DECRET 48/2016, de 22 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT). [2016/2868]
(DOGV núm. 7769 de 27.04.2016) Ref. Base de dades 002808/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 28.04.2016 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball Grup temàtic: Legislació Matèries: Entitats i empreses de la Generalitat Funció pública Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball, monografies
DECRET 48/2016, de 22 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT). [2016/2868]
ÍNDEX
Preàmbul
Títol I. Disposicions generals
Article 1. Naturalesa jurídica
Article 2. Àmbit dactuació
Article 3. Fins i objectius
Article 4. Competències
Títol II. Òrgans de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball
Capítol I. Òrgans
Article 5. Composició
Capítol II. Òrgans de representació i direcció
Article 6. La Presidència
Article 7. Delegacions de competència i de firma
Article 8. La Vicepresidència
Article 9. La Direcció
Capítol III. Òrgans de participació i assessorament
Article 10. El Consell General
Article 11. La Comissió Permanent
Article 12. Les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball i altres comissions
Article 13. Règim de funcionament del Consell General, de la Comissió Permanent i de les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball
Títol III. Estructura de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball
Article 14. Estructura
Article 15. La Direcció
Article 16. La Secretaria General
Article 17. La Subdirecció Tècnica
Article 18. Centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball
Article 19. Estructura dels centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball
Article 20. Unitat de Mediació i Intervenció Psicosocial
Article 21. Centre de Documentació i Publicacions
Article 22. El Laboratori dErgonomia i Agents Biològics
Títol IV. Règim jurídic, econòmic i de personal de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball
Capítol I. Règim econòmic i pressupostari
Article 23. Recursos econòmics
Article 24. Patrimoni
Capítol II. Règim de personal
Article 25. Personal al servei de lInstitut
Article 26. Especialització en matèria preventiva i habilitació de personal tècnic
Disposició addicional única. Repercussió pressupostària
Disposició transitòria única. Unitats administratives
Disposició derogatòria única. Normativa derogada
Disposició final primera. Desenvolupament
Disposició final segona. Entrada en vigor
Preàmbul
Larticle 51.1.1 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, atribuïx a la Generalitat lexecució de la legislació de lEstat en matèria laboral, assumint les facultats, competències i servicis que en este àmbit i a nivell dexecució ostenta lEstat respecte a les relacions laborals, sense perjuí de lalta inspecció deste, i el foment actiu de locupació.
La Llei 2/2004, de 28 de maig, de la Generalitat, va crear lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT), amb la naturalesa jurídica dorganisme autònom de caràcter administratiu i configurat com a òrgan cientificotècnic en matèria de prevenció de riscos laborals de lAdministració de la Generalitat.
La llei de creació estableix lorganització i la determinació de funcions i competències de lINVASSAT per al compliment dels seus fins, i defineix, a més, la participació dels agents econòmics i socials més representatius de la Comunitat Valenciana i els principis rectors que els regulen, i es desenvolupa, dacord amb el que disposa larticle 17 de la llei de creació, per reglament orgànic i funcional.
Els principis deficàcia, eficiència, economia i coordinació van posar de manifest la conveniència datribuir a lINVASSAT lexercici de les competències establides pel Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, en matèria de prevenció i protecció de riscos laborals, exceptuant-ne el sector sanitari. Amb lassignació daquestes competències -mitjançant el Decret 109/2013, de 26 de juliol, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT) i modifica el Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms lINVASSAT posa a disposició dels diferents departaments del Consell i dels organismes autònoms de la Generalitat els mitjans necessaris perquè aquests puguen complir les disposicions contingudes en la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals, assumisquen les responsabilitats que en aquesta matèria els corresponen i fomenten el benestar laboral.
Lesmentat article 17 de la llei de creació de lInstitut disposa que el reglament atendrà a una estructura bàsica dorganització i establirà els serveis tècnics i administratius que es necessiten, així com la delimitació de competències i activitats que sels assignen per al compliment de les funcions que sencomanen a lInstitut.
A la vista daixò que sha exposat, i en aplicació de larticule 49.1.3a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, es fa necessari procedir a lactualització del Reglament orgànic i funcional de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball, organisme autònom de caràcter administratiu, creat per la Llei 2/2004, de 28 de maig, de la Generalitat, que desenvolupa lestructura organitzativa de lorganisme, la distribució de competències, les funcions i el règim economicopressupostari, la funció interventora i el règim de personal.
Sobre el text del reglament que saprova per mitjà daquest decret ha emés un informe el Consell General de lINVASSAT, de conformitat amb allò que estableix larticle 13.A.d de la llei de creació de lINVASSAT. Així mateix, sha consultat la Comissió Paritària de Seguretat i Salut en el Treball de la Generalitat establida en larticle 9.1 del Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Consell, en compliment de lobligació de consulta prevista en larticle 33 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals.
Per tot això, de conformitat amb larticle 17 de la Llei 2/2004, a proposta del conseller dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 22 dabril de 2016,
DECRETE
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Naturalesa jurídica
LInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (dara en avant INVASSAT), creat per la Llei 2/2004, de 28 de maig, de la Generalitat, és un organisme autònom, de caràcter administratiu, que es configura com lòrgan cientificotècnic en matèria de prevenció de riscos laborals de lAdministració de la Generalitat i dels seus organismes autònoms.
LInstitut té personalitat jurídica i plena capacitat dobrar per al compliment dels seus fins, queda adscrit a la conselleria competent en matèria de treball, sota la superior autoritat del conseller o la consellera. La seua dependència funcional recaurà en la secretaria autonòmica responsable en la dita matèria.
Article 2. Àmbit dactuació
LINVASSAT, com a òrgan cientificotècnic de lAdministració de la Generalitat, té establit el seu àmbit competencial:
Com a servei de prevenció de riscos laborals de lAdministració de la Generalitat, exceptuant-ne el sector sanitari, assumint les competències atribuïdes als serveis de prevenció propis del sector docent i dels sectors dadministració pública i justícia, previstos en el Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Consell.
En labors dassessorament i assistència tècnica, estenent la seua actuació a totes les empreses i a totes les persones treballadores per compte daltri, incloses les de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, als centres de treball radicats a la Comunitat Valenciana. En aquest àmbit competencial, a més, estén la seua actuació a les cooperatives, amb les particularitats derivades de la seua normativa específica, i du a terme activitats de promoció de la prevenció de riscos laborals en relació amb les persones treballadores per compte propi.
Article 3. Fins i objectius
LINVASSAT té com a fi la promoció de la seguretat i salut en el treball en el conjunt de la societat valenciana, i se li assignen, amb caràcter específic, els objectius següents:
1. Promoure, en labors dòrgan assessor com a servei de prevenció de riscos laborals del personal propi i dels organismes autònoms, exceptuant-ne el sector sanitari, el compliment de la legislació vigent en matèria de seguretat i salut en el treball basant-se en les competències atribuïdes als serveis de prevenció del sector docent i dels sectors dadministració pública i justícia, previstos en el Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Consell, ja esmentat, i fomentar, al seu torn, el benestar laboral entre el personal treballador públic i la responsabilitat social corporativa.
