DECRET LLEI 4/2024, de 26 març, del Consell, pel qual s'adopten mesures extraordinàries per a la reducció de la temporalitat en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat. [2024/2658]
(DOGV núm. 9817 de 27.03.2024) Ref. Base de dades 002519/2024
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 28.03.2024 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Funció pública Descriptors: Temàtics: funcionari, personal docent, remuneració del treball, administració regional, personal d'investigació, administració del personal, personal contractat, organització administrativa, personal de l'Administració de justícia, personal sanitari , monografies
DECRET LLEI 4/2024, de 26 març, del Consell, pel qual s'adopten mesures extraordinàries per a la reducció de la temporalitat en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat. [2024/2658]
PREÀMBUL
I
Larticle 9 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana consagra el dret de la ciutadania a gaudir de serveis públics de qualitat i per a això, resulta imprescindible comptar amb instruments que permeten configurar una funció pública a laltura del que demanda la societat valenciana, principalment un capital humà professional i estable.
Actualment, lenvelliment de la plantilla suposa un problema fonamental a tenir en compte, ja que prop del 60 per cent supera els 50 anys, sent ledat mitjana del personal funcionari de carrera de 57 anys. La previsió de jubilació en els pròxims sis exercicis (fins al 2030) és de 5.137 persones, és a dir, la quarta part de la plantilla actual.
Daltra banda, un problema comú a la major part de les administracions públiques és lelevat percentatge de personal empleat públic amb una relació jurídica de naturalesa temporal (en lAdministració de la Generalitat, prop del 50 per cent) i que constitueix un problema estructural de primer ordre que repercuteix negativament en la prestació duns serveis públics estables i de qualitat.
Com a conseqüència dels acords signats entre el Govern dEspanya i les organitzacions sindicals més representatives en làmbit de lAdministració pública, es van contemplar en la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressupostos generals de lEstat per a lany 2017 i en la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de lEstat, per a lany 2018, sengles processos destabilització i consolidació dirigits a reduir la temporalitat.
Amb la reforma de la legislació bàsica realitzada per la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en locupació pública (Llei 20/2021), es van introduir un conjunt de mesures regulatòries directament ordenades a atallar aquesta situació, com lestabliment dun nou procés destabilització docupació temporal amb lobjectiu final de situar la taxa de temporalitat estructural per sota del 8 per cent en el conjunt de les administracions públiques espanyoles.
La taxa destabilització va donar lloc a laprovació del Decret 69/2022, de 27 de maig, del Consell, pel qual sadapten les ofertes docupació pública de 2020 i 2021 per al personal de lAdministració de la Generalitat, aprovades i pendents de convocatòria, i sexecuta la Llei 20/2021.
En aquest sentit, des de lany 2015 fins al 2023 shan aprovat vuit ofertes públiques docupació amb un total d11.265 places que shan convocat pel sistema doposició i concurs-oposició, tant pel torn lliure com per promoció interna, a través de 557 convocatòries i a data actual han finalitzat 291 processos selectius constant resolució definitiva de 4.819 nomenaments de personal funcionari de carrera.
No obstant això, les mesures adoptades fins ara shan demostrat insuficients per reduir la temporalitat en làmbit de lAdministració de la Generalitat per davall de lobjectiu del 8 per cent.
Amb idèntic objectiu de reduir la temporalitat en locupació pública, de manera que aquesta no supere el 8 per cent de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, larticle 20. Dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de lEstat per a lany 2023 (Llei 31/2022), estableix que cada administració podrà autoritzar, amb caràcter extraordinari una taxa específica sempre que es justifique mitjançant linstrument de planificació plurianual amb el qual necessàriament haurà de comptar.
De la mateixa manera, la Llei 8/2023, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2024, en larticle 36. Dos, ja preveu que loferta docupació pública es puga articular amb aquesta taxa específica.
Esta habilitació es presenta com una oportunitat per a aconseguir lobjectiu imposat per la Llei 20/2021 relatiu a la reducció de la temporalitat, mentres es mantinga la limitació derivada de la taxa de reposició.
