DECRET 51/2016, de 29 d'abril, del Consell, pel qual es desplega el Text Refós de la Llei sobre Caixes d'Estalvis, aprovat pel Decret Legislatiu 1/1997, de 23 de juliol, del Consell. [2016/3247]
(DOGV núm. 7778 de 10.05.2016) Ref. Base de dades 003171/2016
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Tresor i política financera Descriptors: Temàtics: monografies
DECRET 51/2016, de 29 d'abril, del Consell, pel qual es desplega el Text Refós de la Llei sobre Caixes d'Estalvis, aprovat pel Decret Legislatiu 1/1997, de 23 de juliol, del Consell. [2016/3247]
PREÀMBUL
La publicació de la Llei 26/2013, de 27 de desembre, de caixes destalvis i fundacions bancàries, ha suposat un canvi substancial en la normativa bàsica de lEstat en matèria de caixes destalvis. Lesmentada llei, dictada de conformitat amb el que preveu larticle 149.1.6a, 11a i 13a de la Constitució Espanyola, ha establit un règim jurídic de caràcter bàsic de les caixes destalvis i de les fundacions bancàries, alhora que deroga la normativa bàsica vigent fins a aqueix moment, i determina que les comunitats autònomes han dadaptar la seua legislació sobre caixes destalvis al que disposa lesmentada Llei 26/2013.
Com a conseqüència daixò, de conformitat amb les competències atribuïdes a la Generalitat en els articles 49.1, apartats 23 i 34, i 50.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, sha promulgat la Llei 4/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, de modificació del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, aprovat pel Decret Legislatiu 1/1997, de 23 de juliol, del Consell, lobjecte fonamental de la qual és ladaptació al contingut bàsic de lesmentada Llei 26/2013, de 27 de desembre.
En aquest context, i fent ús de les facultats conferides al Consell per la disposició final única de lesmentat Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, el present decret té com a objectiu el desplegament reglamentari necessari per a laplicació daquest Text Refós. Així mateix, sunifiquen en una sola norma les disposicions de caràcter reglamentari sobre caixes destalvis que actualment estan contingudes en diversos decrets. En aquest sentit, es deroguen fins a huit decrets del Consell, el contingut dels quals queda integrat i actualitzat en aquest decret, tot això redunda en més seguretat jurídica i simplifica el compendi de preceptes de compliment obligatori.
El present text sestructura en dos títols i quatre disposicions addicionals, dos transitòries, una derogatòria i dos finals. El títol I, relatiu als òrgans de govern de les caixes destalvis, disposa el seu contingut en set capítols. El capítol I, disposicions generals, regula diverses qüestions que afecten amb caràcter general els òrgans de govern i determina alguna de les matèries que són dinclusió obligatòria en els estatuts i reglaments electorals de les caixes destalvis. A més, shi estableixen algunes precisions de determinats conceptes que resulten convenients per a laplicació de les incompatibilitats previstes legalment.
Quant a les circumscripcions electorals, per a lelecció de consellers i conselleres generals en representació del grup dimpositors i impositores, així com de corporacions municipals, cal assenyalar que la seua conformació es realitzarà a partir de les comarques de la Comunitat Valenciana en què la caixa destalvis tinga oficines obertes, en funció del volum de depòsits captats en cada una delles.
El capítol II, relatiu als processos electorals, conté les normes generals de procediment delecció i designació dels membres dels òrgans de govern. Entre les novetats daquest capítol cal assenyalar, en matèria de transparència, lestabliment de la pàgina web de la caixa destalvis com a mitjà dinformació dels actes relatius als processos electorals. Daltra banda, per a la designació dels membres del consell dadministració i la comissió de control, sestableix lobligatorietat de linforme de la comissió de retribucions i nomenaments relatiu al compliment dels requisits legals exigits per a lexercici de les seues funcions.
En el capítol III sinclouen els preceptes relatius a lassemblea general, la seua composició i la representació de cada un dels grups, així com el procés delecció i designació de cada un dells. En aquest sentit, la novetat principal en lesmentat procés és conseqüència de la incorporació, dins del grup dimpositors, hegemònic al si de lassemblea general, dun subgrup de grans impositors que, dacord amb la normativa estatal, hauran de suposar almenys la meitat dels representants de lesmentat grup. Així mateix, shi estableix la possibilitat que els estatuts de la caixa establisquen que lelecció dels representants del grup de personal es realitze directament per la totalitat de la plantilla. Quant a la convocatòria de lassemblea general, se substitueix lobligatorietat de la seua publicació en un diari de gran circulació per la seua inclusió en un lloc destacat de la pàgina web corporativa de la caixa.
Els capítols IV i V regulen la composició i funcionament del consell dadministració i de la comissió de control, respectivament. Cal destacar la reducció del nombre màxim de membres en cada un daquests òrgans, igual que els de lassemblea general, així com lexigència legal que la majoria o, almenys, la meitat dels membres del consell dadministració i de la comissió de control han de ser consellers o conselleres independents, la qual cosa porta a suprimir lobligatorietat de la presència en aquests òrgans de representants de cada un dels grups de representació que componen lassemblea general, així com la proporcionalitat establida entre ells.
Respecte a la direcció general de la caixa destalvis, regulada en el capítol VI, sestableixen els requisits i condicions per a la designació de la persona que exercisca lesmentat càrrec.
Finalment, el capítol VII, relatiu a la informació que han de comunicar les caixes destalvis al registre dalts càrrecs, així com a les operacions de crèdit i transmissió de béns i valors subjectes al règim dautorització, es remet a les normes que determine el conseller competent en matèria dhisenda.
Daltra banda, la regulació de lobra social sarreplega en el títol II daquest decret, que incorpora dos capítols. El capítol I, relatiu a lobra social de les caixes destalvis, regula la finalitat i làmbit dactuació, així com el règim dautorització del pressupost anual i de la liquidació de lobra social de les caixes destalvis. Daltra banda, el capítol II, relatiu a les fundacions, incorpora la informació que han de remetre, tant les fundacions sorgides per transformació de caixes destalvis com les fundacions obra social de les caixes, a fi de garantir que els fons constituïts per les caixes sapliquen a lactivitat i exercici dactivitats pròpies de lobra social.
De conformitat amb això, complit el tràmit daudiència als sectors afectats, en virtut del que disposen els articles 18.f, 28.c i 31 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 29 dabril de 2016,
DECRETE
TÍTOL I
Òrgans de govern de les caixes destalvis
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Funcions i reglament intern dels òrgans de govern i altres òrgans de les caixes destalvis
1. Els estatuts socials contindran les funcions que legalment corresponen a lassemblea general, al consell dadministració i a la comissió de control, així com a la persona titular de la direcció general o assimilada i, en el cas dhaver-ne, a les comissions delegades del consell dadministració i a la persona que exercisca les funcions corresponents a la presidència executiva. Així mateix, els estatuts socials contindran les funcions assignades a la comissió dinversions, a la comissió de retribucions i nomenaments i, si és el cas, a la comissió dobra social, a la comissió dauditoria, quan la seua constitució siga preceptiva i no hagen sigut assumides les seues funcions per la comissió de control, així com a qualssevol altres comissions o comités que legalment hagen de constituir-se.
2. Els òrgans col·legiats mencionats en lapartat anterior hauran de tindre el seu propi reglament intern, en què sinclourà el seu règim de funcionament.
Article 2. Composició i nombre de membres dels òrgans
Els estatuts fixaran el nombre de membres que compondran els òrgans col·legiats que es mencionen en larticle anterior i indicaran, en el cas de lassemblea general, la seua distribució entre els grups de representació.
Article 3. Normes de procediment
El reglament electoral haurà de contindre totes les normes de procediment necessàries per a la designació i elecció dels membres dels òrgans de govern, i ajustar-se al que estableix el Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis i en el present decret.
Article 4. Dietes i retribucions
1. El càrrec de membre de qualsevol dels òrgans de govern, així com de les seues comissions delegades o de les comissions constituïdes al si del consell dadministració, no podrà originar percepcions diferents de les dietes per assistència a reunions i desplaçament. Lassemblea general, a proposta del consell dadministració, determinarà limport de les esmentades dietes, les quals no excediran dels límits màxims autoritzats, amb caràcter general, per la conselleria competent en matèria dhisenda. Daltra banda, limport de les dietes dassistència a consells dadministració daltres societats participades, directament o indirectament, per la caixa, quan el càrrec sexercisca en representació o promogut per aquesta, no podran excedir limport fixat per lassemblea de la caixa per a lassistència al seu propi consell dadministració, per la qual cosa aquest excés, si nhi ha, haurà de cedir-se a la caixa.