2. Assignar els recursos necessaris per a la correcta execució dels plans i programes que, en desplegament de les polítiques en matèria de seguretat i salut, li assignen el Consell i/o la conselleria a què estiga adscrit, actuant, preferentment, amb mitjans propis, sense perjuí de la col·laboració que puga requerir daltres organismes o entitats públiques o privades, i del recurs a la contractació externa de conformitat amb la legislació de contractes del sector públic.
3. Vetlar per la coordinació de les actuacions que en matèria de seguretat i de salut en el treball establisca el Consell; se li encomana la direcció de les activitats inherents a la dita coordinació, així com lelaboració de protocols, procediments o pràctiques necessàries per a lexecució del mandat amb vista al compliment dels principis deconomia, eficàcia i eficiència.
4. LInstitut es configura, en làmbit de la investigació, el desenvolupament i la innovació en matèries de seguretat i salut en el treball, com lorganisme de referència de lAdministració de la Generalitat.
Article 4. Competències
De conformitat amb larticle 5 de la seua llei de creació, en relació amb les funcions que per larticle 4 daquesta sencomanen a lInstitut, tindrà les competències següents:
1. Per al desenvolupament de les activitats preventives en lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, excepte en el sector sanitari, i sense perjudici que els responsables daquests han de vetlar pel compliment de la normativa en matèria de seguretat i salut en el treball i, en conseqüència, disposar dels mecanismes oportuns per a això, lInstitut assumirà les funcions següents:
a) Impulsarà totes les activitats preventives establides en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, i en les disposicions que la despleguen, dirigides al personal inclòs en làmbit daplicació definit en larticle 2 daquest reglament, i establirà els criteris de desplegament i aplicació de tota la normativa sobre seguretat i salut laboral tendent a fomentar el benestar laboral del personal empleat públic de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, en els quals radica la seua competència.
b) Promourà i impulsarà la formació en matèria de prevenció de riscos laborals i de seguretat i salut en el treball del personal al servei de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, excepte en el sector sanitari.
c) Assessorarà i impulsarà perquè els distints departaments de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, exceptuant-ne el sector sanitari, adopten les mesures necessàries per a la prevenció de riscos laborals i vetlen pel compliment de la normativa en matèria de seguretat i salut en el treball dels empleats al seu servei.
d) Impulsarà les actuacions en matèria preventiva, promovent la seua integració en el conjunt dactuacions i decisions en els processos tècnics, en lorganització del treball i en les condicions en què aquest es preste.
e) Coordinarà lactuació dels serveis de prevenció de la Generalitat.
f) El Consell podrà assignar a lInstitut aquelles altres competències no incloses en el present reglament que siguen necessàries per al compliment dels fins de prevenció, promoció de la seguretat i salut en el treball, lobjectiu de les quals siga fomentar i impulsar el benestar laboral del personal al seu servei.
2. Per al desenvolupament de les competències dassessorament cientificotècnic i de promoció de la prevenció dels riscos laborals tindrà les funcions següents:
a) Establir anualment un pla dactivitats formatives a realitzar en els centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball, atenent les peculiaritats de cada una de les províncies i els nous riscos emergents.
b) Efectuar el seguiment de les activitats formatives que realitzen altres entitats i institucions, formular-hi recomanacions i prestar lassessorament i lassistència tècnica que li demanen aquelles.
c) Realitzar activitats i campanyes de divulgació i informació de la prevenció de caràcter general i sectorial.
d) Promoure lestabliment de vies de col·laboració i cooperació amb els agents econòmics i socials més representatius de la Comunitat Valenciana, així com amb altres administracions públiques, organitzacions de treballadors autònoms i de cooperatives representatives, entitats públiques i privades, corporacions, universitats, centres dinvestigació i empreses que perseguisquen els mateixos fins quant a la millora de les condicions de treball i la promoció de la seguretat i salut en el treball.
e) Establir una xarxa valenciana de coneixement amb els instituts tecnològics, les universitats i els centres dinvestigació de la Comunitat Valenciana, i integrar-se en aquelles dàmbit estatal i internacional que puguen aportar transferències de coneixement daplicació pràctica a les condicions de treball de la Comunitat Valenciana.
3. Per al desenvolupament de les competències dinvestigació, desenvolupament i innovació tindrà les funcions següents:
a) Impulsar la investigació en prevenció de riscos laborals, desenvolupant línies específiques en les quatre especialitats preventives: seguretat en el treball, higiene industrial, ergonomia i psicosociologia aplicada, i medicina del treball.
b) Establir mecanismes de col·laboració amb altres centres dinvestigació, públics i privats, per a la transferència de coneixements, metodologia i tècniques preventives en el camp de la seguretat i salut en el treball.
c) Mantenir i explotar les bases de dades estadístiques sobre sinistralitat laboral, sense perjudici de les competències que lautoritat laboral tinga en cada moment en relació amb lanàlisi i la valoració daquella.
d) Establir, per al desenvolupament del sistema dinvestigació epidemiològica sobre danys derivats del treball, mecanismes de coordinació permanent amb lautoritat sanitària, incloent-hi lestabliment de protocols conjunts dactuació.
4. En lexercici de les competències dassistència i assessorament tècnic a les empreses i a les persones treballadores, i per a lelaboració o reforma de la normativa en matèria de seguretat i salut en el treball, lInstitut tindrà les funcions següents:
a) Establir un sistema dinformació i consulta tècnica al servei de les empreses i els treballadors, als quals sels en podrà facilitar laccés per mitjans telemàtics. El servei serà de caràcter gratuït i no podrà estendres a qüestions que per les seues característiques particulars afecten lexercici de professions col·legiades o la lliure competència entre empreses, lactivitat de les quals siga la dassessorament o assistència tècnica.
b) Formular criteris i recomanacions de contingut tècnic i científic en matèria de seguretat i salut en el treball.
c) Elaborar informes tècnics sobre els avantprojectes de les disposicions que se sotmeten a la seua consideració.
d) Efectuar el seguiment de laplicació de la normativa preventiva amb vista a la detecció de necessitats dadaptació o reforma. Es farà el seguiment de la normativa daplicació a col·lectius de persones treballadores especialment sensibles, dones durant lembaràs i en període de lactància, i treball de menors.
e) Promoure tot tipus de trobades, congressos i jornades tècniques en què saborde lestat daplicació de la tècnica i de la normativa preventiva en relació amb les condicions de treball imperants en cada moment a la Comunitat Valenciana.
