Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 4/2024, de 26 març, del Consell, pel qual s'adopten mesures extraordinàries per a la reducció de la temporalitat en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat. [2024/2658]

(DOGV núm. 9817 de 27.03.2024) Ref. Base de dades 002519/2024

DECRET LLEI 4/2024, de 26 març, del Consell, pel qual s'adopten mesures extraordinàries per a la reducció de la temporalitat en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat. [2024/2658]
PREÀMBUL

I

L’article 9 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana consagra el dret de la ciutadania a gaudir de serveis públics de qualitat i per a això, resulta imprescindible comptar amb instruments que permeten configurar una funció pública a l’altura del que demanda la societat valenciana, principalment un capital humà professional i estable.

Actualment, l’envelliment de la plantilla suposa un problema fonamental a tenir en compte, ja que prop del 60 per cent supera els 50 anys, sent l’edat mitjana del personal funcionari de carrera de 57 anys. La previsió de jubilació en els pròxims sis exercicis (fins al 2030) és de 5.137 persones, és a dir, la quarta part de la plantilla actual.

D’altra banda, un problema comú a la major part de les administracions públiques és l’elevat percentatge de personal empleat públic amb una relació jurídica de naturalesa temporal (en l’Administració de la Generalitat, prop del 50 per cent) i que constitueix un problema estructural de primer ordre que repercuteix negativament en la prestació d’uns serveis públics estables i de qualitat.
Com a conseqüència dels acords signats entre el Govern d’Espanya i les organitzacions sindicals més representatives en l’àmbit de l’Administració pública, es van contemplar en la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2017 i en la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l’Estat, per a l’any 2018, sengles processos d’estabilització i consolidació dirigits a reduir la temporalitat.

Amb la reforma de la legislació bàsica realitzada per la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública (Llei 20/2021), es van introduir un conjunt de mesures regulatòries directament ordenades a atallar aquesta situació, com l’establiment d’un nou procés d’estabilització d’ocupació temporal amb l’objectiu final de situar la taxa de temporalitat estructural per sota del 8 per cent en el conjunt de les administracions públiques espanyoles.
La taxa d’estabilització va donar lloc a l’aprovació del Decret 69/2022, de 27 de maig, del Consell, pel qual s’adapten les ofertes d’ocupació pública de 2020 i 2021 per al personal de l’Administració de la Generalitat, aprovades i pendents de convocatòria, i s’executa la Llei 20/2021.
En aquest sentit, des de l’any 2015 fins al 2023 s’han aprovat vuit ofertes públiques d’ocupació amb un total d’11.265 places que s’han convocat pel sistema d’oposició i concurs-oposició, tant pel torn lliure com per promoció interna, a través de 557 convocatòries i a data actual han finalitzat 291 processos selectius constant resolució definitiva de 4.819 nomenaments de personal funcionari de carrera.

No obstant això, les mesures adoptades fins ara s’han demostrat insuficients per reduir la temporalitat en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat per davall de l’objectiu del 8 per cent.

Amb idèntic objectiu de reduir la temporalitat en l’ocupació pública, de manera que aquesta no supere el 8 per cent de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, l’article 20. Dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023 (Llei 31/2022), estableix que cada administració podrà autoritzar, amb caràcter extraordinari una taxa específica sempre que es justifique mitjançant l’instrument de planificació plurianual amb el qual necessàriament haurà de comptar.
De la mateixa manera, la Llei 8/2023, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2024, en l’article 36. Dos, ja preveu que l’oferta d’ocupació pública es puga articular amb aquesta taxa específica.
Esta habilitació es presenta com una oportunitat per a aconseguir l’objectiu imposat per la Llei 20/2021 relatiu a la reducció de la temporalitat, mentres es mantinga la limitació derivada de la taxa de reposició.

