DECRET LLEI 7/2023, de 14 d'abril, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a persones físiques vulnerables per a pal·liar els efectes de la pujada dels preus de l'alimentació, a conseqüència de la guerra a Ucraïna i de la pujada dels tipus d'interés en els préstecs hipotecaris sobre l'habitatge habitual. [2023/4261]
(DOGV núm. 9578 de 19.04.2023) Ref. Base de dades 004169/2023
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Arquitectura i habitatge Descriptors: Temàtics: lloguer, ajuda pública , monografies
DECRET LLEI 7/2023, de 14 d'abril, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a persones físiques vulnerables per a pal·liar els efectes de la pujada dels preus de l'alimentació, a conseqüència de la guerra a Ucraïna i de la pujada dels tipus d'interés en els préstecs hipotecaris sobre l'habitatge habitual. [2023/4261]
Preàmbul
I
La invasió dUcraïna per part de Rússia està produint un important impacte econòmic en tota leconomia europea i, per consegüent, també a la Comunitat Valenciana. Aquest impacte sestà reflectint, especialment, en lincrement dels costos, principalment energètics, per a tots els sectors dactivitat.
Alhora, aqueix increment sha traslladat als preus de tots els productes, inclosos aliments bàsics, aconseguint la taxa de variació anual de lIPC general a Espanya el 6% el mes de febrer passat de 2023 (un 6% també en la Comunitat Valenciana) havent-se registrat una inflació acumulada en el conjunt de 2022 del 8,4% en ambdues, amb puntes interanuals del 10,8% en el mes de juliol passat (10,9% en la Comunitat Valenciana).
En aquest context, shan anat acordant diverses mesures de suport dirigides tant a les empreses com a la ciutadania des de làmbit europeu, nacional i de la pròpia Comunitat Valenciana.
En làmbit europeu, i a fi de pal·liar la pressió inflacionària mundial i limitar el desproveïment, en particular dels països en vies de desenvolupament, la Unió Europea ha pres iniciatives polítiques des de maig de 2022, tendents de facilitar lexportació de cereal dUcraïna a través de corredors segurs terrestres fins a la fi del bloqueig de Rússia dels ports de la mar Negra al juliol de 2022.
Al juny de 2022, el Consell Europeu va aprovar unes conclusions sobre la resposta coordinada dels estats membres centrada en quatre línies dacció: solidaritat, producció sostenible, comerç i multilateralisme.
Daltra banda, la Política Agrícola Comuna (PAC) de la Unió Europea (UE) garanteix la seguretat daccés a aliments per a totes les persones europees. En el context actual, els països de la UE estan fent costat a les agricultores i els agricultors de la UE per a garantir la continuïtat de la producció. Shan aprovat mesures dajudes a les agricultores i als agricultors de la Unió Europea per un valor de 500 milions deuros. En particular, la UE els proporciona bestretes per a resoldre els problemes de liquiditat i excepcions temporals per a alguns requisits de la PAC, com les terres retirades de la producció, entre altres mesures.
A més, a escala nacional, els estats membres de la UE poden reduir els tipus de lIVA, animar als detallistes al fet que mantinguen els preus a la baixa i utilitzar fons específics de la UE per a ajudar les persones més desafavorides.
En làmbit nacional, el Govern va aprovar el Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra dUcraïna, i de suport a la reconstrucció de lilla de la Palma i a altres situacions de vulnerabilitat, pel qual ha suprimit des de l1 de gener de 2023 lImpost sobre el Valor Afegit (IVA) dels productes que ja tenien el tipus reduït del 4% i, a més, ha baixat del 10% al 5% lIVA dels olis, inclòs el doliva, i de les pastes. A més, estableix, una ajuda de 200 euros a persones físiques de baix nivell dingressos, amb la finalitat de donar suport a les rendes de les famílies de classe mitjana en un context dinflació. Amb aquestes mesures es pretén alleujar la situació de les famílies, especialment la daquelles amb baixos ingressos, que dediquen una part major de la seua renda a adquirir aqueixos béns.
En làmbit de la Comunitat Valenciana, es va aprovar el Decret llei 1/2022, de 22 dabril, del Consell, de mesures urgents en resposta a lemergència energètica i econòmica originada en la Comunitat Valenciana per la guerra a Ucraïna, i shan establit diferents mesures que venien recollides en el Pla Reactiva. Mitjançant el Decret llei 5/2022, d1 de juliol, del Consell, pel qual saprova la concessió directa dajudes de suport als treballadors autònoms, inscrits com a tals en el Règim Especial dAutònoms, que desenvolupen la seua activitat en els subsectors que shan vist especialment afectats per lincrement dels costos energètics derivats de la invasió dUcraïna per part de Rússia, es van establir ajudes directes per a les persones treballadores autònomes a fi de pal·liar lincrement dels costos energètics. Totes aquestes mesures se centraven principalment a reduir els impactes negatius immediats dels costos denergia derivats de la invasió dUcraïna.