No obstant això, lassemblea general podrà assignar una retribució a la persona titular de la presidència de la caixa, en el cas que se li atribuïsquen funcions executives, amb els requisits i les condicions que sestableixen en larticle 46 del present decret.
2. Per a la determinació de la quantia de les dietes es tindran en compte les distintes funcions i responsabilitats personals que corresponguen a qui integren els òrgans de govern, així com la situació patrimonial i evolució econòmica de la caixa destalvis.
Article 5. Singularitat de la representació
Els consellers i conselleres generals només podran exercir, durant cada mandat, la representació dun grup dels que componen lassemblea general.
Article 6. Incompatibilitats
1. Als efectes del que estableix el paràgraf e de larticle 19 i larticle 22 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, sentendrà que una caixa destalvis participa en una societat quan aquesta estiga integrada en el seu grup de societats. Per a la determinació de les societats pertanyents al grup es tindrà en compte el que disposa larticle 42 del Codi de Comerç.
La incompatibilitat prevista en aquestes disposicions afectarà si la relació contractual la manté tant la persona interessada com el seu cònjuge, ascendents o descendents, o bé és formalitzada per societat en què aquestes persones, de forma aïllada o conjunta, tinguen la majoria del seu capital o dels drets de vot.
2. Dacord amb el que preveu el paràgraf b de larticle 34 i larticle 41 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, les persones membres del consell dadministració i de la comissió de control no podran ser administradors o administradores de més de quatre societats mercantils o entitats cooperatives al marge del càrrec exercit en la caixa destalvis, igualment hauran de computar-se els càrrecs ocupats com a representant persona física dadministradors o administradores que siguen persones jurídiques. En canvi, no es computaran els càrrecs exercits en societats en què les persones interessades, els seus cònjuges, ascendents o descendents, junts o separadament, siguen propietàries dun nombre daccions o participacions no inferior al quocient de dividir el total daccions o participacions representatives de la xifra de capital social pel nombre dadministradors i administradores de cada societat. En tot cas, el nombre total de càrrecs dadministrador o administradora no serà superior a huit, inclòs el càrrec exercit en la caixa destalvis.
3. Als efectes del que disposen els paràgrafs b i c de larticle 19 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, tindran la consideració dintermediaris financers els següents: les entitats de crèdit, els establiments financers de crèdit, les entitats de diners electrònics, les empreses de serveis dinversió, les institucions dinversió col·lectiva i les seues societats gestores, les entitats de capital-risc i les seues societats gestores, les entitats gestores de fons de pensions, les entitats asseguradores i les societats de garantia recíproca, així com les societats de titulització i les gestores de fons de titulització.
4. Als efectes del que disposa el paràgraf f de larticle 19 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, sentendrà que una persona actua en representació duna altra entitat quan haja sigut designada per a lexercici permanent de les funcions pròpies del càrrec dadministrador, quan participe majoritàriament en el seu capital, bé de forma aïllada o conjunta, o quan exercisca els càrrecs de president, conseller, administrador, gerent, director general o tinga funcions semblants.
5. Als efectes del que estableix el paràgraf g de larticle 19 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, sentendrà que sexerceix un càrrec executiu en partit polític, associació empresarial o organització sindical quan sexercisquen funcions de direcció en lorganització de què es tracte, siga quin siga el vincle jurídic que es mantinga amb ella.
Article 7. Període de mandat
1. Les persones membres dels òrgans de govern seran nomenades per un període de sis anys, i podran ser reelegides sempre que continuen complint els requisits establits en larticle 18 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis. No obstant això, les persones vocals independents del consell dadministració i de la comissió de control no podran tindre aquesta condició durant un període superior a 12 anys.
Els que hagen sigut membres del consell dadministració o de la comissió de control durant un període continuat o interromput de 12 anys no podran ser elegits com a membres independents dels esmentats òrgans fins que hagen transcorregut 6 anys des que van cessar en els seus càrrecs i sempre que no hagen tingut assignades funcions executives.
2. La renovació de les persones que integren els òrgans de govern serà empresa a parts iguals, cada tres anys. La renovació de lassemblea general respectarà la proporcionalitat de les representacions que la componen.
3. Sense perjudici del que estableix el paràgraf a de larticle 21.1 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, respecte al cessament per compliment del termini de les persones integrants dels òrgans de govern, aquest sentendrà complit quan les noves persones elegides per a formar part del consell i de la comissió, shagen inscrit en el Registre dalts càrrecs del Banc dEspanya.
Article 8. Suplències
1. Les persones que siguen suplents de membres dels òrgans de govern elegides en cada procés electoral, substituiran les persones titulars designades en aqueix mateix procés. En el cas de lassemblea general, a més, la substitució es produirà dins de cada grup de representació.
2. Les persones suplents accediran, si és el cas, al càrrec durant el període de mandat que reste a les que substituïsquen.
3. Fora del procés electoral, si es produeix alguna vacant en el consell dadministració o en la comissió de control, per a la qual no hi haguera suplents, podran efectuar-se nous nomenaments en la forma prevista en el present decret. No obstant això, si es produeix alguna vacant en lassemblea general i no hi ha suplent, aquesta vacant romandrà sense cobrir fins al següent procés electoral.
4. No sadmetran suplències transitòries ni puntuals, així com la delegació de vot.
5. En cada procés electoral haurà delegir-se o designar-se, almenys, el mateix nombre de suplents que de titulars en tots els òrgans de govern, excepte impossibilitat per insuficiència de persones candidates.
CAPÍTOL II
Dels processos electorals
Article 9. Constitució i funcions de la comissió electoral
1. La comissió de control, constituïda en comissió electoral, supervisarà el desenvolupament del procés electoral i comprovarà ladaptació a la normativa vigent dels actes que integren els processos delecció i designació de les persones membres dels òrgans de govern i adoptarà, si és el cas, els acords i les resolucions pertinents, sense perjudici de les facultats atribuïdes a la comissió de retribucions i nomenaments en aquesta matèria.
2. La caixa destalvis habilitarà en la seua pàgina web un apartat relatiu al procés electoral amb un títol concís i explicatiu de manera que es permeta una accessibilitat ràpida i directa. En aquesta pàgina es comunicarà el calendari electoral i el seguiment de les actuacions realitzades en el marc del procés electoral, així com totes aquelles actuacions expressament arreplegades en aquest decret. Serà responsabilitat del director general el manteniment actualitzat de la informació continguda en aquesta pàgina web sobre el procés electoral, així com la seua adequació al que estableix el present decret.
3. La persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda podrà nomenar un o una representant de la Generalitat per a formar part de la comissió electoral mentre dure el procés de renovació parcial dels òrgans de govern, que assistirà a les seues reunions amb veu però sense vot, a fi de supervisar i assessorar en el desenvolupament del procés electoral. En particular, vetlarà pel compliment del que preveu el paràgraf tercer de larticle 25.2 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis.
4. El reglament electoral haurà despecificar les funcions assignades a la comissió electoral. Seran delegables en la persona titular de la presidència aquelles funcions de la comissió electoral que expressament sestablisquen amb aquest caràcter en lesmentat reglament. Sexceptua de la possibilitat de delegació la resolució dimpugnacions.
5. La comissió electoral haurà de proposar a lInstitut Valencià de Finances lanul·lació o suspensió, total o parcial, del procés electoral, quan observe incompliments de la normativa aplicable o un altre tipus dirregularitats que afecten greument el desenvolupament del procés.
Article 10. Funcionament de la comissió electoral
La comissió electoral es reunirà sempre que siga convocada per la persona titular de la presidència, a iniciativa pròpia o a petició dun terç dels seus membres. Per a la seua vàlida constitució serà necessària lassistència de la majoria dels seus components. Els acords sadoptaran per majoria de membres assistents.
Article 11. Circumscripcions electorals
1. El nomenament de consellers i conselleres generals en representació del grup dimpositors i impositores, així com de corporacions municipals, sefectuarà amb criteris de territorialitat, per mitjà de la delimitació de circumscripcions electorals. La distribució per cada circumscripció es farà en proporció a la xifra dels depòsits de la clientela, captats en cada una delles, existents lúltim dia del semestre natural anterior a linici del procés electoral.
