DECRET 62/2020, de 15 de maig, del Consell, de regulació de les entitats col·laboradores de l'Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques i de creació del seu registre. [2020/3559]
(DOGV núm. 8816 de 20.05.2020) Ref. Base de dades 003731/2020
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Urbanisme i ordenació del territori Administració local Descriptors: Temàtics: administració local, municipi, pla d'urbanisme, política de construcció , monografies
DECRET 62/2020, de 15 de maig, del Consell, de regulació de les entitats col·laboradores de l'Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques i de creació del seu registre. [2020/3559]
Índex
Capítol I. Disposicions generals de les entitats col·laboradores de verificació i control dactuacions urbanístiques
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
Article 2. Concepte dentitats col·laboradores. Funcions
Article 3. Règim jurídic
Article 4. El certificat de les entitats col·laboradores
Article 5. El certificat dentitat col·laboradora respecte a la declaració responsable
Article 6. El certificat dentitat col·laboradora respecte dactuacions urbanístiques subjectes a llicència
Article 7. Inspecció i vigilància
Capítol II. Condicions de les entitats col·laboradores de verificació i control dactuacions urbanístiques
Article 8. Requisits
Article 9. Pòlissa dassegurança
Article 10. Obligacions
Article 11. Auditories de qualitat
Article 12. Preus
Article 13. Incompatibilitats
Capítol III. Del Registre dentitats col·laboradores de verificació i control dactuacions urbanístiques
Secció primera. Disposicions generals
Article 14. Creació i òrgan dadscripció
Secció segona. Accés al Registre dentitats col·laboradores de verificació i control dactuacions urbanístiques
Article 15. Procediment i efectes de la inscripció
Article 16. Esmena
Secció tercera. Règim jurídic del Registre
Article 17. Naturalesa
Article 18. Contingut
Article 19. Efectes de la inscripció
Article 20. Manteniment i actualització
Article 21. Suspensió temporal de la inscripció
Article 22. Cancel·lació de la inscripció
Article 23. Tramitació administrativa de la suspensió i de la cancel·lació de la inscripció
Article 24. Potestat sancionadora
Article 25. Dels col·legis professionals
Disposició addicional primera. Incidència pressupostària
Disposició addicional segona. Taxes dinscripció en el Registre dentitats col·laboradores de verificació i control dactuacions urbanístiques
Disposició addicional tercera. Personal al servei de les entitats col·laboradores
Disposició addicional quarta. Ordenances municipals
Disposició addicional cinquena. Col·legis Professionals
Disposició transitòria única. Règim transitori
Disposició final primera. Desenvolupament
Disposició final segona. Entrada en vigor
La Llei 1/2019, de 5 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 5/2014, incorpora la disposició addicional novena, establint per primera vegada en lordenament jurídic valencià la col·laboració del sector privat en la verificació i control de les actuacions urbanístiques. Aquesta disposició remet la regulació del sistema dhabilitació, funcionament i registre daquestes entitats, a un decret del Consell. En aqueix sentit, larticle 214.2 de la citada Llei 5/2014, preveu que determinades actuacions urbanístiques estaran subjectes a declaració responsable, sempre que vagen acompanyades de certificació emesa per un organisme de certificació administrativa.
La declaració responsable en làmbit urbanístic va ser introduïda per la Llei 12/2010, de la Generalitat, de 21 de juliol, de mesures urgents per a agilitar lexercici dactivitats productives i la creació de locupació; i pel Decret llei 2/2012, de 13 de gener, del Consell, de mesures urgents de suport a la iniciativa empresarial i als emprenedors, microempreses, i petites i mitjanes empreses de la Comunitat Valenciana. Lesmentada Llei 1/2019, de 5 de febrer, amplia labast de la declaració responsable amb la finalitat de simplificar els procediments urbanístics i de facilitar, així, la implantació dactivitats productives, si bé aquest abast ha estat matisat per la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, que modifica larticle 214.2 de ladés esmentada Llei 5/2014.
Aquestes entitats es configuren com uns ens de caràcter voluntari. Així, les persones interessades podran lliurement fer ús dels seus serveis o no. Així mateix, els ajuntaments podran exercir les funcions en matèria urbanística a través daquestes entitats col·laboradores de lAdministració. La regulació daquestes entitats col·laboradores en làmbit urbanístic constitueix una novetat que permetrà, sense minvament de les potestats de comprovació i inspecció pròpies de lAdministració, simplificar la tramitació i facilitar el compliment dels terminis establerts en lesmentada Llei 5/2014. No es requereix acord municipal específic, perquè el certificat de conformitat emés per lentitat col·laboradora tinga els efectes que aquest decret li confereix, sense perjudici de la facultat municipal que mitjançant ordenança municipal, es regule laplicació daquest decret al seu terme municipal o fins i tot, en virtut del principi dautonomia local, nacorde la no aplicació o excepcions.
En concret, lobjecte daquest decret és regular el sistema dhabilitació, funcionament i registre de les entitats col·laboradores per a lexercici de les funcions previstes en la disposició addicional novena de lesmentada Llei 5/2014. Tot i això, les entitats col·laboradores de lAdministració no resulten alienes al nostre ordenament jurídic. Els antecedents els podem trobar en la normativa industrial i, més recentment, en la mediambiental i dexercici dactivitats de pública concurrència, entre altres.