El percentatge de temporalitat existent a data davui, juntament amb les conseqüències que poden produir-se en la prestació del servei públic per lobligació legal de cessar el personal funcionari interí en els terminis establerts en larticle 10 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, pel qual saprova el text refós de lEstatut Bàsic de lEmpleat Públic, requereix duna intervenció immediata i urgent que permeta donar compliment a la normativa bàsica i millorar leficiència dels recursos humans agilitant els procediments que permeten la cobertura definitiva de les places ocupades en lactualitat per personal temporal.
II
La Llei 4/2021, de 16 dabril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana, estableix en lapartat 2 de larticle 135, que en lAdministració de la Generalitat les ofertes docupació pública reservaran al torn de promoció interna un percentatge no inferior al 40 per cent de les vacants que es convoquen a oposició o concurs oposició.
Una vegada finalitzats els processos, el personal funcionari que els supera accedeix al grup superior i són declarats en situació dexcedència voluntària automàtica en el cos o escala de procedència, generant per tant vacants en lesmentat cos o escala al que pertanyia, vacants que han de ser cobertes inicialment amb nou personal temporal a fi de garantir la continuïtat en la prestació del servei públic. De fet, en els exercicis 2022 i 2023 shan concedit un total de 1.334 excedències voluntàries automàtiques per prestar serveis en el sector públic que, en determinats cossos o escales, han suposat més dun seixanta per cent del total de persones aspirants.
Aquesta situació comporta la incorporació de nou personal temporal que impedeix donar compliment a lobjectiu de reducció de la temporalitat al 8 per cent imposat per la Llei 20/2021, norma de caràcter bàsic dictada a lempara de larticle 149.1. 7a i 18a de la Constitució Espanyola.
Duna altra part, larticle 64.1 de la Llei 4/2021, de 16 dabril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana, estableix que en totes les ofertes docupació pública es reservarà un percentatge no inferior al deu per cent de les vacants per a ser cobertes entre persones amb discapacitat o diversitat funcional. Aquest percentatge no es veurà afectat en cap cas i serà aplicat tant en les places que es computen per la taxa de reposició defectius, com en les derivades de la taxa específica addicional.
III
Lobligada reducció de la temporalitat, va unida inevitablement a la convocatòria dels processos específics que va autoritzar la Llei 20/2021 i que han destar finalitzats a 31 de desembre de 2024, no sent possible altres convocatòries destabilització docupació temporal de conformitat amb la normativa vigent.
La nova mesura prevista en la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de lEstat per a lany 2023, comparteix lobjectiu de la Llei 20/2021 de la reducció de la temporalitat al 8 per cent per la qual cosa, davant les circumstàncies posades de manifest, es considera que lhoritzó temporal ha de ser també comú i que siga en loferta docupació pública de 2024 en la qual sincloga la taxa específica extraordinària que permeta assolir lobjectiu previst en el menor termini possible.
Aquesta situació és la que aconsella ladopció de mesures de forma immediata i constitueix el pressupost habilitant dextraordinària i urgent necessitat que lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana exigeix en el seu article 44 per a ladopció dun decret llei.
IV
La Llei 8/2023, de 27 de desembre, de pressupostos per lexercici 2024, en el seu article 44. 18 u) arreplega, en relació amb les subvencions convocades per Labora per a la realització daccions formatives, el detall relatiu a les exempcions de lobligació de prestar les garanties, indicant tant lorde de bases afectades com els imports subjectes a aquesta exempció.
Revisat el text sha apreciat que no shan arreplegat les subvencions convocades per Labora, servici valencià docupació i formació, per a la realització daccions formatives, en aplicació de lOrdre EFP/942/2022, de 23 de setembre, ni tampoc sha inclòs lextensió de lexempció de la presentació de garanties fins a cinc-cents mil euros, per la qual cosa cal modificar la redacció de la lletra u) de lapartat 18 de larticle 44 de la Llei 8/2023, de 27 de desembre.