2. Les circumscripcions electorals per a lelecció i designació dels grups de representació indicats en lapartat anterior es formaran a partir de les comarques de la Comunitat Valenciana en què la caixa destalvis tinga oberta oficina. Aquestes comarques hauran dagrupar-se amb altres limítrofes quan en el seu àmbit territorial no hi haja el suficient volum de depòsits que permeta aconseguir la dimensió mínima requerida per a la formació de les corresponents circumscripcions.
3. La comissió de control aprovarà la configuració de les circumscripcions electorals, que haurà de sotmetres a lautorització de lInstitut Valencià de Finances. Lautorització sentendrà concedida si no recau una resolució expressa en el termini de set dies des de la recepció de la sol·licitud. Una vegada obtinguda la preceptiva autorització administrativa, la caixa destalvis publicarà les esmentades circumscripcions en la seua pàgina web amb una antelació mínima de tres dies respecte a linici de cada procés electoral.
4. El reglament electoral contindrà els criteris que ha de seguir la comissió de control en la determinació de les circumscripcions electorals.
Article 12. Candidatures
1. Totes les eleccions que sefectuen per a determinar les persones membres dels òrgans de govern es duran a terme per mitjà de candidatures, les quals es presentaran en llistes tancades formades per un nombre de candidats i candidates igual, almenys, al de titulars a elegir. Les candidatures hauran de procurar mantindre una composició equilibrada dhòmens i dones.
2. Les candidatures dels consellers i conselleres independents hauran de complir els requisits que sestablisquen en el reglament electoral.
3. Les persones candidates per al consell dadministració i comissió de control només podran figurar en una candidatura.
4. Lelecció dels candidats i candidates sefectuarà pel mateix ordre establit en la candidatura, per mitjà del sistema proporcional.
5. Cada persona amb dret a elegir podrà votar una sola candidatura.
6. Per a la determinació del nombre de persones candidates elegides de cada llista es multiplicarà el percentatge que representen els vots obtinguts per cada candidatura sobre el total de vots vàlids escrutats pel nombre de membres titulars a elegir. En el supòsit dobtenció de decimals, sarredonirà per defecte la xifra obtinguda, sordenaran els decimals de major a menor, i les restes sassignaran per aqueix ordre. En cas digualtat de la part decimal es tindrà en compte la proporció entre hòmens i dones i es proclamarà la persona candidata del sexe menys representat en lòrgan corresponent; si són del mateix sexe, es proclamarà el candidat o la candidata de major edat.
7. Es consideraran suplents aquelles persones que, en cada candidatura, figuren a continuació de les titulars elegides. No obstant això, com a opció alternativa, també es podrà assignar a cada membre titular de la candidatura una persona suplent, que serà la que el substituïsca en cas de vacant.
8. Les vacants que es produïsquen en els òrgans de govern es cobriran per suplents que resulten de la mateixa candidatura i per lordre establit en aquesta.
9. Sense perjudici del que estableixen els apartats anteriors, les persones membres de lassemblea general podran agrupar-se per a designar, dentre elles, les persones vocals no independents del consell dadministració o de la comissió de control. A aquest efecte, en cada un daquests òrgans, es podran designar tantes persones membres com resulte la part sencera de dividir el nombre de persones agrupades pel quocient resultant de dividir el nombre total de membres de lassemblea general pel nombre de membres no independents. En el cas que es realitze aquesta representació proporcional, les persones que sagrupen no podran participar en lelecció de la resta de vocals no independents del consell dadministració o de la comissió de control.
Article 13. Calendari electoral
1. La persona titular de la presidència de la comissió de control, a instància del consell dadministració, convocarà sessió constituent de la comissió electoral, que marcarà linici del procés delecció i designació de membres dels òrgans de govern. En aquesta sessió saprovarà el calendari electoral, que se sotmetrà a lautorització de lInstitut Valencià de Finances en en el termini de tres dies comptats a partir de la seua realització, la qual sentendrà concedida si no es formula cap objecció en el termini de set dies des de la recepció. Si el consell dadministració no ha acordat linici del procés electoral almenys quatre mesos abans de la finalització del mandat de les persones que integren lassemblea general, lInstitut Valencià de Finances podrà instar a la comissió de control la iniciació de lesmentat procés.
2. El calendari electoral haurà de detallar la totalitat dels actes que integren el procés electoral fins a la realització de lassemblea general en què sincorporen les persones elegides o designades en lesmentat procés, i haurà de preveure els terminis per a la formulació de possibles impugnacions. Des de linici del procés electoral fins a la proclamació de consellers i conselleres generals no podrà transcórrer un termini superior a tres mesos, excepte impossibilitat manifesta que, en tot cas, serà apreciada per lInstitut Valencià de Finances.
3. Qualsevol modificació del calendari electoral haurà de ser sotmesa a la conformitat de lInstitut Valencià de Finances, la qual sentendrà concedida si en el termini de tres dies des de la recepció no es formula cap objecció.
4. Només seran admissibles aquelles designacions de membres dels òrgans de govern que siguen comunicades a la comissió electoral amb les formalitats legals i en els terminis previstos en el calendari electoral. En tot cas, per a lelecció de les persones membres del consell dadministració i de la comissió de control shaurà de comptar amb linforme favorable de la comissió de retribucions i nomenaments.
Article 14. Sortejos i eleccions
1. Els sortejos i eleccions que es realitzen per a determinar les persones que han de compondre els òrgans de govern sefectuaran davant de notari i amb assistència de la persona titular de la presidència de la comissió electoral o una altra integrant de lesmentada comissió en qui delegue. El notari alçarà acta del seu desenvolupament dacord amb les prescripcions de la legislació notarial.
2. La realització dels sortejos i eleccions relatius als representants dels impositors i impositores serà anunciada en la pàgina web de la caixa amb una antelació mínima de tres dies.
Article 15. Òrgans competents per a resoldre impugnacions
1. Per a la resolució de les possibles impugnacions relatives als successius actes corresponents dels processos electorals serà competent, en primera instància, la comissió electoral, i en segona i definitiva instància, lassemblea general o una comissió delegada de lassemblea designada a aquest efecte.
Entre processos electorals, la comissió de control serà lòrgan competent per a resoldre en primera instància les impugnacions relatives al nomenament i cessament de membres dels òrgans de govern. Lassemblea general o la comissió delegada de lassemblea, si és el cas, serà competent en segona i definitiva instància.
A aquest efecte, el reglament electoral determinarà, si és el cas, la constitució, composició i forma delecció de les persones membres de la comissió delegada de lassemblea general, que en cap cas podran ser membres de la comissió de control.
No obstant això, les actuacions realitzades per la comissió de retribucions i nomenaments podran ser objecte dimpugnació en primera i única instància davant de la mateixa comissió de retribucions i nomenaments. De les impugnacions presentades i les resolucions adoptades a aquest efecte sinformarà la comissió control o comissió electoral, segons siga procedent.
2. En les resolucions que es dicten sobre impugnacions relatives al nomenament i cessament dels òrgans de govern no podran participar els qui siguen part recurrent, ni les persones que puguen resultar afectades per aquestes resolucions.
3. Lassemblea general o la seua comissió delegada, si és el cas, hauran de proposar a lInstitut Valencià de Finances lanul·lació o suspensió, total o parcial, del procés electoral si, a partir duna impugnació presentada, sobserven incompliments de la normativa aplicable o un altre tipus dirregularitats que afecten greument el desenvolupament del procés electoral.
Article 16. Terminis per a impugnar
El reglament electoral haurà despecificar els terminis per a interposar i resoldre, en primera i segona instància, els recursos contra els actes electorals susceptibles dimpugnació. A aquest efecte, el termini mínim per a la presentació dimpugnacions serà de dos dies comptats a partir de la realització de lacte objecte dimpugnació.
Article 17. Persones legitimades per a impugnar
Estan legitimades per a impugnar els actes electorals les persones que resulten directament afectades per aquests actes.