Així, aquest decret sestructura en tres capítols, i el seu abast inclou tant les llicències dobres de larticle 213 de lesmentada Llei 5/2014, com les declaracions responsables de larticle 214 daquesta llei. El capítol I, disposicions generals, defineix el concepte i les funcions de lentitat col·laboradora de lAdministració en la verificació i control de les actuacions urbanístiques (ECUV), funcions que no obsten les potestats de comprovació i inspecció pròpies de lAdministració. Daltra banda, les ECUV es regeixen pels principis dimparcialitat, confidencialitat i independència.
En el capítol II, condicions de les entitats col·laboradores, sen regulen els requisits, obligacions i incompatibilitats. En concret, es requereix lacreditació de lEntitat Nacional dAcreditació, una assegurança de responsabilitat civil, i uns determinats perfils professionals del personal tècnic, així com, en el seu cas, disposar lentitat dun Pla dIgualtat.
LEntitat Nacional dAcreditació és una entitat privada, sense ànim lucratiu, especialitzada a acreditar entitats col·laboradores de lAdministració. La finalitat daquesta acreditació privada és garantir que lentitat col·laboradora disposa de capacitat per a la realització de les funcions regulades en aquest decret, com per a la qualificació del seu personal, la seua organització interna i la idoneïtat i suficiència de mitjans tècnics, i que realitzarà la seua activitat amb imparcialitat i objectivitat. Aquest sistema dacreditació de les entitats col·laboradores, a través daquesta entitat, aporta seguretat i confiança en dos moments. Primer, en el seu reconeixement (acreditació). Després, en el manteniment de les condicions que li van servir per a obtindre lacreditació.
Finalment, les entitats que complisquen els requisits regulats en el capítol II, hauran dhabilitar-se mitjançant la inscripció en el Registre dentitats col·laboradores de verificació i control dactuacions urbanístiques (RECUV), regulat en el capítol III, adscrit a la direcció competent en urbanisme de la Generalitat. La inscripció en el Registre és el títol jurídic que habilita lentitat privada col·laboradora per a exercir les funcions previstes en aquest decret.
En el procediment delaboració daquest decret shan observat els principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de les administracions públiques establits en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En compliment de larticle 52 de lesmentat Decret 24/2009, de 13 de febrer, i de larticle 25.4 del Decret 105/2017, de juliol, del Consell, de desenvolupament de la Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, en matèria de transparència i de regulació del Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, shan realitzat els tràmits de consultes prèvies, informació pública i daudiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb lobjecte del decret.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla Normatiu de la Generalitat de 2020.
En conseqüència, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 15 de maig de 2020,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. És objecte daquest decret:
a) La regulació de les entitats col·laboradores de lAdministració (ECUV) que efectuen funcions de verificació i control relatives als procediments dintervenció prèvia dactuacions urbanístiques i de control de la seua execució.
b) La creació i regulació del Registre dentitats col·laboradores de verificació i control dactuacions urbanístiques (RECUV).
2. Aquest decret serà aplicable en tot làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
3. Les entitats col·laboradores podran intervindre en els procediments relatius a les actuacions urbanístiques previstes en els articles 213 i 214 de la Llei 5/2014.
Article 2. Concepte dentitats col·laboradores. Funcions
1. Es consideren ECUV les persones privades que compleixen els requisits establerts en larticle 8 daquest decret, i que adquirisquen aquesta condició mitjançant la seua inscripció en el RECUV.
2. Les ECUV podran exercir les funcions següents:
a) Verificar el compliment dels requisits dintegritat documental, suficiència i idoneïtat dels projectes, i de la documentació tècnica corresponent a la llicència dobres o declaració responsable, exigits per la normativa aplicable per a la realització de lactuació urbanística.
b) Acreditar el compliment, en el projecte dobres i la documentació tècnica, de les exigències bàsiques de qualitat dels edificis, incloses les seues instal·lacions, per a satisfer els requisits bàsics de funcionalitat, seguretat i habitabilitat, de conformitat amb el que sestableix en la normativa estatal, autonòmica i local dordenació de ledificació.
c) Acreditar el compliment, en el projecte presentat, de la legislació urbanística i del planejament aplicable, sempre que prèviament shaja obtingut la Cèdula de Garantia Urbanística prevista en larticle 227 de la Llei 5/2014. En cas contrari, aquest compliment haurà de ser comprovat a través dels respectius procediments municipals de control.
d) Emetre certificat sobre ladequació de lexecució de les obres a la declaració responsable o a la llicència atorgada durant el procés dexecució daquestes.
e) Emetre certificat sobre ladequació de les obres executades a la declaració responsable, llicència o llicència de primera ocupació.
3. Les ECUV formalitzaran les seues actuacions en un certificat en què es farà constar el resultat de la seua actuació. La direcció general competent en matèria durbanisme elaborarà i publicarà un document tècnic que establirà el contingut mínim dels certificats de conformitat, segons la funció que sexercisca per lentitat col·laboradora, que servirà de suport a lelaboració daquests certificats.