5. En lexercici de les competències de vigilància i control de la prevenció, lInstitut tindrà les funcions següents:
a) Analitzar i investigar les causes i els factors determinants dels riscos laborals, accidents de treball i malalties laborals, abordant-ne lestudi preventiu i determinant les mesures correctores procedents, que es formularan en forma de recomanacions i, si és el cas, de requeriment.
b) Efectuar el seguiment de la gestió de la prevenció de riscos laborals que es fa en els centres i llocs de treball radicats a la Comunitat Valenciana, amb les excepcions que la Llei de Prevenció de Riscos Laborals estableix en larticle 3, sense perjudici de prestar assessorament i assistència tècnica, quan així ho demanen les persones titulars, les responsables o el personal dels dits centres de treball.
c) Assistir tècnicament i assessorar les autoritats laborals, la Inspecció de Treball i Seguretat Social i les autoritats judicials. Es prestarà en els termes requerits per aquestes, incloent-hi les actuacions de caràcter pericial.
d) Assistir tècnicament lautoritat laboral per al seguiment i control dels registres reglamentaris, les comunicacions dobertures i la resta dobligacions empresarials contingudes en les disposicions en matèria de seguretat i salut en el treball.
e) Respecte dels serveis de prevenció, tant propis com concertats, així com de les entitats auditores, sense perjudici de les actuacions de les administracions públiques competents en matèria sanitària, serà òrgan al servei de lautoritat laboral, de control i vigilància de lactivitat daquestes, i sestendrà tant a la comprovació dels requisits tècnics previs a la seua autorització, si és el cas, com al desenvolupament de la seua activitat ordinària.
f) LInstitut prestarà el suport necessari amb els seus mitjans tècnics i humans per a lexecució dels plans i programes dactuació que establisca lautoritat laboral.
g) El Consell podrà assignar a lInstitut aquelles altres competències no incloses en el present reglament que siguen necessàries per al compliment dels fins de prevenció, promoció de la seguretat i salut en el treball, amb lobjectiu dimpulsar i fomentar el benestar laboral a la Comunitat Valenciana.
6. Competències dautoritat pública.
El personal de lInstitut al qual shabilite per a lexercici de funcions de comprovació amb capacitat de requeriment en matèria de prevenció de riscos laborals, amb labast assenyalat en larticle 9.3 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, i la normativa que la desplega, tindrà la consideració dagent de lautoritat laboral.
TÍTOL II
Òrgans de lInstitut Valencià de Seguretat
i Salut en el Treball
CAPÍTOL I
Òrgans
Article 5. Composició
Els òrgans de lINVASSAT són:
1. Òrgans de representació i direcció:
a) La Presidència.
b) La Vicepresidència.
c) La Direcció.
2. Òrgans de participació i assessorament:
a) El Consell General.
b) La Comissió Permanent.
c) Les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball.
CAPÍTOL II
Òrgans de representació i direcció
Article 6. La Presidència
1. La Presidència és lòrgan superior de direcció i representació de lInstitut, en té la representació legal i ordinària, les seues resolucions esgoten la via administrativa i exerceix les funcions que la Llei 2/2004, de 28 de maig, de la Generalitat, i el present reglament li encomanen.
2. Amb caràcter nat, la Presidència recau en la persona titular de la conselleria que tinga en cada moment atribuïdes les competències en matèria de treball.
3. Les funcions assignades a la Presidència seran les establides en larticle 8 de la Llei 2/2004, de 28 de maig, de la Generalitat.
Article 7. Delegacions de competència i de firma
1. La Presidència podrà efectuar la delegació de lexercici de competències i la de firma en la Vicepresidència i en la Direcció de lInstitut.
2. La delegació de lexercici de competències i, si és el cas, la seua revocació, sefectuarà mitjançant una resolució de la Presidència de lInstitut, que serà publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Article 8. La Vicepresidència
1. La Vicepresidència de lInstitut assumirà les funcions de la Presidència en els casos dabsència, vacant o malaltia, i aquelles que expressament li siguen delegades per la Presidència.
2. La Vicepresidència correspon, amb caràcter nat, a la persona titular de la secretaria autonòmica competent en matèria de treball.
Article 9. La Direcció
1. La persona titular de la direcció general competent en matèria de treball ho serà al seu torn de la direcció de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball.
2. La Direcció assumeix la gestió ordinària i lexecució de les competències que desenvolupa lInstitut, sota la superior autoritat de la Presidència daquest i amb dependència funcional de la Vicepresidència.
CAPÍTOL III
Òrgans de participació i assessorament
Article 10. El Consell General
El Consell General és lòrgan col·legiat de participació, tripartit i paritari, de lAdministració de la Generalitat i dels agents econòmics i socials més representatius de la Comunitat Valenciana, que exerceix les funcions previstes en larticle 13 de la Llei 2/2004.
Article 11. La Comissió Permanent
La Comissió Permanent és lòrgan col·legiat, tripartit i paritari, integrat en el Consell General i amb la composició assenyalada en larticle 14 de la Llei 2/2004.
Article 12. Les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball i altres comissions
1. Les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball són els òrgans col·legiats de participació i consulta, tripartits i paritaris, amb àmbit dactuació en cada una de les províncies dAlacant, Castelló i València.
2. Actuaran com a òrgans dassessorament i estudi del Consell General, i de participació amb el dit àmbit territorial, i la seua composició i règim de funcionament sestabliran en el Reglament de Règim Intern del Consell General.
3. El càrrec de vocal de les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball serà de caràcter gratuït i no produirà retribució ni dret a cap indemnització per lassistència a les seues sessions.
4. Les comissions específiques previstes en larticle 15 de la Llei 2/2004, es constituiran en la forma en què determine el Consell General, i sarreplegarà en lacta de constitució, de manera succinta, el seu objecte, la composició, labast de les seues tasques, la duració estimada daquestes i el caràcter de les seues conclusions.
Article 13. Règim de funcionament del Consell General, de la Comissió Permanent i de les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball
1. El règim de funcionament dels òrgans de participació previstos en aquest capítol sestablirà en el Reglament de Règim Intern i de Funcionament del Consell General.
A aquest efecte, la Presidència del Consell i, si és el cas, la Vicepresidència, quan actue en nom seu, tindrà vot de qualitat en cas dempat en les votacions que es facen.
2. El reglament esmentat serà elaborat i aprovat pel Consell General, i entrarà en vigor a partir de lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
3. Els actes del Consell General revestiran la forma de dictàmens, recomanacions i informes, i perquè siguen vàlids seran certificats per la secretaria amb el vistiplau de la Presidència o, si és el cas, de la Vicepresidència, i es traslladaran directament els seus destinataris.
4. Els actes de la Comissió Permanent són, a tots els efectes, actes del Consell General, i el seu president o presidenta actua per delegació de la Presidència del Consell General.
5. Els actes de les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball revestiran la forma dinforme al Consell General o a la Comissió Permanent, on es podran efectuar propostes o recomanacions.