La creixent incertesa econòmica, així com les conseqüències sobre el nivell de renda de la diferència entre la inflació i els salaris, sestà traslladant gradualment al cost de la cistella de la compra, que representa un percentatge important del consum familiar. Aquest percentatge és significativament major en el conjunt de les despeses familiars per a les rendes mitjanes i baixes, per la qual cosa qualsevol intervenció en el sentit de reduir aquesta càrrega es traduirà en un alleujament de les economies familiars, particularment de les més modestes.
Respecte als aliments bàsics, el creixement interanual dels seus preus al consum al febrer de 2023 se situava en el 18% a Espanya enfront del 6,0% de lIPC general, un increment que, en no vindre acompanyat per una pujada equivalent de salaris, comporta que la majoria de les persones hagen perdut capacitat adquisitiva, això és, tinguen menor capacitat de despesa i consum. Productes bàsics com el pa, llet, ous, fruites, llegums i creïlles, estan patint en major mesura que la mitjana daltres béns i serveis de consum les tensions inflacionistes derivades de laugment en els costos de producció.
En un horitzó dincertesa sostinguda per la situació geopolítica global, en la qual, malgrat la tendència positiva devolució dels preus a Espanya i a la Comunitat Valenciana en lúltim trimestre, sobretot en comparació amb la mitjana europea, no queda assegurada una recuperació de nivell dinflació acceptable en lhoritzó immediat.
Pels motius exposats, resulta necessari aplicar, durant lany 2023, ajudes dirigides a la ciutadania de la Comunitat Valenciana per a pal·liar, en la mesura que siga possible, les càrregues addicionals en el pressupost del consum familiar derivades de lincrement de preus en general i dels productes alimentosos en particular.
Lincrement dels preus de consum afecta àmplies capes de la població i continua sent significatiu limpacte en rendes mitjanes, per la qual cosa es fa necessari un instrument de suport a les persones i a les famílies.
Per tot això, hi concorren raons dinterés públic que justifiquen latorgament directe dajudes que radiquen en la urgència de minimitzar els negatius efectes socials, econòmics i productius que, en el curt i mitjà termini, puguen produir-se sobre les càrregues addicionals de consum derivades de la creixent inestabilitat econòmica i lincrement de la inflació, tot limitant-les a través dajudes a ladquisició de la cistella de la compra.
Per això, i davant levidència del deure dactuació de la Generalitat sobre la demanda de proximitat, incentivant-la per a garantir laccés als béns de consum, la línia dajudes emmarcada en el Programa «Bo Cistella de la Compra» regulada en el present decret llei persegueix mitigar limpacte negatiu de lalça de preus de productes de consum, en particular dalimentació.
Per a lexecució del programa semetran targetes prepagament per limport de lajuda amb les quals es podran pagar les compres realitzades en els establiments que admeten aquesta forma de pagament.
Seran persones beneficiàries del «Bo Cistella de la Compra», les persones físiques els ingressos íntegres de les quals, en lexercici 2021 hagen sigut inferiors a 21.000 euros anuals. No obstant això, sexclouen de les ajudes al col·lectiu de pensionistes en atenció al fet que les pensions, contributives i no contributives, shan incrementat enguany, de manera extraordinària, per a garantir el poder adquisitiu daquest col·lectiu sobre la base de levolució de lÍndex de Preus al Consum (IPC).
Finalment, les grans empreses de distribució del sector dalimentació de la Comunitat Valenciana i un sector del xicotet comerç shan compromés a col·laborar en el programa a través de donacions a entitats sense ànim lucratiu per a ladquisició daliments.
II
Daltra banda, lestabilitat de preus amb elevat risc deflacionista en les economies europees en els últims anys i que va obligar el BCE a mantindre el tipus dintervenció al 0% durant molt de temps i a realitzar operacions especials dexpansió monetària a més del Quantitative Easing, va finalitzar durant 2021. Degut a lefecte de la pandèmia de la Covid-19 i la globalització al costat de la política fiscal expansiva adoptada pels països, leconomia global es va ressentir per laparició de colls dampolla, i es va produir un punt dinflexió en la taxa dinflació, que va mostrar un comportament clarament alcista.
Aquests colls dampolla en els components van provocar una alça general dels preus de les matèries primeres, energia, i finalment dels preus industrials. La guerra desencadenada a Ucraïna i les tensions prèvies prebèl·liques a principis de 2022 no han fet altra cosa que tensar encara més els preus.
En aqueix context internacional, la política monetària expansiva que va caracteritzar lestratègia del Banc Central Europeu durant la recuperació de la crisi financera de 2008 i la pandèmia Covid-19, ha sigut substituïda per un enduriment traduït en una sostinguda pujada de tipus dinterés de referència, que sha traslladat ràpidament als mercats monetaris i de deute. I tot això en resposta per a controlar la inflació de fins a dos dígits que han registrat en els últims mesos les economies mundials i, per tant, els països membres de la Unió Europea.