4. Si lactuació requerira la incorporació dinformes preceptius o autoritzacions sectorials, lentitat col·laboradora, els podrà sol·licitar, en representació de la persona interessada, directament i simultàniament als òrgans emissors.
5. Les persones interessades han de facilitar lexercici de les seues funcions a les ECUV, tot permetent laccés a les instal·lacions dels tècnics de les entitats col·laboradores, i facilitant la informació i documentació necessària per a lexercici de les seues funcions.
Article 3. Règim jurídic
1. Les ECUV realitzaran per si mateixes les funcions a què es refereix aquesta norma.
2. Les ECUV actuaran a instàncies de la persona interessada, de manera que la seua col·laboració en els procediments dintervenció prèvia dactuacions urbanístiques i de control de la seua execució no és obligatòria.
3. Les ECUV es regiran pels principis dimparcialitat, confidencialitat i independència.
Article 4. El certificat de les entitats col·laboradores
1. Les ECUV verificaran la documentació que presente la persona interessada i, si és el cas, requeriran lesmena dels defectes advertits. Els certificats emesos per les ECUV poden ser de conformitat o de no conformitat. El certificat de no conformitat ha de fonamentar el motiu del seu sentit negatiu.
2. El contingut dels certificats de les entitats col·laboradores no té caràcter vinculant per als serveis tècnics municipals, ni per als òrgans municipals amb competència en la matèria, de manera que aquest certificat no limita ni exclou les actuacions municipals de verificació, comprovació o inspecció, ni respecte a les declaracions responsables ni respecte als procediments de llicència.
3. El certificat de conformitat, en cas que lentitat col·laboradora haja recaptat els informes preceptius o autoritzacions sectorials, ninclourà el pronunciament.
4. La signatura del certificat emés per lECUV correspondrà al personal tècnic que efectue la comprovació i a la persona que ostente el màxim càrrec de responsabilitat en làmbit tècnic de lECUV, dacord amb el seu organigrama.
5. Una vegada contractada lentitat i emés el certificat per lECUV, la persona interessada no podrà contractar una nova entitat col·laboradora per a la mateixa actuació, sense perjudici que presente la declaració responsable o la sol·licitud de llicència davant lajuntament, junt amb el certificat emés per lentitat col·laboradora i la resta de documentació exigible. En els casos de certificats de no conformitat, serà necessària la ratificació o rectificació daquesta certificació pels serveis tècnics municipals, en els termes establerts en els articles 5.3 i 6.3 daquest decret, sense perjudici del que sestableix en lapartat segon daquest article.
Article 5. El certificat dentitat col·laboradora respecte a la declaració responsable
1. El certificat emés per lECUV, respecte a les actuacions enumerades en larticle 214.2 de la Llei 5/2014, es presentarà junt amb la declaració responsable i la resta de documentació que sexigisca per la normativa que resulte daplicació.
2. En cas que el certificat emés per lECUV siga de conformitat, la presentació de la declaració responsable en els termes establerts en lapartat anterior i en lesmentada Llei 5/2014, tindrà els efectes que la normativa aplicable atribueix a la concessió de la llicència municipal, i es podrà fer valdre tant davant lAdministració com davant qualsevol altra persona, natural o jurídica, pública o privada. Així mateix, habilitarà per a linici immediat de les obres, sense perjudici de les potestats municipals de comprovació o inspecció dels requisits habilitants per a lexercici del dret, i de ladequació de lexecutat al contingut de la declaració.
3. En el cas que els certificats de les entitats col·laboradores siguen de no conformitat, es remetrà igualment la documentació a lAjuntament en làmbit del qual es trobe lactuació urbanística, que en lexercici de la seua facultat de comprovació haurà de dictar una resolució en la qual declare la no producció defectes de la declaració responsable, en el cas que es ratifique la disconformitat expressada en la certificació. En cas contrari, es dictarà resolució en la qual es declare la producció defectes de la declaració responsable.
Article 6. El certificat dentitat col·laboradora respecte dactuacions urbanístiques subjectes a llicència
1. El certificat de conformitat emés per lECUV, respecte de les actuacions subjectes a llicència dobres, quan siga favorable, tindrà la mateixa validesa que els informes tècnics emesos pels serveis municipals establerts per la legislació urbanística, respecte al compliment del que sestableix en larticle 2.2.b i, en el seu cas, 2.2.c.
2. En cas que el certificat no incorpore cèdula de garantia urbanística, en el termini de dos mesos, linforme tècnic municipal ha de comprovar i pronunciar-se expressament sobre ladequació de lactuació a la legislació urbanística i al planejament. Transcorregut aquest termini sense que shaja emés aquest informe, sentendrà que el seu sentit és favorable.
3. En cas que el certificat emés per lECUV siga de no conformitat, es requerirà informe municipal exprés que ratifique o rectifique aquest certificat.