El percentatge de temporalitat existent a data d’avui, juntament amb les conseqüències que poden produir-se en la prestació del servei públic per l’obligació legal de cessar el personal funcionari interí en els terminis establerts en l’article 10 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic, requereix d’una intervenció immediata i urgent que permeta donar compliment a la normativa bàsica i millorar l’eficiència dels recursos humans agilitant els procediments que permeten la cobertura definitiva de les places ocupades en l’actualitat per personal temporal.



II

La Llei 4/2021, de 16 d’abril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana, estableix en l’apartat 2 de l’article 135, que en l’Administració de la Generalitat les ofertes d’ocupació pública reservaran al torn de promoció interna un percentatge no inferior al 40 per cent de les vacants que es convoquen a oposició o concurs oposició.

Una vegada finalitzats els processos, el personal funcionari que els supera accedeix al grup superior i són declarats en situació d’excedència voluntària automàtica en el cos o escala de procedència, generant per tant vacants en l’esmentat cos o escala al que pertanyia, vacants que han de ser cobertes inicialment amb nou personal temporal a fi de garantir la continuïtat en la prestació del servei públic. De fet, en els exercicis 2022 i 2023 s’han concedit un total de 1.334 excedències voluntàries automàtiques per prestar serveis en el sector públic que, en determinats cossos o escales, han suposat més d’un seixanta per cent del total de persones aspirants.
Aquesta situació comporta la incorporació de nou personal temporal que impedeix donar compliment a l’objectiu de reducció de la temporalitat al 8 per cent imposat per la Llei 20/2021, norma de caràcter bàsic dictada a l’empara de l’article 149.1. 7a i 18a de la Constitució Espanyola.
D’una altra part, l’article 64.1 de la Llei 4/2021, de 16 d’abril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana, estableix que en totes les ofertes d’ocupació pública es reservarà un percentatge no inferior al deu per cent de les vacants per a ser cobertes entre persones amb discapacitat o diversitat funcional. Aquest percentatge no es veurà afectat en cap cas i serà aplicat tant en les places que es computen per la taxa de reposició d’efectius, com en les derivades de la taxa específica addicional.



III

L’obligada reducció de la temporalitat, va unida inevitablement a la convocatòria dels processos específics que va autoritzar la Llei 20/2021 i que han d’estar finalitzats a 31 de desembre de 2024, no sent possible altres convocatòries d’estabilització d’ocupació temporal de conformitat amb la normativa vigent.
La nova mesura prevista en la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023, comparteix l’objectiu de la Llei 20/2021 de la reducció de la temporalitat al 8 per cent per la qual cosa, davant les circumstàncies posades de manifest, es considera que l’horitzó temporal ha de ser també comú i que siga en l’oferta d’ocupació pública de 2024 en la qual s’incloga la taxa específica extraordinària que permeta assolir l’objectiu previst en el menor termini possible.
Aquesta situació és la que aconsella l’adopció de mesures de forma immediata i constitueix el pressupost habilitant d’extraordinària i urgent necessitat que l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana exigeix en el seu article 44 per a l’adopció d’un decret llei.


IV

La Llei 8/2023, de 27 de desembre, de pressupostos per l’exercici 2024, en el seu article 44. 18 u) arreplega, en relació amb les subvencions convocades per Labora per a la realització d’accions formatives, el detall relatiu a les exempcions de l’obligació de prestar les garanties, indicant tant l’orde de bases afectades com els imports subjectes a aquesta exempció.
Revisat el text s’ha apreciat que no s’han arreplegat les subvencions convocades per Labora, servici valencià d’ocupació i formació, per a la realització d’accions formatives, en aplicació de l’Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre, ni tampoc s’ha inclòs l’extensió de l’exempció de la presentació de garanties fins a cinc-cents mil euros, per la qual cosa cal modificar la redacció de la lletra u) de l’apartat 18 de l’article 44 de la Llei 8/2023, de 27 de desembre.


