DECRET 34/2021, de 26 de febrer, del Consell, de regulació del Mapa de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana [2021/3768]
(DOGV núm. 9062 de 15.04.2021) Ref. Base de dades 003317/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 16.04.2021 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives Grup temàtic: Legislació, Reglamentació Matèries: Assistència social Benestar social Descriptors: Temàtics: assistència social, assistència a domicili, benestar social, Estat del benestar , monografies
DECRET 34/2021, de 26 de febrer, del Consell, de regulació del Mapa de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana [2021/3768]
ÍNDEX
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit daplicació
Article 3. Definicions
Article 4. Òrgan competent per a lelaboració, actualització i modificació del Mapa de Serveis Socials
Article 5. Principis rectors
Capítol II. Zonificació
Article 6. Organització territorial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Article 7. Criteris generals per a la zonificació
Article 8. Departaments de serveis socials
Article 9. Coordinació de departaments de serveis socials
Article 10. Àrees de serveis socials
Article 11. Coordinació dàrees de serveis socials
Article 12. Zones Bàsiques de serveis socials
Article 13. Coordinació de zones bàsiques de serveis socials
Article 14. Equip de professionals de les zones bàsiques i la seua distribució
Article 15. Coordinació entre demarcacions territorials i nivells funcionals
Article 16. Relacions interadministratives per al finançament de les demarcacions territorials
Article 17. Altres demarcacions
Capítol III. Actualització de la zonificació
Article 18. Vigència i actualització de la zonificació
Article 19. Actualització a raó de la planificació
Article 20. Modificació a iniciativa de les entitats locals
Capítol IV. Mapificació
Article 21. Mapificació
Article 22. Informació bàsica de caràcter públic
Article 23. Informació per a la planificació
Article 24. Mapificació i relació interadministrativa per al finançament de les demarcacions territorials
Article 25. Mapificació i Observatori del Sistema Públic de Serveis Socials
Capítol V. Pla dinfraestructures
Article 26. Pla dinfraestructures
Article 27. Desplegament del Pla dinfraestructures
Disposicions addicionals
Primera. Coordinació i supervisió de departaments
Segona. Assignació de prestacions
Tercera. Canvis en estructures precedents
Quarta. Ràtios dels equips professionals
Cinquena. Unitats datenció i intervenció social per a situacions especials
Sisena. Exigències de qualitat
Setena. Formació dels equips professionals
Vuitena. Plans dinfraestructures de serveis socials
Disposicions transitòries
Primera. Vigència temporal de la present zonificació
Segona. Zonificació dàrees de municipis de més de 30.000 habitants
Tercera. Zonificació de zones bàsiques de municipis de més de 7.500 habitants
Quarta. Altres criteris de zonificació
Cinquena. Plans estratègics de caràcter zonal
Disposicions finals
Primera. Desenvolupament normatiu
Segona. Modificació de larticle 30.6 del Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials.
Tercera. Entrada en vigor.
I. La Constitució Espanyola, en el seu article 148.1.20, atribueix competències exclusives en matèria dassistència social a les Comunitats Autònomes. La Comunitat Valenciana, a través dels apartats 24é i 27é de larticle 49.1 del seu Estatut dAutonomia assumeix les competències plenes en serveis socials. En compliment daquesta competència, així com de la derivada de la seua competència exclusiva sobre autoorganització i procediment administratiu derivat de les especialitats de la seua organització (art. 49.1.3a de lEstatut), la Generalitat Valenciana des de linici de la seua marxa històrica en 1982, ha generat i conformat un sistema de serveis socials que ha passat per diverses etapes i models fins a arribar a la publicació i entrada en vigor de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana (dara endavant Llei de Serveis Socials Inclusius). Una norma que, per primera vegada, crea un sistema públic de caràcter universal i es reconeixen les prestacions del mateix com un dret subjectiu.
Aquesta Llei obri una nova etapa en els serveis socials i assumeix com a objectiu, entre altres, el dordenar, regular, estructurar, planificar i dotar de cobertura legal i organitzativa al Sistema Públic Valencià de Serveis Socials (dara endavant SPVSS). Una nova etapa que suposa un canvi significatiu de lestructura funcional i territorial dels serveis socials respecte de lordenament establit pel marc regulador anterior. Quant a lestructura funcional, sestableixen dos nivells datenció mútuament complementaris: atenció primària i atenció secundària. Al seu torn, en el nivell datenció primària es diferencien dos nivells dactuació: de caràcter bàsic i de caràcter específic.
Daltra banda, el SPVSS sorganitza territorialment en zones bàsiques, àrees i departaments de serveis socials. De manera comprensiva sestableix una correlació entre els nivells funcionals datenció i les demarcacions territorials. Així, les zones bàsiques de serveis socials són les demarcacions territorials on es desenvolupen les actuacions pròpies de latenció primària de caràcter bàsic, les àrees de serveis socials les demarcacions territorials on es desenvolupen les actuacions pròpies de latenció primària de caràcter específic i els departaments on sorganitzen les funcions pròpies de latenció secundària.
Aquesta estructura funcional i territorial del SPVSS es complementa amb una estructura competencial entre les administracions públiques. En aquest sentit la Llei de Serveis Socials Inclusius segueix amb la tradició legislativa, ja marcada en la normativa tant estatal com autonòmica de règim local, reconeixent les entitats locals competències en la provisió dels serveis socials de major proximitat a la ciutadania incloses en latenció primària de caràcter bàsic, i assignar a ladministració autonòmica les funcions relacionades amb la planificació i ordenació general del sistema i la provisió dels serveis socials datenció secundària, quedant lespai de latenció primària de caràcter específic com un àmbit de competències tant de la Generalitat com de les corporacions locals.
II. Les corporacions locals adquireixen competències en serveis socials en virtut de la normativa reguladora de règim local. La Llei 7/1985, de 2 dabril, reguladora de les bases del règim local, modificada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de ladministració local, en el seu article 25.2.e. atorga competències a les entitats locals en la prestació de serveis socials, en concret lavaluació i la informació de situacions de necessitat, així com latenció immediata a persones en situació o risc dexclusió social. Una competència que segons larticle 26.1.c) de la mateixa llei hauran dexercir els municipis que tinguen una població superior als 20.000 habitants. De la mateixa manera, lesmentada llei, en el seu article 36.1.b) assigna a les diputacions provincials lassistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis de menor població i de menor capacitat econòmica i de gestió.
Aquestes competències en serveis socials en làmbit local són també reconegudes en els articles 33.3.k) i 50.1.a) de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana.
Cal esmentar, també, lapartat 4 de larticle 33 de la Llei 8/2010, en el qual sindica que les lleis sectorials de la Generalitat asseguraran als municipis el seu dret a intervindre en quants assumptes afecten directament el cercle dels seus interessos, atribuint-los les competències que procedisca en atenció a les característiques de lactivitat pública de què es tracte i la capacitat de gestió de lentitat local, de conformitat amb els principis de descentralització i de màxima proximitat de la gestió administrativa a la ciutadania. Una exhortació que la Llei de Serveis Socials Inclusius compleix tant en reconéixer les competències en serveis socials pròpies dels municipis com en reconéixer i regular la seua participació en la configuració del sistema.
Entre els principis de caràcter organitzatiu que guien la Llei de Serveis Socials Inclusius es destaca la descentralització, desconcentració, enfocament municipalista i de proximitat, duna banda, i lequitat territorial per una altra; això és, sassumeix com a responsabilitat pública el fet de garantir la provisió i laccés en condicions digualtat de tota la població a les prestacions de serveis socials, al llarg de tot el territori de la Comunitat Valenciana.
La delimitació concreta de les demarcacions territorials previstes en la Llei de Serveis Socials Inclusius implica, en la majoria dels casos, la necessitat de vincular municipis per a la gestió compartida dels serveis socials datenció primària bàsica, en el cas de les zones bàsiques i per a la gestió compartida dels serveis socials datenció primària especifica de competència local o aquelles de competència autonòmica que puguen delegar-se, en el cas dàrees. Aquesta vinculació de municipis és un dels fonaments de la nova organització territorial dels serveis socials i lestructuració prevista per al seu finançament estable mitjançant els convenis de col·laboració pluriennals en la modalitat de contracte programa, tal com estableix el Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials. En aquest sentit, per a la delimitació concreta de les demarcacions territorials que vinculen municipis en la gestió compartida dels serveis socials i per a la formalització dels respectius contractes programa, aquest decret es basa en la categoria dentitat supramunicipal emanada de la normativa de règim local, prioritzant en tot cas la forma de mancomunitat dacord amb la Llei 21/2018, de 16 doctubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana, o de la normativa que en el desenvolupament se nestablisca o les substituïsca.