A Espanya, lexposició al risc de tipus dinterés de la cartera hipotecària sha anat reduint durant els últims anys, augmentant el pes dels préstecs a tipus fix, de manera que abans de la pujada de tipus, tres de cada quatre noves hipoteques es concedien ja a tipus fix. A més, el termini mitjà residual ha baixat dels díhuit anys en 2017 a tot just deu a la fi de 2021. No obstant això, encara que el volum viu del conjunt de préstecs hipotecaris amb tipus dinterés variable és reduït en relació amb limport nominal dels préstecs, el conjunt dels préstecs hipotecaris vius a Espanya a tipus dinterés variable són els que amb claredat tenen molt major pes que els de tipus fix, per la qual cosa limpacte de la pujada dels tipus dinterés afecta, encara que asimètricament, la majoria de les famílies endeutades amb hipoteques.
No obstant això, la pujada de (principal índex de referència del mercat hipotecari) en més de quatre-cents punts bàsics en aquests últims mesos, després dhaver romàs sis anys en terreny negatiu, està afectant aquelles famílies que tenen concertada la seua hipoteca a tipus variable. Lalça de ha provocat un fort augment en les quotes hipotecàries mensuals daqueixes famílies que sanirà estenent durant els pròxims mesos a mesura que es produïsquen les revisions periòdiques corresponents. La situació es veu en una certa forma agreujada, puix que el mercat hipotecari espanyol dels últims anys sha caracteritzat per la concessió doperacions a les famílies al límit de la seua capacitat de pagament, recolzat en la inusual etapa passada de tipus dinterés molt baixos.
Així mateix, a més de limpacte de la pujada dels tipus dinterés de les hipoteques, cal sumar lincrement recent daltres costos de béns i serveis bàsics com els aliments o lenergia, que està afectant greument les rendes reals familiars, la qual cosa potencialment asfíxia a les llars amb rendes més modestes i amb hipoteca, ja que aquestes destinen un major percentatge de les seues rendes a lalimentació i transport.
Amb el reconeixement de la gravetat dels costos econòmics, financers i socials que poden generar les situacions dexcessiu endeutament i de dificultats per al pagament dels préstecs sobre lhabitatge habitual, i a fi de complementar les ajudes estatals establides per a reforçar la protecció del deutor hipotecari en risc de vulnerabilitat per la pujada de tipus dinterés o per la reducció de les rendes reals, bé per lelevada pèrdua de poder adquisitiu o bé per la precarietat laboral, i permetre lalleujament de la seua càrrega financera, el present decret llei estableix un programa dajudes a aqueixes persones físiques que formen part de col·lectius vulnerables amb hipoteca sobre habitatge habitual radicat a la Comunitat Valenciana en règim de tipus dinterés variable, i que han de fer front a un esforç hipotecari excessiu en relació amb les seues condicions econòmiques.
III
La urgència i especials característiques de les ajudes que es convocaran en execució daquest decret llei, tant pel que fa a lobjecte daquestes, com als imports a concedir i a lelevat nombre de potencials persones que poden acollir-shi, requereix ladopció de diverses mesures de simplificació administrativa amb caràcter previ a la publicació de les bases reguladores.
El caràcter excepcional daquestes ajudes determina laplicació del procediment durgència en la seua concessió i la necessitat que la seua tramitació es realitze íntegrament per mitjans electrònics.
A més, per a facilitar la sol·licitud telemàtica de les ajudes que sestableixen en aquest decret llei, sencomanarà a una entitat col·laboradora lassistència a les persones sol·licitants, així com la seua representació.
Així mateix, la concurrència de raons dextraordinària i urgent necessitat, per tractar-se dunes ajudes que pretenen oferir una ràpida resposta a una situació dexcepcional gravetat derivada de les conseqüències de la guerra a Ucraïna. Concretament, duna banda, per a fer front a la dràstica pujada dels preus dels aliments, que ve produint-se a conseqüència de laugment de les matèries primeres i del cost de lenergia des que va començar la guerra a Ucraïna, i que està suposant un canvi en lhàbit de consum dels ciutadans i que afecta especialment les persones més vulnerables. Daltra banda, la política daugment de tipus dinterés amb lobjectiu de contindre la inflació, impulsada pel Banc Central Europeu, al costat de laugment de preus, està agreujant la situació de les famílies més vulnerables amb préstec hipotecari variable sobre els seus habitatges i, en conseqüència, veient notablement reduïda la seua capacitat adquisitiva.
Tot això, justifica la declaració demergència de la contractació daquelles prestacions que resulte necessari realitzar per a la gestió de les ajudes.
Alhora, la naturalesa de la subvenció, destinada a pal·liar els efectes de la inflació en els productes dalimentació, permet aplicar lexcepció recollida en larticle 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que autoritza per a exceptuar els requisits generals establits en larticle 13 de la citada llei per a ser beneficiari de la subvenció, així com facultar per al no requeriment duna altra justificació més que la comprovació de la concurrència duna determinada situació en els perceptors.