4. Les funcions de les entitats col·laboradores han de ser completades amb lactuació municipal que ha de concedir o no la llicència, de manera que, prèviament a la resolució de la sol·licitud de llicència, semetrà informe jurídic que contindrà la proposta de resolució a la vista del projecte i del certificat emés per lentitat col·laboradora i, en el seu cas, de linforme tècnic municipal.
Article 7. Inspecció i vigilància
1. Les funcions de les ECUV no substituiran les potestats de comprovació i inspecció pròpies de lAdministració. En aquest sentit, tant lAdministració local com lautonòmica podran, en qualsevol moment, verificar les funcions i actuacions desenvolupades per aquelles.
2. La direcció general competent en urbanisme i els ajuntaments, per si mateixos o amb lauxili de qualsevol altra entitat independent que designen, podran inspeccionar a les ECUV en qualsevol aspecte relatiu a la seua inscripció en el Registre dentitats col·laboradores urbanístiques o a les actuacions daquestes. A lefecte, lAdministració local podrà aprovar plans anuals dinspecció.
3. Lentitat col·laboradora ha de permetre laccés de les persones representants de lAdministració autonòmica o local a les seues instal·lacions i oficines, i facilitar-los la documentació requerida.
CAPÍTOL II
Condicions de les entitats col·laboradores
de verificació i control dactuacions urbanístiques
Article 8. Requisits
Per poder ser inscrites en el RECUV, les entitats hauran de complir els requisits següents:
1. Estar acreditada com a entitat dinspecció tipus A conforme a la norma UNE-EN ISO/IEC 17020 per a les activitats davaluació. Els organismes que vagen a dur a terme lactivitat de control, hauran dobtindre lacreditació de lEntitat Nacional dAcreditació (ENAC), organisme nacional dacreditació designat en virtut del Reial decret 1.715/2010, de 17 de desembre, pel qual es designa lEntitat Nacional dAcreditació (ENAC) com a organisme nacional dacreditació, dacord amb el que sestableix en el Reglament (CE) núm. 765/2008, del Parlament Europeu i el Consell, de 9 de juliol, pel qual sestableixen els requisits dacreditació i vigilància del mercat relatius a la comercialització dels productes, i pel qual es deroga el Reglament (CEE) núm. 339/1993.
En el cas dentitats acreditades en altres estats membres de la Unió Europea, serà necessari linforme previ emés per lENAC en què es constate que lentitat en qüestió disposa duna acreditació en vigor.
2. Subscripció duna pòlissa dassegurança de responsabilitat civil adequada, en els termes que sestableixen en larticle 9 daquest decret.
3. El personal tècnic directament responsable de les actuacions de verificació, acreditació, control i comprovació de les ECUV ha de tindre la titulació acadèmica i professional habilitant, prevista en la Llei 38/1999, de 5 de novembre, dOrdenació de lEdificació, exigint-se una experiència professional de tres anys en activitats relacionades amb la normativa estatal, autonòmica i local en matèria dedificació, i en les àrees dactuació següents: urbanisme, prevenció de riscos, patrimoni històric-artístic i protecció arquitectònica.
4. Disposar dun Pla dIgualtat en els termes i amb labast previst en la legislació estatal i autonòmica.
Article 9. Pòlissa dassegurança
1. Les ECUV seran responsables davant les administracions públiques i daltres persones, dels danys i perjudicis derivats de lexercici de les funcions previstes en aquest decret. A lefecte, han de subscriure i mantindre en vigor, mentre romanguen inscrites, una pòlissa dassegurança suficient a fi de cobrir les responsabilitats civils que puguen derivar-se de la seua actuació. Lassegurança mínima serà d1.800.000 euros, sense que aquesta quantia limite la seua responsabilitat.
2. Lassegurança té per objecte lactivitat de lentitat i del seu personal tècnic i inclourà, almenys, tots els factors de risc associats a les activitats objecte de les funcions de certificació, verificació, inspecció i control de les obres en relació amb la normativa aplicable.
Article 10. Obligacions
Són obligacions de les ECUV, sense perjudici de totes les establertes en la norma UNE-EN daplicació, les següents:
1. Desenvolupar les seues funcions amb objectivitat, integritat, imparcialitat i independència. Són responsables de la veracitat i lexactitud de les dades contingudes en els seus informes i certificats.
2. Mantindre els expedients i la resta de documentació i dades de les actuacions realitzades en el desenvolupament de les seues funcions com a ECUV, durant un període mínim de cinc anys. Aquests hauran destar a la disposició de lAdministració. Hauran de permetre lactivitat inspectora de lAdministració prevista en larticle 7 daquest decret.
3. Garantir la confidencialitat i el secret professional, respecte de la informació que obtinguen en el desenvolupament i execució de les seues funcions, en compliment de la normativa sobre protecció de dades, sense perjudici de la informació que ha de ser facilitada a lAdministració, dacord amb larticle 7 daquest decret. Les ECUV són responsables del tractament de les dades de caràcter personal que puguen obtindre en lexercici de les seues funcions com a entitats col·laboradores.
4. Mantindre els requisits i condicions que van justificar la inscripció en el registre que crea aquest decret. Qualsevol circumstància que afecte lacreditació haurà de ser comunicada a la direcció general competent en urbanisme, en els termes regulats en larticle 20 daquest decret.
5. Disposar dun sistema dauditoria interna de qualitat, degudament planificada i documentada.
6. Informar les persones interessades, de manera prèvia a la prestació dels seus serveis, sobre les condicions tècniques, jurídiques i procedimentals que puguen plantejar-se en relació amb lactuació urbanística que pretenen executar. Així mateix, informaran sobre lestat de tramitació de la sol·licitud i sobre les seues funcions de verificació i control.
7. Disposar de procediments documentats adequats per al tractament i resolució de les reclamacions rebudes per les persones promotores amb motiu de lexercici de les funcions previstes en aquest decret, i mantindre un arxiu de totes les reclamacions i actuacions dutes a terme sobre aquest tema.
8. Identificar el personal tècnic al seu servei que realitza les funcions previstes en aquest decret, així com la titulació, formació, coneixements i experiència professional daquell. Aquesta informació haurà de quedar acreditada documentalment.
9. Comunicar a lajuntament corresponent les infraccions urbanístiques que pogueren detectar durant lexercici de les funcions establertes en larticle 2.2.
10. Remetre anualment, en el primer trimestre de lany següent, a la direcció general competent en matèria durbanisme, i a lajuntament de la localitat en el terme municipal de la qual se situe lactuació urbanística certificada:
a) Un informe general de totes les actuacions realitzades que relacione per municipis, els certificats emesos i el seu sentit, així com les reclamacions rebudes.
b) Una memòria detallada que relacione les activitats realitzades en formació de personal tècnic, millores en la gestió de lorganització, així com suggeriments de canvi per a millorar leficàcia de les seues actuacions.
c) Certificació del pagament de la prima de lassegurança de responsabilitat civil.
11. Comunicar immediatament a la direcció general competent en urbanisme, i a lajuntament de la localitat en el terme municipal de la qual se situe lactuació urbanística certificada, les certificacions emeses de no conformitat, així com el desistiment dels promotors de les sol·licituds de certificació.
12. Comunicar anualment els preus a percebre per lexercici de les seues funcions. Els preus seran comunicats a la direcció general competent en urbanisme, que els publicarà en el web, en els termes establerts en larticle 12 daquest decret.
13. Garantir que el seu personal tècnic habilitat assistisca als programes de formació i a les sessions informatives que es convoquen.
Article 11. Auditories de qualitat
1. Les entitats col·laboradores estan obligades a sotmetres a control dauditoria de qualitat, que pot ser de seguiment i també de caràcter extraordinari. Lincompliment daquesta obligació pot comportar la pèrdua de la condició dentitat col·laboradora.
2. Aquestes auditories de seguiment es realitzen per la conselleria competent en urbanisme, en col·laboració amb els ajuntaments, cada dos anys, excepte la primera, que tindrà lloc transcorregut un any des de la inscripció en el RECUV.
3. La conselleria competent en urbanisme, pot ordenar la realització dauditories de qualitat extraordinàries.
4. Per a la realització daquestes auditories, les entitats col·laboradores han de permetre el lliure accés de les persones auditores a les seues oficines i a la documentació relativa a lexercici de les seues funcions.
5. Les auditories de qualitat es poden dur a terme directament per lAdministració o per entitats independents, contractades per la conselleria competent en urbanisme, o per lAjuntament.
6. Els informes dauditoria se sotmeten a la direcció general competent en urbanisme que els supervisa, avalua i proposa ladopció de les resolucions oportunes.
Article 12. Preus
1. La direcció general competent en urbanisme fixarà i publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el web de la conselleria, els límits màxims i mínims dels preus a percebre per les entitats col·laboradores en lexercici de les funcions per a les quals estan habilitades. Aquests preus sactualitzaran anualment amb líndex de preus de consum.
2. Les entitats col·laboradores comunicaran a la direcció general competent en urbanisme, entre l1 doctubre i el 30 de novembre de cada any, els preus que aplicaran durant lany següent.
3. La direcció general competent en urbanisme pot revisar els preus fixats, i els comunicats dofici o a instàncies de les entitats col·laboradores per causes econòmiques sobrevingudes.
Article 13. Incompatibilitats
1. Sense perjudici de laplicació de totes les situacions dincompatibilitat establertes en la norma UNE-EN daplicació, es determina que les ECUV han de ser totalment independents, orgànicament i funcionalment, de les parts involucrades en lactuació de verificació i de control urbanístic de les obres.
2. En cap cas, lECUV podrà tindre relació de dependència tècnica, comercial, financera, societària o de cap tipus respecte de les persones, entitats o empreses que la contracten. Aquesta circumstància serà aplicable, així mateix, respecte de la persona redactora del projecte dobra i de la que execute les obres. A lefecte, es considerarà que existeix aquesta dependència quan es donen les causes dabstenció i recusació previstes en la legislació de procediment administratiu.
3. El personal tècnic que forme part de les ECUV no podrà, en cap cas, elaborar projectes dobres, visar-los, o efectuar qualsevol altra funció relacionada amb la seua activitat professional que no siguen les previstes en aquest decret.
4. La certificació efectuada per una ECUV no produirà efectes quan existisca una relació o vincle de dependència demostrats, entre lorganisme esmentat i la persona i entitats indicats en lapartat segon daquest article.
CAPÍTOL III
Del Registre dentitats col·laboradores de verificació
i control dactuacions urbanístiques
Secció primera
Disposicions generals
Article 14. Creació i òrgan dadscripció
1. Es crea el Registre dentitats col·laboradores en matèria de verificació i control dactuacions urbanístiques (RECUV).
2. El RECUV estarà adscrit a la direcció general competent en urbanisme.
3. La gestió del RECUV correspon a la direcció general competent en urbanisme (òrgan gestor).
Secció segona
Accés al Registre dentitats col·laboradores
de verificació i control dactuacions urbanístiques
Article 15. Procediment i efectes de la inscripció
1. Per a la inscripció en el RECUV haurà de presentar-se una declaració responsable subscrita per la persona que tinga la representació legal de lentitat, en la qual manifeste el compliment dels requisits exigits en larticle 8 daquest decret, així com de les obligacions establertes en larticle 10, dacord amb el model oficial que es posarà a disposició en la pàgina web de la conselleria competent en urbanisme.
2. La documentació a adjuntar a la declaració responsable serà la següent:
a) Escriptura de constitució i estatuts, o document de creació de lentitat, degudament inscrit en el registre públic corresponent. Si es tracta duna persona física, certificació de la seua inscripció en el Registre Mercantil.
b) Documents acreditatius de la representació de la persona signant de la declaració, quan es tracte de persones jurídiques.
c) Certificat expedit per lENAC en el qual conste lacreditació de lentitat per a lexercici de les funcions regulades en aquest decret.
d) Pòlissa dassegurança de responsabilitat civil per la quantia mínima prevista en larticle 9 daquest decret, relativa a la cobertura de les activitats exercides per lECUV.
e) Abonament de la taxa que es determine en la Llei de taxes de la Generalitat.
f) Els preus a percebre per lexercici de les seues funcions dacord amb larticle 12 daquest decret.
3. La presentació de la declaració responsable i de la documentació indicada en lapartat anterior, sefectuarà obligatòriament per via telemàtica amb certificat electrònic reconegut en la seu electrònica de la Generalitat.
4. Realitzada la presentació telemàtica de la declaració responsable i de la documentació descrita en lapartat segon daquest article, i transcorregut el termini de vint dies, durant el qual lAdministració podrà requerir la seua esmena dacord amb el que es disposa en larticle següent, es produirà la inscripció de manera automàtica de lECUV en el RECUV i se li atorgarà un número dinscripció.
5. Les modificacions, actualitzacions o informació que dacord amb aquest decret hagen de comunicar-se a lòrgan gestor del RECUV, sefectuaran igualment de manera telemàtica.
Article 16. Esmena
1. Si rebuda la declaració responsable per via telemàtica es comprova que no reuneix els requisits necessaris, o no sadjunta la documentació que, dacord amb lesmentat article siga exigible, es requerirà lentitat sol·licitant perquè en el termini de 10 dies esmene la falta, o acompanye els documents preceptius de manera telemàtica, amb indicació que, si així no ho fera, es declararà el desistiment, prèvia resolució motivada.
2. Aportada la documentació requerida, transcorreguts deu dies sense que es formule nou requeriment desmena a la persona interessada, la inscripció de lentitat en el RECUV serà automàtica.
Secció tercera
Règim jurídic del Registre
Article 17. Naturalesa
1. El RECUV té naturalesa administrativa i caràcter públic.
2. En el RECUV sinscriuran les habilitacions concedides, la seua modificació, suspensió i cancel·lació, dacord amb el règim disposat en aquest decret.
3. Les dades del RECUV estaran subjectes a la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal i a les següents previsions:
a) La conselleria competent en urbanisme és la responsable del tractament de les dades de caràcter personal que sobtinguen a través dels tràmits dinscripció en el RECUV.
b) La finalitat del tractament de les dades seran les regulades en aquest decret.
c) El tractament de dades està legitimat pel desenvolupament de competències pròpies de lAdministració responsable del tractament, atribuïdes per la Llei 5/2014.
d) La informació inscrita en el registre serà pública i accessible mitjançant la pàgina web de lAdministració responsable del tractament, possibilitant laccés de terceres persones a lesmentada informació.
e) Una vegada tramitada la baixa del registre, les dades seran conservades durant un període de 5 anys. Transcorregut aquest període, les dades seran bloquejades de manera que simpedisca el seu tractament, incloent-hi la seua visualització, excepte per a la posada a la disposició de les dades als jutges i tribunals, el Ministeri Fiscal o les administracions públiques competents, en particular de les autoritats de protecció de dades, per a lexigència de possibles responsabilitats derivades del tractament, i sols pel termini de prescripció daquestes. Transcorregut aqueix termini, haurà de procedir-se a la destrucció de les dades.