CAPÍTOL III
Assemblea general
Secció 1a
Composició de lassemblea general
Article 18. Nombre de membres
1. El nombre de membres de lassemblea general estarà en funció dels actius totals de la caixa destalvis. A aquest efecte es fixa lescala següent:
Actius totals
(milions deuros) Nombre de
membres
Fins a 5.000 30 60
Més de 5.000 50 100
2. En el cas que es produïsca una variació dels actius totals que implique una modificació del nombre de membres, segons lescala establida en lapartat anterior, lajust corresponent es realitzarà en la renovació parcial dels òrgans de govern que sefectue després de la mencionada variació.
Article 19. Aplicació de percentatges
Per a lobtenció del nombre de membres de cada grup de representació en lassemblea general saplicaran els percentatges establits en larticle 24 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis al nombre total de consellers i conselleres generals, prenent com a resultat la part sencera i els dos primers decimals. A cada grup de representació se li assignarà, en principi, un nombre de membres igual a la part sencera obtinguda. Lassignació dels llocs restants, si és el cas, sefectuarà adjudicant un lloc a cada un dels grups de representació ordenats segons criteri descendent de la part decimal. En cas digualtat, els ajustos saconseguiran establint el següent ordre de prioritat entre els grups representats en lassemblea general: impositors o impositores; Generalitat; personal; corporacions municipals; entitat fundadora, si és el cas; i altres entitats representatives dinteressos col·lectius.
Secció 2a
Representants del grup de la Generalitat
Article 20. Procediment de designació i termini de comunicació
1. Els consellers i conselleres generals representants del grup de la Generalitat, així com els seus suplents, seran nomenats per les Corts, segons les seues normes internes de funcionament, conforme al principi de proporcionalitat en funció de la importància numèrica dels grups parlamentaris. La designació es realitzarà entre persones de reconeguda competència, prestigi i experiència en làrea de leconomia i les finances.
2. La comissió electoral sol·licitarà a les Corts la comunicació dels nomenaments que corresponguen. A fi de poder resoldre les possibles impugnacions, les Corts hauran de comunicar a la comissió electoral la designació dels seus representants en el termini que determine el calendari electoral, que no excedirà de tres mesos des de linici del procés electoral.
Secció 3a
Representants del grup dimpositors i impositores
Article 21. Requisits
1. A més dels requisits establits per a qualsevol membre dun òrgan de govern en larticle 18.1 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, els consellers i conselleres generals representants del grup dimpositors i impositores, així com els compromissaris i compromissàries, hauran de mantindre la condició dimpositors i impositores mentre exercisquen lesmentat càrrec i tindre una antiguitat superior a dos anys en el moment de lelecció, així com haver mantingut en el semestre natural anterior a linici del procés electoral un saldo mitjà en comptes no inferiors a 500 euros.
2. El reglament electoral haurà de preveure els supòsits dobertura de diversos comptes a fi que cada impositor o impositora participe en els processos electorals per un sol compte.
Article 22. Elecció de representants
1. Les persones membres de lassemblea general que siguen representants del grup dimpositors i impositores seran elegides per circumscripcions, segons el que estableix larticle 11 daquest decret. En cada circumscripció electoral haurà dexistir un volum de depòsits igual o superior al quocient de dividir la xifra de depòsits de la clientela de la caixa destalvis per la meitat de les persones assignades a aquest grup de representació.
La distribució del nombre de representants daquest grup entre les circumscripcions electorals es farà en proporció a la xifra de depòsits captats en cada una delles. El reglament electoral de la caixa establirà el procediment per a lassignació del nombre de consellers o conselleres generals a elegir per cada circumscripció.
2. Del nombre de membres corresponents a cada circumscripció, la meitat sassignarà als seus grans impositors i impositores. En cas de nombre imparell, el nombre assignat sarredonirà per excés fins a limmediat nombre natural.
La resta de representants del grup dimpositors i impositores serà elegida per compromissaris i compromissòries, dentre els qui tinguen aquesta condició.
Article 23. Designació de compromissaris i compromissàries
1. Per a lelecció per compromissaris i compromissàries dels representants del grup dimpositors i impositores, en cada procés electoral selaborarà una relació dels impositors i impositores de la caixa destalvis que complisquen, almenys, els requisits establits en larticle 18.1, paràgrafs a i b, del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, així com els requisits dantiguitat i saldo mitjà en comptes mencionats en larticle 21.1 del present decret.
2. Aquesta llista estarà a disposició dels impositors i impositores en les oficines de la caixa destalvis, i shaurà de donar publicitat de la seua existència en la pàgina web de la caixa, amb especificació del termini per a impugnar durant el qual els impositors i impositores podran formular reclamacions. Una vegada resoltes les reclamacions, selaborarà la llista definitiva.
3. La designació de compromissaris i compromissàries sefectuarà per mitjà de sorteig públic, per circumscripcions electorals, i davant de notari, dacord amb el que estableix el reglament electoral. El nombre total a designar serà el resultant de multiplicar per quinze el nombre de consellers i conselleres generals que han de ser elegits per compromissaris i compromissàries en cada procés electoral. Pel mateix procediment seran designats, almenys, el mateix nombre de suplents de compromissaris i compromissàries.
4. La caixa destalvis notificarà a cada un dels compromissaris i compromissàries la seua designació com a tal, i sentendrà que accepta si no renuncia de forma expressa. Una vegada realitzades les substitucions que corresponguen, selaborarà una nova llista, la qual, després de la resolució de les reclamacions que es formulen, si és el cas, selevarà a definitiva.
5. La caixa destalvis facilitarà a qualsevol compromissari i compromissària que així ho sol·licite una relació de les dades de contacte corresponents a les persones que integren la llista definitiva. A aquest efecte, shaurà de respectar la normativa aplicable per a la protecció de dades de caràcter personal.
Article 24. Candidatures de compromissaris i compromissàries
1. Les candidatures de compromissaris i compromissàries per a lelecció de representants del grup dimpositors i impositores es presentaran a la comissió electoral per la persona que encapçale cada llista, en el lloc i termini establits en el reglament electoral. Aquestes candidatures es realitzaran per circumscripcions electorals.
2. Junt amb cada candidatura haurà de figurar lacceptació de les persones que hi figuren, així com la seua declaració de no formar part de cap altra candidatura, i de conéixer i complir tots els requisits legalment exigits per a accedir a la condició de conseller o consellera general representant del grup dimpositors i impositores. A aquest efecte, no podran formar part de les candidatures aquelles persones que hagen sigut elegides com a consellers o conselleres generals pel subgrup de grans impositors.
3. Si, segons el parer de la comissió electoral, una candidatura pateix alguna deficiència, la persona titular de la presidència daquella ho comunicarà a la persona que encapçale la llista, perquè, en el termini de dos dies, es procedisca a esmenar-la. En cas de no esmenar-se en el dit termini, quedarà anul·lada la candidatura.
4. La proclamació de candidatures de compromissaris i compromissàries per part de la comissió electoral podrà ser objecte dimpugnacions. Entre la data de resolució de les impugnacions en segona i definitiva instància, si és el cas, per part de lassemblea general o la comissió delegada designada a aquest efecte, i la data de realització de lelecció de consellers i conselleres generals en representació del grup dimpositors i impositores, hauran de transcórrer, almenys, dos dies.
Article 25. Elecció per compromissaris i compromissàries
Lelecció de consellers i conselleres generals, a realitzar per compromissaris i compromissàries, sefectuarà per mitjà dun acte únic, en el domicili social de la caixa destalvis, per mitjà de votació personal i secreta. No obstant això, la comissió electoral podrà sol·licitar a lInstitut Valencià de Finances la seua realització en llocs distints per raons justificades; en aquest cas, la corresponent autorització sentendrà concedida si no es dicta una resolució expressa en el termini de tres dies des de la recepció de la sol·licitud.
Article 26. Designació de membres del subgrup de grans impositors
1. La representació del subgrup de grans impositors es determinarà per sorteig entre les persones que integren la llista de grans impositors de la caixa destalvis.
2. La llista de grans impositors estarà formada per aquelles persones que complisquen, almenys, els requisits establits en larticle 18.1, paràgrafs a i b, del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis i que tinguen una antiguitat superior a 2 anys en el moment de lelecció, a més de tindre la consideració de gran impositor. Per cada circumscripció hi haurà una llista de grans impositors que hi figuraran en ordre decreixent en funció del volum dels depòsits mitjans mantinguts en els dos anys anteriors a lúltim dia del semestre natural anterior a linici del procés electoral. Cada impositor i impositora haurà de figurar una sola vegada en lesmentada llista, amb independència del nombre de comptes de què siga titular.
Així mateix, haurà de donar-se publicitat de lexistència de lesmentada llista en la pàgina web de la caixa, amb especificació del termini per a impugnar durant el qual els impositors i impositores podran formular reclamacions. Una vegada resoltes les reclamacions, selaborarà la llista definitiva de grans impositors.
3. Lelecció dels membres representants daquest subgrup es realitzarà per sorteig entre els impositors i impositores inclosos en la llista de cada circumscripció. Lacte del sorteig, davant de notari, haurà de ser anunciat amb una antelació mínima de tres dies en la pàgina web de la caixa destalvis. El reglament electoral determinarà el procediment que sha de seguir en lesmentat sorteig. La caixa destalvis notificarà als impositors i impositores elegits la seua designació, i sentendrà que laccepten si no renuncien de forma expressa.
4. Als efectes del que disposa aquest article, tindrà la consideració de gran impositor o impositora aquella persona que mantinga un saldo mitjà en comptes superiors en quatre vegades el saldo mitjà dels depòsits de clients de la circumscripció electoral corresponent. Per al càlcul dels saldos mitjans, es consideraran els saldos mantinguts durant els dos anys anteriors a lúltim dia del semestre natural anterior a linici del procés electoral, en els comptes a la vista, destalvi i a termini de cada impositor o impositora. El reglament electoral, en el cas de comptes amb diversos titulars, haurà destablir el procediment datribució de saldos.
Secció 4a
Representants del grup de corporacions municipals
Article 27. Procediment de designació
Les persones membres de lassemblea general que siguen representants del grup de corporacions municipals seran designades, atenent criteris de territorialitat, directament per les mateixes corporacions, segons les seues normes internes de funcionament, de forma proporcional a la importància numèrica dels grups municipals integrants de cada una delles.
Article 28. Circumscripcions electorals
Per a la determinació de les circumscripcions electorals corresponents al grup de corporacions municipals es tindrà en compte el que estableix larticle 11 daquest decret.
En cada circumscripció electoral haurà dexistir un volum de depòsits igual o superior al quocient de dividir el total de depòsits de la clientela de la caixa destalvis pel nombre de consellers i conselleres generals daquest grup de representació.
Article 29. Assignació per circumscripció i municipi
Per a lassignació de representants a les distintes circumscripcions i municipis sobservaran les regles següents:
1. Per a lobtenció del nombre de consellers i conselleres generals, per circumscripció electoral, es prendrà, en primer lloc, el nombre total de representants a elegir per aquest grup i es dividirà pel volum de depòsits de la clientela de la caixa destalvis. El quocient obtingut es multiplicarà pel volum de depòsits de la clientela captats en cada circumscripció, prenent com a resultat la part sencera amb dos decimals. A cada circumscripció sadjudicarà, en principi, un nombre de consellers i conselleres generals igual a la part sencera.
Per a completar lassignació, sordenaran les circumscripcions electorals segons el criteri descendent de la part decimal i, en cas digualtat, es prendrà la circumscripció amb major volum de depòsits.
2. Obtingut el nombre de consellers i conselleres generals corresponents a cada circumscripció, es procedirà a assignar aqueix nombre per municipis. A aquest efecte, es dividirà el nombre de consellers i conselleres generals que haja correspost a cada circumscripció electoral pel volum de depòsits de la clientela captats en cada una delles. El quocient obtingut es multiplicarà pel volum de depòsits de cada municipi, i es procedirà a adjudicar a cada un dells un nombre de consellers i conselleres generals igual a la part sencera de la xifra obtinguda.
Per a completar lassignació, el nombre de consellers i conselleres de cada circumscripció que no haja sigut assignat pel procediment anterior, sadjudicarà, dun en un per ordre de torn, entre els municipis que no han obtingut representació. A aquest efecte, els municipis a què no sels haja assignat cap conseller o consellera figuraran per ordre decreixent del volum de depòsits de la clientela de cada un dells existent lúltim dia del semestre natural anterior a linici del procés electoral, i el torn anirà corrent en les successives renovacions parcials.
Article 30. Termini de comunicació de la designació
A fi de poder resoldre les possibles impugnacions, les corporacions municipals hauran de comunicar a la comissió electoral la designació dels seus representants en el termini que determine el calendari electoral, que no excedirà de tres mesos des de linici del procés electoral.
Secció 5a
Representants del grup de persones o entitats fundadores
Article 31. Procediment de designació
1. Els consellers i conselleres generals representants de les persones o entitats fundadores, així com els seus suplents, seran nomenats directament per aquestes dacord amb les seues normes internes de funcionament.
2. Es consideraran persones o entitats fundadores de les caixes destalvis les que així estiguen identificades en els seus estatuts.
Secció 6a
Representants del grup de personal
Article 32. Procediment delecció, requisits i termini de comunicació
1. Les persones membres de lassemblea general que siguen representants del grup de personal de la caixa destalvis seran elegides, per mitjà de sistema proporcional, per qui exercisquen la seua representació legal, entre el personal fix en plantilla que tinga, com a mínim, una antiguitat de dos anys a la data dinici del procés electoral. No obstant això, també podran elegir-se, directament, per la plantilla, si així es determina en els estatuts de la caixa.
2. A fi de resoldre les possibles impugnacions, lelecció dels representants del personal haurà de ser comunicada a la comissió electoral en el termini que determine el calendari electoral, que no excedirà de tres mesos des de linici del procés electoral.
Secció 7a
Representants del grup daltres entitats representatives dinteressos col·lectius
Article 33. Procediment de designació
1. Els consellers i conselleres generals representants del grup daltres entitats representatives dinteressos col·lectius, així com els seus suplents, seran nomenats per aquestes dacord amb les seues normes internes de funcionament.
2. Els estatuts de la caixa destalvis determinaran la relació dentitats amb dret a designar consellers i conselleres generals, o establiran un procediment que permeta determinar, per mitjà dun sistema rotatori, aquestes entitats en cada procés electoral.
Article 34. Termini de comunicació
A fi de poder resoldre les possibles impugnacions, les altres entitats representatives dinteressos col·lectius hauran de comunicar a la comissió electoral la designació dels seus representants en el termini que determine el calendari electoral, que no excedirà de tres mesos des de linici del procés electoral.
Secció 8a
Funcionament de lassemblea general
Article 35. Ordre del dia
1. Lassemblea general ordinària haurà dincloure, almenys, en lordre del dia laprovació, si és el cas, de la gestió del consell dadministració i els comptes anuals, així com laplicació dels excedents, el pressupost anual de lobra social i la gestió i liquidació del pressupost corresponent a lexercici anterior. Així mateix, lesmentada assemblea haurà de definir les línies generals del pla dactuació per a cada exercici.
2. En les assemblees generals només podran tractar-se els assumptes inclosos en lordre del dia, a excepció de qualsevol altre assumpte que, estant presents tots els consellers i conselleres generals, es decidisca tractar per unanimitat.
3. Quinze dies abans, com a mínim, de la realització de qualsevol assemblea general, quedarà depositada en el domicili social, a disposició dels consellers i conselleres generals, la documentació relativa als assumptes a tractar en la sessió.
Article 36. Convocatòria de lassemblea general ordinària
1. Lassemblea general ordinària haurà de ser convocada per acord del consell dadministració, per mitjà danunci publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana i en un lloc destacat de la pàgina web de la caixa destalvis, amb quinze dies, almenys, dantelació a la seua realització. La convocatòria expressarà la data, el lloc, lhora i lordre del dia, en què figuraran els assumptes a tractar, així com la data, el lloc i lhora de reunió en segona convocatòria. Entre la primera i la segona convocatòria haurà de transcórrer, almenys, un termini duna hora.
No obstant això, es podrà prescindir de la publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana i establir la pàgina web corporativa de la caixa com lúnic mitjà de publicació, sempre que aquesta pàgina web haja sigut creada, inscrita i publicada en els termes que preveu el Text Refós de la Llei de Societats de Capital, aprovat per Reial Decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol.
2. Els estatuts podran establir que, en substitució de la publicació en la pàgina web de la caixa a què es refereix lapartat anterior, la convocatòria es realitze per qualsevol procediment de comunicació, individual i escrit, que assegure la recepció de lanunci per tots els consellers i conselleres generals.