No obstant això, les comissions territorials de Seguretat i Salut en el Treball, en làmbit territorial de la seua província, podran formular directament observacions, que es traslladaran als seus destinataris per conducte de la Direcció del Centre Territorial de Seguretat i Salut en el Treball, i aquest donarà compte immediatament a la Comissió Permanent.
TÍTOL III
Estructura de lInstitut Valencià de Seguretat
i Salut en el Treball
Article 14. Estructura
LInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball sestructura de la manera següent:
1. La Direcció, amb àmbit dactuació en tot el territori de la Comunitat Valenciana, de la qual depenen les unitats següents:
a) Secretaria General.
b) Subdirecció Tècnica, que s estructura en els següents serveis:
b.1 Servei de Prevenció de Riscos Laborals del Personal Propi de la Generalitat.
b.2 Servei de Programes dActuació i Estadística.
b.3 Servei dAssistència i Promoció.
b.4 Servei dOrganitzacions Saludables.
2. Els centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball en cada una de les províncies dAlacant, Castelló i València, sota la dependència funcional de la Subdirecció Tècnica, amb lestructura següent:
Direcció del Centre Territorial de Seguretat i Salut en el Treball, que tindrà sota la seua dependència els següents serveis tècnics:
a) Servei Territorial de Prevenció de Riscos Laborals y Benestar Laboral.
b) Servei de Programes i Assistència.
Article 15. La Direcció
1. Per a lexercici de les seues competències, la Direcció de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball desenvoluparà les funcions següents:
a) De direcció:
1. Dirigir lactuació de lInstitut.
2. Establir els instruments necessaris per a desenvolupar els plans i programes dactuació que competeixen a lInstitut en matèria de seguretat i salut en el treball, prevenció de riscos laborals i en benestar laboral.
3. Ordenar les actuacions del personal de lInstitut.
4. Aprovar les instruccions i els criteris tècnics per al desenvolupament de les tasques encomanades al personal tècnic de lInstitut.
5. Aprovar les propostes despecificacions tècniques que es consideren necessàries per a la seua transposició a normes preventives daplicació general o sectorial.
6. Proposar la subscripció dinstruments de col·laboració amb altres organismes, institucions, departaments de les administracions públiques, entitats públiques i privades, centres dinvestigació i empreses.
7. Proposar lhabilitació a què es refereix larticle 4.6.
b) Dassistència als òrgans de lInstitut i a les autoritats laboral i judicial, i col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social:
1. Facilitar, informar i assessorar la Presidència, Vicepresidència i el Consell General i autoritat laboral quan siga requerit per a això.
2. Informar sobre les recomanacions tècniques que formule lInstitut i dirigir els estudis i les tasques necessàries per a la seua elaboració.
3. Dirigir la informació estadística a realitzar sobre sinistralitat laboral, i traslladar-la a la Presidència i al Consell General.
4. Designar el personal que haja de prestar la col·laboració amb lautoritat laboral o autoritats judicials.
5. Aprovar instruccions per a fer efectiva la col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
6. En la seua condició de titular de la Secretaria del Consell General i de la Comissió Permanent, prestar el suport administratiu i disposar els mitjans personals i materials suficients per al seu funcionament, així com elaborar la memòria anual dactivitats de lInstitut.
c) De gestió administrativa, econòmico-pressupostària i de personal:
1. Dirigir, impulsar i controlar lactivitat econòmica, administrativa i de personal de lInstitut.
2. Lelaboració i la redacció de lavantprojecte de pressupostos.
d) La Direcció assumirà qualssevol altres funcions que li reconega lordenament jurídic o que els òrgans de lInstitut li deleguen o encomanen.
Article 16. Secretaria General
La Secretaria General, amb rang de servei i dependència directa de la Direcció, és la unitat amb la màxima jerarquia en la gestió administrativa de lInstitut, que presta suport a la Direcció i, sota la seua autoritat, atén la totalitat dels serveis generals, amb lexercici de les funcions següents:
a) En matèria de gestió de personal:
1. Tramitar les incidències de personal, incloses les relatives a la gestió de nòmina del personal adscrit a lInstitut i preparar les propostes de modificació de les relacions de llocs de treball i les seues actualitzacions.
2. Conservar i custodiar els expedients personals del personal empleat públic al servei de lInstitut.
3. Vetlar pel compliment de la normativa en matèria de personal i tramitar, si és procedent, els expedients disciplinaris.
b) En matèria dassumptes generals:
1. Gestionar i supervisar els assumptes generals i les dependències comunes, així com el règim interior, manteniment dinstal·lacions, organització i coordinació del personal subaltern, i auxiliars de servei. Coordinació dels registres generals.
2. Realitzar estudis i propostes en relació amb lorganització i els assumptes generals.
3. La gestió patrimonial dels béns mobles i immobles adscrits a lInstitut i qualsevol altra funció relativa al patrimoni, sense perjudici de les competències que tinga atribuïdes la conselleria competent en aquesta matèria.
4. Elaborar informes relatius a lactivitat competencial de lInstitut.
5. La coordinació i tramitació dels recursos administratius.
6. Efectuar la coordinació, el seguiment i la supervisió dels assumptes relacionats amb els distints òrgans jurisdiccionals, en làmbit competencial de lInstitut.
7. Instruir els procediments de responsabilitat patrimonial.
8. Tramitar les queixes i suggeriments en làmbit competencial de lInstitut.
9. Racionalitzar els procediments administratius, impulsar i coordinar la implantació i desenvolupament dels sistemes i instruments de la gestió de qualitat i transparència en el INVASSAT i efectuar estudis i propostes sobre normalització de documentació, simplificació i transparència administrativa.
10. Coordinar, informar i donar compte a lòrgan superior o centre directiu competent en matèria de qualitat dels serveis públics i simplificació administrativa, de transparència i participació ciutadana i de responsabilitat social, de totes les actuacions de lINVASSAT en aquestes matèries.
c) En matèria de contractació:
1. Analitzar, dissenyar, determinar i ordenar els criteris en relació amb les contractacions.
2. Estudiar, preparar, formalitzar i portar el seguiment dels expedients de contractació.
3. Tramitar la contractació derivada dels acords marc formalitzats per la Central de Compres de la Generalitat.
4. Elaborar els informes i les propostes en relació amb lactivitat contractual del departament.
d) En matèria de gestió econòmica i pressupostària:
1. Analitzar, dissenyar, determinar i ordenar els criteris en relació amb les inversions que es necessiten, necessitats de despeses de funcionament i costos de personal.
2. Portar la comptabilitat de lInstitut (pressupostària i general), custodiar els instruments físics o telemàtics que li donen suport i formular els informes sobre els aspectes comptables que se li requerisquen.
3. Controlar i efectuar el seguiment de lexecució pressupostària i les seues modificacions, així com la gestió de les despeses i els ingressos.
4. Realitzar els estudis necessaris per a lelaboració de lavantprojecte de pressupostos.
5. Coordinar i efectuar el seguiment de les caixes pagadores de lInstitut, així com comptabilitzar els comptes justificatius dels fons de caixa fixa gestionats pels centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball.
6. Supervisar lactivitat de gestió economicopressupostària que realitzen les unitats de lInstitut.
7. Establir les directrius per a la correcta gestió de despeses i ingressos i per a lòptima utilització dels recursos.
e) Qualsevol altra tasca que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies, i en particular coordinar tot el personal de lInstitut que exercisca funcions de gestió economicoadministrativa.
f) A més, assumeix les funcions com a Unitat dIgualtat de lINVASSAT amb caràcter transversal i en coordinació amb la Direcció General de lInstitut Valencià de les Dones i per la Igualtat de Gènere. Les funcions com a Unitat dIgualtat seran:
1) Vetlar per laplicació efectiva del principi digualtat entre dones i homes.
2) Dur a terme el seguiment, avaluació del desenvolupament i grau de compliment de la normativa vigent en matèria digualtat entre dones i homes.
3) Assessorar en lelaboració dinformes sobre impacte per raó de gènere.
4) Supervisar i proposar mesures per a la incorporació de la perspectiva de gènere en els contractes, subvencions, convenis, acords, gestió de recursos humans i qualsevol altra actuació que es duga a terme en làmbit de les seues competències, i també analitzar limpacte dels resultats que la seua realització ha tingut respecte del gènere.
5) Fomentar i assegurar la utilització dun llenguatge no sexista i no discriminatori en els documents i informes que selaboren.
6) Assistir tècnicament en lelaboració de la publicitat institucional que des de lInstitut es promoga, de manera que aquesta transmeta valors positius i igualitaris, evitant en tot cas estereotips de gènere.
7) Supervisar i proposar mesures per a la incorporació de la perspectiva de gènere en lelaboració dels pressupostos.
8) Demanar la informació estadística generada per lactivitat del departament i assessorar en relació amb la seua elaboració i també realitzar lanàlisi, seguiment i control, des de la dimensió de gènere, de les estadístiques oficials relacionades amb el seu àmbit competencial.
9) Promoure lelaboració destudis dinvestigació i informes tècnics de diagnòstic de la situació de les dones, en relació amb les àrees dactivitat de lInstitut, amb la finalitat de detectar i corregir possibles situacions de desigualtat entre dones i homes.
10) Assessorar en lelaboració de plans digualtat, col·laborar en lavaluació daquests i proposar ladopció de mesures correctores.
11) Impulsar la formació i sensibilització del personal de lINVASSAT en relació a labast i significat del principi digualtat doportunitats entre dones i homes, mitjançant la formulació de propostes daccions formatives a la Direcció General de lInstitut Valencià de les Dones i per la Igualtat de Gènere.
12) Impulsar i proposar mesures específiques dirigides a corregir situacions de desigualtat social que afecten especialment dones en exclusió social, víctimes de violència o que pateixen discriminació múltiple en làmbit de competències de lINVASSAT.
13) Promoure i impulsar el desenvolupament de mesures de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, laboral i familiar que adopte la conselleria amb competències en funció pública.
Article 17. La Subdirecció Tècnica
1. La Subdirecció Tècnica, amb dependència directa de la Direcció, és la unitat de direcció, coordinació i supervisió dels serveis tècnics de lInstitut, com a òrgan cientificotècnic en matèria de seguretat i salut en el treball, amb el rang de subdirecció general.
La Subdirecció Tècnica tindrà les funcions següents:
a) Proposar i elaborar projectes, programes i plans dactuació i de necessitats.
b) Prestar assistència tècnica i de gestió a la Presidència, al Consell General, a la Comissió Permanent i a la Direcció en tot el que es requerisca.
c) Estudiar aquells aspectes reglamentaris en matèria de prevenció de riscos laborals que exigisquen un desenvolupament per al seu millor compliment i control, i formular-hi les corresponents propostes daplicació.
d) Informar dels assumptes cientificotècnics que la Direcció haja de sotmetre a la Presidència, al Consell General i a la Comissió Permanent.
e) Ordenar, dirigir i supervisar la gestió dels serveis a càrrec seu.
f) Dissenyar i redactar la memòria anual dactivitats de lInstitut com a organisme cientificotècnic en prevenció de riscos laborals, així com la del programa dactivitats en el seu àmbit de competència.
g) Qualsevol altra competència que siga inherent als serveis tècnics de lInstitut com a òrgan cientificotècnic en prevenció de riscos laborals i les que li atribuïsca la normativa vigent.
2. Sestructura en quatre serveis, en lòrgan central, i tres centres territorials, un en cada una de les províncies de la Comunitat, dacord amb el que disposa larticle 17 de la llei de creació, amb les funcions que sespecifiquen:
a) Servei de Prevenció de Riscos Laborals del Personal Propi de la Generalitat.
El Servei de Prevenció de Riscos Laborals del Personal Propi de la Generalitat assumeix la coordinació i supervisió dels serveis tècnics de lInstitut en lexecució de les competències de les activitats preventives en lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, exceptuant-ne el sector sanitari, dacord amb allò que sha previst per als serveis de prevenció propis en el Reglament dels Serveis de Prevenció, aprovat pel Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, que desplega la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.
Per al desenvolupament de les seues funcions, el Servei de Prevenció de Riscos Laborals del Personal Propi de la Generalitat comptarà amb els recursos humans i materials necessaris per a assessorar en les activitats de prevenció que garantisquen ladequada protecció de la seguretat i la salut laboral dels empleats públics, exclòs el personal sanitari, i fomenten i impulsen el benestar laboral de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, i per a això assistirà ladministració, els dits empleats, els seus representants i els òrgans de representació especialitzada.
Entre altres, tindrà les funcions següents:
1. Les assenyalades en larticle 4.1 daquest reglament.
2. Les dassessorament i suport als òrgans directius dels centres de treball de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms en funció dels tipus de riscos existents en aquests i pel que fa a:
El disseny, laplicació i la coordinació dels plans i programes dactuació preventiva.
Lavaluació inicial dels factors de riscos que puguen afectar la seguretat i la salut de les persones treballadores en els termes que preveu larticle 16 de la Llei 31/1995.
La determinació de les activitats i mesures preventives adequades i de conformitat amb la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, tendents a evitar o minimitzar els factors de risc, i limpuls i foment de la seua implementació per part dels distints departaments de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms.
La proposta de sistemes eficaços per a la prevenció de riscos laborals.
La recomanació dactivitats dinformació i formació al personal treballador públic.
La promoció de la vigilància mèdica de lestat de la salut del personal treballador públic.
Les necessitats de prestació dels primers auxilis i documents dautoprotecció o establiment de mesures demergència.
3. La planificació, coordinació i assessorament de les activitats preventives a desenvolupar pels serveis de prevenció aliens que, si és el cas, es concerten.
4. Lelaboració dinformes de danys a la salut de conformitat amb el que estableix larticle 16.3 de la Llei 31/1995 que permeta conèixer i analitzar els danys derivats del treball en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms.
5. Lassessorament i lassistència en lelaboració i el desenvolupament, en col·laboració amb lInstitut Valencià dAdministració Pública (IVAP) i els centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE), de la proposta de programes de formació, per a les delegats de prevenció i les empleats públics, així com directius de centres i treballadors designats, amb lexcepció del sector sanitari.
6. Coordinar lactivitat dels centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball quant a les funcions que té assignades aquest servei per al desenvolupament de les seues funcions.
b) Servei de Programes dActuació i Estadística:
1. Elaborar, promocionar, desenvolupar i aplicar lexecució dels plans i programes, a iniciativa o a demanda de lautoritat laboral, dirigits a la promoció de la salut laboral, a la supervisió de la gestió de la prevenció de riscos laborals i a la prevenció dels accidents de treball i malalties professionals, així com el seu control i vigilància, en coordinació amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social i lautoritat sanitària.
2. Conéixer, tractar i elaborar els informes i les dades estadístiques sobre sinistralitat laboral i condicions de treball, procedint a la confecció, lestudi i la valoració destadístiques en làmbit de la Comunitat Valenciana, dacord amb la legislació. Així mateix, assessorarà i col·laborarà en el desenvolupament i la confecció de programes informàtics unificats per a larreplega de dades en matèria de seguretat i salut i condicions de treball.
3. Establir criteris generals sobre lanàlisi i la investigació de les causes i els factors determinants dels accidents de treball i malalties professionals, abordant-ne lestudi preventiu i establint, si resultara procedent, mesures correctores a través de mecanismes de coordinació i participació, amb lautoritat sanitària.
4. Assistir tècnicament, en matèria de seguretat i salut en el treball, lautoritat laboral, la sanitària, la Inspecció de Treball i Seguretat Social i les autoritats judicials.
5. Estudiar aquells aspectes reglamentaris en matèria de prevenció de riscos laborals que exigisquen un desenvolupament per al seu millor compliment i control, i formular les corresponents propostes daplicació i informar sobre aquelles disposicions que se sotmeten a la seua consideració.
6. Confeccionar les bases de dades i els registres necessaris en relació amb les entitats especialitzades, acreditades o autoritzades per part de lautoritat laboral i en làmbit de la prevenció de riscos laborals, assessorant i dissenyant el programa de control i vigilància daquestes pel que fa a les condicions dacreditació, autorització i control dactivitats en coordinació amb lautoritat laboral, la sanitària i la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
7. Desenvolupar, en coordinació amb lautoritat sanitària, el sistema de vigilància epidemiològica per a investigar les malalties laborals i limpacte de les condicions de treball en la salut de les persones treballadores.
8. Dirigir i executar les directrius i accions encomanades al Laboratori dErgonomia i Agents Biològics.
9. Coordinar lactivitat amb els centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball quant a les funcions que té assignades.
c) Servei dAssessorament i Promoció:
1. Dissenyar i planificar campanyes de promoció i sensibilització en matèria de seguretat i salut en el treball, i valorar-ne els resultats.
2. Promoure, desenvolupar i efectuar seguiment dacords, convenis, vies i mecanismes de col·laboració, amb les organitzacions empresarials, sindicals, organitzacions de treballadors autònoms i de cooperatives, instituts tecnològics, universitats, fundacions, a fi de promocionar i desenvolupar la millora de les condicions de treball i la promoció de la seguretat i salut en el treball i el benestar laboral, coordinant una xarxa valenciana de coneixement en la matèria.
3. Dissenyar i gestionar mesures de control i supervisió dactivitats formatives que es realitzen en matèria de seguretat i salut laboral, així com subvencions i concessió dajudes per a la millora de les condicions de treball i del foment del benestar laboral, i valorar-ne els resultats.
4. Dissenyar, promoure i desenvolupar programes dinvestigació, desenvolupament i innovació sobre equips, mètodes i tècniques en matèria de prevenció de riscos laborals i de benestar laboral.
5. Gestionar el sistema dinformació i consulta tècnica en matèria de seguretat i salut laboral, al servei de les empreses i de les persones treballadores, als quals es podrà facilitar laccés per mitjans telemàtics, a fi de formular criteris i recomanacions de contingut cientificotècnic en la matèria.
6. Promoure i coordinar, per mitjà de plans anuals a executar en els centres territorials, accions informatives i formatives en matèria de seguretat i salut en el treball.
7. Prestar assessorament i assistència tècnica a empreses, organitzacions empresarials i sindicals, així com a universitats i altres administracions.
8. Dirigir i executar les directrius i accions encomanades al Centre de Documentació i Publicacions.
9. Coordinar lactivitat dels centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball quant a les funcions que té assignades.
d) Servei dOrganitzacions Saludables.
Aquest servei assumeix, com a propi, la posada en marxa i implementació, al si de la Comunitat, del projecte «Empreses Saludables», i desenvoluparà els esforços dempresaris, treballadors i la societat valenciana en el seu conjunt, per a millorar la seguretat i salut en el treball i el benestar de les persones en el lloc de treball més enllà del compliment legal en prevenció de riscos laborals.
El model a implementar per aquest servei es fonamentarà en els principis duna bona gestió de la seguretat i salut en el treball a través duna combinació dinàmica, simultània i complementària de la reducció dels factors de risc i el desenvolupament del benestar físic, mental i social.
Per al desenvolupament de les seues funcions, el Servei dOrganitzacions Saludables comptarà amb els recursos humans i materials necessaris per a assessorar en les activitats que li encomanen, que garantisquen la millora de la seguretat i la salut laboral i el benestar laboral; entre aquestes estan:
1. Promoure la cultura de la seguretat i salut en el treball, i lintercanvi dexperiències empresarials a través de bones pràctiques.
2. Promoure la millora de les organitzacions i de les condicions de treball.
3. Promoure la participació activa de tots els agents que intervenen en la millora de la seguretat i la salut laboral i el benestar laboral.
4. Fomentar el desenvolupament individual tendent a millorar la cultura de la seguretat i salut en el treball al si de la societat.
5. Gestionar el reconeixement del treball de les empreses en làmbit de la millora de la seguretat i salut i el benestar laboral del seu personal.
6. Gestionar la seguretat i salut de les persones treballadores des dun enfocament integral i integrat de la seguretat i la salut laboral i el benestar laboral.
7. Integrar la seguretat i salut en totes les polítiques de gestió al si de les organitzacions.
Article 18. Centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball
Els centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball són lexpressió del principi de desconcentració de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball. El seu àmbit territorial és el de la província i estenen la seua actuació als centres i llocs de treball daquesta, i exerceixen les competències i funcions cientificotècniques de lInstitut en el dit àmbit.
Al capdavant de cada un dels centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball estarà la direcció del centre, amb rang de subdirecció general, i dependència orgànica de la Direcció de lInstitut, i funcional, tant daquesta com de la Subdirecció Tècnica, amb les funcions següents:
1. Coordinar, controlar i impulsar el funcionament de totes les unitats cientificotècniques del centre territorial, assumint-ne la direcció immediata.
2. Coordinar el centre territorial amb els òrgans centrals de lInstitut i, en general, amb qualssevol altres òrgans i institucions dàmbit provincial.
3. Exercir la Secretaria de la Comissió Territorial de Seguretat i Salut en el Treball, a la qual prestarà els mitjans personals i materials que necessite.
4. Totes les altres relacionades amb les competències de lInstitut en làmbit territorial i competencial de la seua direcció, o que, en el dit àmbit, li encomanen els òrgans directius superiors daquest.
Article 19. Estructura dels centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball
Els centres territorials de Seguretat i Salut en el Treball sestructuren en dos serveis:
1. Servei de Prevenció de Riscos Laborals, a què corresponen les funcions següents:
a) Coordinar lacció preventiva dels recursos humans i materials de la província en les matèries de seguretat en el treball, higiene industrial, ergonomia i psicosociologia i vigilància mèdica de lestat de salut, destinats al compliment de les obligacions que, en matèria de prevenció de riscos laborals i dacord amb el que estableix larticle 4.1 del present reglament, es disposa amb el personal al servei de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, inclosos en els sectors dadministració pública, justícia i docent.
b) Dur a terme la implementació dactivitats de foment i impuls del benestar laboral, dacord amb les directrius dels serveis centrals.
c) Promoure i impulsar activitats dinformació i formació en matèria de seguretat i salut en el treball per al personal al servei de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, inclosos en els sectors dadministració pública, justícia i docent.
d) Promoure i impulsar activitats de vigilància mèdica i de promoció de la salut per al personal al servei de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, inclosos en els sectors dadministració pública, justícia i docent.
e) Assessorar els diferents departaments de lAdministració de la Generalitat i informa-los, exclòs el sector sanitari, perquè sadopten les mesures en matèria de prevenció de riscos laborals, simplementen i es vetle pel compliment de la normativa en matèria de seguretat i salut en el treball dels empleats al seu servei.
2. Servei de Programes i Assistència, a què corresponen les funcions següents:
a) Analitzar i investigar les causes i els factors determinants dels accidents de treball i malalties professionals, i abordar-ne lestudi preventiu i determinar les mesures correctores procedents, especialment en el cas dels accidents greus, molt greus i mortals o despecial significació, i en el de comunicació de malalties professionals.
b) Prestar la col·laboració pericial i lassessorament tècnic necessaris a lautoritat laboral, la Inspecció de Treball i Seguretat Social, les autoritats judicials, les empreses, les persones treballadores i els agents econòmics i socials en les especialitats de seguretat en el treball, higiene industrial, dergonomia i psicosociologia aplicada i medicina del treball.
c) Prestar assessorament tècnic i elaborar les recomanacions sobre les condicions de treball de les persones treballadores especialment sensibles a determinats riscos laborals, protecció a la maternitat i del període de lactància, i als menors.
d) Desenvolupar les distintes activitats i el control de la seua execució i totes les altres accions que siguen necessàries per al millor compliment de la promoció i lassessorament en relació amb la seguretat i salut en el treball.
e) Executar les accions divulgatives i formatives en aquelles qüestions dinterés en matèria de prevenció de riscos laborals, així com els plans i programes dactuació i per a la promoció de la cultura de la prevenció de riscos laborals en tots els nivells.
f) Prestar lassistència tècnica necessària a les autoritats laborals per a la verificació del compliment de la normativa en matèria de seguretat i salut en el treball.
Article 20. Unitat de Mediació i Intervenció Psicosocial
La Unitat de Mediació i Intervenció Psicosocial és la unitat especialitzada, dependent de Direcció del Servei de Prevenció de Riscos Laborals del Personal Propi de la Generalitat de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball, que tindrà per objecte:
a) Analitzar els resultats de valoració dels factors de risc psicosocial associats als llocs de treball i a les tasques/activitats pròpies daquests.
b) Efectuar, quan corresponga, el procés dentrevistes personals amb les persones treballadores.
c) Liderar, si fóra procedent, el procés de mediació tendent a la resolució de conflictes díndole personal.
d) Coordinar actuacions amb les unitats de vigilància mèdica de lestat de salut del servei de prevenció a fi descometre les actuacions preceptives.
e) Proposar als òrgans responsables, mesures dactuació i/o de resolució de conflictes.
f) Activar, quan siga procedent, protocols davant de casos dassetjament.
Article 21. Centre de Documentació i Publicacions
El Centre de Documentació i Publicacions és la unitat especialitzada, dependent del Servei dAssistència i Promoció de lInstitut que tindrà per objecte recopilar, classificar i difondre la documentació tècnica especialitzada en matèria de seguretat i salut en el treball en qualsevol suport, amb les funcions següents:
1. Preparar i proposar ladquisició del fons bibliogràfic i documental, i gestionar-ne la utilització.
2. Recopilar i classificar la documentació tècnica en matèria de seguretat i salut en el treball en qualsevol suport.
3. Gestionar, administrar i crear bases de dades, mitjans audiovisuals i de multimèdia.
4. Mantenir la pàgina web i les xarxes socials de lInstitut.
5. Preparar i tramitar les publicacions pròpies.
6. Resoldre busques bibliogràfiques a través de bases de dades.
7. Reproduir i enviar la documentació sol·licitada.
8. Gestionar i atendre el centre (servei en sala).
9. Donar resposta a les consultes i sol·licituds bibliogràfiques per qualsevol mitjà, inclòs el correu electrònic.
10. Elaborar els butlletins informatius i distribuir els materials de difusió dinformació.
Article 22. El Laboratori dErgonomia i Agents Biològics
El Laboratori dErgonomia i Agents Biològics és la unitat especialitzada, dependent de la Direcció del Servei de Programes dActuació i Estadística de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball, que tindrà per objecte la preparació dels mètodes danàlisi i valoració ergonòmica dels llocs de treball, així com els riscos biològics, amb les funcions següents:
1. Elaborar els mètodes de valoració de les condicions ergonòmiques dels llocs de treball.
2. Establir controls de qualitat i validació dels mètodes i les anàlisis utilitzats.
3. Elaborar, promoure i desenvolupar mètodes i tècniques danàlisi i intervenció per a la millora de les condicions ergonòmiques dels llocs de treball.
4. Elaborar, promocionar, desenvolupar i executar, en col·laboració amb les unitats dergonomia i Agents Biològics provincials, els plans dactuació en aquelles activitats o sectors que es considere necessària la intervenció ergonòmica.
5. Programar les activitats del laboratori i controlar la seua execució i totes altres accions que siguen necessàries per al millor compliment dels serveis que es presten tant en el camp de lergonomia com dagents biològic.
6. Prestar assistència i assessorament tècnics a empreses, persones treballadores i les seues organitzacions i autoritats públiques en matèria davaluació de riscos ergonòmics i la seua prevenció.
7. Prestar la col·laboració pericial i lassessorament tècnic necessaris a lautoritat laboral, la Inspecció de Treball i Seguretat Social i les autoritats judicials quant a lavaluació de riscos per factors ergonòmics i biològics.
TÍTOL IV
Règim jurídic, econòmic i de personal de
lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball
CAPÍTOL I
Règim econòmic i pressupostari
Article 23. Recursos econòmics
Els recursos de lInstitut estaran constituïts per:
1. Els crèdits consignats en la Llei de Pressupostos de la Generalitat.
2. Els béns i drets que se li adscriguen pertanyents al patrimoni de la Generalitat.
3. Els que es deriven de les prestacions de serveis degudament autoritzats en lexercici de la seua activitat investigadora, tècnica o formativa.
4. Les taxes els rendiments de les quals se li atribuïsquen en virtut de la Llei de Taxes de la Generalitat.
5. Qualsevol altre recurs que li puga atribuir Llei de la Generalitat o un decret del Consell.
Ladministració dels ingressos de lInstitut correspon al seu president o presidenta, de conformitat amb el que disposa larticle 8.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Publica, del sector Instrumental i de Subvencions..
Article 24. Patrimoni
El patrimoni de la Generalitat que el Consell afecte per al desenvolupament dels fins i les funcions de lInstitut estarà integrat pels béns i drets que se li adscriguen, els quals conservaran la seua qualificació jurídica originària.
Els béns i drets que lInstitut adquirisca i els que li siguen incorporats i adscrits en el futur per qualsevol entitat o persona, i per qualsevol títol, sintegraran en el patrimoni de la Generalitat afecte a lorganisme, llevat de disposició en contra del Consell.
CAPÍTOL II
Règim de personal
Article 25. Personal al servei de lInstitut
El personal al servei de lInstitut tindrà relació de caràcter funcionarial o laboral, segons corresponga, i es regularà de conformitat amb el que preveu la legislació de funció pública i règim de personal al servei de la Generalitat.
Al personal la relació del qual siga de caràcter funcionarial se li aplicarà el que preveu la legislació valenciana de funció pública.
Al personal la relació del qual siga de caràcter laboral se li aplicarà la legislació laboral, lespecífica valenciana en matèria de personal al servei de lAdministració de la Generalitat, i els convenis col·lectius del personal laboral al servei de lAdministració de la Generalitat.
Article 26. Especialització en matèria preventiva i habilitació de personal tècnic
La col·laboració pericial i lassessorament tècnic a la Inspecció de Treball i Seguretat Social per part del personal funcionari públic de lInstitut, podrà dur-se a terme després de procés dhabilitació, de conformitat amb el que establix larticle 4.5 deste Reglament i a les competències ressenyades en el RD 689/2005 de 10 de juny, pel qual es modifica el Reial Decret 138/2000, de 4 de febrer, pel qual saprova el Reglament dOrganització i Funcionament de la Inspecció de Treball i Seguretat Social i el Reglament general sobre procediments per a la imposició de sancions per infraccions dorde social i per als expedients liquidatoris de quotes a la Seguretat Social.
Habilitació que, dacord amb el que establix larticle 59 del Reial Decret 138/2000, recaurà necessàriament en personal subjecte al règim funcionarial dels grups A1/A2 de titulació i sector dadministració especial, de caràcter cientificotècnic de seguretat i salut, els que, a més dels requisits de titulació requerits per al seu exercici, hauran de comptar amb els requisits despecialització tècnica que sespecifiquen en la seua classificació i que necessàriament hauran de correspondres amb els nivells de qualificació professional establits en la normativa de prevenció de riscos laborals.
El personal funcionari a qui es conferisca la dita habilitació haurà de reunir en tot moment els requisits que exigisca la legislació vigent en la matèria i estaran subjectes al règim dincompatibilitats que esta determine, sense perjuí del règim general dincompatibilitats que afecta a tot el personal funcionari públic.
Els òrgans executius competents previstos en la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, dordenació i gestió de la funció pública valenciana, a petició de la persona titular de la conselleria que ostente la Presidència de lINVASSAT, amb la proposta prèvia de la direcció de lInstitut, determinaran mitjançant una resolució a aquest efecte lhabilitació del personal tècnic de lInstitut dacord amb els requisits establits en larticle 59 del Reial Decret 138/2000 i en la disposició addicional quinzena de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, en la seua redacció donada per la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de prevenció de riscos laborals, i a la que es referix el paràgraf següent.
Les condicions dhabilitació del personal funcionari del mateix, es durà a terme dacord amb la legislació de la Generalitat en matèria de funció pública i amb el Reial Decret 689/2005.
Les resolucions dhabilitació expressaran el seu abast, fonament legal i reglamentari que les sustenten i àmbit temporal, territorial i funcional de les habilitacions conferides.
El esmentat personal funcionari, una vegada habilitats i per a les funcions que sels assigne, tindran la consideració dagents de lautoritat laboral, amb les atribucions que determine en cada moment la legislació vigent de prevenció de riscos laborals i lordenadora de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Repercussió pressupostària
Laplicació i desplegament daquest decret no podrà tenir cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a lINVASSAT, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials existents en aquest.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Unitats administratives
Les unitats i llocs de treball de nivell administratiu continuaran subsistents i donant el suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponga per raó de la matèria, sense perjuí de la competència per a resoldre dels òrgans als quals els ha sigut atribuïda, i la seua retribució anirà a càrrec dels mateixos crèdits pressupostaris. Tot això, fins que es duguen a terme les modificacions o actuacions que hi corresponga en el marc de la vigent normativa en matèria de funció pública per a ladequació de la nova estructura orgànica i sense perjudici que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquesta. Així mateix, des del moment de lentrada en vigor del present decret, es podran produir els canvis dadscripció dunitats administratives que corresponga, de conformitat amb la reorganització efectuada.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Normativa derogada
Queden derogades totes les disposicions que, del mateix rang o dun rang inferior, soposen al que estableix aquest decret i, en especial, el Decret 109/2013, de 26 de juliol, del Consell, pel qual saprova el Reglament Orgànic i Funcional de lInstitut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT) i es modifica el Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament dels Servicis de Prevenció de Riscos Laborals en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, excepte la seua disposició final primera.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desenvolupament
Es faculta a la persona titular de la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball i president de lINVASSAT per a dictar totes les disposicions que requerisca el desplegament i lexecució del present decret.
Segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 22 dabril de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dEconomia Sostenible,
Sectors Productius, Comerç i Treball,
RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