V

D’acord amb el que es disposa en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest decret llei s’ajusta als principis de bona regulació. D’aquesta manera, es compleix amb el principi de necessitat en tant que la mesura que s’adopta és necessària per a l’objectiu perseguit, consistent a aconseguir durant 2024 el percentatge del 8 per cent en la reducció de la temporalitat del personal al servici de l’Administració de la Generalitat, objectiu que no seria possible amb la reserva del 40 per cent de les vacants per al torn de promoció interna en l’oferta d’ocupació pública del citat exercici, pel que fa a la taxa addicional específica que es convoca a aquest efecte.
Igualment, es dona compliment als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficàcia, destacant-se que les mesures que incorpora són congruents amb l’ordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible donada la situació d’excepcionalitat en contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats, atés que la suspensió de l’aplicació de l’article 135.2 de la citada Llei 4/2021, es limita a l’oferta d’ocupació pública de 2024 i únicament afecta les vacants que es convoquen en execució de la taxa específica addicional a la que autoritza l’article 20. Dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023.
Quant al principi de transparència, vista la urgència per a l’aprovació d’esta norma, atés que de conformitat amb el que s’estableix en l’article 55 de l’esmentada Llei 4/2021 l’oferta d’ocupació pública anual ha de ser aprovada durant el primer semestre de l’any natural, s’exceptuen els tràmits de consulta pública i d’audiència i informació públiques, de conformitat amb l’article 133.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.

Per aquestes raons, el Consell considera necessari i oportú dictar, a causa del seu àmbit competencial estatutàriament reconegut, una norma amb rang de llei que adopte les mesures esmentades.
Per tot això, havent-se negociat amb la representació sindical en el si de la Mesa Sectorial de Funció Pública i a l’empara del previst en els articles 44, 49 i 50 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta de la persona titular de la conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública; i prèvia deliberació del Consell, en la reunió del dia 26 de març de 2024,



DECRET

Article únic. Suspensió de l’aplicació de l’article 135.2 de la Llei 4/2021, de 16 d’abril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana.
Se suspèn l’aplicació de l’article 135.2 de la Llei 4/2021, de 16 d’abril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana per a la taxa específica addicional que autoritza l’article 20. Dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023. Aquesta mesura afectarà el Decret d’oferta d’ocupació pública de 2024 per a l’Administració de la Generalitat.
En conseqüència, no s’aplicarà el percentatge de reserva del 40 per cent per al torn de promoció interna a les places incloses en l’esmentada taxa específica, que es convocaran íntegrament per torn lliure i mitjançant el sistema d’oposició.
Tot això sense perjuí de la reserva no inferior al 10 per cent de les vacants, prevista en l’article 64 de la Llei 4/2021, de 16 d’abril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana per a ser cobertes entre persones amb discapacitat.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Disposició addicional primera. Modificació de la Llei 8/2023, de 27 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2024
Es modifica la lletra u) de l’apartat 18 de l’article 44 de la Llei 8/2023, de 27 de desembre, que queda com segueix:
«[…]
u) En el cas d’aquelles subvencions convocades per Labora, servici valencià d’ocupació i formació, per a la realització d’accions formatives, en aplicació de l’Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desenvolupa el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, que desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral, i per l’Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre, per la qual es regula l’oferta formativa del sistema de formació professional en l’àmbit laboral, associada al Catàleg nacional de qualificacions professionals efectuada per les administracions competents, s’estableixen bases reguladores, així com les condicions per al seu finançament, les entitats que sol·liciten pagaments anticipats estaran exonerades de la constitució de garanties per als primers cinc-cents mil euros.

Disposició addicional segona. Clàusula de no despesa
La implementació de present decret llei no implicarà augment de la despesa pública, i, en tot cas, haurà de ser atès amb els mitjans personals i materials existents.


DISPOSICIÓ FINAL

Disposició final única. Entrada en vigor
El present Decret llei entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València 26 de març de 2024

El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT

La consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública,
RUTH MARÍA MERINO PEÑA

linea
Mapa web