4. El Registre dActivitats de Tractament està publicat en el web de la conselleria.
Article 18. Contingut
1. El RECUV contindrà totes les dades derivades de la declaració responsable i de la documentació que sadjunta. En el web de la conselleria competent en urbanisme es publicarà el Registre, amb les dades següents:
a) Denominació, domicili social i codi didentificació fiscal de lentitat col·laboradora i número dinscripció en el registre.
b) Número identificatiu de lacreditació expedida per lENAC.
c) Persona que ostente el màxim càrrec de responsabilitat en làmbit tècnic de lECUV, dacord amb el seu organigrama i persona de contacte.
d) Adreça de correu electrònic i telèfon de lentitat inscrita.
2. Amb la presentació de la declaració responsable i la documentació per a la inscripció, es considerarà que la persona interessada atorga el consentiment perquè les dades indicades puguen ser comunicades a tercers, amb la finalitat prevista per al registre.
Article 19. Efectes de la inscripció
La inscripció en el Registre tindrà efectes de caràcter constitutiu i habilitarà lentitat per a efectuar les funcions referides en larticle 2.2 daquest decret, a instàncies de les persones interessades.
Article 20. Manteniment i actualització
1. La inscripció en el RECUV tindrà la mateixa vigència que lacreditació de lENAC que li va donar lloc, podent ser suspesa o cancel·lada en els casos previstos en aquest decret.
2. Les ECUV estan obligades a mantindre permanentment els requisits que van servir de base per a la seua inscripció. Qualsevol variació en les dades inscrites haurà de ser objecte de comunicació via telemàtica, a lòrgan gestor del RECUV per a la seua actualització, acompanyada de certificació de lENAC, en el termini de deu dies des de la data de lesmentada certificació.
3. Es consideren variacions o modificacions que han de ser comunicades per lECUV:
a) La suspensió temporal o retirada total o parcial de lacreditació que va servir de base a la inscripció.
b) La variació del personal tècnic al seu servei.
c) El trasllat del domicili social.
d) Els canvis de titularitat, composició del capital social, les fusions i les absorcions, així com qualsevol canvi en els seus òrgans de direcció o en els seus representants legals.
e) Lextinció de la personalitat jurídica o pèrdua de la capacitat dobrar.
f) Qualsevol altra variació de les dades que consten inscrites en el RECUV.
Article 21. Suspensió temporal de la inscripció
La suspensió de la inscripció podrà acordar-se per alguna de les causes següents:
a) Sanció ferma de suspensió de la inscripció imposada per lajuntament.
b) Suspensió temporal de lacreditació per lENAC.
c) Quan concórrega alguna de les causes previstes en larticle 22.e, abans o durant la tramitació del procediment previst en larticle 23.3 daquest decret, fins que la resolució daquest siga ferma.
Article 22. Cancel·lació de la inscripció
La cancel·lació de la inscripció podrà acordar-se per alguna de les causes següents:
a) Per sol·licitud expressa de lentitat.
b) Extinció de la personalitat jurídica o pèrdua de la capacitat dobrar.
c) Retirada de lacreditació per lENAC.
d) Sanció ferma de revocació de la inscripció imposada per lajuntament.
e) Resolució motivada de la direcció general amb competència en urbanisme, quan concórrega alguna de les causes següents:
1r. Incompliment reiterat de les obligacions derivades del desenvolupament de les funcions per a les quals està acreditada, i de les obligacions previstes en aquest decret.
2n. Falsedat o inexactitud constatades en les dades subministrades o en els certificats emesos.
3r. Divergència entre els certificats emesos per lentitat col·laboradora i les característiques tècniques de lactuació urbanística informada i certificada, quan aquesta divergència haja estat constatada per personal de lAdministració, i hi haja culpa o negligència daquella.
4t. Desaparició o modificació de la capacitació tècnica o dels mitjans personals tècnics de lECUV, que li impedisquen efectuar les seues funcions.
5é. Incompliment sobrevingut dels requisits necessaris per a poder ser inscrita.
6é. Exercici de les seues activitats estant lacreditació suspesa temporalment.
Article 23. Tramitació administrativa de la suspensió i de la cancel·lació de la inscripció
1. Els ajuntaments comunicaran a lòrgan gestor, en el termini de cinc dies des de la seua fermesa, les sancions de suspensió o de revocació de la inscripció imposades a les entitats col·laboradores. LENAC comunicarà a lòrgan gestor, en el termini de cinc dies, la suspensió temporal de lacreditació o la seua retirada.
2. Lòrgan gestor procedirà dofici a lanotació de la suspensió o de la cancel·lació de la inscripció en el RECUV, quan tinga coneixement dalguna de les causes de suspensió establertes en larticle 21, lletres a i b, o de cancel·lació establertes en larticle 22, lletres a, b, c i d.
3. Lanotació de la suspensió o de la cancel·lació de la inscripció per alguna de la causes descrites en larticle 21, lletra c, i en larticle 22, lletra e daquest decret, requereix resolució motivada de la direcció general amb competència en urbanisme, que sadoptarà en la instrucció del procediment corresponent, el qual podrà iniciar-se dofici o a instàncies dun ajuntament o duna persona interessada, prèvia audiència de lECUV. La suspensió i la cancel·lació de la inscripció es practicarà, sense perjudici de les responsabilitats en què poguera haver incorregut lentitat col·laboradora, i de les sancions que puguen imposar els ajuntaments.