3. Entre lacord del consell i la realització de lassemblea general no podran transcórrer més de dos mesos.
Article 37. Convocatòria dassemblea general extraordinària
1. Lassemblea general extraordinària serà convocada pel consell dadministració, per iniciativa pròpia, a petició de persones que tinguen un mínim dun terç dels drets de vot en lassemblea general, o a sol·licitud de la comissió de control. En els dos últims casos, lacord del consell es prendrà dins del termini de set dies a partir de la presentació de la petició, la qual haurà dexpressar lordre del dia de la sessió.
2. Entre lacord del consell dadministració i la realització de lassemblea general extraordinària no podrà transcórrer més dun mes de termini, excepte en el cas que lassemblea siga convocada per iniciativa del consell dadministració, ja que en aquest cas el termini serà de dos mesos.
3. Els altres requisits de convocatòria seran els previstos per a lassemblea general ordinària.
Article 38. Actes
Els acords adoptats en lassemblea general es faran constar en un acta, que podrà ser aprovada al terme de la seua reunió per la mateixa assemblea general, o per la persona titular de la presidència i dos persones interventores designades per lassemblea, en un termini màxim de quinze dies. Aquesta acta tindrà força executiva a partir de la data de la seua aprovació.
CAPÍTOL IV
Consell dAdministració
Secció 1a
Composició
Article 39. Nombre de membres
1. El nombre de membres del consell dadministració estarà en funció dels actius totals de la caixa destalvis. A aquest efecte, es fixa lescala següent:
Actius totals
(milions deuros) Nombre de
membres
Fins a 5.000 5 10
Més de 5.000 7 12
2. En el cas que es produïsca una variació dels actius totals que implique una modificació del nombre de vocals del consell dadministració segons lescala establida en lapartat anterior, lajust corresponent es realitzarà en la renovació parcial dels òrgans de govern que sefectue després de la mencionada variació.
Secció 2a
Procediment i condicions per a lelecció de vocals
Article 40. Condicions daccés
A fi de permetre la renovació parcial a parts iguals, en cada procés electoral només podran ser persones candidates a vocals del consell dadministració els consellers i conselleres generals que sincorporen a lassemblea general en el mateix procés. Sexceptua daquesta limitació laccés al consell de les persones candidates a ser vocals independents.
Article 41. Elecció de vocals
En lassemblea general en què sincorporen els nous consellers i conselleres generals es procedirà a lelecció de les persones que hagen de formar part del consell dadministració.
Secció 3a
Funcionament
Article 42. Periodicitat de les reunions
El consell dadministració es reunirà tantes vegades com siga necessari per a lexercici de les seues funcions. En tot cas, es reunirà amb la periodicitat mínima que establisquen els estatuts.
Article 43. Convocatòria
1. La convocatòria i la presidència de les reunions del consell dadministració correspon a la persona titular de la presidència i, a falta o en absència daquesta, a les que exercisquen les vicepresidències per lordre de substitució que sestablisca en els estatuts; a falta o en absència daquestes últimes, correspondrà a la persona que siga vocal de més edat.
2. La persona titular de la presidència, o qui exercisca les seues funcions, està obligada a convocar amb caràcter extraordinari el consell dadministració a petició dalmenys un terç dels seus membres. La petició de realització del consell ha de contindre, per a ser atesa, lordre del dia de la convocatòria.
3. La convocatòria ha de ser cursada en condicions que permeten assegurar la seua recepció per tots els seus membres amb dos dies dantelació, com a mínim, a la realització de la sessió. No obstant això, els estatuts podran preveure un termini inferior per a situacions excepcionals.
4. Només podran ser tractats en la sessió del consell dadministració els assumptes inclosos en lordre del dia de la convocatòria, a excepció daquells que, estant presents tots els seus membres, es decidisca tractar per unanimitat.
Article 44. Validesa de les reunions
Perquè es constituïsca vàlidament el consell dadministració serà necessària lassistència a la reunió de la majoria dels seus membres, excepte els supòsits en què els estatuts exigisquen una assistència major.
Article 45. Actes
Els acords adoptats pel consell dadministració, per les comissions constituïdes al seu si, així com per les seues comissions delegades, si nhi ha, es faran constar en un acta, la còpia de les quals degudament diligenciada es traslladarà la persona que exercisca la presidència de la comissió de control en un termini màxim de 10 dies des de la realització de la sessió corresponent.
Secció 4a
Presidència executiva
Article 46. Presidència executiva
1. Lassemblea general, a proposta del consell dadministració, podrà atribuir funcions executives a la persona titular de la presidència de la caixa, amb el vot favorable dalmenys la majoria absoluta de les persones membres concurrents. Es requerirà, a més, lassistència dun nombre de membres que representen la majoria dels drets de vot. Aquestes funcions executives hauran de detallar-se en els estatuts i fixar-se per un període determinat que, en tot cas, no serà superior a la duració del seu mandat. A més, per a latribució de funcions executives a la presidència de la caixa, shauran de complir les condicions següents:
a) Que la gestió i administració de la caixa destalvis faça convenient aquesta atribució de funcions. Amb aquest fi, haurà de presentar-se per a la seua autorització per lInstitut Valencià de Finances la corresponent proposta, que haurà destar suficientment justificada, a la qual sadjuntarà la distribució de funcions entre la presidència i la direcció general, així com la corresponent proposta de modificació destatuts. La sol·licitud dautorització haurà de ser resolta en el termini de màxim de dos mesos des de la seua recepció en lInstitut Valencià de Finances, o des del moment que es complete la documentació exigida. Quan en el procediment no shaja notificat la resolució en lesmentat termini, sentendrà autoritzada la sol·licitud.
b) Que tinga la capacitat, preparació tècnica i experiència suficient per al desenvolupament de les funcions assignades.
2. En el cas que satribuïsquen funcions executives a la persona titular de la presidència de la caixa, se li podrà assignar una retribució, que requerirà linforme de la comissió de retribucions i nomenaments. Totes les retribucions econòmiques a percebre pel titular de la presidència executiva, tinguen caràcter fix o variable, seran aprovades per lassemblea general de la caixa.
3. Lexercici de funcions executives per la persona titular de la presidència requerirà dedicació exclusiva i serà, per tant, incompatible amb qualsevol activitat retribuïda, tant de caràcter públic com privat, excepte ladministració del propi patrimoni i aquelles activitats que exercisca en representació de la caixa. En aquest últim cas, els ingressos que obtinga, diferents de dietes dassistència a consells dadministració o altres compensacions amb idèntica finalitat, hauran de cedir-se a la caixa pel compte de la qual realitza lesmentada activitat o representació, o deduir-se de la retribució percebuda en la caixa; no obstant això, limport de les esmentades dietes dassistència que excedisquen del fixat per lassemblea de la caixa per a lassistència al seu propi consell dadministració, haurà de cedir-se, així mateix, a la caixa.
CAPÍTOL V
Comissió de control
Secció 1a
Composició
Article 47. Nombre de membres
1. El nombre de membres de la comissió de control estarà en funció dels actius totals de la caixa destalvis. A aquest efecte, es fixa lescala següent:
Actius totals
(milions deuros) Nombre de membres
Fins a 5.000 3 5
Més de 5.000 5 7
2. En el cas que es produïsca una variació dels actius totals que implique una modificació del nombre de membres de la comissió de control, segons lescala establida en lapartat anterior, lajust corresponent es realitzarà en la renovació parcial dels òrgans de govern que sefectue després de la mencionada variació.
Secció 2a
Procediment i condicions per a lelecció de vocals
Article 48. Condicions daccés
A fi de permetre la renovació parcial a parts iguals, en cada procés electoral només podran ser persones candidates a vocals de la comissió de control els consellers i conselleres generals que sincorporen a lassemblea general en el mateix procés. Sexceptua daquesta limitació laccés a la comissió de les persones candidates a ser vocals independents.
Article 49. Elecció de vocals
En lassemblea general en què sincorporen els nous consellers i conselleres generals es procedirà a lelecció de les persones que hagen de formar part de la comissió de control.
Secció 3a
Funcionament
Article 50. Convocatòria, quòrum dassistència i actes
Les matèries relatives a la convocatòria de la comissió de control, validesa de les reunions i actes, es regiran per allò que sha establit per al consell dadministració en els articles 43 a 45 del present decret.
Secció 4a
Informes
Article 51. Informe sobre gestió econòmica
1. La comissió de control, dacord amb el que preveu el paràgraf a de larticle 42.1 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, enviarà semestralment a lInstitut Valencià de Finances un informe on es faran constar les actuacions realitzades per ella des de la data de remissió de lanterior informe.
En aquest informe sindicarà el nombre de sessions realitzades, assumptes tractats en cada una delles, iniciativa de la convocatòria i informes sol·licitats. Es farà constar si la gestió del consell dadministració compleix les línies generals dactuació aprovades per lassemblea, o les desviacions que shagen produït, així com qualsevol assumpte respecte a la gestió econòmica i financera que, per la seua transcendència, haja sigut tractat per la comissió. Així mateix, es realitzarà una menció expressa de les condicions de contractació del titular de la direcció general o assimilat, i de les altres persones que assumisquen funcions de control intern i els que ocupen llocs clau per al desenvolupament diari de lactivitat de la caixa, així com de les retribucions assignades a la persona titular de la presidència amb funcions executives, si és el cas. En relació amb això, sinformarà, a més, sobre la validació, per part de la comissió de retribucions i nomenaments, daquestes retribucions en el marc de la política general de dietes i retribucions de la caixa.
2. Als efectes del que estableix lapartat anterior, la comissió de control haurà de ser informada trimestralment pel consell dadministració en relació amb el compliment de les línies generals dactuació aprovades per lassemblea, així com dels informes emesos en lexercici de les seues funcions per la comissió de retribucions i nomenaments, sense perjudici de la seua facultat de sol·licitar del consell dadministració i del director general els antecedents i informació que crega necessaris.
Article 52. Informe sobre la proposta de suspensió de leficàcia dels acords del consell dadministració
Rebudes les actes del consell dadministració, la comissió de control tindrà un termini màxim de 15 dies per a requerir al consell la convocatòria de lassemblea general extraordinària, als efectes del que disposa el paràgraf e de larticle 42.1 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis. Simultàniament a lesmentat requeriment de convocatòria dassemblea, la comissió de control haurà dinformar lInstitut Valencià de Finances sobre la seua proposta.
CAPÍTOL VI
Direcció general
Article 53. Ratificació per lassemblea
Lassemblea general es reunirà en el termini dun mes a partir de lacord del consell dadministració per a ratificar, si és el cas, el nomenament, junt amb les condicions de contractació, de la persona titular de la direcció general de la caixa, així com la seua revocació.
Article 54. Retribució
Lexercici del càrrec de titular de la direcció general requereix dedicació exclusiva i serà, per tant, incompatible amb qualsevol activitat retribuïda tant de caràcter públic com privat, excepte ladministració del propi patrimoni i aquelles activitats que exercisca en representació de la caixa. En aquest últim cas, els ingressos que obtinga, diferents de dietes dassistència a consells dadministració o semblants, hauran de cedir-se a la caixa pel compte de la qual realitza lesmentada activitat o representació, o deduir-se de la retribució percebuda en la caixa; no obstant això, limport de les esmentades dietes dassistència que excedisquen del fixat per lassemblea de la caixa per a lassistència al seu propi consell dadministració, haurà de cedir-se, així mateix, a la caixa.
Article 55. Substitució i jubilació
Els estatuts fixaran ledat màxima de jubilació de la persona titular de la direcció general de la caixa, a més de preveure la seua substitució en els supòsits dabsència, malaltia i vacant.
CAPÍTOL VII
Informació a remetre i operacions amb alts càrrecs
Article 56. Remissió dinformació al Registre dalts càrrecs de caixes destalvis
La persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda determinarà la informació, així com el procediment, els terminis i la resta de formalitats, que les caixes destalvis han de comunicar quant als seus alts càrrecs, als efectes de la seua inscripció i constància en el Registre dalts càrrecs de caixes destalvis.
Article 57. Operacions de crèdit i transmissió de béns i valors
1. Sense perjudici de les competències atribuïdes al Banc dEspanya, les operacions de crèdit dinerari o de firma, així com les transmissions de qualsevol bé o valor entre les caixes destalvis i els seus alts càrrecs o persones físiques o jurídiques vinculades, hauran de comptar amb lautorització administrativa prèvia de lInstitut Valencià de Finances. La documentació a presentar junt amb la sol·licitud dautorització, així com el procediment i la forma de concessió, es determinarà per la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda.
2. La sol·licitud dautorització haurà de ser resolta en el termini màxim dun mes des de la seua recepció en lInstitut Valencià de Finances o des del moment que es complete la documentació exigida. Quan en el procediment no shaja notificat la resolució en lesmentat termini, sentendrà autoritzada la sol·licitud.
TÍTOL II
De lobra social
CAPÍTOL I
De lobra social de les caixes destalvis
Article 58. Finalitat
El fons de lobra social tindrà com a finalitat el finançament dactuacions en els camps de la sanitat, la investigació, lensenyament, la cultura, els serveis dassistència social, el foment de lhabitatge social, la promoció de la inclusió financera dels col·lectius socials més desfavorits, el foment de leducació financera o altres que tinguen caràcter social.
Article 59. Àmbit dactuació
Els beneficis directes derivats de la realització dobres socials per les caixes destalvis hauran destendres al seu àmbit dactuació, procurant aconseguir una relació de proporcionalitat amb la distribució territorial dels depòsits de la clientela.
Article 60. Autorització administrativa
1. Correspon a lInstitut Valencià de Finances lautorització dels acords adoptats per lassemblea general relatius a la distribució de lexcedent obtingut i el pressupost anual per a lobra social.
2. La sol·licitud dautorització haurà de ser resolta en el termini dun mes des de la seua recepció en lInstitut Valencià de Finances, o des del moment que es complete la documentació exigida. En tot cas, aquesta sol·licitud serà resolta dins dels tres mesos següents a la seua recepció. Quan en el procediment no shaja notificat la resolució en lesmentat termini, sentendrà autoritzada la sol·licitud.
Article 61. Comissió dobra social
1. Els estatuts socials de la caixa destalvis podran preveure la creació duna comissió dobra social.
2. La comissió dobra social estarà formada per tres vocals del consell dadministració nomenats per lassemblea general. A més, podrà formar part daquesta comissió una persona representant de la Generalitat, que serà designada per la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda, que assistirà a les seues reunions amb veu però sense vot.
Article 62. Obres socials pròpies
Es consideraran obres socials pròpies aquelles actuacions en què la inversió així com la gestió i ladministració siguen, exclusivament, a càrrec de la caixa destalvis, i el sosteniment de la qual siga suportat principalment per ella.
Article 63. Obres socials en col·laboració
1. Es consideraran obres socials en col·laboració les actuacions realitzades conjuntament amb altres institucions o persones físiques o jurídiques, per mitjà de laportació de béns o drets, la prestació de serveis o per mitjà de la realització per la caixa dinversions o cessions dimmobilitzat.
2. En tota obra en col·laboració haurà dexistir un conveni entre les parts.
Article 64. Pressupost anual
La caixa destalvis formularà un pressupost anual de les obres socials que pretenga escometre en lexercici. Lesmentat pressupost haurà de contindre, almenys, informació individualitzada de totes les obres pròpies i en col·laboració, tant noves com ja establides, amb especificació de la seua finalitat i de les corresponents dotacions per al seu manteniment, amb detall dels imports destinats a despeses fixes i activitats, així com a inversions en immobilitzat, si és el cas. Així mateix, expressarà, per cada obra establida, les xifres pressupostades i executades corresponents a lexercici anterior, amb el mateix nivell de detall que per a les obres que es volen escometre en lexercici.
Article 65. Modificacions pressupostàries
1. Lassemblea general que aprove el pressupost anual per a lobra social podrà autoritzar el consell dadministració perquè, en lexecució de lesmentat pressupost, puga redistribuir partides amb motiu de canvis en les previsions de valoració de les inversions o de les despeses de manteniment de les obres. En aquest cas, aquestes modificacions no podran excedir el 10 per cent del pressupost total.
2. La realització de qualsevol obra nova que no estiga inclosa en el pressupost anual requerirà laprovació prèvia de lassemblea general, així com lautorització de lInstitut Valencià de Finances. No obstant això, excepcionalment i per causes justificades, el consell dadministració podrà acordar sol·licitar lautorització de lInstitut Valencià de Finances per a la realització dobres noves o la reconversió de les existents per altres que no figuren en el pressupost, si bé aquesta autorització tindrà caràcter provisional i condicionada a la ratificació posterior de la primera assemblea general de la caixa que es realitze; limport total daquestes obres no podrà superar, en cap cas, el 10 per cent del pressupost anual.