III. La nova estructura funcional i territorial dels serveis socials i més en concret del SPVSS, sorgida amb lentrada en vigor de la Llei de Serveis Socials Inclusius, obliga, entre altres actuacions, a fer una tasca de concreció de les demarcacions territorials esmentades de zones bàsiques, àrees i departaments de serveis socials, en la realitat del territori de la Comunitat Valenciana. Una tasca que emana expressament daquesta Llei en els seus articles 21.2 i 26. Això és, per a la posada en marxa i la implantació efectiva de la Llei de Serveis Socials Inclusius és requisit imprescindible elaborar un Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
Daquesta manera, el Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana sentén com un instrument imprescindible de planificació i gestió del SPVSS que es complementa amb altres instruments de planificació previstos en la Llei de Serveis Socials Inclusius, com ara el Pla Estratègic de serveis socials de la Comunitat Valenciana, els plans estratègics de caràcter zonal, el Pla dInfraestructures, la Cartera de prestacions i els instruments dordenació del sistema. Un conjunt dinstruments que han de desplegar-se de manera simultània amb la finalitat daconseguir una adequada i progressiva implantació de la Llei de Serveis Socials Inclusius.
El Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana és, en aquest sentit, una eina de planificació que ha de propiciar i garantir una distribució equitativa dels recursos i prestacions en un territori caracteritzat per lheterogeneïtat quant a la distribució de la població i ha dassegurar el principi digualtat i de proximitat de provisió i accés a les prestacions de tota la població, en una realitat sociodemogràfica caracteritzada per la seua diversitat, prestant especial atenció a les situacions dalta dispersió geogràfica, risc de despoblament i baixa densitat demogràfica.
Així mateix, en ser aquest un decret de desenvolupament de la Llei de Serveis Socials Inclusius, la regulació del Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana és una tasca que ha de ser contemplada dins dun conjunt coherent diniciatives de desenvolupament de la mateixa llei, com són la regulació dels instruments dintervenció administrativa del registre, autorització i acreditació de centres i serveis mitjançant el Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del SPVSS; la regulació de la coordinació i la col·laboració interadministrativa en el finançament dels serveis socials mitjançant la modalitat de contracte programa pel citat Decret 38/2020, de 20 de març, així com la regulació que en el seu moment es realitze de la tipologia de serveis i centres de serveis socials i la seua ordenació dins dels nivells funcionals del SPVSS.
IV. Per a lelaboració del Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana shan seguit, com a criteris prioritaris, lactual organització administrativa dels municipis dins de les demarcacions territorials històrica i culturalment consolidades, el respecte per lactual organització supramunicipal dentitats locals per a la gestió dels serveis socials en la seua forma de mancomunitats, la consideració a lactual configuració dels serveis socials i variables díndole sociodemogràfica, com són les xarxes de comunicació i les característiques territorials. Altres criteris utilitzats han sigut la concordança amb un altre sistema de benestar com el de salut i el respecte de les realitats històriques producte de la capacitat dautoorganització local. Una combinació de criteris que permet una aproximació al territori per a la implantació efectiva del nou model de serveis socials inclusius i que ha comptat amb les aportacions previstes en les vies que la pròpia Llei de Serveis Socials Inclusius estableix, sobre participació de les parts interessades en la delimitació territorial i la distribució de recursos, des de la proximitat, lequitat i la consideració a la diversitat.
Als criteris bàsics de reconeixement de lorganització administrativa dels municipis i la seua capacitat autoorganizativa se sumen, necessàriament, els de caràcter geogràfic i sociodemogràfic. El territori de la Comunitat Valenciana és una realitat viva que es caracteritza per la seua heterogeneïtat quant a la distribució de la població, amb importants diferències entre comarques escassament poblades i amb una àmplia dispersió en el territori de xicotets municipis al costat daltres amb un alt índex de densitat demogràfica i amb una important concentració de població en uns pocs municipis molt pròxims entre si. Així mateix, les característiques sociodemogràfiques de la població quant a indicadors de vulnerabilitat social són complexes i amb una distribució territorial molt dispar.
V. En referència al concepte de Mapa convé realitzar una precisió terminològica. La Llei de Serveis Socials Inclusius, en el seu article 26 indica textualment que el Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana serà linstrument que establirà lorganització territorial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, i serà el marc de referència per a la planificació del sistema. En aquest context, el terme de mapa ha adquirit un doble sentit que, si bé són complementaris, apunta a dos aspectes clarament diferenciats. Duna banda, es parla de Mapa com linstrument que estableix lorganització territorial de lestructura funcional del SPVSS, això és, on es determinen les demarcacions territorials concretes de les zones bàsiques, àrees i departaments de serveis socials, un sentit que refereix expressament larticle 21.2 de la Llei de Serveis Socials Inclusius. Daltra banda, es parla de mapa com linstrument on es localitzen tots els recursos de serveis socials en el territori oferint la informació bàsica de les característiques del recurs, labast de les seues prestacions i les característiques del lloc de la seua ubicació, la qual cosa permet fer la necessària tasca danàlisi i prospectiva de necessitats. Aquestes dues accepcions del terme mapa, si bé són complementàries requereixen, no obstant això, un esforç de clarificació conceptual. Així, la primera accepció del terme Mapa sassocia al concepte de «zonificació» com a determinació i localització concreta en el territori de la Comunitat Valenciana de les demarcacions territorials en les quals sestructura el SPVSS, mentre que la segona accepció sassocia al concepte de «mapificació» de recursos o de localització de les prestacions de serveis socials en lestructura funcional i territorial del sistema. Totes dues accepcions o sentits són part substancial del Mapa com a eina de planificació i gestió del SPVSS.
Aquest decret parteix de la idea que el Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana previst en larticle 26 de la Llei de Serveis Socials Inclusius, és la conjunció daquestes dues accepcions i es constitueix com un instrument bàsic de planificació i de gestió puix que estableix lorganització territorial del SPVSS, tasca pròpia de la «zonificació», i estableix leina de coneixement actualitzat de la ubicació i estat del conjunt de prestacions, serveis i centres de serveis socials dins daqueixa organització territorial, tasca pròpia del «mapificació».
Aquesta conjunció de sentits ha necessàriament darticular-se al mateix temps atenent les seues pròpies especificitats. Així, mentre que la tasca de «zonificació» té un caràcter més estàtic, la tasca de «mapificació» té un caràcter més dinàmic. El mapa, en el seu vessant com a instrument de «zonificació» sestableix amb voluntat de permanència en el temps i la seua actualització es regula de manera expressa en aquest decret. El mapa, en el seu vessant de «mapificació» de recursos és un instrument operatiu que sestableix amb voluntat de la seua contínua actualització, de manera que oferisca la informació precisa en tot moment.
Daltra banda, lexigència dimplantar les demarcacions en les quals sorganitza territorialment el SPVSS, això és, de determinar les zones bàsiques, les àrees i els departaments de serveis socials en el territori concret, es presenta com una tasca complexa puix que aquesta «zonificació» ha doptar ineludiblement per vertebrar espais dintervenció supramunicipals i per vincular municipis per a la gestió dels serveis socials. Una vertebració territorial que, fins i tot partint de criteris compromesos amb el respecte a lautonomia local, genera una xarxa de relacions que ha de garantir lestabilitat del sistema, al mateix temps que ha de preveure la perspectiva de possibles canvis. En aquest sentit la «zonificació», si bé té una vocació destabilitat, ha de contindre, alhora, un dinamisme intern que permeta les variacions que afavorisquen la millor estructuració territorial del sistema.
VI. Aquest decret sestructura en cinc capítols i dos annexos. El capítol I tracta qüestions díndole general, com ara lobjecte, làmbit, els principis rectors, els òrgans competents i les definicions que sadopten.