4. La suspensió de la inscripció i la cancel·lació de la inscripció serà comunicada a lENAC i a lajuntament corresponent, perquè en prenguen coneixement.
Article 24. Potestat sancionadora
Correspon als ajuntaments regular en les seues ordenances les infraccions i sancions derivades de lexercici de lactivitat de les ECUV, segons el que es disposa en la disposició addicional novena de la Llei 5/2014.
Article 25. Dels col·legis professionals
1. Els col·legis professionals, en relació amb les competències que exerceixen dacord amb la Llei 38/1999, dordenació de ledificació, podran inscriures en el RECUV, dacord amb els requisits establerts en larticle 8 daquest decret, i hauran de sotmetres al règim dobligacions, auditories i preus establert en els articles 10 a 12 daquest decret.
2. El col·legi professional que sinscriga en el RECUV ha de crear formalment una secció o òrgan, segons els seus estatuts, que exercisca les funcions determinades en aquest decret, i identificar el personal col·legiat al seu servei, que realitzen les funcions de verificació i control de les actuacions urbanístiques.
3. Els col·legis professionals inscrits en el RECUV, que exercisquen les funcions previstes en aquest decret, i el personal col·legiat al seu servei, compliran amb el règim dincompatibilitats previst en larticle 13 i en la resta de la legislació aplicable.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència pressupostària
Laplicació i el desenvolupament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa, assignats a la conselleria competent en urbanisme i, en tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.
Segona. Taxes dinscripció en el Registre dentitats col·laboradores de verificació i control dactuacions urbanística.
La inscripció en el RECUV estarà subjecta a les taxes establertes per llei.
Tercera. Personal al servei de les entitats col·laboradores
El personal al servei de les entitats col·laboradores estarà sotmés al poder de direcció i organització daquestes. Aquestes entitats tindran tots els drets i deures inherents a la qualitat dempresari i seran, per tant, les úniques responsables i estaran obligades al compliment de quantes disposicions legals resulten aplicables, ja que aquest personal, en cap cas, no tindrà vinculació jurídica laboral amb la Generalitat ni els ajuntaments o els seus organismes públics. En cap cas podrà al·legar-se cap dret per aquest personal en relació amb la Generalitat, ni amb els ajuntaments o els seus organismes públics, ni exigir-los responsabilitat de cap mena, com a conseqüència de les obligacions existents entre les ECUV i els seus empleats.
Quarta. Ordenances municipals
1. Lajuntament podrà acordar lexclusió de laplicació de les previsions incloses en aquest decret al seu terme municipal.
2. Lajuntament, mitjançant ordenança municipal, podrà regular laplicació daquest decret al seu terme municipal.
Cinquena. Col·legis professionals
Lexercici de les funcions establertes en la disposició addicional novena de la Llei 5/2014, exigirà que els col·legis professionals complisquen amb els requisits establerts en larticle 8 daquest decret, i se sotmeten al règim dobligacions, auditories, preus i incompatibilitats establerts en els articles 10 a 13 del decret. Aquest exercici es desenvoluparà mitjançant lemissió dun certificat, denominat Visat de Qualificació Urbanística, mitjançant el qual:
a) Es verificaran els requisits dintegritat documental, suficiència i idoneïtat dels projectes i la documentació corresponents a la llicència o declaració responsable, exigits per la normativa aplicable.
b) Sacreditarà que els projectes i la documentació tècnica compleixen les previsions i la normativa aplicable.
c) Semetran informes sobre ladequació de les obres a la llicència atorgada durant el procés dexecució daquestes.
d) Semetrà linforme tècnic de conformitat de les obres executades, a lefecte de la declaració responsable, llicència o de primera ocupació.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Única. Règim transitori
1. El RECUV haurà destar en funcionament en el termini dun mes des de la publicació daquest decret.
2. Les entitats inscrites en Registre General dEntitats de Control de Qualitat de lEdificació, làmbit dactuació de les quals siga la verificació del compliment del Codi Tècnic de lEdificació i altra normativa aplicable, i les entitats inscrites en qualsevol registre públic que habilite per a lexercici de funcions de verificació i control dactuacions urbanístiques, podran exercir les funcions previstes en larticle 2.2 daquest decret, durant un període de 6 mesos des de lentrada en funcionament del RECUV.
A lefecte, aquestes entitats hauran de presentar en el RECUV una declaració responsable, en el termini d1 mes des de lentrada en funcionament del registre, a la qual sacompanyarà justificació de la sol·licitud dacreditació a lENAC i pòlissa dassegurança de responsabilitat civil. Transcorregut el termini de 6 mesos des de lentrada en funcionament del RECUV, aquestes entitats hauran de sol·licitar la inscripció ordinària en la forma prevista en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desenvolupament
1. Es faculta la persona titular de la conselleria amb competència en urbanisme, per a dictar les disposicions necessàries per a laplicació i el desenvolupament daquest decret.
2. Els ajuntaments en lordenança reguladora del procediment dintervenció municipal dobres podran desenvolupar les previsions daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 15 de maig de 2020
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA