus industrials. La guerra desencadenada a Ucraïna i les tensions prèvies prebèl·liques a principis de 2022 no han fet altra cosa que tensar encara més els preus.
En aqueix context internacional, la política monetària expansiva que va caracteritzar l’estratègia del Banc Central Europeu durant la recuperació de la crisi financera de 2008 i la pandèmia Covid-19, ha sigut substituïda per un enduriment traduït en una sostinguda pujada de tipus d’interés de referència, que s’ha traslladat ràpidament als mercats monetaris i de deute. I tot això en resposta per a controlar la inflació de fins a dos dígits que han registrat en els últims mesos les economies mundials i, per tant, els països membres de la Unió Europea.

A Espanya, l’exposició al risc de tipus d’interés de la cartera hipotecària s’ha anat reduint durant els últims anys, augmentant el pes dels préstecs a tipus fix, de manera que abans de la pujada de tipus, tres de cada quatre noves hipoteques es concedien ja a tipus fix. A més, el termini mitjà residual ha baixat dels díhuit anys en 2017 a tot just deu a la fi de 2021. No obstant això, encara que el volum viu del conjunt de préstecs hipotecaris amb tipus d’interés variable és reduït en relació amb l’import nominal dels préstecs, el conjunt dels préstecs hipotecaris vius a Espanya a tipus d’interés variable són els que amb claredat tenen molt major pes que els de tipus fix, per la qual cosa l’impacte de la pujada dels tipus d’interés afecta, encara que asimètricament, la majoria de les famílies endeutades amb hipoteques.

No obstant això, la pujada de (principal índex de referència del mercat hipotecari) en més de quatre-cents punts bàsics en aquests últims mesos, després d’haver romàs sis anys en terreny negatiu, està afectant aquelles famílies que tenen concertada la seua hipoteca a tipus variable. L’alça de ha provocat un fort augment en les quotes hipotecàries mensuals d’aqueixes famílies que s’anirà estenent durant els pròxims mesos a mesura que es produïsquen les revisions periòdiques corresponents. La situació es veu en una certa forma agreujada, puix que el mercat hipotecari espanyol dels últims anys s’ha caracteritzat per la concessió d’operacions a les famílies al límit de la seua capacitat de pagament, recolzat en la inusual etapa passada de tipus d’interés molt baixos.

Així mateix, a més de l’impacte de la pujada dels tipus d’interés de les hipoteques, cal sumar l’increment recent d’altres costos de béns i serveis bàsics com els aliments o l’energia, que està afectant greument les rendes reals familiars, la qual cosa potencialment asfíxia a les llars amb rendes més modestes i amb hipoteca, ja que aquestes destinen un major percentatge de les seues rendes a l’alimentació i transport.

Amb el reconeixement de la gravetat dels costos econòmics, financers i socials que poden generar les situacions d’excessiu endeutament i de dificultats per al pagament dels préstecs sobre l’habitatge habitual, i a fi de complementar les ajudes estatals establides per a reforçar la protecció del deutor hipotecari en risc de vulnerabilitat per la pujada de tipus d’interés o per la reducció de les rendes reals, bé per l’elevada pèrdua de poder adquisitiu o bé per la precarietat laboral, i permetre l’alleujament de la seua càrrega financera, el present decret llei estableix un programa d’ajudes a aqueixes persones físiques que formen part de col·lectius vulnerables amb hipoteca sobre habitatge habitual radicat a la Comunitat Valenciana en règim de tipus d’interés variable, i que han de fer front a un esforç hipotecari excessiu en relació amb les seues condicions econòmiques.


III

La urgència i especials característiques de les ajudes que es convocaran en execució d’aquest decret llei, tant pel que fa a l’objecte d’aquestes, com als imports a concedir i a l’elevat nombre de potencials persones que poden acollir-s’hi, requereix l’adopció de diverses mesures de simplificació administrativa amb caràcter previ a la publicació de les bases reguladores.
El caràcter excepcional d’aquestes ajudes determina l’aplicació del procediment d’urgència en la seua concessió i la necessitat que la seua tramitació es realitze íntegrament per mitjans electrònics.
A més, per a facilitar la sol·licitud telemàtica de les ajudes que s’estableixen en aquest decret llei, s’encomanarà a una entitat col·laboradora l’assistència a les persones sol·licitants, així com la seua representació.
Així mateix, la concurrència de raons d’extraordinària i urgent necessitat, per tractar-se d’unes ajudes que pretenen oferir una ràpida resposta a una situació d’excepcional gravetat derivada de les conseqüències de la guerra a Ucraïna. Concretament, d’una banda, per a fer front a la dràstica pujada dels preus dels aliments, que ve produint-se a conseqüència de l’augment de les matèries primeres i del cost de l’energia des que va començar la guerra a Ucraïna, i que està suposant un canvi en l’hàbit de consum dels ciutadans i que afecta especialment les persones més vulnerables. D’altra banda, la política d’augment de tipus d’interés amb l’objectiu de contindre la inflació, impulsada pel Banc Central Europeu, al costat de l’augment de preus, està agreujant la situació de les famílies més vulnerables amb préstec hipotecari variable sobre els seus habitatges i, en conseqüència, veient notablement reduïda la seua capacitat adquisitiva.
Tot això, justifica la declaració d’emergència de la contractació d’aquelles prestacions que resulte necessari realitzar per a la gestió de les ajudes.
Alhora, la naturalesa de la subvenció, destinada a pal·liar els efectes de la inflació en els productes d’alimentació, permet aplicar l’excepció recollida en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que autoritza per a exceptuar els requisits generals establits en l’article 13 de la citada llei per a ser beneficiari de la subvenció, així com facultar per al no requeriment d’una altra justificació més que la comprovació de la concurrència d’una determinada situació en els perceptors.


IV

Respecte als crèdits per al finançament de les ajudes que es regulen en el present decret llei assenyalar que, en primer lloc, per al «Bo Cistella de la Compra», l’import global de l’ajuda a concedir s’estima en 48.440.000 euros, en la present norma es fixa un crèdit inicial de 10.000.000 euros que serà ampliat donant resposta a les necessitats de crèdit en funció de les sol·licituds finalment presentades, fins a arribar a totes les persones que puguen ser beneficiaris del bo.
En segon lloc, pel que fa al programa destinat a persones físiques amb préstec hipotecari sobre l’habitatge habitual en règim de tipus d’interés variable l’import inicial de les ajudes a concedir derivades d’aquest decret llei es fixa en 6.000.000 euros. No obstant això, i en atenció a les dificultats per a obtindre informació fiable per a determinar l’import global de l’ajuda, el crèdit podrà ser ampliat en funció de les sol·licituds finalment presentades, havent-se estimat el seu import en fins a 18 milions d’euros
I, finalment, quant al «Bo de Lloguer Jove» en el present decret llei es regula la possibilitat d’ampliar el crèdit disponible a través de la disposició addicional tercera. En el nou context inflacionari que augmenta la dificultat per a accedir a un habitatge que faça possible la seua autonomia personal, el Bo jove del Pla estatal d’habitatge, a través d’una partida ampliable amb fons propis de la Generalitat. D’aquesta manera, la Conselleria d’Habitatge podria arribar a 8.900  joves mitjançant el suport de 250 euros al mes durant 2 anys, amb un cost estimat de fins a 30 milions d’euros entre les anualitats 2023 i 2024.




V

La disposició addicional segona relativa al complement Massa salarial addicional docent, faculta a la Conselleria competent en matèria d’Educació per a poder realitzar l’execució efectiva dels pagaments derivats de les mesures acordades. Tot això basat en la disposició addicional 4a del Decret llei 1/2019, de 18 de gener, del Consell, pel qual es modifica la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2019, i la disposició addicional 3a del Decret llei 18/2020, de 27 de novembre, del Consell, pel qual es modifica la Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2020; i a l’efecte de poder fer efectiu l’Acord de 4 de juny de 2021, del Consell, de ratificació de l’Acord de 19 de maig de 2021, de la Mesa Sectorial d’Educació, sobre distribució de l’increment de massa salarial del 0,25% i del 0,30% per a 2019 i 2020, respectivament.

D’altra banda, la Resolució de 16 de març de 2023, de la Secretaria d’Estat d’Igualtat i contra la Violència de Gènere, per la qual es publica l’Acord de la Conferència Sectorial d’Igualtat, de 3 de març de 2023, pel qual es fixen els criteris de distribució a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i de Melilla, així com la distribució resultant, del crèdit destinat l’any 2023 al desenvolupament del Pla Corresponsables, atribueix a la Comunitat Valenciana la quantitat de 16.473.307,14 euros per a l’execució i desenvolupament d’aquest pla.

Per part seua, la Generalitat Valenciana contempla en la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2023, la línia de subvenció S1149000 “Pla Corresponsables”, inclosa en el programa pressupostari 323.10 “Igualtat de Gènere”, amb un import total de 16.445.600,00 euros, distribuït entre les entitats locals de la Comunitat Valenciana, que venen relacionades en l’annex corresponent del pressupost.
En aquesta relació s’han advertit els errors materials següents en la denominació de determinats municipis que impedeixen la correcta execució de la línia. Per això, resulta necessari i urgent realitzar una correcció, a través de la disposició final tercera, d’aquests errors, per a donar compliment als objectius establits en el Pla Corresponsables, permetent que les mesures de conciliació arriben a la major part de la població valenciana.


VI

La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha recolzat en nombroses ocasions l’aprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant l’instrument normatiu del Decret llei en aquells casos en els quals s’aprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura. La necessitat de la norma s’ha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigeixen una ràpida resposta. Així mateix, la urgència s’ha acceptat quan la dilació en el temps de l’adopció de la mesura de què es tracte pogués generar algun perjudici.
Per tot l’exposat, concorren en aquest cas, les circumstàncies d’extraordinària i urgent necessitat que, d’acord amb l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, faculten al Consell a adoptar disposicions legislatives provisionals mitjançant decrets llei, sotmesos en tot cas a debat i votació en les Corts Valencianes.

D’acord amb el que es disposa en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest decret llei s’ajusta als principis de bona regulació. D’igual manera, es compleix amb el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, s’acompleixen els principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficàcia, destacant-se que les mesures que incorpora són congruents amb l’ordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible donada la situació d’excepcionalitat, en contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats.

Quant al principi de transparència, donada la urgència per a l’aprovació d’aquesta norma, s’exceptuen els tràmits de consulta pública i d’audiència pública, de conformitat amb l’article 133.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En conseqüència, d’acord amb l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i l’article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta conjunta de la vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, del vicepresident segon del Consell i conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, del conseller d’Hisenda i Model Econòmic, i de la consellera d’Educació, Cultura i Esport, amb la deliberació prèvia del Consell en sessió 14 d’abril de 2023


DECRETE

CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Objecte i finalitat
Aquest decret llei té per objecte l’aprovació de les mesures de gestió administrativa i pressupostària en l’àmbit de la Generalitat, que han d’incloure’s en les bases reguladores i en la convocatòria de les ajudes directes dirigides a persones físiques que formen part de col·lectius vulnerables, als efectes dels quals s’aproven els programes d’ajudes següents, destinats a les finalitats següents:
a) S’aprova el programa d’ajudes per concessió directa a persones físiques amb baix nivell d’ingressos denominat «Bo Cistella de la Compra», amb la finalitat de pal·liar els efectes negatius de la pujada dels preus dels productes d’alimentació.
b) S’aprova el programa d’ajudes a persones físiques que formen part de col·lectius vulnerables amb préstec hipotecari sobre l’habitatge habitual en règim de tipus d’interés variable amb residència habitual en la Comunitat Valenciana. La finalitat de l’ajuda consisteix a reduir la probabilitat de la pèrdua de l’habitatge habitual per part d’aqueixos col·lectius per no poder afrontar el pagament de les quotes hipotecàries.


Article 2. Règim jurídic
1. Les ajudes previstes en aquest decret llei se articularan en forma de subvencions de concessió directa, en aplicació del que es preveu en l’article 22.2.c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en relació amb el que estableixen els apartats 2 i 3 de l’article 28, i l’article 168.1.C) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per concórrer raons d’interés públic, econòmic, social i humanitari, en virtut dels efectes provocats per l’increment dels preus dels productes d’alimentació i per l’increment dels tipus d’interés dels préstecs hipotecaris sobre l’habitatge habitual.
2. El Consell aprovarà, mitjançant decret, a proposta de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic, les bases reguladores de les ajudes i les convocatòries.
3. Les ajudes contemplades en aquest decret llei són compatibles amb el mercat interior perquè no reuneixen els requisits acumulatius exigits en l’article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atés que es tracta de subvencions atorgades a persones físiques, en atenció al seu baix nivell d’ingressos i, en conseqüència, alienes a la realització d’activitats econòmiques, no operant per tant en el mercat interior de la UE d’intercanvi béns i serveis.

Article 3. Simplificació administrativa
1. En la tramitació dels instruments jurídics de bases reguladores i convocatòries en desenvolupament d’aquest decret llei, així com en el procediment de concessió de les ajudes, se seguirà el procediment d’urgència i es reduiran tots els terminis a la meitat, excepte el de presentació de sol·licituds i recursos.
2. Tant la presentació de la documentació com la resta dels tràmits relacionats amb aquestes ajudes, atés el volum de sol·licituds previst i a les característiques de les persones beneficiàries, es realitzarà a través de mitjans electrònics.
3. S’exceptua a les persones sol·licitants de les ajudes que s’estableixen en aquest decret llei, del compliment dels requisits establits en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, lletres e) i g) d’aquest apartat, per a obtindre la condició de beneficiari, a causa de l’especial naturalesa d’aquestes ajudes.
4. Tampoc s’aplicaran en el pagament d’aquestes ajudes els requisits establits en el paràgraf segon de l’apartat 1 de l’article 171 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
5. L’alta de les dades personals identificatives de les persones beneficiàries d’aquestes ajudes en la Base de Dades Corporativa de la Generalitat es tramitaran de manera massiva conforme a les dades que s’indiquen en la sol·licitud de les ajudes, per la qual cosa queda exceptuada l’aplicació del que es disposa en l’Ordre 2/2022 de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d’alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat.

Article 4. Entitats col·laboradores
1. La Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic encarregarà les funcions de gestió de les ajudes previstes en el present decrete-llei a un mitjà propi personificat de l’administració de la Generalitat, que actuarà com a entitat col·laboradora en la gestió de la subvenció, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 9/2017, de 18 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014. Entre les seues funcions s’inclourà:
1.1 Referent al programa «Bo Cistella de la Compra»:
a) l’emissió i distribució de les targetes prepagament.
b) l’assistència en l’ús de mitjans electrònics a les persones sol·licitants.
c) la representació de les persones sol·licitants per a presentar telemàticament la sol·licitud del «Bo Cistella de la Compra». A l’efecte, mitjançant resolució de la Direcció General de l’Agència Tributària Valenciana, s’habilitarà les persones físiques o jurídiques autoritzades per a la presentació electrònica de la sol·licitud en representació de les persones interessades.
d) l’atenció al ciutadà i la resolució dels dubtes que se susciten a través dels mitjans de consulta que s’habiliten.
1.2 Referent al programa destinat a persones físiques amb préstec hipotecari sobre l’habitatge habitual en règim de tipus d’interés variable:
a) l’assistència en l’ús de mitjans electrònics als sol·licitants.
b) la representació dels sol·licitants per a presentar telemàticament la sol·licitud de l’ajuda.
c) l’atenció al ciutadà i la resolució dels dubtes que se susciten a través dels mitjans de consulta que s’habiliten.
2. El mitjà propi de la Generalitat podrà concertar amb tercers la realització d’aquestes funcions.
3. Mitjançant la seua signatura en la sol·licitud, les persones interessades autoritzen les entitats col·laboradores en la gestió d’aquestes ajudes el tractament de les seues dades de caràcter personal i, específicament, en el cas del «Bo Cistella de la Compra» per a la instrumentalització del pagament de les ajudes que els siguen concedides mitjançant l’emissió de les targetes prepagament.
4. A l’efecte del que s’estableix en els articles 32 i 120 i en la disposició addicional vintena quarta de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, es declara d’emergència tant els encàrrecs a mitjans propis com la contractació de qualssevol prestacions que resulten necessàries per a la gestió de les presents ajudes.

Article 5. Control intern
Els expedients de concessió de subvencions derivades de les convocatòries d’ajudes previstes en aquest decret llei no se sotmetran a la fiscalització prèvia de la Intervenció General prevista en les lletres a) i b) de l’apartat 2 de l’article 100 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Aquestes despeses seran objecte de control financer o, si fa el cas, d’auditoria pública, que seran exercits conforme al que es preveu en aquesta llei.

Article 6. Protecció de dades de caràcter personal
El tractament de les dades personals relatives a la gestió de les ajudes previstes en el present decret llei, es fonamenta en el compliment d’una missió realitzada en interés públic, en els termes previstos en l’article 6.1 e) del Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE.



CAPÍTOL II
Ajudes del Programa «Bo Cistella de la Compra»

Article 7. Quantia del «Bo Cistella de la Compra» i finalitat
El «Bo Cistella de la Compra» s’instrumentarà a través d’una targeta prepagament i ascendirà a un import de 90 euros per persona beneficiària, que es destinaran a l’adquisició de productes en establiments comercials del sector de l’alimentació que accepten el bo com a mitjà de pagament.

Article 8. Persones beneficiàries
1. Seran beneficiàries del «Bo Cistella de la Compra», les persones físiques que durant l’any 2022 hagen realitzat una activitat per compte propi o alié per la qual hagen estat d’alta en el règim corresponent de la Seguretat Social, o hagen sigut beneficiàries de la prestació o subsidi per desocupació, titulars de l’Ingrés Mínim Vital o de la Renda Valenciana d’Inclusió, els ingressos íntegres de la qual, en l’exercici 2021, hagen sigut inferiors a 21.000 euros anuals.
El còmput d’ingressos s’efectuarà considerant l’import indicat en el paràgraf anterior d’aquest article de manera conjunta amb el seu cònjuge o parella de fet inscrita en un registre d’unions de fet, amb aquelles persones que pogueren donar dret a aplicar el mínim per descendents regulat en la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels Imposts de societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni, així com amb els ascendents fins a segon grau per línia recta que convisquen en el mateix domicili. Per a la determinació d’aquestes circumstàncies de convivència s’atendrà la situació existent a 31 de desembre de 2022. A l’efecte, en la sol·licitud de les ajudes haurà d’incloure’s una declaració responsable comprensiva de les persones que integren la unitat de convivència.
2. Els beneficiaris hauran de tindre el seu domicili fiscal a la Comunitat Valenciana.
3. No obstant això tot l’anterior, no tindran dret a l’ajuda els qui perceben pensions abonades pel Règim General o els Règims especials de la Seguretat Social pel Règim de Classes Passives de l’Estat o per unes altres organismes, entitats i empreses inclosos en el Registre de Prestacions Socials Públiques. No tindran la consideració de pensions les prestacions econòmiques de l’Ingrés Mínim Vital i de la Renda Valenciana d’Inclusió.
4. Als efectes previstos en l’apartat anterior, els ingressos del beneficiari es calcularan conformement al que es disposa en l’apartat 1 de l’article 20 de la Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s’estableix l’Ingrés Mínim Vital, conformement a la informació de què dispose l’Agència Estatal d’Administració Tributària relativa a l’exercici 2021.
5. La justificació de la concurrència dels requisits per a ser beneficiari del «Bo Cistella de la Compra» es realitzarà mitjançant la consulta telemàtica a la informació de la qual disposen els òrgans competents de les administracions públiques i, especialment, l’Agència Estatal d’Administració Tributària, les entitats gestores de la Seguretat Social, el Servei Públic d’Ocupació Estatal i la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, amb caràcter previ a la concessió, sense perjudici dels controls que pogueren establir-se per a verificar la seua existència, d’acord amb el que es disposa en l’article 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Mitjançant la seua signatura en la sol·licitud, les persones interessades autoritzen expressament l’administració de la Generalitat per a requerir aquesta informació.

Article 9. Termini de validesa del «Bo Cistella de la Compra»
1. El Bo haurà d’utilitzar-se per cada persona beneficiària en el termini de quatre mesos des de la data d’emissió de la targeta.
2. Transcorregut aquest termini, la targeta es desactivarà automàticament, i l’entitat emissora haurà de procedir a la devolució del saldo no utilitzat.

Article 10. Competència per a la instrucció de les ajudes del «Bo Cistella de la Compra»
La instrucció de les ajudes del programa «Bo Cistella de la Compra» correspondrà a l’Agència Tributària Valenciana (d’ara en avant, ATV) i la seua resolució al conseller competent en matèria d’Hisenda.


Article 11. Finançament
L’import inicial de les ajudes del programa «Bo Cistella de la Compra» ascendeix a 10.000.000 euros, es tramitaran de conformitat amb el que es preveu en l’article 168.1.C de la Llei 1/2015 i seran ateses amb càrrec a l’aplicació pressupostària 06.01.01.611.10.4, línia de subvenció «Bo Cistella de la Compra» de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic. No obstant això, el crèdit pressupostari tindrà el caràcter d’ampliable, en els termes establits en l’article 22.1. de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2023.



CAPÍTOL III
Ajudes del Programa destinat a persones físiques
amb préstec hipotecari sobre l’habitatge habitual
en règim de tipus d’interés variable

Article 12. Quantia màxima de l’Ajuda del programa destinat a persones físiques amb préstec hipotecari sobre l’habitatge habitual en règim de tipus d’interés variable.
S’estableixen dos trams d’ajuda en funció del nivell d’ingressos bruts anuals acreditat per la unitat familiar i el pes de la càrrega financera hipotecària sobre els seus ingressos nets anuals.
1. Per a ingressos bruts anuals iguals o inferiors 25.200 euros i una càrrega financera sobre ingressos nets anuals igual o superior al 40%: ajuda de 600 euros.
2. Per a ingressos bruts anuals iguals o inferiors 33.600 euros i superiors a 25.200 euros i una càrrega financera sobre ingressos nets anuals igual o superior al 50%: ajuda de 300 euros
L’ajuda es destinarà a subvencionar la càrrega financera hipotecària suportada pel sol·licitant en els dotze mesos anteriors a la data de la sol·licitud presentada.

Article 13. Persones beneficiàries.
1. Seran beneficiàries de l’ajuda a la càrrega hipotecària suportada, les persones físiques que acrediten els requisits següents:
1. Ingressos bruts anuals de la unitat familiar en 2021 igual o inferior a 33.600 euros
2. Ser titular d’un préstec hipotecari per a adquisició d’habitatge habitual en règim de tipus d’interés variable formalitzat abans del 30 de juny de 2022, amb revisió del tipus d’interés posterior a l’1 d’abril de 2022, i l’import nominal concedit del qual no siga superior a 240.000 euros.
3. La càrrega financera en els últims dotze mesos pel préstec hipotecari resulte superior al 40% o 50% dels ingressos nets anuals de la unitat familiar del sol·licitant, en funció dels ingressos bruts anuals.

4. Estar al corrent en els pagaments del préstec hipotecari objecte de l’ajuda.
5. Tindre la condició de “No declarant” respecte a l’Impost sobre el Patrimoni.
2. Els beneficiaris hauran de tindre el seu domicili fiscal a la Comunitat Valenciana.
3. A l’efecte del capítol III d’aquest decret llei, es defineix com a Unitat familiar la formada pel deutor, el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita i les persones que pogueren donar dret a aplicar el mínim per descendents regulat en la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels imposts de Societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni, així com amb els ascendents fins a segon grau per línia recta que convisquen en el mateix domicili. Per a la determinació d’aquestes circumstàncies de convivència s’atendrà la situació existent a 31 de desembre de 2022. A l’efecte, en la sol·licitud de les ajudes haurà d’incloure’s una declaració responsable comprensiva de les persones que integren la unitat de convivència.

4. No tindran dret a l’ajuda els qui no hagueren presentat la declaració de Renda en 2021 i hi estigueren obligats.
5. La justificació de la concurrència dels requisits fiscals per a ser beneficiari l’ajuda a la càrrega hipotecària suportada es realitzarà mitjançant la consulta telemàtica a la informació de la qual disposen els òrgans competents de les Administracions Públiques i, especialment, l’Agència Estatal d’Administració Tributària, amb caràcter previ a la concessió, sense perjudici dels controls que pogueren establir-se per a verificar la seua existència, d’acord amb el que es disposa en l’article 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Mitjançant la seua signatura en la sol·licitud, les persones interessades autoritzen expressament l’administració de la Generalitat per a requerir aquesta informació.

Article 14. Competència per a la instrucció d’aquestes ajudes.
La instrucció de les ajudes previstes en aquest capítol, correspondrà a la Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera, i la seua resolució al conseller competent en matèria d’hisenda.

Article 15. Finançament
L’import inicial de les ajudes del programa destinat a persones físiques amb préstec hipotecari sobre l’habitatge habitual en règim de tipus d’interés variable amb residència habitual en la Comunitat Valenciana ascendeix a 6.000.000 euros, que es tramitarà de conformitat amb el que es preveu en l’article 168.1.C) de la Llei 1/2015 i seran ateses amb càrrec de l’aplicació pressupostària 06.03.03.615.30.4, línia de subvenció “Ajuda econòmica als col·lectius més vulnerables amb préstec hipotecari sobre habitatge habitual” de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic. No obstant això, el crèdit pressupostari tindrà el caràcter d’ampliable, en els termes establits en l’article 22.1. de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2023.


Disposicions addicionals

Primera. Col·laboració interadministrativa
A fi de dotar dels instruments necessaris per a la gestió urgent de les ajudes derivades del desenvolupament d’aquest decret llei i amb criteris de simplificació administrativa, se sol·licitaran a l’Agència Estatal de l’Administració Tributària; a la Tresoreria General de Seguretat Social i a altres administracions públiques que es considere necessari, les dades imprescindibles per a la seua correcta tramitació, d’acord amb els principis de col·laboració interadministrativa i eficiència en la gestió.

Segona. Complement massa salarial addicional docent
De conformitat amb el que es preveu en la disposició addicional 4a del Decret llei 1/2019, de 18 de gener, del Consell, pel qual es modifica la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2019, i la disposició addicional 3a del Decret llei 18/2020, de 27 de novembre, del Consell pel qual es modifica la Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2020, i a l’efecte de poder fer efectiu l’Acord de 4 de juny de 2021, del Consell, de ratificació de l’Acord de 19 de maig de 2021, de la Mesa Sectorial d’Educació, sobre distribució de l’increment de massa salarial del 0,25% i del 0,30% per a 2019 i 2020, respectivament, es faculta la Conselleria competent en matèria d’Educació per a poder realitzar l’execució efectiva dels pagaments derivats de les mesures acordades en sengles acords del Consell sobre el complement de massa salarial addicional docent.

Tercera. Crèdit «Bo Lloguer Jove»
Tindran la condició d’ampliables, durant l’exercici 2023, els crèdits destinats a cofinançar o complementar l’import de les ajudes corresponents al «Bo de Lloguer Jove» que es recullen en la línia de subvenció S106000 capítol IV, de l’aplicació pressupostària 14.02.02.431.40.4 «Emergència residencial i funció social».


Disposicions finals

Primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
Es faculta el Consell per a adoptar les disposicions necessàries per al desenvolupament i aplicació d’aquest decret llei.

Segona. Modificació de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2023
1. Es modifica la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2023, mitjançant la inclusió de la línia de subvenció que es detalla a continuació, en el pressupost de la Secció 06 «Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic», aplicació pressupostària 06.01.01.611.10.4.

Codi: S Denominació: «Bo Cistella de la Compra»
Import: 10.000.000 Beneficiaris previstos: persones físiques
Manera concessió: Descripció i finalitat: pal·liar els efectes negatius de la pujada dels preus dels productes d’alimentació, ocasionada principalment per la crisi energètica derivada de la invasió d’Ucraïna.
Concessió directa art. 168.1.C) Llei 1/2015
Publicar dades: NO
APORTACIÓ G.V. NO CONDICIONADA: 10.000.000
APORTACIÓ EXTERNA: 0.00
IMPORT APORT. COND. G.V.: 0,00



2. Es modifica la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2023, mitjançant la inclusió de la línia de subvenció que es detalla a continuació, en el pressupost de la Secció 06 «Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic», aplicació pressupostària 06.03.03.615.30.4

Codi: S Denominació: Ajuda econòmica als col·lectius més vulnerables amb préstec hipotecari sobre habitatge habitual
Import: 6.000.000 Beneficiaris previstos: persones físiques amb préstec hipotecari sobre habitatge habitual en règim de tipus d’interés variable i amb residència habitual en la Comunitat Valenciana
Manera concessió: Descripció i finalitat: ajudes directes dirigides als col·lectius més vulnerables amb préstec hipotecari sobre l’habitatge habitual en règim de tipus d’interés variable i amb residència habitual en la Comunitat Valenciana. La finalitat de l’ajuda consisteix a reduir la probabilitat de la pèrdua de l’habitatge habitual per part d’aqueixos col·lectius per no poder afrontar el pagament de les quotes hipotecàries.
Concessió directa art. 168.1.C) Llei 1/2015
Publicar dades: NO
APORTACIÓ G.V. NO CONDICIONADA: 6.000.000
APORTACIÓ EXTERNA: 0.00
IMPORT APORT. COND. G.V.: 0,00



3. Per al finançament d’aquestes ajudes es minoren els crèdits consignats en l’aplicació pressupostària 20.01.00.612.60.4, en la quantia de 16.000.000 euros, que suposen la minoració de la línia de transferència T5119 “Previsió despeses de personal” de l’annex de transferències i subvencions corrents del programa 612.60 «Despeses diverses».


Tercera. Correcció d’errades materials de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2023.
Modificació de l’annex on s’estableix la relació de beneficiaris de la línia nominativa (F.P. 7) de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2023, línia de subvenció S1149000 “Pla Corresponsables”, inclosa en el programa pressupostari 323.10 “Igualtat de Gènere”.
– On diu: “Olocau del Rey, import 15.400,00 €”, ha de dir: “Olocau, import 15.400,00 €”.
– On diu: “Quatretondeta, import 11.810,00 €”, ha de dir: “Quatretonda, import 11.810,00 €”.
– On diu: “Chódar”, ha de dir: “Chóvar” (versió en castellà de l’annex).

Quarta. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Montanejos, 14 d’abril de 2023

El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER

La vicepresidenta i consellera
d’Igualtat i Polítiques Inclusives
AITANA MAS MAS

El vicepresident segon del Consell
i conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
HÉCTOR ILLUECA BALLESTER

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic
ARCADI ESPAÑA GARCIA

La consellera d’Educació, Cultura i Esport
RAQUEL TAMARIT IRANZO

linea
Mapa web