IV
Respecte als crèdits per al finançament de les ajudes que es regulen en el present decret llei assenyalar que, en primer lloc, per al «Bo Cistella de la Compra», limport global de lajuda a concedir sestima en 48.440.000 euros, en la present norma es fixa un crèdit inicial de 10.000.000 euros que serà ampliat donant resposta a les necessitats de crèdit en funció de les sol·licituds finalment presentades, fins a arribar a totes les persones que puguen ser beneficiaris del bo.
En segon lloc, pel que fa al programa destinat a persones físiques amb préstec hipotecari sobre lhabitatge habitual en règim de tipus dinterés variable limport inicial de les ajudes a concedir derivades daquest decret llei es fixa en 6.000.000 euros. No obstant això, i en atenció a les dificultats per a obtindre informació fiable per a determinar limport global de lajuda, el crèdit podrà ser ampliat en funció de les sol·licituds finalment presentades, havent-se estimat el seu import en fins a 18 milions deuros
I, finalment, quant al «Bo de Lloguer Jove» en el present decret llei es regula la possibilitat dampliar el crèdit disponible a través de la disposició addicional tercera. En el nou context inflacionari que augmenta la dificultat per a accedir a un habitatge que faça possible la seua autonomia personal, el Bo jove del Pla estatal dhabitatge, a través duna partida ampliable amb fons propis de la Generalitat. Daquesta manera, la Conselleria dHabitatge podria arribar a 8.900 joves mitjançant el suport de 250 euros al mes durant 2 anys, amb un cost estimat de fins a 30 milions deuros entre les anualitats 2023 i 2024.
V
La disposició addicional segona relativa al complement Massa salarial addicional docent, faculta a la Conselleria competent en matèria dEducació per a poder realitzar lexecució efectiva dels pagaments derivats de les mesures acordades. Tot això basat en la disposició addicional 4a del Decret llei 1/2019, de 18 de gener, del Consell, pel qual es modifica la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2019, i la disposició addicional 3a del Decret llei 18/2020, de 27 de novembre, del Consell, pel qual es modifica la Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2020; i a lefecte de poder fer efectiu lAcord de 4 de juny de 2021, del Consell, de ratificació de lAcord de 19 de maig de 2021, de la Mesa Sectorial dEducació, sobre distribució de lincrement de massa salarial del 0,25% i del 0,30% per a 2019 i 2020, respectivament.
Daltra banda, la Resolució de 16 de març de 2023, de la Secretaria dEstat dIgualtat i contra la Violència de Gènere, per la qual es publica lAcord de la Conferència Sectorial dIgualtat, de 3 de març de 2023, pel qual es fixen els criteris de distribució a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i de Melilla, així com la distribució resultant, del crèdit destinat lany 2023 al desenvolupament del Pla Corresponsables, atribueix a la Comunitat Valenciana la quantitat de 16.473.307,14 euros per a lexecució i desenvolupament daquest pla.
Per part seua, la Generalitat Valenciana contempla en la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2023, la línia de subvenció S1149000 Pla Corresponsables, inclosa en el programa pressupostari 323.10 Igualtat de Gènere, amb un import total de 16.445.600,00 euros, distribuït entre les entitats locals de la Comunitat Valenciana, que venen relacionades en lannex corresponent del pressupost.
En aquesta relació shan advertit els errors materials següents en la denominació de determinats municipis que impedeixen la correcta execució de la línia. Per això, resulta necessari i urgent realitzar una correcció, a través de la disposició final tercera, daquests errors, per a donar compliment als objectius establits en el Pla Corresponsables, permetent que les mesures de conciliació arriben a la major part de la població valenciana.
VI
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha recolzat en nombroses ocasions laprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant linstrument normatiu del Decret llei en aquells casos en els quals saprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura. La necessitat de la norma sha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigeixen una ràpida resposta. Així mateix, la urgència sha acceptat quan la dilació en el temps de ladopció de la mesura de què es tracte pogués generar algun perjudici.
Per tot lexposat, concorren en aquest cas, les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat que, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, faculten al Consell a adoptar disposicions legislatives provisionals mitjançant decrets llei, sotmesos en tot cas a debat i votació en les Corts Valencianes.
Dacord amb el que es disposa en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest decret llei sajusta als principis de bona regulació. Digual manera, es compleix amb el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, sacompleixen els principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficàcia, destacant-se que les mesures que incorpora són congruents amb lordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible donada la situació dexcepcionalitat, en contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats.
Quant al principi de transparència, donada la urgència per a laprovació daquesta norma, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència pública, de conformitat amb larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En conseqüència, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana i larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta conjunta de la vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives, del vicepresident segon del Consell i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica, del conseller dHisenda i Model Econòmic, i de la consellera dEducació, Cultura i Esport, amb la deliberació prèvia del Consell en sessió 14 dabril de 2023
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i finalitat
Aquest decret llei té per objecte laprovació de les mesures de gestió administrativa i pressupostària en làmbit de la Generalitat, que han dincloures en les bases reguladores i en la convocatòria de les ajudes directes dirigides a persones físiques que formen part de col·lectius vulnerables, als efectes dels quals saproven els programes dajudes següents, destinats a les finalitats següents:
a) Saprova el programa dajudes per concessió directa a persones físiques amb baix nivell dingressos denominat «Bo Cistella de la Compra», amb la finalitat de pal·liar els efectes negatius de la pujada dels preus dels productes dalimentació.
b) Saprova el programa dajudes a persones físiques que formen part de col·lectius vulnerables amb préstec hipotecari sobre lhabitatge habitual en règim de tipus dinterés variable amb residència habitual en la Comunitat Valenciana. La finalitat de lajuda consisteix a reduir la probabilitat de la pèrdua de lhabitatge habitual per part daqueixos col·lectius per no poder afrontar el pagament de les quotes hipotecàries.
Article 2. Règim jurídic
1. Les ajudes previstes en aquest decret llei se articularan en forma de subvencions de concessió directa, en aplicació del que es preveu en larticle 22.2.c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en relació amb el que estableixen els apartats 2 i 3 de larticle 28, i larticle 168.1.C) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per concórrer raons dinterés públic, econòmic, social i humanitari, en virtut dels efectes provocats per lincrement dels preus dels productes dalimentació i per lincrement dels tipus dinterés dels préstecs hipotecaris sobre lhabitatge habitual.
2. El Consell aprovarà, mitjançant decret, a proposta de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, les bases reguladores de les ajudes i les convocatòries.
3. Les ajudes contemplades en aquest decret llei són compatibles amb el mercat interior perquè no reuneixen els requisits acumulatius exigits en larticle 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atés que es tracta de subvencions atorgades a persones físiques, en atenció al seu baix nivell dingressos i, en conseqüència, alienes a la realització dactivitats econòmiques, no operant per tant en el mercat interior de la UE dintercanvi béns i serveis.
Article 3. Simplificació administrativa
1. En la tramitació dels instruments jurídics de bases reguladores i convocatòries en desenvolupament daquest decret llei, així com en el procediment de concessió de les ajudes, se seguirà el procediment durgència i es reduiran tots els terminis a la meitat, excepte el de presentació de sol·licituds i recursos.
2. Tant la presentació de la documentació com la resta dels tràmits relacionats amb aquestes ajudes, atés el volum de sol·licituds previst i a les característiques de les persones beneficiàries, es realitzarà a través de mitjans electrònics.
3. Sexceptua a les persones sol·licitants de les ajudes que sestableixen en aquest decret llei, del compliment dels requisits establits en larticle 13.2 de la Llei 38/2003, lletres e) i g) daquest apartat, per a obtindre la condició de beneficiari, a causa de lespecial naturalesa daquestes ajudes.
4. Tampoc saplicaran en el pagament daquestes ajudes els requisits establits en el paràgraf segon de lapartat 1 de larticle 171 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
5. Lalta de les dades personals identificatives de les persones beneficiàries daquestes ajudes en la Base de Dades Corporativa de la Generalitat es tramitaran de manera massiva conforme a les dades que sindiquen en la sol·licitud de les ajudes, per la qual cosa queda exceptuada laplicació del que es disposa en lOrdre 2/2022 de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits dalta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat.
Article 4. Entitats col·laboradores
1. La Conselleria dHisenda i Model Econòmic encarregarà les funcions de gestió de les ajudes previstes en el present decrete-llei a un mitjà propi personificat de ladministració de la Generalitat, que actuarà com a entitat col·laboradora en la gestió de la subvenció, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 9/2017, de 18 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a lordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014. Entre les seues funcions sinclourà:
1.1 Referent al programa «Bo Cistella de la Compra»:
a) lemissió i distribució de les targetes prepagament.
b) lassistència en lús de mitjans electrònics a les persones sol·licitants.
c) la representació de les persones sol·licitants per a presentar telemàticament la sol·licitud del «Bo Cistella de la Compra». A lefecte, mitjançant resolució de la Direcció General de lAgència Tributària Valenciana, shabilitarà les persones físiques o jurídiques autoritzades per a la presentació electrònica de la sol·licitud en representació de les persones interessades.
d) latenció al ciutadà i la resolució dels dubtes que se susciten a través dels mitjans de consulta que shabiliten.
1.2 Referent al programa destinat a persones físiques amb préstec hipotecari sobre lhabitatge habitual en règim de tipus dinterés variable:
a) lassistència en lús de mitjans electrònics als sol·licitants.
b) la representació dels sol·licitants per a presentar telemàticament la sol·licitud de lajuda.
c) latenció al ciutadà i la resolució dels dubtes que se susciten a través dels mitjans de consulta que shabiliten.
2. El mitjà propi de la Generalitat podrà concertar amb tercers la realització daquestes funcions.
3. Mitjançant la seua signatura en la sol·licitud, les persones interessades autoritzen les entitats col·laboradores en la gestió daquestes ajudes el tractament de les seues dades de caràcter personal i, específicament, en el cas del «Bo Cistella de la Compra» per a la instrumentalització del pagament de les ajudes que els siguen concedides mitjançant lemissió de les targetes prepagament.
4. A lefecte del que sestableix en els articles 32 i 120 i en la disposició addicional vintena quarta de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a lordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, es declara demergència tant els encàrrecs a mitjans propis com la contractació de qualssevol prestacions que resulten necessàries per a la gestió de les presents ajudes.
Article 5. Control intern
Els expedients de concessió de subvencions derivades de les convocatòries dajudes previstes en aquest decret llei no se sotmetran a la fiscalització prèvia de la Intervenció General prevista en les lletres a) i b) de lapartat 2 de larticle 100 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Aquestes despeses seran objecte de control financer o, si fa el cas, dauditoria pública, que seran exercits conforme al que es preveu en aquesta llei.
Article 6. Protecció de dades de caràcter personal
El tractament de les dades personals relatives a la gestió de les ajudes previstes en el present decret llei, es fonamenta en el compliment duna missió realitzada en interés públic, en els termes previstos en larticle 6.1 e) del Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 dabril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació daquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE.
CAPÍTOL II
Ajudes del Programa «Bo Cistella de la Compra»
Article 7. Quantia del «Bo Cistella de la Compra» i finalitat
El «Bo Cistella de la Compra» sinstrumentarà a través duna targeta prepagament i ascendirà a un import de 90 euros per persona beneficiària, que es destinaran a ladquisició de productes en establiments comercials del sector de lalimentació que accepten el bo com a mitjà de pagament.
Article 8. Persones beneficiàries
1. Seran beneficiàries del «Bo Cistella de la Compra», les persones físiques que durant lany 2022 hagen realitzat una activitat per compte propi o alié per la qual hagen estat dalta en el règim corresponent de la Seguretat Social, o hagen sigut beneficiàries de la prestació o subsidi per desocupació, titulars de lIngrés Mínim Vital o de la Renda Valenciana dInclusió, els ingressos íntegres de la qual, en lexercici 2021, hagen sigut inferiors a 21.000 euros anuals.
El còmput dingressos sefectuarà considerant limport indicat en el paràgraf anterior daquest article de manera conjunta amb el seu cònjuge o parella de fet inscrita en un registre dunions de fet, amb aquelles persones que pogueren donar dret a aplicar el mínim per descendents regulat en la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de lImpost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels Imposts de societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni, així com amb els ascendents fins a segon grau per línia recta que convisquen en el mateix domicili. Per a la determinació daquestes circumstàncies de convivència satendrà la situació existent a 31 de desembre de 2022. A lefecte, en la sol·licitud de les ajudes haurà dincloures una declaració responsable comprensiva de les persones que integren la unitat de convivència.
2. Els beneficiaris hauran de tindre el seu domicili fiscal a la Comunitat Valenciana.
3. No obstant això tot lanterior, no tindran dret a lajuda els qui perceben pensions abonades pel Règim General o els Règims especials de la Seguretat Social pel Règim de Classes Passives de lEstat o per unes altres organismes, entitats i empreses inclosos en el Registre de Prestacions Socials Públiques. No tindran la consideració de pensions les prestacions econòmiques de lIngrés Mínim Vital i de la Renda Valenciana dInclusió.
4. Als efectes previstos en lapartat anterior, els ingressos del beneficiari es calcularan conformement al que es disposa en lapartat 1 de larticle 20 de la Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual sestableix lIngrés Mínim Vital, conformement a la informació de què dispose lAgència Estatal dAdministració Tributària relativa a lexercici 2021.
5. La justificació de la concurrència dels requisits per a ser beneficiari del «Bo Cistella de la Compra» es realitzarà mitjançant la consulta telemàtica a la informació de la qual disposen els òrgans competents de les administracions públiques i, especialment, lAgència Estatal dAdministració Tributària, les entitats gestores de la Seguretat Social, el Servei Públic dOcupació Estatal i la Vicepresidència i Conselleria dIgualtat i Polítiques Inclusives, amb caràcter previ a la concessió, sense perjudici dels controls que pogueren establir-se per a verificar la seua existència, dacord amb el que es disposa en larticle 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Mitjançant la seua signatura en la sol·licitud, les persones interessades autoritzen expressament ladministració de la Generalitat per a requerir aquesta informació.
Article 9. Termini de validesa del «Bo Cistella de la Compra»
1. El Bo haurà dutilitzar-se per cada persona beneficiària en el termini de quatre mesos des de la data demissió de la targeta.
2. Transcorregut aquest termini, la targeta es desactivarà automàticament, i lentitat emissora haurà de procedir a la devolució del saldo no utilitzat.
Article 10. Competència per a la instrucció de les ajudes del «Bo Cistella de la Compra»
La instrucció de les ajudes del programa «Bo Cistella de la Compra» correspondrà a lAgència Tributària Valenciana (dara en avant, ATV) i la seua resolució al conseller competent en matèria dHisenda.