3. La sol·licitud dautorització haurà de ser resolta en el termini de quinze dies des de la seua recepció en lInstitut Valencià de Finances, o des del moment que es complete la documentació exigida. Quan en el procediment no shaja notificat la resolució en lesmentat termini, sentendrà autoritzada la sol·licitud.
Article 66. Execució provisional del pressupost
Durant el període que transcórrega entre linici de cada exercici econòmic i lautorització administrativa del pressupost anual per a lobra social, a concedir per lInstitut Valencià de Finances, la caixa destalvis podrà dur a terme despeses de manteniment en obres ja establides, sempre que no superen limport de les realitzades en lexercici anterior per a cada una delles. Quant a les inversions, només podran executar-se en lesmentat període aquelles de caràcter plurianual que hagen sigut autoritzades en exercicis anteriors i les de caràcter extraordinari que resulten inajornables.
Article 67. Romanent
1. El fons de lobra social es destinarà al finançament del pressupost anual de lobra social. No obstant això, part daquest fons podrà quedar com a romanent en previsió que els excedents obtinguts en exercicis futurs no permeten atendre la completa realització de noves obres delevat import, o inclús el manteniment de les ja existents.
2. Limport de les dotacions anuals al romanent no podrà excedir el 50 per cent del pressupost de cada exercici. Així mateix, limport total del romanent no podrà superar limport de la mitjana dels tres últims anys del pressupost anual.
CAPÍTOL II
Fundacions
Article 68. Fundacions obra social
1. La gestió i administració de lobra social podrà realitzar-se tant per la mateixa caixa destalvis com a través duna fundació de lobra social de la caixa destalvis o fundació obra social. En aquest últim cas, el pressupost anual, així com la liquidació del pressupost de lexercici anterior, es remetran a la caixa destalvis en lobra social de la qual sintegre, per a coneixement de la seua assemblea general, la qual decidirà sobre la dotació que procedisca per al sosteniment de la fundació. Lesmentat pressupost sintegrarà, formant una unitat, amb lelaborat per la mateixa caixa en relació amb lactivitat de lobra social realitzada directament per aquesta.
2. La fundació obra social creada per una caixa destalvis que shaja dissolt o transformat en fundació ordinària o bancària haurà de remetre a lInstitut Valencià de Finances, en el termini de 15 dies des de la seua aprovació pel patronat, el pla estratègic, el pla dactuació i el pressupost anual, així com la liquidació del pressupost corresponent a lexercici anterior, amb el detall individualitzat de les actuacions classificades segons la destinació final dels fons emprats.
Article 69. Fundacions sorgides per transformació de caixes destalvis
Sense perjudici de la normativa bàsica de lEstat aplicable a les fundacions bancàries, tant a aquestes com a les fundacions ordinàries sorgides per transformació duna caixa destalvis amb domicili social a la Comunitat Valenciana, làmbit dactuació principal de la qual siga el daquesta comunitat autònoma, hauran de remetre, a lInstitut Valencià de Finances, en el termini de 15 dies des de la seua aprovació pel patronat, el pla estratègic, el pla dactuació i el pressupost anual, així com la liquidació del pressupost corresponent a lexercici anterior, amb el detall individualitzat de les actuacions classificades segons la destinació final dels fons emprats.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Còmput de dies
En tots els còmputs de dies a què es refereix aquest decret, aquests sentendran hàbils, si no sespecifica el contrari.
Segona. Actualització de quanties monetàries
Les quanties monetàries previstes en els articles 18, 21, 39 i 47 del present decret podran ser revisades, mitjançant una ordre, per la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda.
Tercera. Reglament electoral
Totes les referències que en el present decret es realitzen al reglament electoral de la caixa destalvis han dentendres fetes al reglament del procediment regulador del sistema de designacions i eleccions dels membres dels òrgans de govern de la caixa destalvis.
Quarta. Inversions de caràcter estratègic i estable
Als efectes del que preveu larticle 47 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, sentendrà com estratègica ladquisició o venda de qualsevol participació significativa de qualsevol societat cotitzada o la participació en projectes empresarials que impliquen per a la caixa la participació en la gestió o en òrgans de govern daltres entitats. Així mateix, sentendran com a inversions estables aquelles respecte de les quals sestime que es mantindran durant almenys cinc anys.
Quinta. Clàusula de no increment de la despesa pública
Laplicació i el desplegament daquest decret no podrà suposar un increment de despesa en el pressupost consolidat de la Generalitat.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Adaptació destatuts i reglament electoral
1. En el termini màxim de tres mesos comptadors des de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana del present decret, les caixes destalvis hauran de procedir a ladaptació dels seus estatuts socials i reglament electoral al que disposa el Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis i el present decret.
2. Una vegada aprovada la modificació dels esmentats textos per lassemblea general, selevarà, en el termini dun mes, a lInstitut Valencià de Finances, en sol·licitud de la preceptiva autorització administrativa.
3. La sol·licitud dautorització haurà de ser resolta en el termini dun mes des de la seua recepció en lInstitut Valencià de Finances, o des del moment que es complete la documentació exigida. En tot cas, aquesta sol·licitud serà resolta dins dels tres mesos següents a la seua recepció. Quan en el procediment no shaja notificat la resolució en lesmentat termini, sentendrà autoritzada la sol·licitud.
Segona. Adaptació dels òrgans de govern
1. Una vegada autoritzats els estatuts i el reglament electoral, la caixa destalvis haurà diniciar el procés electoral conduent a la configuració de la nova assemblea general, en el termini de tres mesos. A aquest efecte, en lesmentat procés electoral cessaran en lexercici de les seues funcions els membres dels òrgans de govern de la caixa destalvis elegits en el procés electoral finalitzat en 2010.
El nombre de representants de cada un dels grups de representació que integraran lassemblea general de la caixa destalvis haurà de quedar determinat de tal forma que sajuste als nous percentatges de participació establits en larticle 24 del Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis, i permeta, al mateix temps, la renovació parcial a parts iguals, en tots els grups, en successius processos electorals. Així mateix, la composició del consell dadministració i de les seues comissions, així com de la comissió de control, haurà de permetre lesmentada renovació a parts iguals. A aquest efecte, en els casos en què siga necessari, es determinarà per sorteig qui veuran acurtada la duració de mandat.
2. Fins que no shaja produït ladaptació de lassemblea general al que preveu el Text Refós de la Llei sobre Caixes dEstalvis i el present decret, el govern, representació i administració de la caixa destalvis seguiran atribuïts els seus òrgans de govern en la seua composició actual.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
A lentrada en vigor del present decret, queden derogades totes les normes del mateix rang o dun rang inferior en allò que contradiga o sopose al que shi ha disposat i, en particular, les disposicions següents:
Decret 81/1990, de 28 de maig, del Consell, de desplegament de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, de la Generalitat, sobre Caixes dEstalvis, en matèria dòrgans de govern.
Decret 13/1991, de 21 de gener, del Consell, pel qual es regula la Federació Valenciana de Caixes dEstalvis.
Decret 215/1993, de 23 de novembre, del Consell, pel qual es regula lobra benefico social de les caixes destalvis amb domicili social a la Comunitat Valenciana.
Decret 14/1994, de 25 de gener, del Consell, pel qual es modifica el Decret 81/1990, de 28 de maig, sobre òrgans de govern de caixes destalvis.
Decret 212/1997, de 23 de juliol, del Consell, de desplegament de la Llei sobre Caixes dEstalvis.
Decret 63/2003, de 3 de juny, del Consell, de modificació parcial del Decret 81/1990, de 28 de maig, sobre òrgans de govern de caixes destalvis.
Decret 86/2004, de 28 de maig, del Consell, de modificació parcial de la regulació de les Caixes dEstalvis en matèria dòrgans de govern i del Defensor del Client.
Decret 54/2011, de 20 de maig, del Consell, pel qual es modifica el Decret 81/1990, de 28 de maig, del Consell, sobre òrgans de govern de caixes destalvis.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda per a dictar les normes complementàries que siguen necessàries per a laplicació daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 29 dabril de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO