Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 4/2023, de 10 de març Consell de modificació del Decret legislatiu 2/2015, de 15 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de cooperatives de la Comunitat Valenciana. [2023/2747]

(DOGV núm. 9553 de 14.03.2023) Ref. Base de dades 002637/2023

DECRET LLEI 4/2023, de 10 de març Consell de modificació del Decret legislatiu 2/2015, de 15 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de cooperatives de la Comunitat Valenciana. [2023/2747]
Preàmbul

I

La Confederació de Cooperatives de la Comunitat Valenciana, Concoval, màxim òrgan de representació de les cooperatives i de les seues organitzacions en aquest àmbit territorial en representació del sector, va formular una proposta de modificació de la legislació valenciana en matèria de cooperatives, davant la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.
Aquesta proposta va ser sotmesa al preceptiu informe del Consell Valencià del Cooperativisme en la seua reunió de 16 de desembre de 2022, després de la qual es va elaborar el document que finalment ha servit d’inici per a la tramitació del present expedient.
Amb data 30 de desembre de 2022 es va dictar Resolució pel conseller d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, d’incoació de procediment d’aprovació un Decret llei per a modificar el Decret legislatiu 2/2015, del Consell, i es va encarregar a la Direcció General de Emprenedoria i Cooperativisme la seua tramitació.
La Sotssecretaria de la Conselleria d’Economia Sostenible ha donat trasllat del projecte a tots els departaments del Consell, i s’han acceptat algunes de les seues al·legacions, com consta en l’informe preceptiu.

El present text legal satisfà les necessitats del sector, té en compte els criteris del Consell Valencià del Cooperativisme, s’adapta a les necessitats exigides per la imminent i obligada aprovació del Reglament del Registre de Cooperatives, permet la participació de les cooperatives en l’àmbit de les comunitats energètiques, facilita l’execució del pla de suport i foment del cooperativisme de la Comunitat Valenciana (Fent Cooperatives), és coherent amb les modificacions operades en la llei 8/2022, de la Generalitat, de mesures fiscals i facilita la posada en marxa de l’encàrrec de gestió al Col·legi de Registradors de la propietat i mercantils d’Espanya publicada en el DOGV de 28 de gener de 2022.

Els aspectes principals que ha sigut objecte de revisió són els següents: Introducció del procediment abreujat per als actes de constitució i de dissolució de cooperatives en la regulació del Registre de Cooperatives, amb la finalitat d’agilitzar els processos i que aquests no suposen una discriminació respecte a una altra mena de societats; aclariment del concepte de «activitat cooperativitzada», que necessita ser precisat i distingit de la «activitat econòmica» per a proporcionar seguretat jurídica a les cooperatives en tots els àmbits; millora tècnica de la regulació de la impugnació d’acords, amb propòsit de seguretat jurídica; actualització de la regulació de la dissolució de la cooperativa quant al reembossament d’aportacions i publicació de l’acord; precisió de la regulació dels acords intercooperatius respecte de la consideració de resultats i conseqüències de la inactivitat de cooperatives participants; revisió del Fons de Formació i Promoció Cooperativa a fi d’animar a la seua aplicació i de proporcionar seguretat jurídica en la seua dotació; adaptació de la regulació de les cooperatives d’habitatges i de despatxos i locals a fórmules emergents de naturalesa col·laborativa i al règim de cessió d’ús; introducció de les cooperatives d’emprenedoria, com a mecanisme per a desenvolupar la innovació social i el cooperativisme de formats emergents; reconeixement exprés de les cooperatives escolars com a eina pedagògica; reestructuració i reforç del foment del cooperativisme per a adaptar-lo a les polítiques públiques derivades del pla de suport i foment del cooperativisme de la Comunitat Valenciana (Fent Cooperatives); promoció de la col·laboració entre cooperatives i Administracions públiques, a través de la regulació de les cooperatives d’iniciativa social i la declaració d’utilitat pública; extensió de la possibilitat de qualificació com a cooperatives no lucratives a totes les classes i activitats, amb la finalitat d’estendre aquesta fórmula i afavoriment de la transformació d’associacions en cooperatives, com a mesura d’impuls del cooperativisme especialment en l’àmbit de les comunitats energètiques.



II

L’extraordinària i urgent necessitat d’aprovar aquest decret llei s’inscriu en el judici polític i d’oportunitat que correspon a aquest Govern (STC 93/2015, de 14 de maig, FJ 6)
El decret llei constitueix un instrument constitucionalment lícit, sempre que, tal com reiteradament ha exigit el Tribunal Constitucional, la fi que justifica la legislació d’urgència siga subvindre a una situació concreta, que per raons difícils de preveure requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d’urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis. En les mesures que s’adopten en el present decret llei concorren les circumstàncies d’extraordinària i urgent necessitat previstes en l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana en relació amb l’article 86 de la Constitució Espanyola,

El present decret llei, d’una banda, no afecta les matèries vedades a aquest instrument i, d’una altra, respon al pressupost habilitant de l’extraordinària i urgent necessitat que justifica la utilització d’aquesta mena de norma.
En relació amb el primer aspecte, com assenyala el mencionat precepte, i l’apartat d de l’article 18 de la Llei 5/1983, del Consell, en cas d’extraordinària i urgent necessitat el Consell podrà dictar mesures legislatives provisionals en forma de decrets llei, que no podran afectar els drets establits en aquest Estatut, al règim electoral, ni a les institucions de la Generalitat. Cap de les mesures del present decret llei afecta a aquests matèries en el sentit restrictiu que la doctrina constitucional ha atorgat a aquest terme (STC 139/2016 de 31 de juliol).

Pel que respecta al segon aspecte, la concurrència del pressupost d’extraordinària i urgent necessitat, la STC 61/2018, de 7 de juny, exigeix, d’una banda, «la presentació explícita i raonada dels motius que han sigut tinguts en compte pel Govern en la seua aprovació», és a dir, la qual cosa ha vingut a denominar-se la situació d’extraordinària urgència; i, per un altre, «l’existència d’una necessària connexió entre la situació d’urgència definida i la mesura concreta adoptada per a subvindre a ella».
S’han emés informes per la Direcció General de Emprenedoria i Cooperativisme justificant a l’extraordinària i urgent necessitat.
En primer lloc, la recentment aprovada Llei 8/2022, de la Generalitat, en l’article 152, estableix que el Consell aprovarà, en el termini de tres mesos, és a dir, abans del 31 de març de 2023, un Reglament del Registre de Cooperatives de la Comunitat Valenciana. Aquest document està en una fase molt avançada d’elaboració, s’ha iniciat la consulta pública i en breu es redactarà l’avantprojecte i s’emetran els corresponents informes.
En segon lloc, l’encàrrec de gestió als Registres mercantil i de la propietat publicada en el DOGV de 28 de gener de 2022, ja està executant-se, i durant el seu funcionament s’han posat de manifest i produït incidències i s’han detectat obstacles que poden comprometre l’agilitat administrativa i la seguretat jurídica en les operacions registrals de les cooperatives valencianes, inconvenients que la modificació del TRLCCV contribuirà a resoldre.
En tercer lloc, i des del 26 d’octubre de 2022, BOCV d’aquest dia, en les Corts s’està tramitant una proposició de llei d’habitatges col·laboratius pel procediment d’urgència, actualment ja en fase de presentació d’esmenes, la qual necessitarà, una vegada entre en vigor, d’una legislació cooperativa diferent a l’actual, amb la finalitat de fer possible la promoció d’aquesta modalitat residencial a través de cooperatives d’habitatges, principal destinatari d’aquesta legislació especial.

En quart lloc, l’escenari de vulnerabilitat que, per a determinats col·lectius amb menors recursos, provoca un entorn econòmic de creixent inflació (5,7 % a la Comunitat Valenciana al gener de 2023, 5,9 % a Espanya, i 10,4 % a la UE en 2022), fonamenta també la revisió urgent del Decret legislatiu 2/2015, de 15 de maig, text refós de la Llei de cooperatives de la Comunitat Valenciana, atés que regula i fomenta el desenvolupament de cooperatives no lucratives i facilita la creació de cooperatives d’iniciativa social, com a eina d’innovació social, per a la lluita contra pobresa i l’exclusió econòmica. El cooperativisme és l’alternativa de desenvolupament econòmic que pot més fàcilment lluitar contra aquests fenòmens per la seua naturalesa d’empreses pertanyents al sector de l’Economia Social.
En cinqué lloc, les modificacions legals que produirà el present Decret llei són necessàries per a consolidar plans i polítiques públiques, com el pla Fent Cooperatives, on el seu desenvolupament, ha fet evident la necessitat de les modificacions normatives que aquest Decret llei introdueix, ja que facilitaren la posada en pràctica de les polítiques públiques derivades del pla de suport i foment del cooperativisme de la Comunitat Valenciana al qual abans s’ha al·ludit, que d’altra banda respon a una exigència legal de la pròpia llei.
En sisé lloc, la necessitat d’una urgent transformació legislativa que permeta, en un moment tan important com l’actual pel que fa als costos de l’energia, l’afavoriment de la transformació d’associacions en cooperatives, com a mesura d’impuls del cooperativisme especialment en l’àmbit de les comunitats energètiques.
I en seté lloc, l’aprovació en el marc estatal i comunitari de nous instruments jurídics contemplats en el Pla Next Generation UE i el Pla de Recuperació, Transformació i resiliència, com les lleis «crea i creix», llei d’empreses emergents o start ups, o la reforma laboral, ha tingut com a conseqüència la desactualització de la norma vigent en el territori valencià en matèria de cooperativisme, i és necessària i urgent la seua adaptació, perquè les cooperatives valencianes puguen tindre idèntiques condicions d’accés als aspectes que aquest nou marc legal regula.

A la vista de tot això, es pot assegurar que existeix una connexió directa entre la urgència definida i la mesura concreta adoptada, aprovació del Decret llei, tenint en compte que els àmbits als quals afecten aquests requereixen d’una intervenció immediata. La regulació que s’incorpora contribuirà a generar certesa a la ciutadania i propiciarà seguretat a tots els operadors jurídics inclosos dins d’aquest rellevant sector; seguretat jurídica que, com és sabut, constitueix un dels pilars fonamentals sobre els quals s’assenta l’ordenament jurídic constitucional.

Totes les raons exposades justifiquen àmplia i raonadament l’adopció de la present norma (STC 29/1982, de 31 de maig, FJ 3; 111/1983, de 2 de desembre, FJ 5; 182/1997, de 20 d’octubre, FJ 3), existint a més la necessària connexió entre la situació d’urgència exposada i les mesures concretes adoptades.


III

La Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana en el seu article 80.5 assenyala: «La Generalitat... fomentarà... la creació de societats cooperatives i altres figures jurídiques d’economia social».
I en el seu article 49.1.21a atribueix a la Generalitat Valenciana la competència exclusiva sobre «Cooperatives, almodins i mutualisme no integrat en el sistema de la Seguretat Social, respectant la legislació mercantil» i en l’apartat 1.34.ª del mateix precepte li assigna la competència exclusiva respecte a «Institucions de crèdit cooperatiu, públic i territorial i caixes d’estalvi, d’acord amb el que es disposa en la legislació bàsica de l’Estat».
El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries i les seues atribucions, assigna les competències en matèria de foment de l’economia social a la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.
El seu Reglament orgànic i funcional aprovat pel Decret 175/2020, de 30 d’octubre, del Consell, en el seu article 12, localitza l’«estudi, avaluació i la promoció de l’economia valenciana en l’àmbit de l’emprenedoria, del cooperativisme i l’economia social, i l’estadística d’interés de la Generalitat en la Direcció General d’Emprenedoria i Cooperativisme. Reglament que ha tingut desenvolupament posterior en la recent Ordre 1/2021, de 6 d’abril, de la mateixa Conselleria que estableix les unitats i serveis que la integren.

De conformitat amb el que es disposa en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el present decret llei s’ajusta als principis de bona regulació, i respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. D’aquesta manera, es compleix amb el principi de necessitat, que queda plenament justificat en el que abans s’ha exposat. Addicionalment, es compleixen els principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficàcia, i es destaca que el seu contingut no afecta als principis i objectius establits en la llei.

Donat el caràcter urgent de la tramitació del present projecte de decret llei s’eximeix de la necessitat de consulta pública prèvia i dels tràmits d’audiència i informació pública, segons l’article 133.4 de la Llei 39/2015. Tot això sense perjudici que el text normatiu ha sigut informat prèviament pel Consell Valencià de Cooperativisme i va ser sotmés a un tràmit de participació pública amb caràcter previ i a consulta per a al·legacions de la resta de departaments de la Generalitat.

L’Advocacia de la Generalitat ha emés l’informe preceptiu i no vinculant, i s’han emés la resta d’informes preceptius.
Finalment, respecte del principi d’eficiència, es compleix íntegrament.
En virtut d’això, en exercici de la facultat concedida per l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia i de conformitat amb el que es disposa en l’article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, després de la deliberació del Consell en la seua sessió de data 10 de març de 2023,


DECRETE

Article únic
Es modifiquen els articles que s’indiquen en l’annex únic del present Decret Llei, del Decret legislatiu 2/2015, de 15 de maig, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de cooperatives de la Comunitat Valenciana, en concret els números 10, 12, 14, 16, 28, 37, 40, 42, 46, 57, 61, 64, 71, 72, 81, 86, 87, 90, 91, 99, 101, 102, 108, 110, 111, 113, 114 y 115, y s’afigen els articles 97bis i 99 bis, y les disposicions addicionals séptima i octava.


Disposició final única

El present decret llei entra en vigor l’endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 10 de març de 2023

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

El conseller d’Economia Sostenible,
Sectors Productius, Comerç i Treball,
RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ


ANNEX ÚNIC

Modificacions del Decret Legislatiu 2/2015, de 15 de maig, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de cooperatives de la Comunitat Valenciana.

Article 10. Escriptura de constitució i estatuts socials
Es modifica l’apartat 2 de l’article 10, que queda redactat d’aquesta manera:
1. (...)
2. Els estatuts socials hauran d’expressar com a mínim:
a. La denominació, el domicili, la duració i l’àmbit territorial de l’activitat cooperativitzada, que haurà de desenvolupar-se majoritàriament en el territori de la Comunitat Valenciana.
b. L’objecte social per al qual es crea la cooperativa.

c. Les activitats econòmiques o professionals a través de les quals podrà desenvolupar-se l’objecte social.
d. El capital social mínim.
e. La quantia i la manera d’acreditar l’aportació obligatòria dels socis i sòcies a capital social i les condicions del seu desembossament, si és el cas.
f. El règim de responsabilitat de les persones sòcies pels deutes socials, en el cas que s’establisca una responsabilitat addicional per al cas d’insolvència de la cooperativa o quan la responsabilitat de la persona sòcia es determine com a il·limitada.
g. Les condicions objectives per a exercir el dret a ingressar en la cooperativa i per a la baixa justificada.
h. Les condicions d’ingrés i baixa i l’estatut jurídic dels socis i sòcies de treball i associats o associades, si és el cas.
i. Els drets i deures de la persona sòcia, indicant necessàriament l’obligació de participació mínima en les activitats de la cooperativa.

j. Les normes sobre composició, funcionament, procediment electoral i remoció dels òrgans socials.
k. Les normes per a la distribució de l’excedent net i imputació de les pèrdues d’exercici.
l. Les normes de disciplina social, especificant les infraccions lleus, greus i molt greus i les sancions previstes.
m. Les causes de dissolució de la cooperativa i les normes per a la liquidació.
n. La clàusula de sotmetiment a la conciliació prèvia, a la mediació i a l’arbitratge cooperatiu regulat en aquesta llei, quan així s’establisca.

o. El règim de les seccions que es creuen en la cooperativa.
p. Les altres matèries que segons aquesta llei han de regular els estatuts socials.
Els estatuts podran ser desenvolupats mitjançant un reglament de règim intern aprovat per l’assemblea, la inscripció de la qual en el Registre no serà obligatòria.

Article 12. Inscripció
S’afigen els apartats 5, 6 i 7.
(...)
5. Reglamentàriament es regularà el procediment abreujat per a la constitució de les cooperatives enunciades en l’apartat següent.
6. Es podran inscriure pel procediment abreujat les cooperatives de primer grau i objecte únic el nombre de persones del qual sòcies fundadores no siga superior a deu i en les quals no es preveja participació d’administracions públiques. En aquest cas:
a. L’escriptura pública farà constar expressament que la cooperativa opta pel procediment abreujat d’inscripció.
b. El Registre de Cooperatives, en el termini dels dos dies hàbils següents al dia de la recepció dels documents preceptius per a la constitució de la cooperativa, efectuarà la seua qualificació jurídica i emetrà la resolució corresponent.
7– No podran constituir-se pel procediment abreujat les cooperatives sanitàries, les de crèdit, les d’assegurances, les de serveis públics, les d’integració social i les d’iniciativa social.

Article 14. Funcions del registre
Es modifica l’apartat 1, lletra g), de l’article 14, que queda redactat d’aquesta manera:
1. (...)
g) Coordinar la seua actuació amb els altres registres de cooperatives i amb els registres mercantils, així com amb altres registres públics, autoritats i administracions amb competències en matèria de cooperatives.
2. (...)

Article 16. Qualificació
Es modifica l’apartat 2, que queda redactat d’aquesta manera:
(...)
2. Quan, dins dels terminis establits i en la forma legalment o reglamentària determinada, el Registre no notifique a les persones interessades la corresponent resolució referent a la pràctica de qualsevol inscripció o assentament sol·licitats, la persona sol·licitant podrà entendre desestimada la seua petició per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l’obligació de dictar i notificar la resolució registral expressa.
Si les normes legals o reglamentàries aplicables no estableixen expressament termini per a dictar o notificar les resolucions registrals, s’entendrà que aquest termini és de tres mesos. El termini serà d’un mes per als actes de constitució, fusió, escissió, transformació, pròrroga de la societat i cessió global d’actiu i passiu.
En el supòsit del procediment abreujat, el termini per a la qualificació jurídica i emissió de la corresponent resolució és de dos dies hàbils.

En tot cas, practicada la inscripció o l’assentament sol·licitat s’entendrà estimada la sol·licitud de la persona interessada.

Article 28. Persones associades
Es modifica l’apartat 1 de l’article 28, que queda redactat d’aquesta manera:
1. Si els estatuts ho preveuen, la cooperativa, de qualsevol classe que siga, podrà incorporar com a associades a persones físiques o jurídiques, tant públiques com privades, que realitzen aportacions a capital social de caràcter voluntari. De la mateixa manera, les persones sòcies que siguen baixa justificada o obligatòria podran adquirir la condició d’associades, transformant la seua aportació obligatòria en voluntària.
(...)

Article 37. Exercici del dret de vot
Es modifica l’apartat 3 de l’article 37, que queda redactat d’aquesta manera:
(...)
3. Cada persona sòcia pot fer-se representar per a una assemblea concreta, mitjançant poder escrit en el qual es podran indicar les instruccions sobre cada assumpte de l’ordre del dia, per un altre soci o sòcia, pel seu cònjuge, ascendent, descendent, germà o germana o persona que convisca amb el soci o sòcia. La representació és revocable. Cada soci o sòcia no podrà representar més de dues persones sòcies absents.
(...)

Article 40. Impugnació d’acords socials
Es modifica l’article 40, que queda redactat d’aquesta manera:
1. Són impugnables els acords socials que siguen contraris a la Llei, s’oposen als estatuts o al reglament de règim intern o lesionen l’interés social en benefici d’una o diverses persones sòcies o associades o de tercers. La lesió de l’interés social es produeix també quan l’acord, fins i tot no causant mal al patrimoni social, s’imposa de manera abusiva per la majoria. S’entén que l’acord s’imposa de manera abusiva quan, sense respondre a una necessitat raonable de la societat cooperativa, s’adopta per la majoria en interés propi i en detriment injustificat dels altres socis i sòcies.
No serà procedent la impugnació d’un acord social quan haja sigut deixat sense efecte o substituït vàlidament per un altre adoptat abans que s’haguera interposat la demanda d’impugnació. Si la revocació o substitució haguera tingut lloc després de la interposició, la terminació del procediment per desaparició sobrevinguda de l’objecte s’ajustarà al que es disposa en la legislació processal. El que es disposa en aquest paràgraf s’entén sense perjudici del dret de qui impugne a instar l’eliminació dels efectes o la reparació dels danys que l’acord li haguera ocasionat mentre va estar en vigor.
Tampoc procedirà la impugnació d’acords basada en els següents motius:
a. La infracció de requisits merament procedimentals establits per la Llei, els estatuts o el reglament de règim intern, per a la convocatòria o la constitució de l’òrgan o per a l’adopció de l’acord, llevat que es tracte d’una infracció relativa a la forma i termini previ de la convocatòria, a les regles essencials de constitució de l’òrgan o a les majories necessàries per a l’adopció dels acords, així com qualsevol altra que tinga caràcter rellevant.
b. La incorrecció o insuficiència de la informació facilitada per la societat en resposta a l’exercici del dret d’informació amb anterioritat a l’assemblea general, llevat que la informació incorrecta o no facilitada haguera sigut essencial per a l’exercici raonable per part del soci mitjà, del dret de vot o de qualsevol dels altres drets de participació.
c. La participació en la reunió de persones no legitimades, llevat que aqueixa participació haguera sigut determinant per a la constitució de l’òrgan.
d. La invalidesa d’un o diversos vots o el còmput erroni dels emesos, llevat que el vot invàlid o l’error de còmput hagueren sigut determinants per a la consecució de la majoria exigible.
Presentada la demanda, la qüestió sobre el caràcter essencial o determinant dels motius d’impugnació es plantejarà com a qüestió incidental de previ pronunciament.
2. L’acció d’impugnació dels acords socials caducarà en el termini d’un any, llevat que tinga per objecte acords que, per les seues circumstàncies, causa o contingut, resultaren contraris a l’ordre públic, i en aquest cas l’acció no caducarà ni prescriurà, tal com estableix la legislació estatal.
El termini de caducitat es computarà des de la data d’adopció de l’acord. Si l’acord s’haguera inscrit, el termini de caducitat es computaria des de la data de la inscripció.
3. Per a la impugnació dels acords socials estan legitimats qualsevol dels administradors, els tercers que acrediten un interés legítim i les persones sòcies o associades que hagueren adquirit tal condició abans de l’adopció de l’acord, sempre que representen, individual o conjuntament, almenys l’1 % de la totalitat dels vots existents en la societat cooperativa al temps de l’adopció de l’acord, o cinquanta vots en el cas de cooperatives amb més de cinc mil persones sòcies. Els estatuts podran reduir el percentatge indicat i, en tot cas, les persones sòcies que no ho aconseguisquen tindran dret al rescabalament del mal que els haja ocasionat l’acord impugnable.

Per a la impugnació dels acords que siguen contraris a l’ordre públic estarà legitimada qualsevol persona sòcia o associada, encara que hagueren adquirit aqueixa condició després de l’acord, administrador o tercer.
Les accions d’impugnació hauran de dirigir-se contra la societat cooperativa. Quan la persona que inicia accions d’impugnació tinguera la representació exclusiva de la societat i l’assemblea general no tinguera designat a ningú a aquest efecte, el jutge que conega de la impugnació nomenarà la persona que ha de representar-la en el procés, entre els socis que hagen votat a favor de l’acord impugnat.
Les persones sòcies o associades que hagen votat a favor de l’acord impugnat podran intervindre a la seua costa en el procés per a mantindre la seua validesa.
No podrà al·legar defectes de forma en el procés d’adopció de l’acord qui, havent tingut ocasió de denunciar-los en el moment oportú, no ho haguera fet.
4. De conformitat amb el que s’estableix en la Llei d’enjudiciament civil, per a la impugnació dels acords socials, se seguiran els tràmits del judici ordinari i les disposicions contingudes en l’esmentada llei.

En el cas que fora possible eliminar la causa d’impugnació, el jutge o àrbitre, a sol·licitud de la societat demandada, atorgarà un termini raonable perquè aquella puga ser esmenada.
5. La sentència ferma o laude que declare la nul·litat d’un acord inscriptible haurà d’inscriure’s en el Registre de Cooperatives.
En el cas que l’acord impugnat estiguera inscrit en el Registre de Cooperatives, la sentència o laude determinarà a més la cancel·lació de la seua inscripció, així com la dels seients posteriors que resulten contradictoris amb ella.
6. Amb caràcter previ a la impugnació dels acords socials, haurà d’haver-se esgotat la via cooperativa interna establida en la present Llei.


Article 42. Composició del consell rector
Es modifiquen els apartats 1 i 3 de l’article 42, que queden redactats d’aquesta manera:
1. El consell rector estarà format per un mínim de tres membres. Els estatuts socials fixaran el nombre de components del consell rector, o bé el màxim i el mínim, corresponent en aquest cas a l’assemblea general la determinació del seu nombre concret. Així mateix, els estatuts podran establir l’existència de membres suplents, que substituiran als membres titulars del consell rector en el supòsit de produir-se vacant definitiva pel temps que li restara de mandat al conseller o consellera substituïda, determinant el seu nombre i el sistema i ordre de substitució. Les persones membres del consell rector i les suplents seran triades per un període d’entre dos i sis anys, sense perjudici de la seua reelecció. Els estatuts socials hauran d’establir la forma en què es procedirà a la renovació del consell rector, que podrà fer-se per la totalitat o per la meitat dels seus membres. En cas que els estatuts prevegen renovacions parcials del consell, la duració del mandat haurà d’establir-se per un nombre parell d’anys. Els estatuts podran limitar el nombre de mandats seguits que podrà exercir una mateixa persona com a membre del consell rector.

Els consellers que hagueren esgotat el termini per al qual van ser elegits continuaran ocupant els seus càrrecs fins al moment en què es produïsca l’acceptació dels qui els substituïsquen.
Els estatuts podran limitar el nombre de mandats seguits que podrà exercir una mateixa persona com a membre del consell rector.
2. (...)
3. Els estatuts socials regularan la forma d’elecció per l’assemblea general dels membres del consell rector, i assenyalaran l’òrgan competent per a decidir sobre la distribució de càrrecs entre aquests membres, que podrà ser el propi consell rector o bé l’assemblea general. Haurà d’existir, almenys, una persona que exercisca la presidència i una persona titular de la secretaria. Si els estatuts ho preveuen, podran existir uns altres càrrecs, i en aquest cas hauran de regular-se estatutàriament les seues funcions.

Article 46. Funcionament del consell rector
Es modifica l’apartat 6 de l’article 46, que queda redactat d’aquesta manera:
(...)
6. Les persones conselleres podran impugnar els acords del consell rector o de qualsevol altre òrgan col·legiat d’administració en el termini de trenta dies des de la seua adopció. Igualment podran impugnar tals acords els socis que representen l’1 % dels vots totals de la cooperativa, o cinquanta vots en el cas de cooperatives amb més de cinc mil persones sòcies. El termini d’impugnació serà de trenta dies des que tinguen coneixement d’aquests o, si s’escau, des de la inscripció en el Registre de Cooperatives, i sempre que no haja transcorregut un any des de la seua adopció.
Les causes d’impugnació, la seua tramitació i efectes es regiran conformement amb el que s’estableix per a la impugnació dels acords de l’assemblea general.

Article 57. Aportacions voluntàries al capital social
Es modifica l’apartat 1 de l’article 57, que queda redactat d’aquesta manera:
1. L’assemblea general i, si ho determinen els estatuts, el consell rector, podrà acordar l’admissió d’aportacions voluntàries de persones sòcies i associades, fixant les condicions de subscripció, que hauran de respectar la proporcionalitat amb les aportacions a capital social realitzades fins al moment per aquests, si fos així necessari per excedir el nombre de sol·licituds de subscripció a les quals s’haguera acordat admetre, així com les condicions de retribució i reembossament d’aquesta classe d’aportacions. En qualsevol cas, el termini de subscripció no podrà excedir els sis mesos des de l’acord d’emissió, i el termini de reembossament no podrà ser inferior a un any des de la subscripció.
(...)

Article 61. Reembossament d’aportacions
Es modifiquen els apartats 1 i 6 de l’article 61, que queden redactats d’aquesta manera:
1. La persona sòcia té dret a exigir el reembossament de les seues aportacions obligatòries en cas de baixa de la cooperativa. La liquidació d’aquestes aportacions es farà amb efectes al tancament de l’exercici social en el curs del qual haguera nascut el dret al reembossament, i el seu import es determinarà segons s’estableix a continuació.
2. (...)
3. (...)
4. (...)
5. (...)
6. Les aportacions voluntàries es reembossaran, liquidades, en les condicions que determine l’acord que va aprovar la seua emissió o transformació. Llevat que aquest acord haguera previst un règim diferent, les aportacions voluntàries es reembossaran en el moment en què la baixa haja de fer efecte, sempre que s’haja complit el termini mínim de reembossament establit en aquesta llei. En cap cas podran practicar-se deduccions sobre les aportacions voluntàries ni se’ls podrà aplicar l’ajornament establit en el punt anterior.

Article 64. Activitat cooperativitzada i aportacions de la persona sòcia a la gestió cooperativa
S’afigen els apartats 4, 5 i 6 següents.
(...)
4. Les societats cooperatives tindran en la distribució o en la venda dels seus productes la condició de majoristes, i podran no obstant això vendre al detall i distribuir com a minoristes, amb independència de la qualificació que els corresponga a efectes fiscals.
5. El lliurament de béns i la prestació de serveis realitzats per les societats cooperatives als seus socis i sòcies, ja siguen generades per l’entitat, per les seues persones sòcies o adquirides a tercers per al compliment dels fins socials, no tindran la consideració de venda, amb independència de la qualificació que els corresponga a efectes fiscals.

6. Es consideren activitats cooperatives internes, i tindran caràcter d’operacions de transformació primària, les que realitzen les societats cooperatives agroalimentàries i les d’explotació comunitària de la terra, així com les societats cooperatives de segon grau que les agrupen, amb productes o matèries que estiguen destinats, exclusivament, a les explotacions dels seus socis.

Article 71. Reserva voluntària
Es modifica l’apartat 1 de l’article 71 i s’afig un nou apartat 4, que queden redactats d’aquesta manera:
1. Els estatuts socials podran regular una reserva voluntària de lliure disposició, que es destinarà a les finalitats que els estatuts hagen determinat o, si aquests ho permeten, a les quals acorde l’assemblea general. Si els estatuts ho contemplen, aquesta reserva voluntària podrà ser repartible entre els socis en els supòsits, termes i condicions fixats en aquests i, en tot cas, amb l’acord previ de l’assemblea general.
Es constituirà per acord de l’assemblea general i a aquesta es destinaran les quantitats que es determinen conformement amb el que s’estableix en l’article 68.
2. (...)
3. (...)
4. En el cas que l’assemblea general haja decidit individualitzar totalment o parcialment la reserva voluntària, el soci tindrà dret al seu reembossament en cas de baixa, per la part que li haja sigut acreditada.


Article 72. Fons de formació i promoció cooperativa
Es modifica l’apartat 1 de l’article 72, que queda redactat d’aquesta manera:
1. El fons de formació i promoció cooperativa tindrà com a fins els següents:
a. La formació dels socis i sòcies i treballadors i treballadores de la cooperativa en els principis i tècniques cooperatives, econòmiques i professionals, o en qualsevol matèria o disciplina que guarde relació directa o indirecta amb la cooperativa o les seues activitats.
b. La promoció de les relacions intercooperatives, comprenent tota la cooperació entre cooperatives recollida en el títol II d’aquesta Llei i qualsevol tipus de col·laboració o acord que fomente aquesta relació, així com la formalització d’associacions d’índole cooperatiu.
c. La difusió del cooperativisme per qualsevol mitjà o modalitat, amb projecció pública i dirigida a la societat en general, que promoga l’extensió del cooperativisme i la integració de noves persones sòcies.

d. La promoció cultural, professional i social de l’entorn local o de la comunitat en general, en totes les seues formes i mitjans possibles, de manera directa o mitjançant col·laboració externa.
e. La defensa i promoció del medi ambient, del consum responsable i de la protecció social en tota la seua extensió (sanitària, educativa, de serveis socials, de promoció i protecció dels drets de la infància i l’adolescència i de protecció als majors), així com les labors de recerca i desenvolupament de manera directa o col·laborativa amb institucions, universitats o entitats, tant públiques com privades.
f. La creació, consolidació o promoció d’altres cooperatives a través d’un fons, que podrà ser constituït i gestionat per la pròpia cooperativa que ho genera o, si és el cas, cedit a un fons col·lectiu comú creat per a tal finalitat i reconegut pel Consell Valencià del Cooperativisme.

A aquest efecte la dotació del fons podrà ser aportada totalment o parcialment a una unió o federació de cooperatives, o a la confederació.
Les cooperatives podran desenvolupar els fins previstos en aquest article en els seus estatuts socials, regulant detalladament, sense caràcter exhaustiu, les accions o activitats concretes a les quals es podrà aplicar el Fons i la manera de portar-les a efecte, i, en aquest cas, una vegada inscrits els mateixos en el Registre de Cooperatives, es presumirà amb caràcter general legals que les quantitats destinades a les concretes accions o activitats recollides de manera expressa en els estatuts han sigut correctament aplicades als fins previstos en la Llei.

Article 81. Dissolució
Es modifica l’apartat 3 de l’article 81 i s’afig un nou apartat 4, que queden redactats d’aquesta manera:
(...)
3. L’acord de dissolució o la resolució judicial que la declare haurà d’inscriure’s en el Registre de Cooperatives i publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en un diari de gran difusió en el territori del domicili social o àmbit d’actuació. També es farà constar en el Registre de Cooperatives, mitjançant nota marginal, la resolució administrativa ferma que constate alguna causa de dissolució. Les persones creditores socials disposaran del termini d’un mes, a comptar des de l’última publicació de l’acord de dissolució, per a comparéixer en defensa dels seus drets.
4. Podrà utilitzar-se el procediment abreujat de dissolució i liquidació de cooperatives en les quals s’acrediten les següents circumstàncies:

a. Que les persones liquidadores hagen sigut designades pel Consell Valencià del Cooperativisme o per la conselleria competent en matèria de cooperatives; i en els supòsits en què l’assemblea general de la cooperativa haja acordat la dissolució per unanimitat.
b. Que no consten persones creditores o que, en tal cas, es garantisca el cobrament per la seua part de les quantitats degudes.
c. Que s’acredite la realització de les publicacions de l’acord de dissolució previstes en l’apartat 3.
El procediment abreujat, que es desenvoluparà reglamentàriament, consistirà en la inscripció simultània de la dissolució i la liquidació mitjançant una única escriptura pública.

Article 86. Criteris de classificació
Es modifica l’apartat 3 de l’article 86, que queda redactat d’aquesta manera:
(...)
3. La regulació específica de les diferents classes de cooperatives no impedirà la lliure delimitació del seu objecte social pels estatuts de cada cooperativa i la creació de cooperatives polivalents l’objecte social de les quals comprenga activitats de diferent classe, sense perjudici de destacar les activitats principals als efectes legals oportuns. En aquest sentit, les cooperatives polivalents determinaran els seus resultats conforme a les regles establides per a l’activitat cooperativitzada que s’haja destacat com a principal en els estatuts socials.

Article 87. Cooperatives agroalimentàries
Es modifica l’últim paràgraf de l’apartat 1 de l’article 87, que queda redactat d’aquesta manera:
1. (...)
El dret de vot podrà ponderar-se d’acord amb el volum d’activitat cooperativitzada per cada soci o sòcia, fixant-se en estatuts el criteri de la seua atribució, i sense que el nombre de vots per cada membre excedisca de cinc. D’altra banda, tampoc podrà atribuir-se a una sola persona sòcia més d’un terç dels vots totals de la cooperativa.
(...)

Article 90. Cooperatives de persones consumidores i usuàries
Es modifica l’apartat 3 de l’article 90, que queda redactat d’aquesta manera:
(...)
3. Aquests cooperatives tindran la doble condició de majoristes i minoristes, i podran produir els béns i serveis que subministren a les persones sòcies.

Article 91. Cooperatives d’habitatges i cooperatives de despatxos i locals
Es modifica l’article 91, que queda redactat d’aquesta manera:
1. Les cooperatives d’habitatges tenen per objecte facilitar allotjament a persones sòcies, per a si i per a les persones que amb elles convisquen.
També podran tindre per objecte proporcionar a les persones sòcies solars o terrenys per a l’edificació d’habitatges o facilitar a les persones propietàries o usuàries dels habitatges, aparcaments, locals, instal·lacions o serveis complementaris o accessoris de l’habitatge, així com serveis que consideren necessaris per al benestar i desenvolupament col·lectiu.
La cooperativa d’habitatges podrà tindre per objecte, fins i tot únic, la conservació, rehabilitació i administració dels habitatges i altres edificacions, instal·lacions o serveis. En aquests casos, podran ser sòcies de la cooperativa les persones propietàries o usuàries dels habitatges i altres instal·lacions o serveis, amb independència de la seua naturalesa física, jurídica, pública o privada.
Les cooperatives d’habitatges també podran tindre per objecte l’acompliment de les funcions d’administrador de les comunitats de propietaris, sotmeses o no a la Llei de propietat horitzontal, hagen sigut o no construïts i adjudicats en règim cooperatiu
Les cooperatives d’habitatges podran adquirir, parcel·lar i urbanitzar terrenys i, en general, desenvolupar totes les activitats i treballs que siguen necessaris per al compliment del seu objecte social.
2. Podran ser sòcies de les cooperatives d’habitatges les persones físiques que pretenguen allotjament o locals per a si i les persones que convisquen amb elles. També podran ser persones sòcies els ens públics, les cooperatives i les entitats sense ànim de lucre que requerisquen allotjament per a aquelles persones que, dependents d’aquestes, hagen de residir, per raó del seu treball o funció, a l’entorn d’una promoció cooperativa o que requerisquen locals per a desenvolupar les seues activitats.
Per a adquirir la condició de persona sòcia d’una cooperativa d’habitatges en cessió d’ús haurà de realitzar una aportació al capital social. Sense perjudici de les aportacions que els estatuts o l’assemblea general acorden per a promoure la construcció o l’adquisició de l’habitatge o allotjament en cessió d’ús, aquesta aportació a capital no podrà ser de quantia superior al cost de la construcció o adquisició de l’habitatge o allotjament en cessió d’ús. Així mateix, la persona sòcia haurà de realitzar els desembossaments pendents i altres aportacions previstes per l’assemblea general o pels estatuts socials que li siguen exigits, abonar les quotes periòdiques que fixen els òrgans de la cooperativa per a atendre les despeses derivades del manteniment i millora dels habitatges i altres instal·lacions de la cooperativa, i en el seu cas, dels altres serveis que la cooperativa preste als seus socis.
3. La cooperativa d’habitatges determinarà en els seus estatuts si satisfarà l’interés dels seus socis i sòcies mitjançant l’adquisició, l’arrendament, la promoció, i en el seu cas, construcció o autoconstrucció, dels habitatges per tals socis i sòcies; i si una vegada concloses aquests activitats els habitatges s’adjudicaran en propietat a les persones sòcies o se cediran per a ús i gaudi d’aquestes.
Quan la cooperativa retinga la propietat dels habitatges o locals, els estatuts, el reglament de règim intern o els acords de l’assemblea general establiran les normes per les quals es regirà l’ús i gaudi per les persones sòcies dels habitatges i altres espais, instal·lacions i serveis, tant particulars com comuns, i podran preveure i regular la possibilitat de cessió o permuta del dret d’ús i gaudi de l’habitatge o local amb socis o sòcies d’altres cooperatives d’habitatges que tinguen establida la mateixa modalitat, així com entre les persones que convisquen amb les sòcies i socis, i podran regular així mateix el règim de reembossament de les aportacions reembossables.
En qualsevol cas, els habitatges i allotjaments oferits en règim cooperatiu hauran de destinar-se a l’allotjament de les persones sòcies i els qui conviuen amb elles, ja siga per a ús habitual i permanent, o per a descans o vacances, i podran destinar-se també per a ús residencial o col·laboratiu, amb caràcter general o per a determinats col·lectius.
En el moment de constitució de la cooperativa, el nombre dels habitatges que es projecten adquirir o construir no podrà superar el doble del nombre de socis, excepte si es tracta d’una promoció realitzada en col·laboració amb administracions o entitats públiques.
4. Les cooperatives d’habitatges podran alienar o arrendar a terceres persones no sòcies els habitatges, locals comercials i instal·lacions i edificacions complementàries de la seua propietat. L’assemblea general acordarà el destí de l’import obtingut per alienació o arrendament d’aquests.
En tot cas, les cooperatives d’habitatges no podran realitzar operacions amb terceres persones no sòcies per import superior al 25 % de la quantia de les realitzades amb les persones sòcies, límit que operarà per a cada promoció o fase diferent existent en la cooperativa.
5. En cas de baixa del soci o sòcia, la cooperativa podrà retindre l’import total que haja de reembossar-se a la persona sòcia sortint, fins que siga substituïda en els seus drets i obligacions per un altre soci o sòcia. En els estatuts socials haurà de fixar-se el termini màxim de duració del dret de retenció
6. La persona titular del dret a l’adjudicació en propietat d’un habitatge o local, no podrà transmetre aquest dret si hi ha persones aspirants a ser sòcies, excepte a aquests últimes i respectant l’ordre d’antiguitat de les seues sol·licituds d’ingrés.
7. En cas de transmissió inter vivos d’un habitatge o local abans d’haver transcorregut cinc anys des de l’adjudicació al soci o sòcia, la persona transmitent comunicarà prèviament el seu propòsit a la cooperativa. S’exceptua el cas en què la persona adquirent siga ascendent, descendent o cònjuge del soci o sòcia, o adjudicatària en transmissions entre cònjuges decretades o aprovades judicialment en els casos de separació o divorci.
La cooperativa podrà decidir l’adquisició de l’habitatge o local, per acord del consell rector, adoptat en el termini de tres mesos des de la comunicació, per un preu equivalent a les quantitats aportades per la persona transmitent a la cooperativa, degudament revaloritzades.
Si la persona transmitent no porta a efecte la mencionada comunicació, la cooperativa podrà exercitar el dret de retracte, al mateix preu abans indicat o al preu que figure en el document de transmissió si és inferior, en el termini d’un any a comptar des del moment de la inscripció en el Registre de la Propietat o, a falta d’aquesta, des que la cooperativa es done per assabentada de la transmissió.
En tot cas, el dret de retracte prescriurà als cinc anys de la transmissió efectiva.
Una vegada exercitats el tanteig o el retracte, la cooperativa oferirà l’habitatge o local als aspirants a socis per ordre d’antiguitat de la seua sol·licitud d’inscripció.
La persona titular del dret a l’ús i gaudi d’un habitatge cooperatiu per cessió d’ús, només podrà transmetre aquest dret si els estatuts ho han previst i respectant les condicions contemplades en aquests.

El que es disposa en aquest apartat haurà d’aplicar-se sense perjudici de les limitacions que establisca la legislació específica, en els supòsits d’habitatges que hagen obtingut ajudes públiques.
8. La persona sòcia, des del moment de la inscripció en el Registre de la Propietat de l’escriptura de constitució del règim de propietat horitzontal, podrà exigir la constitució d’una hipoteca de màxim per a garantir les quantitats que estiga obligat a entregar fins a l’adjudicació de l’habitatge. Les despeses seran a càrrec de la persona sòcia.

Serà aplicable a les cooperatives d’habitatges i per a les quantitats anticipades per la persona sòcia, abans d’iniciar-se la construcció o durant aquesta, el que es disposa en la legislació vigent sobre la matèria, respecte de garanties per les quantitats anticipades en l’adquisició d’habitatges.
9. Les cooperatives que desenvolupen més d’una fase o promoció hauran de constituir en el seu si una secció per a cadascuna d’aquestes, i bastarà a aquests efectes que els estatuts socials incorporen una regulació genèrica de les seccions.
10. Les cooperatives de despatxos o locals tenen per objecte procurar, exclusivament per als seus socis i sòcies, despatxos, oficines o locals, així com aparcaments o altres immobles o edificacions complementàries dels anteriors. A tals efectes, la cooperativa podrà adquirir, parcel·lar i urbanitzar terrenys i, en general, desenvolupar totes les activitats que conduïsquen al compliment del seu objecte social. També podrà correspondre a aquests cooperatives la rehabilitació, administració, conservació o millora d’aquests immobles.
Podran pertànyer com a socis i sòcies a aquests cooperatives les persones professionals, estiguen o no col·legiades, les cooperatives, i els altres empresaris o empresàries, ja siguen persones físiques o jurídiques.
Aquests cooperatives podran agrupar-se entre si, o amb cooperatives d’habitatges, per a l’edificació o rehabilitació conjunta d’un mateix immoble o grup d’ells, inclosa la urbanització, si escau.
En la resta, serà aplicable a aquests cooperatives el que s’estableix per a les d’habitatges.
11. Cap persona podrà exercir simultàniament el càrrec de membre del consell rector en més d’una cooperativa d’habitatges, llevat que els estatuts ho autoritzen expressament.
12. En el cas que el consell rector decidisca contractar un gestor professional que dirigisca els actes necessaris per al desenvolupament de l’objecte social de la cooperativa, l’assemblea general haurà d’acordar les condicions contractuals, particularment la delimitació de la responsabilitat civil.
13. Les cooperatives d’habitatges hauran de sotmetre a auditoria els seus comptes en els casos i condicions establits en aquesta Llei i en les lleis sobre la matèria i, a més, en tant no es produïsca l’adjudicació o cessió dels habitatges o locals a les persones sòcies, en els exercicis econòmics en què es produïsca algun dels següents suposats:
a. Que la cooperativa tinga en promoció, entre habitatges i locals, un nombre superior a cinquanta.
b. Qualsevol que siga el nombre d’habitatges i locals en promoció, quan corresponguen a diferents fases o promocions.
c. Que la cooperativa haja atorgat poders relatius a la gestió empresarial a persones físiques o jurídiques que no siguen membres del consell rector.
14. Les cooperatives d’habitatges col·laboratives es regiran per allò establert en la normativa sectorial d’habitatge col·laboratiu i en allò aplicable per la present llei.

Article 97 bis. Cooperatives d’emprenedoria
S’afig un nou article 97 bis, redactat d’aquesta manera:
1. La finalitat de les cooperatives d’emprenedoria és fomentar l’ocupació cooperativa i afavorir un desenvolupament socioeconòmic sostenible i innovador. Aquests cooperatives tenen per objecte generar comunitats d’ajuda mútua entorn de la necessitat comuna de les persones sòcies de crear el seu propi lloc de treball en unes condicions que li permeten un desenvolupament professional d’acord amb les seues capacitats i aspiracions personals
2. Podran incorporar-se a la cooperativa d’emprenedoria persones físiques portadores d’un projecte empresarial que aspiren a constituir-se en cooperativa. La permanència en la cooperativa d’aquests socis i sòcies, que en cap cas podrà excedir el termini d’un any, estarà limitada al temps necessari per a finalitzar i posar a prova el seu projecte empresarial, així com per a prendre la decisió de constituir o no una cooperativa. Després d’haver transcorregut aquest temps, la persona sòcia serà baixa i tindrà dret a la liquidació de la seua aportació obligatòria a capital, que li serà reembossada en el moment de la baixa sense que siguen aplicables els terminis màxims de reembossament establits en l’article 61 d’aquesta llei. Aquests socis i sòcies tindran els mateixos drets i obligacions establits en aquesta llei que qualsevol persona sòcia de caràcter indefinit i la seua aportació a capital serà la que determinen els estatuts socials de la cooperativa.
3. També podran integrar-se com a socis de les cooperatives d’emprenedoria persones jurídiques que tinguen per objecte el foment del cooperativisme o de l’emprenedoria en territori de la Comunitat Valenciana, o bé la lluita contra la desocupació. La seua permanència en la cooperativa tindrà caràcter indefinit.
4. La cooperativa, dins del seu objecte social, prestarà als seus socis serveis de formació, acompanyament i assessorament, sobretot en aspectes relacionats amb el cooperativisme, la gestió empresarial i l’emprenedoria, i podrà generar oportunitats per a sotmetre les idees de negoci dels seus socis i sòcies a una prova de viabilitat comercial en condicions de realitat. Per a realitzar aquesta prova, la cooperativa proveirà al mercat de serveis relacionats amb els projectes d’autoocupació que albergue en el seu si, i podrà contractar els seus socis i sòcies pel temps que resulte imprescindible.
5. Les relacions comercials que la cooperativa establisca per al desenvolupament del seu objecte social formaran part de la seua activitat cooperativitzada i tindran la consideració amb caràcter general d’operacions amb els socis.

Article 99. Cooperatives de serveis públics
Es modifica l’apartat 1 de l’article 99, que queda redactat d’aquesta manera:
1. La Generalitat i les corporacions locals obligades a assegurar l’existència de serveis públics podran promoure que la prestació directa d’aquests es faça mitjançant la constitució de cooperatives de serveis públics.
(...)

Article 99 bis. Cooperatives d’iniciativa social
S’afig un nou article 99 bis, redactat d’aquesta manera:
1. La Generalitat i les entitats locals afavoriran en el seu àmbit territorial la prestació d’activitats i serveis de primera necessitat per als seus ciutadans mitjançant cooperatives que desenvolupen serveis d’interés econòmic general.
2. A l’efecte d’aquest article es consideraran activitats i serveis de primera necessitat els relatius a habitatge, salut, serveis socials, atenció a la dependència, la protecció i integració de grups socials vulnerables, els subministraments bàsics com ara l’aigua, l’electricitat i les telecomunicacions, l’educació, la cultura, l’esport, la mobilitat i el transport.

Les cooperatives regulades en aquest article no tindran ànim de lucre en els termes que s’assenyalen aquesta llei, es consideraran entitats d’iniciativa social als efectes previstos en la legislació sobre serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana i podran gaudir dels següents beneficis legals:
a. Resultar adjudicatàries directes de concessions demanials o drets de superfície sobre patrimoni de les entitats locals per a desenvolupar les seues activitats.
b. Ser beneficiàries directes de subvencions i ajudes públiques que compensen les seues obligacions de servei públic, dins del compliment de la normativa estatal i europea en matèria d’ajudes d’Estat.

c. Accedir de manera preferent al crèdit i el finançament de les entitats públiques en condicions de mercat.
3. Les Administracions públiques podran fer una reserva de contractes relacionats amb les activitats i serveis de primera necessitat a la licitació entre cooperatives, tal com s’estableix en la legislació vigent sobre contractes del sector públic.
4. Quan no siga procedent la relació contractual emparada en la legislació de contractes del sector públic entre l’Administració i la cooperativa d’iniciativa social, la relació entre totes dues parts es formalitzarà en un conveni de col·laboració que establisca de manera objectiva les obligacions de servei públic imposades i els mecanismes de control quant a aquelles que es reserva l’entitat local.

Article 101. Cooperativa de segon grau
Es modifica l’apartat 1 de l’article 101, que queda redactat d’aquesta manera:
1. Són cooperatives de segon grau les integrades per cooperatives i unes altres persones jurídiques per a desenvolupar una activitat econòmica de manera cooperativitzada en favor de tots els integrants o per a completar, promoure, coordinar o reforçar les activitats econòmiques de les entitats membres i del grup resultant, en el sentit i amb l’extensió que establisquen els estatuts.
Les persones jurídiques que no posseïsquen la forma de cooperativa no podran tindre en l’assemblea general un percentatge superior al 40 % dels vots presents i representats.
També podran integrar-se directament com a persones sòcies en aquests cooperatives els socis i sòcies de treball d’aquestes.
No serà aplicable a les cooperatives de segon grau el límit establit en l’article 19.3 per als socis de duració determinada, encara que els seus vots no podran superar el 20 % dels vots presents i representats en l’assemblea general.
(...)


Article 102. Consorcis i altres unions
Es modifica l’apartat 3 de l’article 102, que queda redactat d’aquesta manera:
1. (...)
2. (...)
3. Les cooperatives podran subscriure amb unes altres acords intercooperatius amb vista al compliment dels seus objectes socials. En virtut d’aquests, tant la cooperativa com els seus socis i sòcies podran realitzar operacions de subministrament, lliuraments de productes o serveis en les altres cooperatives signants de l’acord, tenint tals fets la mateixa consideració que les operacions cooperativitzades amb els mateixos socis i sòcies.
Els resultats obtinguts d’aquestes operacions tindran el caràcter i la destinació de resultats cooperatius en totes les cooperatives participants de l’acord.
Si a conseqüència d’aquests acords una cooperativa cedeix tota la seua activitat, es considerarà que manté el compliment del seu objecte social mentre dure l’acord d’intercooperació, sense que siga aplicable el que es disposa en l’article 81.1.c.

Article 108. Principi general i participació de les organitzacions representatives
Es modifica l’article 108, que queda redactat d’aquesta manera:
La Generalitat reconeix com a tasca d’interés públic la promoció, estímul i desenvolupament de les societats cooperatives i de les seues estructures d’integració econòmica i representativa, la llibertat i l’autonomia de la qual garanteix, i assumeix el compromís, d’acord amb els seus programes d’actuació, d’adoptar les mesures necessàries perquè les cooperatives puguen complir els seus objectius econòmics i socials, de conformitat amb els principis cooperatius.
La Generalitat instrumentarà la participació de les organitzacions representatives del cooperativisme en les institucions i òrgans públics sota la seua dependència, així com en les decisions que adopte el Consell i cadascuna de les conselleries en les matèries de la respectiva competència.

Article 110. Formació cooperativa
S’afig un nou apartat d a l’article 110, redactat d’aquesta manera:
(………….)
a. Impulsarà, com a eina pedagògica, amb els objectius de generar cultura cooperativa entre l’alumnat i promoure una ocupació sostenible i de qualitat per al futur, la creació de cooperatives escolars promogudes per estudiants o pels mateixos centres educatius per al desenvolupament d’activitats econòmiques destinades a la producció de béns o prestació de serveis. La seua duració estarà limitada als cursos escolars que comprenga l’acció formativa. Aquests cooperatives, com a empreses d’estudiants, es regiran pel que s’estableix en la legislació aplicable a aquests i, a més, hauran d’inscriure’s en el Registre de Cooperatives.


Article 111. Foment del cooperativisme
Es modifica l’article 111, que queda redactat d’aquesta manera:
1. La Generalitat promourà la utilització de fórmules cooperatives per a la satisfacció de necessitats empresarials i socials, i fomentarà la creació i desenvolupament d’aquesta mena de societats.
Seran objecte d’especial promoció aquelles societats cooperatives que incorporen a la seua activitat la innovació, noves tecnologies de la informació i la comunicació, la internacionalització, contribuïsquen a la cooperació i integració empresarial o desenvolupen la seua labor conformement a principis de sostenibilitat empresarial i millora mediambiental, conciliació de la vida laboral i familiar, i igualtat de gènere.
En la planificació i execució dels programes de foment del cooperativisme, gaudiran d’especial consideració les cooperatives que promoguen o porten a efecte actuacions en favor de les persones en risc d’exclusió, singularment a través de la creació de llocs de treball adequats a les seues característiques.
2. La Generalitat i la resta d’administracions públiques de la Comunitat Valenciana, així com els ens dependents d’aquestes, asseguraran, en el marc de la seua política general, la promoció, participació i especial consideració de les cooperatives en tots els seus programes d’actuació i en particular:
a. Garantiran programes d’ajuda a les cooperatives en l’aplicació de les seues polítiques d’ocupació
b. Asseguraran que en els serveis públics d’assessorament a les persones emprenedores es compte necessàriament amb la presència de personal especialitzat en la creació de cooperatives.
c. Procuraran la participació i col·laboració dels diferents sectors cooperatius en l’execució dels programes d’inversions públiques.

d. Impulsaran la col·laboració de les cooperatives en l’execució dels programes d’obres públiques, urbanisme i habitatges. Per al compliment d’aquests fins, fomentaran que les cooperatives d’habitatges adquirisquen pel sistema d’adjudicació directa terrenys o edificacions de gestió pública per a promoure la construcció o rehabilitació d’habitatges tipificats com a socials o de protecció pública, atenent criteris d’urbanisme sostenible i eficiència energètica.
e. Les cooperatives tindran dret preferent, en cas d’empat, en l’adjudicació de contractes d’obres, serveis i subministraments.
f. En els termes establits en la legislació de contractes del sector públic, la Generalitat Valenciana i les entitats locals, es reservaran a favor de les cooperatives un percentatge dels seus contractes de prestació de serveis de caràcter social, cultural i de salut, inclosos els contractes de prestació de serveis sociosanitaris i d’atenció a persones en situació de dependència. En concret, es reservarà a la licitació entre cooperatives la prestació d’aquells serveis esmentats quan, motivadament, es deixe constància en l’expedient de contractació que són aspectes essencials de la prestació a realitzar: (i) la proximitat i integració en el territori; (ii) la correcció de desigualtats socials, culturals o territorials; (iii) el foment de l’ocupació; i (iv) la inserció de persones en risc d’exclusió social.
g. S’impulsarà la col·laboració pública-privada, a través de les cooperatives, mitjançant el foment de la participació de les cooperatives en la gestió dels serveis públics. En tal sentit, tant la Generalitat Valenciana com les entitats locals promouran la constitució de societats cooperatives de serveis públics de caràcter prestacional com a fórmula de gestió d’aquests, i podran participar com a socis d’aquestes societats cooperatives en els termes assenyalats en la legislació cooperativa vigent.

h. Les societats cooperatives que participen en els procediments de contractació o contracten efectivament amb les administracions públiques valencianes, en el supòsit d’exigir-se la constitució de garanties, només hauran d’aportar el 25 % del seu import.

Article 113. Del foment del cooperativisme en l’àmbit dels expedients d’acomiadament col·lectiu i processos concursals
Es modifica el títol de l’article 113 i s’eliminen els seus apartats 3, 4 i 5, i queda l’article redactat d’aquesta manera:

Article 113. Del foment del cooperativisme en l’àmbit dels expedients d’acomiadament col·lectiu i processos concursals
1. Davant l’inici d’un expedient d’acomiadament col·lectiu o petició d’informe de l’autoritat judicial en els processos concursals que comporten mesures d’acomiadament col·lectiu de treballadors i treballadores, l’autoritat laboral de la Generalitat facilitarà informació a les empreses i als qui representen els treballadors i treballadores sobre els programes de foment del cooperativisme en vigor.
2. La Generalitat establirà, en el marc dels programes de foment de l’economia social, mesures d’assessorament, acompanyament i suport a la viabilitat dels projectes cooperatius que sorgisquen d’aquests processos de crisi empresarial, amb la finalitat de fer viable el canvi de model de gestió empresarial, perquè aquesta recaiga en els mateixos treballadors i treballadores organitzats en cooperativa.

Article 114. Cooperatives no lucratives
Es deroga l’apartat 2, es renumera l’apartat 3 que passa a ser el 2, s’afig un nou apartat 3 i es modifica l’apartat 4, que queden redactats d’aquesta manera:
(...)
2. Perquè una cooperativa siga qualificada com no lucrativa haurà de fer constar expressament en els seus estatuts:
a. L’absència d’ànim de lucre.
b. Que els eventuals resultats positius que s’obtinguen no seran repartibles entre les persones sòcies, sinó que es dedicaran a la consolidació i millora de la funció social de la cooperativa.
c. Les aportacions voluntàries dels socis i sòcies al capital social no podran reportar gens d’interés, sense perjudici de la seua actualització en els termes establits en aquesta llei per a les aportacions obligatòries.

d. Les persones sòcies i els treballadors i treballadores de la cooperativa no podran percebre, en concepte de bestretes societàries o de salaris, més d’un cent setanta-cinc per cent dels salaris mitjans del sector.

3. En el cas que l’entitat cooperativa siga titular, directament o indirectament, de participacions majoritàries en societats mercantils, s’haurà d’acreditar davant la conselleria competent en matèria de cooperatives l’existència d’aquestes participacions, així com que la titularitat de les mateixes coadjuva al millor compliment dels seus fins.
4. La transgressió de les determinacions estatutàries previstes en l’apartat 2 anterior, comportarà la pèrdua de la qualificació com a cooperativa no lucrativa.
(...)

Article 115. Cooperatives d’utilitat pública
Es modifica el títol de l’article 115 i el seu contingut, que queda redactat d’aquesta manera:

Article 115. Cooperatives d’utilitat pública
1. La Generalitat, a través de la conselleria competent en matèria de cooperatives, reconeixerà com a entitats d’utilitat pública a aquelles cooperatives que contribuïsquen a la promoció de l’interés general de la Comunitat Valenciana mitjançant el desenvolupament de les seues funcions.
2. Les cooperatives que obtinguen la declaració d’utilitat pública tindran els següents drets:
a. Utilitzar l’esment «declarat d’utilitat pública» en tots els seus documents a continuació del nom de l’entitat.
b. Ser sentides, a través de les federacions o confederacions corresponents, en l’elaboració de disposicions generals relacionades directament amb les matèries de la seua activitat i en l’elaboració de programes de transcendència per a aquests.
c. Gaudir de les exempcions, bonificacions, subvencions i altres beneficis de caràcter econòmic, fiscal i administratiu que puga establir la Generalitat Valenciana, sense perjudici de les que els pogueren correspondre atorgades per altres Administracions públiques.
3. Per al reconeixement de la seua utilitat pública la cooperativa haurà d’estar constituïda i degudament inscrita en el Registre de Cooperatives, en funcionament i donant compliment efectiu als seus fins estatutaris de manera ininterrompuda durant almenys els dos anys immediatament anteriors a la data de la sol·licitud. A més, haurà de mancar d’ànim de lucre d’acord amb el regulat en l’article anterior.

Disposició addicional setena. Transformació d’associacions en cooperatives
S’afig una nova disposició addicional, setena, amb el següent contingut:
Les associacions inscrites en el Registre d’Associacions de la Comunitat Valenciana podran transformar-se en cooperatives regides per la present llei, sempre que compartisquen els fins, valors i principis propis de les cooperatives i no existisca un precepte legal que el prohibisca expressament. Les associacions inscrites en el Registre estatal d’Associacions podran transformar-se en cooperatives regides per la present Llei sempre que, a més, la seua activitat es realitze majoritàriament en el territori de la Comunitat Valenciana conformement amb l’article 1 d’aquesta llei.
La transformació d’una associació en cooperativa es regirà, referent als requisits i efectes de la transformació, per la legislació que siga aplicable a aquella. Mancant regulació de la transformació en la legislació d’associacions, s’aplicaran les normes de la dissolució, en relació amb les causes i l’adopció de l’acord per la seua assemblea general.

La dissolució de l’associació no obrirà el període de liquidació, sinó que el patrimoni íntegre de l’associació es transmetrà en bloc, en els termes establits en els estatuts, a una cooperativa de nova creació, amb similar objecte social. La transformació no afectarà la personalitat jurídica de l’associació transformada.
Les reserves i els fons de l’associació constituïts amb anterioritat a la transformació no podran ser distribuïts directament o indirectament als socis, ni incorporats a capital. Així mateix, les autoritzacions, ajudes i avantatges, directes o indirectes, a què tinguera dret l’associació, seguiran en favor de la cooperativa sempre que l’objecte de la cooperativa i les seues normes d’organització i funcionament s’ajusten a les condicions requerides als beneficiaris d’aquelles. Així mateix, la cooperativa succeirà l’associació en les seues relacions amb els seus associats, i en els acords adoptats en matèria d’aportació, encara que l’associat decidisca separar-se de l’associació.
L’acord de transformació s’elevarà a escriptura pública i es presentarà per a la seua inscripció, juntament amb el balanç de situació de l’associació tancat el dia anterior al de l’acord de transformació i verificat, si escau, pels auditors de comptes, en el Registre de Cooperatives i, en quantes oficines o registres resulten pertinents de conformitat amb el règim aplicable a l’associació.

Disposició addicional huitena. Protecció de dades de caràcter personal
S’afig una nova disposició addicional, huitena, amb el següent contingut:
1. El tractament de dades personals que es realitze en compliment d’aquesta norma s’ajustarà al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2. Les dades personals que les persones proporcionen a l’Administració en l’exercici dels drets garantits en aquesta norma seran utilitzades amb les finalitats i els límits previstos.
3. El registre regulat en el capítol III d’aquesta norma és un registre administratiu que contindrà dades de caràcter personal i, en conseqüència, li resulta d’aplicació el règim de protecció de dades personals. En particular, hauran de tindre’s en compte les garanties i mesures de seguretat necessàries per a garantir els drets i llibertats de les persones afectades, així com respectar-se els principis en matèria de protecció de dades, especialment el principi de minimització de dades, que determina que les dades han de ser adequades, pertinents i limitades al necessari en relació amb els fins per als quals són tractades.

4. En el cas del Consell Valencià de Cooperativisme regulat en aquesta norma, les dades de les persones que l’integren seran tractades de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de protecció de dades, complint amb els principis relatius al tractament i amb el deure de informar les persones interessades. Així mateix, les persones que formen part de l’òrgan tindran el deure de confidencialitat de la informació que coneguen en el desenvolupament de les seues funcions.

linea
Mapa web