Article 11. Finançament
Limport inicial de les ajudes del programa «Bo Cistella de la Compra» ascendeix a 10.000.000 euros, es tramitaran de conformitat amb el que es preveu en larticle 168.1.C de la Llei 1/2015 i seran ateses amb càrrec a laplicació pressupostària 06.01.01.611.10.4, línia de subvenció «Bo Cistella de la Compra» de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic. No obstant això, el crèdit pressupostari tindrà el caràcter dampliable, en els termes establits en larticle 22.1. de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2023.
CAPÍTOL III
Ajudes del Programa destinat a persones físiques
amb préstec hipotecari sobre lhabitatge habitual
en règim de tipus dinterés variable
Article 12. Quantia màxima de lAjuda del programa destinat a persones físiques amb préstec hipotecari sobre lhabitatge habitual en règim de tipus dinterés variable.
Sestableixen dos trams dajuda en funció del nivell dingressos bruts anuals acreditat per la unitat familiar i el pes de la càrrega financera hipotecària sobre els seus ingressos nets anuals.
1. Per a ingressos bruts anuals iguals o inferiors 25.200 euros i una càrrega financera sobre ingressos nets anuals igual o superior al 40%: ajuda de 600 euros.
2. Per a ingressos bruts anuals iguals o inferiors 33.600 euros i superiors a 25.200 euros i una càrrega financera sobre ingressos nets anuals igual o superior al 50%: ajuda de 300 euros
Lajuda es destinarà a subvencionar la càrrega financera hipotecària suportada pel sol·licitant en els dotze mesos anteriors a la data de la sol·licitud presentada.
Article 13. Persones beneficiàries.
1. Seran beneficiàries de lajuda a la càrrega hipotecària suportada, les persones físiques que acrediten els requisits següents:
1. Ingressos bruts anuals de la unitat familiar en 2021 igual o inferior a 33.600 euros
2. Ser titular dun préstec hipotecari per a adquisició dhabitatge habitual en règim de tipus dinterés variable formalitzat abans del 30 de juny de 2022, amb revisió del tipus dinterés posterior a l1 dabril de 2022, i limport nominal concedit del qual no siga superior a 240.000 euros.
3. La càrrega financera en els últims dotze mesos pel préstec hipotecari resulte superior al 40% o 50% dels ingressos nets anuals de la unitat familiar del sol·licitant, en funció dels ingressos bruts anuals.
4. Estar al corrent en els pagaments del préstec hipotecari objecte de lajuda.
5. Tindre la condició de No declarant respecte a lImpost sobre el Patrimoni.
2. Els beneficiaris hauran de tindre el seu domicili fiscal a la Comunitat Valenciana.
3. A lefecte del capítol III daquest decret llei, es defineix com a Unitat familiar la formada pel deutor, el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita i les persones que pogueren donar dret a aplicar el mínim per descendents regulat en la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de lImpost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels imposts de Societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni, així com amb els ascendents fins a segon grau per línia recta que convisquen en el mateix domicili. Per a la determinació daquestes circumstàncies de convivència satendrà la situació existent a 31 de desembre de 2022. A lefecte, en la sol·licitud de les ajudes haurà dincloures una declaració responsable comprensiva de les persones que integren la unitat de convivència.
4. No tindran dret a lajuda els qui no hagueren presentat la declaració de Renda en 2021 i hi estigueren obligats.
5. La justificació de la concurrència dels requisits fiscals per a ser beneficiari lajuda a la càrrega hipotecària suportada es realitzarà mitjançant la consulta telemàtica a la informació de la qual disposen els òrgans competents de les Administracions Públiques i, especialment, lAgència Estatal dAdministració Tributària, amb caràcter previ a la concessió, sense perjudici dels controls que pogueren establir-se per a verificar la seua existència, dacord amb el que es disposa en larticle 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Mitjançant la seua signatura en la sol·licitud, les persones interessades autoritzen expressament ladministració de la Generalitat per a requerir aquesta informació.
Article 14. Competència per a la instrucció daquestes ajudes.
La instrucció de les ajudes previstes en aquest capítol, correspondrà a la Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera, i la seua resolució al conseller competent en matèria dhisenda.
Article 15. Finançament
Limport inicial de les ajudes del programa destinat a persones físiques amb préstec hipotecari sobre lhabitatge habitual en règim de tipus dinterés variable amb residència habitual en la Comunitat Valenciana ascendeix a 6.000.000 euros, que es tramitarà de conformitat amb el que es preveu en larticle 168.1.C) de la Llei 1/2015 i seran ateses amb càrrec de laplicació pressupostària 06.03.03.615.30.4, línia de subvenció Ajuda econòmica als col·lectius més vulnerables amb préstec hipotecari sobre habitatge habitual de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic. No obstant això, el crèdit pressupostari tindrà el caràcter dampliable, en els termes establits en larticle 22.1. de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2023.
Disposicions addicionals
Primera. Col·laboració interadministrativa
A fi de dotar dels instruments necessaris per a la gestió urgent de les ajudes derivades del desenvolupament daquest decret llei i amb criteris de simplificació administrativa, se sol·licitaran a lAgència Estatal de lAdministració Tributària; a la Tresoreria General de Seguretat Social i a altres administracions públiques que es considere necessari, les dades imprescindibles per a la seua correcta tramitació, dacord amb els principis de col·laboració interadministrativa i eficiència en la gestió.
Segona. Complement massa salarial addicional docent
De conformitat amb el que es preveu en la disposició addicional 4a del Decret llei 1/2019, de 18 de gener, del Consell, pel qual es modifica la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2019, i la disposició addicional 3a del Decret llei 18/2020, de 27 de novembre, del Consell pel qual es modifica la Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2020, i a lefecte de poder fer efectiu lAcord de 4 de juny de 2021, del Consell, de ratificació de lAcord de 19 de maig de 2021, de la Mesa Sectorial dEducació, sobre distribució de lincrement de massa salarial del 0,25% i del 0,30% per a 2019 i 2020, respectivament, es faculta la Conselleria competent en matèria dEducació per a poder realitzar lexecució efectiva dels pagaments derivats de les mesures acordades en sengles acords del Consell sobre el complement de massa salarial addicional docent.
Tercera. Crèdit «Bo Lloguer Jove»
Tindran la condició dampliables, durant lexercici 2023, els crèdits destinats a cofinançar o complementar limport de les ajudes corresponents al «Bo de Lloguer Jove» que es recullen en la línia de subvenció S106000 capítol IV, de laplicació pressupostària 14.02.02.431.40.4 «Emergència residencial i funció social».
Disposicions finals
Primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
Es faculta el Consell per a adoptar les disposicions necessàries per al desenvolupament i aplicació daquest decret llei.
Segona. Modificació de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2023
1. Es modifica la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2023, mitjançant la inclusió de la línia de subvenció que es detalla a continuació, en el pressupost de la Secció 06 «Conselleria dHisenda i Model Econòmic», aplicació pressupostària 06.01.01.611.10.4.
Codi: S Denominació: «Bo Cistella de la Compra»
Import: 10.000.000 Beneficiaris previstos: persones físiques
Manera concessió: Descripció i finalitat: pal·liar els efectes negatius de la pujada dels preus dels productes dalimentació, ocasionada principalment per la crisi energètica derivada de la invasió dUcraïna.
Concessió directa art. 168.1.C) Llei 1/2015
Publicar dades: NO
APORTACIÓ G.V. NO CONDICIONADA: 10.000.000
APORTACIÓ EXTERNA: 0.00
IMPORT APORT. COND. G.V.: 0,00
2. Es modifica la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2023, mitjançant la inclusió de la línia de subvenció que es detalla a continuació, en el pressupost de la Secció 06 «Conselleria dHisenda i Model Econòmic», aplicació pressupostària 06.03.03.615.30.4
Codi: S Denominació: Ajuda econòmica als col·lectius més vulnerables amb préstec hipotecari sobre habitatge habitual
Import: 6.000.000 Beneficiaris previstos: persones físiques amb préstec hipotecari sobre habitatge habitual en règim de tipus dinterés variable i amb residència habitual en la Comunitat Valenciana
Manera concessió: Descripció i finalitat: ajudes directes dirigides als col·lectius més vulnerables amb préstec hipotecari sobre lhabitatge habitual en règim de tipus dinterés variable i amb residència habitual en la Comunitat Valenciana. La finalitat de lajuda consisteix a reduir la probabilitat de la pèrdua de lhabitatge habitual per part daqueixos col·lectius per no poder afrontar el pagament de les quotes hipotecàries.
Concessió directa art. 168.1.C) Llei 1/2015
Publicar dades: NO
APORTACIÓ G.V. NO CONDICIONADA: 6.000.000
APORTACIÓ EXTERNA: 0.00
IMPORT APORT. COND. G.V.: 0,00
3. Per al finançament daquestes ajudes es minoren els crèdits consignats en laplicació pressupostària 20.01.00.612.60.4, en la quantia de 16.000.000 euros, que suposen la minoració de la línia de transferència T5119 Previsió despeses de personal de lannex de transferències i subvencions corrents del programa 612.60 «Despeses diverses».
Tercera. Correcció derrades materials de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2023.
Modificació de lannex on sestableix la relació de beneficiaris de la línia nominativa (F.P. 7) de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2023, línia de subvenció S1149000 Pla Corresponsables, inclosa en el programa pressupostari 323.10 Igualtat de Gènere.
On diu: Olocau del Rey, import 15.400,00 , ha de dir: Olocau, import 15.400,00 .
On diu: Quatretondeta, import 11.810,00 , ha de dir: Quatretonda, import 11.810,00 .
On diu: Chódar, ha de dir: Chóvar (versió en castellà de lannex).
Quarta. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Montanejos, 14 dabril de 2023
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER
La vicepresidenta i consellera
dIgualtat i Polítiques Inclusives
AITANA MAS MAS
El vicepresident segon del Consell
i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica
HÉCTOR ILLUECA BALLESTER
El conseller dHisenda i Model Econòmic
ARCADI ESPAÑA GARCIA
La consellera dEducació, Cultura i Esport
RAQUEL TAMARIT IRANZO