El capítol II regula la zonificació, destacant els criteris aplicats per a establir cadascuna de les tres demarcacions territorials previstes en la Llei de Serveis Socials Inclusius. Així mateix, estableix la zonificació resultant en els annexos I i II.
El capítol III regula el procediment per a lactualització de la zonificació en dues modalitats: com un requisit previst en la Llei de Serveis Socials Inclusius, i com una possibilitat sobrevinguda en la configuració de les demarcacions territorials prèvies.
El capítol IV regula la mapificació en la seua doble funció, com a instrument dinformació de caràcter públic i com a instrument tècnic dorganització, gestió i planificació del SPVSS.
Per la seua rellevància i relació amb la mapificació sinclou un capítol V en el qual sindiquen els elements bàsics per a lelaboració dels plans dinfraestructures previstos en la Llei de Serveis Socials Inclusius.
Sinclouen huit disposicions addicionals dirigides a incorporar mandats específics que possibiliten i garantisquen el correcte desenvolupament daquesta norma, cinc disposicions transitòries tendents a establir els terminis precisos per a la correcta implantació i desenvolupament dels aspectes regulats en aquest decret i tres disposicions finals, una de les quals, la segona, conduent a harmonitzar aquesta normativa amb una altra ja vigent respecte a la coordinació duna demarcació territorial.
Aquesta disposició general sadequa als principis de bona regulació previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i a la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
Finalment, en lelaboració daquest projecte normatiu sha respectat el principi de transparència, tant en la fase de consulta pública com en el tràmit dinformació pública i audiència a les persones interessades. Shan recaptat els preceptius informes, com el procedent de lAdvocacia de la Generalitat i del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana i shan realitzat tots els tràmits, com el daudiència a les entitats locals i a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, per citar els més prioritaris.
En conseqüència, de conformitat a amb larticle 28.c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, oït el Consell Jurídic Consultiu, a proposta de la vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 26 de febrer de 2021,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
1. Aquest decret té com a objecte el desenvolupament de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana, quant a lelaboració del Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana previst en el seu article 26.
2. Amb tal fi, es regulen les actuacions següents:
a) La zonificació dels serveis socials de la Comunitat Valenciana en el qual es delimiten les demarcacions en les quals sorganitza territorialment el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i que sinclou en els annexos I i II.
b) El procediment de modificació i actualització de la zonificació de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
c) La mapificació de recursos com un instrument de gestió, de coneixement, danàlisi, així com dinformació i transparència sobre les prestacions del Catàleg de prestacions del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials en el territori de la Comunitat Valenciana, establit en la Llei de Serveis Socials Inclusius, amb indicació dels elements bàsics per a lelaboració dels plans dinfraestructures previstos aquesta norma.
Article 2. Àmbit daplicació
Aquest decret, així com la seua normativa de desenvolupament, serà aplicable a lAdministració de la Generalitat i a les entitats locals que, en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana, tinguen competències o atribucions en matèria de serveis socials.
Article 3. Definicions
A lefecte daquest decret sestableixen les definicions següents:
3.1. Zonificació: procés tècnic dordenació i gestió en el qual es configura lorganització territorial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, dara endavant SPVSS. Estableix la delimitació territorial precisa de les zones bàsiques, les àrees i els departaments de serveis socials en els quals sorganitza territorialment el SPVSS.
3.2. Mapificació: procés tècnic dorganització, localització i coneixement en el qual sestableixen i situen totes i cadascuna de les prestacions de serveis socials dins de lestructura funcional i territorial del SPVSS, aportant les dades que caracteritzen aquestes prestacions i de les poblacions en les quals semmarquen i que permet lanàlisi de la cobertura de necessitats de cada zona bàsica, àrea i departament de serveis socials.
3.3. Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana: instrument tècnic dorganització, planificació, gestió i de coneixement i anàlisi del SPVSS resultant dels processos de zonificació i de mapificació.
3.4. Estructura funcional del SPVSS: nivells datenció en els quals sestructuren els serveis socials, això és, atenció primària i atenció secundària. En el nivell datenció primària es distingeixen al seu torn dos nivells dactuació: de caràcter bàsic i de caràcter específic.
3.5. Estructura territorial del SPVSS: demarcacions territorials en les quals sorganitza el SPVSS, que són: les zones bàsiques de serveis socials, les àrees de serveis socials i els departaments de serveis socials.
Article 4. Òrgan competent per a lelaboració, actualització i modificació del Mapa de Serveis Socials
1. De conformitat amb el que es disposa en larticle 26.2 de la Llei de Serveis Socials Inclusius, lelaboració, actualització i gestió del Mapa de serveis socials de la CV és responsabilitat de la conselleria competent en serveis socials.
Lelaboració, actualització o modificació de la zonificació es realitzarà amb la participació de les entitats locals, les mancomunitats i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
2. A tal fi, la conselleria competent en serveis socials assignarà:
a) La funció de la gestió de la zonificació a lòrgan directiu amb competències en la planificació del SPVSS.
b) La funció de la gestió de la mapificació a lòrgan directiu amb competències en el Registre general de titulars dactivitats, de serveis i centres de serveis socials.
Article 5. Principis rectors
1. Lordenament territorial del SPVSS es basa en els principis rectors de gestió de caràcter territorial, administratiu i organitzacional continguts en larticle 6.4 de la Llei de Serveis Socials Inclusius, contenint en el principi dequitat territorial el dacció positiva en favor de situacions despecial vulnerabilitat territorial i sociodemogràfica.
2. Sense perjudici de laplicació dels principis rectors continguts en lapartat anterior, és un principi específic per a determinar les zones bàsiques, les àrees i els departaments de serveis socials en el territori concret de la Comunitat Valenciana la cooperació i col·laboració amb les entitats locals. La col·laboració interadministrativa entre la Generalitat i les entitats locals és garantia de lequitat territorial, de lestabilitat i seguretat en les relacions jurídiques i financeres del SPVSS i de la permanència en el temps de la zonificació.
CAPÍTOL II
Zonificació
Article 6. Organització territorial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
De conformitat amb larticle 21 de la Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana, el Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana té per objecte delimitar i desenvolupar les demarcacions territorials, organitzant-se territorialment en les demarcacions següents:
a) Zones bàsiques de serveis socials.
b) Àrees de serveis socials.
c) Departaments de serveis socials.
a) Zona bàsica de serveis socials: demarcació territorial en la qual es desenvolupen les actuacions i serveis propis de latenció primària bàsica establits en els articles 17.1, 18.1 de la Llei de Serveis Socials Inclusius. Dacord amb el seu article 22, constitueix lorganització territorial dels serveis socials de major proximitat a les persones. Els serveis i funcions que es despleguen en aquest nivell són competència local pròpia. Una zona bàsica queda determinada per municipis a partir de més de 5.000 habitants o per lagrupació de diversos municipis de menor població amb base a criteris demogràfics, geogràfics, funcionals i socials, així com per lagrupació de municipis pròxims, per raons deficiència i optimització de recursos, encara que algun dells posseïsca més de 5.000 habitants. Tot això de conformitat amb la legislació de règim local vigent i, en concret, els articles 7, 25 i concordants de la Llei 7/1985, de bases de règim local vigent, sense perjudici de les competències que sels atribuïsca per lleis estatals o autonòmiques.
La delimitació concreta duna zona bàsica contemplarà mesures dacció positiva al requisit poblacional en raó de les característiques del territori i lespecial distribució i dispersió dels municipis, quan es donen les circumstàncies establides en larticle 26.3 de la Llei de Serveis Socials Inclusius.
Una mateixa mancomunitat constituïda per a la gestió de serveis socials podrà prestar els serveis datenció primària bàsica en diverses zones bàsiques.
b) Àrea de serveis socials: demarcació territorial en la qual es desenvolupen les actuacions pròpies de latenció primària específica. Els serveis i funcions que es despleguen en aquest nivell són competència tant local pròpia en algun dels seus serveis, com de la Generalitat en uns altres, segons el que sestableix en els articles 17.2; 18.2; 23, 28.1.h) i 29.1.d) de la Llei de Serveis Socials Inclusius. Una àrea de serveis socials podrà estar constituïda, a partir de més de 20.000 habitants, per una o més zones bàsiques de serveis socials.
La delimitació concreta duna àrea de serveis socials contemplarà mesures dacció positiva al requisit poblacional en raó de les característiques del territori i lespecial distribució i dispersió dels municipis, quan es donen les circumstàncies establides en larticle 26.3 de la Llei de Serveis Socials Inclusius.
Una mateixa mancomunitat constituïda per a la gestió de serveis socials podrà prestar els serveis datenció primària específica de competència local o aquelles de competència autonòmica que hagen sigut delegades en diverses àrees de serveis socials.
c) Departament de serveis socials: demarcació territorial en la qual sorganitzen i implementen les funcions i prestacions, així com els serveis propis de latenció secundària, establits en els articles 19, 20 i 24 de la Llei de Serveis Socials Inclusius. Les funcions i serveis que es despleguen en aquest nivell són competència exclusiva i indelegable de la Generalitat, conforme al seu article 28.1.i). Un departament de serveis socials podrà estar constituït per una o més àrees de serveis socials.
Article 7. Criteris generals per a la zonificació
1. Són criteris bàsics per a procedir a la zonificació, a més dels principis rectors dels serveis socials valencians establits en larticle 6 de la Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana:
a) Les demarcacions territorials que consten en lannex de la Llei 21/2018, de 16 doctubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.
b) El respecte a les organitzacions supramunicipals en la seua forma de mancomunitats actualment existents per a la gestió de les seues competències en matèria de serveis socials.
c) La consideració al desplegament en el territori de la xarxa de prestacions que componen latenció primària i latenció secundària, per al que haurà de tindres en compte la situació prèvia en la configuració dels serveis socials.
2. Són criteris complementaris dels establits amb caràcter bàsic:
a) La concordança amb el model de zonificació del sistema públic sanitari de la Comunitat Valenciana, a fi de facilitar la coordinació entre tots dos sistemes.
b) Atendre factors de proximitat, funcionalitat, accessibilitat, eficàcia, eficiència, optimització de recursos i equitat territorial.
c) Els trets sociodemogràfics en les delimitacions territorials com ara la densitat de població, les característiques de la distribució de les poblacions en el territori o les vinculacions funcionals de municipis pròxims, entre altres.
d) Les infraestructures existents en el territori en matèria de comunicació com ara carreteres i transports públics, així com les característiques inherents i obstacles del terreny amb especial atenció a les dificultats en la connectivitat viària.
3. En el cas que laplicació dels criteris bàsics i complementaris no permeta configurar algun tipus de demarcació territorial concreta, es tindran en compte factors de correcció com ara líndex de risc de despoblament, lalta dispersió poblacional, així com indicadors de vulnerabilitat social com ara la taxa denvelliment, la taxa de risc de pobresa o exclusió, la taxa de persones destinatàries de la renda valenciana dinclusió, nombre dhistòries socials úniques gestionades, entre altres i aquells que en el seu moment es determinen. Aquests factors motivaran mesures dacció positiva quant als llindars de població per a determinar una demarcació.
Article 8. Departaments de serveis socials
1. Per a la delimitació dels departaments de serveis socials es tindran en compte els criteris específics següents:
a) El respecte de les demarcacions territorials que consten en lannex de la Llei 21/2018, de 16 doctubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana, dacord amb el que es disposa en la disposició addicional quinze de la Llei de Serveis Socials Inclusius.
b) La vinculació de dues o més daquestes demarcacions en un únic departament per motius de lheterogeneïtat que existeix en aquestes demarcacions quant a la distribució dels municipis en el seu territori i la densitat de la seua població.
c) Els departaments de serveis socials resultants dassumir les demarcacions territorials de lesmentada Llei 21/2018, o de vincular dos o més daquestes, es mantindran dins de làmbit provincial.
2. De conformitat amb el que es disposa en els apartats anteriors, els departaments de serveis socials en els quals sestructura territorialment el SPVSS són els establits en lannex I, sense perjudici del que es disposa en la disposició transitòria primera daquest decret quant a la seua temporalitat.
Article 9. Coordinació de departaments de serveis socials
Els departaments de serveis socials duna mateixa província seran coordinats i supervisats per la direcció territorial corresponent de la conselleria competent en serveis socials. A tal fi, per a realitzar les funcions de supervisió de departament de serveis socials, cada direcció territorial comptarà amb una persona de referència per cadascun dels departaments que conté cada província, amb alguna de les titulacions universitàries assenyalades en larticle 64.3 de la Llei de serveis socials inclusius i les funcions i les característiques dels quals seran desenvolupades mitjançant instruccions.
Les persones supervisores de departaments duna mateixa província comptaran amb una unitat administrativa i tècnica de suport per a dur a terme la tasca de coordinació, supervisió i seguiment del conjunt de prestacions del Catàleg de prestacions del SPVSS pròpies de latenció secundària que es despleguen i desenvolupen en aquestes demarcacions territorials.
Així mateix, les persones supervisores de departaments, juntament amb la unitat administrativa i tècnica de suport, supervisarà la correcta implantació i desenvolupament del conjunt de prestacions del Catàleg de prestacions del SPVSS que es despleguen en aquestes demarcacions.
Article 10. Àrees de serveis socials
1. Per a la delimitació de les àrees de serveis socials i de conformitat a la legislació de règim local aplicable, es tindran en compte els criteris específics següents:
a) Lagrupació de zones bàsiques vinculades entre si i que atenen territoris amb una població superior a 20.000 habitants.
En aquells àmbits geogràfics caracteritzats per una baixa densitat de població distribuïda en una alta dispersió de xicotets municipis i en una àmplia extensió territorial no es tindrà en compte el criteri bàsic de nombre dhabitants, per la qual cosa podran formar-se àrees de serveis socials encara que no aconseguisquen els 20.000 habitants.
b) Cada àrea de serveis socials queda inclosa i articulada en un únic departament. De la mateixa manera, els municipis inclosos en una mateixa àrea de serveis socials respectaran làmbit de les demarcacions territorials contingudes en lannex de la Llei 21/2018, excepte les excepcions que en raó de les característiques geogràfiques del territori, de connectivitat viària, de factors històrics en la gestió dels serveis socials o daltres raons, es determinen per a cada cas particular.
2. Les àrees de serveis socials conformades per municipis amb població inferior a 20.000 habitants són les establides en lannex II, sense perjudici del que es disposa en la disposició transitòria primera del present decret quant a la seua temporalitat.
Article 11. Coordinació dàrees de serveis socials
La confluència de competències de caràcter autonòmic i local i la seua condició de ser una demarcació articulada amb unes altres ha de configurar a làrea de serveis socials com un espai dintervenció amb necessitats de desenvolupar diferents nivells de direcció, de coordinació i de supervisió.
1. Coordinació dàrees de serveis socials per les entitats locals
a) Coordinació dàrees de serveis socials per entitats locals on es produïsca la simultaneïtat assenyalada en la disposició addicional quarta del Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials.
En el cas de municipis que pel seu nombre de població conformen simultàniament una zona bàsica i una àrea, la figura de direcció de làrea es correspondrà amb la figura de direcció de la zona bàsica segons el que sestableix en larticle 30.6 de lesmentat Decret 38/2020, per als serveis socials específics de competència local dàrea i aquells que li hagen sigut delegats per la Generalitat.
b) Coordinació dàrees de serveis socials per entitats locals on no es produïsca la simultaneïtat assenyalada en la disposició addicional quarta del Decret 38/2020.
En els casos que no es produïsca la simultaneïtat, serà lentitat local que gestiona els serveis socials datenció primària específica de competència local i aquells que li hagen sigut delegats per la Generalitat, qui designe una persona amb responsabilitats de direcció i gestió. En el cas que gestione alguna de les zones bàsiques de làrea recaurà en la figura que dirigisca la zona bàsica.
2. Coordinació i supervisió dàrea de serveis socials per la Generalitat
La persona supervisora de cada departament de serveis socials radicada en la corresponent direcció territorial de la conselleria competent en serveis socials exercirà, també, les funcions de coordinació dels serveis datenció primària de caràcter específic de competència autonòmica que no hagen sigut delegats.
Així mateix, exercirà les funcions de supervisió de tots els serveis datenció primària específica que es desenvolupen en les diferents àrees que conformen el departament i garantirà una correcta coordinació de tots els serveis de cada àrea i daquestes entre si. A tal fi, i en col·laboració amb les persones directores de cadascuna de les àrees designades per les entitats locals, promourà i assegurarà en cadascuna de les àrees que integren el departament:
a) Els itineraris dintervenció en la derivació de casos entre serveis datenció primària bàsica i els serveis datenció primària específica, així com la derivació de latenció primària bàsica a latenció secundària de manera que es dote de coherència als processos metodològics. En aquest sentit, desenvoluparà els protocols i procediments de derivació de casos entre els serveis de diferent nivell funcional així com per al treball en xarxa entre aquests serveis.
b) Ladequada presa de decisions en ladjudicació de places o assignació de prestacions que es prenguen per les comissions tècniques de caràcter sectorial que a aquest efecte es constituïsquen en les direccions territorials, de manera que els professionals de làrea i de les zones bàsiques queden representats.
c) Promourà que es desenvolupen els òrgans, els protocols i les tècniques de coordinació entre els serveis de làrea i entre aquests i els equips dintervenció de les zones bàsiques.
d) La coordinació tècnica del sistema de serveis socials amb la resta dels sistemes de protecció social de manera que desenvoluparà els òrgans, els protocols i les tècniques de coordinació que hauran de formalitzar-se.
e) La coordinació tècnica del SPVSS amb les entitats privades de serveis socials no integrades en ell i que desenvolupen la seua activitat en les àrees de serveis socials.
Article 12. Zones Bàsiques de serveis socials
1. Per a la delimitació de les zones bàsiques de serveis socials es tindran en compte els criteris específics següents:
a) Lagrupació dentitats locals amb una xifra de població inferior als 5.000 habitants fins a conformar una zona bàsica.
En aquells àmbits geogràfics caracteritzats per una baixa densitat de població distribuïts en una alta dispersió de xicotets municipis i en una àmplia extensió territorial no es tindrà en compte el criteri bàsic de nombre dhabitants, per la qual cosa podran formar-se zones bàsiques de serveis socials encara que no aconseguisquen els 5.000 habitants.
Així mateix, per raons deficiència i optimització de recursos, els municipis pròxims entre si hauran dagrupar-se en forma de mancomunitats per a la gestió de serveis socials i formar una mateixa zona bàsica encara que un o diversos dells posseïsca més de 5.000 habitants.
b) Per a la vinculació de diferents localitats en una mateixa zona bàsica de serveis socials es tindrà en consideració les organitzacions supramunicipals ja existents per a la gestió de serveis socials en les seues formes de mancomunitats.
Amb caràcter general, les mancomunitats existents que gestionen serveis socials seran la referència preferent per a ladequada determinació territorial dels serveis que corresponguen tant a les zones bàsiques com a les àrees que sestablisquen, valorant lexperiència desenvolupada en els anys que hagen compartit serveis mitjançant les subdivisions que puguen haver establit.
2. Les zones bàsiques de serveis socials conformades per municipis amb població inferior als 5.000 habitants són les establides en lannex II, sense perjudici del que es disposa en la disposició transitòria primera daquest decret quant a la seua temporalitat.
Article 13. Coordinació de zones bàsiques de serveis socials
Lentitat local responsable de la gestió duna zona bàsica de serveis socials designarà una persona amb responsabilitats de direcció i funcions de coordinació de lequip de persones professionals daquesta zona bàsica de serveis socials, segons el que es disposa en larticle 64.4 de la Llei de Serveis Socials Inclusius, i dacord amb els criteris i funcions establits en els articles 30 i 31 del Decret 38/2020.
Article 14. Equip de professionals de les zones bàsiques i la seua distribució
Per a establir les ràtios dels equips professionals de les zones bàsiques i, de conformitat amb lautonomia local i les competències que ostenten els municipis en virtut de la normativa de règim local, se seguirà el que sestableix en larticle 65 de la Llei de Serveis Socials Inclusius i sactuarà de la forma següent:
1. En el cas de zones bàsiques que hagen quedat conformades mitjançant la vinculació de dues o més entitats locals, la ràtio de professionals es farà sobre el total dhabitants que sumen els municipis inclosos.
En funció de les condicions o situacions sociodemogràfiques concretes, els municipis inclosos en una mateixa zona bàsica organitzaran de manera solidària latenció primària de la qual són competents amb la distribució espacial i temporal que consideren més adequada en aqueixa zona bàsica, garantint que latenció siga en igualtat de condicions a tota la població. Així mateix, podrà determinar-se una major o menor intensitat i presència del personal professional en determinades localitats o barris en funció de les situacions especials daquestes, que hauran de quedar reflectides en els respectius plans estratègics de caràcter zonal previstos en larticle 47 de la Llei de Serveis Socials Inclusius.
2. En el cas de zones bàsiques que hagen quedat conformades en un únic municipi bé en una única zona bàsica o bé en diverses dacord amb la capacitat dautoorganització prevista en la disposició transitòria tercera daquest decret, la ràtio de professionals es farà sobre el total dhabitants que té el municipi.
En aquests casos els municipis distribuiran el personal dels equips professionals en les seues zones bàsiques amb major o menor intensitat i presència amb criteris dacció positiva en aquells barris o districtes els índexs de vulnerabilitat dels quals social siguen superiors a la mitjana de la localitat.
Article 15. Coordinació entre demarcacions territorials i nivells funcionals
A fi de procurar i afavorir espais dintervenció coherents, les persones professionals de serveis socials de les diferents demarcacions territorials en les quals sorganitza el SPVSS, amb independència de les seues competències, garantiran una coordinació professional eficaç. A tal fi:
1. Els tres nivells dorganització territorial i funcional del SPVSS intervindran dacord amb el principi dunitat dacció i dintegració, tant en lacció comunitària com en les intervencions centrades en la persona, en la família o unitats de convivència.
2. La coordinació professional entre els nivells datenció primària bàsica i específica i entre el nivell datenció primària i el datenció secundària, així com la relació entre zones bàsiques, les àrees i els departaments de serveis socials es farà principalment a través dels instruments tècnics del Pla Personalitzat dIntervenció Social i de la Història Social Única.
3. Per a ladequada transmissió dinformació i coordinació entre serveis es prioritzarà la utilització del Sistema dInformació Valencià en Serveis Socials establit en larticle 79 de la Llei de Serveis Socials Inclusius, i dacord amb el que es disposa en els articles 75 i 78 daquesta.
Article 16. Relacions interadministratives per al finançament de les demarcacions territorials
El finançament estable dels serveis socials datenció primària de caràcter bàsic i aquells de caràcter específic de competència local pròpia serà regulada mitjançant convenis de col·laboració pluriennals en la modalitat de contracte programa, dacord amb el que determine la seua regulació específica.
Article 17. Altres demarcacions
Els plans i programes que es duguen a terme en un espai qualificat de vulnerable, previstos i definits en larticle 25 de la Llei de Serveis Socials Inclusius, hauran dincloure els canals i tècniques de coordinació amb els nivells funcionals datenció de la demarcació territorial en el qual sestà intervenint.
CAPÍTOL III
Actualització de la zonificació
Article 18. Vigència i actualització de la zonificació
1. Dacord amb el que es disposa en lapartat 5 de larticle 26 de la Llei de Serveis Socials Inclusius i amb la finalitat de, entre altres, ajustar-se a levolució de la realitat social, la zonificació haurà dactualitzar-se periòdicament, com a mínim amb caràcter quadriennal i com a màxim cada sis anys.
2. A lefecte dels canvis que puguen originar-se respecte a la zonificació precedent es distingeixen dues modalitats:
a) Lactualització quadriennal realitzada en aquesta zonificació, segons el que sestableix en lesmentat article 26.5 de la Llei de Serveis Socials Inclusius, que serà promoguda a instàncies de la conselleria competent en matèria de serveis socials.
b) Les modificacions que en qualsevol moment puguen plantejar a iniciativa pròpia els municipis o mancomunitats per a canviar la delimitació continguda en la zonificació precedent.
Article 19. Actualització en raó de la planificació
1. Les actualitzacions de la zonificació del SPVSS es faran coincidir amb la preparació i elaboració del Pla Estratègic de serveis socials.
2. Quan lactualització de la zonificació supose la creació, supressió o reestructuració dalguna de les demarcacions previstes en la zonificació precedent serà preceptiu:
a) Una memòria justificativa amb les circumstàncies que motiven el canvi i la seua incidència en la configuració de la zonificació, elaborat per lòrgan directiu establit en larticle 4.2.a) daquest decret. Per a lelaboració de la memòria justificativa es donarà audiència a les direccions territorials de la conselleria competent en serveis socials, així com als municipis i les diputacions provincials afectades.
b) Un informe dincidència elaborat pels òrgans directius de la conselleria competent en serveis socials encarregats del desenvolupament de les prestacions del Catàleg de prestacions del SPVSS a implementar en latenció primària. En el procés es recaptarà la participació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, mitjançant audiència pública.
3. Recaptats els informes esmentats es donarà compte a lòrgan de coordinació i col·laboració interadministrativa en serveis socials que, així mateix, emetrà preceptivament un informe.
4. A la vista de les actuacions anteriors, la persona titular de la conselleria competent en serveis socials resoldrà el canvi proposat de creació, supressió o reestructuració de la demarcació territorial precedent, aprovant al mateix temps la nova zonificació resultant del canvi.
Article 20. Modificació a iniciativa de les entitats locals
1. En el cas que un municipi o mancomunitat, en raó duna causa sobrevinguda, plantege una modificació de la zonificació precedent serà preceptiu:
a) La presentació de la proposta a la conselleria competent en serveis socials per part de la persona responsable dels serveis socials del municipi o municipis afectats.
b) Lòrgan directiu establit en larticle 4.2.a) daquest decret, vista la proposta, recaptarà els informes que estime pertinents per a avaluar limpacte del canvi proposat, així com informe preceptiu de la direcció territorial de la conselleria competent en serveis socials afectada.
c) Una vegada evacuats els anteriors tràmits, lòrgan directiu esmentat formularà una proposta de resolució que es comunicarà a lòrgan de coordinació i col·laboració interadministrativa que emetrà la seua valoració.
2. La persona titular de la conselleria competent en serveis socials resoldrà sobre la proposta presentada que, en el cas de suposar un canvi en la zonificació precedent, es farà efectiva a partir de la finalització del període del contracte programa amb el que sestiguen finançant els serveis socials dels municipis implicats i, en tot cas, en lactualització següent que sefectue de la zonificació per raó de la planificació, segons el procediment previst en larticle 19 daquest decret.
CAPÍTOL IV
Mapificació
Article 21. Mapificació
1. La mapificació és el conjunt dactuacions dutes a terme pels òrgans directius de la conselleria competent en serveis socials responsables de lordenació del SPVSS, tendents a disposar duna eina bàsica de localització de les prestacions de serveis socials en lestructura funcional i territorial del sistema, dinformació actualitzada en tot moment sobre les prestacions socials, les seues característiques i la seua ubicació en els nivells datenció i en les demarcacions en les quals sorganitza territorialment el SPVSS.
2. La mapificació té una doble funció:
a) Ser un instrument dinformació de caràcter públic perquè les persones professionals dels serveis socials i la ciutadania en general tinga accés a la informació bàsica sobre les prestacions de serveis socials i la seua localització en el territori de la Comunitat Valenciana.
b) Ser un instrument tècnic dorganització i planificació del SPVSS mitjançant una base de dades actualitzats de manera permanent de la implantació efectiva de la cartera de serveis en el territori de la Comunitat Valenciana i que permeta, al mateix temps, la prospecció de necessitats de manera objectiva i específica en les diferents demarcacions territorials. En aquest sentit, la mapificació serà linstrument tècnic que orient i fonamente el Pla dInfraestructures de Serveis Socials previst en larticle 109 de la Llei de Serveis Socials Inclusius.
3. La mapificació satindrà a les dades que consten en el Registre general de titulars dactivitats, de serveis i centres de serveis socials de la Comunitat Valenciana, regulat pel Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del SPVSS.
4. La mapificació recollirà la informació relativa als serveis i centres de serveis socials que figuren en lesmentat Registre general, independentment de la seua titularitat i de la seua integració o no en el SPVSS.
5. La mapificació es completarà amb la informació procedent del Sistema dInformació Valencià en Serveis Socials (SIVSS) previst en larticle 79 de la Llei de Serveis Socials Inclusius. En particular, el SIVSS aportarà dades relatives al nombre de prestacions per sectors, sol·licitud de places i llistes despera segons prestacions, entre altres. A lefecte, el SIVSS permetrà lelaboració, preparació i execució de dades que possibiliten el coneixement de lestat dimplantació i necessitats de la cartera de prestacions.
Article 22. Informació bàsica de caràcter públic
1. Amb la finalitat que la mapificació servisca com a instrument eficaç dinformació pública, es publicitarà mitjançant un entorn web daccés general, almenys, les dades següents:
a) Nom del servei o centre
b) Localitat i adreça
c) Titularitat
d) Sector de la població destinatària
e) Tipologia
f) Nombre i característiques de les places
g) Requisits daccés
h) Nivell funcional en el qual semmarca: atenció primària bàsica, atenció primària específica, atenció secundària
i) Demarcació territorial en la qual està inserit: zona bàsica, àrea i departament de serveis socials
j) Integració o no en el SPVSS, que en cas afirmatiu i ser un servei o centre de titularitat no públic, indicarà la modalitat daqueixa integració en el SPVSS, això és, si és concertat, contractat o subvencionat.
2. La informació que sexpose amb caràcter públic en la mapificació sefectuarà dacord amb el que sestableix en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garanties dels drets digitals i de conformitat, així mateix, a la Llei 2/2015, de la Generalitat, de 2 dabril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i en les seues disposicions reglamentàries de desenvolupament o normes que les substituïsquen.
3. De la mateixa manera, per raó de la naturalesa dels serveis i centres datenció a persones menors dedat en situació de protecció i de dones víctimes de violència de gènere, únicament es publicitaran dades sobre el nombre de places existents a escala provincial.
Article 23. Informació per a la planificació
Amb la finalitat que la mapificació servisca com a eina eficaç de coneixement respecte de les necessitats duna zona bàsica, duna àrea i dun departament de serveis socials, es disposarà dun entorn web daccés al personal autoritzat de la conselleria competent en serveis socials que permeta conéixer en temps real les dades previstes en els apartats a), b) i c) de larticle 10.2 del Decret 59/2019.
Article 24. Mapificació i relació interadministrativa per al finançament de les demarcacions territorials
1. Els programes, serveis i centres que siguen inclosos en un contracte programa a subscriure entre la conselleria competent en serveis socials i les entitats locals per al finançament estable dels serveis socials datenció primària hauran destar identificats en la mapificació.
2. De la mateixa manera, les variacions en els costos de programes, serveis i centres que es plantegen en les actualitzacions o modificacions daquests contractes programa es motivaran a partir destimacions extretes de les bases de dades de la mapificació.
Article 25. Mapificació i Observatori del Sistema Públic de Serveis Socials
LObservatori del SPVSS, com a òrgan contemplat en larticle 125 de la Llei de Serveis Socials Inclusius per a propiciar els estudis sobre vulnerabilitat social, així com la idoneïtat de les estructures datenció social i per a promoure la coordinació amb altres sistemes de benestar social, tindrà accés a les dades de la mapificació de manera regular, per la qual cosa queda habilitat per a sol·licitar quanta informació considere necessària, per a lexercici de les seues funcions, a lòrgan competent en la gestió de la mapificació, el qual haurà de ser entregat de forma preceptiva.
CAPÍTOL V
Pla dinfraestructures
Article 26. Pla dinfraestructures
1. El Pla dInfraestructures pluriennal previst en larticle 109 de la Llei de Serveis Socials Inclusius es regirà per criteris dobjectivitat, transparència, participació i equitat territorial fonamentats en la mapificació regulat en aquest decret.
2. El Pla saprovarà i publicarà per un període de quatre anys, sense perjudici de les possibles addendes anuals que puguen establir-se dacord amb el desplegament i la implementació de les infraestructures previstes.
Article 27. Desplegament del Pla dinfraestructures
1. Per a desplegar el Pla dinfraestructures pluriennal en centres de latenció primària específica i secundària competència de la Generalitat, la conselleria competent en serveis socials articularà les fórmules necessàries per a executar els projectes dinversió necessaris entre els quals es troben:
a) Mitjans propis o contractació directa per part de la Generalitat.
b) Encàrrecs al sector públic instrumental de la Generalitat o altres administracions públiques dacord amb el que es disposa en larticle 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.
c) Delegació de competències als ajuntaments i mancomunitats.
d) Convenis de col·laboració amb els ajuntaments, mancomunitats i les diputacions provincials en els termes previstos en els apartats 5 i 7 de larticle 109 de la Llei de Serveis Socials Inclusius.
e) Qualsevol altra fórmula de col·laboració interadministrativa dacord amb la normativa vigent.
2. Anualment la conselleria publicarà les prioritats dacord amb els criteris establits en la mapificació, així com lactualització dels indicadors sociodemogràfics, les necessitats urgents, la capacitat pressupostària, la viabilitat en el territori, la innovació i experimentació, i les condicions dels espais vulnerables, entre altres.
3. En els centres de latenció primària bàsica de competència dels municipis, la Generalitat i les diputacions provincials convocaran subvencions destinades a inversions en municipis, segons els trams poblacionals corresponents al finançament del personal datenció primària bàsica, dacord amb el que determine lòrgan de coordinació i col·laboració interadministrativa en serveis socials, previst en larticle 49 de la Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Coordinació i supervisió de departaments
Les direccions territorials de la conselleria competent en serveis socials sorganitzaran internament de manera que siga efectiva la coordinació i supervisió dels departaments de serveis socials de la seua província, així com la coordinació i supervisió de les diferents àrees que componen aquests departaments.
De conformitat amb el que sestableix en larticle 9 daquest decret, es crearan les figures professionals de la persona supervisora de departament i sorganitzaran les unitats de suport administratiu i tècnic. Així mateix, semetran les instruccions on es definisquen i expliciten les competències i funcions daquesta nova figura professional i les funcions daquestes unitats de suport.
La creació i configuració de les places de supervisor/a de departament es farà en un termini que no excedisca els sis mesos després de la publicació i entrada en vigor daquest decret.
Així mateix, la nova organització interna de les direccions territorials tindrà la seua ratificació en el següent Reglament Orgànic i Funcional de la conselleria competent en serveis socials, després de lentrada en vigor daquest decret i una vegada creades i configurades les places de supervisor/a de departament.
Segona. Assignació de prestacions
Els òrgans de les administracions públiques que tramiten i resolen expedients dassignació de prestacions, serveis o centres de serveis socials tindran en compte preferentment la zonificació com a criteri en aqueixa assignació i sempre que el pla personalitzat dintervenció social així ho aconselle, a fi de facilitar-hi laccessibilitat i la coherència dels processos dintervenció.
Tercera. Canvis en estructures precedents
En el cas que laplicació del conjunt de criteris per a configurar una demarcació territorial comporte la necessària separació de municipis actualment units en una organització supramunicipal, o supose un necessari reajustament en lactual configuració del sistema de finançament de la xarxa pública de serveis socials, es farà dins de criteris de prevalença de leficiència i eficàcia del sistema i oïdes els municipis afectats, conforme al que sestableix en els articles 19 i 20 daquest decret.
Quarta. Ràtios dels equips professionals
Per a la determinació de serveis i plantilles previst en la disposició final primera en el seu apartat 3 i la disposició final segona de la Llei de Serveis Socials Inclusius, sestarà al que sestableix en lannex II daquest decret.
Atesa la vigència temporal daquests annexos, fins a la publicació del Primer Pla Estratègic segons el que es preveu en la disposició transitòria primera daquest decret, es mantindran la composició dequips professionals i ràtios establides en el model social bàsic desenvolupat actualment per la conselleria competent en serveis socials per a latenció primària de caràcter bàsic i específic, i utilitzat per a la planificació i finançament dels equips de serveis socials generals.
Cinquena. Unitats datenció i intervenció social per a situacions especials
1. Lespecial disposició dalguns municipis en determinades demarcacions territorials, en concret lexistència de municipis amb un nombre de població molt xicotet, al seu torn molt disseminats en el territori i amb una connectivitat viària poc desenvolupada i que en la zonificació que sha establit en lannex II han quedat vinculats per a la configuració duna zona bàsica, fa que la previsió dels equips professionals de les zones bàsiques establit en els articles 64 i 65 de la Llei 3/2019, de Serveis Socials Inclusius, especialment en lapartat a) de larticle 65.1, requerisquen ser reforçats per a donar una adequada atenció a aquestes poblacions xicotetes.
2. De la mateixa manera, i davant possibles i imprevisibles situacions despecial urgència social motivades per fenòmens socials emergents o de qualsevol altra índole que puguen donar-se en territoris concrets de la geografia de la Comunitat Valenciana, podran crear-se amb caràcter especial i singular, unitats datenció i intervenció social, dacord amb les característiques i temporalitat que marque la urgència a atendre i que en tot cas treballaran i intervindran de manera coordinada amb els equips professionals de les zones bàsiques en les quals shaja motivat tal necessitat.
Sisena. Exigències de qualitat
Lexigència de qualitat en la provisió de les prestacions del Catàleg de prestacions del SPVSS, i amb això latenció que reben les persones usuàries, passa ineludiblement per garantir unes seus o locals accessibles on simplanten i desenvolupen els serveis i uns mitjans materials que possibiliten la intervenció de les persones professionals.
A tal fi, els municipis o agrupació de municipis que han quedat vinculats en una zona bàsica o vinculats en una àrea de serveis socials asseguraran que disposen amb aquestes seus i aquests mitjans materials, que a més estaran identificats dacord amb lindicat en la disposició addicional sisena del Decret 59/2019.
En el cas de serveis o datenció prestada de manera itinerant entre diversos municipis hauran de garantir-se, també, els mitjans de desplaçament del personal.
Així mateix, garantiran la seguretat i la confidencialitat de la informació que es reculla pels serveis socials.
Setena. Formació dels equips professionals
La nova estructura funcional i territorial dels serveis socials implica un canvi significatiu en el model dorganització i gestió daquests serveis. La necessitat de vincular municipis per a conformar zones bàsiques i àrees de serveis socials genera espais dintervenció compartits entre entitats locals i dins de lenfocament participatiu i interdisciplinari que la Llei de Serveis Socials Inclusius afavoreix, tant en latenció integral a les persones com en la intervenció comunitària. Tot això requereix una permanent actualització en el perfeccionament i lampliació de coneixements i habilitats dels equips professionals.
A tal fi, es desenvoluparan entre la Generalitat i les diputacions provincials els plans formatius destinats als equips professionals de totes les demarcacions territorials.
Vuitena. Plans dinfraestructures de serveis socials
Laprovació del primer pla dinfraestructures de serveis socials es farà mitjançant resolució de la persona titular de la conselleria competent en serveis socials dacord amb el que sestableix en larticle 109 de la Llei 3/2019 de Serveis Socials Inclusius.
Disposicions transitòries
Primera. Vigència temporal de la present zonificació
Atés el fet que la present zonificació està subordinada a les propostes dacte-organització municipal previstes en aquest decret, la zonificació establida en aquest decret té un caràcter provisional fins a la confecció del primer Pla estratègic de serveis socials de la Comunitat Valenciana, on es determinarà de manera definitiva lorganització territorial del SPVSS fins a la seua actualització preceptiva.
Segona. Zonificació dàrees de municipis de més de 30.000 habitants
En el cas de municipis amb població superior als 30.000 habitants i que hagen quedat com una àrea de serveis socials en lannex II, les corporacions locals determinaran i delimitaran geogràficament el nombre dàrees en les quals organitzen el seu àmbit dintervenció, seguint els principis dequitat territorial, proximitat, accessibilitat de les persones als serveis i dacord amb les característiques sociodemogràfiques de la població. Així mateix, satendrà el requisit dequilibri poblacional.
A tal fi, en el termini de 9 mesos des de lentrada en vigor daquest decret, els municipis que complisquen aquest requisit faran aquesta delimitació dàrees, per a la qual cosa seguiran els criteris i el procediment següents:
a) Els municipis elaboraran una proposta dorganització de les àrees de serveis socials en la qual sindicarà: la franja geogràfica delimitada per cada àrea, el nombre i les característiques bàsiques de la població inclosa en cadascuna de les àrees, els serveis datenció primària tant de caràcter bàsic com de caràcter específic de competència local pròpia inclosos en cadascuna de les àrees, o maneres de distribuir latenció daquests serveis en cadascuna de les àrees. Així mateix, sindicarà de manera expressa les formes i tècniques de coordinació amb les zones bàsiques incloses en cada àrea.
b) La delimitació dàrees es farà atenint-se als límits establits en la taula adjunta quant al nombre daquestes per franges dhabitants i, dins daquests límits de referència, es procurarà que les àrees tinguen un nombre de població semblant i, en cas dexistir diferències notables, es motivarà.
c) La distribució dàrees respondrà a la planificació estratègica zonal i garantirà lequitat territorial, laccessibilitat de tota la ciutadania en igualtat de condicions als serveis.
d) Les propostes hauran didentificar les seus o locals existents en cada àrea on simplantaran els serveis, així com els mitjans materials per a fer possible el correcte desenvolupament dels serveis.
e) Aquesta proposta es remetrà a la conselleria competent en serveis socials abans de 9 mesos a partir de la data dentrada en vigor daquest decret. La conselleria podrà demanar quants aclariments estime necessàries a aquesta proposta i podrà, així mateix, realitzar quants suggeriments estime oportunes.
f) Una vegada shagen determinat i delimitat les àrees serà necessari un acord de ple de la corporació local on queden definides aquestes àrees de serveis socials. Una vegada shaja procedit a aquest acord de ple, sincorporarà aquesta organització dàrees al Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
Tot això amb independència i sense perjudici que els municipis que sacullen a aquest procediment puguen establir posteriorment altres subdivisions territorials o subàrees a efectes exclusivament de la seua planificació estratègica però sense conseqüències pràctiques i legals en el Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
Tercera. Zonificació de zones bàsiques de municipis de més de 7.500 habitants
En el cas de municipis amb població superior als 7.500 habitants i que hagen quedat com una zona bàsica de serveis socials en lannex II, les corporacions locals determinaran i delimitaran geogràficament el nombre de zones bàsiques en les quals organitzen el seu àmbit dintervenció, seguint els principis dequitat territorial, proximitat, accessibilitat de les persones als serveis i dacord amb les característiques sociodemogràfiques de la població. Així mateix, satendrà el requisit dequilibri poblacional.
A tal fi, en el termini de 9 mesos des de lentrada en vigor daquest decret els municipis que complisquen aquest requisit procediran a aquesta delimitació de zones bàsiques, per a la qual cosa seguiran els criteris i el procediment següents:
a) Els municipis elaboraran una proposta dorganització de les zones bàsiques de serveis socials en la qual sindicarà: la franja geogràfica delimitada per cada zona bàsica, el nombre i les característiques bàsiques de la població inclosa en cadascuna, els serveis datenció primària de caràcter bàsic inclosos en cadascuna de les zones bàsiques o maneres de distribuir latenció daquests serveis en cadascuna. Així mateix, sindicarà de manera expressa les formes i tècniques de coordinació entre les zones bàsiques incloses en una àrea de serveis socials.
b) La delimitació de zones bàsiques es farà atenint-se als límits establits en la taula adjunta quant al nombre daquestes per franges dhabitants i dins daquests límits de referència es procurarà que les zones bàsiques tinguen un nombre de població semblant i, en cas dexistir diferències notables, es motivarà.
c) La distribució de zones bàsiques respondrà a la planificació estratègica zonal i garantirà lequitat territorial, laccessibilitat de tots i totes les ciutadanes en igualtat de condicions als serveis.
d) Les propostes hauran didentificar les seus o locals existents en cada zona bàsica on simplantaran els serveis, així com els mitjans materials per a fer possible el correcte desenvolupament dels serveis.
e) Aquesta proposta es remetrà a la conselleria competent en serveis socials abans de 9 mesos a partir de la data dentrada en vigor daquest decret. La Conselleria podrà demanar quants aclariments estime necessàries a aquesta proposta i podrà, així mateix, realitzar quants suggeriments estime oportunes.
f) Una vegada shagen determinat i delimitat les zones bàsiques serà necessari un acord de ple de la corporació local on queden definides aquestes zones bàsiques de serveis socials. Una vegada shaja procedit a aquest acord de ple, sincorporarà aquesta organització de zones bàsiques al Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
Tot això amb independència i sense perjudici que els municipis que sacullen a aquest procediment puguen establir posteriorment altres subdivisions territorials o subzones a efectes exclusivament de la seua planificació estratègica però sense conseqüències pràctiques i legals en el Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
Quarta. Altres criteris de zonificació
A més dels criteris previstos en els articles 7 a 12, per a procedir a la zonificació, en el cas daquesta primera proposta establida en lannex II daquest decret i fins a la seua definitiva consolidació amb laprovació del Primer Pla Estratègic de Serveis Socials de la CV es tindran en compte, també, les vinculacions de municipis ja finançats de manera conjunta en serveis socials datenció primària per part de la Generalitat o diputacions provincials en exercicis anteriors.
Cinquena. Plans estratègics de caràcter zonal
De conformitat amb larticle 42.3 de la Llei 3/2019, totes les entitats locals que integren zones bàsiques de serveis socials elaboraran els plans estratègics de caràcter zonal establits en larticle 47 de la citada Llei 3/2019, i dacord amb els continguts mínims previstos en larticle 44.2 daquesta. Per a lelaboració daquests plans estratègics es tindrà en compte el següent:
1. En les zones bàsiques formades per un únic municipi serà lentitat local la competent en lelaboració de lesmentat pla estratègic zonal.
2. En les zones bàsiques conformades per diversos municipis serà lentitat local de caràcter supramunicipal encarregada de la gestió dels serveis socials datenció primària la competent en lelaboració de lesmentat pla estratègic zonal, donant audiència a tots els municipis que integren la zona bàsica.
3. En les zones bàsiques conformades per municipis que shan acollit al que es disposa en larticle 12.3 daquest decret, i que hagen procedit segons el que es preveu en la seua disposició transitòria tercera, lentitat local serà la competent en lelaboració del pla estratègic zonal que podrà ser general per a tot el municipi però en el qual sidentifiquen les característiques i les actuacions pròpies de les zones bàsiques en què haja quedat zonificat el municipi. A tal fi, lelaboració del pla estratègic zonal es farà en paral·lel amb el procés de zonificació previst en lesmentada disposició transitòria tercera i, de manera més concreta, en el seu apartat c).
4. El termini per a lelaboració daquests plans estratègics de caràcter zonal serà de sis mesos a partir que haja conclòs el procés de delimitació dàrees i zones bàsiques establit en els articles 10.3 i 12.3 daquest decret i segons el procediment establit en les seues disposicions transitòries segona i tercera, i amb això shaja finalitzat el procés de zonificació. Dacord amb aquesta previsió temporal, els plans estratègics de caràcter zonal hauran dhaver-se elaborat abans de 15 mesos des de lentrada en vigor daquest Decret.
5. Per a lelaboració dels plans estratègics de caràcter zonal sarbitraran formes de participació dels consells locals dinclusió i drets socials previstos en larticle 99 de la Llei 3/2019, i dacord amb la normativa que els desenvolupe reglamentàriament.
6. Els plans estratègics de caràcter zonal seran aprovats pel ple de lentitat local corresponent.
Disposicions finals
Primera. Desenvolupament normatiu
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en serveis socials per a dictar quantes disposicions siguen necessàries per al desenvolupament daquest decret.
Segona. Modificació de larticle 30.6 del Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials
La redacció de larticle 30.6 del Decret 38/2020, queda com segueix:
En el cas de municipis que, pel seu nombre de població, conformen simultàniament una zona bàsica de serveis socials i una àrea de serveis socials, la figura de direcció sobre els serveis datenció primària específics de competència local dàrea, i aquells serveis datenció primària específics de competència autonòmica que li hagen sigut delegats a lentitat local, es correspondrà amb la figura de direcció de la zona bàsica de serveis socials.
Tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 26 de febrer de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG i FERRER
La vicepresidenta i
consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives
MÓNICA OLTRA JARQUE