V
Dacord amb el que es disposa en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest decret llei sajusta als principis de bona regulació. Daquesta manera, es compleix amb el principi de necessitat en tant que la mesura que sadopta és necessària per a lobjectiu perseguit, consistent a aconseguir durant 2024 el percentatge del 8 per cent en la reducció de la temporalitat del personal al servici de lAdministració de la Generalitat, objectiu que no seria possible amb la reserva del 40 per cent de les vacants per al torn de promoció interna en loferta docupació pública del citat exercici, pel que fa a la taxa addicional específica que es convoca a aquest efecte.
Igualment, es dona compliment als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficàcia, destacant-se que les mesures que incorpora són congruents amb lordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible donada la situació dexcepcionalitat en contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats, atés que la suspensió de laplicació de larticle 135.2 de la citada Llei 4/2021, es limita a loferta docupació pública de 2024 i únicament afecta les vacants que es convoquen en execució de la taxa específica addicional a la que autoritza larticle 20. Dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de lEstat per a lany 2023.
Quant al principi de transparència, vista la urgència per a laprovació desta norma, atés que de conformitat amb el que sestableix en larticle 55 de lesmentada Llei 4/2021 loferta docupació pública anual ha de ser aprovada durant el primer semestre de lany natural, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència i informació públiques, de conformitat amb larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre.
Per aquestes raons, el Consell considera necessari i oportú dictar, a causa del seu àmbit competencial estatutàriament reconegut, una norma amb rang de llei que adopte les mesures esmentades.
Per tot això, havent-se negociat amb la representació sindical en el si de la Mesa Sectorial de Funció Pública i a lempara del previst en els articles 44, 49 i 50 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta de la persona titular de la conselleria dHisenda, Economia i Administració Pública; i prèvia deliberació del Consell, en la reunió del dia 26 de març de 2024,
DECRET
Article únic. Suspensió de laplicació de larticle 135.2 de la Llei 4/2021, de 16 dabril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana.
Se suspèn laplicació de larticle 135.2 de la Llei 4/2021, de 16 dabril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana per a la taxa específica addicional que autoritza larticle 20. Dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de lEstat per a lany 2023. Aquesta mesura afectarà el Decret doferta docupació pública de 2024 per a lAdministració de la Generalitat.
En conseqüència, no saplicarà el percentatge de reserva del 40 per cent per al torn de promoció interna a les places incloses en lesmentada taxa específica, que es convocaran íntegrament per torn lliure i mitjançant el sistema doposició.
Tot això sense perjuí de la reserva no inferior al 10 per cent de les vacants, prevista en larticle 64 de la Llei 4/2021, de 16 dabril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana per a ser cobertes entre persones amb discapacitat.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Disposició addicional primera. Modificació de la Llei 8/2023, de 27 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2024
Es modifica la lletra u) de lapartat 18 de larticle 44 de la Llei 8/2023, de 27 de desembre, que queda com segueix:
«[
]
u) En el cas daquelles subvencions convocades per Labora, servici valencià docupació i formació, per a la realització daccions formatives, en aplicació de lOrdre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desenvolupa el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, que desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a locupació en làmbit laboral, i per lOrdre EFP/942/2022, de 23 de setembre, per la qual es regula loferta formativa del sistema de formació professional en làmbit laboral, associada al Catàleg nacional de qualificacions professionals efectuada per les administracions competents, sestableixen bases reguladores, així com les condicions per al seu finançament, les entitats que sol·liciten pagaments anticipats estaran exonerades de la constitució de garanties per als primers cinc-cents mil euros.
Disposició addicional segona. Clàusula de no despesa
La implementació de present decret llei no implicarà augment de la despesa pública, i, en tot cas, haurà de ser atès amb els mitjans personals i materials existents.
DISPOSICIÓ FINAL
Disposició final única. Entrada en vigor
El present Decret llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València 26 de març de 2024
El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT
La consellera dHisenda, Economia i Administració Pública,
RUTH MARÍA MERINO PEÑA